תשובות והנהגות כרך א סימן תתד
שאלה: אם מותר לקנות "בובה" לילדים, וכן אם מותר לסחור בהם
בשו"ת מהרי"ט (יו"ד, ל"ה) פוסק שכל האיסור לעשות צורת אדם בולט לנוי (ע"ז מג: יו"ד סי' קמ"א ס"ד) היינו דוקא בדבר קבוע שיבואו לטעות אחריה, לאפוקי בעשויין לפי שעה או למשחק שלא יבואו לטעות בהן ולכן כתב שהפרצופין שעושין לתינוק למשחק מותר עי"ש. ובחכמת אדם כלל פ"ה ס"ו כתב שבזמנינו דאין חשד מותר להשהות. וכן דעת הנצי"ב בהעמק שאלה (נ"ז אות ג') להתיר בזה"ז שאין חשד כיון דליכא עבודה זרה, אמנם הרבה פוסקים ס"ל שצריך לפחת מהצורה באופן שיהיה ניכר לעין שהוא בעל מום. וע"כ נראה שהמוכר בובה ליהודי לא עבר על לפני עור, דאיסורו לפני עור הוא רק כשמכשילו בודאי, כמו לפני עור, אבל כאן שתלוי בפלוגתא ויש למיקל על מי לסמוך שרי, ובפרט בדרום אפריקא שלא שמעו כלל שיש בזה איסור, יש למיקל על מה לסמוך שאין על המוכר איסור דלפני עור.
אמנם קונה יר"ש שיש בו ריח תורה לא יסמוך על המקילים אלא יפחות הצורה, וכן שמעתי שהורה רבינו החזו"א זצ"ל, ופשוט דמה לו ליכנס לחשש איסור בשביל משחק ילדים, ע"כ יפגום הצורה באוזן או במקום אחר באופן שנראה מיד פגום, ואז יכול להחזיקו וא"ש. ע"כ הנוגע לענין זה.
הנה הביא מח' הפוסקים בזה, והביא גם דעת מרן החזו"א בזה [וכמדומה שכ"ה גם בדינים והנהגות למרן זללה"ה]. וראה עוד בשו"ת שבט הלוי ח"ז סי' קלד שגם הורה כן.