מה ההיתר?בלויא אמר:שמותר להשקיע בקופות גמל - מניות, לכתחילה. וא"צ להשקיע במסלול הלכה
אולי כי חברה בע"מ אין נחשב לממון שיש לו בעליםhuo yuc יום טוב אמר:מה ההיתר?בלויא אמר:שמותר להשקיע בקופות גמל - מניות, לכתחילה. וא"צ להשקיע במסלול הלכה
נראה לי שר' אשר וייס כך סוברחיים ושלום אמר:אולי כי חברה בע"מ אין נחשב לממון שיש לו בעליםhuo yuc יום טוב אמר:מה ההיתר?בלויא אמר:שמותר להשקיע בקופות גמל - מניות, לכתחילה. וא"צ להשקיע במסלול הלכה
סברה נאה.חכם אמר:לענ"ד נראה, שתוכניות 'חסכון לכל ילד', פשוט יותר להיתר,
שהרי אין לו בכסף שבקופה שום בעלות , שאינו יכול להוציאו משם עד לגיל 18.
וזה דומה למי שהבטיח לחבירו להכניס לו כל חודש כסף לתוך קופסה וכשיגיע לגיל מסויים יתן לו את כל תכולת הקופסא, שודאי שכל עוד שהכסף לא הגיע לידו אין לו בו שום בעלות.
וא"כ גם אם יעשה בכסף דברים שיש בהם חשש איסור, אין האיסור על הנפקד.
אשמח לשמוע את דעת חו"ר הפורום!
ערבה אמר:מישהו אמר לי פעם בשם ר' משה פיינשטין להיתר,
אך איני יודע אם אכן כך הוא.
ערבה אמר:מישהו אמר לי פעם בשם ר' משה פיינשטין להיתר,
אך איני יודע אם אכן כך הוא.
huo yuc יום טוב אמר:נראה לי שר' אשר וייס כך סוברחיים ושלום אמר:אולי כי חברה בע"מ אין נחשב לממון שיש לו בעליםhuo yuc יום טוב אמר:מה ההיתר?
מסתמא הוא התכוון להיתר של בעל האיג"מ זצוק"ל שהוזכר בענין חברות בע"מ, שמלבד שזה שזה לא התקבל ע"י רוב פוסקי ארץ ישראל, אבל גם לגופו של ענין זה לא נוגע לקופות גמל שחלק מהשקעתם הם בהלוואות פרטיות. ולכן היום אין היתר להשקיע במסלול שאינו בפיקוח הלכתי מוסמך.שמש מרפא אמר:ערבה אמר:מישהו אמר לי פעם בשם ר' משה פיינשטין להיתר,
אך איני יודע אם אכן כך הוא.
בדעת רמ"פ לא צריך שנועות, כי הדבר מפורש בספרו, אבל לא בכל גווני התיר אלא כשאין זכות הצבעה לבעלי מניות בחברה (או שיש אך לפטומי מילי בעלמא, וכמו בפייסבוק למשל), וזה לא קיים בארץ .
אמנם דעת רח"פ שיינברג להיתר, אך זו דעת יחיד.
(האמור לגבי החזקת מניות, בקופות גמל יתכנו חששות נוספים).
שמש מרפא אמר:ערבה אמר:מישהו אמר לי פעם בשם ר' משה פיינשטין להיתר,
אך איני יודע אם אכן כך הוא.
בדעת רמ"פ לא צריך שנועות, כי הדבר מפורש בספרו, אבל לא בכל גווני התיר אלא כשאין זכות הצבעה לבעלי מניות בחברה (או שיש אך לפטומי מילי בעלמא, וכמו בפייסבוק למשל), וזה לא קיים בארץ .
אמנם דעת רח"פ שיינברג להיתר, אך זו דעת יחיד.
(האמור לגבי החזקת מניות, בקופות גמל יתכנו חששות נוספים).
יושב אוהלים אמר:מסתמא הוא התכוון להיתר של בעל האיג"מ זצוק"ל בענין חברות בע"מ, שמלבד שזה שזה לא התקבל ע"י רוב פוסקי ארץ ישראל, אבל גם לגופו של ענין זה לא נוגע לקופות גלם שחלק מהשקעתם הם בהלוואות פרטיות. ולכן היום אין היתר להשקיע במסלול שאינו בפיקוח הלכתי מוסמך.ערבה אמר:מישהו אמר לי פעם בשם ר' משה פיינשטין להיתר,
אך איני יודע אם אכן כך הוא.
סוגיית "חיסכון לכל ילד" היא סוגיא ארוכה, ויש בה הרבה מאוד פרטים, אכן יש מורי הוראה שנטו דעתם לומר שאין בזה כל חשש, אמנם רוב מורי ההוראה (המומחים לעניני ריבית) שנכנסו לענין הסיקו שלכל הפחות מדי חששא לא נפקא, ויש לדאוג שהכסף יכנס או לבנקים (על סמך הית"ע) או לחברת השקעה במסלול כשר. (שם כבר לא מועיל הית"ע בעלמא אלא צריך מסלול כשר).חכם אמר:לענ"ד נראה, שתוכניות 'חסכון לכל ילד', פשוט יותר להיתר,
שהרי אין לו בכסף שבקופה שום בעלות , שאינו יכול להוציאו משם עד לגיל 18.
וזה דומה למי שהבטיח לחבירו להכניס לו כל חודש כסף לתוך קופסה וכשיגיע לגיל מסויים יתן לו את כל תכולת הקופסא, שודאי שכל עוד שהכסף לא הגיע לידו אין לו בו שום בעלות.
וא"כ גם אם יעשה בכסף דברים שיש בהם חשש איסור, אין האיסור על הנפקד.
אשמח לשמוע את דעת חו"ר הפורום!
מקור למה? לזה שנשתנה החוק, וממילא כבר לא מועיל היתר זה גם לסומכים עליו?ערבה אמר:אשמח למקור מדוייק
אשמח לדעת איפה למצוא את העניין ב'אגרות משה'.יושב אוהלים אמר:מקור למה? לזה שנשתנה החוק, וממילא כבר לא מועיל היתר זה גם לסומכים עליו?ערבה אמר:אשמח למקור מדוייק
זה נמצא בהתנאים של חברות קופות הגמל וההשקעה.
רוב זה מנ"ל?יושב אוהלים אמר:זה שזה לא התקבל ע"י רוב פוסקי ארץ ישראל
זה ממש לא נכון, (לא פעם ולא פעמיים דיברתי על זה עם הגאב"ד) ואף יש מסלולים עם הכשר של העדה"ח.הרב מרודוש אמר:ב' כמדומה שבעדה החרדית סבורים שא"צ לזה הכשר אולכל הפחות רוב המקומות בסדר
יושב אוהלים אמר:סוגיית "חיסכון לכל ילד" היא סוגיא ארוכה, ויש בה הרבה מאוד פרטים, אכן יש מורי הוראה שנטו דעתם לומר שאין בזה כל חשש, אמנם רוב מורי ההוראה (המומחים לעניני ריבית) שנכנסו לענין הסיקו שלכל הפחות מדי חששא לא נפקא, ויש לדאוג שהכסף יכנס או לבנקים (על סמך הית"ע) או לחברת השקעה במסלול כשר. (שם כבר לא מועיל הית"ע בעלמא אלא צריך מסלול כשר).חכם אמר:לענ"ד נראה, שתוכניות 'חסכון לכל ילד', פשוט יותר להיתר,
שהרי אין לו בכסף שבקופה שום בעלות , שאינו יכול להוציאו משם עד לגיל 18.
וזה דומה למי שהבטיח לחבירו להכניס לו כל חודש כסף לתוך קופסה וכשיגיע לגיל מסויים יתן לו את כל תכולת הקופסא, שודאי שכל עוד שהכסף לא הגיע לידו אין לו בו שום בעלות.
וא"כ גם אם יעשה בכסף דברים שיש בהם חשש איסור, אין האיסור על הנפקד.
אשמח לשמוע את דעת חו"ר הפורום!
בכל אופן להתיר על פי סברתך הוא לא נכון כי ברגע שהכסף נכנס לחשבון בין בבנק ובין בחשבון החברה זה נרשם על שם בעל החברה, וזה בדיוק כמו כל מי שמפקיד כסף בחשבון בנק שזה נרשם על שם בעל החשבון.
שני הדברים לא נכונים.חכם אמר:אין לי בהם שום בעלות
וכל האיסורים הנעשים בכסף, לא קשורים לנפקד!
יושב אוהלים אמר:שני הדברים לא נכונים.חכם אמר:אין לי בהם שום בעלות
וכל האיסורים הנעשים בכסף, לא קשורים לנפקד!
כי אפשר לתת למישהו מתנה בתנאי שלא ישתמש בו עד זמן מסויים, ואעפ"כ הוא שלו.חכם אמר:יושב אוהלים אמר:שני הדברים לא נכונים.חכם אמר:אין לי בהם שום בעלות
וכל האיסורים הנעשים בכסף, לא קשורים לנפקד!
למה?
הדברים צריכים תלמוד!יושב אוהלים אמר:כי אפשר לתת למישהו מתנה בתנאי שלא ישתמש בו עד זמן מסויים, ואעפ"כ הוא שלו.חכם אמר:יושב אוהלים אמר:שני הדברים לא נכונים.
למה?
אבל אם בעלות המדינה אינה בעלות, היא אינה יכולה להקנות לי את זה, ובשליטתי זה לא, אז לא זכיתי.יושב אוהלים אמר:כי אפשר לתת למישהו מתנה בתנאי שלא ישתמש בו עד זמן מסויים, ואעפ"כ הוא שלו.חכם אמר:יושב אוהלים אמר:שני הדברים לא נכונים.
למה?
גדולה שימושה יותר אמר:מצ"ב שיעורים של ר' אשר וייס בעניין
https://www.kolhalashon.com/New/Shiurim.aspx?Lang=Hebrew&FID=87422&Order=1&RavID=7&PageNum=4
פינחס רוזנצוויג אמר:איך אכתוב כאן את שמו הוא הרי מפחד מחרמות.
אלא מה היא? הפקר?? וזכית בכסף מן ההפקר??אבי חי אמר:אבל אם בעלות המדינה אינה בעלות, היא אינה יכולה להקנות לי את זה,
אינני יודע למי התכוונובלויא אמר:שמעתי מאיש נאמן, ששמע מכמה פוסקי הלכה חשובים שליט"א, שמותר להשקיע בקופות גמל - מניות, לכתחילה. וא"צ להשקיע במסלול הלכה. ואינם מסכימים שיגידו שמם, כי יצאו נגדם בחרמות כו'...
מי יודע ?
תודה