כותר
משתמש ותיק
אילת נחשבת כחוץ לארץ לענין קדושת ישראל, והשאלה אם גם לענין יו"ט שני.
וראיתי שבפסקי תשובות סימן תצו אות ה' מבאר את הצדדים באריכות.
לדעת הרמב"ם (פ"ה מהלכות קידוש החודש ה"ט - הי"ב) יו"ט שני של גלויות אינו תלוי בגבולות א"י, אלא בב' תנאים:
א. שהיה מקום יישוב בזמן שקידשו על פי הראיה.
ב. שהיו שלוחי בי"ד באים לשם והוא מהלך עשרה ימים מירושלים.
לדעת הריטב"א (סוכה מג ע"א ר"ה יח ע"א) וכן דעת הרבה ראשונים:
מה שקובע זה האם האם הוא בגבולות הארץ, או בחוץ לארץ.
והגרימ"ט הוכיח שלדעתם הולכים לפי גבולות הארץ שנקבעו בתורה, אף שלא כבשום עולי בבל, וכן הסכימו עמו גדולי תורה והחזו"א.
לענין אילת, יש שפוסקים לנהוג רק יו"ט אחד, כי היא מהמקומות שכבשום עולי מצרים, ויש שפוסקים להחמיר גם ביו"ט שני.
וראיתי שבפסקי תשובות סימן תצו אות ה' מבאר את הצדדים באריכות.
לדעת הרמב"ם (פ"ה מהלכות קידוש החודש ה"ט - הי"ב) יו"ט שני של גלויות אינו תלוי בגבולות א"י, אלא בב' תנאים:
א. שהיה מקום יישוב בזמן שקידשו על פי הראיה.
ב. שהיו שלוחי בי"ד באים לשם והוא מהלך עשרה ימים מירושלים.
לדעת הריטב"א (סוכה מג ע"א ר"ה יח ע"א) וכן דעת הרבה ראשונים:
מה שקובע זה האם האם הוא בגבולות הארץ, או בחוץ לארץ.
והגרימ"ט הוכיח שלדעתם הולכים לפי גבולות הארץ שנקבעו בתורה, אף שלא כבשום עולי בבל, וכן הסכימו עמו גדולי תורה והחזו"א.
לענין אילת, יש שפוסקים לנהוג רק יו"ט אחד, כי היא מהמקומות שכבשום עולי מצרים, ויש שפוסקים להחמיר גם ביו"ט שני.