בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 1520
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 994 פעמים
קיבל תודה: 524 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 10 אוקטובר 2019, 00:21

באתר בינינו מביאים סדרה של קליפים, עם הוראות שונות מהרב יהודה סילמן בנושאי השקפה וענינים שונים.
שואלים אותו, אם יכול אדם לשנות ממנהג אבותיו, חסיד מהבית שבוחר להתנהג כליטאי, ליטאי כחסיד, ספרדי כאשכנזי, וכו'.

ומבאר, שבמנהגים, הכלל, שההולך ממקום למקום אם אינו עתיד לחזור למקומו הקודם, נוהג כאנשי מקומו בין להחמיר בין להקל. בתנאי החיים של היום, הקהילה שאדם בוחר להצטרף אליה, היא ה'מקום' שהלך אליו, וממילא נוהג כאנשי המקום.

ולעניין הלכה, מה שהספרדים נוהגים כשו"ע, והאשכנזים כרמ"א, ולכל עדה יש את רבותיה. זה מדין אתריה דמר, וכל אחד נוהג כרבו. ולכן מי שהחליט להחליף רבי, עליו לנהוג בכל דבר כרבו, וזה לא משנה מה נהגו אבותיו.

אעיר, שאני מכיר אברך שהוא רבע אשכנזי (בן אחר בן), ובניו הם כבר רק שמינית אשכנזי. ואל את רבי ניסים קרליץ, והורה שלו שעליו להתפלל בנוסח אשכנז, למרות שהתערה לגמרי בקהילה ספרדית, וזה מאוד הקשה על בניו בקבלה והתאקלמות במוסדות.
ולכאורה לפי דברי הרב סילמן, זה לא משנה מי היו אבותיו ומה נהגו, אם הוא נכנס לקהילה ספרדית ואלו רבותיו נוהג כספרדי, רק יתכן, מעצם כך שבא לשאול את הרב קרליץ הלכה, הוא הוכיח שרבו הוא אשכנזי...

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 1520
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 994 פעמים
קיבל תודה: 524 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 10 אוקטובר 2019, 13:05

אשמח לקבל מידע מכם בנושא.
תודה.


יהודי
הודעות: 3663
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 784 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי יהודי » 10 אוקטובר 2019, 13:22

זה בכלל לא פשוט שקהילה נחשבת כמקום שנהגו.
בעבר לפני קרוב למאה שנה ואחור, כך היו פני הדברים באמת, יהודי ספרדי או אשכנזי שעבר לאזור אחר הפך להיות כמו המקום אליו הלך. אבל כפשוטו היום זה לא כ"כ קיים.
סיפר לי בעבר אברך ספרדי (לשעבר) ששאל את הגרח"ק האם מפני שלומד בישיבה אשכנזית יכול לנהוג כאשכנזי לכל מילי ואמר לו שכן (הנ"ל סיפר לי זאת כשנולד לו בנו, והיה בבית החולים בשבת, ומאוד חיפש ארבעס לקיים מנהג ה'שולם זוכר', וכששאלתיו מה למרוקאי ולמנהג זה סיפר לי זאת...).
מצד שני שמעתי מאחד המקורבים להגריש"א שהיה ספרדי, שהגריש"א לא התיר לו בשופו"א לנהוג כמנהגי אשכנז הן בהלכה והן בנוסח התפילה.


אחד התלמידים
הודעות: 1825
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 154 פעמים
קיבל תודה: 572 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי אחד התלמידים » 10 אוקטובר 2019, 14:13

אני מכיר פרססי, שנולד בפרס, היגר לארה"ב והתחנך במוסדות אכשנזיות, שהוא שאל הגריש"א. והוא היתר לו להפך עצמו לאשכנזי.
בסוף הוא התחתן עם נכדה של הרמ"א.


יהודי
הודעות: 3663
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 784 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי יהודי » 10 אוקטובר 2019, 14:37

מסתבר שיש חילוק בין מי שיש לו מסורת ברורה ואביו ומשפחתו יראים ושלמים, למי שלא היתה לו מסורת ברורה והתחנך באופן מסוים.


במבי
הודעות: 2378
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 613 פעמים
קיבל תודה: 684 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי במבי » 10 אוקטובר 2019, 16:13

אני מכיר משפחות אשכנזיות ליטאיות ש100% שהם בן אחר בן למגורשי ספרד, האם הם צריכים להחליף נוסח מאשכנז לעדות המזרח?

גם החזון איש כמדומני היה נצר למגורשי ספרד האם היה בן אחר בן?


יהודי
הודעות: 3663
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 784 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי יהודי » 10 אוקטובר 2019, 17:08

זה הדין הפשוט של מי שהלך למקום אחר שנותנים עליו כל מנהגי המקום אליו הלך. הנושא כאן היה שיש שחידשו שגם מי שמתפלל בבית כנסת מסוים נכלל בזה.


אחד התלמידים
הודעות: 1825
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 154 פעמים
קיבל תודה: 572 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי אחד התלמידים » 10 אוקטובר 2019, 18:09

יהודי כתב:
10 אוקטובר 2019, 14:37
מסתבר שיש חילוק בין מי שיש לו מסורת ברורה ואביו ומשפחתו יראים ושלמים, למי שלא היתה לו מסורת ברורה והתחנך באופן מסוים.

פרסי הנ"ל היה לו מסורת ברורה. משפחתו לא היו חרדי, ולקח לו כמה שנים מאז שתחיל ללמוד בישיבה עד שהיה לו האומץ ללבוש כובע בביתו כשחזר לבין הזמנים. אבל הם בהחלט היו דתיים. ובכלל דומני שלא היו חילונים באירן. אולי התרשלות בקיום המצות, ובודאי לא נמצא שם חרדים במושגים שלנו, אבל כולם היו דתיים. א"א לומר שרק מסורת של חרדי נקרא מסורת, ולא של דתי. פשוט שהיה לו מסורת ברורה.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 1520
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 994 פעמים
קיבל תודה: 524 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 11 אוקטובר 2019, 16:21

במבי כתב:
10 אוקטובר 2019, 16:13
אני מכיר משפחות אשכנזיות ליטאיות ש100% שהם בן אחר בן למגורשי ספרד, האם הם צריכים להחליף נוסח מאשכנז לעדות המזרח?

גם החזון איש כמדומני היה נצר למגורשי ספרד האם היה בן אחר בן?
וכי כל מגורשי ספרד פנו לארצות ערב ?
ספרד באירופה וסביר שחלקם הגדול פנו לאירופה.

מה שקוראים לעדות המזרח - ספרדים. מלך ספרד שאל על כך את הרב עובדיה זצ"ל, והוא השיב, שהוא מפני שהספרדים הולכים כדעת הרמב"ם שנולד בספרד.
וכן הבית יוסף נולד בספרד
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 1520
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 994 פעמים
קיבל תודה: 524 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 11 אוקטובר 2019, 16:24

יהודי כתב:
10 אוקטובר 2019, 17:08
זה הדין הפשוט של מי שהלך למקום אחר שנותנים עליו כל מנהגי המקום אליו הלך. הנושא כאן היה שיש שחידשו שגם מי שמתפלל בבית כנסת מסוים נכלל בזה.

זה לא רק שעבר לבית כנסת כזה, אלא התערה בכל חיי קהילה.
את כל אופי הנהגת הבית הוא מתאים לקהילה החדשה, מוסדות חינוך, רב וחברים. 


יהודי
הודעות: 3663
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 784 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי יהודי » 11 אוקטובר 2019, 16:29

אני אישית לא כ"כ מכיר את המציאות עליה אתם מדברים, אבל אם זה עד כדי כך כבר אפשר להתחיל לשמוע צד זה, למרות שלענ"ד עדיין יש בו חידוש.


ברל
הודעות: 528
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי ברל » 11 אוקטובר 2019, 16:40

במבי כתב:
10 אוקטובר 2019, 16:13
אני מכיר משפחות אשכנזיות ליטאיות ש100% שהם בן אחר בן למגורשי ספרד, האם הם צריכים להחליף נוסח מאשכנז לעדות המזרח?

גם החזון איש כמדומני היה נצר למגורשי ספרד האם היה בן אחר בן?
כל משפחת אפשטיין צהצאי הערוך השולחן הם בנבשתי כפי שמבואר בספר מקור ברוך
 


ברל
הודעות: 528
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי ברל » 11 אוקטובר 2019, 16:44

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
10 אוקטובר 2019, 00:21
באתר בינינו מביאים סדרה של קליפים, עם הוראות שונות מהרב יהודה סילמן בנושאי השקפה וענינים שונים.
שואלים אותו, אם יכול אדם לשנות ממנהג אבותיו, חסיד מהבית שבוחר להתנהג כליטאי, ליטאי כחסיד, ספרדי כאשכנזי, וכו'.

ומבאר, שבמנהגים, הכלל, שההולך ממקום למקום אם אינו עתיד לחזור למקומו הקודם, נוהג כאנשי מקומו בין להחמיר בין להקל. בתנאי החיים של היום, הקהילה שאדם בוחר להצטרף אליה, היא ה'מקום' שהלך אליו, וממילא נוהג כאנשי המקום.

ולעניין הלכה, מה שהספרדים נוהגים כשו"ע, והאשכנזים כרמ"א, ולכל עדה יש את רבותיה. זה מדין אתריה דמר, וכל אחד נוהג כרבו. ולכן מי שהחליט להחליף רבי, עליו לנהוג בכל דבר כרבו, וזה לא משנה מה נהגו אבותיו.

אעיר, שאני מכיר אברך שהוא רבע אשכנזי (בן אחר בן), ובניו הם כבר רק שמינית אשכנזי. ואל את רבי ניסים קרליץ, והורה שלו שעליו להתפלל בנוסח אשכנז, למרות שהתערה לגמרי בקהילה ספרדית, וזה מאוד הקשה על בניו בקבלה והתאקלמות במוסדות.
ולכאורה לפי דברי הרב סילמן, זה לא משנה מי היו אבותיו ומה נהגו, אם הוא נכנס לקהילה ספרדית ואלו רבותיו נוהג כספרדי, רק יתכן, מעצם כך שבא לשאול את הרב קרליץ הלכה, הוא הוכיח שרבו הוא אשכנזי...

אם ככה הרב עובדיה צודק? הרי עיקר טענתו של מרן הייתה בנושא זה שהאשכנזים צריכים לנהוג מנהגי ע"מ בגלל שבאו לקהילות הספרדיות שהיו בארץ הקודש


יהודי
הודעות: 3663
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 784 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי יהודי » 11 אוקטובר 2019, 17:02

אם בגלל שבאו לקהילות הרי רוב הקהילות לא נהגו כהשו"ע בכל ענין, וממ"נ אם הם מחייבים הרי שיטתו שאין תוקף למנהגי הספרדים נגד השו"ע נסתרת. ואם אין מנהגי הספרדים מחייבים מדוע יתחייבו האשכנזים לנהוג כמותם.
אבל כמדומה שטענתו היתה שא"י אתרא דמרן השו"ע, ועל כולם לנהוג כמותו.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2346
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 12 אוקטובר 2019, 20:05

חייבים לנהוג כשו"ע בדיוק כמו שצריך לנהוג כמו הרמב"ם שנהגו כאן כמוהו לפני הב"י, והחזו"א מדבר ע"ז כמדו׳ בשביעית (סי׳ כג/ז אולי?)


איש ווילנא
הודעות: 2394
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 516 פעמים
קיבל תודה: 665 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי איש ווילנא » 13 מאי 2020, 22:38

ברל כתב:
11 אוקטובר 2019, 16:40
במבי כתב:
10 אוקטובר 2019, 16:13
אני מכיר משפחות אשכנזיות ליטאיות ש100% שהם בן אחר בן למגורשי ספרד, האם הם צריכים להחליף נוסח מאשכנז לעדות המזרח?

גם החזון איש כמדומני היה נצר למגורשי ספרד האם היה בן אחר בן?
כל משפחת אפשטיין צהצאי הערוך השולחן הם בנבשתי כפי שמבואר בספר מקור ברוך
גם החזון איש הוא נצר למשפחת אפשטיין [וזה הקשר שלו לספרד] 
הן מצד אביו והן מצד אמו [אביו ואמו היו בני דודים רביעיים] 
אבל לא בן אחר בן [אבי אמו הוא בן אחר בן אמנם לא נקרא בשם אפשטיין אלא ר"ש קצנלבויגן. אבל אביו רש"ק נקרא רבי מאיר אפשטיין] 
אבי כל המשפה הוא מהרם פדאווא. אשר בנו הגר לארצות אשכנז. 
 


נדיב לב
הודעות: 2745
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 785 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי נדיב לב » 13 מאי 2020, 22:53

במבי כתב:
10 אוקטובר 2019, 16:13
אני מכיר משפחות אשכנזיות ליטאיות ש100% שהם בן אחר בן למגורשי ספרד, האם הם צריכים להחליף נוסח מאשכנז לעדות המזרח?

גם החזון איש כמדומני היה נצר למגורשי ספרד האם היה בן אחר בן?

סתם הערה. בכל הנוגע להזכרת השם, דעת החזו"א שהספרדים מחויבים לבטא בהגייה אשכנזית.


איש ווילנא
הודעות: 2394
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 516 פעמים
קיבל תודה: 665 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי איש ווילנא » 13 מאי 2020, 23:01

נדיב לב כתב:
13 מאי 2020, 22:53
סתם הערה. בכל הנוגע להזכרת השם, דעת החזו"א שהספרדים מחויבים לבטא בהגייה אשכנזית.

יש רבים מתלמידי החזו"א שאומרים שמעולם לא אמר כדבר הזה
ושאמר בפירוש להיפך


נדיב לב
הודעות: 2745
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 785 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי נדיב לב » 13 מאי 2020, 23:18

איש ווילנא כתב:
13 מאי 2020, 23:01
נדיב לב כתב:
13 מאי 2020, 22:53
סתם הערה. בכל הנוגע להזכרת השם, דעת החזו"א שהספרדים מחויבים לבטא בהגייה אשכנזית.

יש רבים מתלמידי החזו"א שאומרים שמעולם לא אמר כדבר הזה
ושאמר בפירוש להיפך

עדות מרן הגר"ח עדיפא לי.


ד.מ.
הודעות: 216
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 101 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי ד.מ. » 13 מאי 2020, 23:19

בעניין ההגייה יל"ע לאיזו סוגיא שייך, דבסוגיא במקום שנהגו יש כמה קירטריונים לשינויים [הלכה - מנהג - מנהג של שטות], ועניין המנהגות שייך לסוגיית נדר כמבואר שם ובשו"ע, [ואם כי צריך להבין היאך נדרי אבות מחייבים את בניהם ואמאי מוגבל למקומם], אבל ענין ההגייה הלא אי"ז מנהג מסויים שקבלו ע"ע, אלא צורת דיבור, והאם אפשר לדון על הגייה מסויימת כמנהג של שטות וכדו'
בכלל הנושא אינו נושא של "אתריה דמר" אלא לנושא של מקום שנהגו שהוא מענינא דנדר שכך קבלו ע"ע בני העיר ומחייב את כל בני העיר, ויש צורה של השתייכות לבני העיר ועזיבה, וע"כ באו לדון דכיום ההגדרה של עיר מוגבלת להשתייכות קהילתית
וכ"כ הגר"מ פיינשטיין דאשה שנישאת לבעל מנהגים חלוקים הולכת אחר בעלה דחשיב כאזלא לעיר אחרת ומבו' דאי"ז שייך לעיר דייקא


איש ווילנא
הודעות: 2394
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 516 פעמים
קיבל תודה: 665 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי איש ווילנא » 13 מאי 2020, 23:21

ד.מ. כתב:
13 מאי 2020, 23:19
וכ"כ הגר"מ פיינשטיין דאשה שנישאת לבעל מנהגים חלוקים הולכת אחר בעלה דחשיב כאזלא לעיר אחרת ומבו' דאי"ז שייך לעיר דייקא

וכן כבר כתב בשו"ת התשב"ץ שאשה נגררת אחר בעלה [והוכיח כן מסוגיא ביבמות יג]


ד.מ.
הודעות: 216
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 101 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי ד.מ. » 13 מאי 2020, 23:34

איש ווילנא כתב:
13 מאי 2020, 23:21
ד.מ. כתב:
13 מאי 2020, 23:19
וכ"כ הגר"מ פיינשטיין דאשה שנישאת לבעל מנהגים חלוקים הולכת אחר בעלה דחשיב כאזלא לעיר אחרת ומבו' דאי"ז שייך לעיר דייקא

וכן כבר כתב בשו"ת התשב"ץ שאשה נגררת אחר בעלה [והוכיח כן מסוגיא ביבמות יג]
לא מצאתי אפשר למקם?
 


איש ווילנא
הודעות: 2394
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 516 פעמים
קיבל תודה: 665 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי איש ווילנא » 13 מאי 2020, 23:36

ד.מ. כתב:
13 מאי 2020, 23:34
לא מצאתי אפשר למקם?

תשב"ץ חלק ג סימן קעט.


דודי
הודעות: 11
הצטרף: 13 מאי 2020, 23:45
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי דודי » 13 מאי 2020, 23:48

אחד התלמידים כתב:
10 אוקטובר 2019, 14:13
אני מכיר פרססי, שנולד בפרס, היגר לארה"ב והתחנך במוסדות אכשנזיות, שהוא שאל הגריש"א. והוא היתר לו להפך עצמו לאשכנזי.
בסוף הוא התחתן עם נכדה של הרמ"א.
התחתן עם אשה שזקנה ממנו מאד!
 


ד.מ.
הודעות: 216
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 101 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי ד.מ. » 13 מאי 2020, 23:50

יש"כ - אמנם שם לית ליה ראיה לזה מיבמות - רק שהזכיר מענין לא תתגודדו, ואח"כ דן במת בעלה ומדה לה לההיא דהערל [וצ"ת הדימוי]
פעם שמעתי מהר' רובין ג"כ דתלוי בהשתייכות קהילתית והיינו משום שהבין דהסוגיא הוא סוגיא דמקום שנהגו וכנ"ל, ומתו"ד הבנתי דאם משום אתריה דמר אי"ז תלוי בהשתייכות קהילתית.


יצחק
הודעות: 1351
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 452 פעמים
קיבל תודה: 426 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי יצחק » 13 מאי 2020, 23:50

ברצוני להתיחס לנקודה היסודית שהובעה בהודעה של פותח האשכול שיש שני דינים חלוקים
יש דין של מנהגים שבזה אדם נגרר אחרי הציבור שבתוכו הוא חי, והמקור לזה הוא "מקום שנהגו", ויש דין בהלכות הוראה שההוראה של הרב חלה על התלמידים שהוא מלמד אותם אפילו אם דעתו דעת יחיד, והמקור לזה הוא "באתריה דר"א היו כורתים עצים לעשות פחמים וכו'.
כעת צריך לקבוע על כל אחד באיזה ציבור הוא חי, ומי רבותיו שלימדוהו תורה.
ובאמת מסברא אני לא מבין לגבי הדין השני, במה אני אשכנזי? או במה הספרדי ספרדי? למה אני יכול להקל כרמ"א נגד מחבר, הרי בישיבה אנחנו לומדים את התורה של כולם ואם אני בא לרב הוא שואל אותי אם אני אשכנזי או ספרדי, וכי אני תלמיד של הרמ"א יותר משל המחבר? אני כבר מיואש מלהשתכנע בזה, כמה שניסו להסביר לי לא הבנתי את ההסברים. אני כותב את זה כדי שלפחות הקוראים ינסו להסביר לעצמם.

יש עוד דין שהוא לא דין גמור אלא ענין שאדם יעשה מה שאביו עשה. ויש לזה מקור בגמ' שמר עוקבא אמר על עצמו שהוא "חלא בר חמרא" שאביו ביום שהיה אוכל גבינה ביום שהיה אוכל בשר ואילו הוא ממתין רק מסעודה לסעודה (זה המקור שלנו להמתין שש שעות), ורואים שבאופן עקרוני נדרש מהבן לעשות מה שאביו עושה. אבל משם גם רואים שלא צריך לעשות "נאך מאכן", כלומר לא להיות חקיין.

בזמננו קידשו את המושג "מנהג אבות" בגלל שאין לנו כ"כ "קהילות", והמסורת המשפחתית ממלאת (במידה מסוימת) את המקום של הקהילה בהווי היהודי, לכן חשוב עוד יותר לשמור על מנהג האבות. אבל אין זו חובה גמורה.


ד.מ.
הודעות: 216
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 101 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי ד.מ. » 14 מאי 2020, 00:04

יצחק כתב:
13 מאי 2020, 23:50
בברצוני להתיחס לנקודה היסודית שהובעה בהודעה של פותח האשכול שיש שני דינים חלוקים
יש דין של מנהגים שבזה אדם נגרר אחרי הציבור שבתוכו הוא חי, והמקור לזה הוא "מקום שנהגו", ויש דין בהלכות הוראה שההוראה של הרב חלה על התלמידים שהוא מלמד אותם אפילו אם דעתו דעת יחיד, והמקור לזה הוא "באתריה דר"א היו כורתים עצים לעשות פחמים וכו'.
כעת צריך לקבוע על כל אחד באיזה ציבור הוא חי, ומי רבותיו שלימדוהו תורה.
ובאמת מסברא אני לא מבין לגבי הדין השני, במה אני אשכנזי? או במה הספרדי ספרדי? למה אני יכול להקל כרמ"א נגד מחבר, הרי בישיבה אנחנו לומדים את התורה של כולם ואם אני בא לרב הוא שואל אותי אם אני אשכנזי או ספרדי, וכי אני תלמיד של הרמ"א יותר משל המחבר? אני כבר מיואש מלהשתכנע בזה, כמה שניסו להסביר לי לא הבנתי את ההסברים. אני כותב את זה כדי שלפחות הקוראים ינסו להסביר לעצמם.

יש עוד דין שהוא לא דין גמור אלא ענין שאדם יעשה מה שאביו עשה. ויש לזה מקור בגמ' שמר עוקבא אמר על עצמו שהוא "חלא בר חמרא" שאביו ביום שהיה אוכל גבינה ביום שהיה אוכל בשר ואילו הוא ממתין רק מסעודה לסעודה (זה המקור שלנו להמתין שש שעות), ורואים שבאופן עקרוני נדרש מהבן לעשות מה שאביו עושה. אבל משם גם רואים שלא צריך לעשות "נאך מאכן", כלומר לא להיות חקיין.

בזמננו קידשו את המושג "מנהג אבות" בגלל שאין לנו כ"כ "קהילות", והמסורת המשפחתית ממלאת (במידה מסוימת) את המקום של הקהילה בהווי היהודי, לכן חשוב עוד יותר לשמור על מנהג האבות. אבל אין זו חובה גמורה.
בסוגיא שם מקום שנהגו מבואר דאיירי לא רק במנהגות אלא גם בנושאים הלכתיים כמו חלבא דאייתרא וספיחי כרוב 


ד.מ.
הודעות: 216
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 101 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי ד.מ. » 14 מאי 2020, 00:09

ד.מ. כתב:
14 מאי 2020, 00:04
יצחק כתב:
13 מאי 2020, 23:50
בברצוני להתיחס לנקודה היסודית שהובעה בהודעה של פותח האשכול שיש שני דינים חלוקים
יש דין של מנהגים שבזה אדם נגרר אחרי הציבור שבתוכו הוא חי, והמקור לזה הוא "מקום שנהגו", ויש דין בהלכות הוראה שההוראה של הרב חלה על התלמידים שהוא מלמד אותם אפילו אם דעתו דעת יחיד, והמקור לזה הוא "באתריה דר"א היו כורתים עצים לעשות פחמים וכו'.
כעת צריך לקבוע על כל אחד באיזה ציבור הוא חי, ומי רבותיו שלימדוהו תורה.
ובאמת מסברא אני לא מבין לגבי הדין השני, במה אני אשכנזי? או במה הספרדי ספרדי? למה אני יכול להקל כרמ"א נגד מחבר, הרי בישיבה אנחנו לומדים את התורה של כולם ואם אני בא לרב הוא שואל אותי אם אני אשכנזי או ספרדי, וכי אני תלמיד של הרמ"א יותר משל המחבר? אני כבר מיואש מלהשתכנע בזה, כמה שניסו להסביר לי לא הבנתי את ההסברים. אני כותב את זה כדי שלפחות הקוראים ינסו להסביר לעצמם.

יש עוד דין שהוא לא דין גמור אלא ענין שאדם יעשה מה שאביו עשה. ויש לזה מקור בגמ' שמר עוקבא אמר על עצמו שהוא "חלא בר חמרא" שאביו ביום שהיה אוכל גבינה ביום שהיה אוכל בשר ואילו הוא ממתין רק מסעודה לסעודה (זה המקור שלנו להמתין שש שעות), ורואים שבאופן עקרוני נדרש מהבן לעשות מה שאביו עושה. אבל משם גם רואים שלא צריך לעשות "נאך מאכן", כלומר לא להיות חקיין.

בזמננו קידשו את המושג "מנהג אבות" בגלל שאין לנו כ"כ "קהילות", והמסורת המשפחתית ממלאת (במידה מסוימת) את המקום של הקהילה בהווי היהודי, לכן חשוב עוד יותר לשמור על מנהג האבות. אבל אין זו חובה גמורה.
בסוגיא שם מקום שנהגו מבואר דאיירי לא רק במנהגות אלא גם בנושאים הלכתיים כמו חלבא דאייתרא וספיחי כרוב 
ומש"כ בענין מנהג אבות שם בגמ' איתא כבר קבלום אותיכם עליהם, וכ"פ בשוע דקבלת הרבים חלה עליהם ועל זרעם, ובאמת כי עיקר הקושי שם בסוגיא הוא אמאי תלוי בעיר ולא באבות
ומ"ש מההיא דמר עוקבא הלא לא מבואר שם שיש ענין שיעשה מה שאביו עשה אלא שמר עוקבא הכיר בעובדה שנכון שלא לאכול באותו יום שהרי קרא לעצמו חלא בר חמרא, ולא מפני שהוא אביו, ובאמת הסוגיא שם צריכה ביאור רחב מה הנושא דאם כ"ה נכון עפ"י הלכה ודאי צריך לעשות כן, ואם לא הלא הוא מנהג שטות, ומבואר לכאורה שיש מושג כזה של דברים שמתאימים לדרגת האדם, ועצ"ת.
 


איש ווילנא
הודעות: 2394
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 516 פעמים
קיבל תודה: 665 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי איש ווילנא » 14 מאי 2020, 08:40

ד.מ. כתב:
14 מאי 2020, 00:04
בסוגיא שם מקום שנהגו מבואר דאיירי לא רק במנהגות אלא גם בנושאים הלכתיים כמו חלבא דאייתרא וספיחי כרוב

זה נכון
אמנם הרמב"ן שם במלחמות מבאר שיש חילוק בין מחלוקת הלכתית למנהגים
שבמנהגים ההולך למקום שנהגו מחוייב לנהוג כמנהגי מקום שהלך לשם
אפילו הלך רק ליום אחד [ולא רק מפני המחלוקת אלא כי פרוז בן יומו קרוי פרוז. כך דעת הרמב"ן שם]
אבל במחלוקת הלכתית אם הלך ליום אחד אינו מחוייב כלום למקום שהלך לשם רק למקום שיצא משם
ורק אם עקר מקומו לגמרי נגרר אחרי מקום שהלך לשם.


כפשוטו
הודעות: 193
הצטרף: 04 מאי 2020, 17:12
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בן שרוצה לשנות ממסורת אבותיו - בהלכה ובמנהג

שליחה על ידי כפשוטו » 14 מאי 2020, 09:36

נדיב לב כתב:
13 מאי 2020, 23:18
איש ווילנא כתב:
13 מאי 2020, 23:01
נדיב לב כתב:
13 מאי 2020, 22:53
סתם הערה. בכל הנוגע להזכרת השם, דעת החזו"א שהספרדים מחויבים לבטא בהגייה אשכנזית.
יש רבים מתלמידי החזו"א שאומרים שמעולם לא אמר כדבר הזה
ושאמר בפירוש להיפך
עדות מרן הגר"ח עדיפא לי.
אם דנים כבר בזה, שמעתי שמועה (אשמח אם ימצא לה מקור) כי הסטייפלער פסק שאשכנזי הנמצא במנין ספרדי ה"ז בעיה לצאת עמו י"ח ולענות אמן וכו,' כיון שהגייתו שונה ממסורת האשכנזים (ולכאורה כן הוא גם ביהודי ספרדי בין אשכנזים).

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים