פוסקי הלכה המתירים קופת גמל - מניות, מצד ריבית

בלויא

משתמש ותיק
שמעתי מאיש נאמן, ששמע מכמה פוסקי הלכה חשובים שליט"א, שמותר להשקיע בקופות גמל  - מניות, לכתחילה. וא"צ להשקיע במסלול הלכה. ואינם מסכימים שיגידו שמם, כי יצאו נגדם בחרמות כו'...
מי יודע ?
תודה
 

ערבה

משתמש ותיק
מישהו אמר לי פעם בשם ר' משה פיינשטין להיתר,
אך איני יודע אם אכן כך הוא.
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
חיים ושלום אמר:
huo yuc יום טוב אמר:
בלויא אמר:
שמותר להשקיע בקופות גמל  - מניות, לכתחילה. וא"צ להשקיע במסלול הלכה
מה ההיתר?
אולי כי חברה בע"מ אין נחשב לממון שיש לו בעלים
נראה לי שר' אשר וייס כך סובר
 
 

חכם

משתמש רגיל
לענ"ד נראה, שתוכניות 'חסכון לכל ילד', פשוט יותר להיתר,
שהרי אין לו בכסף שבקופה שום בעלות , שאינו יכול להוציאו משם עד לגיל 18.
וזה דומה למי שהבטיח לחבירו להכניס לו כל חודש כסף לתוך קופסה וכשיגיע לגיל מסויים יתן לו את כל תכולת הקופסא, שודאי שכל עוד שהכסף לא הגיע לידו אין לו בו שום בעלות.
וא"כ גם אם יעשה בכסף דברים שיש בהם חשש איסור, אין האיסור על הנפקד.

אשמח לשמוע את דעת חו"ר הפורום!
 
חכם אמר:
לענ"ד נראה, שתוכניות 'חסכון לכל ילד', פשוט יותר להיתר,
שהרי אין לו בכסף שבקופה שום בעלות , שאינו יכול להוציאו משם עד לגיל 18.
וזה דומה למי שהבטיח לחבירו להכניס לו כל חודש כסף לתוך קופסה וכשיגיע לגיל מסויים יתן לו את כל תכולת הקופסא, שודאי שכל עוד שהכסף לא הגיע לידו אין לו בו שום בעלות.
וא"כ גם אם יעשה בכסף דברים שיש בהם חשש איסור, אין האיסור על הנפקד.

אשמח לשמוע את דעת חו"ר הפורום!
סברה נאה.
אבל קשה לי, הגע בעצמך שאדם מחזיק בידו סכום כסף שלעולם לא יעבור לאדם אחר, אבל הוא פונה לחברו ומבקש ממנו שיסחור במעותיו איך שהוא רוצה, והוא יתן לו שכר על כך, אבל כל הרווחים יהיו של בעל הממון.
האם מותר למתעסק להשקיע בדברים אסורים?
לא רק בגלל שמכלשיל את בעל הממון, אלא יתרה מכך, הרי הוא מסייע לאותם עסקים אסורים על ידי שהוא משקיע את ממון חבירו בעסקים אלו.

אף כאן, כיוןשביכולת ההורים לקבוע לאן יגיע כסף החסכון, אם כן מוטל עליהם לטרוח שהממון יגיע למקום ראוי.
 
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
ערבה אמר:
מישהו אמר לי פעם בשם ר' משה פיינשטין להיתר,
אך איני יודע אם אכן כך הוא.

בדעת רמ"פ לא צריך שנועות, כי הדבר מפורש בספרו, אבל לא בכל גווני התיר אלא כשאין זכות הצבעה לבעלי מניות בחברה (או שיש אך לפטומי מילי בעלמא, וכמו בפייסבוק למשל), וזה לא קיים בארץ .
אמנם דעת רח"פ שיינברג להיתר, אך זו דעת יחיד.
(האמור לגבי החזקת מניות, בקופות גמל יתכנו חששות נוספים).
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ערבה אמר:
מישהו אמר לי פעם בשם ר' משה פיינשטין להיתר,
אך איני יודע אם אכן כך הוא.
huo yuc יום טוב אמר:
חיים ושלום אמר:
huo yuc יום טוב אמר:
אולי כי חברה בע"מ אין נחשב לממון שיש לו בעלים
נראה לי שר' אשר וייס כך סובר
שמש מרפא אמר:
ערבה אמר:
מישהו אמר לי פעם בשם ר' משה פיינשטין להיתר,
אך איני יודע אם אכן כך הוא.

בדעת רמ"פ לא צריך שנועות, כי הדבר מפורש בספרו, אבל לא בכל גווני התיר אלא כשאין זכות הצבעה לבעלי מניות בחברה (או שיש אך לפטומי מילי בעלמא, וכמו בפייסבוק למשל), וזה לא קיים בארץ .
אמנם דעת רח"פ שיינברג להיתר, אך זו דעת יחיד.
(האמור לגבי החזקת מניות, בקופות גמל יתכנו חששות נוספים).
מסתמא הוא התכוון להיתר של בעל האיג"מ זצוק"ל שהוזכר בענין חברות בע"מ, שמלבד שזה שזה לא התקבל ע"י רוב פוסקי ארץ ישראל, אבל גם לגופו של ענין זה לא נוגע לקופות גמל שחלק מהשקעתם הם בהלוואות פרטיות. ולכן היום אין היתר להשקיע במסלול שאינו בפיקוח הלכתי מוסמך.
 
עוד היתר שפעם היה רלבנטי הוא שהמשקיע משקיע אצל חברת קופת הגמל, והקופה משקיעה בהשקעות אחרות, כך אם לקופת גמל היה היתר עיסקא זה היה מספיק.
היום גם זה כבר לא היתר בגלל שעל פי החוק אין החברה אלא שליח של המשקיע להשקיע את כספו בהשקעות אחרות.
 

ערבה

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
ערבה אמר:
מישהו אמר לי פעם בשם ר' משה פיינשטין להיתר,
אך איני יודע אם אכן כך הוא.

בדעת רמ"פ לא צריך שנועות, כי הדבר מפורש בספרו, אבל לא בכל גווני התיר אלא כשאין זכות הצבעה לבעלי מניות בחברה (או שיש אך לפטומי מילי בעלמא, וכמו בפייסבוק למשל), וזה לא קיים בארץ .
אמנם דעת רח"פ שיינברג להיתר, אך זו דעת יחיד.
(האמור לגבי החזקת מניות, בקופות גמל יתכנו חששות נוספים).
 
יושב אוהלים אמר:
ערבה אמר:
מישהו אמר לי פעם בשם ר' משה פיינשטין להיתר,
אך איני יודע אם אכן כך הוא.
מסתמא הוא התכוון להיתר של בעל האיג"מ זצוק"ל בענין חברות בע"מ, שמלבד שזה שזה לא התקבל ע"י רוב פוסקי ארץ ישראל, אבל גם לגופו של ענין זה לא נוגע לקופות גלם שחלק מהשקעתם הם בהלוואות פרטיות. ולכן היום אין היתר להשקיע במסלול שאינו בפיקוח הלכתי מוסמך.

אשמח למקור מדוייק
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חכם אמר:
לענ"ד נראה, שתוכניות 'חסכון לכל ילד', פשוט יותר להיתר,
שהרי אין לו בכסף שבקופה שום בעלות , שאינו יכול להוציאו משם עד לגיל 18.
וזה דומה למי שהבטיח לחבירו להכניס לו כל חודש כסף לתוך קופסה וכשיגיע לגיל מסויים יתן לו את כל תכולת הקופסא, שודאי שכל עוד שהכסף לא הגיע לידו אין לו בו שום בעלות.
וא"כ גם אם יעשה בכסף דברים שיש בהם חשש איסור, אין האיסור על הנפקד.

אשמח לשמוע את דעת חו"ר הפורום!
סוגיית "חיסכון לכל ילד" היא סוגיא ארוכה, ויש בה הרבה מאוד פרטים, אכן יש מורי הוראה שנטו דעתם לומר שאין בזה כל חשש, אמנם רוב מורי ההוראה (המומחים לעניני ריבית) שנכנסו לענין הסיקו שלכל הפחות מדי חששא לא נפקא, ויש לדאוג שהכסף יכנס או לבנקים (על סמך הית"ע) או לחברת השקעה במסלול כשר. (שם כבר לא מועיל הית"ע בעלמא אלא צריך מסלול כשר).
בכל אופן להתיר על פי סברתך הוא לא נכון כי ברגע שהכסף נכנס לחשבון בין בבנק ובין בחשבון החברה זה נרשם על שם בעל החברה, וזה בדיוק כמו כל מי שמפקיד כסף בחשבון בנק שזה נרשם על שם בעל החשבון.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ערבה אמר:
אשמח למקור מדוייק
מקור למה? לזה שנשתנה החוק, וממילא כבר לא מועיל היתר זה גם לסומכים עליו?
זה נמצא בהתנאים של חברות קופות הגמל וההשקעה.
 

ערבה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
ערבה אמר:
אשמח למקור מדוייק
מקור למה? לזה שנשתנה החוק, וממילא כבר לא מועיל היתר זה גם לסומכים עליו?
זה נמצא בהתנאים של חברות קופות הגמל וההשקעה.
אשמח לדעת איפה למצוא את העניין ב'אגרות משה'.
 
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
זה שזה לא התקבל ע"י רוב פוסקי ארץ ישראל
רוב זה מנ"ל?
בדומה לזה פסק המנחת יצחק ועוד, ובאופן כללי זה הו המקובל בפוסקים, לחלק בין בעלי זכות הצבעה לתעודת סל וכיו"ב שהם ללא ז"ה.
 

הרב מרודוש

משתמש ותיק
דבר ראשון ביודעי ומכירי שהרבנים לא מקבלים על זה כסף
ב' כמדומה שבעדה החרדית סבורים שא"צ לזה הכשר אולכל הפחות רוב המקומות בסדר
 

אבי חי

משתמש ותיק
כאן שיעור יפה בנושא, מהרב דאחיסמך שליט"א. [ומבאר גם את ההבדלים בין בד"ץ לגלאט הון]
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
הרב מרודוש אמר:
ב' כמדומה שבעדה החרדית סבורים שא"צ לזה הכשר אולכל הפחות רוב המקומות בסדר
זה ממש לא נכון, (לא פעם ולא פעמיים דיברתי על זה עם הגאב"ד) ואף יש מסלולים עם הכשר של העדה"ח.
 
 

חכם

משתמש רגיל
יושב אוהלים אמר:
חכם אמר:
לענ"ד נראה, שתוכניות 'חסכון לכל ילד', פשוט יותר להיתר,
שהרי אין לו בכסף שבקופה שום בעלות , שאינו יכול להוציאו משם עד לגיל 18.
וזה דומה למי שהבטיח לחבירו להכניס לו כל חודש כסף לתוך קופסה וכשיגיע לגיל מסויים יתן לו את כל תכולת הקופסא, שודאי שכל עוד שהכסף לא הגיע לידו אין לו בו שום בעלות.
וא"כ גם אם יעשה בכסף דברים שיש בהם חשש איסור, אין האיסור על הנפקד.

אשמח לשמוע את דעת חו"ר הפורום!
סוגיית "חיסכון לכל ילד" היא סוגיא ארוכה, ויש בה הרבה מאוד פרטים, אכן יש מורי הוראה שנטו דעתם לומר שאין בזה כל חשש, אמנם רוב מורי ההוראה (המומחים לעניני ריבית) שנכנסו לענין הסיקו שלכל הפחות מדי חששא לא נפקא, ויש לדאוג שהכסף יכנס או לבנקים (על סמך הית"ע) או לחברת השקעה במסלול כשר. (שם כבר לא מועיל הית"ע בעלמא אלא צריך מסלול כשר).
בכל אופן להתיר על פי סברתך הוא לא נכון כי ברגע שהכסף נכנס לחשבון בין בבנק ובין בחשבון החברה זה נרשם על שם בעל החברה, וזה בדיוק כמו כל מי שמפקיד כסף בחשבון בנק שזה נרשם על שם בעל החשבון.

כסף המופקד אצלי בחשבון, אני יכול להשתמש בו, ולהנות מהם איזה הנאה שהיא.
אבל כסף שהמדינה מפקידה כל חודש, אין לי בהם שום בעלות, ושום הנאה ותועלת. ולכן יש סברא לומר שזה כלל לא שלי. וכל האיסורים הנעשים בכסף, לא קשורים לנפקד! 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חכם אמר:
יושב אוהלים אמר:
חכם אמר:
אין לי בהם שום בעלות
וכל האיסורים הנעשים בכסף, לא קשורים לנפקד!
שני הדברים לא נכונים.

למה?
כי אפשר לתת למישהו מתנה בתנאי שלא ישתמש בו עד זמן מסויים, ואעפ"כ הוא שלו.
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חכם אמר:
יושב אוהלים אמר:
שני הדברים לא נכונים.

למה?
כי אפשר לתת למישהו מתנה בתנאי שלא ישתמש בו עד זמן מסויים, ואעפ"כ הוא שלו.
אבל אם בעלות המדינה אינה בעלות, היא אינה יכולה להקנות לי את זה, ובשליטתי זה לא, אז לא זכיתי.
מ"מ לא נ"ל שמישהו סומך על החשבון הזה, אולי בתור סניף.
 
 

בלויא

משתמש ותיק
פותח הנושא
גדולה שימושה יותר אמר:
מצ"ב שיעורים של ר' אשר וייס בעניין
https://www.kolhalashon.com/New/Shiurim.aspx?Lang=Hebrew&FID=87422&Order=1&RavID=7&PageNum=4

יש שם 65 שיעורים. ימחול מר במטותא לכתוב באיזה מהם ?
ייש"כ
 

בלויא

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
איך אכתוב כאן את שמו הוא הרי מפחד מחרמות.

ברצינות, השאלה נוגעת למעשה ממש, היום.
מי שיודע שם של רב נא יפנה אלי באישי.
זה שסיפר לי הדברים אמר לי, שכששואלים את אותם רבנים באופן אישי, הם אומרים את דעתם ללא מורא.
אבל לו, אישית, הם לא נתנו רשות להגיד את שמם,
כי הוא איש ציבורי שפוגש הרבה מאוד אנשים [הוא מייעץ בענייני כלכלה].
מקווה שהייתי ברור יותר. 
תודה לכל המגיבים.
שורה תחתונה - מישהו יודע על רב ש[אולי] מתיר היום לכתחילה ?
תודה !!!
ההבדל ברווחים הוא גדול מאוד מאוד מאוד [מי שלא מונח בנושא לא יאמין לשמע אוזניו כמה גדול ההפרש]. התורה חסה כו'.
תודה
 

בר אמודאי

משתמש רגיל
בלויא אמר:
שמעתי מאיש נאמן, ששמע מכמה פוסקי הלכה חשובים שליט"א, שמותר להשקיע בקופות גמל  - מניות, לכתחילה. וא"צ להשקיע במסלול הלכה. ואינם מסכימים שיגידו שמם, כי יצאו נגדם בחרמות כו'...
מי יודע ?
תודה
אינני יודע למי התכוונו 
אבל לא נראה לי שהגר"מ שפרן מפחד מחרמות וכו'
 
חלק עליון תַחתִית