חידה: איך יתכן שמישהו יגזור בשבת במספריים צורות של חלקי בגד כדי לתפור מהם בגד אחר השבת, ולא יעבור על מלאכת קורע??

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חידה: איך יתכן שמישהו יגזור בשבת במספריים צורה של חלקי בגד כדי לתפור ממנו בגד אחר השבת, ולא יעבור על מלאכת קורע בשבת?

תשובה:

בספר "שיח השדה" (להרב משה דוד לבקוביץ שליט"א, נכדו של מרן הגרמ"י לבקוביץ זצוק"ל) מצאתי ששאל למרן שה"ת הגרח"ק שליט"א למה ס"ל להמשנה ברורה (ביאוה"ל סימן שמ) דאסור לקרוע מעטפה להוציא ממנו מכתב, משום מלאכת קורע, (ודלא כדעת החזו"א שמתיר כל שאינו עושה מהמעטפה כלי), ומאי שנא זה ממש"כ המשנה ברורה (שי"ד ס"ק כ"ה) שמותר לקרוע העור מעל החבית כדי להוציא ממנו היין?
והשיב לו הגר"ח שליט"א וז"ל:
"אין קורע בעור"

ולפי זה נמצא לכאורה שאם מישהו יגזור בשבת במספריים חתיכת עור בצורה של חלקי בגד כדי לתפור ממנו בגד אחר השבת, לא יעבור על איסור מלאכת קורע בשבת, שהרי אין קורע בעור!

 
 

זכרונות

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חידה: איך יתכן שמישהו יגזור בשבת במספריים צורה של חלקי בגד כדי לתפור ממנו בגד אחר השבת, ולא יעבור על מלאכת קורע בשבת?

תשובה:

בספר "שיח השדה" (להרב משה דוד לבקוביץ שליט"א, נכדו של מרן הגרמ"י לבקוביץ זצוק"ל) מצאתי ששאל למרן שה"ת הגרח"ק שליט"א למה ס"ל להמשנה ברורה (ביאוה"ל סימן שמ) דאסור לקרוע מעטפה להוציא ממנו מכתב, משום מלאכת קורע, (ודלא כדעת החזו"א שמתיר כל שאינו עושה מהמעטפה כלי), ומאי שנא זה ממש"כ המשנה ברורה (שי"ד ס"ק כ"ה) שמותר לקרוע העור מעל החבית כדי להוציא ממנו היין?
והשיב לו הגר"ח שליט"א וז"ל:
"אין קורע בעור"

ולפי זה נמצא לכאורה שאם מישהו יגזור בשבת במספריים חתיכת עור בצורה של חלקי בגד כדי לתפור ממנו בגד אחר השבת, לא יעבור על איסור מלאכת קורע בשבת, שהרי אין קורע בעור!
מה פתאום? אולי זה לא קורע,אבל הוא יהיה חייב משום מחתך
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
זכרונות אמר:
מה פתאום? אולי זה לא קורע,אבל הוא יהיה חייב משום מחתך
מה פתאום שמה? לא כתבתי שזה יהיה מותר, כתבתי שלא יעבור על מלאכת קורע. 
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חידה: איך יתכן שמישהו יגזור בשבת במספריים צורה של חלקי בגד כדי לתפור ממנו בגד אחר השבת, ולא יעבור על מלאכת קורע בשבת?

תשובה:

בספר "שיח השדה" (להרב משה דוד לבקוביץ שליט"א, נכדו של מרן הגרמ"י לבקוביץ זצוק"ל) מצאתי ששאל למרן שה"ת הגרח"ק שליט"א למה ס"ל להמשנה ברורה (ביאוה"ל סימן שמ) דאסור לקרוע מעטפה להוציא ממנו מכתב, משום מלאכת קורע, (ודלא כדעת החזו"א שמתיר כל שאינו עושה מהמעטפה כלי), ומאי שנא זה ממש"כ המשנה ברורה (שי"ד ס"ק כ"ה) שמותר לקרוע העור מעל החבית כדי להוציא ממנו היין?
והשיב לו הגר"ח שליט"א וז"ל:
"אין קורע בעור"

ולפי זה נמצא לכאורה שאם מישהו יגזור בשבת במספריים חתיכת עור בצורה של חלקי בגד כדי לתפור ממנו בגד אחר השבת, לא יעבור על איסור מלאכת קורע בשבת, שהרי אין קורע בעור!

 

הגר"ח סובר כנראה כמו שו"ע הרב שאין קורע בדבר שעשוי מדבר אחד עור נייר וכו' ראה סימן שמ' אך להלכה במשנ"ב אין חילוק ויש אחרונים שכתבו כן במפורש ראה אורחות שבת אך יש לתרץ בפשיטות שקרוע עור שעל גבי חבית מותר מדין חותלות של תמרים שהוא דרך אכילתו ולכן אין קורע דרך אגב מכאן לומדים את ההתר לפתוח שקיות מאכל וכדומה
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
הגר"ח סובר כנראה כמו שו"ע הרב שאין קורע בדבר שעשוי מדבר אחד עור נייר וכו'
לא ייתכן שהוא סובר כן, שהרי בא לחלק בין מכתב לעור שעל החבית, שבמכתב אסור ובעור שעל החבית מותר, ומכתב הוא נייר ובכל זאת אסור. וע"כ דס"ל נייר יש בו קריעה ועור לא.
דרבמדיקר אמר:
יש לתרץ בפשיטות שקרוע עור שעל גבי חבית מותר מדין חותלות של תמרים שהוא דרך אכילתו
בחותלות של תמרים זה חלק ממעשה האכילה שאוכל את התמרים, אבל קריעת החבית שאינו קשור לעצם היין אלא לחבית מנ"ל שדומה לזה.
 
חלק עליון תַחתִית