בישול בכלי שני


דרומאי
הודעות: 4415
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1095 פעמים
קיבל תודה: 1066 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי דרומאי » 15 ינואר 2021, 12:08

אבי חי כתב:
13 ינואר 2021, 20:24
עמנואל כתב:
13 ינואר 2021, 18:57
סיידוף כתב:
13 ינואר 2021, 18:41
ידוע דכלי שני אינו מבשל. ורציתי לשאול את חברי הפורום הת"ח שבכאן, האם אי מי מכיר או שמע הסבר ליישב דין זה עם תפיסת המדע של ימינו, הגורסת שהבישול תלוי בטמפרטורה ובאורך זמן הבישול בלבד.
נ.ב. איני מתיימר לומר שדיני התורה צריכים להתיישב עם המקובל לחכמי המדע. אבל אם יש הסבר מניח את הדעת מה טוב.
כמו בהרבה ממלאכות שבת ומהפעולות שעליהן מדברת התורה, פעולת הבישול אינה רק פונקציונלית - כדי ליצור תבשיל, אלא ישנם גם ובעיקר על אופן הפעולה המקובל או זה שהיה במשכן.
ולכן גם כלי ראשון אינו מבשל מן התורה (לדעת הירושלמי דכ"ר הוי גזרה וכ"ש הוי גזרה לגזרה), מפני שהתורה אסרה רק בישול באור עצמו, ובישול אחר אינו "דרך הבישול", וכשם שהתירו מאותה הסיבה את הבישול בחמה. ייתכן גם שבישול בכלי ראשון היה מקובל ולכן הוא מוגדר בישול מן התורה - לפי התפיסה המקובלת. כך גם נוכל להסביר את עניין קלי הבישול, שדרך בישולם הוא גם בכלי שני או אפילו בכלי שלישי.  

האם דברי מר שייכים לגבי בליעות ובישול בשר בחלב?

(משא"כ דברי התוס' שהביא רבי @אור זרוע, שבפשטות שייכים בכל דיני התורה).

הלא דעת הרשב"א שכלי שני בולע ופולט, דבלעה ופליטה לא תליא בבישול כלל.
 


אבי חי
הודעות: 2506
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 332 פעמים
קיבל תודה: 973 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי אבי חי » 15 ינואר 2021, 12:13

דרומאי כתב:
15 ינואר 2021, 12:08
הלא דעת הרשב"א שכלי שני בולע ופולט, דבלעה ופליטה לא תליא בבישול כלל.
אכן, וכפי שכבר כתבו. כונתי היתה שמי שדן בזה מסתמא לא סבר כהצעתו (המסתברת בפנ"ע) של רבי @עמנואל שליט"א.


אבי חי
הודעות: 2506
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 332 פעמים
קיבל תודה: 973 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי אבי חי » 15 ינואר 2021, 12:20

מ.ה. כתב:
15 ינואר 2021, 11:32
שמש מרפא כתב:
15 ינואר 2021, 02:47
מ.ה. כתב:
15 ינואר 2021, 00:06
כמו בהרבה ממלאכות שבת ומהפעולות שעליהן מדברת התורה
שוב, כ"ש אינו מבשל הוא גם לעניין בב"ח וגם לעניין מעשר ועוד.
הציטוט הנ"ל אינו מדברי,
אם כי איני מבין את קושייתך, למה ההגדרה שהסברתי לעיל נראית לך מובנת דווקא לגבי שבת, ולא לגבי בב"ח או מעשר?
אם אנחנו מבינים שריכוך שאינו ע"י אש אינו נחשב בישול, הרי זה נכון לגבי כל דבר.
אך לשונו של ר' @עמנואל בדבריו הראשונים, שייכת רק בשבת, ע"ש. לפי תוספת ההבהרה שהוספת, אה"נ ויתכן להבין כן אף בכל התורה.
 


שמש מרפא
הודעות: 361
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי שמש מרפא » 15 ינואר 2021, 16:13

מ.ה. כתב:
15 ינואר 2021, 11:32
שמש מרפא כתב:
15 ינואר 2021, 02:47
מ.ה. כתב:
15 ינואר 2021, 00:06
כמו בהרבה ממלאכות שבת ומהפעולות שעליהן מדברת התורה
שוב, כ"ש אינו מבשל הוא גם לעניין בב"ח וגם לעניין מעשר ועוד.
הציטוט הנ"ל אינו מדברי,
אם כי איני מבין את קושייתך, למה ההגדרה שהסברתי לעיל נראית לך מובנת דווקא לגבי שבת, ולא לגבי בב"ח או מעשר?
אם אנחנו מבינים שריכוך שאינו ע"י אש אינו נחשב בישול, הרי זה נכון לגבי כל דבר.

שוב אותה טעות, מתנצל.
כי זו הגדרה שצתייחסת ל"דרך" בישול, ולגבי בישול בב"ח ובוודאי לגבי בישול לקביעת מעשר לא בעינן  מעשה אלא תוצאה בלבד, וע"כ שאין פה חילוק בדרך הבישול אלא (גם) בתוצאת הבישול.


מביט מן החרכים
הודעות: 87
הצטרף: 03 אוקטובר 2020, 22:42
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי מביט מן החרכים » 17 ינואר 2021, 14:22

איני מבין למה בישול המדובר קשוק לאופן בו מגיעים לתוצאה, ולמה אינו נמדד בתוצאה בעצמה, למה כבוש כמבושל לענין בב"ח ואילו כ"ש אינו ככבוש,?


מביט מן החרכים
הודעות: 87
הצטרף: 03 אוקטובר 2020, 22:42
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי מביט מן החרכים » 17 ינואר 2021, 14:22

שמש מרפא כתב:
15 ינואר 2021, 16:13
אם כי איני מבין את קושייתך, למה ההגדרה שהסברתי לעיל נראית לך מובנת דווקא לגבי שבת, ולא לגבי בב"ח או מעשר?
אם אנחנו מבינים שריכוך שאינו ע"י אש אינו נחשב בישול, הרי זה נכון לגבי כל דבר.

איני מבין למה בישול המדובר קשוק לאופן בו מגיעים לתוצאה, ולמה אינו נמדד בתוצאה בעצמה, למה כבוש כמבושל לענין בב"ח ואילו כ"ש אינו ככבוש,?


סנגורן של ישראל
הודעות: 1198
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 1114 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי סנגורן של ישראל » 17 ינואר 2021, 14:24

כנראה משום שבשבת מלאכת מחשבת אסרה תורה.


דרומאי
הודעות: 4415
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1095 פעמים
קיבל תודה: 1066 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי דרומאי » 17 ינואר 2021, 14:26

מביט מן החרכים כתב:
17 ינואר 2021, 14:22
שמש מרפא כתב:
15 ינואר 2021, 16:13
אם כי איני מבין את קושייתך, למה ההגדרה שהסברתי לעיל נראית לך מובנת דווקא לגבי שבת, ולא לגבי בב"ח או מעשר?
אם אנחנו מבינים שריכוך שאינו ע"י אש אינו נחשב בישול, הרי זה נכון לגבי כל דבר.

איני מבין למה בישול המדובר קשוק לאופן בו מגיעים לתוצאה, ולמה אינו נמדד בתוצאה בעצמה, למה כבוש כמבושל לענין בב"ח ואילו כ"ש אינו ככבוש,?
כבוש אינו כמבושל לענין בשר בחלב, ורק אסור מצד התערובת שבו מדרבנן, וכמו צונן בצונן שאסור בבשר בחלב מדרבנן.
אבל אין בזה חענ"נ.
 


מביט מן החרכים
הודעות: 87
הצטרף: 03 אוקטובר 2020, 22:42
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי מביט מן החרכים » 17 ינואר 2021, 14:27

סנגורן של ישראל כתב:
17 ינואר 2021, 14:24
כנראה משום שבשבת מלאכת מחשבת אסרה תורה.
שוב חוזרת השאלה מבב"ח וכו',


מביט מן החרכים
הודעות: 87
הצטרף: 03 אוקטובר 2020, 22:42
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי מביט מן החרכים » 17 ינואר 2021, 14:30

דרומאי כתב:
17 ינואר 2021, 14:26
מביט מן החרכים כתב:
17 ינואר 2021, 14:22
שמש מרפא כתב:
15 ינואר 2021, 16:13
אם כי איני מבין את קושייתך, למה ההגדרה שהסברתי לעיל נראית לך מובנת דווקא לגבי שבת, ולא לגבי בב"ח או מעשר?
אם אנחנו מבינים שריכוך שאינו ע"י אש אינו נחשב בישול, הרי זה נכון לגבי כל דבר.

איני מבין למה בישול המדובר קשוק לאופן בו מגיעים לתוצאה, ולמה אינו נמדד בתוצאה בעצמה, למה כבוש כמבושל לענין בב"ח ואילו כ"ש אינו ככבוש,?
כבוש אינו כמבושל לענין בשר בחלב, ורק אסור מצד התערובת שבו מדרבנן, וכמו צונן בצונן שאסור בבשר בחלב מדרבנן.
אבל אין בזה חענ"נ.

מבואר בגמ' דמה שכבוש אינו כמבושל הוא חידוש, ולא משום סב' זו,
 


סנגורן של ישראל
הודעות: 1198
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 1114 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי סנגורן של ישראל » 17 ינואר 2021, 14:33

מביט מן החרכים כתב:
17 ינואר 2021, 14:27
סנגורן של ישראל כתב:
17 ינואר 2021, 14:24
כנראה משום שבשבת מלאכת מחשבת אסרה תורה.
שוב חוזרת השאלה מבב"ח וכו',
לא הבנתי. בשבת - בשונה מכל הדינים שבתורה - משנה גם הדרך, משום שנאמר בה מלאכת מחשבת.
ולגבי כבוש כמבושל אין הדברים פשוטים כלל, לא לגבי שבת ולא לגבי שאר איסורים.
 


דרומאי
הודעות: 4415
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1095 פעמים
קיבל תודה: 1066 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי דרומאי » 17 ינואר 2021, 14:37

מביט מן החרכים כתב:
17 ינואר 2021, 14:30
דרומאי כתב:
17 ינואר 2021, 14:26
מביט מן החרכים כתב:
17 ינואר 2021, 14:22


איני מבין למה בישול המדובר קשוק לאופן בו מגיעים לתוצאה, ולמה אינו נמדד בתוצאה בעצמה, למה כבוש כמבושל לענין בב"ח ואילו כ"ש אינו ככבוש,?
כבוש אינו כמבושל לענין בשר בחלב, ורק אסור מצד התערובת שבו מדרבנן, וכמו צונן בצונן שאסור בבשר בחלב מדרבנן.
אבל אין בזה חענ"נ.
מבואר בגמ' דמה שכבוש אינו כמבושל הוא חידוש, ולא משום סב' זו,

לא הבנתי כוונתך.
 


מביט מן החרכים
הודעות: 87
הצטרף: 03 אוקטובר 2020, 22:42
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי מביט מן החרכים » 17 ינואר 2021, 23:48

דרומאי כתב:
17 ינואר 2021, 14:37
מביט מן החרכים כתב:
17 ינואר 2021, 14:30
דרומאי כתב:
17 ינואר 2021, 14:26

כבוש אינו כמבושל לענין בשר בחלב, ורק אסור מצד התערובת שבו מדרבנן, וכמו צונן בצונן שאסור בבשר בחלב מדרבנן.
אבל אין בזה חענ"נ.
מבואר בגמ' דמה שכבוש אינו כמבושל הוא חידוש, ולא משום סב' זו,
לא הבנתי כוונתך.

בגמ' פסחים כט מבואר דמה שכבוש אינו אוסר בב"ח הוא חידוש, והיינו שהיינו דנים על התוצאה ולא על אופן העשיהה
 


דרומאי
הודעות: 4415
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1095 פעמים
קיבל תודה: 1066 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי דרומאי » 18 ינואר 2021, 11:43

מביט מן החרכים כתב:
17 ינואר 2021, 23:48
דרומאי כתב:
17 ינואר 2021, 14:37
מביט מן החרכים כתב:
17 ינואר 2021, 14:30

מבואר בגמ' דמה שכבוש אינו כמבושל הוא חידוש, ולא משום סב' זו,
לא הבנתי כוונתך.
בגמ' פסחים כט מבואר דמה שכבוש אינו אוסר בב"ח הוא חידוש, והיינו שהיינו דנים על התוצאה ולא על אופן העשיהה

החידוש הוא שדרך בישול אסרה תורה, אבל זה ברור שכבוש אינו בישול גם מצד התוצאה ולא רק מצד אופן העשיה.
 


מביט מן החרכים
הודעות: 87
הצטרף: 03 אוקטובר 2020, 22:42
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי מביט מן החרכים » 18 ינואר 2021, 19:13

דרומאי כתב:
18 ינואר 2021, 11:43
מביט מן החרכים כתב:
17 ינואר 2021, 23:48
דרומאי כתב:
17 ינואר 2021, 14:37

לא הבנתי כוונתך.
בגמ' פסחים כט מבואר דמה שכבוש אינו אוסר בב"ח הוא חידוש, והיינו שהיינו דנים על התוצאה ולא על אופן העשיהה
החידוש הוא שדרך בישול אסרה תורה, אבל זה ברור שכבוש אינו בישול גם מצד התוצאה ולא רק מצד אופן העשיה.

אני מתכוון לשאול האם כבוש יותר פשוט לאסור מכ"ש שפשוט להתיר, ולמה?
 


שמש מרפא
הודעות: 361
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי שמש מרפא » 13 מאי 2021, 03:01

סקופ! האור שמח (פ"ט הי"ב) מחדש שכיוון בישול בכ"ש הוי תולדה דתולדה של האש, חשיב כבישול בחמה.


בן עזאי
הודעות: 268
הצטרף: 30 מרץ 2020, 06:48
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי בן עזאי » 13 מאי 2021, 03:08

שמש מרפא כתב:
13 מאי 2021, 03:01
סקופ! האור שמח (פ"ט הי"ב) מחדש שכיוון בישול בכ"ש הוי תולדה דתולדה של האש, חשיב כבישול בחמה.
הדברים ידועים, ובאמת כבר כ' כעי"ז בשו"ת גינת ורדים כלל ג' סי' ו' ד"ה ועוד אני מוסיף, דכ"ש הוי כתולדת תולדה דאש שאין חייבים עליה, והרי"ז כחמי טבריה. ועיי"ש בסוס"י ז' בשם מהר"ם חביב דאין לחלק בין תולדה לתולדת תולדה, ודחאו.


יראתי בפצותי
הודעות: 1290
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 13 מאי 2021, 03:18

בן עזאי כתב:
13 מאי 2021, 03:08
שמש מרפא כתב:
13 מאי 2021, 03:01
סקופ! האור שמח (פ"ט הי"ב) מחדש שכיוון בישול בכ"ש הוי תולדה דתולדה של האש, חשיב כבישול בחמה.
הדברים ידועים, ובאמת כבר כ' כעי"ז בשו"ת גינת ורדים כלל ג' סי' ו' ד"ה ועוד אני מוסיף, דכ"ש הוי כתולדת תולדה דאש שאין חייבים עליה, והרי"ז כחמי טבריה. ועיי"ש בסוס"י ז' בשם מהר"ם חביב דאין לחלק בין תולדה לתולדת תולדה, ודחאו.
חידוש מרנין, אבל:
א. לא נמצא כעי"ז בראשונים, ואדרבה בתוס' וברשב"א לא מבואר כך.
ב. א"א להסביר לפי זה למה חייבים על קלי הבישול בכלי שני.
ג. לכאורה הסברא הפשוטה שאין חילוק בין תולדות אש לתולדות תולדותיה.

 


בן עזאי
הודעות: 268
הצטרף: 30 מרץ 2020, 06:48
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי בן עזאי » 13 מאי 2021, 03:21

יראתי בפצותי כתב:
13 מאי 2021, 03:18
ב. א"א להסביר לפי זה למה חייבים על קלי הבישול בכלי שני.
אה"נ עיי"ש באו"ש דלפי"ז כ"ש המבשל, הוי מדרבנן, [וכמ"ש היראים רע"ד לגבי קלי הבישול דאי"ז דאו']. [ולגופה של שאלה, אפשר ליישב לענ"ד].


שמש מרפא
הודעות: 361
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי שמש מרפא » 13 מאי 2021, 05:00

יראתי בפצותי כתב:
13 מאי 2021, 03:18
ב. א"א להסביר לפי זה למה חייבים על קלי הבישול בכלי שני.
זכורני שאג"ט ר"ל דהוא משום מכה בפטיש, ומשום דהבישול (או התיקון) בקולייס האיספנין הוא מיידי.


שמש מרפא
הודעות: 361
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי שמש מרפא » 13 מאי 2021, 05:15

בן עזאי כתב:
13 מאי 2021, 03:21
יראתי בפצותי כתב:
13 מאי 2021, 03:18
ב. א"א להסביר לפי זה למה חייבים על קלי הבישול בכלי שני.
אה"נ עיי"ש באו"ש דלפי"ז כ"ש המבשל, הוי מדרבנן, [וכמ"ש היראים רע"ד לגבי קלי הבישול דאי"ז דאו']. [ולגופה של שאלה, אפשר ליישב לענ"ד].

ביראים משמע להיפך דהוי דאו', והוא גמ' מפורשת (לט.)


בן עזאי
הודעות: 268
הצטרף: 30 מרץ 2020, 06:48
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי בן עזאי » 13 מאי 2021, 07:48

שמש מרפא כתב:
13 מאי 2021, 05:15
ביראים משמע להיפך דהוי דאו', והוא גמ' מפורשת (לט.)
עי' סמ"ק סי' רפב בשם היראים: ומתוך כך יש לאסור לתת פת בתוך כלי ראשון בעודו רותח, אבל הסמ"ג לאווין סה והגהמ"י קושטא שבת פ"ט והמרדכי שבת סי' שב הביאו בשם היראים שיש להזהר מלתת פת בשבת אף בכ"ש, וכ"מ בהגהות ר"פ על הסמ"ק שם אות יג.

בקשר לטענת הגמ' המפורשת - כרגע הנידון שלנו הוא בדעת היראים בלבד, אך זה ודאי שיש כאלה דעות, עי' שו"ע שי"ח ס"ה.

[איני מונח כרגע בענין והכל מקופיא ויתכן שאני טועה, ובל"נ אבדוק יותר מאוחר].


דבש לפי
הודעות: 1013
הצטרף: 03 דצמבר 2020, 01:05
נתן תודה: 945 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי דבש לפי » 13 מאי 2021, 08:47

מביט מן החרכים כתב:
17 ינואר 2021, 23:48
בגמ' פסחים כט מבואר דמה שכבוש אינו אוסר בב"ח הוא חידוש, והיינו שהיינו דנים על התוצאה ולא על אופן העשיהה
לכאורה כוונתך לפסחים מד: (אך לא כתוב שם דמה שכבוש אינו אוסר זה חידוש, אלא שבשר בחלב הוא חידוש כיון שכבוש אינו אוסר)


בנם של קדושים
הודעות: 34
הצטרף: 14 דצמבר 2020, 15:21
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי בנם של קדושים » 13 מאי 2021, 13:47

חידושי הריטב"א מסכת שבת דף מב עמוד א
אבל הדבר המוכרע שהאמת מורה עליו הוא כי ענינים חלוקים הם ואינם ענין להא דגבי שבת, דאילו לענין שבת בבישול תליא מילתא וקים להו לרבנן דכלי שני אפי' רותח אינו מבשל, אבל לענין איסורים אפי' כלי שני מבליע ומפליט


שמש מרפא
הודעות: 361
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי שמש מרפא » 13 מאי 2021, 17:41

בן עזאי כתב:
13 מאי 2021, 07:48
שמש מרפא כתב:
13 מאי 2021, 05:15
ביראים משמע להיפך דהוי דאו', והוא גמ' מפורשת (לט.)
עי' סמ"ק סי' רפב בשם היראים: ומתוך כך יש לאסור לתת פת בתוך כלי ראשון בעודו רותח, אבל הסמ"ג לאווין סה והגהמ"י קושטא שבת פ"ט והמרדכי שבת סי' שב הביאו בשם היראים שיש להזהר מלתת פת בשבת אף בכ"ש, וכ"מ בהגהות ר"פ על הסמ"ק שם אות יג.

בקשר לטענת הגמ' המפורשת - כרגע הנידון שלנו הוא בדעת היראים בלבד, אך זה ודאי שיש כאלה דעות, עי' שו"ע שי"ח ס"ה.

[איני מונח כרגע בענין והכל מקופיא ויתכן שאני טועה, ובל"נ אבדוק יותר מאוחר].
שותא דמר לא ידענא, מה הראיה מהיראים שהבאת שבישול בכ"ש בקלי הבישול הוי דרבנן?

כנ"ל בשו"ע, היכא רמיזא.

אמנם האו"ש עצמו ר"ל דהראיה מקולייס האיספנין הוא רק לגבי איכות הבישול בתולדות האור, אבל אה"נ דלא חייבים אלא בכ"ר. ודבריו צ"ע, חדא כי דוחק גדול לפרש כן בגמרא,, ועוד שא"כ לכאורה אין ראיה לתולדות האור, כי יתכן שגם הוא לא נחשב כמו האור עצמו אלא כחמה , וכמש"כ האו"ש גופיה.
 


כמעיין המתגבר
הודעות: 2188
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1992 פעמים
קיבל תודה: 641 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בישול בכלי שני

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 13 מאי 2021, 20:06

סיידוף כתב:
13 ינואר 2021, 18:41
ידוע דכלי שני אינו מבשל. ורציתי לשאול את חברי הפורום הת"ח שבכאן, האם אי מי מכיר או שמע הסבר ליישב דין זה עם תפיסת המדע של ימינו, הגורסת שהבישול תלוי בטמפרטורה ובאורך זמן הבישול בלבד.
נ.ב. איני מתיימר לומר שדיני התורה צריכים להתיישב עם המקובל לחכמי המדע. אבל אם יש הסבר מניח את הדעת מה טוב.
לא ראיתי שאר תגובות, אבל כבר תוס' כתבו להדיא דהיינו אע''ג שכלי שני חם יותר, והטעם כי זה גדר, יש בתורה הרבה דברים שאינם מציאות אלא גדר, דהיינו מבחינה תורנית זה המציאות אע''ג שאנו יודעים שהמציאות אחרת, דהיינו בישול בכלי שני אינו חשיב בישול גם אם התבשל בפועל, כי כלי שני בדרך כלל אינו מבשל, ולדוגמא אתה יכול למצוא פוסקים דס''ל דאע''ג דיש בישול אחר בישול בלח וביבש אין בישול, מותר לבשל דג עם מעט רוטב לח, וזה לכאו' אינו מובן הלא מעט הלח מתבשל אבל התשובה כי זה גדר המאכךל מוגדר כיבש, ומ''מ לענין דינא בענין הדג והרוטב אינו כל כך מוסמך כי בחז''ל זה לא כתוב מה שאין כן כלי שני, אבל הבאתי לך דוגמא ויש עוד.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליעזר ג, אמונת אומן, שמש מרפא | 8 אורחים