פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
-
פותח הנושא - הודעות: 5296
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 631 פעמים
- קיבל תודה: 1208 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
לצורך איזה ענין אני מחפש אם מישהו יודע על איזה פסק הלכה של פוסק בזמננו אשכנזי / ליטאי שהורה דלא כהוראת המשנה ברורה, ללא שיש פוסק אחר מלפניו שחולק על המשנ"ב, (דהיינו לא שהמשנ"ב הכריע כדעה אחת, והפוסק מכריע כדיעה אחרת, אלא שהמשנ"ב כ' הוראה, והוא חולק ופוסק אחרת).
(לא החזו"א אלא אחריו).
(לא החזו"א אלא אחריו).
-
- הודעות: 612
- הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 114 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
היה מעניין לעשות רשימה של פסקים כאלו,
כלומר רשימה של נידונים שהפוסקים לא דיברו בהם
והחפץ חיים הכריע בהם רק מדעתו
כשיהיה רשימה כזאת
יהיה אפשר בקלות לדעת, מי חלק עליו בזה.
כלומר רשימה של נידונים שהפוסקים לא דיברו בהם
והחפץ חיים הכריע בהם רק מדעתו
כשיהיה רשימה כזאת
יהיה אפשר בקלות לדעת, מי חלק עליו בזה.
-
- הודעות: 140
- הצטרף: 30 דצמבר 2020, 20:42
- נתן תודה: 38 פעמים
- קיבל תודה: 38 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
לדוגמא בענין בגדים רטובים בבין השמשות, (אם זכרוני אינו מטעני)
-
- הודעות: 612
- הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 114 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
בדין זה כמדומני שגם הגרשז"א חולק. אבל אולי זאת לא דוגמא, כי על דין זה תמהים מאוד מה הטעם לאסור.
-
- הודעות: 140
- הצטרף: 30 דצמבר 2020, 20:42
- נתן תודה: 38 פעמים
- קיבל תודה: 38 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
מתוך הזיכרון כלאחר יד:
הגרשז"א בענין ברכת המגילה ביחיד בעיר המוקפת חומה בפורים המשולש.
הנ"ל בענין שתיית שאר משקים בעת אמרית ההגדה בין כוס ראשון לשני, (ביאור אחר בכוונת הרמב"ן)
הנ"ל בהלכות שבת חזרה בכלי אחר דדמי לפינהו ממיחם למיחם ודלא כמו שמביא המשנ"ב בסי' שי"ח בביאור הלכה מהפרמ"ג דבכלי שני חשיב כנצטנן, (בכלל סברת הפרמ"ג שם צ"ע דלכאו' כלי שני הוא לענין בישול דבר אחר ולא לגבי הדבר עצמו אם חשיב כנצטנן)
מרן הרב ש"ך בחידושו הידוע במי שיש לו ב' נרות ביום השלישי של חנוכה.
הגרשז"א בענין ברכת המגילה ביחיד בעיר המוקפת חומה בפורים המשולש.
הנ"ל בענין שתיית שאר משקים בעת אמרית ההגדה בין כוס ראשון לשני, (ביאור אחר בכוונת הרמב"ן)
הנ"ל בהלכות שבת חזרה בכלי אחר דדמי לפינהו ממיחם למיחם ודלא כמו שמביא המשנ"ב בסי' שי"ח בביאור הלכה מהפרמ"ג דבכלי שני חשיב כנצטנן, (בכלל סברת הפרמ"ג שם צ"ע דלכאו' כלי שני הוא לענין בישול דבר אחר ולא לגבי הדבר עצמו אם חשיב כנצטנן)
מרן הרב ש"ך בחידושו הידוע במי שיש לו ב' נרות ביום השלישי של חנוכה.
-
- הודעות: 1830
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 669 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
אכן, וכמדו' שגם במשנ"ב יש סתירה בזהתלמיד נאמן כתב: ↑23 פברואר 2021, 14:03
בדין זה כמדומני שגם הגרשז"א חולק. אבל אולי זאת לא דוגמא, כי על דין זה תמהים מאוד מה הטעם לאסור.
-
- הודעות: 2686
- הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
- נתן תודה: 581 פעמים
- קיבל תודה: 827 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
תלמיד נאמן כתב: ↑23 פברואר 2021, 14:03בדין זה כמדומני שגם הגרשז"א חולק. אבל אולי זאת לא דוגמא, כי על דין זה תמהים מאוד מה הטעם לאסור.
התמיהה אינה מובנת
כי בפשוטו זהו ממש דין נר בשבת
שקים לן שהוי מוקצה גם לאחר שכבה הגם שאמור לכבות
אלא שיש מקום לחלק בזה עפ"י תוס' בשבת ואינו מוכרע
ומכל מקום וודאי אין כאן תמיהה
-
פותח הנושא - הודעות: 5296
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 631 פעמים
- קיבל תודה: 1208 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
החזו"א כבר כתב דלא כמשנ"ב בזה. (ואני כתבתי שאני לא מתכוון לחזו"א)
-
פותח הנושא - הודעות: 5296
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 631 פעמים
- קיבל תודה: 1208 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
נא לא להתחיל לדון בגופן של הההלכות, זה יסיט את האשכול מהנושא, רק להביא דברים שנחלקו בהם פוסקי זמננו עם המשנ"ב.איש ווילנא כתב: ↑23 פברואר 2021, 14:54תלמיד נאמן כתב: ↑23 פברואר 2021, 14:03בדין זה כמדומני שגם הגרשז"א חולק. אבל אולי זאת לא דוגמא, כי על דין זה תמהים מאוד מה הטעם לאסור.
התמיהה אינה מובנת
כי בפשוטו זהו ממש דין נר בשבת
שקים לן שהוי מוקצה גם לאחר שכבה הגם שאמור לכבות
אלא שיש מקום לחלק בזה עפ"י תוס' בשבת ואינו מוכרע
ומכל מקום וודאי אין כאן תמיהה
-
- הודעות: 140
- הצטרף: 30 דצמבר 2020, 20:42
- נתן תודה: 38 פעמים
- קיבל תודה: 38 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
יושב אוהלים כתב: ↑23 פברואר 2021, 15:53החזו"א כבר כתב דלא כמשנ"ב בזה. (ואני כתבתי שאני לא מתכוון לחזו"א)
כמדומני שסברת הגרש"ז אינו מכח סברת החזו"א, אבל מ"מ אמנע מלהכנס לגופן של ההלכות.
-
פותח הנושא - הודעות: 5296
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 631 פעמים
- קיבל תודה: 1208 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
זה כבר לא משנה לענייני, שהרי בכל אופן כבר פסק כן החזו"א וא"כ כבר היתה הוראה כזאת לפני שהורה כך הגרשז"א. [אא"כ יהיה נ"מ להלכה בין טעם החזו"א לטעם הגרשז"א, שבאופן מסויים לטעם החזו"א הוא גם לפי החזו"א יהיה הדין כהמשנ"ב, ולטעם הגרשז"א הוא יחלוק עליו. אבל כמדומני שאין כזה מקרה, כי החזו"א חלק בזה על המשנ"ב בעיקר היסוד.
-
- הודעות: 861
- הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
- נתן תודה: 95 פעמים
- קיבל תודה: 240 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
על זה יש גם מנחת יצחקתלמיד נאמן כתב: ↑23 פברואר 2021, 14:03
בדין זה כמדומני שגם הגרשז"א חולק. אבל אולי זאת לא דוגמא, כי על דין זה תמהים מאוד מה הטעם לאסור.
-
- הודעות: 2841
- הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
- נתן תודה: 423 פעמים
- קיבל תודה: 1119 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
אני שמעתי פעם פסק מגאב''ד ערלויא זצ''ל.
כשתמהתי בפניו שזה נגד המ''ב, אמר לי שפסק כך כאשר בעיירה שלו עוד לא היה סט אחד של מ''ב...
כשתמהתי בפניו שזה נגד המ''ב, אמר לי שפסק כך כאשר בעיירה שלו עוד לא היה סט אחד של מ''ב...
-
- הודעות: 140
- הצטרף: 30 דצמבר 2020, 20:42
- נתן תודה: 38 פעמים
- קיבל תודה: 38 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
אמונת אומן כתב: ↑23 פברואר 2021, 19:08אני שמעתי פעם פסק מגאב''ד ערלויא זצ''ל.
כשתמהתי בפניו שזה נגד המ''ב, אמר לי שפסק כך כאשר בעיירה שלו עוד לא היה סט אחד של מ''ב...
אולי כבודו ישתף אותנו בתוכן הפסק?
-
- הודעות: 1520
- הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
- נתן תודה: 1270 פעמים
- קיבל תודה: 276 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
בפורים המשולש - אם יחיד קורא בברכה.
המ"ב כ' שאינו מברך, והגרש"ז אוירבך כ' דמברך.
אמנם, אפשר שזה משום שהוא מסתמך על החזו"א שס"ל כן, ולא עיינתי בפנים..
המ"ב כ' שאינו מברך, והגרש"ז אוירבך כ' דמברך.
אמנם, אפשר שזה משום שהוא מסתמך על החזו"א שס"ל כן, ולא עיינתי בפנים..
-
- הודעות: 1520
- הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
- נתן תודה: 1270 פעמים
- קיבל תודה: 276 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
בעניין שתיית קפה לפני התפילה, הרבה מפוסקי זמנינו הקילו לא כהמ"ב, דס"ל שבזמנינו אי"ז דרך גאווה
-
- הודעות: 2841
- הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
- נתן תודה: 423 פעמים
- קיבל תודה: 1119 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
לא זוכר. כבר עברו כ40 שנה...עת הזמיר כתב: ↑23 פברואר 2021, 19:09אמונת אומן כתב: ↑23 פברואר 2021, 19:08אני שמעתי פעם פסק מגאב''ד ערלויא זצ''ל.
כשתמהתי בפניו שזה נגד המ''ב, אמר לי שפסק כך כאשר בעיירה שלו עוד לא היה סט אחד של מ''ב...
אולי כבודו ישתף אותנו בתוכן הפסק?
-
פותח הנושא - הודעות: 5296
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 631 פעמים
- קיבל תודה: 1208 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
גאב"ד ערלוי לא היה ליטאי. יש הרבה פוסקים חסידיים שלא קיבלו את פסקי המשנה ברורה כמו שהליטאים קיבלו אותו, כך שפסק זה לא ממלא את מה שאני מחפש.אמונת אומן כתב: ↑23 פברואר 2021, 19:08אני שמעתי פעם פסק מגאב''ד ערלויא זצ''ל.
כשתמהתי בפניו שזה נגד המ''ב, אמר לי שפסק כך כאשר בעיירה שלו עוד לא היה סט אחד של מ''ב...
-
פותח הנושא - הודעות: 5296
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 631 פעמים
- קיבל תודה: 1208 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
א. מי לדוגמא, פסק בזה דלא כהמשנ"ב?לישועתך קויתי השם כתב: ↑23 פברואר 2021, 19:15בעניין שתיית קפה לפני התפילה, הרבה מפוסקי זמנינו הקילו לא כהמ"ב, דס"ל שבזמנינו אי"ז דרך גאווה
ב. מי יימר שחולק על המשנ"ב אולי הדברים השתנוו מאז זמנו של הח"ח עד היום?
-
- הודעות: 612
- הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 114 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
כדבריכם, מרן הסטייפלר זצ"ל התיר לערבב סוכר, בגלל שנשתנה המצב מזמן המשנ"ב ולא נחשב משקה חשוב.
-
פותח הנושא - הודעות: 5296
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 631 פעמים
- קיבל תודה: 1208 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
אז אני עדיין מחפש מי שחולק להדיא על פסקו של המשנ"ב.תלמיד נאמן כתב: ↑23 פברואר 2021, 22:04
כדבריכם, מרן הסטייפלר זצ"ל התיר לערבב סוכר, בגלל שנשתנה המצב מזמן המשנ"ב ולא נחשב משקה חשוב.
-
- הודעות: 612
- הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 114 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 618
- הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
- נתן תודה: 71 פעמים
- קיבל תודה: 179 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
לישועתך קויתי השם כתב: ↑23 פברואר 2021, 19:14בפורים המשולש - אם יחיד קורא בברכה.
המ"ב כ' שאינו מברך, והגרש"ז אוירבך כ' דמברך.
אמנם, אפשר שזה משום שהוא מסתמך על החזו"א שס"ל כן, ולא עיינתי בפנים..
כמדומני שכך הי' המנהג בירושלים
-
- הודעות: 426
- הצטרף: 18 אוקטובר 2019, 14:11
- נתן תודה: 36 פעמים
- קיבל תודה: 161 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
שמעתי פעם שהרב אלישיב פוסק אחרת מהמ"ב בשכח יעלה ויבוא או כל שינוי אחר בתפילה ונזכר אחר שאמר 'ברוך אתה ה', שדעת המ"ב שיאמר "למדנו חוקיך" אף שזה אמצע התפילה, והרב אלישיב לא הסכים עם פסק זה.
כך שמעתי פעם, איני יודע כמה זה נכון ואמין.
כך שמעתי פעם, איני יודע כמה זה נכון ואמין.
-
פותח הנושא - הודעות: 5296
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 631 פעמים
- קיבל תודה: 1208 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
אתמול סיפר לי יהודי שהתפלל במנין של הגריש"א ז"ל פעם בפ' זכור, ועלה הגריש"א לזכור, וקרא יחד עם הבעל קריאה בקול שהרבה שמעו את קולו, והוא ניגש להגריש"א ושאל אותו דקיי"ל תרי קלא לא משתמעי והרי שמעו גם את קולו ביחד עם קולו של הבע"ק.
והשיב לו הגריש"א שיצאו ידי חובה, ושאל להגריש"א הרי במשנ"ב כתוב שרק בקריאת המגילה אמרו דכיון דחביבא ליה הוא משים לבו לשמוע, ולכן אין חיסרון של תרי קלא, אבל בזכור לא יצא עם שמע תרי קלא.
והשיב לו הגריש"א "ההלכה אינו כן".
(ואינני יודע אם התכוון הגריש"א לחלוק להדיא על דעת המשנ"ב, או דס"ל שהיום יש יותר "חביבה ליה" בפרשת זכור ממה שהיה בזמן המשנ"ב, ולכן היום שייך הסברא דחביבה גם לגבי פ' זכור.
וא"כ אין כאן פלוגתא.
-
פותח הנושא - הודעות: 5296
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 631 פעמים
- קיבל תודה: 1208 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
-
- הודעות: 25
- הצטרף: 02 דצמבר 2020, 16:28
- נתן תודה: 3 פעמים
- קיבל תודה: 9 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
כמדומה הגריש"א חלק בענין האם קטן יכול לקשור לעצמו ציצית [ויש עוד נ"מ לפי"ז בנר חנוכה ואכ"מ]
-
- הודעות: 405
- הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
- נתן תודה: 752 פעמים
- קיבל תודה: 126 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
שמעתי פעם שיעור מהגר''א וייס, ומצורת הלימוד שלו נראה שהוא לא ימנע מלחלוק על המשנ''ב, כי בשיעורו הוא חלק על כמה מגדולי האחרונים בלא ראיה אלא שכך נראה לו, וצריך לברר אצל מכיריו.יושב אוהלים כתב: ↑23 פברואר 2021, 10:49לצורך איזה ענין אני מחפש אם מישהו יודע על איזה פסק הלכה של פוסק בזמננו אשכנזי / ליטאי שהורה דלא כהוראת המשנה ברורה, ללא שיש פוסק אחר מלפניו שחולק על המשנ"ב, (דהיינו לא שהמשנ"ב הכריע כדעה אחת, והפוסק מכריע כדיעה אחרת, אלא שהמשנ"ב כ' הוראה, והוא חולק ופוסק אחרת).
(לא החזו"א אלא אחריו).
-
- הודעות: 3226
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 322 פעמים
- קיבל תודה: 1286 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
בענין זה מעולם תמהתי וכי מיץ תפוזים או תפוחים נחשב בימינו חשוב יותר מקפה? כמדומה שבזמן המשנ"ב מיץ פירות היה יקר בהרבה אבל היום איני חושב שיש הבדל גדול, בודאי לא במשקאות הקלים הזולים.תלמיד נאמן כתב: ↑23 פברואר 2021, 22:04
כדבריכם, מרן הסטייפלר זצ"ל התיר לערבב סוכר, בגלל שנשתנה המצב מזמן המשנ"ב ולא נחשב משקה חשוב.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
על ידי למה זה תשאל לשמי » 12 יולי 2020, 18:10 » ב בית המדרש - 41 תגובות
- 489 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גבעת לוד
אתמול, 00:58
-
-
- 61 תגובות
- 1944 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אתמר נהוראי
08 פברואר 2021, 07:14
-
- 3 תגובות
- 256 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן זכאי
10 ינואר 2021, 22:04
-
-
מחפש את הספר תורת הקבלה של רבי יצחק אשכנזי מחבר הורודוצקי
על ידי חובט חיטים » 10 ינואר 2021, 13:31 » ב ספרים - 2 תגובות
- 71 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בשלמא
10 ינואר 2021, 14:28
-
-
- 1 תגובות
- 79 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
23 אפריל 2020, 17:16
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים