האם גדולי ליטא טבלו בערב שבת

ישראל הכהן

משתמש ותיק
זה ברור שכמו כל דבר היו שהקפידו בזה, והיו שלא.
השאלה מי וכמה נהגו בזה?
והאם המנהג הרווח אצל הגדולים הנ"ל היה להקפיד על זה או לא?
 
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
החזו"א הורה להגר"ד יפה לטבול בכל ערב שבת. וכן נהג הגרש"ז אויערבך ובס' הליכות שלמה מובא שהוכיח בחור שלא נהג בכך ואמר לו שכבר נהגו בזה בני התורה.
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
הגרי"ז גם נהג כך?

זה לא מנהג בריסק, אז מהיכן זה הגיע לרב שך?


מישהו אמר לי שמנהג מרן הגראי"ל זצ"ל הגרי"ג אדלשטיין שליט"א לטבול. [ואיני יודע אם הקפידו ללא שום פיספוס]

שמעתי שהגר"ח שמואלביץ והגר"ד פוברסקי זצ"ל היו טובלים רק בעיו"כ.
 

שי גולד

משתמש רגיל
מהגריש"א זצ"ל מובא שאמר שבגמ' [שבת כה:] מובא על ר"י בר אלעאי שהיה רוחץ פניו ידיו ורגליו בחמין ותו לא
(על טבילת עזרא הוא היה מקפיד מאד)
 

שלו'

משתמש ותיק
כמדומני יש בזה מהחיי אדם [מגדולי ליטא] שאם לא טובל לא מקבל נשמה יתירה או בדומה לזה -
האם זכורני נכון או שטעיתי?
מישהו יודע?
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
שלו' אמר:
כמדומני יש בזה מהחיי אדם [מגדולי ליטא] שאם לא טובל לא מקבל נשמה יתירה או בדומה לזה -
האם זכורני נכון או שטעיתי?
מישהו יודע?

יסוד ושורש העבודה.
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
כידוע דברי הגר"א לופיאן זי"ע שכל אחד יכול להרגיש אחר הטבילה בער"ש את קדושת השב"ק.
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
הרב שך היה טובל בער"ש, וגם לפני שיעור כללי, עד ערוב ימיו.

גם על הגר"ש אויערבאך זי"ע מפורסם שנהג לטבול לפני השיעו"כ.
כמדומני שכך הביא תלמידו הגר"ע היימן שליט"א בקונטרס הנפלא עמוד אש וענן.
 

ערבה

משתמש ותיק
זך הרעיון אמר:
כידוע דברי הגר"א לופיאן זי"ע שכל אחד יכול להרגיש אחר הטבילה בער"ש את קדושת השב"ק.



דווקא לי זכור המעשה שמספרים על הקוצקר' שיהודי הגיע אליו לאחר טבילה בער"ש ואמר לו שהוא מרגיש את קדושת השבת בעקבות הטבילה, וענה לו שאמנם יש עליו קדושה של שבת אך זה ודאי לא מה שהוא מרגיש. 

(מן הסתם יש שיכתבו את זה יותר טוב)
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
ערבה אמר:
זך הרעיון אמר:
כידוע דברי הגר"א לופיאן זי"ע שכל אחד יכול להרגיש אחר הטבילה בער"ש את קדושת השב"ק.



דווקא לי זכור המעשה שמספרים על הקוצקר' שיהודי הגיע אליו לאחר טבילה בער"ש ואמר לו שהוא מרגיש את קדושת השבת בעקבות הטבילה, וענה לו שאמנם יש עליו קדושה של שבת אך זה ודאי לא מה שהוא מרגיש. 

(מן הסתם יש שיכתבו את זה יותר טוב)

אולי יש להוסיף שדברי הגר"א לופיאן זי"ע נאמרו שמי שמכין עצמו כראוי לשב"ק זוכה אחר הטבילה לחוש בקדושת השבת.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
זך הרעיון אמר:
שאר לעמו אמר:
הרב שך היה טובל בער"ש, וגם לפני שיעור כללי, עד ערוב ימיו.

גם על הגר"ש אויערבאך זי"ע מפורסם שנהג לטבול לפני השיעו"כ.
כמדומני שכך הביא תלמידו הגר"ע היימן שליט"א בקונטרס הנפלא עמוד אש וענן.
אלא שזה לא גדולי ליטא, וזה שונה מפתיחת האשכל
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
זך הרעיון אמר:
שאר לעמו אמר:
הרב שך היה טובל בער"ש, וגם לפני שיעור כללי, עד ערוב ימיו.

גם על הגר"ש אויערבאך זי"ע מפורסם שנהג לטבול לפני השיעו"כ.
כמדומני שכך הביא תלמידו הגר"ע היימן שליט"א בקונטרס הנפלא עמוד אש וענן.
אלא שזה לא גדולי ליטא, וזה שונה מפתיחת האשכל
אכן הגר"ש אויערבאך זי"ע שהיה דבוק בכל ליבו למשנת הגר"א אינו מגדולי ליטא.........!!!!
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
זך הרעיון אמר:
שאר לעמו אמר:
זך הרעיון אמר:
גם על הגר"ש אויערבאך זי"ע מפורסם שנהג לטבול לפני השיעו"כ.
כמדומני שכך הביא תלמידו הגר"ע היימן שליט"א בקונטרס הנפלא עמוד אש וענן.
אלא שזה לא גדולי ליטא, וזה שונה מפתיחת האשכל
אכן הגר"ש אויערבאך זי"ע שהיה דבוק בכל ליבו למשנת הגר"א אינו מגדולי ליטא.........!!!!
לא רק בדבריהם,
בבחרותו היה תקופה בברסלב,
וידוע שהיה טובל המון גם בחול [לפחות בחלק מהשנים]
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
זך הרעיון אמר:
שאר לעמו אמר:
זך הרעיון אמר:
גם על הגר"ש אויערבאך זי"ע מפורסם שנהג לטבול לפני השיעו"כ.
כמדומני שכך הביא תלמידו הגר"ע היימן שליט"א בקונטרס הנפלא עמוד אש וענן.
אלא שזה לא גדולי ליטא, וזה שונה מפתיחת האשכל
אכן הגר"ש אויערבאך זי"ע שהיה דבוק בכל ליבו למשנת הגר"א אינו מגדולי ליטא.........!!!!
אין קשר בין הדברים.
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
לישועתך קויתי השם אמר:
נ"ל שהגרח"ק נוהג לטבול בע"ש



הסטייפלר טבל בשבת הם  חסידי הורונסטייפל, 
והסטייפלר אמר שמצפה לראות בתפארת בית הורונסטייפל. [אורחות רבנו]


לכן הדגשתי גדולי ליטא נטו!!

כי ידעתי שאם לא אדגיש יביאו לי דוגמאות כאילו, ועדיין זה לא עזר.
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
זך הרעיון אמר:
שאר לעמו אמר:
אלא שזה לא גדולי ליטא, וזה שונה מפתיחת האשכל
אכן הגר"ש אויערבאך זי"ע שהיה דבוק בכל ליבו למשנת הגר"א אינו מגדולי ליטא.........!!!!
לא רק בדבריהם,
בבחרותו היה תקופה בברסלב,
וידוע שהיה טובל המון גם בחול [לפחות בחלק מהשנים]


כדי לא לא לסטות ממטרת האשכול אגיב בקצרה, אכן מרן זי"ע לרוחב דעתו ועוצם גדולותו הנשגבה דבק בכל מאורי הדורות והיה בקי עצום בכל משנתם, אך לסוף נפשו נקשרה במשנת אדונינו הגר"א בכל נפשו ומאודו וכל תהלוכותיו על פיו בכל דרכי הנהגתו כידוע לכל תלמידיו,
משכך מביך לומר שהגר"ש לא נמנה על גדולי ליטא
ודי בזה.
 
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
נ"ל שהגרח"ק נוהג לטבול בע"ש



הסטייפלר טבל בשבת הם  חסידי הורונסטייפל, 
והסטייפלר אמר שמצפה לראות בתפארת בית הורונסטייפל. [אורחות רבנו]


לכן הדגשתי גדולי ליטא נטו!!

כי ידעתי שאם לא אדגיש יביאו לי דוגמאות כאילו, ועדיין זה לא עזר.
תן דוגמאות של גדולי ליטא
בסופו של יום תמיד תוכל לקשר את כולם לכולם.
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
זך הרעיון אמר:
כידוע דברי הגר"א לופיאן זי"ע שכל אחד יכול להרגיש אחר הטבילה בער"ש את קדושת השב"ק.


יתכן שאמר את זה ומאד יתכן שלא.


אבל את זה ודאי לא אמר:
להעמיד יהודי מגושם וגס שטבל בערב שבת ולומר שלו יש נשמה יתירה, ולגרי"ז או לגר"ח שמואלביץ או להגר"י אברמסקי אין נשמה יתירה זה דבר רחוק.
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
זך הרעיון אמר:
כידוע דברי הגר"א לופיאן זי"ע שכל אחד יכול להרגיש אחר הטבילה בער"ש את קדושת השב"ק.



להעמיד יהודי מגושם וגס שטבל בערב שבת ולומר שלו יש נשמה יתירה, ולגרי"ז או לגר"ח שמואלביץ או להגר"י אברמסקי אין נשמה יתירה זה דבר רחוק.
תקרא את ההמשך לפני שאתה מגיב, העתיק לכאן,


אולי יש להוסיף שדברי הגר"א לופיאן זי"ע נאמרו שמי שמכין עצמו כראוי לשב"ק זוכה אחר הטבילה לחוש בקדושת השבת.
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
זך הרעיון אמר:
ישראל הכהן אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
נ"ל שהגרח"ק נוהג לטבול בע"ש



הסטייפלר טבל בשבת הם  חסידי הורונסטייפל, 
והסטייפלר אמר שמצפה לראות בתפארת בית הורונסטייפל. [אורחות רבנו]


לכן הדגשתי גדולי ליטא נטו!!

כי ידעתי שאם לא אדגיש יביאו לי דוגמאות כאילו, ועדיין זה לא עזר.
תן דוגמאות של גדולי ליטא
בסופו של יום תמיד תוכל לקשר את כולם לכולם.

דמוגוגיה בגרוש
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
מסתפק במועט אמר:
לא היה עדיף לשאול , "האם יהודי ליטא טבלו בער"ש"?
זה יותר רלוונטי למשתתפי הפורום.

אין הכי נמי!

אבל ממילא היו הולכים אז לבית מרחץ לכבוד שבת, כך שקשה לדעת.
ודאי לא הקפידו מאד כמו החסידים.
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
זך הרעיון אמר:
ישראל הכהן אמר:
הסטייפלר טבל בשבת הם  חסידי הורונסטייפל, 
והסטייפלר אמר שמצפה לראות בתפארת בית הורונסטייפל. [אורחות רבנו]


לכן הדגשתי גדולי ליטא נטו!!

כי ידעתי שאם לא אדגיש יביאו לי דוגמאות כאילו, ועדיין זה לא עזר.
תן דוגמאות של גדולי ליטא
בסופו של יום תמיד תוכל לקשר את כולם לכולם.

דמוגוגיה בגרוש



שאלתי שאלה כ"כ קשה?
אני יכול לעזור לך אם קשה לך.....
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
זך הרעיון אמר:
ישראל הכהן אמר:
זך הרעיון אמר:
תן דוגמאות של גדולי ליטא
בסופו של יום תמיד תוכל לקשר את כולם לכולם.

דמוגוגיה בגרוש



שאלתי שאלה כ"כ קשה?
אני יכול לעזור לך עם קשה לך.....

סבורני שלא כל גדולי ליטא היו קשורים לחסידות,

ויש רבים מאד די והותר שהם ליטאים נטו, ובהם לבד עוסק האשכול שפתחתי.

ולא אכפת לי שאתה משרבב את רבך הגר"ש לכל אשכול בעולם.
 
חלק עליון תַחתִית