האם יש היתר לשימוש בקנבוס - קנאביס ?

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

י.א.ל

משתמש ותיק
שלום וברכה ,
בקשר לנושא העישון של קנבוס ידועים דברי האגרות משה זצ'ל שאסר וכן ראיתי סבפר של הג' ר' משה שטרנבוך[ח'ג אות שנ'ד]
האם מישהו מכיר דעה שמתירה ? אם נניח שהחומר מסוכן איך נותנים זאת לחולים ומה ההיתר שהם? בברכה
 

יהודי

משתמש ותיק
יש בביהמ"ד צדדים והסברים שלא כדבריהם, אך כמדומה שאין גברא רבה שהכריע באופן שונה מדבריהם.
 

יהושע

משתמש ותיק
יהודי אמר:
יש בביהמ"ד צדדים והסברים שלא כדבריהם, אך כמדומה שאין גברא רבה שהכריע באופן שונה מדבריהם.
פשוט שהפסק התבסס על עובדות שקריות שחברות התרופות פרסמו בכל כלי התקשורת ושכנעו ושיחדו ממשלות שיוציאו את זה מהחוק, והיום שהשקר הזה הולך ומתגלה יותר ויותר, וידוע שלפני שזה הוצא מהחוק כשליש מהתרופות הכילו קנאביס, אז פשוט שאין שום בעיה הלכתית בזה.

וגם האגרות משה ושאר הפוסקים שאסרו על סמך מידע מוטעית פשוט שלא התכוונו לחולה בתור תרופה.
 

דורדיא

משתמש ותיק
לחו"ר הפורום..

מזה זמן רב שאני מחפש אחר התייחסות בספרים או בפסקי הלכה אחר
עישון קנאביס או חשיש, הן לצורך רפואי והן שלא לצורך כלל.
אני משום מה לא נתקלתי בדבר למעט התשובה המפורסמת של האגרות משה.

אשמח אם מישהו יוכל להחכימני בזה.
 

משה בטיטו

משתמש רגיל
הרב שלמה זלמן אוירבאך במעדני שלמה (עמ' קמח): "שודאי יש איסור מצד הדין לקחת סמים כו', דלקיחת סמים כמו שעושים ברחוב ודאי מזיק את גופו ואסור משום חבלת גופו דאיסור גמור הוא כו'. בסמים דאסור בכל העולם והנתפס בזה נידון כעבריין הוא ודאי משום שדעת כל הרופאים דהוא דבר שמזיקו, ואסור".

הרב עזרא בצרי (מבית הדין הרבני הגדול) בספרו דיני ממונות (ח"ד עמ' קיז-קיח): "לקיחת סמים אסורה בהחלט". ונימק: "זה הורס את הגוף ואסור לנו לגרום לגוף נזק, ובסמים חזקים – סופם להמית".

בשו"ת אשר חנן (ח"ח סי' לט) כתב: "המסקנה ברורה שאסור מן הדין להשתמש בסמים אפילו הקלים שבהם וקרוב הדבר לאיסור מהתורה משום כילוי הגוף והנפש" (והוסיף שמי שכבר נעשה 'מכור' לסמים כאלה ואחרים, עליו לגשת למכוני גמילה ולטפל בבעייתו).

הרב אליעזר שלמה שיק (מוהרא"ש) בספרו אשר בנחל (חל"ד עמ' לד) כתב: "אדם המעשן סמים זה פשוט מסוכן מאד, כי הסמים שורפים ואוכלים ומפסידים את תאי המוח עד שמאבד את שפיותו לגמרי". [וכך כתב הרב אהרון זכאי, ראש ישיבת אור יום טוב, בספרו הבית היהודי (ח"א עמ' רמד) ובספרו ישועה והצלחה (עמ' 46). וראה קונטרס ובחרת בחיים (וייס, עמ' כ)].
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יש חילוק בין צריכה לצורך רפואי. שזה סם מרגיע וטוב מאוד לחולים הסובלים סבל משמעותי.
לבין סתם מסוממים מכורים שאצלם המינון הוא שונה וההשפעה שונה. וגם המחיר משפיע על צורת החיים שלהם ושל סביבתם וד"ל.
 

דרומאי

משתמש ותיק
ר' אברהם גניחובסקי ז''ל כשהביאו לו קנביס בסוף ימיו דן תקופה ארוכה אם זה חייב בתרומות ומעשרות...
 

יהושע

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
יש חילוק בין צריכה לצורך רפואי. שזה סם מרגיע וטוב מאוד לחולים הסובלים סבל משמעותי.
לבין סתם מסוממים מכורים שאצלם המינון הוא שונה וההשפעה שונה. וגם המחיר משפיע על צורת החיים שלהם ושל סביבתם וד"ל.
מה זה שונה משתיית אלכוהול ?
 

יהודי

משתמש ותיק
שאלת ר' יהושע@ היא השאלה העיקרית, מ"ש יין ומוצרי אלכוהול שגם הם בצריכה לא מבוקרת עלולים להזיק טובא.
אמר לי בעל תשובה שכמדומה רוב התאונות שקרו מחמת שיכורים היו מחמת אלכוהול ולא מחמת קנאביס.
 

יהושע

משתמש ותיק
משה בטיטו אמר:
הרב שלמה זלמן אוירבאך במעדני שלמה (עמ' קמח): "שודאי יש איסור מצד הדין לקחת סמים כו', דלקיחת סמים כמו שעושים ברחוב ודאי מזיק את גופו ואסור משום חבלת גופו דאיסור גמור הוא כו'. בסמים דאסור בכל העולם והנתפס בזה נידון כעבריין הוא ודאי משום שדעת כל הרופאים דהוא דבר שמזיקו, ואסור".

הרב עזרא בצרי (מבית הדין הרבני הגדול) בספרו דיני ממונות (ח"ד עמ' קיז-קיח): "לקיחת סמים אסורה בהחלט". ונימק: "זה הורס את הגוף ואסור לנו לגרום לגוף נזק, ובסמים חזקים – סופם להמית".

בשו"ת אשר חנן (ח"ח סי' לט) כתב: "המסקנה ברורה שאסור מן הדין להשתמש בסמים אפילו הקלים שבהם וקרוב הדבר לאיסור מהתורה משום כילוי הגוף והנפש" (והוסיף שמי שכבר נעשה 'מכור' לסמים כאלה ואחרים, עליו לגשת למכוני גמילה ולטפל בבעייתו).

הרב אליעזר שלמה שיק (מוהרא"ש) בספרו אשר בנחל (חל"ד עמ' לד) כתב: "אדם המעשן סמים זה פשוט מסוכן מאד, כי הסמים שורפים ואוכלים ומפסידים את תאי המוח עד שמאבד את שפיותו לגמרי". [וכך כתב הרב אהרון זכאי, ראש ישיבת אור יום טוב, בספרו הבית היהודי (ח"א עמ' רמד) ובספרו ישועה והצלחה (עמ' 46). וראה קונטרס ובחרת בחיים (וייס, עמ' כ)].
מליוני אנשים מתים כל שנה מאלכוהול ומכל מיני מאכלים לא בריאים, וזה אף אחד לא אסר, וקנאביס שמששת ימי בראשית לא מת אדם אחד מזה, ויש לזה מלא תכונות רפואיות רק זה אסור בתכלית האיסור, אלא מאי שהרבנים פסקו לפי המידע השקרית שמסרו להם, אבל מה הטעם להעתיק דבריהם כשהשקר כבר גלוי ומפורסם לעין כל, ויותר ויותר מדינות עוברים ללגליזציה או אי הפללה בגלל שנודע השקר שקנאביס לא ממכר כמו אלכוהול ולא מזיק חוץ משכרות ומהוה תחליף להרבה תרופות מסוכנות.
 

יהושע

משתמש ותיק
יהודי אמר:
שאלת ר' יהושע@ היא השאלה העיקרית, מ"ש יין ומוצרי אלכוהול שגם הם בצריכה לא מבוקרת עלולים להזיק טובא.
אמר לי בעל תשובה שכמדומה רוב התאונות שקרו מחמת שיכורים היו מחמת אלכוהול ולא מחמת קנאביס.
ההסבר הוא פשוט, כמו שעד לפני שלושים שנה גדולי הפוסקים התירו לעשן, כיון שניזונו ממידע שקרית שהעישון לא מזיק, וזה היה בגלל שעד לפני ששים שנה חברות הטאבאק הצליחו לשחד מומחים וממשלות שיגידו שעישון לא מזיק, וגם כשהתגלה השקר לקח זמן עד שהמידע בשלימותה הגיע לגדולי ישראל.

אותו סיפור עם הקנאביס רק הפוך, חברות התרופות הצליחו לשחד מומחים וממשלות שיגידו שקנאביס הוא סם מסוכן, ורק לאחרונה התגלה השקר עד כמה זה לא מזיק ורק מועיל, אבל זה יקח זמן עד שזה יחלחל לרבנים בנוגע הלכה למעשה.
 

דורדיא

משתמש ותיק
כיוון שהדבר ברור שיש הבדל בין שתיית אלכוהול לעישון סמים, ולא קרב זה אל זה כל הלילה.
לטוב אך גם למוטב.
ואכמ"ל וד"ל.......
בוודאי שיין התורה התירה ולתינוק בן 8 ימים כבר מביאים יין..

ע"כ מסקרן אותי מאד למה (כמעט) אין שום התייחסות הלכתית לעניין.
 

נבשר

משתמש ותיק
לשם מה הוא משתמש בסמים, איזה מין צורת אדם הוא זה, האדם שהוא בדעתו פרט לאנוס, ולכך פטור אם נשבע לאונסו, אין לו שיקול דעת, זה מהפן היהודי. ואה"נ אדם ששותה אלכוהול בשיעור שדעתו שפלה עליו, גם זה לא.
 

י.א.ל

משתמש ותיק
פותח הנושא
פעם בהקשר להכשר ויסקי אמר לי ידיד ששאל את אחד מרבני הבד'ץ על כשרות המוצר והאם יהיה כזה בהכשר שלהם,וענו לו תראה מי ששותה עכשיו לא מחכה לבד'ץ ומי שלא שותה גם אחרי ההכשר לא ישתה :lol:
אבל עצם השאלה מי שמעשן לא שואל אם מותר או אסור, ומי שלא ניסה למאי נפק'מ? אין לך מה לעשות נראה לי ברור שגם אם לא תמצאו צדדי איסור על פי גדרי ההלכה הקיימים לפנינו כגון שמרת הגוף וכו ' ברור מעל כל צל של ספק שזה אסור כמו שאומרים מהשו'ע החמישי ומה הקשר שלנו בני התורה הקד' לכגון דא???
האנשים שמעשנים הם מחפשים לברוח מהמציאות היומיומית שלהם ומביא אותם לקלות ראש וזה גורר אחריו עריות כמובן ועוד כל מיני מרעין בישין
אני בעל תשובה מאד ותיק וכן אחי ,הוא השתתף בחתונה בבית שמש באיזה אולם קטן וסיפר לי להפתעתו שבחוץ העבירו גראס,
אוי ואבוי מה לנו ולזה האם הצעד הבא יהיה האם מותר לנו לעשות מסיבות טראנס רק לגברים
או לשכב רגל על רגל על חוף הים כל יום עם איזה שאכטה????? מי שנולד על טהרת הקודש לא יודע כמה שזה משבש את החיים ההתמכרות לזה היא לאו דווקא גופנית אלה 'רעיונית' סבבה זה שום דבר ומהר מאד כל היום סובב סביב זה בוקר צהרים וערב,ולא מעשנים לבד זה לא כיף צריך חברה אז כל אחד מבין ממש מושב לצים ,מי מדבר על ביטול תורה ,ותפילה איך אפשר כך לעמוד לפני המלך איך? ואל תטענו שפעם היו משתמשים רפואה לא עלינו מי שצריך את זה לרפואה החולים במחלה הנוראה הם לא יכולים לאכול ויש להם בחילות אז המריחואנה מבירה להם את זזה ומה אתם חושבים שיש להם תוך כדי עישון סבבה עם כל החברה ???? שהחיים שלהם תלוים להם מנגד על חוט השערה,
עדין לא העליתם על דעתכם שמה יקרה אם תתנו לנשים לעשן ומה חז'ל גילו לנו על האלכוהול מה עלול לגרום לאישה ששותה מזה,ומה נראה לכם שיקרה לה אחרי גראס??

רבותי אתם לא יודעים כמה שזה נורא ומקלקל ומחריב את כל צורת האדם גדלותו וקרבתו אל הבורא ית' מה לנו ולזה???
 

יהושע

משתמש ותיק
י.א.ל אמר:
פעם בהקשר להכשר ויסקי אמר לי ידיד ששאל את אחד מרבני הבד'ץ על כשרות המוצר והאם יהיה כזה בהכשר שלהם,וענו לו תראה מי ששותה עכשיו לא מחכה לבד'ץ ומי שלא שותה גם אחרי ההכשר לא ישתה :lol:
אבל עצם השאלה מי שמעשן לא שואל אם מותר או אסור, ומי שלא ניסה למאי נפק'מ? אין לך מה לעשות נראה לי ברור שגם אם לא תמצאו צדדי איסור על פי גדרי ההלכה הקיימים לפנינו כגון שמרת הגוף וכו ' ברור מעל כל צל של ספק שזה אסור כמו שאומרים מהשו'ע החמישי ומה הקשר שלנו בני התורה הקד' לכגון דא???
האנשים שמעשנים הם מחפשים לברוח מהמציאות היומיומית שלהם ומביא אותם לקלות ראש וזה גורר אחריו עריות כמובן ועוד כל מיני מרעין בישין
אני בעל תשובה מאד ותיק וכן אחי ,הוא השתתף בחתונה בבית שמש באיזה אולם קטן וסיפר לי להפתעתו שבחוץ העבירו גראס,
אוי ואבוי מה לנו ולזה האם הצעד הבא יהיה האם מותר לנו לעשות מסיבות טראנס רק לגברים
או לשכב רגל על רגל על חוף הים כל יום עם איזה שאכטה????? מי שנולד על טהרת הקודש לא יודע כמה שזה משבש את החיים ההתמכרות לזה היא לאו דווקא גופנית אלה 'רעיונית' סבבה זה שום דבר ומהר מאד כל היום סובב סביב זה בוקר צהרים וערב,ולא מעשנים לבד זה לא כיף צריך חברה אז כל אחד מבין ממש מושב לצים ,מי מדבר על ביטול תורה ,ותפילה איך אפשר כך לעמוד לפני המלך איך? ואל תטענו שפעם היו משתמשים רפואה לא עלינו מי שצריך את זה לרפואה החולים במחלה הנוראה הם לא יכולים לאכול ויש להם בחילות אז המריחואנה מבירה להם את זזה ומה אתם חושבים שיש להם תוך כדי עישון סבבה עם כל החברה ???? שהחיים שלהם תלוים להם מנגד על חוט השערה,
עדין לא העליתם על דעתכם שמה יקרה אם תתנו לנשים לעשן ומה חז'ל גילו לנו על האלכוהול מה עלול לגרום לאישה ששותה מזה,ומה נראה לכם שיקרה לה אחרי גראס??

רבותי אתם לא יודעים כמה שזה נורא ומקלקל ומחריב את כל צורת האדם גדלותו וקרבתו אל הבורא ית' מה לנו ולזה???
הכל נכון, אבל גם באלכוהול אותו סיפור, אז למה אלכוהול מתירים, הרי כתוב לא איברי יין אלא למרי נפש, ולא מפני השוטים השותים ללא גבול כל היום עם מסיבות חברים ומהרסים את חייהם נאסור על המרי נפש ששותים במידה להפג צערם, אז מה שונה קנאביס שמועיל לא רק למרי נפש ולא רק שאינו מזיק ושום בן אדם לא מת מזה מעולם,רק גם מרפא מחלות, בניגוד לאלכוהול שמיליוני אנשים מתים מזה כל שנה בעולם.
 

תיובתא

משתמש ותיק
אני לא בטוח שאני שואל ברצינות... האם אפשר לקיים בחומרים הנ"ל את מאמר רבותינו חייב איניש לבסומי עד דלא ידע?
 

תיובתא

משתמש ותיק
יהושע אמר:
הכל נכון, אבל גם באלכוהול אותו סיפור, אז למה אלכוהול מתירים, הרי כתוב לא איברי יין אלא למרי נפש, ולא מפני השוטים השותים ללא גבול כל היום עם מסיבות חברים ומהרסים את חייהם נאסור על המרי נפש ששותים במידה להפג צערם, אז מה שונה קנאביס שמועיל לא רק למרי נפש ולא רק שאינו מזיק ושום בן אדם לא מת מזה מעולם,רק גם מרפא מחלות, בניגוד לאלכוהול שמיליוני אנשים מתים מזה כל שנה בעולם.
החומרים הנ"ל ממכרים יותר מאלכוהול במידה משמעותית. ניתן לראות זאת כאן בנתונים רשמיים של המדינה
http://www.molsa.gov.il/communityin...a.pdf?&~nfopt(fileDistorted=5207947698333191) עמוד 291
 

דרומאי

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
אני לא בטוח שאני שואל ברצינות... האם אפשר לקיים בחומרים הנ"ל את מאמר רבותינו חייב איניש לבסומי עד דלא ידע?
התבלבלת בין כיפורים לפורים?!
 

תיובתא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
תיובתא אמר:
אני לא בטוח שאני שואל ברצינות... האם אפשר לקיים בחומרים הנ"ל את מאמר רבותינו חייב איניש לבסומי עד דלא ידע?
התבלבלת בין כיפורים לפורים?!
מה עושה בכה"ג ביוה"כ? מקטיר קטורת. מה יש בקטורת?
ויאמר ה' אל-משה קח-לך סמים, נטף ושחלת וחלבנה, סמים, ולבונה זכה: בד בבד, יהיה. לה ועשית אותה קטורת
וזה לא כ"כ מילתא דבדיחותא כי - סנהדרין י"א
הא דאמר רבי חייא בר רב אשי אמר רב חסדא היוצא ליהרג משקין אותו קורט של לבונה בכוס של יין, כדי שתטרף דעתו, שנאמר תנו שכר לאובד ויין למרי נפש, ותניא נשים יקרות שבירושלים היו מתנדבות ומביאות אותן...
 

דרומאי

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
דרומאי אמר:
תיובתא אמר:
אני לא בטוח שאני שואל ברצינות... האם אפשר לקיים בחומרים הנ"ל את מאמר רבותינו חייב איניש לבסומי עד דלא ידע?
התבלבלת בין כיפורים לפורים?!
מה עושה בכה"ג ביוה"כ? מקטיר קטורת. מה יש בקטורת?
ויאמר ה' אל-משה קח-לך סמים, נטף ושחלת וחלבנה, סמים, ולבונה זכה: בד בבד, יהיה. לה ועשית אותה קטורת
לא מתאים.
 

יהושע

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
יהושע אמר:
הכל נכון, אבל גם באלכוהול אותו סיפור, אז למה אלכוהול מתירים, הרי כתוב לא איברי יין אלא למרי נפש, ולא מפני השוטים השותים ללא גבול כל היום עם מסיבות חברים ומהרסים את חייהם נאסור על המרי נפש ששותים במידה להפג צערם, אז מה שונה קנאביס שמועיל לא רק למרי נפש ולא רק שאינו מזיק ושום בן אדם לא מת מזה מעולם,רק גם מרפא מחלות, בניגוד לאלכוהול שמיליוני אנשים מתים מזה כל שנה בעולם.
החומרים הנ"ל ממכרים יותר מאלכוהול במידה משמעותית. ניתן לראות זאת כאן בנתונים רשמיים של המדינה
http://www.molsa.gov.il/communityin...a.pdf?&~nfopt(fileDistorted=5207947698333191) עמוד 291
אין לי כח לעבור על הכל, אבל אני מניח שאם זה כתוב מדובר בסמים בכללי ולא בקנאביס שזה ממכר הרבה פחות אם בכלל, כי גם מה שזה ממכר זה רק שמי שאוהב את זה קשה לו בלי ההנאה הזאת כמו כל ההנהות אבל לא שיש משהו פיזי שסובל מזה כשאין לו כמו בעישון ואלכהול, וגם זה רק כעשר אחוז מתמכרים.
 

תיובתא

משתמש ותיק
יהושע אמר:
תיובתא אמר:
יהושע אמר:
הכל נכון, אבל גם באלכוהול אותו סיפור, אז למה אלכוהול מתירים, הרי כתוב לא איברי יין אלא למרי נפש, ולא מפני השוטים השותים ללא גבול כל היום עם מסיבות חברים ומהרסים את חייהם נאסור על המרי נפש ששותים במידה להפג צערם, אז מה שונה קנאביס שמועיל לא רק למרי נפש ולא רק שאינו מזיק ושום בן אדם לא מת מזה מעולם,רק גם מרפא מחלות, בניגוד לאלכוהול שמיליוני אנשים מתים מזה כל שנה בעולם.
החומרים הנ"ל ממכרים יותר מאלכוהול במידה משמעותית. ניתן לראות זאת כאן בנתונים רשמיים של המדינה
http://www.molsa.gov.il/communityin...a.pdf?&~nfopt(fileDistorted=5207947698333191) עמוד 291
אין לי כח לעבור על הכל, אבל אני מניח שאם זה כתוב מדובר בסמים בכללי ולא בקנאביס שזה ממכר הרבה פחות אם בכלל, כי גם מה שזה ממכר זה רק שמי שאוהב את זה קשה לו בלי ההנאה הזאת כמו כל ההנהות אבל לא שיש משהו פיזי שסובל מזה כשאין לו כמו בעישון ואלכהול, וגם זה רק כעשר אחוז מתמכרים.
א. לא צריך לקרוא הכל ציינתי עמוד.
ב. חומר ממכר בהגדרה הוא חומר שכן מייצר מצוקה פיזית (מוחית - המוח מתרגל לחומרים מסויימים) בניגוד לסתם הנאות.
ג.
ולא בקנאביס שזה ממכר הרבה פחות אם בכלל
וגם זה רק כעשר אחוז מתמכרים
מי גילה לכבודו רזים אלו?
 

יהושע

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
יהושע אמר:
תיובתא אמר:
החומרים הנ"ל ממכרים יותר מאלכוהול במידה משמעותית. ניתן לראות זאת כאן בנתונים רשמיים של המדינה
http://www.molsa.gov.il/communityin...a.pdf?&~nfopt(fileDistorted=5207947698333191) עמוד 291
אין לי כח לעבור על הכל, אבל אני מניח שאם זה כתוב מדובר בסמים בכללי ולא בקנאביס שזה ממכר הרבה פחות אם בכלל, כי גם מה שזה ממכר זה רק שמי שאוהב את זה קשה לו בלי ההנאה הזאת כמו כל ההנהות אבל לא שיש משהו פיזי שסובל מזה כשאין לו כמו בעישון ואלכהול, וגם זה רק כעשר אחוז מתמכרים.
א. לא צריך לקרוא הכל ציינתי עמוד.
ב. חומר ממכר בהגדרה הוא חומר שכן מייצר מצוקה פיזית (מוחית - המוח מתרגל לחומרים מסויימים) בניגוד לסתם הנאות.
ג.
ולא בקנאביס שזה ממכר הרבה פחות אם בכלל
וגם זה רק כעשר אחוז מתמכרים
מי גילה לכבודו רזים אלו?
שם מדובר מכל סוגי הסמים גם יחד, יש כמיליון משתמשי קנאביס במדינה ורק כמה אלפים מכורים לסמים בכלל.

מתוך ויקיפדיה:


עמודה אופקית מהווה את היחס בין מנה פעילה לבין מנה קטלנית, עמודה אנכית מהווה את פוטנציאל ההתמכרות[39][40].
קיימת מחלוקת בין החוקרים האם קנאביס ראוי להחשב "סם ממכר"[14][41]. קיימים מחקרים המגבים את טענות שני הצדדים בוויכוח, ושני הצדדים מאשימים את מפרסמי המחקרים שמנגד במניעים זרים.

ניתן לפתח תלות פסיכולוגית לצריכת קנאביס, אך זמן פיתוח התלות, עוצמתה וגם סימפטומי הגמילה קלים משמעותית מהתמכרות לטבק[42], אלכוהול, קוקאין או הרואין.

מחקר אחד הראה כי 7%-10% מן המשתמשים הכבדים והקבועים בקנאביס מפתחים סממנים התנהגותיים ופיזיולוגיים של התמכרות; האחוז גבוה יותר אצל אלו שהחלו בשימוש בגיל צעיר, בעיקר כאשר מדובר בשימוש על בסיס קבוע[3].

מחקר בבעלי חיים, וכמו כן דיווחים אנקדוטליים[43], הראו כי קיים סיכון לפיתוח תלות נפשית בקנאביס (בייחוד אצל אנשים עם נטייה להתמכרות), בעלת תסמיני גמילה נפשיים מתונים. גמילה מקנאביס מאופיינת בנדודי שינה, חוסר מנוחה, איבוד תיאבון, עצבנות, כעס ואגרסביות אחרי הפסקה מוחלטת של שימוש תכוף וארוך טווח, כתוצאה מפיתוח סבילות פיזיולוגית.

שימוש ממושך ותכוף בקנאביס גורם גם לשינויים פרמקוקינטיים (האופן שבו הסם נספג, מופץ, מפורק בגוף, ונפלט ממנו) וגם[44] לשינויים פרמקודינמיים בגוף (האופן שבו הסם פועל על תאי מטרה), מה שגורם להתפתחות של סבילות לסם. הסבילות גורמת למשתמש לצרוך כמויות גדולות יותר בכל פעם כדי להגיע להשפעה הרצויה, דבר המוביל להעלאת המינון לכמויות גבוהות בהרבה מן הפעם הראשונה. עם זאת, קצב התפתחות הסבילות אינו דרמטי, והוא מתפתח באיטיות יחסית לסמים קשים כמו הרואין וקוקאין. התנזרות מצריכת קנאביס למשך תקופה, תביא להורדת הסבילות שהתפתחה.

התמכרות בבעלי חיים עריכה
מניסוי שנערך על עכברים עולה, כי סבילות (שנמדדה על ידי הגבה לכאב ופעילות ספונטנית) שנבנתה לאחר 6.5 ימים בהם קיבלו העכברים 2 מנות THC בהזרקה תת-עורית (13 מנות), נעלמה בהדרגה בימים לאחר מכן, כשלא נמדדה שום סבילות אחרי 11.5 ימים[45].

השוואה לסמים אחרים עריכה
דו"ח ממשלתי צרפתי מ-1998 שהוגש על ידי שר הבריאות ברנאר קושנר דרג סמים לפי רעילות עצבית וסכנת התמכרות. הוא מיקם את ההרואין, הקוקאין והאלכוהול בקטגוריות הקטלניות והממכרות ביותר; בנזודיאזפינים, הלוצינוגנים וטבק בקטגוריה הבינונית, וקנאביס בקטגוריה האחרונה. הדו"ח קבע ש"התמכרות לקנאביס לא קשורה לרעילות עצבית כמו שהוגדר בסעיף 3 של קריטוריונים נירואנטומיים, ניורוכימיים והתנהגותיים. לפיכך, תוצאות קודמות המראות שינויים אנטומיים במוח אצל משתמשים כרוניים בקנאביס, שנמדדו על ידי טומוגרפיה ממוחשבת, הופרכו על ידי טכניקות דימות תהודה מגנטית מודרניות. נוסף על כך, פגימה מורפולוגית בהיפוקמפוס [לו חלק חשוב בזיכרון והריכוז] אצל חולדות להן ניתנו מנות גבוהות במיוחד של THC לא נמצאה." שר הבריאות ברנרד קושנר סיכם וקבע כי "עובדות מדעיות מראות ששום רעילות עצבית לא נגרמת על ידי קנאביס, בניגוד לאלכוהול וקוקאין."[46]

לפי המועצה המייעצת בענייני שימוש בסמים, גוף בריטי ממשלתי, שימוש בקנאביס פחות מסוכן משימוש בטבק ובאלכוהול, מבחינה חברתית, בריאותית, והתמכרותית[47].
 

דורדיא

משתמש ותיק
ועדיין לא נמצאה התייחסות הלכתית\דתית\יהודית לעניין הזה,
כי אם השערות, דוח"ות של המדינה וויקיפדיה..

מי יוכל להאדים את עינינו בעניין זה..?
 

יהושע

משתמש ותיק
דורדיא אמר:
ועדיין לא נמצאה התייחסות הלכתית\דתית\יהודית לעניין הזה,
כי אם השערות, דוח"ות של המדינה וויקיפדיה..

מי יוכל להאדים את עינינו בעניין זה..?
ועדיין לא נמצאה התייחסות לשאלה למה שאלכוהול יהיה מותר וקנאביס אסור.
 

יעבץ

משתמש ותיק
העניין פשוט.
אין סעיף שאסור 'קנאביס' או 'גראס' ושאר שמות. יש דין ברור שאסור לאדם לחבול בעצמו, מלבד עניינים הנגררים מזה ר"ל שלכן כל בר דעת מרחיק נפשו מדברים כאלו.
כעת הוויכוח על סם מסוים הנקרא 'קנאביס', ויש לגביו וויכוח גדול עם להכליל אותו ברשימת ה'סמים', או לא.
הנידון חשוב מאוד אבל הוא לא תורני כלל, כשם שוויכוח על סיכויים של ניתוח לא הופכים לנושא תורני, למרות שנגזר מזה הלכה עם מותר לעשות ניתוח שכזה, השיקולים הם רפואיים בלבד. גם את הנידון הזה אין להכניס לביהמ"ד.
מי שסבור שהחומר המסויים הזה לא מזיק כלל - בתאבון!
(אמנם יש לדון באם יש וויכוח רפואי, האם מחויב מי שמאמין לצד המתיר, לנהוג איסור מחמת רוב אוסרים).
 

יהושע

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
העניין פשוט.
אין סעיף שאסור 'קנאביס' או 'גראס' ושאר שמות. יש דין ברור שאסור לאדם לחבול בעצמו, מלבד עניינים הנגררים מזה ר"ל שלכן כל בר דעת מרחיק נפשו מדברים כאלו.
כעת הוויכוח על סם מסוים הנקרא 'קנאביס', ויש לגביו וויכוח גדול עם להכליל אותו ברשימת ה'סמים', או לא.
הנידון חשוב מאוד אבל הוא לא תורני כלל, כשם שוויכוח על סיכויים של ניתוח לא הופכים לנושא תורני, למרות שנגזר מזה הלכה עם מותר לעשות ניתוח שכזה, השיקולים הם רפואיים בלבד. גם את הנידון הזה אין להכניס לביהמ"ד.
מי שסבור שהחומר המסויים הזה לא מזיק כלל - בתאבון!
(אמנם יש לדון באם יש וויכוח רפואי, האם מחויב מי שמאמין לצד המתיר, לנהוג איסור מחמת רוב אוסרים).
אין כמעט דבר שלא מזיק כלל, כולם מודים שקנאביס מזיק הרבה פחות מאלכהול, גם מי שמגזים בסוכר ובשומן זה מזיק הרבה יותר, גם לסוכר אפשר להתמכר, לכן אין טעם לאסור קנאביס ולהתיר אלכוהול וג׳ונק פוד, מאוכל לא בריא בכלל ומאלכהול בפרט מתים כל שנה מיליוני בני אדם, ומקנאביס עוד לא מת בן אדם אחד מששת ימי בראשית, אז כמה אבסורד זה שמשקיעים במלחמה על דבר שהנזק שלו פי אלף יותר קטן מדברים שרוב אנשים צורכים תמיד ויש בו גם הרבה תועלת, וכמה אבסורד לאסור אותו ע״פ הלכה בזמן ששאר מזיקים אף אחד עוד לא אסר.
 

תיובתא

משתמש ותיק
י.א.ל אמר:
שלום וברכה ,
אם נניח שהחומר מסוכן איך נותנים זאת לחולים ומה ההיתר שהם?
ככל שידוע לי בקנאביס הרפואי מסירים את המרכיבים הממכרים, ומשאירים רק את החומרים המרגיעים.
 

יהושע

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
י.א.ל אמר:
שלום וברכה ,
אם נניח שהחומר מסוכן איך נותנים זאת לחולים ומה ההיתר שהם?
ככל שידוע לי בקנאביס הרפואי מסירים את המרכיבים הממכרים, ומשאירים רק את החומרים המרגיעים.
יש שתי סוגים, באחד אין את החומר הממסטל שזה cbd, אבל יש סוג שנקרא thc שזה החומר הממסטל, ושניהם משתמשים לקנאביס רפואי.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית