עדיף לקבל ברכה מצדיק שהוא לא בנש"ק

מ אלישע

משתמש ותיק
בים של שלמה חולין פרק ראשון סוף אות מח.
בשוין, פשיטא שהמיוחס הוא קודם שאינה דומה תפילת צדיק בן צדיק וכו'
(שם עד אות נב כותב המהרש"ל בהלכות ש"ץ, וגם בסוף אות מט)
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
שמעתי בשם מרן פוה"ד הגר"ש וואזנר זצ"ל, על דברי רש"י "ויעתר לו - לו ולא לה שאין דומה תפלת צדיק בן צדיק לתפלת צדיק בן רשע לפיכך לו ולא לה". שתמה מכמה מקורות שמשמע להיפך (כגון המובא לעיל) שיש מעלה בתפילת צדיק בן רשע.
ותירץ, שזה ברור שבתפילה על נחת מהילדים יש מעלה עצומה בזכות אבות.
 

נדיב לב

משתמש ותיק

פרדס יוסף שם כתב: רש"י. לו ולא לה שאינו דומה תפלת צדיק בן צדיק לתפלת צדיק בן רשע לפיכך לא ולא לה (כ"ה, כ"א) ....ובספר אמרי בינה הקשה דהוי ליה למימר לתפלת צדיקת בת רשע דברבקה מיירי. וי"ל דה' אמר לאברהם [לך י"ב, א] לך לך מארצך כאן אי אתה זוכה לבנים, והוצרך לשנות מקומו לשנות המזל, ויצחק לא הוצרך לשנות מקומו והועיל תפילתו לשנות המזל, וצריך לומר שאינו דומה תפלת צדיק בן צדיק ואברהם היה צדיק בן רשע. וזה כוונת רש"י ויעתר לו ה', וקשה למה מועיל תפילתו ולא הוצרך לשנות מקומו כמו אברהם, ועל זה אמר שאינו דומה תפלת צדיק בן צדיק ואברהם היה צדיק בן רשע, לפיכך לו ולא לה דהיא היתה ג"כ צדיקת בת רשע. ועיין עוד בערבי נחל [תולדות ד"ה ויעתר] ולקוטי שושנים [תולדות ד"ה רש"י] ואורה ושמחה [תולדות דף ל"ג ט"ג ד"ה עוד]:
ועיין תשובת הרא"ש [כלל ד' סימן כ"ד] שנשאל אם ראוי לקבל שליח ציבור צדיק יותר או מיוחס יותר. והשיב דמה יתרון בהיחוס ויותר טוב לקרב הרחוקים, והקשו עליו מיבמות (ס"ד.) אינו דומה תפלת צדיק בן צדיק לצדיק בן רשע. וכתב המהרש"ל בתשובה [סימן כ] דתפלת צדיק בן צדיק טוב יותר כשמתפלל בעד עצמו דזכות אבותיו מסייעתו, אבל כשמתפלל בעד אחרים אדרבה חשובה ביותר לפני ה' מי שמניח מעשה אבותיו והולך בדרך ישרים. ועיין טור (או"ח סימן נ"ג) וטורי זהב (סק"ג) ומגן אברהם (סק"ח) מה שכתבו בזה:


ספר אהבת יהונתן כתב: ויעתר לו ה'. איתא במדרש לו ולא לה לפי שאינו דומה תפלת צדיק בן צדיק לתפלת צדיק בן רשע ואעפ"י שאמר במדרש שזה היה למעליותא שדרה בין הרשעים ומשפחתה רשעים ולא למדה ממעשיהם נראה לפרש עפ"י מה דאמרו חז"ל כל התולה בזכות אחרים תולין לו בזכות עצמו וכל התולה בזכות עצמו תולין לו בזכות אחרים ויצחק היה צדיק בן צדיק ותלה בזכות אביו א"כ נתלה בזכותו ויעתר לו אבל רבקה לא היה לה זכות אבותי' לתלות בו כי היתה בת רשע והוצרכה לתלות בזכות עצמה ונתלה לה בזכות אחרים היינו בזכות יצחק וזהו לו ולא לה כי אעפ"י שהיה בזכותה נתלה לה בזכות יצחק:

 
חלק עליון תַחתִית