שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן


פותח הנושא
סיידוף
הודעות: 40
הצטרף: 14 מרץ 2020, 23:49
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי סיידוף » 21 מאי 2020, 16:41

הנה כעת שבתי הכנסיות סגורים ומתפללים בחצרות, בא א' מן המתפללים והדפיס שלט וכתב בו כך :
"שויתי ד' לנגדי תמיד" ולא כתב בו שם הוי"ה אלא ד'. וכששאלתיו לפשר מעשיו, אמר שלא רצה שיהא לשלט דין גניזה.
ושאלתי בתרתי. חדא, האם יש עניין לתלות שלט כזה כנגד החזן, הרי כל העניין של "שיויתי" הוא בשם הוי"ה, ואם משמיט את שם הוי"ה אז העיקר חסר. ועוד האם באמת אין השלט חייב גניזה בכה"ג.


בן איש חי
הודעות: 37
הצטרף: 16 אפריל 2018, 13:47
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי בן איש חי » 21 מאי 2020, 18:47

אכן נהגו לכתוב שם הוי"ה בפירוש, אולם כאן יש טעם ונימוק טוב.
ותו, הרי ענין 'שויתי' הוא הזכירה, וכיון שכתב פסוק זה והזכיר את השם,
הרי כבר נזכר. ולומר על כגון דא 'העיקר חסר' כמדומני מוגזם עד למאד.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 305 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי HaimL » 21 מאי 2020, 19:02

על כגון דא אומרים החסידים (כמדומני ראיתי בספר של הרבי הקודם מליובאוויטש זצ"ל), כותבים על העמוד, שהעמוד יידע.


אבי חי
הודעות: 101
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אבי חי » 21 מאי 2020, 19:35

אני מכיר ביכנ"ס חשוב שכתוב שויתי ה'
כנראה חששו לתמונות.


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 211
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי כדי » 21 מאי 2020, 19:36

אבי חי כתב:
21 מאי 2020, 19:35
אני מכיר ביכנ"ס חשוב שכתוב שויתי ה'
כנראה חששו לתמונות.

כך בהיכל ישיבת סלבודקה.


אבי חי
הודעות: 101
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אבי חי » 21 מאי 2020, 19:57

כדי כתב:
21 מאי 2020, 19:36
אבי חי כתב:
21 מאי 2020, 19:35
אני מכיר ביכנ"ס חשוב שכתוב שויתי ה'
כנראה חששו לתמונות.

כך בהיכל ישיבת סלבודקה.

לשם כיוונתי. [לא זכרתי בדיוק היכן לכן לא פירשתי].


אליהו52
הודעות: 183
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אליהו52 » 25 מאי 2020, 20:04

על זה נאמר ד' ירחם
עוד יבא יום ד' יהיה שם מדי קדוש לכתבו סתם, וזה ייהפך לג' ירחם, ושיויתי ב' לנגדי תמיד
תזכרו מי היה הראשון לזהות


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 305 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי HaimL » 25 מאי 2020, 20:13

אליהו52 כתב:
25 מאי 2020, 20:04
על זה נאמר ד' ירחם
עוד יבא יום ד' יהיה שם מדי קדוש לכתבו סתם, וזה ייהפך לג' ירחם, ושיויתי ב' לנגדי תמיד
תזכרו מי היה הראשון לזהות
בהחלט אתה תהיה הא' (א' ירחם) שזיהה. רגע, א' כבר אצטריך ליה לגופיה...
 


אבי חי
הודעות: 101
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 20:15

אליהו52 כתב:
25 מאי 2020, 20:04
על זה נאמר ד' ירחם
עוד יבא יום ד' יהיה שם מדי קדוש לכתבו סתם, וזה ייהפך לג' ירחם, ושיויתי ב' לנגדי תמיד
תזכרו מי היה הראשון לזהות


דינים והנהגות ממרן החזו"א יו"ד פ"ד
יב במכתביו נהג לכתוב תיבת שלו' חסר בלא מ"ם וכן לא נהג לכתוב בהם ב"ה ובמכתבים או בהזמנות שנשלחו אליו הי' מצניע תיבת ב"ה לגניזה 

 


אליהו52
הודעות: 183
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אליהו52 » 25 מאי 2020, 20:21

HaimL כתב:
25 מאי 2020, 20:13
אליהו52 כתב:
25 מאי 2020, 20:04
על זה נאמר ד' ירחם
עוד יבא יום ד' יהיה שם מדי קדוש לכתבו סתם, וזה ייהפך לג' ירחם, ושיויתי ב' לנגדי תמיד
תזכרו מי היה הראשון לזהות
בהחלט אתה תהיה הא' (א' ירחם) שזיהה. רגע, א' כבר אצטריך ליה לגופיה...


אה"נ לכן לא השתמשתי בא' (טבלתי לפני שהקלדתי) 
 


אליהו52
הודעות: 183
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אליהו52 » 25 מאי 2020, 20:23

אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 20:15
אליהו52 כתב:
25 מאי 2020, 20:04
על זה נאמר ד' ירחם
עוד יבא יום ד' יהיה שם מדי קדוש לכתבו סתם, וזה ייהפך לג' ירחם, ושיויתי ב' לנגדי תמיד
תזכרו מי היה הראשון לזהות


דינים והנהגות ממרן החזו"א יו"ד פ"ד
יב במכתביו נהג לכתוב תיבת שלו' חסר בלא מ"ם וכן לא נהג לכתוב בהם ב"ה ובמכתבים או בהזמנות שנשלחו אליו הי' מצניע תיבת ב"ה לגניזה 

תיבת שלום עוד ניתן להבין כיון שהוא שם ממש ואסור לאמרו בבית הכסא וכד'.
אמנם גם לומר 'השם' אין לומר בביה"כ. אך צ"ע הגניזה כיון שאינו שם שאינו נמחק וכיוצ"ב.
אשמח לשמוע ביאור ולא רק מקור שהוא יתכן מידת חסידות או זהירות יתירה 
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 305 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי HaimL » 25 מאי 2020, 20:46

אליהו52 כתב:
25 מאי 2020, 20:23
אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 20:15
אליהו52 כתב:
25 מאי 2020, 20:04
על זה נאמר ד' ירחם
עוד יבא יום ד' יהיה שם מדי קדוש לכתבו סתם, וזה ייהפך לג' ירחם, ושיויתי ב' לנגדי תמיד
תזכרו מי היה הראשון לזהות


דינים והנהגות ממרן החזו"א יו"ד פ"ד
יב במכתביו נהג לכתוב תיבת שלו' חסר בלא מ"ם וכן לא נהג לכתוב בהם ב"ה ובמכתבים או בהזמנות שנשלחו אליו הי' מצניע תיבת ב"ה לגניזה 
תיבת שלום עוד ניתן להבין כיון שהוא שם ממש ואסור לאמרו בבית הכסא וכד'.
אמנם גם לומר 'השם' אין לומר בביה"כ. אך צ"ע הגניזה כיון שאינו שם שאינו נמחק וכיוצ"ב.
אשמח לשמוע ביאור ולא רק מקור שהוא יתכן מידת חסידות או זהירות יתירה 

השם לכאורה אסור לומר בבית הכסא כי אז מהרהר בו. למרות שזכורני שראיתי פעם שיש מישהו שדן אם מותר להרהר בבית הכסא בגדולת השם. אבל מה לזה ולגניזה

אבל אפשר לדחוק ולומר, שמאחר והוא כמראה מקום לשם, לא גרע משם בלע"ז שהוא לשון הסכמית, והכי נמי הסכמת העולם שתיבת "השם" הוא עומד במקום השם 
 


אבי חי
הודעות: 101
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 20:52

החילוק בין ה' לד'
משום שה' הוא מאותיות שם הוי"ה.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 305 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי HaimL » 25 מאי 2020, 21:06

אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 20:52
החילוק בין ה' לד'
משום שה' הוא מאותיות שם הוי"ה.
ואז מה ה' הוא קיצור של השם. גם ו' הוא מאותיות השם ולא זכור לי שיש מי שנוהג בו קדושה
 


אבי חי
הודעות: 101
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 21:10

ברמ"א סי' רע"ו ס"י ובש"ך שם מבואר די"י שרי למוחקו רק לצורך גדול,
ובפ"ת שם דה"ה ה'.

וודאי שאי"ז אלא חומרא, וכל' הפ"ת "וזהו מכבוד השם ויראתו".
ולכן אע"ג דלא נתבאר שם דמחמירים לגנזו,
מובנת הנהגת מרן החזו"א.
 


אבי חי
הודעות: 101
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 21:12

HaimL כתב:
25 מאי 2020, 21:06
אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 20:52
החילוק בין ה' לד'
משום שה' הוא מאותיות שם הוי"ה.
ואז מה ה' הוא קיצור של השם. גם ו' הוא מאותיות השם ולא זכור לי שיש מי שנוהג בו קדושה

ודאי שא"א לא נוהג קדושה בה' מצ"ע כמו שא"א לא נוהג קדושה בתיבת אל או אדני שכתובה לשם חול.
כל הנידון מתחיל כשהכונה לסמל שם ה'.

בעיקר מ"ש בטעם החילוק בין ה' לד' יל"ע שם בנו"כ שכמדומני שכן מבואר שם שיש בזה חומרא.


אליהו52
הודעות: 183
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אליהו52 » 25 מאי 2020, 21:22

אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 20:52
החילוק בין ה' לד'
משום שה' הוא מאותיות שם הוי"ה.

ואז מה?
גם י זה חלק מהאותיות וגם האות ו 

נ.ב. הראשונים כידוע עוד היו כותבים פרק יו 


אבי חי
הודעות: 101
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 21:27

אליהו52 כתב:
25 מאי 2020, 21:22
אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 20:52
החילוק בין ה' לד'
משום שה' הוא מאותיות שם הוי"ה.

ואז מה?
גם י זה חלק מהאותיות וגם האות ו 

נ.ב. הראשונים כידוע עוד היו כותבים פרק יו 
כבר כתבתי החילוק הפשוט, ואין שום קשר לי"ו.

דרך אגב גם אם נמצא שהראשונים כותבים ה' באגרת,
אין סרך של קושיא על החזו"א, שאי"ז אלא חומרא.
[ואפי' בא"ד וא"ה יש פלוגתא בראשונים].

 


אליהו52
הודעות: 183
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אליהו52 » 25 מאי 2020, 21:37

אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 21:10
ברמ"א סי' רע"ו ס"י ובש"ך שם מבואר די"י שרי למוחקו רק לצורך גדול,
ובפ"ת שם דה"ה ה'.

וודאי שאי"ז אלא חומרא, וכל' הפ"ת "וזהו מכבוד השם ויראתו".
ולכן אע"ג דלא נתבאר שם דמחמירים לגנזו,
מובנת הנהגת מרן החזו"א.


עיין במקור דברי הרמ"א שהוא התרומת הדשן ולפ"ד ה' אינו האות הראשונה בשם ואין קשר ליי
איפה הפ"ת?
 


אבי חי
הודעות: 101
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אבי חי » 25 מאי 2020, 21:52

הפתחי תשובה שם סוף ס"ק טז.


אליהו52
הודעות: 183
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיויתי ד' לנגדי תמיד שלפני החזן

שליחה על ידי אליהו52 » 25 מאי 2020, 22:19

אבי חי כתב:
25 מאי 2020, 21:52
הפתחי תשובה שם סוף ס"ק טז.
תודה לפני כן פשוט ברח לי מהעינים
למעשה א"כ כל אות שיתקבל כשם ה' יהיה חומרא זו של הפ"ת וא"כ גם הד' בימינו צריך להיות אותו הדבר לא כך? כי הרי ה' אין לו באמת קדושה מצד עצמו ורק מצד מה שהוא מסמל, וזה שזה אחד מאותיות השם אינו כלום כי יש עוד אותיות בשם ואם כבר האות י היתה צריכה להיות הבחירה הטבעית.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים