בישול בכלי שני
-
פותח הנושא - הודעות: 95
- הצטרף: 14 מרץ 2020, 23:49
- נתן תודה: 25 פעמים
- קיבל תודה: 22 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
בישול בכלי שני
ידוע דכלי שני אינו מבשל. ורציתי לשאול את חברי הפורום הת"ח שבכאן, האם אי מי מכיר או שמע הסבר ליישב דין זה עם תפיסת המדע של ימינו, הגורסת שהבישול תלוי בטמפרטורה ובאורך זמן הבישול בלבד.
נ.ב. איני מתיימר לומר שדיני התורה צריכים להתיישב עם המקובל לחכמי המדע. אבל אם יש הסבר מניח את הדעת מה טוב.
נ.ב. איני מתיימר לומר שדיני התורה צריכים להתיישב עם המקובל לחכמי המדע. אבל אם יש הסבר מניח את הדעת מה טוב.
-
- הודעות: 889
- הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
- נתן תודה: 350 פעמים
- קיבל תודה: 370 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
מה הכוונה תפיסת המדע. ראית פעם מאמר מדעי בעניין.
תוספות שואל את השאלה הזו בשבת מ, ב וכותב:
תימה מאי שנא כלי שני מכלי ראשון, דאי יד סולדת אפי' כלי שני נמי, ואי אין יד סולדת אפילו כלי ראשון נמי אינו מבשל? ויש לומר לפי שכלי ראשון מתוך שעמד על האור, דופנותיו חמין ומחזיק חומו זמן מרובה. ולכך נתנו בו שיעור דכל זמן שהיד סולדת בו אסור. אבל כלי שני אף על גב דיד סולדת בו מותר שאין דופנותיו חמין והולך ומתקרר. עכ"ל התוספות.
כלומר, תוספות מסכים שהבישול תלוי בטמפרטורה ובאורך זמן הבישול. אולם, הואיל וזמן הבישול של כלי שני קצר יותר, הוא אינו מבשל. ומנגד, גם כלי ראשון שהוסר מן האש, אין זה בהכרח שיבשל, אולם הואיל וחומו נמשך זמן רב יותר, קבעו חכמים לחשוש כל זמן שהיד סולדת.
ובדברים או באופנים שידוע לנו שהוא מבשל, אכן הדין הוא שאסור לתת אותו בכלי שני.
תוספות שואל את השאלה הזו בשבת מ, ב וכותב:
תימה מאי שנא כלי שני מכלי ראשון, דאי יד סולדת אפי' כלי שני נמי, ואי אין יד סולדת אפילו כלי ראשון נמי אינו מבשל? ויש לומר לפי שכלי ראשון מתוך שעמד על האור, דופנותיו חמין ומחזיק חומו זמן מרובה. ולכך נתנו בו שיעור דכל זמן שהיד סולדת בו אסור. אבל כלי שני אף על גב דיד סולדת בו מותר שאין דופנותיו חמין והולך ומתקרר. עכ"ל התוספות.
כלומר, תוספות מסכים שהבישול תלוי בטמפרטורה ובאורך זמן הבישול. אולם, הואיל וזמן הבישול של כלי שני קצר יותר, הוא אינו מבשל. ומנגד, גם כלי ראשון שהוסר מן האש, אין זה בהכרח שיבשל, אולם הואיל וחומו נמשך זמן רב יותר, קבעו חכמים לחשוש כל זמן שהיד סולדת.
ובדברים או באופנים שידוע לנו שהוא מבשל, אכן הדין הוא שאסור לתת אותו בכלי שני.
-
- הודעות: 723
- הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
- נתן תודה: 349 פעמים
- קיבל תודה: 173 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
כמו בהרבה ממלאכות שבת ומהפעולות שעליהן מדברת התורה, פעולת הבישול אינה רק פונקציונלית - כדי ליצור תבשיל, אלא ישנם דגשים גם ובעיקר על אופן הפעולה המקובל או זה שהיה במשכן.סיידוף כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:41ידוע דכלי שני אינו מבשל. ורציתי לשאול את חברי הפורום הת"ח שבכאן, האם אי מי מכיר או שמע הסבר ליישב דין זה עם תפיסת המדע של ימינו, הגורסת שהבישול תלוי בטמפרטורה ובאורך זמן הבישול בלבד.
נ.ב. איני מתיימר לומר שדיני התורה צריכים להתיישב עם המקובל לחכמי המדע. אבל אם יש הסבר מניח את הדעת מה טוב.
ולכן גם כלי ראשון אינו מבשל מן התורה (לדעת הירושלמי דכ"ר הוי גזרה וכ"ש הוי גזרה לגזרה), מפני שהתורה אסרה רק בישול באור עצמו, ובישול אחר אינו "דרך הבישול", וכשם שהתירו מאותה הסיבה את הבישול בחמה. ייתכן גם שבישול בכלי ראשון היה מקובל ולכן הוא מוגדר בישול מן התורה - לפי התפיסה המקובלת. כך גם נוכל להסביר את עניין קלי הבישול, שדרך בישולם הוא גם בכלי שני או אפילו בכלי שלישי.
-
- הודעות: 333
- הצטרף: 01 אפריל 2020, 18:34
- נתן תודה: 18 פעמים
- קיבל תודה: 94 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
מה תגיד לגבי כלי שני בבשר וחלב?עמנואל כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:57כמו בהרבה ממלאכות שבת ומהפעולות שעליהן מדברת התורה, פעולת הבישול אינה רק פונקציונלית - כדי ליצור תבשיל, אלא ישנם גם ובעיקר על אופן הפעולה המקובל או זה שהיה במשכן.סיידוף כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:41ידוע דכלי שני אינו מבשל. ורציתי לשאול את חברי הפורום הת"ח שבכאן, האם אי מי מכיר או שמע הסבר ליישב דין זה עם תפיסת המדע של ימינו, הגורסת שהבישול תלוי בטמפרטורה ובאורך זמן הבישול בלבד.
נ.ב. איני מתיימר לומר שדיני התורה צריכים להתיישב עם המקובל לחכמי המדע. אבל אם יש הסבר מניח את הדעת מה טוב.
ולכן גם כלי ראשון אינו מבשל מן התורה (לדעת הירושלמי דכ"ר הוי גזרה וכ"ש הוי גזרה לגזרה), מפני שהתורה אסרה רק בישול באור עצמו, ובישול אחר אינו "דרך הבישול", וכשם שהתירו מאותה הסיבה את הבישול בחמה. ייתכן גם שבישול בכלי ראשון היה מקובל ולכן הוא מוגדר בישול מן התורה - לפי התפיסה המקובלת. כך גם נוכל להסביר את עניין קלי הבישול, שדרך בישולם הוא גם בכלי שני או אפילו בכלי שלישי.
-
- הודעות: 300
- הצטרף: 14 יולי 2020, 22:13
- נתן תודה: 56 פעמים
- קיבל תודה: 34 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
אני רוצה להרחיב קצת על הרב @עמנואל שהבישול בחמה אכן יכול לבשל אך הוא בישול גרוע ולכן חכמים התירו וכמדומני כך כתב הרשב"א אותו דבר לכלי שני אפשר לבשל בו אך הבישול גרוע על דרך הכלל ואף שיש יוצא מן הכלל לא גזרו וראה ירושלמי פרק ג הלכה ג כל שהאור מהלך תחתיו
-
- הודעות: 161
- הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
- קיבל תודה: 26 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1399
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 127 פעמים
- קיבל תודה: 458 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
האם דברי מר שייכים לגבי בליעות ובישול בשר בחלב?עמנואל כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:57כמו בהרבה ממלאכות שבת ומהפעולות שעליהן מדברת התורה, פעולת הבישול אינה רק פונקציונלית - כדי ליצור תבשיל, אלא ישנם גם ובעיקר על אופן הפעולה המקובל או זה שהיה במשכן.סיידוף כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:41ידוע דכלי שני אינו מבשל. ורציתי לשאול את חברי הפורום הת"ח שבכאן, האם אי מי מכיר או שמע הסבר ליישב דין זה עם תפיסת המדע של ימינו, הגורסת שהבישול תלוי בטמפרטורה ובאורך זמן הבישול בלבד.
נ.ב. איני מתיימר לומר שדיני התורה צריכים להתיישב עם המקובל לחכמי המדע. אבל אם יש הסבר מניח את הדעת מה טוב.
ולכן גם כלי ראשון אינו מבשל מן התורה (לדעת הירושלמי דכ"ר הוי גזרה וכ"ש הוי גזרה לגזרה), מפני שהתורה אסרה רק בישול באור עצמו, ובישול אחר אינו "דרך הבישול", וכשם שהתירו מאותה הסיבה את הבישול בחמה. ייתכן גם שבישול בכלי ראשון היה מקובל ולכן הוא מוגדר בישול מן התורה - לפי התפיסה המקובלת. כך גם נוכל להסביר את עניין קלי הבישול, שדרך בישולם הוא גם בכלי שני או אפילו בכלי שלישי.
(משא"כ דברי התוס' שהביא רבי @אור זרוע, שבפשטות שייכים בכל דיני התורה).
-
- הודעות: 185
- הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
- נתן תודה: 20 פעמים
- קיבל תודה: 50 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: בישול בכלי שני
דעת הירושלמי מחודשת, בבלי יש ראיות דזה מה"ת. וכ"מ בכמה ראשונים.עמנואל כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:57כמו בהרבה ממלאכות שבת ומהפעולות שעליהן מדברת התורה, פעולת הבישול אינה רק פונקציונלית - כדי ליצור תבשיל, אלא ישנם גם ובעיקר על אופן הפעולה המקובל או זה שהיה במשכן.סיידוף כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:41ידוע דכלי שני אינו מבשל. ורציתי לשאול את חברי הפורום הת"ח שבכאן, האם אי מי מכיר או שמע הסבר ליישב דין זה עם תפיסת המדע של ימינו, הגורסת שהבישול תלוי בטמפרטורה ובאורך זמן הבישול בלבד.
נ.ב. איני מתיימר לומר שדיני התורה צריכים להתיישב עם המקובל לחכמי המדע. אבל אם יש הסבר מניח את הדעת מה טוב.
ולכן גם כלי ראשון אינו מבשל מן התורה (לדעת הירושלמי דכ"ר הוי גזרה וכ"ש הוי גזרה לגזרה), מפני שהתורה אסרה רק בישול באור עצמו, ובישול אחר אינו "דרך הבישול", וכשם שהתירו מאותה הסיבה את הבישול בחמה. ייתכן גם שבישול בכלי ראשון היה מקובל ולכן הוא מוגדר בישול מן התורה - לפי התפיסה המקובלת. כך גם נוכל להסביר את עניין קלי הבישול, שדרך בישולם הוא גם בכלי שני או אפילו בכלי שלישי.
לגבי בישול בחמה - זה לא מדוייק, דהא גם במקומות דלא בעינן דרך ל"ח בישול (ק"פ, ובפשוטו גם בב"ח). ויש בזה ביאורים אחרים ואכמ"ל.
ולגבי גוף הדברים, זה אמנם ביאור טוב, אך לא כן דברי התוס', ובעניותי לא מצאתי הסבר אחר בראשונים. מלבד מה שצ"ע לבאר כן בעירוי שמבשל כדי קליפה (להלכה).
-
- הודעות: 1090
- הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 146 פעמים
- קיבל תודה: 151 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
יתכן שכלי שני של חז"ל הוא מציאות ידועה של סיר שלפי סדר ההגשה עד שהי' מגיע לכלי השני היתה יורדת הטמפרטורה והאפקטיביות שלו עד שלא יכל לבשל.
אבל העברה מיידית של כוס המים מהמיחם לכוס אחרת לא ברור שבזמן חז"ל היתה נקראת כלי שני.
וכדי לפתור את בעיות שינוי התרבות חידש היראים את חידושו בדבר קלי הבישול.
ודו"ק
אבל העברה מיידית של כוס המים מהמיחם לכוס אחרת לא ברור שבזמן חז"ל היתה נקראת כלי שני.
וכדי לפתור את בעיות שינוי התרבות חידש היראים את חידושו בדבר קלי הבישול.
ודו"ק
-
- הודעות: 1399
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 127 פעמים
- קיבל תודה: 458 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
אם היית מתכוין ברצינות, חוששני לגילוי פנים בתורה שלא כהלכה.כבוד שמים כתב: ↑13 ינואר 2021, 22:03יתכן שכלי שני של חז"ל הוא מציאות ידועה של סיר שלפי סדר ההגשה עד שהי' מגיע לכלי השני היתה יורדת הטמפרטורה והאפקטיביות שלו עד שלא יכל לבשל.
אבל העברה מיידית של כוס המים מהמיחם לכוס אחרת לא ברור שבזמן חז"ל היתה נקראת כלי שני.
וכדי לפתור את בעיות שינוי התרבות חידש היראים את חידושו בדבר קלי הבישול.
ודו"ק
א''ר יצחק בר אבדימי פעם אחת נכנסתי אחר רבי לבית המרחץ ובקשתי להניח לו פך של שמן באמבטי ואמר לי טול בכלי שני ותן שמע מינה תלת שמע מינה שמן יש בו משום בשול וש''מ כלי שני אינו מבשל וש''מ הפשרו זהו בשולו
שבת מ ב
-
- הודעות: 723
- הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
- נתן תודה: 349 פעמים
- קיבל תודה: 173 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
לפי ההסבר של התוספות מדובר בהפחתה ניכרת של החום, אבל בכוס חד פעמית ובשפיכה מיידית כמעט ולא יורדות המעלות.אבי חי כתב: ↑13 ינואר 2021, 22:15אם היית מתכוין ברצינות, חוששני לגילוי פנים בתורה שלא כהלכה.כבוד שמים כתב: ↑13 ינואר 2021, 22:03יתכן שכלי שני של חז"ל הוא מציאות ידועה של סיר שלפי סדר ההגשה עד שהי' מגיע לכלי השני היתה יורדת הטמפרטורה והאפקטיביות שלו עד שלא יכל לבשל.
אבל העברה מיידית של כוס המים מהמיחם לכוס אחרת לא ברור שבזמן חז"ל היתה נקראת כלי שני.
וכדי לפתור את בעיות שינוי התרבות חידש היראים את חידושו בדבר קלי הבישול.
ודו"ק
א''ר יצחק בר אבדימי פעם אחת נכנסתי אחר רבי לבית המרחץ ובקשתי להניח לו פך של שמן באמבטי ואמר לי טול בכלי שני ותן שמע מינה תלת שמע מינה שמן יש בו משום בשול וש''מ כלי שני אינו מבשל וש''מ הפשרו זהו בשולו
שבת מ ב
-
- הודעות: 1399
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 127 פעמים
- קיבל תודה: 458 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
יתכן שיש מקום לדון, ביוצאים מן הכלל כאלו ואחרים. אך העיקרון פשוט - כלי ראשון מבשל, כלי שני לא. וכמבואר בגמ'.
(וכמובן שיש כלי שני שמבשל, ויש כלי ראשון שאינו מבשל, כמבואר בגמ' בראשונים ובפוסקים. אבל התיאוריה המשונה שהועלתה כאן, אינה מכוונת לאמיתה של תורה)
-
- הודעות: 723
- הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
- נתן תודה: 349 פעמים
- קיבל תודה: 173 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
אציין את לשון הריטב"א (חולין קד ב):ההוא טייעא כתב: ↑13 ינואר 2021, 19:20מה תגיד לגבי כלי שני בבשר וחלב?עמנואל כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:57כמו בהרבה ממלאכות שבת ומהפעולות שעליהן מדברת התורה, פעולת הבישול אינה רק פונקציונלית - כדי ליצור תבשיל, אלא ישנם גם ובעיקר על אופן הפעולה המקובל או זה שהיה במשכן.סיידוף כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:41ידוע דכלי שני אינו מבשל. ורציתי לשאול את חברי הפורום הת"ח שבכאן, האם אי מי מכיר או שמע הסבר ליישב דין זה עם תפיסת המדע של ימינו, הגורסת שהבישול תלוי בטמפרטורה ובאורך זמן הבישול בלבד.
נ.ב. איני מתיימר לומר שדיני התורה צריכים להתיישב עם המקובל לחכמי המדע. אבל אם יש הסבר מניח את הדעת מה טוב.
ולכן גם כלי ראשון אינו מבשל מן התורה (לדעת הירושלמי דכ"ר הוי גזרה וכ"ש הוי גזרה לגזרה), מפני שהתורה אסרה רק בישול באור עצמו, ובישול אחר אינו "דרך הבישול", וכשם שהתירו מאותה הסיבה את הבישול בחמה. ייתכן גם שבישול בכלי ראשון היה מקובל ולכן הוא מוגדר בישול מן התורה - לפי התפיסה המקובלת. כך גם נוכל להסביר את עניין קלי הבישול, שדרך בישולם הוא גם בכלי שני או אפילו בכלי שלישי.
ופרכי' ס"ס כלי שני הוא וכלי שני אינו מבשל. פי' אינו חשוב בישול לענין שבת להתחייב עליו כדאיתא התם וכן לענין בשר בחלב אבל לענין איסור ודאי כלי שני מפליט ומבליע שכל שיוצא מכלל צונן מפליט ולא גרע ממליחה ומבי' השחיטה למ"ד בה"ש רותח וכדכתבי' לעיל בפ"ק במסכת ע"א.
מדבריו נראה שהגדרת הבישול לעניין שבת ובשר בחלב אינה בהכרח לפי ההגדרה הטבעית, אלא לפי מה שקבעו חז"ל כשהגדירו את המושג בישול.
-
- הודעות: 889
- הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
- נתן תודה: 350 פעמים
- קיבל תודה: 370 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
עמנואל כתב: ↑13 ינואר 2021, 23:53אציין את לשון הריטב"א (חולין קד ב):
ופרכי' ס"ס כלי שני הוא וכלי שני אינו מבשל. פי' אינו חשוב בישול לענין שבת להתחייב עליו כדאיתא התם וכן לענין בשר בחלב אבל לענין איסור ודאי כלי שני מפליט ומבליע שכל שיוצא מכלל צונן מפליט ולא גרע ממליחה ומבי' השחיטה למ"ד בה"ש רותח וכדכתבי' לעיל בפ"ק במסכת ע"א.
מדבריו נראה שהגדרת הבישול לעניין שבת ובשר בחלב אינה בהכרח לפי ההגדרה הטבעית, אלא לפי מה שקבעו חז"ל כשהגדירו את המושג בישול.
אין הכרח. לכאורה כוונתו שפעולת החימום המועטה שעושה כלי שני, אינו יוצר בישול כשיעור הראוי להתחייב עליו משום שבת או בשר בחלב. אבל די בחומו המועט והקצר של כלי שני כדי להבליע ולהפליט.
-
- הודעות: 185
- הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
- נתן תודה: 20 פעמים
- קיבל תודה: 50 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
- הודעות: 1399
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 127 פעמים
- קיבל תודה: 458 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
אינם דבריי, אלא דברי שכנגדי. אך אני מבין שהוא התכוין לחידושו של היראים שהכל בחזקת קלי הבישול עד שנוכיח שלא.
-
- הודעות: 185
- הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
- נתן תודה: 20 פעמים
- קיבל תודה: 50 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: בישול בכלי שני
צודק, ועמך הסליחה. ציטטתי את זה מתוך הודעתך, וכך זה יצא. איני יודע איך לערוך את זה לאחר מעשה.
-
- הודעות: 1090
- הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 146 פעמים
- קיבל תודה: 151 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
זה גופא אנו דנין.אבי חי כתב: ↑13 ינואר 2021, 22:15א''ר יצחק בר אבדימי פעם אחת נכנסתי אחר רבי לבית המרחץ ובקשתי להניח לו פך של שמן באמבטי ואמר לי טול בכלי שני ותן שמע מינה תלת שמע מינה שמן יש בו משום בשול וש''מ כלי שני אינו מבשל וש''מ הפשרו זהו בשולוכבוד שמים כתב: ↑13 ינואר 2021, 22:03יתכן שכלי שני של חז"ל הוא מציאות ידועה של סיר שלפי סדר ההגשה עד שהי' מגיע לכלי השני היתה יורדת הטמפרטורה והאפקטיביות שלו עד שלא יכל לבשל.
אבל העברה מיידית של כוס המים מהמיחם לכוס אחרת לא ברור שבזמן חז"ל היתה נקראת כלי שני.
וכדי לפתור את בעיות שינוי התרבות חידש היראים את חידושו בדבר קלי הבישול.
ודו"ק
שבת מ ב
האם הוצאת המים במצקת ממעיינה של טברי' והעברתו לכלי אחר היתה פעולה הלכתית גרידא, או שהיא ביטאה מציאות מוכרת של חום נמוך יותר.
-
- הודעות: 748
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 573 פעמים
- קיבל תודה: 143 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
ביאור דבריו: בכל גוונא בבישול בכ"ש אמרינן דלא נתבשל, ואין אנו יודעים גדר בישול מהו. אך מים ידעינן שיעור בישולן, שהוא יד סולדת, וא"כ הא חזינן שכשמערים מים צוננין (עכ"פ מועטין) לתוך מים רותחים שבכלי שני, מתקבלת תוצאה של מים שהיד סולדת בהם, וא"כ חזינן שמתבשלים בכלי שני!
ומתרץ הרשב"א, שלעולם המים הצוננין אינן מגיעים ליס"ב, וסלידת היד במגע עם המים הוא מחמת המים הראשונים הרותחים! כלומר שמעורבים כאן ב' מימות [ - ריבוי 'מים'] שא' מהם רותח וא' פחות מיס"ב!
רואים כאן כמה הרחיק הרשב"א לכת בהסתמכות על הכלל שכ"ש לעולם אינו מבשל.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 554
- הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
- נתן תודה: 66 פעמים
- קיבל תודה: 204 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
יפה כתבת.עמנואל כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:57כמו בהרבה ממלאכות שבת ומהפעולות שעליהן מדברת התורה, פעולת הבישול אינה רק פונקציונלית - כדי ליצור תבשיל, אלא ישנם דגשים גם ובעיקר על אופן הפעולה המקובל או זה שהיה במשכן.סיידוף כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:41ידוע דכלי שני אינו מבשל. ורציתי לשאול את חברי הפורום הת"ח שבכאן, האם אי מי מכיר או שמע הסבר ליישב דין זה עם תפיסת המדע של ימינו, הגורסת שהבישול תלוי בטמפרטורה ובאורך זמן הבישול בלבד.
נ.ב. איני מתיימר לומר שדיני התורה צריכים להתיישב עם המקובל לחכמי המדע. אבל אם יש הסבר מניח את הדעת מה טוב.
ולכן גם כלי ראשון אינו מבשל מן התורה (לדעת הירושלמי דכ"ר הוי גזרה וכ"ש הוי גזרה לגזרה), מפני שהתורה אסרה רק בישול באור עצמו, ובישול אחר אינו "דרך הבישול", וכשם שהתירו מאותה הסיבה את הבישול בחמה. ייתכן גם שבישול בכלי ראשון היה מקובל ולכן הוא מוגדר בישול מן התורה - לפי התפיסה המקובלת. כך גם נוכל להסביר את עניין קלי הבישול, שדרך בישולם הוא גם בכלי שני או אפילו בכלי שלישי.
ונ"ל שביאור זה משתלב יפה עם דברי התוס' שציטטו לעיל,
מפני שיסוד העניין הוא ששם בישול הוא דווקא כשמשתמש באש וכדו', שאז הוא מפעיל מקור חום פעיל כדי לשנות את המאכל מטבעו, והופך אותו מ"חי" ל"מבושל", אבל אם מגיע לאותה התוצאה בלא שמפעיל את כוח האש או כוח דומה לו - אין זה בישול, למרות שהדבר שינה את מרקמו, והוא עדיין נחשב "חי", וכמו בבישול בחמה.
ולזה כתבו התוס', שהכלי ראשון חשוב כאש עצמו, כיוון שהוא רותח מכוח האש, אבל הכ"ש אינו חשוב כאש, שהרי דפנותיו הולכים ומתקררים כל רגע, ואין כאן אש ומקור חום, אלא רושם חום הנשאר מן האש בלבד, ובזה אין שם בישול.
(ואגב, האם במקרה יצא שבישול שייך רק בחום שהיס"ב, ואין שום חומר בעולם שמתבשל אפי' בדרגת חום נמוכה, שאינה משפיעה על מערכת העצבים שלנו לגרום להרגשת חום בלתי נסבל? ברור שאין הכרח כזה, ויכולים להיות דברים שמתרככים ומשתנים גם בפחות מי"ס, רק שזה לא נחשב בישול, משום שכל מה שאין היס"ב הרי הוא קר מבחינתנו, ואין בישול בקר, אלא רק במקור חום.)
ודברי הרשב"א שצוטטו לעיל לגבי מים, אכן אינם מובנים לי, וזה שנים שאני תמה עליהם.
שהרי מערבים את המים זה בזה היטב, והיאך יישארו אלו קרים ואלו חמים? וצריך לי עיון גדול בדבר.
-
- הודעות: 723
- הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
- נתן תודה: 349 פעמים
- קיבל תודה: 173 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
הגרש"ז הקשה על כך משקית נילון עם צוננים שמתחממים בכלי שני יותר מיד סולדת בו. ואפשר שהרשב"א מיירי על דרך הכלל וע"פ ראיה זו וכלל זה הגדירו רבותינו מהוא בישול, וכפי שאני מבקש לטעון.סנגורן של ישראל כתב: ↑14 ינואר 2021, 22:29חידושי הרשב''א שבת מב. סוד''ה אלא.png
ביאור דבריו: בכל גוונא בבישול בכ"ש אמרינן דלא נתבשל, ואין אנו יודעים גדר בישול מהו. אך מים ידעינן שיעור בישולן, שהוא יד סולדת, וא"כ הא חזינן שכשמערים מים צוננין (עכ"פ מועטין) לתוך מים רותחים שבכלי שני, מתקבלת תוצאה של מים שהיד סולדת בהם, וא"כ חזינן שמתבשלים בכלי שני!
ומתרץ הרשב"א, שלעולם המים הצוננין אינן מגיעים ליס"ב, וסלידת היד במגע עם המים הוא מחמת המים הראשונים הרותחים! כלומר שמעורבים כאן ב' מימות [ - ריבוי 'מים'] שא' מהם רותח וא' פחות מיס"ב!
רואים כאן כמה הרחיק הרשב"א לכת בהסתמכות על הכלל שכ"ש לעולם אינו מבשל.
-
- הודעות: 748
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 573 פעמים
- קיבל תודה: 143 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
לענ"ד בתוס' משמע שיש חילוק במציאות בין כ"ר וכ"ש, במידת שימור החום, וזהו החילוק ביניהם להלכה, ולא כמהלך של הרב @עמנואל שזה תלוי ב'דרך בישול'.מ.ה. כתב: ↑אתמול, 00:06יפה כתבת.עמנואל כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:57כמו בהרבה ממלאכות שבת ומהפעולות שעליהן מדברת התורה, פעולת הבישול אינה רק פונקציונלית - כדי ליצור תבשיל, אלא ישנם דגשים גם ובעיקר על אופן הפעולה המקובל או זה שהיה במשכן.סיידוף כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:41ידוע דכלי שני אינו מבשל. ורציתי לשאול את חברי הפורום הת"ח שבכאן, האם אי מי מכיר או שמע הסבר ליישב דין זה עם תפיסת המדע של ימינו, הגורסת שהבישול תלוי בטמפרטורה ובאורך זמן הבישול בלבד.
נ.ב. איני מתיימר לומר שדיני התורה צריכים להתיישב עם המקובל לחכמי המדע. אבל אם יש הסבר מניח את הדעת מה טוב.
ולכן גם כלי ראשון אינו מבשל מן התורה (לדעת הירושלמי דכ"ר הוי גזרה וכ"ש הוי גזרה לגזרה), מפני שהתורה אסרה רק בישול באור עצמו, ובישול אחר אינו "דרך הבישול", וכשם שהתירו מאותה הסיבה את הבישול בחמה. ייתכן גם שבישול בכלי ראשון היה מקובל ולכן הוא מוגדר בישול מן התורה - לפי התפיסה המקובלת. כך גם נוכל להסביר את עניין קלי הבישול, שדרך בישולם הוא גם בכלי שני או אפילו בכלי שלישי.
ונ"ל שביאור זה משתלב יפה עם דברי התוס' שציטטו לעיל,
מפני שיסוד העניין הוא ששם בישול הוא דווקא כשמשתמש באש וכדו', שאז הוא מפעיל מקור חום פעיל כדי לשנות את המאכל מטבעו, והופך אותו מ"חי" ל"מבושל", אבל אם מגיע לאותה התוצאה בלא שמפעיל את כוח האש או כוח דומה לו - אין זה בישול, למרות שהדבר שינה את מרקמו, והוא עדיין נחשב "חי", וכמו בבישול בחמה.
ולזה כתבו התוס', שהכלי ראשון חשוב כאש עצמו, כיוון שהוא רותח מכוח האש, אבל הכ"ש אינו חשוב כאש, שהרי דפנותיו הולכים ומתקררים כל רגע, ואין כאן אש ומקור חום, אלא רושם חום הנשאר מן האש בלבד, ובזה אין שם בישול.
-
- הודעות: 554
- הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
- נתן תודה: 66 פעמים
- קיבל תודה: 204 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
בוודאי שיש שינוי במציאות בשימור החום, אבל האם בגלל זה אפשר לקבוע שזה מבשל וזה לא?סנגורן של ישראל כתב: ↑אתמול, 00:44לענ"ד בתוס' משמע שיש חילוק במציאות בין כ"ר וכ"ש, במידת שימור החום, וזהו החילוק ביניהם להלכה, ולא כמהלך של הרב @עמנואל שזה תלוי ב'דרך בישול'.מ.ה. כתב: ↑אתמול, 00:06יפה כתבת.עמנואל כתב: ↑13 ינואר 2021, 18:57
כמו בהרבה ממלאכות שבת ומהפעולות שעליהן מדברת התורה, פעולת הבישול אינה רק פונקציונלית - כדי ליצור תבשיל, אלא ישנם דגשים גם ובעיקר על אופן הפעולה המקובל או זה שהיה במשכן.
ולכן גם כלי ראשון אינו מבשל מן התורה (לדעת הירושלמי דכ"ר הוי גזרה וכ"ש הוי גזרה לגזרה), מפני שהתורה אסרה רק בישול באור עצמו, ובישול אחר אינו "דרך הבישול", וכשם שהתירו מאותה הסיבה את הבישול בחמה. ייתכן גם שבישול בכלי ראשון היה מקובל ולכן הוא מוגדר בישול מן התורה - לפי התפיסה המקובלת. כך גם נוכל להסביר את עניין קלי הבישול, שדרך בישולם הוא גם בכלי שני או אפילו בכלי שלישי.
ונ"ל שביאור זה משתלב יפה עם דברי התוס' שציטטו לעיל,
מפני שיסוד העניין הוא ששם בישול הוא דווקא כשמשתמש באש וכדו', שאז הוא מפעיל מקור חום פעיל כדי לשנות את המאכל מטבעו, והופך אותו מ"חי" ל"מבושל", אבל אם מגיע לאותה התוצאה בלא שמפעיל את כוח האש או כוח דומה לו - אין זה בישול, למרות שהדבר שינה את מרקמו, והוא עדיין נחשב "חי", וכמו בבישול בחמה.
ולזה כתבו התוס', שהכלי ראשון חשוב כאש עצמו, כיוון שהוא רותח מכוח האש, אבל הכ"ש אינו חשוב כאש, שהרי דפנותיו הולכים ומתקררים כל רגע, ואין כאן אש ומקור חום, אלא רושם חום הנשאר מן האש בלבד, ובזה אין שם בישול.
הרי אם תרתיח מים בחום גבוה, ותעבירם לכ"ש מיד, בוודאי אף לאחר זמן יהיו חמים יותר ממים בכ"ר שמעיקרא לא התחממו הרבה יותר מי"ס.
לכן פירשתי, שעצם זה שהמציאות בכ"ש היא שהם הולכים ומתקררים מהר, מוציא אותם מכלל מקור חום פעיל. ולכן גם השינוי שהם כן יצליחו ליצור במאכל, לא ייחשב בישול.
-
- הודעות: 748
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 573 פעמים
- קיבל תודה: 143 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
עמנואל כתב: ↑אתמול, 00:08הגרש"ז הקשה על כך משקית נילון עם צוננים שמתחממים בכלי שני יותר מיד סולדת בו. ואפשר שהרשב"א מיירי על דרך הכלל וע"פ ראיה זו וכלל זה הגדירו רבותינו מהוא בישול, וכפי שאני מבקש לטעון.סנגורן של ישראל כתב: ↑14 ינואר 2021, 22:29חידושי הרשב''א שבת מב. סוד''ה אלא.png
ביאור דבריו: בכל גוונא בבישול בכ"ש אמרינן דלא נתבשל, ואין אנו יודעים גדר בישול מהו. אך מים ידעינן שיעור בישולן, שהוא יד סולדת, וא"כ הא חזינן שכשמערים מים צוננין (עכ"פ מועטין) לתוך מים רותחים שבכלי שני, מתקבלת תוצאה של מים שהיד סולדת בהם, וא"כ חזינן שמתבשלים בכלי שני!
ומתרץ הרשב"א, שלעולם המים הצוננין אינן מגיעים ליס"ב, וסלידת היד במגע עם המים הוא מחמת המים הראשונים הרותחים! כלומר שמעורבים כאן ב' מימות [ - ריבוי 'מים'] שא' מהם רותח וא' פחות מיס"ב!
רואים כאן כמה הרחיק הרשב"א לכת בהסתמכות על הכלל שכ"ש לעולם אינו מבשל.
ראיה מעניינת, אשמח למקור מדויק או צילום.
לגבי הסיפא, לא הבנתי, אתה רוצה לטעון שכוונת הרשב"א לא כמו שכתבתי?
ולעצם דבריך, יש למהלך הזה מקור קדום?
אגב, הרמב"ן פוסק להלכה כירושלמי, דאפי' כ"ר דרבנן! וכ' עוד דדבר שראוי לאכלו חי, שרי לבשלו בכ"ר אפי' מדרבנן!
-
- הודעות: 748
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 573 פעמים
- קיבל תודה: 143 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
הבנתי שזו כוונתך, אך לפי"ז יש כאן ב' שלבים, א' החילוק במציאות שדפנותיו קרים וכו', ב' שלכן אי"ז נחשב בישול. ובתוס' משמע שיש חילוק למעשה רק מצד השלב הראשון, כלומר שיש שינוי שרק כ"ר יכול לגרום מחמת דפנותיו.מ.ה. כתב: ↑אתמול, 00:48בוודאי שיש שינוי במציאות בשימור החום, אבל האם בגלל זה אפשר לקבוע שזה מבשל וזה לא?סנגורן של ישראל כתב: ↑אתמול, 00:44לענ"ד בתוס' משמע שיש חילוק במציאות בין כ"ר וכ"ש, במידת שימור החום, וזהו החילוק ביניהם להלכה, ולא כמהלך של הרב @עמנואל שזה תלוי ב'דרך בישול'.מ.ה. כתב: ↑אתמול, 00:06
יפה כתבת.
ונ"ל שביאור זה משתלב יפה עם דברי התוס' שציטטו לעיל,
מפני שיסוד העניין הוא ששם בישול הוא דווקא כשמשתמש באש וכדו', שאז הוא מפעיל מקור חום פעיל כדי לשנות את המאכל מטבעו, והופך אותו מ"חי" ל"מבושל", אבל אם מגיע לאותה התוצאה בלא שמפעיל את כוח האש או כוח דומה לו - אין זה בישול, למרות שהדבר שינה את מרקמו, והוא עדיין נחשב "חי", וכמו בבישול בחמה.
ולזה כתבו התוס', שהכלי ראשון חשוב כאש עצמו, כיוון שהוא רותח מכוח האש, אבל הכ"ש אינו חשוב כאש, שהרי דפנותיו הולכים ומתקררים כל רגע, ואין כאן אש ומקור חום, אלא רושם חום הנשאר מן האש בלבד, ובזה אין שם בישול.
הרי אם תרתיח מים בחום גבוה, ותעבירם לכ"ש מיד, בוודאי אף לאחר זמן יהיו חמים יותר ממים בכ"ר שמעיקרא לא התחממו הרבה יותר מי"ס.
לכן פירשתי, שעצם זה שהמציאות בכ"ש היא שהם הולכים ומתקררים מהר, מוציא אותם מכלל מקור חום פעיל. ולכן גם השינוי שהם כן יצליחו ליצור במאכל, לא ייחשב בישול.
-
- הודעות: 185
- הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
- נתן תודה: 20 פעמים
- קיבל תודה: 50 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
- הודעות: 185
- הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
- נתן תודה: 20 פעמים
- קיבל תודה: 50 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
- הודעות: 723
- הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
- נתן תודה: 349 פעמים
- קיבל תודה: 173 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
דברי הגרש"ז הובאו בשמירת שבת כהלכתה פרק א הערה קעו.סנגורן של ישראל כתב: ↑אתמול, 00:48עמנואל כתב: ↑אתמול, 00:08הגרש"ז הקשה על כך משקית נילון עם צוננים שמתחממים בכלי שני יותר מיד סולדת בו. ואפשר שהרשב"א מיירי על דרך הכלל וע"פ ראיה זו וכלל זה הגדירו רבותינו מהוא בישול, וכפי שאני מבקש לטעון.סנגורן של ישראל כתב: ↑14 ינואר 2021, 22:29חידושי הרשב''א שבת מב. סוד''ה אלא.png
ביאור דבריו: בכל גוונא בבישול בכ"ש אמרינן דלא נתבשל, ואין אנו יודעים גדר בישול מהו. אך מים ידעינן שיעור בישולן, שהוא יד סולדת, וא"כ הא חזינן שכשמערים מים צוננין (עכ"פ מועטין) לתוך מים רותחים שבכלי שני, מתקבלת תוצאה של מים שהיד סולדת בהם, וא"כ חזינן שמתבשלים בכלי שני!
ומתרץ הרשב"א, שלעולם המים הצוננין אינן מגיעים ליס"ב, וסלידת היד במגע עם המים הוא מחמת המים הראשונים הרותחים! כלומר שמעורבים כאן ב' מימות [ - ריבוי 'מים'] שא' מהם רותח וא' פחות מיס"ב!
רואים כאן כמה הרחיק הרשב"א לכת בהסתמכות על הכלל שכ"ש לעולם אינו מבשל.
ראיה מעניינת, אשמח למקור מדויק או צילום.
לגבי הסיפא, לא הבנתי, אתה רוצה לטעון שכוונת הרשב"א לא כמו שכתבתי?
ולעצם דבריך, יש למהלך הזה מקור קדום?
אגב, הרמב"ן פוסק להלכה כירושלמי, דאפי' כ"ר דרבנן! וכ' עוד דדבר שראוי לאכלו חי, שרי לבשלו בכ"ר אפי' מדרבנן!
פשטות הרשב"א היא שאכן כלי שני אינו מבשל ואינו מחמם כדי חום שהיס"ב, רק אפשר להניח שכוונתו שכך הוא על דרך הכלל, ואם ישנו יוצא מן הכלל אין הוא נחשב לבישול שאותו אסרה תורה. אני כותב זאת רק כדי ליישב מה דנהוג עלמא כפשט דברי הפוסקים להקל בבישול בכלי שני.
-
- הודעות: 748
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 573 פעמים
- קיבל תודה: 143 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
תודה על המקור.עמנואל כתב: ↑אתמול, 05:52דברי הגרש"ז הובאו בשמירת שבת כהלכתה פרק א הערה קעו.סנגורן של ישראל כתב: ↑אתמול, 00:48
ראיה מעניינת, אשמח למקור מדויק או צילום.
לגבי הסיפא, לא הבנתי, אתה רוצה לטעון שכוונת הרשב"א לא כמו שכתבתי?
ולעצם דבריך, יש למהלך הזה מקור קדום?
אגב, הרמב"ן פוסק להלכה כירושלמי, דאפי' כ"ר דרבנן! וכ' עוד דדבר שראוי לאכלו חי, שרי לבשלו בכ"ר אפי' מדרבנן!
פשטות הרשב"א היא שאכן כלי שני אינו מבשל ואינו מחמם כדי חום שהיס"ב, רק אפשר להניח שכוונתו שכך הוא על דרך הכלל, ואם ישנו יוצא מן הכלל אין הוא נחשב לבישול שאותו אסרה תורה. אני כותב זאת רק כדי ליישב מה דנהוג עלמא כפשט דברי הפוסקים להקל בבישול בכלי שני.
לגבי הרשב"א, איפה אתה רואה רמז לזה בדבריו? הנה בדוגמה הקיצונית שהוא נקט, שהא קמן שהיד סולדת במים, הוא חידש חידוש עצום במציאות ולא אמר כדבריך. לענ"ד דברי הרשב"א ברורים, וקושיית ר' שלמה זלמן קשה. ותל"מ.
כדי ליישב את מה שנהוג עלמא אפשר לצרף גם את הרמב"ן שפסק כירושלמי, ועוד ועוד. עדיין אני מחפש מקור לסברתך הישרה.
-
- הודעות: 554
- הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
- נתן תודה: 66 פעמים
- קיבל תודה: 204 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בישול בכלי שני
הציטוט הנ"ל אינו מדברי,
אם כי איני מבין את קושייתך, למה ההגדרה שהסברתי לעיל נראית לך מובנת דווקא לגבי שבת, ולא לגבי בב"ח או מעשר?
אם אנחנו מבינים שריכוך שאינו ע"י אש אינו נחשב בישול, הרי זה נכון לגבי כל דבר.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 2 תגובות
- 70 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי
17 אפריל 2020, 01:48
-
- 24 תגובות
- 210 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זאת נחמתי
29 ינואר 2020, 23:42
-
- 6 תגובות
- 53 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חיים ושלום
לפני 47 דקות
-
-
שימוש בכלי של אדם אחר שלא לפי תנאי השימוש משום שהתנאי היה חסר טעם אמיתי.
על ידי יהודי רציני » 15 פברואר 2020, 23:46 » ב הלכה ומנהג - 53 תגובות
- 524 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
10 מאי 2020, 11:01
-
-
- 1 תגובות
- 89 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אב בבינה
02 מרץ 2020, 23:35