מתי יש לחצר קדושת בית כנסת


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 24 יוני 2020, 20:42

עקב המגיפה שכן המשיך את המניינים בחצר שלו בחול ובשבת, גם אחרי הגל הראשון, והסתפקנו האם יש לזה קדושת בית כנסת או לא?
ואולי כיון שנפתחו בתי הכנסת, ומלבד העניין של מניין יש עניין להתפלל בבית כנסת, עדיף שהמניין יסגר והציבור ילך לבית כנסת? 

כמה תפילות צריך עד שיהיה לזה קדושת בית כנסת?

נ.ב. הוא סגר את החצר עם ברזנט, כיון שלכתחילה צריך להתפלל במקום מקורה. מלבד זאת דאג כמובן לכל הנצרך, ריהוט תאורה בימה וכו'.
ולא נראה שאם אין ס"ת אין קדושת בית כנסת, שהרי בכמה כוללים או בית שני אין ס"ת, ולא חוששים שאין זה תפילה בבית כנסת. ומלבד זאת בביתו יש ס"ת [לא בחצר מטעמים ברורים]. 


כי הם חיינו
הודעות: 195
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי כי הם חיינו » 24 יוני 2020, 20:58

אדם שעושה בביתו מנין בקביעות אין לזה קדושת בהכ"נ, אלא זה נחשב בית שמתפללים בו, ורק אם ייחד מקום בביתו שיהיה מיועד רק לתפילה ולא לשאר שימושים, וגם הוא עושה את זה קבוע לתמיד ולא רק זמני, אז יש בו קדושת בהכ"נ,

גם בית הכנסת שאין בו ס"ת יש לו קדושת בהכ"נ


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 24 יוני 2020, 21:00

כי הם חיינו כתב:
24 יוני 2020, 20:58
אדם שעושה בביתו מנין בקביעות אין לזה קדושת בהכ"נ, אלא זה נחשב בית שמתפללים בו, ורק אם ייחד מקום בביתו שיהיה מיועד רק לתפילה ולא לשאר שימושים, וגם הוא עושה את זה קבוע לתמיד ולא רק זמני, אז יש בו קדושת בהכ"נ,

גם בית הכנסת שאין בו ס"ת יש לו קדושת בהכ"נ

מקור?


כי הם חיינו
הודעות: 195
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי כי הם חיינו » 24 יוני 2020, 21:06

אני לא זוכר מקור מדיוק, אבל למדתי הלכות בהכ"נ וכמדומני שזה דבר ברור שלבית אין קדושת בהכ"נ, גם אם מתפללים בו בקביעות אלא צריך ליחד את זה לבהכ"נ,
בענין בהכ"נ לזמן זה פחות דבר ברור אבל לפי הבנתי בהכ"נ שנעשה עקב מגפה הוא בודאי רק זמני


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 24 יוני 2020, 21:16

כי הם חיינו כתב:
24 יוני 2020, 21:06
אני לא זוכר מקור מדיוק, אבל למדתי הלכות בהכ"נ וכמדומני שזה דבר ברור שלבית אין קדושת בהכ"נ, גם אם מתפללים בו בקביעות אלא צריך ליחד את זה לבהכ"נ,
בענין בהכ"נ לזמן זה פחות דבר ברור אבל לפי הבנתי בהכ"נ שנעשה עקב מגפה הוא בודאי רק זמני

א. לא דובר על בית אלא על חצר מיוחדת לבית כנסת עם כל הנצרך, ולפעמים אפילו לומדים שם, אלא שאולי לפעמים ילד רוכב / משחק במשהו. 
ב. מה ההבדל אם זה קראוון זמני עד שיבנו בניין, או זמני עד שהמגיפה תיגמר, [אם בכלל- ע"ע "שיגרה בצל המגיפה"] ?


כי הם חיינו
הודעות: 195
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי כי הם חיינו » 24 יוני 2020, 21:26

א. אם מחוץ לשעות התפילה המקום ממשיך לשמש למהשישמש עד היום, משחקים, מקום לשבת להתאוור, וכו' אז אין לו קדושת בהכ"נ,
ב. אני לא יודע באמת מה היא בדיוק ההגדרה של זמני, אבל אני סבור שכולנו מחכים ליום שתסתיים המגפה, ע"י מציאת חיסון או סתם ככה שהיא תעלם, זה נכון שההוראות הם להתכונן לשגרת קרונה, כי א"א לדעת מתי הענין הסתיים אבל כיוון שהתקווה שזה יסתיים כל יום ההרגשה שלי שא"א לקרוא לזה בהכ"נ,
ודרך אגב יתכן שגם לקרוואן זמני עד שבהכ"נ יבנה אין קדושת בהכ"נ


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 24 יוני 2020, 21:29

כי הם חיינו כתב:
24 יוני 2020, 21:26
יתכן שגם לקרוואן זמני עד שבהכ"נ יבנה אין קדושת בהכ"נ
זה מקובל אצל כולם ללא עוררים ומעוררים.
ולחידוש כזה צריך מקור רציני ומכובד! [מאד הופתע אם יהיה כזה!]
 


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 24 יוני 2020, 21:38

כי הם חיינו כתב:
24 יוני 2020, 21:26
אני סבור שכולנו מחכים ליום שתסתיים המגפה, ע"י מציאת חיסון או סתם ככה שהיא תעלם, זה נכון שההוראות הם להתכונן לשגרת קרונה, כי א"א לדעת מתי הענין הסתיים אבל כיוון שהתקווה שזה יסתיים כל יום ההרגשה שלי שא"א לקרוא לזה בהכ"נ,

בהלכה לא הרגש קובע אלא השכל, אמנם הרגש חומד כך, אבל השכל יודע שיתכן אחרת, וא"כ לא מסתבר כלל שהרגש יכריע!


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 25 יוני 2020, 00:11

האמת שהרבה בתי כנסת מתנים מראש שלא יהיה קדושת בית כנסת כדי שיאכלו לאכול ולשתות שם,
כמו שידוע שהמהרש"ם לימד זכות על האדמורי"ם שנהגו לאכול ולערוך חתונות בבתי הכנסת כי מראש מתנים שלא יהיה לזה קדושת בית כנסת.
ואם כן לא נראה שכדאי לרוץ לסגור מניינים כאילו, לפני שמבררים שהבתי כנסת יש להם באמת קדושת בית כנסת.


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 25 יוני 2020, 15:22

כי הם חיינו כתב:
24 יוני 2020, 20:58
אם ייחד מקום בביתו שיהיה מיועד רק לתפילה ולא לשאר שימושים, 

לכאורה כמו בכל מקום שהולכים אחר הרוב, אם רוב השימושים בחצר לתפילה יהיה לזה קדושת בית כנסת, אף אם עושה מיעוט שימושים אחרים.


איש ירושלם
הודעות: 154
הצטרף: 20 נובמבר 2019, 23:55
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי איש ירושלם » 25 יוני 2020, 17:22

ישראל הכהן כתב:
24 יוני 2020, 20:42
עקב המגיפה שכן המשיך את המניינים בחצר שלו בחול ובשבת, גם אחרי הגל הראשון, והסתפקנו האם יש לזה קדושת בית כנסת או לא?
ואולי כיון שנפתחו בתי הכנסת, ומלבד העניין של מניין יש עניין להתפלל בבית כנסת, עדיף שהמניין יסגר והציבור ילך לבית כנסת? 

כמה תפילות צריך עד שיהיה לזה קדושת בית כנסת?

נ.ב. הוא סגר את החצר עם ברזנט, כיון שלכתחילה צריך להתפלל במקום מקורה. מלבד זאת דאג כמובן לכל הנצרך, ריהוט תאורה בימה וכו'.
ולא נראה שאם אין ס"ת אין קדושת בית כנסת, שהרי בכמה כוללים או בית שני אין ס"ת, ולא חוששים שאין זה תפילה בבית כנסת. ומלבד זאת בביתו יש ס"ת [לא בחצר מטעמים ברורים]. 
בשו"ע סי' קנ"ד סעיף ב' "השוכרים בית ומתפללים בו אין לו דין בית הכנסת" מקורו בדברי מהר"י בן חביב. ובטעם הדין ישנם 2 ביאורים וכדלהלן:

א'.) הטעם המוכח בלבוש והובא שם במשנ"ב דכיון דבכלות זמן השכירות יש ביד בעה"ב שלא להשכיר להם עוד, א"כ אינו אלא ארעי ואין בו קדושה.

ב'.) יעויין בביאור הלכה שהביא מעולת תמיד טעם אחר, דהנה דין זה אמרו מהר"י בן חביב בתוגרמה בזמן שלא היה רשות מהמלכות להזמין מקום קבוע לתפלה והיו מטמינים עצמם במרתפים להתפלל, וטעם הדין כי היום או מחר יתוודע לשלטון(ע"י המוסרים והמלשינים) ויתבטל באמצע זמן השכירות לכן חשוב כל הזמן ארעי, אבל בזמנים הרגילים, בשכירות ידועה לשנה אינו חשוב ארעי ואקראי.

והנה לפי ב' הטעמים יש לומר שחצרו של השכן לא נחשבת כביהכ"נ ולמרות שאין זה שכירות אלא השאלה מ"מ אין נראה לחלק, ושיעור הזמן שעדיין נחשב ארעי מבואר שם במשנ"ב ששכירות לשנה אינה זמן מרובה עיי"ש היטב גם בשער הציון.

ואמנם אם גם קבעו לימוד שם, הובא במשנ"ב מתשו' כנה"ג דיש בו קדושה, וכתב שאינו יודע טעמו, "ואולי דכיון דנעשה קבע גמור להתפלל וללמוד בו כדרך ביהמ"ד לא מקרי ארעי" עכ"ל
 


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 26 יוני 2020, 12:23

איש ירושלם כתב:
25 יוני 2020, 17:22
ישראל הכהן כתב:
24 יוני 2020, 20:42
עקב המגיפה שכן המשיך את המניינים בחצר שלו בחול ובשבת, גם אחרי הגל הראשון, והסתפקנו האם יש לזה קדושת בית כנסת או לא?
ואולי כיון שנפתחו בתי הכנסת, ומלבד העניין של מניין יש עניין להתפלל בבית כנסת, עדיף שהמניין יסגר והציבור ילך לבית כנסת? 

כמה תפילות צריך עד שיהיה לזה קדושת בית כנסת?

נ.ב. הוא סגר את החצר עם ברזנט, כיון שלכתחילה צריך להתפלל במקום מקורה. מלבד זאת דאג כמובן לכל הנצרך, ריהוט תאורה בימה וכו'.
ולא נראה שאם אין ס"ת אין קדושת בית כנסת, שהרי בכמה כוללים או בית שני אין ס"ת, ולא חוששים שאין זה תפילה בבית כנסת. ומלבד זאת בביתו יש ס"ת [לא בחצר מטעמים ברורים]. 
בשו"ע סי' קנ"ד סעיף ב' "השוכרים בית ומתפללים בו אין לו דין בית הכנסת" מקורו בדברי מהר"י בן חביב. ובטעם הדין ישנם 2 ביאורים וכדלהלן:

א'.) הטעם המוכח בלבוש והובא שם במשנ"ב דכיון דבכלות זמן השכירות יש ביד בעה"ב שלא להשכיר להם עוד, א"כ אינו אלא ארעי ואין בו קדושה.

ב'.) יעויין בביאור הלכה שהביא מעולת תמיד טעם אחר, דהנה דין זה אמרו מהר"י בן חביב בתוגרמה בזמן שלא היה רשות מהמלכות להזמין מקום קבוע לתפלה והיו מטמינים עצמם במרתפים להתפלל, וטעם הדין כי היום או מחר יתוודע לשלטון(ע"י המוסרים והמלשינים) ויתבטל באמצע זמן השכירות לכן חשוב כל הזמן ארעי, אבל בזמנים הרגילים, בשכירות ידועה לשנה אינו חשוב ארעי ואקראי.

והנה לפי ב' הטעמים יש לומר שחצרו של השכן לא נחשבת כביהכ"נ ולמרות שאין זה שכירות אלא השאלה מ"מ אין נראה לחלק, ושיעור הזמן שעדיין נחשב ארעי מבואר שם במשנ"ב ששכירות לשנה אינה זמן מרובה עיי"ש היטב גם בשער הציון.

ואמנם אם גם קבעו לימוד שם, הובא במשנ"ב מתשו' כנה"ג דיש בו קדושה, וכתב שאינו יודע טעמו, "ואולי דכיון דנעשה קבע גמור להתפלל וללמוד בו כדרך ביהמ"ד לא מקרי ארעי" עכ"ל
הטעם הראשון ודאי לא שייך כאן כלל, מכיון שעשה הסבה לחצרו והפכה לבית כנסת!
וגם הטעם השני שאולי יוודע לשלטונות, לא שייך כאן שהשלטונות מתירים, ואדרבא יתכן שח"ו יסגרו את הבתי כנסת, ואז רק בחצר שזה מקום פתוח יתירו, וא"כ זה יותר קבוע  מבית כנסת. [מבחינה מסויימת].
 


כי הם חיינו
הודעות: 195
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי כי הם חיינו » 26 יוני 2020, 12:32

ישראל הכהן כתב:
25 יוני 2020, 15:22
כי הם חיינו כתב:
24 יוני 2020, 20:58
אם ייחד מקום בביתו שיהיה מיועד רק לתפילה ולא לשאר שימושים, 

לכאורה כמו בכל מקום שהולכים אחר הרוב, אם רוב השימושים בחצר לתפילה יהיה לזה קדושת בית כנסת, אף אם עושה מיעוט שימושים אחרים.

זה לא קשור לרוב ומיעוט
המהות של בהכ"נ הוא מקום שמיוחדים  אותו לשם בהכ"נ,
אבל אדם שיש לו בית והוא גם מתפלל שם אין לו דין בהכ"נ,
ולכן כל עוד שלא החליטו שהמקום הוא בהכ"נ ולא בית אין לו דין בהכ"נ
ואם הבעה"ב מעונין להמשיך להשתמש במקום לשאר דברים שאינם תפילה ותורה, גם אם זה רק מיעוט תשמישים אינו נחשב בהכ"נ


איש ירושלם
הודעות: 154
הצטרף: 20 נובמבר 2019, 23:55
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי איש ירושלם » 26 יוני 2020, 15:22

ישראל הכהן כתב:
26 יוני 2020, 12:23
איש ירושלם כתב:
25 יוני 2020, 17:22
ישראל הכהן כתב:
24 יוני 2020, 20:42
עקב המגיפה שכן המשיך את המניינים בחצר שלו בחול ובשבת, גם אחרי הגל הראשון, והסתפקנו האם יש לזה קדושת בית כנסת או לא?
ואולי כיון שנפתחו בתי הכנסת, ומלבד העניין של מניין יש עניין להתפלל בבית כנסת, עדיף שהמניין יסגר והציבור ילך לבית כנסת? 

כמה תפילות צריך עד שיהיה לזה קדושת בית כנסת?

נ.ב. הוא סגר את החצר עם ברזנט, כיון שלכתחילה צריך להתפלל במקום מקורה. מלבד זאת דאג כמובן לכל הנצרך, ריהוט תאורה בימה וכו'.
ולא נראה שאם אין ס"ת אין קדושת בית כנסת, שהרי בכמה כוללים או בית שני אין ס"ת, ולא חוששים שאין זה תפילה בבית כנסת. ומלבד זאת בביתו יש ס"ת [לא בחצר מטעמים ברורים]. 
בשו"ע סי' קנ"ד סעיף ב' "השוכרים בית ומתפללים בו אין לו דין בית הכנסת" מקורו בדברי מהר"י בן חביב. ובטעם הדין ישנם 2 ביאורים וכדלהלן:

א'.) הטעם המוכח בלבוש והובא שם במשנ"ב דכיון דבכלות זמן השכירות יש ביד בעה"ב שלא להשכיר להם עוד, א"כ אינו אלא ארעי ואין בו קדושה.

ב'.) יעויין בביאור הלכה שהביא מעולת תמיד טעם אחר, דהנה דין זה אמרו מהר"י בן חביב בתוגרמה בזמן שלא היה רשות מהמלכות להזמין מקום קבוע לתפלה והיו מטמינים עצמם במרתפים להתפלל, וטעם הדין כי היום או מחר יתוודע לשלטון(ע"י המוסרים והמלשינים) ויתבטל באמצע זמן השכירות לכן חשוב כל הזמן ארעי, אבל בזמנים הרגילים, בשכירות ידועה לשנה אינו חשוב ארעי ואקראי.

והנה לפי ב' הטעמים יש לומר שחצרו של השכן לא נחשבת כביהכ"נ ולמרות שאין זה שכירות אלא השאלה מ"מ אין נראה לחלק, ושיעור הזמן שעדיין נחשב ארעי מבואר שם במשנ"ב ששכירות לשנה אינה זמן מרובה עיי"ש היטב גם בשער הציון.

ואמנם אם גם קבעו לימוד שם, הובא במשנ"ב מתשו' כנה"ג דיש בו קדושה, וכתב שאינו יודע טעמו, "ואולי דכיון דנעשה קבע גמור להתפלל וללמוד בו כדרך ביהמ"ד לא מקרי ארעי" עכ"ל
הטעם הראשון ודאי לא שייך כאן כלל, מכיון שעשה הסבה לחצרו והפכה לבית כנסת!
וגם הטעם השני שאולי יוודע לשלטונות, לא שייך כאן שהשלטונות מתירים, ואדרבא יתכן שח"ו יסגרו את הבתי כנסת, ואז רק בחצר שזה מקום פתוח יתירו, וא"כ זה יותר קבוע  מבית כנסת. [מבחינה מסויימת].


הנה כל הנושא המדובר בשו"ע ונו"כ הוא בשכירות שהיא בעצם סיבה מחייבת את בעה"ב לקיים את דרישת הציבור בהעמדת המקום לתפילה וזה לכא' סיבה גדולה להחשיב את המקום לקבוע, ולמרות זאת אין למקום דין ביהכ"נ ועל כן באו הטעמים האמורים לבאר אמאי אעפי"כ אין לו דין ביהכ"נ.

והנה, הטעם הראשון מגדיר את השכירות לארעית מפני הגבול הזמני שלאחר שתכלה תקפת השכירות, שוב יהיה הדבר נתון להחלטת בעה"ב המשכיר ברצותו ימשיך ביהכ"נ וברצותו יתבטל ולכן אין לו כבר עכשיו דין ביהכ"נ,
וא"כ לכא' כ"ש במקרה דידן, היינו בהשאלה עקב חשש הקורונה, שהשכן לא התחייב לאף אחד ויכול בוקר אחד להחליט להפסיק להשאיל את החצר מאיזה טעם שיהיה, ואפילו גבול זמני אין כאן, ודאי שאין לזה דין ביהכ"נ.
ואמנם הטעם השני מחמיר יותר ומגדיר מכח מחויבותו של המשכיר בתוך זמן השכירות את ביהכ"נ כקבע, ולכך מגביל את ההיתר לאופן של שכירות מיוחדת כזו שקיים למשכיר היתר שמצוי להתממש להפסיק את השכירות מאונס המלכות, ולכאורה הוא הדין אם ההיתר של המשכיר להפסיק את השכירות אינו מטעם אונס המלכות אלא משנויי בצורך הציבור וכדומה כי העיקרון הוא שהשכירות לא יציבה גם בתוך זמן השכירות וזה גורם להגדיר ארעיות לביהכ"נ כזה. 

אבל באופן הנדון דידן שאין כלל התחייבות ממשאיל המקום, א"כ בלאו הכי אין לזה חשיבות של קבע,

וביותר נוסף לזה שכיון שכל העניין ליצירת ביהכ"נ זה, מחמת הדאגה ממצב הקורונה והחשש הידבקות, וזו היא סיבה העלולה ליפסק, מכמה מקרים שיתכן שיתהוו:

א' אם תתפשט הקורונה ויחליטו שוב על הסגר,וכו', יתכן שלבסוף יאסרו לקיים בכלל מניינים וכפי שכבר אירע,

ב' אם להיפך, שיכריזו בעז"ה שאין כלל חשש מצוי להידבקות, ממילא אף אחד לא ירצה להתפלל בחום הזה, ויתבטל המניין.  

ג' יתכן מצב שיהיו חילוקי דעות ואף שרוב הציבור אומר שאין כלל חשש סביר, לעומת זאת יחידים שעדיין חוששים יתפללו בחצר זו, אזי יימצאו שכנים שיתלוננו על הרעש שלפי דעתם כבר אין סיבה מוצדקת לכך ועד עכשיו שתקו כי הבינו את הצורך, אבל היות שהפחד מוגזם, לא מעוניינים לתרום את השקט האישי שלהם.

ומכל הסיבות יחד נראה שהדבר אינו רחוק כלל שתיפסק הפעילות הקדושה במקום. ולהכי אין בו דין ביהכ"נ,
​​​​​​​ואכן יש גם אפשרות שהמניין ימשיך ולא יקרה אפי אחת מאפשרויות אלו אבל גם במקרה של השו"ע יתכן שהשלטון לא יגלה את המקום, ומ"מ כבר לא נחשב קבע.


מים עליונים
הודעות: 38
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:16
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי מים עליונים » 26 יוני 2020, 15:31

ישראל הכהן כתב:
24 יוני 2020, 21:16
לא דובר על בית אלא על חצר מיוחדת לבית כנסת עם כל הנצרך, ולפעמים אפילו לומדים שם,
איש ירושלם כתב:
25 יוני 2020, 17:22
ואמנם אם גם קבעו לימוד שם, הובא במשנ"ב מתשו' כנה"ג דיש בו קדושה, וכתב שאינו יודע טעמו, "ואולי דכיון דנעשה קבע גמור להתפלל וללמוד בו כדרך ביהמ"ד לא מקרי ארעי" עכ"ל.
העולה מהדברים שיש לזה דין ביהמ"ד?


איש ירושלם
הודעות: 154
הצטרף: 20 נובמבר 2019, 23:55
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי איש ירושלם » 26 יוני 2020, 15:52

יש ביהכ"נ ויש ביהמ"ד, וגם בביכנ"ס לומדים לפעמים עד שיש מניין וכד' וואעפי"כ אינו נהפך בכך לביהמ"ד
לשון המשנ"ב משמע שמדובר על קבע של לימוד כדרך ביהמ"ד, משא"כ בכה"ג שהחליטו להעמיד חצר לתפילות בשל קושי התקופה גם אם מישהו לפעמים למד שם אין לזה דין בימ"ד וגם לא ביכ"נ ונחשב כמו אוטובוס ששהו בו נוסעים צדיקים שהתפללו בו ולמדו אבל הוא נשאר אוטובוס פשוט, כי אינו מיועד לתפילה ולימוד אלא לנסיעה, כך חצר זו אינה מיועדת לביהכ"נ וכמבואר היטב לעיל.


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 27 יוני 2020, 23:13

איש ירושלם כתב:
26 יוני 2020, 15:52
יש ביהכ"נ ויש ביהמ"ד, וגם בביכנ"ס לומדים לפעמים עד שיש מניין וכד' וואעפי"כ אינו נהפך בכך לביהמ"ד
לשון המשנ"ב משמע שמדובר על קבע של לימוד כדרך ביהמ"ד, משא"כ בכה"ג שהחליטו להעמיד חצר לתפילות בשל קושי התקופה גם אם מישהו לפעמים למד שם אין לזה דין בימ"ד וגם לא ביכ"נ ונחשב כמו אוטובוס ששהו בו נוסעים צדיקים שהתפללו בו ולמדו אבל הוא נשאר אוטובוס פשוט, כי אינו מיועד לתפילה ולימוד אלא לנסיעה, כך חצר זו אינה מיועדת לביהכ"נ וכמבואר היטב לעיל.

בליל שבועות למדו כחמש עשרה איש, ואחר כך היה ותיקין במקום.
וכך מידי בוקר בתקופה שהבחורים שהו בבית, למדו שם כמה שעות,
וכך בשבת אחרי התפילה בנץ ובעוד זמנים.


מים עליונים
הודעות: 38
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:16
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי מים עליונים » 27 יוני 2020, 23:41

במשנה ברורה דרשו מביאים ששיעור תורה שעה שעתיים ביום לא הופך את בית הכנסת לבית המדרש


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 28 יוני 2020, 00:28

מים עליונים כתב:
27 יוני 2020, 23:41
במשנה ברורה דרשו מביאים ששיעור תורה שעה שעתיים ביום לא הופך את בית הכנסת לבית המדרש

כמה שעות צריך?

הבהרה:
הנידון הוא על קדושת בית כנסת ולא קדושת בית מדרש שאין בכל בית כנסת ממילא!

הענין הוא להתפלל בבית הכנסת, זה מוזכר ברמב"ם.
נכון שיש ענין נוסף של ביני עמודי במקום רינה תהא תפילה, אבל אולי זה רק במקום שהוא לומד. ובלא"ה זה לא מקיימים את זה על פי רוב.


צדיק וישר
הודעות: 8
הצטרף: 27 יוני 2020, 23:36
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי צדיק וישר » 28 יוני 2020, 10:22

אצלנו גם בחצר של בית הכנסת לא בירכו מעין שבע, ותמוה כי אין שימוש אחר לחצר מלבד תפילה ותורה


כי הם חיינו
הודעות: 195
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי כי הם חיינו » 28 יוני 2020, 10:29

צדיק וישר כתב:
28 יוני 2020, 10:22
אצלנו גם בחצר של בית הכנסת לא בירכו מעין שבע, ותמוה כי אין שימוש אחר לחצר מלבד תפילה ותורה

כמדומה לי שהמנהג הוא כך
מעין שבע אומרים במקום שיש מנין קבוע
אם בבית יש מנין קבוע אומרים מעין שבע
ואם בבהכ"נ אין מנין קבוע בליל שבת, אין אומרים שם מעין שבע

קדושת בהכ"נ בחצר בהכ"נ הוא נידון לעצמו


צדיק וישר
הודעות: 8
הצטרף: 27 יוני 2020, 23:36
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי צדיק וישר » 28 יוני 2020, 10:53

המנין שם אינו קבוע אבל מידי פעם נערכים שם מניינים, בפרט בזמן הקורונה שנהפך לקבוע שיש מניינים בחוץ


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 28 יוני 2020, 14:47

צדיק וישר כתב:
28 יוני 2020, 10:53
 בפרט בזמן הקורונה שנהפך לקבוע שיש מניינים בחוץ

נכון, ובפרט שהפרופ' האופטימיים אומרים שלפחות עוד שנה זה יקח עד שיהיה חיסון, וכולי האי ואולי [אלא אם לא יהיה נס]. 
אם כן לכאורה יש לחצירות האילו שייחדום לתפילות ולפעמים ללימוד עכ"פ קדושת בית הכנסת.


איש ירושלם
הודעות: 154
הצטרף: 20 נובמבר 2019, 23:55
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי איש ירושלם » 28 יוני 2020, 17:17

ישראל הכהן כתב:
28 יוני 2020, 00:28
הענין הוא להתפלל בבית הכנסת, זה מוזכר ברמב"ם.
נכון שיש ענין נוסף של ביני עמודי במקום רינה תהא תפילה, אבל אולי זה רק במקום שהוא לומד. ובלא"ה זה לא מקיימים את זה על פי רוב.
"תניא - אבא בנימין אומר אין תפילתו של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת שנאמר "לִשמוֹעַ אֶל הָרִנָה וְאֶל הַתְפִילָה" במקום רנה שם תהא תפלה"(ברכות ו' א')

"ישתדל אדם להתפלל בבית הכנסת עם הציבור" (שו"ע סימן צ' סעיף ט')

"ואפילו אם יש לו עשרה בביתו ישתדל בביהכ"נ" ( משנ"ב ס"ק כ"ז)

"ואמר אביי מריש הוה גריסנא בגו ביתא ומצלינא בבי כנישתא, כיון דשמענא להא דאמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה בלבד, לא הוה מצלינא אלא היכא דגריסנא"(ברכות ח' א')


"בית המדרש קבוע קדוש יותר מבית הכנסת ומצווה להתפלל בו יותר מבית הכנסת" (שו"ע סי' צ' סעי' י"ח)


בן המתחטא
הודעות: 159
הצטרף: 02 ספטמבר 2019, 22:20
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי בן המתחטא » 29 יוני 2020, 00:00

הרה"ג @איש ירושלם איככה אישתמיטך חמורה מכולם, מה שאמרו בברכות ח. כל שיש לו בית הכנסת בעירו ואינו נכנס שם להתפלל נקרא שכן רע. וכו' ולא עוד אלא שגורם גלות לו ולבניו וכו'.


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 29 יוני 2020, 13:51

בן המתחטא כתב:
29 יוני 2020, 00:00
הרה"ג @איש ירושלם איככה אישתמיטך חמורה מכולם, מה שאמרו בברכות ח. כל שיש לו בית הכנסת בעירו ואינו נכנס שם להתפלל נקרא שכן רע. וכו' ולא עוד אלא שגורם גלות לו ולבניו וכו'.

דוגמא אחת [מיני רבים] על הנהגת הגדולים בתקופה זו:
בחצר מיוחדת ברחוב האדמו"ר מצאנז בבני ברק נשמרים הרבנים הגאון רבי מאיר גריינמן, הפוסק הגאון רבי יהודה אריה דינר, והגאון רבי זאב כהן מר"י מאור התלמוד הממשיכים להתפלל בחצר הבית באמצעי מיגון מיוחדים תוך עטיית מסכות, קריאת התורה במחיצת ניילון מיוחדת וסטנדרים שעטופים בניילון נצמד.

מהם יראו וכן יעשו.
זה מה שה' שואל מעימך בעת זו.


מים עליונים
הודעות: 38
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:16
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי מים עליונים » 29 יוני 2020, 19:05

מים עליונים כתב:
26 יוני 2020, 15:31
ישראל הכהן כתב:
24 יוני 2020, 21:16
לא דובר על בית אלא על חצר מיוחדת לבית כנסת עם כל הנצרך, ולפעמים אפילו לומדים שם,
איש ירושלם כתב:
25 יוני 2020, 17:22
ואמנם אם גם קבעו לימוד שם, הובא במשנ"ב מתשו' כנה"ג דיש בו קדושה, וכתב שאינו יודע טעמו, "ואולי דכיון דנעשה קבע גמור להתפלל וללמוד בו כדרך ביהמ"ד לא מקרי ארעי" עכ"ל.
העולה מהדברים שיש לזה דין ביהמ"ד?
 
ישראל הכהן כתב:
28 יוני 2020, 00:28
מים עליונים כתב:
27 יוני 2020, 23:41
במשנה ברורה דרשו מביאים ששיעור תורה שעה שעתיים ביום לא הופך את בית הכנסת לבית המדרש

כמה שעות צריך?

הבהרה:
הנידון הוא על קדושת בית כנסת ולא קדושת בית מדרש שאין בכל בית כנסת ממילא!

הענין הוא להתפלל בבית הכנסת, זה מוזכר ברמב"ם.
נכון שיש ענין נוסף של ביני עמודי במקום רינה תהא תפילה, אבל אולי זה רק במקום שהוא לומד. ובלא"ה זה לא מקיימים את זה על פי רוב.
@ישראל הכהן נראה שקצת התבלבלת!
ההמלצה החמה שאולי תעיין בדברי ר' ישראל מאיר הכהן שהביא מהשערי תשובה בשם תש' כנסת הגדולה שאם קבעו לימוד באותו בית ששכרו להתפלל, אזי יש בו קדושה, וכתב ע"ז מרן המשנה ברורה שאינו יודע טעמו ופירש ב"אולי" דכיון שנעשה קבע גמור להתפלל וללמוד בו כדרך ביהמ"ד לא מקרי ארעי, וע"ז התחיל כאן דיון מה נקרה קבע כדרך ביהמ"ד ולכן הבאתי את הדברים המובאים.
 
 


מים עליונים
הודעות: 38
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:16
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי מים עליונים » 29 יוני 2020, 19:14

ישראל הכהן כתב:
29 יוני 2020, 13:51
דוגמא אחת [מיני רבים] על הנהגת הגדולים בתקופה זו:
בחצר מיוחדת ברחוב האדמו"ר מצאנז בבני ברק נשמרים הרבנים הגאון רבי מאיר גריינמן, הפוסק הגאון רבי יהודה אריה דינר, והגאון רבי זאב כהן מר"י מאור התלמוד הממשיכים להתפלל בחצר הבית באמצעי מיגון מיוחדים תוך עטיית מסכות, קריאת התורה במחיצת ניילון מיוחדת וסטנדרים שעטופים בניילון נצמד.

מהם יראו וכן יעשו.
זה מה שה' שואל מעימך בעת זו.
עד עתה הבנתי רק פשט, עכשיו אני מבין את הדרש בהמבואר בשו"ע בסעיף כ"ד "לא יתפלל בצד רבו ולא אחורי רבו ולא לפניו או אחריו"


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 212
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי ישראל הכהן » 29 יוני 2020, 19:23

מים עליונים כתב:
29 יוני 2020, 19:14
ישראל הכהן כתב:
29 יוני 2020, 13:51
דוגמא אחת [מיני רבים] על הנהגת הגדולים בתקופה זו:
בחצר מיוחדת ברחוב האדמו"ר מצאנז בבני ברק נשמרים הרבנים הגאון רבי מאיר גריינמן, הפוסק הגאון רבי יהודה אריה דינר, והגאון רבי זאב כהן מר"י מאור התלמוד הממשיכים להתפלל בחצר הבית באמצעי מיגון מיוחדים תוך עטיית מסכות, קריאת התורה במחיצת ניילון מיוחדת וסטנדרים שעטופים בניילון נצמד.

מהם יראו וכן יעשו.
זה מה שה' שואל מעימך בעת זו.
עד עתה הבנתי רק פשט, עכשיו אני מבין את הדרש בהמבואר בשו"ע בסעיף כ"ד "לא יתפלל בצד רבו ולא אחורי רבו ולא לפניו או אחריו"

יפה.
ממש בעל הבנה מיוחד!

כעת מובן לכל איך שירבבת פה דברים שונים.
 


בית לה'
הודעות: 31
הצטרף: 20 אפריל 2020, 13:36
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מתי יש לחצר קדושת בית כנסת

שליחה על ידי בית לה' » 29 יוני 2020, 19:36

ישראל הכהן כתב:
29 יוני 2020, 13:51
בן המתחטא כתב:
29 יוני 2020, 00:00
הרה"ג @איש ירושלם איככה אישתמיטך חמורה מכולם, מה שאמרו בברכות ח. כל שיש לו בית הכנסת בעירו ואינו נכנס שם להתפלל נקרא שכן רע. וכו' ולא עוד אלא שגורם גלות לו ולבניו וכו'.

דוגמא אחת [מיני רבים] על הנהגת הגדולים בתקופה זו:
בחצר מיוחדת ברחוב האדמו"ר מצאנז בבני ברק נשמרים הרבנים הגאון רבי מאיר גריינמן, הפוסק הגאון רבי יהודה אריה דינר, והגאון רבי זאב כהן מר"י מאור התלמוד הממשיכים להתפלל בחצר הבית באמצעי מיגון מיוחדים תוך עטיית מסכות, קריאת התורה במחיצת ניילון מיוחדת וסטנדרים שעטופים בניילון נצמד.

מהם יראו וכן יעשו.
זה מה שה' שואל מעימך בעת זו.
מי דיבר על עטיית מסכה?
האם מישהו כאן התווכח על מחיצות הניילון המיוחדות והמהממות של הסטרילים בחצר ההיגיינה שע"י בתי פוניבז' המתפוררים ברחוב האדמו"ר מצאנז בבני ברק?
למי שיודע על מה מדובר זה פשיטא ואין צריך לפנים, דלהתם הנגיף הרי לא יעיז להתקרב,
ואם יעיז, העכברים הרבים במקום בוודאי יחסלוהו עוד לפני שיספיק לעשות משהו!
על מה בכ"ז כן דיברו??
דיברו על עוצמת החיוב להתפלל בבית הכנסת כמבואר בגמרא ובפוסקים!!
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בר בי רב דחד יומא, יוסף ה', משיב כהלכה | 4 אורחים