בובות - צורת אדם לנוי, מותר או אסור?

פעלעד

משתמש ותיק
בתיקון ליל שבועות בתרי"ג מצוות אמרתי: שלא לעשות צורת אדם אפילו לנוי.
ועלה בדעתי שיש לברר היטב מה ההיתר להחזיק את בובות הילדים בבית?

ואע"פ שהרבה דיו כבר נשפך ע"ז, אשמח לקבל מראה מקומות או הוראות ברורות מפי פוסקי הדור האם לזרוק את כל הבובות או לחתוך להם את האף או להשאיר כמות שהם.
 

ארזי ביתר

משתמש רגיל
כמה ליקוטים בעניין זה מאוצר החכמה.
 

קבצים מצורפים

  • אוצר מחמדים. גוטליב, נתן בן יוסף.png
    אוצר מחמדים. גוטליב, נתן בן יוסף.png
    103.2 KB · צפיות: 64
  • אור לגויים. עובדיה, יאיר ליאור.png
    אור לגויים. עובדיה, יאיר ליאור.png
    117.4 KB · צפיות: 63
  • ילדים כהלכה. מונייצר, אבישלום בן ניסים.png
    ילדים כהלכה. מונייצר, אבישלום בן ניסים.png
    19.5 KB · צפיות: 64
  • מעדני אשר. תשס''ו.png
    מעדני אשר. תשס''ו.png
    138.2 KB · צפיות: 64
  • קנין דעה. שרייבר יששכר דוב.PDF
    218.3 KB · צפיות: 1

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
לפי מה שאני מבין, כל האיסור רק מחמת ע"ז, או שיש עוד איסורים מלבד ע"ז?
 

ארזי ביתר

משתמש רגיל
ודאי שמקור האיסור הוא מחמת ע"ז. ואגב, לא הצלחתי למצוא אל נכון במשים חפשי באוצר החכמה, אך יש עוד רבים וטובים האוסרים לחלוטין החזקת בובות בבית, אלא אם כן נפגמה צורתן במקום בולט (כגון באף).

ועוד בה שניה, להווי ידוע שרבים מפוסקי דורנו [אין תחת ידי מקורות כעת] סוברים שאותה בעיה קיימת גם ב'ראש' פאה.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
מדאורייתא אין איסור להחזיק צורת אדם, אבל מדרבנן אסור משום שנראה כע"ז. היום הרבה מקילים בזה, אולי משום שהגמא התיר לרבים שאינם חשודים, והיום שכולם יודעים שאין זה אלא משחק אין מקום חשד. בפרט דכשנעשה בבית חרשים לאלפים אולי זה דומה לרבים. מ"מ קשה להתיר גזירת חז"ל מסברא, שגם אם הסברא נכונה אם זה דבר שבמנין עדיין אסורה.
בספר Woman of Valor יש רעיון עם בתו של הח"ח, והיא סיפרה שהוא פגם הבובה שלה. [קצת מוזר מה שהיא סיפרה שהוא פגם הבובה בב' מקומות, שאין מקום ליותר ממקום אחד. פעם שאלתי בנה, הרב יעקב יהושע זקס, על זה והוא אמר לי שכל הרעיון אינו אמין, אבל הוא לא הכחיש עצם הועבדא שהח"ח פגם הבובה.]
 

יהודי

משתמש ותיק
תשובות והנהגות כרך א סימן תתד

שאלה: אם מותר לקנות "בובה" לילדים, וכן אם מותר לסחור בהם

בשו"ת מהרי"ט (יו"ד, ל"ה) פוסק שכל האיסור לעשות צורת אדם בולט לנוי (ע"ז מג: יו"ד סי' קמ"א ס"ד) היינו דוקא בדבר קבוע שיבואו לטעות אחריה, לאפוקי בעשויין לפי שעה או למשחק שלא יבואו לטעות בהן ולכן כתב שהפרצופין שעושין לתינוק למשחק מותר עי"ש. ובחכמת אדם כלל פ"ה ס"ו כתב שבזמנינו דאין חשד מותר להשהות. וכן דעת הנצי"ב בהעמק שאלה (נ"ז אות ג') להתיר בזה"ז שאין חשד כיון דליכא עבודה זרה, אמנם הרבה פוסקים ס"ל שצריך לפחת מהצורה באופן שיהיה ניכר לעין שהוא בעל מום. וע"כ נראה שהמוכר בובה ליהודי לא עבר על לפני עור, דאיסורו לפני עור הוא רק כשמכשילו בודאי, כמו לפני עור, אבל כאן שתלוי בפלוגתא ויש למיקל על מי לסמוך שרי, ובפרט בדרום אפריקא שלא שמעו כלל שיש בזה איסור, יש למיקל על מה לסמוך שאין על המוכר איסור דלפני עור.

אמנם קונה יר"ש שיש בו ריח תורה לא יסמוך על המקילים אלא יפחות הצורה, וכן שמעתי שהורה רבינו החזו"א זצ"ל, ופשוט דמה לו ליכנס לחשש איסור בשביל משחק ילדים, ע"כ יפגום הצורה באוזן או במקום אחר באופן שנראה מיד פגום, ואז יכול להחזיקו וא"ש. ע"כ הנוגע לענין זה.


הנה הביא מח' הפוסקים בזה, והביא גם דעת מרן החזו"א בזה [וכמדומה שכ"ה גם בדינים והנהגות למרן זללה"ה]. וראה עוד בשו"ת שבט הלוי ח"ז סי' קלד שגם הורה כן.
 
חלק עליון תַחתִית