יושב אוהלים
משתמש ותיק
חידה: איך יתכן שמישהו יגזור בשבת במספריים צורה של חלקי בגד כדי לתפור ממנו בגד אחר השבת, ולא יעבור על מלאכת קורע בשבת?
תשובה:
בספר "שיח השדה" (להרב משה דוד לבקוביץ שליט"א, נכדו של מרן הגרמ"י לבקוביץ זצוק"ל) מצאתי ששאל למרן שה"ת הגרח"ק שליט"א למה ס"ל להמשנה ברורה (ביאוה"ל סימן שמ) דאסור לקרוע מעטפה להוציא ממנו מכתב, משום מלאכת קורע, (ודלא כדעת החזו"א שמתיר כל שאינו עושה מהמעטפה כלי), ומאי שנא זה ממש"כ המשנה ברורה (שי"ד ס"ק כ"ה) שמותר לקרוע העור מעל החבית כדי להוציא ממנו היין?
והשיב לו הגר"ח שליט"א וז"ל:
"אין קורע בעור"
ולפי זה נמצא לכאורה שאם מישהו יגזור בשבת במספריים חתיכת עור בצורה של חלקי בגד כדי לתפור ממנו בגד אחר השבת, לא יעבור על איסור מלאכת קורע בשבת, שהרי אין קורע בעור!
תשובה:
בספר "שיח השדה" (להרב משה דוד לבקוביץ שליט"א, נכדו של מרן הגרמ"י לבקוביץ זצוק"ל) מצאתי ששאל למרן שה"ת הגרח"ק שליט"א למה ס"ל להמשנה ברורה (ביאוה"ל סימן שמ) דאסור לקרוע מעטפה להוציא ממנו מכתב, משום מלאכת קורע, (ודלא כדעת החזו"א שמתיר כל שאינו עושה מהמעטפה כלי), ומאי שנא זה ממש"כ המשנה ברורה (שי"ד ס"ק כ"ה) שמותר לקרוע העור מעל החבית כדי להוציא ממנו היין?
והשיב לו הגר"ח שליט"א וז"ל:
"אין קורע בעור"
ולפי זה נמצא לכאורה שאם מישהו יגזור בשבת במספריים חתיכת עור בצורה של חלקי בגד כדי לתפור ממנו בגד אחר השבת, לא יעבור על איסור מלאכת קורע בשבת, שהרי אין קורע בעור!