קידושא רבא להולדת הבת - מקור!


פותח הנושא
חכם
הודעות: 57
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 13:27
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי חכם » 22 מאי 2020, 01:35

אולי ידוע לחברי הפורום מה המקור למנהג ישראל לערוך קידוש בשבת בבוקר לרגל הולדת הבת?
מה עניין בשבת דווקא?
והאם נהגו כן בכל תפוצות ישראל?

ערכים:


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי כדי » 22 מאי 2020, 01:46

זמן כינופיא לכל, מה יותר מתאים מלעשות אז קידוש כסעודת הודיה.
וייתכן שגם מתאים לעשות כן אחר העלייה לתורה שקיבלו.


פותח הנושא
חכם
הודעות: 57
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 13:27
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי חכם » 22 מאי 2020, 01:49

כל עניין הקידוש הוא כעין סעודת הודיה?
ושמא נאמר כן גם ב'שלום זכר'. וא"כ מדוע זה ביום וזה בלילה?


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי כדי » 22 מאי 2020, 01:53

@חכם אתה מחפש טעם על פי סוד או שורש למנהג?


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1497
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 543 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי יעקב שלם » 22 מאי 2020, 01:54

viewtopic.php?f=8&t=7285

כאן דברו מזה


פותח הנושא
חכם
הודעות: 57
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 13:27
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי חכם » 22 מאי 2020, 12:02

כדי כתב:
22 מאי 2020, 01:53
@חכם אתה מחפש טעם על פי סוד או שורש למנהג?
גם וגם...!


מי יבין
הודעות: 4
הצטרף: 22 אפריל 2020, 12:29
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי מי יבין » 22 מאי 2020, 12:59

דרישה יורה דעה סימן ש"ס
[ב] המת והמילה המילה קודמת. נראה לענ"ד דמה שנוהגין כשמלוין החתן בשבת ביציאתו מבית הכנסת ויש גם כן תינוקת לקרוא לה שם כנהוג הולכין עם החתן והכלה אצל התינוקת בקצת מקומות ומשם הולכין עמהם לבית החתן היינו נמי דסבירא להו דקריאת שם לבנות הוא במקום קריאת שם דזכר בשעת מילה וצריך לאקדומי דמילה קודם לחתן דהא מילה קודם למת ומת קודם לחתן אחר הכנסת החופה:


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1986
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 451 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי נבשר » 22 מאי 2020, 14:20

מי יבין כתב:
22 מאי 2020, 12:59
דרישה יורה דעה סימן ש"ס
[ב] המת והמילה המילה קודמת. נראה לענ"ד דמה שנוהגין כשמלוין החתן בשבת ביציאתו מבית הכנסת ויש גם כן תינוקת לקרוא לה שם כנהוג הולכין עם החתן והכלה אצל התינוקת בקצת מקומות ומשם הולכין עמהם לבית החתן היינו נמי דסבירא להו דקריאת שם לבנות הוא במקום קריאת שם דזכר בשעת מילה וצריך לאקדומי דמילה קודם לחתן דהא מילה קודם למת ומת קודם לחתן אחר הכנסת החופה:
משמע שהיו קוראים את השם בבית התינוקת, או לכל הפחות באותו היום?


מי יבין
הודעות: 4
הצטרף: 22 אפריל 2020, 12:29
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי מי יבין » 22 מאי 2020, 15:03

ספר טעמי המנהגים ערך מילה
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1623
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 123 פעמים
קיבל תודה: 483 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי אחד התלמידים » 27 מאי 2020, 21:35

שמעתי מקור מדברי רבינו גרשום (ב"ב צא ע"א) דאיתא בגמ' שנולד לבועז ל' בנים ול' בנות ועשה לכל אחד שתי משתאות, ופי' ר"ג שעשה ששים משתאות משנולדו.


איכא מאן דאמר
הודעות: 86
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 27 מאי 2020, 22:34

שמעתי פעם שהיו קהילות שבהם לא נהגו לערוך קידוש, אלא ביום חול הביאו קצת כיבוד ומיני תרגימא למתפללים, והמליצו על כך את הפסוק "וירא כי אין איש" אם אין זה בן, "ויטמנהו בחול" אפשר לחגוג זאת גם ביום חול...

בכל אופן המנהג הרווח זה לחגוג בשבת ומסתמא טעמו כמו שהתבאר משום שהוא עת כינופיא
לגבי בן המנהג דווקא בלילה ומסתמא על פי סוד, אם כי היו מקומות שבהם המנהג היה לערוך בלילה "בן זכר" וביום "שלום זכר" ראה בעניין זה בספה"ק ליקוטי תורה (טשרנוביל) פרשת זכור, ובעבר ראיתי בקובץ בית אהרן וישראל שהאריך בזה.
אך בלידת בת שלא היה קפידא, אז עשו קידוש כיון שאז זה הכי נוח, וכשם שעשו קדוש בבר מצוה ובשבת אופרוף ועוד.


איכא מאן דאמר
הודעות: 86
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: וורט בעניין

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 27 מאי 2020, 23:54

חשבתי על זה וורט
שהנה בבן זכר השמחה תלויה בזמן
ואת הברית בוודאי לא דוחים
ואף את השלום זכר נוהגים לעשות דווקא קודם הברית
לעומת קידוש שעיקר העניין שיהיו הרבה אנשים
(ולדוגמא עכשיו בקורונה שהשמחות נעשו בצורה מצומצמת מאוד, שלום זכר עשו בצורה כזו, בעוד קידושים הרבה אנשים דחו לאח"כ.

וחשבתי טעם לדבר
שהנה על לידת בת אמר רבי "בת באה לעולם רבייה באה לעולם שנאמר ויהי כי החל האדם לרוב ובנות יולדו להם"
הרי שעיקר השמחה בלידת בת הוא על עניין הריבוי
ועל כן נהגו לעשות את השמחה וההודאה דווקא בריבוי אנשים
"ובתוך רבים אהללנו"


אבר כיונה
משתמש ותיק
הודעות: 559
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 134 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי אבר כיונה » 01 יוני 2020, 17:40

חכם כתב:
22 מאי 2020, 01:35
והאם נהגו כן בכל תפוצות ישראל?
לא.
אצל עדות המזרח יש שעשו 'זבד הבת' ביום השישי שאחרי הלידה, ויש ביום אחר, אבל לאו דוקא בשבת
ויש שלא נהגו לעשות כלל


איכא מאן דאמר
הודעות: 86
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 01 יוני 2020, 18:38

שמעתי בשם הרה"ק ר' שלום מבעלזא זיע"א
שבעת שעושים קידוש לרגל נתינת שם לבת
אליהו הנביא מגיע כדרך שמגיע בברית
ואמר ברמז
"ו'כל א'שר י'קרא ל'ו ה'אדם נפש חיה הוא שמו" ראשי תיבות אליהו, לרמז שהוא מגיע בעת נתינת שם


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1229
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 01 יוני 2020, 18:52

בבית מרן שה"ת הגרח"ק שליט"א ומשפחתו אין עושין קידוש להולדת הבת, וסיפר הגרח"ק שכשנולד בתו הראשונה הוא כן עשה קידוש כיון שכן היה מנהגו של חמיו הגריש"א זצוק"ל והוא ביקש ממנו לעשות קידוש.


פותח הנושא
חכם
הודעות: 57
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 13:27
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי חכם » 01 יוני 2020, 20:07

יושב אוהלים כתב:
01 יוני 2020, 18:52
בבית מרן שה"ת הגרח"ק שליט"א ומשפחתו אין עושין קידוש להולדת הבת, וסיפר הגרח"ק שכשנולד בתו הראשונה הוא כן עשה קידוש כיון שכן היה מנהגו של חמיו הגריש"א זצוק"ל והוא ביקש ממנו לעשות קידוש.
ומה עם הסיפור הידוע על מרן הסטייפלער שאמר לאחד שבתו לא מצאת את זיווגה, שהגורם הוא מה שלא עשה קידוש בעת הולדת הבת?


פולני
הודעות: 116
הצטרף: 01 יולי 2019, 20:30
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי פולני » 01 יוני 2020, 20:20

בשם החידושי הרי"מ אי' שבמן כתוב 'כי לא ידעו מה הוא', ואח"כ כתוב בפרשה מצות השבת: 'ששת ימים תלקטוהו וביום השביעי שבת לא יהיה בו', ואח"כ 'ויקראו בית ישראל את שמו מן', הייינו שאחר השבת קיבל שם, ומכאן לקריאת שם בשבת.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 398
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 יוני 2020, 20:43

חכם כתב:
01 יוני 2020, 20:07
יושב אוהלים כתב:
01 יוני 2020, 18:52
בבית מרן שה"ת הגרח"ק שליט"א ומשפחתו אין עושין קידוש להולדת הבת, וסיפר הגרח"ק שכשנולד בתו הראשונה הוא כן עשה קידוש כיון שכן היה מנהגו של חמיו הגריש"א זצוק"ל והוא ביקש ממנו לעשות קידוש.
ומה עם הסיפור הידוע על מרן הסטייפלער שאמר לאחד שבתו לא מצאת את זיווגה, שהגורם הוא מה שלא עשה קידוש בעת הולדת הבת?
שמעתי שהגרח"ק הכחיש את המעשה
 


איכא מאן דאמר
הודעות: 86
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 01 יוני 2020, 20:51

הנושא דובר באריכות באשכול דומה
כאן
viewtopic.php?f=8&t=7285

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Google [Bot], חיפאי, נחום לוי | 1 אורח