לעבור לפני מוסלמי המשתחווה


פותח הנושא
אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי אריך » 10 מרץ 2016, 23:03

שמעתי מן הגר"מ שפירא שליט"א (שנת תשע"ב):
"שמעתי מסבא של רב"צ גוטפרב שאביו היה משב"ק של ר' יהושע לייב (דיסקין) והם גרו בעיר העתיקה, והערבים אז היו מתפללים 5 פעמים ביום, פורסים שטיח, משתחווים, ומהריל"ד היה מקפיד לא לעבור כנגד הערבי המשתחוה".

איך מסבירים זאת? נכון שהוא משתחוה לה', אבל למה להגדיר זאת כמו שמו"ע שלנו? אולי זה כמו ברכות ק"ש? (הגרמ"ש ביאר, אך חפצתי לשמוע דעתכם בטרם אביא דבריו).

סמל אישי של משתמש

אריה ענק משער האריות
הודעות: 75
הצטרף: 29 פברואר 2016, 21:40
מיקום: ארץ הקודש
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי אריה ענק משער האריות » 10 מרץ 2016, 23:16

כיון שנתבאר שזה מפריע בתפילה אז משום איבה אסור להפריע להם


מנין
משתמש ותיק
הודעות: 259
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 14:32
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי מנין » 10 מרץ 2016, 23:19

..


יונה בן יעקב
הודעות: 196
הצטרף: 07 ינואר 2016, 21:48
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי יונה בן יעקב » 10 מרץ 2016, 23:22

תגיד לי, נראה לך שזה היה השיקול של המהרי"ל? מקסימום משום איבה.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1061
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 409 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי יעבץ » 10 מרץ 2016, 23:23

אף אני שמעתי הסיפור הנ"ל, והוא אכן מחודש לשומע.
הביאור בהנהגתו להבנתי אינו משום איבה וכד'. המהרי"ל סבר שמכיון שהמוסלמים מתפללים לה', וקרוב ה' לכל קוראיו, ומצינו בהלכה שאין לעבור לפני המתפלל אם כן ראוי שלא לעבור לפני נכרי שמתפלל גם כן. שאין זה מכבוד התפילה.
ואנני יודע אם פסק כך להלכה. יתכן שהלכתית מותר. אבל מההלכה יש ללמוד גם כן מה ראוי לעשות. ואם בגדרי ההלכה תפילת נכרי לא אוסרת לעבור לפניו, עדיין אין זה אומר שראוי הדבר.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1061
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 409 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי יעבץ » 10 מרץ 2016, 23:27

דברי מנין שכתב מעלי קילורין לעינים (למה בעילום שם?). אך לא נראה לי שטעמו היה שזה לא דרך ארץ. ואני משוכנע יותר בכיון שלי.
(זאת מכיון שגם המהרי"ל חי באקלים שלנו).


פותח הנושא
אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי אריך » 10 מרץ 2016, 23:35

יעבץ כתב:אף אני שמעתי הסיפור הנ"ל, והוא אכן מחודש לשומע.
הביאור בהנהגתו להבנתי אינו משום איבה וכד'. המהרי"ל סבר שמכיון שהמוסלמים מתפללים לה', וקרוב ה' לכל קוראיו, ומצינו בהלכה שאין לעבור לפני המתפלל אם כן ראוי שלא לעבור לפני נכרי שמתפלל גם כן. שאין זה מכבוד התפילה.
ואנני יודע אם פסק כך להלכה. יתכן שהלכתית מותר. אבל מההלכה יש ללמוד גם כן מה ראוי לעשות. ואם בגדרי ההלכה תפילת נכרי לא אוסרת לעבור לפניו, עדיין אין זה אומר שראוי הדבר.
אבל אני שאלתי, נהי שתפילת מוסלמי היא תפילה, ללא ספק, איך יהיה עדיף מיהודי שאומר "נשמת"? למה הגדרנו את ההשתחוויה של הערבי כ"שמונה עשרה".


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1061
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 409 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי יעבץ » 10 מרץ 2016, 23:38

זוהי אכן הנקודה שיש לחלוק על מנהגו.
אבל כנראה (קשה ללמוד מסיפורים) שהוא הבין שההשתחוואה וכו' יש בה משום עומד לפני המלך, שזה הגדר בשמונה עשרה שמחמתו אנו אוסרים לעבור לפניו.


כבוד שמים
משתמש ותיק
הודעות: 1069
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 144 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי כבוד שמים » 11 מרץ 2016, 09:07

מה הי' הדין לפני שאנכה"ג תיקנו תפילת שמו"ע, הרי את האיסור לעבור לפני המתפלל לומדים מחנה, ועדיין לא הי' שמו"ע, וע"כ שקודם שדירגו לנו את התפילות היו כל התפילות כעומד לפני המלך, וזה המצב של תפילה של ערבי.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 1003
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 122 פעמים
קיבל תודה: 406 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי אלימלך » 20 אוגוסט 2018, 13:43

הוא חשש שיראה כמשתחוה לו


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1061
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 409 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי יעבץ » 20 אוגוסט 2018, 14:26

אלימלך כתב:הוא חשש שיראה כמשתחוה לו
השמועה כוללת את הביאור בזה שמשום עובר לפני המתפלל נהג כן.
ועדיין מצפים אנו לדברי @אריך שיבאר העניין ע"פ הגר"מ שפירא זצ"ל.


איש
משתמש ותיק
הודעות: 274
הצטרף: 17 יוני 2018, 14:49
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי איש » 21 אוגוסט 2018, 02:15

יעבץ כתב:אף אני שמעתי הסיפור הנ"ל, והוא אכן מחודש לשומע.
הביאור בהנהגתו להבנתי אינו משום איבה וכד'. המהרי"ל סבר שמכיון שהמוסלמים מתפללים לה', וקרוב ה' לכל קוראיו, ומצינו בהלכה שאין לעבור לפני המתפלל אם כן ראוי שלא לעבור לפני נכרי שמתפלל גם כן. שאין זה מכבוד התפילה.
ואנני יודע אם פסק כך להלכה. יתכן שהלכתית מותר. אבל מההלכה יש ללמוד גם כן מה ראוי לעשות. ואם בגדרי ההלכה תפילת נכרי לא אוסרת לעבור לפניו, עדיין אין זה אומר שראוי הדבר.
לא קשור לכבוד תפילה. זה בגלל שלא יסיח דעתו של המתפלל.


איש
משתמש ותיק
הודעות: 274
הצטרף: 17 יוני 2018, 14:49
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי איש » 21 אוגוסט 2018, 02:20

יעבץ כתב:
אלימלך כתב:הוא חשש שיראה כמשתחוה לו
השמועה כוללת את הביאור בזה שמשום עובר לפני המתפלל נהג כן.
ועדיין מצפים אנו לדברי @אריך שיבאר העניין ע"פ הגר"מ שפירא זצ"ל.
מענין בראש האשכול מובא שלא עבר בלי פירוט, מנין התוספת לשמועה?


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1061
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 409 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי יעבץ » 21 אוגוסט 2018, 02:35

איש כתב:
יעבץ כתב:אף אני שמעתי הסיפור הנ"ל, והוא אכן מחודש לשומע.
הביאור בהנהגתו להבנתי אינו משום איבה וכד'. המהרי"ל סבר שמכיון שהמוסלמים מתפללים לה', וקרוב ה' לכל קוראיו, ומצינו בהלכה שאין לעבור לפני המתפלל אם כן ראוי שלא לעבור לפני נכרי שמתפלל גם כן. שאין זה מכבוד התפילה.
ואנני יודע אם פסק כך להלכה. יתכן שהלכתית מותר. אבל מההלכה יש ללמוד גם כן מה ראוי לעשות. ואם בגדרי ההלכה תפילת נכרי לא אוסרת לעבור לפניו, עדיין אין זה אומר שראוי הדבר.
לא קשור לכבוד תפילה. זה בגלל שלא יסיח דעתו של המתפלל.
הטעם שכתבת נכון, אך החיי"א כתב שהעניין הוא מפני השכינה. עי' במ"ב ובה"ל.
והמ"ב כתב שלפי זה גם בק"ש צריך להזהר. ולכ' קצת ראיה מזה שנכתב בהלכות שמ"ע לדעת הח"א.

לגבי מה שכתבת לאחר מכן על מקור השמועה. לא לי לדעת מה שמע אריך (למרות שנדמה לי שהמקור משותף), התכוונתי למה ששמעתי אני. וכמובן לא ערכתי מחקר על הסיפור, רק הערתי שההסבר מגיע יחד עם הספור.


איש
משתמש ותיק
הודעות: 274
הצטרף: 17 יוני 2018, 14:49
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לעבור לפני מוסלמי המשתחווה

שליחה על ידי איש » 21 אוגוסט 2018, 02:39

יעבץ כתב:
איש כתב:
יעבץ כתב:אף אני שמעתי הסיפור הנ"ל, והוא אכן מחודש לשומע.
הביאור בהנהגתו להבנתי אינו משום איבה וכד'. המהרי"ל סבר שמכיון שהמוסלמים מתפללים לה', וקרוב ה' לכל קוראיו, ומצינו בהלכה שאין לעבור לפני המתפלל אם כן ראוי שלא לעבור לפני נכרי שמתפלל גם כן. שאין זה מכבוד התפילה.
ואנני יודע אם פסק כך להלכה. יתכן שהלכתית מותר. אבל מההלכה יש ללמוד גם כן מה ראוי לעשות. ואם בגדרי ההלכה תפילת נכרי לא אוסרת לעבור לפניו, עדיין אין זה אומר שראוי הדבר.
לא קשור לכבוד תפילה. זה בגלל שלא יסיח דעתו של המתפלל.
הטעם שכתבת נכון, אך החיי"א כתב שהעניין הוא מפני השכינה. עי' במ"ב ובה"ל.
והמ"ב כתב שלפי זה גם בק"ש צריך להזהר. ולכ' קצת ראיה מזה שנכתב בהלכות שמ"ע לדעת הח"א.

לגבי מה שכתבת לאחר מכן על מקור השמועה. לא לי לדעת מה שמע אריך (למרות שנדמה לי שהמקור משותף), התכוונתי למה ששמעתי אני. וכמובן לא ערכתי מחקר על הסיפור, רק הערתי שההסבר מגיע יחד עם הספור.
גם להחיי אדם אין לזה קשר לכבוד התפילה. אלא משום זלזול בשכינה העומדת מולו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח