חשמל המיוצר בשבת


אחד התלמידים
הודעות: 2665
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 424 פעמים
קיבל תודה: 1210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי אחד התלמידים » 16 יוני 2022, 21:06

יואל שילה כתב:
16 יוני 2022, 01:28
אחד התלמידים כתב:
15 יוני 2022, 20:37
יואל שילה כתב:
15 יוני 2022, 13:01
חברים יקרים, כלל לא הבנתם את מה שכתבתי, התרעומת לא במקום
אם כן, בבקשה תבאר את דבריך. כפי הבנה הפשוטה זה ליצנות ודמגוגיה.
לא ליצנות ולא דמגוגיה
כתבתי דבר פשוט
עבודת השם האישית של כל אחד אמורה להיות פנימית לחלוטין, ולא פונקציה של פרסומות, תעמולה, קוד חברתי, וכל כיו"ב
בעבודת השם - יש מקום לביטוי אישי של כל אחד, כפי נטייתו
וכדי שתהיה זו עבודת השם באמת ולא סתם חיקוי או השפעה חברתית וכד' - הרי שזה צריך לנבוע מהפנימיות שלו
אצל האחד כל הפנימיות שלו זועקת חשש מפני מאכלות אסורות, הוא יעשר כל דבר, יפקח על השחיטה, ימלח וכו', וישמח בזה, ויזרום עם זה, אבל אין לו שום רגש לחומרות בנושאים אחרים, כגון שלא לטלטל בעירוב עירוני.
כך הקב"ה ברא את האדם, שלכל אחד ביטוי אישי שלו, בו הוא עובד את השם ולא את החברה.
והנה, אנו מוצאים דבר מוזר, שישנן 'חומרות עם מזל', שההליכה בהן משותפת לאנשים רבים, ביניהם כאלו שכלל לא באמת נכנסו לעומק העניין, ולא התעורר אצלם הרגש הפנימי לזה מתוך הלימוד, וההבנה שאכן יש כאן מקום רב לירא שמים להחמיר
אלא פשוט היו חשופים לקודים חברתיים, לפרסומת, לתעמולה
כמו שאמרו כשהיינו ילדים - 'אל תערב הורים' - כך גם כאן נתינת שם של רב גדול לאיזו חומרא מקנה לה עדיפות רבה, אפילו אצל מי שבעקרון כלל לא היה אמור להתחבר אליה, שהרי החזו"א, הגרח"ק, הגריש"א וכו' כך היה עושה, כפי שכתוב במפורש בארחות רבינו, דעת נוטה, אשרי האיש, וכו'.
בעיני זה טעם לפגם ביותר, שהרי אם האדם לומד נושא היטב ומתוך כך נדבק בו, ונפשו יוצאת לחשוש גם לדברים שאחרים לא חשים לזה - מה טוב, כך היא הדרך הראויה לחומרות, אבל אם הוא נדבק לדבר רק כי כך אצלם כולם עושים בשכונה, או רק כי שמע שהגרח"ק החמיר בזה - בעיני זה רע, אם לא רע מאד.
אין זו עבודת השם כלל וכלל!
ולראיה הבאתי כמה דוגמאות של דברים שמצד החומרא שלהם הם לא פחות מהשימוש בחשמל המיוצר בשבת, כלומר, מעיקר הדין מותר אך זה לא ראוי, ואמנם דברים אלו כלל לא זכו לפרסומת, ולית דחש להו, אף שמצד המאיסות הם בדרגה שווה ל'חומרות עם מזל'.
בית עסק שמנהל את מעשיו עם חששות כבדים של ריבית - היה אמור לגרום להדרתו אצל יראי השם, והיכן מצאנו כזה דבר
רכישת אגסים ואבטיחים עם פסים, שכמעט כולם מיוצרים באיסור גמור של כלאים - היתה אמורה לעורר שאט נפש, מליהנות ממוצר שכולו נוצר בעבירה, אמנם אין איסור ליהנות ממה שנוצר בכלאים, אבל שאט נפש בודאי זה היה אמור לעורר, וכ"ש שהיו אמורים לחשוש בזה ללפני עיוור לפחות כמו בשימוש בחשמל
ועם זאת - לית דחש להו
ולכן טענתי שאינו הוגן לשפוט אדם שלא חושש לאיזו חומרא שזכתה למזל, כי אין זה מעיד על שום דרגה פנימית אלא רק על היותו חקיין טוב או איש חברה מוצלח.
 

לדידי כל הניסיון להפוך כל הענין של איסור חשמל המיוצר ע"י חילול שבת כענין רגשי ושלא לענין בכלל דמגוגיה. בפרט השמצת ציבור גדול שחוששים לדעת האוסרים, שהם נוהגים איסור מטעמים אחרים.
ובכל הדוגמאות שנתת, אין אף אחד מהם שהם דומים לשימוש בחשמל. מטעם זה כתבתי שע"פ פשוטו זה נראה כליצנות. אני ממתין להסבר איך זה דומה. אם לדעתך אינו טעון הסבר, אקח דוגמא אחת או שתים ואסביר למה לדעתי זה ליצנות.
ולידיעתך, חוג האישי שלי יותר לצד חלק בריסק של ציבור הליטאי, ואין אנחנו עושים שום דבר משום שכך נהג החזו"א, הגרח"ק, או הגריש"א. ואעפ"כ אין אף אחד שמשתמש בחשמל של חילול שבת.


ברוךווייס
הודעות: 849
הצטרף: 19 ינואר 2021, 17:45
נתן תודה: 392 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ברוךווייס » 16 יוני 2022, 22:29

שלמה מרלר כתב:
16 יוני 2022, 02:04
חשמל בשבת זה לא "חומרא" - זה כיפה שחורה! וד"ל.
דו"ק ותשכח.

אין לנו את הפריבילגיה לבחור את החומרות שבזמן שסלע קיום העם היהודי -שבת קודש- נרמס בחוצות
סיפר לי פעם חבר כי בגדלו בעיר בני ברק היה בטוח שלחרדי יש גנרטור והחילוני משתמש בחשמל של חברת החשמל.  אחרי שהתחתן ועבר לירושלים והתעסק קצת יותר עם העולם הוא גילה שיש חרדים שמשתמשים בחברת החשמל ויש חילונים שיש להם גנרטור
 


ממממממממ
הודעות: 134
הצטרף: 01 אפריל 2022, 11:21
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ממממממממ » 16 יוני 2022, 22:32

ברוךווייס כתב:
16 יוני 2022, 22:29
...ויש חילונים שיש להם גנרטור
חילונים גנרטור?


ברוךווייס
הודעות: 849
הצטרף: 19 ינואר 2021, 17:45
נתן תודה: 392 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ברוךווייס » 16 יוני 2022, 22:40

יושב אוהלים כתב:
16 יוני 2022, 19:27
מבקש אמת כתב:
16 יוני 2022, 19:23
התעלה על דעתך שרב בריא בנפשו יסתכן ויוציא הסכמה לכזו חוברת?
אין אף גדול א' אמיתי בציבור החרדי שאינו נכנע לטרור הזה? קשה מאוד להאמין.
אני מדבר על גדולים אמיתיים לא 'בעלי פראקים למיניהם'.
סיפר לי פעם הגר"מ הלברשטאם זצוק"ל שפעם ניסה להמנע מלחתום על איזה מסמך שהביאו לו ואמרו לי שהם יודעים בדיוק באיזה חיידר נכדיו לומדים ובאיזו שעה הם יוצאים ...

ממילא בשביל להיל נפשות מישראל יש עניין למסור נפש אבל כדי לחסוך להמון בתי עם ישראל כמה מאות שקלים בחודש לא בטוח שיש עניין עד כדי כך למסור נפש
 


ממממממממ
הודעות: 134
הצטרף: 01 אפריל 2022, 11:21
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ממממממממ » 16 יוני 2022, 22:49

מבקש אמת כתב:
16 יוני 2022, 19:30
תתפלא לשמוע מה שאנשים הנחשבים ממש מגדולי הדור או עכ"פ מחשובי ראשי הישיבות אמרו על דברים מעין אלו. הפחד מהקנאים הוא גדול מאד. צא וראה מה עשו להגראי"ל שללא ספק נחשב לגדול הדור, ועכ"ז לא הועיל לו כשהנהגתו לא מצאה חן בעיני הנהו בריוני.
קשה לי להאמין שכיום יש אנשים שייצאו מדעתם אם הם ישמעו על איזה רב משלנו שמתיר. אולי אנשים בודדים.


יואל שילה
הודעות: 707
הצטרף: 23 נובמבר 2020, 16:22
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 1206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי יואל שילה » 16 יוני 2022, 23:00

אחד התלמידים כתב:
16 יוני 2022, 21:06
לדידי כל הניסיון להפוך כל הענין של איסור חשמל המיוצר ע"י חילול שבת כענין רגשי ושלא לענין בכלל דמגוגיה. בפרט השמצת ציבור גדול שחוששים לדעת האוסרים, שהם נוהגים איסור מטעמים אחרים.
ובכל הדוגמאות שנתת, אין אף אחד מהם שהם דומים לשימוש בחשמל. מטעם זה כתבתי שע"פ פשוטו זה נראה כליצנות. אני ממתין להסבר איך זה דומה. אם לדעתך אינו טעון הסבר, אקח דוגמא אחת או שתים ואסביר למה לדעתי זה ליצנות.
ולידיעתך, חוג האישי שלי יותר לצד חלק בריסק של ציבור הליטאי, ואין אנחנו עושים שום דבר משום שכך נהג החזו"א, הגרח"ק, או הגריש"א. ואעפ"כ אין אף אחד שמשתמש בחשמל של חילול שבת.
עניין רגשי?
מישהו עוד כתב חוברת ארוכה ומקיפה כמוני כדי להסביר הכל מבחינה תורנית עם מקורות מהסוגיות והראשונים ועד היום, תוך ביאור המציאות
בלי להתעלם מכל הסברות לאיסור ולהיתר
ואתה קורא לזה 'רגש ודמגוגיה'???
 


מבקש אמת
הודעות: 5563
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 624 פעמים
קיבל תודה: 2790 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 יוני 2022, 23:07

אחד התלמידים כתב:
16 יוני 2022, 21:06
יואל שילה כתב:
16 יוני 2022, 01:28
אחד התלמידים כתב:
15 יוני 2022, 20:37

אם כן, בבקשה תבאר את דבריך. כפי הבנה הפשוטה זה ליצנות ודמגוגיה.
לא ליצנות ולא דמגוגיה
כתבתי דבר פשוט
עבודת השם האישית של כל אחד אמורה להיות פנימית לחלוטין, ולא פונקציה של פרסומות, תעמולה, קוד חברתי, וכל כיו"ב
בעבודת השם - יש מקום לביטוי אישי של כל אחד, כפי נטייתו
וכדי שתהיה זו עבודת השם באמת ולא סתם חיקוי או השפעה חברתית וכד' - הרי שזה צריך לנבוע מהפנימיות שלו
אצל האחד כל הפנימיות שלו זועקת חשש מפני מאכלות אסורות, הוא יעשר כל דבר, יפקח על השחיטה, ימלח וכו', וישמח בזה, ויזרום עם זה, אבל אין לו שום רגש לחומרות בנושאים אחרים, כגון שלא לטלטל בעירוב עירוני.
כך הקב"ה ברא את האדם, שלכל אחד ביטוי אישי שלו, בו הוא עובד את השם ולא את החברה.
והנה, אנו מוצאים דבר מוזר, שישנן 'חומרות עם מזל', שההליכה בהן משותפת לאנשים רבים, ביניהם כאלו שכלל לא באמת נכנסו לעומק העניין, ולא התעורר אצלם הרגש הפנימי לזה מתוך הלימוד, וההבנה שאכן יש כאן מקום רב לירא שמים להחמיר
אלא פשוט היו חשופים לקודים חברתיים, לפרסומת, לתעמולה
כמו שאמרו כשהיינו ילדים - 'אל תערב הורים' - כך גם כאן נתינת שם של רב גדול לאיזו חומרא מקנה לה עדיפות רבה, אפילו אצל מי שבעקרון כלל לא היה אמור להתחבר אליה, שהרי החזו"א, הגרח"ק, הגריש"א וכו' כך היה עושה, כפי שכתוב במפורש בארחות רבינו, דעת נוטה, אשרי האיש, וכו'.
בעיני זה טעם לפגם ביותר, שהרי אם האדם לומד נושא היטב ומתוך כך נדבק בו, ונפשו יוצאת לחשוש גם לדברים שאחרים לא חשים לזה - מה טוב, כך היא הדרך הראויה לחומרות, אבל אם הוא נדבק לדבר רק כי כך אצלם כולם עושים בשכונה, או רק כי שמע שהגרח"ק החמיר בזה - בעיני זה רע, אם לא רע מאד.
אין זו עבודת השם כלל וכלל!
ולראיה הבאתי כמה דוגמאות של דברים שמצד החומרא שלהם הם לא פחות מהשימוש בחשמל המיוצר בשבת, כלומר, מעיקר הדין מותר אך זה לא ראוי, ואמנם דברים אלו כלל לא זכו לפרסומת, ולית דחש להו, אף שמצד המאיסות הם בדרגה שווה ל'חומרות עם מזל'.
בית עסק שמנהל את מעשיו עם חששות כבדים של ריבית - היה אמור לגרום להדרתו אצל יראי השם, והיכן מצאנו כזה דבר
רכישת אגסים ואבטיחים עם פסים, שכמעט כולם מיוצרים באיסור גמור של כלאים - היתה אמורה לעורר שאט נפש, מליהנות ממוצר שכולו נוצר בעבירה, אמנם אין איסור ליהנות ממה שנוצר בכלאים, אבל שאט נפש בודאי זה היה אמור לעורר, וכ"ש שהיו אמורים לחשוש בזה ללפני עיוור לפחות כמו בשימוש בחשמל
ועם זאת - לית דחש להו
ולכן טענתי שאינו הוגן לשפוט אדם שלא חושש לאיזו חומרא שזכתה למזל, כי אין זה מעיד על שום דרגה פנימית אלא רק על היותו חקיין טוב או איש חברה מוצלח.
לדידי כל הניסיון להפוך כל הענין של איסור חשמל המיוצר ע"י חילול שבת כענין רגשי ושלא לענין בכלל דמגוגיה. בפרט השמצת ציבור גדול שחוששים לדעת האוסרים, שהם נוהגים איסור מטעמים אחרים.
ובכל הדוגמאות שנתת, אין אף אחד מהם שהם דומים לשימוש בחשמל. מטעם זה כתבתי שע"פ פשוטו זה נראה כליצנות. אני ממתין להסבר איך זה דומה. אם לדעתך אינו טעון הסבר, אקח דוגמא אחת או שתים ואסביר למה לדעתי זה ליצנות.
ולידיעתך, חוג האישי שלי יותר לצד חלק בריסק של ציבור הליטאי, ואין אנחנו עושים שום דבר משום שכך נהג החזו"א, הגרח"ק, או הגריש"א. ואעפ"כ אין אף אחד שמשתמש בחשמל של חילול שבת.


איני מבין כלל איפה ראית בדברי הרב שילה שהפך את כל הענין לרגשי. הוא מגיב על הטענות שאפילו אם עפ"י הלכה הוא צודק מ"מ יש כאן מאיסות רגשית, ועל זה הוא טוען שלמה לא מצינו דבר זה בענינים אחרים שדומים לשימוש בחשמל (והם אכן דומים בתכלית הדמיון), אלא ע"כ שהענין תלוי כמה הרגש נפוץ בקרב הציבור, וע"ז באה טענתו שאין מקום לעבודת ה' על בסיס 'רגש ציבורי', אין חיה כזו!

ומה שהבאת בנוגע להשתייכותך לחוג בריסק, הלא אצלם דבריו נכונים פי כמה וכמה, שהרי בבריסק הכל בנוי על בסיס "וואס דער טאטע האט געטאן", ואם היתה הנהגה בבית בריסק להשתמש בחשמל הרי אף אם כל תלמידי חכמים שבדור היו חולקים על זה לא היה הדבר מזיזם בכהוא זה מעמדתם, ויחסם להגרי"ז הוא עוד יותר חסידי מיחס החסידים לר"א מבעלז.

(אגב, לא כל מי שסובר אחרת ממך הוא ליצן או דמגוג, ועד שאתה נוטל קיסם מבין שיני אחרים טול קורה מבין עיני אותם שיש להם קביעות שבועית לליצנות ודמגוגיה מכל גדולי ישראל, וד"ל).


מבקש אמת
הודעות: 5563
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 624 פעמים
קיבל תודה: 2790 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 יוני 2022, 23:08

ממממממממ כתב:
16 יוני 2022, 22:49
מבקש אמת כתב:
16 יוני 2022, 19:30
תתפלא לשמוע מה שאנשים הנחשבים ממש מגדולי הדור או עכ"פ מחשובי ראשי הישיבות אמרו על דברים מעין אלו. הפחד מהקנאים הוא גדול מאד. צא וראה מה עשו להגראי"ל שללא ספק נחשב לגדול הדור, ועכ"ז לא הועיל לו כשהנהגתו לא מצאה חן בעיני הנהו בריוני.
קשה לי להאמין שכיום יש אנשים שייצאו מדעתם אם הם ישמעו על איזה רב משלנו שמתיר. אולי אנשים בודדים.
אותם בודדים הם בכמות מספקת שיש לפחד מהם...
 


ממממממממ
הודעות: 134
הצטרף: 01 אפריל 2022, 11:21
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ממממממממ » 16 יוני 2022, 23:12

מבקש אמת כתב:
16 יוני 2022, 23:08
אותם בודדים הם בכמות מספקת שיש לפחד מהם...
מה הם כבר יכולים לעשות?
 
מבקש אמת כתב:
16 יוני 2022, 23:07
איני מבין כלל איפה ראית בדברי הרב שילה שהפך את כל הענין לרגשי. הוא מגיב על הטענות שאפילו אם עפ"י הלכה הוא צודק מ"מ יש כאן מאיסות רגשית, ועל זה הוא טוען שלמה לא מצינו דבר זה בענינים אחרים שדומים לשימוש בחשמל (והם אכן דומים בתכלית הדמיון), אלא ע"כ שהענין תלוי כמה הרגש נפוץ בקרב הציבור, וע"ז באה טענתו שאין מקום לעבודת ה' על בסיס 'רגש ציבורי', אין חיה כזו!
אולי יש חיה כזאת!


אחד התלמידים
הודעות: 2665
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 424 פעמים
קיבל תודה: 1210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי אחד התלמידים » 17 יוני 2022, 00:07

יואל שילה כתב:
16 יוני 2022, 23:00
אחד התלמידים כתב:
16 יוני 2022, 21:06
לדידי כל הניסיון להפוך כל הענין של איסור חשמל המיוצר ע"י חילול שבת כענין רגשי ושלא לענין בכלל דמגוגיה. בפרט השמצת ציבור גדול שחוששים לדעת האוסרים, שהם נוהגים איסור מטעמים אחרים.
ובכל הדוגמאות שנתת, אין אף אחד מהם שהם דומים לשימוש בחשמל. מטעם זה כתבתי שע"פ פשוטו זה נראה כליצנות. אני ממתין להסבר איך זה דומה. אם לדעתך אינו טעון הסבר, אקח דוגמא אחת או שתים ואסביר למה לדעתי זה ליצנות.
ולידיעתך, חוג האישי שלי יותר לצד חלק בריסק של ציבור הליטאי, ואין אנחנו עושים שום דבר משום שכך נהג החזו"א, הגרח"ק, או הגריש"א. ואעפ"כ אין אף אחד שמשתמש בחשמל של חילול שבת.
עניין רגשי?
מישהו עוד כתב חוברת ארוכה ומקיפה כמוני כדי להסביר הכל מבחינה תורנית עם מקורות מהסוגיות והראשונים ועד היום, תוך ביאור המציאות
בלי להתעלם מכל הסברות לאיסור ולהיתר
ואתה קורא לזה 'רגש ודמגוגיה'???
 

איפה כתבתי שהספר שלך עניין רגשי או דמגוגיה? לא התייחסתי לספר שלך כלל. בקשתי הבהרה על תגובתך, אחר שכתבת שלא מבינים דבריך ולהבנתי הפשוטה היה נראה בדמגוגיה. והרושם שקבלתי מהבהרתך הוא שמחמירים רק מטעמים רגשיים ולא עניינים. לזה אני קורא דמגוגיה.
אבל לא כתבתי מילה על ספרך.


אחד התלמידים
הודעות: 2665
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 424 פעמים
קיבל תודה: 1210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי אחד התלמידים » 17 יוני 2022, 00:27

מבקש אמת כתב:
16 יוני 2022, 23:07
אחד התלמידים כתב:
16 יוני 2022, 21:06
יואל שילה כתב:
16 יוני 2022, 01:28

לא ליצנות ולא דמגוגיה
כתבתי דבר פשוט
עבודת השם האישית של כל אחד אמורה להיות פנימית לחלוטין, ולא פונקציה של פרסומות, תעמולה, קוד חברתי, וכל כיו"ב
בעבודת השם - יש מקום לביטוי אישי של כל אחד, כפי נטייתו
וכדי שתהיה זו עבודת השם באמת ולא סתם חיקוי או השפעה חברתית וכד' - הרי שזה צריך לנבוע מהפנימיות שלו
אצל האחד כל הפנימיות שלו זועקת חשש מפני מאכלות אסורות, הוא יעשר כל דבר, יפקח על השחיטה, ימלח וכו', וישמח בזה, ויזרום עם זה, אבל אין לו שום רגש לחומרות בנושאים אחרים, כגון שלא לטלטל בעירוב עירוני.
כך הקב"ה ברא את האדם, שלכל אחד ביטוי אישי שלו, בו הוא עובד את השם ולא את החברה.
והנה, אנו מוצאים דבר מוזר, שישנן 'חומרות עם מזל', שההליכה בהן משותפת לאנשים רבים, ביניהם כאלו שכלל לא באמת נכנסו לעומק העניין, ולא התעורר אצלם הרגש הפנימי לזה מתוך הלימוד, וההבנה שאכן יש כאן מקום רב לירא שמים להחמיר
אלא פשוט היו חשופים לקודים חברתיים, לפרסומת, לתעמולה
כמו שאמרו כשהיינו ילדים - 'אל תערב הורים' - כך גם כאן נתינת שם של רב גדול לאיזו חומרא מקנה לה עדיפות רבה, אפילו אצל מי שבעקרון כלל לא היה אמור להתחבר אליה, שהרי החזו"א, הגרח"ק, הגריש"א וכו' כך היה עושה, כפי שכתוב במפורש בארחות רבינו, דעת נוטה, אשרי האיש, וכו'.
בעיני זה טעם לפגם ביותר, שהרי אם האדם לומד נושא היטב ומתוך כך נדבק בו, ונפשו יוצאת לחשוש גם לדברים שאחרים לא חשים לזה - מה טוב, כך היא הדרך הראויה לחומרות, אבל אם הוא נדבק לדבר רק כי כך אצלם כולם עושים בשכונה, או רק כי שמע שהגרח"ק החמיר בזה - בעיני זה רע, אם לא רע מאד.
אין זו עבודת השם כלל וכלל!
ולראיה הבאתי כמה דוגמאות של דברים שמצד החומרא שלהם הם לא פחות מהשימוש בחשמל המיוצר בשבת, כלומר, מעיקר הדין מותר אך זה לא ראוי, ואמנם דברים אלו כלל לא זכו לפרסומת, ולית דחש להו, אף שמצד המאיסות הם בדרגה שווה ל'חומרות עם מזל'.
בית עסק שמנהל את מעשיו עם חששות כבדים של ריבית - היה אמור לגרום להדרתו אצל יראי השם, והיכן מצאנו כזה דבר
רכישת אגסים ואבטיחים עם פסים, שכמעט כולם מיוצרים באיסור גמור של כלאים - היתה אמורה לעורר שאט נפש, מליהנות ממוצר שכולו נוצר בעבירה, אמנם אין איסור ליהנות ממה שנוצר בכלאים, אבל שאט נפש בודאי זה היה אמור לעורר, וכ"ש שהיו אמורים לחשוש בזה ללפני עיוור לפחות כמו בשימוש בחשמל
ועם זאת - לית דחש להו
ולכן טענתי שאינו הוגן לשפוט אדם שלא חושש לאיזו חומרא שזכתה למזל, כי אין זה מעיד על שום דרגה פנימית אלא רק על היותו חקיין טוב או איש חברה מוצלח.
לדידי כל הניסיון להפוך כל הענין של איסור חשמל המיוצר ע"י חילול שבת כענין רגשי ושלא לענין בכלל דמגוגיה. בפרט השמצת ציבור גדול שחוששים לדעת האוסרים, שהם נוהגים איסור מטעמים אחרים.
ובכל הדוגמאות שנתת, אין אף אחד מהם שהם דומים לשימוש בחשמל. מטעם זה כתבתי שע"פ פשוטו זה נראה כליצנות. אני ממתין להסבר איך זה דומה. אם לדעתך אינו טעון הסבר, אקח דוגמא אחת או שתים ואסביר למה לדעתי זה ליצנות.
ולידיעתך, חוג האישי שלי יותר לצד חלק בריסק של ציבור הליטאי, ואין אנחנו עושים שום דבר משום שכך נהג החזו"א, הגרח"ק, או הגריש"א. ואעפ"כ אין אף אחד שמשתמש בחשמל של חילול שבת.


איני מבין כלל איפה ראית בדברי הרב שילה שהפך את כל הענין לרגשי. הוא מגיב על הטענות שאפילו אם עפ"י הלכה הוא צודק מ"מ יש כאן מאיסות רגשית, ועל זה הוא טוען שלמה לא מצינו דבר זה בענינים אחרים שדומים לשימוש בחשמל (והם אכן דומים בתכלית הדמיון), אלא ע"כ שהענין תלוי כמה הרגש נפוץ בקרב הציבור, וע"ז באה טענתו שאין מקום לעבודת ה' על בסיס 'רגש ציבורי', אין חיה כזו!

ומה שהבאת בנוגע להשתייכותך לחוג בריסק, הלא אצלם דבריו נכונים פי כמה וכמה, שהרי בבריסק הכל בנוי על בסיס "וואס דער טאטע האט געטאן", ואם היתה הנהגה בבית בריסק להשתמש בחשמל הרי אף אם כל תלמידי חכמים שבדור היו חולקים על זה לא היה הדבר מזיזם בכהוא זה מעמדתם, ויחסם להגרי"ז הוא עוד יותר חסידי מיחס החסידים לר"א מבעלז.


באמת יש ענין רגשי שלא להתשמש בחשמל של חילול שבת. אבל משום מה, רוב אנשים לא נותנתים לזה לקבוע התנהגותם, ורובו ככולו של המקפידים על חשמל של חברת שבת חוששים שאסור מעיקר הדין. ולנסות להפוך את זה לענין רגשי לא נכון ודמגוגיה.
אבל הרגש באמת שייך בחשמל, וגם בעוד דברים. בטח לא נעלם ממך שיש הרבה אנשים המקפידים שלא לקנות מחברות מחללי שבת, ויש עושים הרבה תעמולה עבור זה, עם וועד מסודר העוקף אחר חברות ומפרסם איזו מחללי שבת. דומני שזה חזק יותר דוקא בצד אנשי קהילות המשתמשים עם חשמל של ח"ח. תמוה שאותם אנשים הדואגים להחרמת חברות מחללי שבת, גם כשדובר בעסקאות באמצע השבוע שאין בהם שום חשש, יושבים בבית שלהם ושרים כל מקדש שביעי כראוי לו, לאור חילול שבת.

ומה שאתה כותב בקשר לחוג בריסק, מראה שאין לך אפילו הבנה מינמלי על הקורה שם. טענתך שהכל בנוי על בסיס "וואס דער טאטע האט געטאן" שייך בעיקר לגבי הבנים ונכדים, אבל לא אצל התלמידים. כמובן התלמידים קבלו מה שהם למדו, אבל לא עושים ע"פ ענין רגשי. [לדוגמא הנכדים עדיין מקפידים מאד בפסח על כלים מפלסטיק באופן קיצוני, אבל כמעט לא תמצא תלמיד בריסק שמקפיד על זה]. ודוקא בענין חשמל נוטים שם להחמיר יותר מהגרי"ז. הוא נקט לדינא שמעשה יו"ט אינו אסור, וסמך על זה לעת הצורך. היום שאפשר להסתדר בלי קולא זו, לא ידוע לי מתלמידי בריסק שמקילים על חשמל ביו"ט [יתכן שיש, אבל זה לא מנהג הנפוץ].


מבקש אמת
הודעות: 5563
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 624 פעמים
קיבל תודה: 2790 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 יוני 2022, 00:37

אחד התלמידים כתב:
17 יוני 2022, 00:27
מבקש אמת כתב:
16 יוני 2022, 23:07
אחד התלמידים כתב:
16 יוני 2022, 21:06

לדידי כל הניסיון להפוך כל הענין של איסור חשמל המיוצר ע"י חילול שבת כענין רגשי ושלא לענין בכלל דמגוגיה. בפרט השמצת ציבור גדול שחוששים לדעת האוסרים, שהם נוהגים איסור מטעמים אחרים.
ובכל הדוגמאות שנתת, אין אף אחד מהם שהם דומים לשימוש בחשמל. מטעם זה כתבתי שע"פ פשוטו זה נראה כליצנות. אני ממתין להסבר איך זה דומה. אם לדעתך אינו טעון הסבר, אקח דוגמא אחת או שתים ואסביר למה לדעתי זה ליצנות.
ולידיעתך, חוג האישי שלי יותר לצד חלק בריסק של ציבור הליטאי, ואין אנחנו עושים שום דבר משום שכך נהג החזו"א, הגרח"ק, או הגריש"א. ואעפ"כ אין אף אחד שמשתמש בחשמל של חילול שבת.


איני מבין כלל איפה ראית בדברי הרב שילה שהפך את כל הענין לרגשי. הוא מגיב על הטענות שאפילו אם עפ"י הלכה הוא צודק מ"מ יש כאן מאיסות רגשית, ועל זה הוא טוען שלמה לא מצינו דבר זה בענינים אחרים שדומים לשימוש בחשמל (והם אכן דומים בתכלית הדמיון), אלא ע"כ שהענין תלוי כמה הרגש נפוץ בקרב הציבור, וע"ז באה טענתו שאין מקום לעבודת ה' על בסיס 'רגש ציבורי', אין חיה כזו!

ומה שהבאת בנוגע להשתייכותך לחוג בריסק, הלא אצלם דבריו נכונים פי כמה וכמה, שהרי בבריסק הכל בנוי על בסיס "וואס דער טאטע האט געטאן", ואם היתה הנהגה בבית בריסק להשתמש בחשמל הרי אף אם כל תלמידי חכמים שבדור היו חולקים על זה לא היה הדבר מזיזם בכהוא זה מעמדתם, ויחסם להגרי"ז הוא עוד יותר חסידי מיחס החסידים לר"א מבעלז.

באמת יש ענין רגשי שלא להתשמש בחשמל של חילול שבת. אבל משום מה, רוב אנשים לא נותנתים לזה לקבוע התנהגותם, ורובו ככולו של המקפידים על חשמל של חברת שבת חוששים שאסור מעיקר הדין. ולנסות להפוך את זה לענין רגשי לא נכון ודמגוגיה.
אבל הרגש באמת שייך בחשמל, וגם בעוד דברים. בטח לא נעלם ממך שיש הרבה אנשים המקפידים שלא לקנות מחברות מחללי שבת, ויש עושים הרבה תעמולה עבור זה, עם וועד מסודר העוקף אחר חברות ומפרסם איזו מחללי שבת. דומני שזה חזק יותר דוקא בצד אנשי קהילות המשתמשים עם חשמל של ח"ח. תמוה שאותם אנשים הדואגים להחרמת חברות מחללי שבת, גם כשדובר בעסקאות באמצע השבוע שאין בהם שום חשש, יושבים בבית שלהם ושרים כל מקדש שביעי כראוי לו, לאור חילול שבת.

ומה שאתה כותב בקשר לחוג בריסק, מראה שאין לך אפילו הבנה מינמלי על הקורה שם. טענתך שהכל בנוי על בסיס "וואס דער טאטע האט געטאן" שייך בעיקר לגבי הבנים ונכדים, אבל לא אצל התלמידים. כמובן התלמידים קבלו מה שהם למדו, אבל לא עושים ע"פ ענין רגשי. [לדוגמא הנכדים עדיין מקפידים מאד בפסח על כלים מפלסטיק באופן קיצוני, אבל כמעט לא תמצא תלמיד בריסק שמקפיד על זה]. ודוקא בענין חשמל נוטים שם להחמיר יותר מהגרי"ז. הוא נקט לדינא שמעשה יו"ט אינו אסור, וסמך על זה לעת הצורך. היום שאפשר להסתדר בלי קולא זו, לא ידוע לי מתלמידי בריסק שמקילים על חשמל ביו"ט [יתכן שיש, אבל זה לא מנהג הנפוץ].
"התלמידים קבלו מה שהם למדו" ומה בדיוק הם למדו*?

כל המהלך ההנהגתי של בריסק הוא רגשי לעילא ולעילא. זה מבוסס על חסידות של שושלת אחת שכל דבריה נחשבים כתורה מסיני, וכל שאר העולם בטלים ומבוטלים כעפרא דארעא. אני למדתי שם ומכיר היטב מבפנים מה שקורה שם.

*איני מדבר על דרך הלימוד אלא על הנהגת ההלכה.
 


ממממממממ
הודעות: 134
הצטרף: 01 אפריל 2022, 11:21
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ממממממממ » 17 יוני 2022, 00:46

מבקש אמת כתב:
17 יוני 2022, 00:37
"התלמידים קבלו מה שהם למדו" ומה בדיוק הם למדו*?
כל המהלך ההנהגתי של בריסק הוא רגשי לעילא ולעילא. זה מבוסס על חסידות של שושלת אחת שכל דבריה נחשבים כתורה מסיני, וכל שאר העולם בטלים ומבוטלים כעפרא דארעא. אני למדתי שם ומכיר היטב מבפנים מה שקורה שם.
*איני מדבר על דרך הלימוד אלא על הנהגת ההלכה.
אולי כך ראית בישיבה שלהם, אבל מי אמר שמה שראית בישיבה שלהם זו הנהגת בריסק המקורית?


חידוד
הודעות: 1311
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
נתן תודה: 504 פעמים
קיבל תודה: 810 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי חידוד » 17 יוני 2022, 00:48

מבקש אמת כתב:
17 יוני 2022, 00:37
"התלמידים קבלו מה שהם למדו" ומה בדיוק הם למדו*?

כל המהלך ההנהגתי של בריסק הוא רגשי לעילא ולעילא. זה מבוסס על חסידות של שושלת אחת שכל דבריה נחשבים כתורה מסיני, וכל שאר העולם בטלים ומבוטלים כעפרא דארעא. אני למדתי שם ומכיר היטב מבפנים מה שקורה שם.

לא הבנתי איך נגררתם לפינה הזו.

הרב שילה טען שמחמירים לא בגלל חיבור אמיתי לעניין חילול ה' אלא בגלל שזה 'חזו"א' .

השיב הרב @אחד התלמידים שבבריסק אין כזה דבר להחמיר בגלל שזה 'חזו"א', וגם הגרי"ז לא היה לו עניין מיוחד עם זה ואעפ"כ כולם מחמירים.

נניח שבאלף דברים אחרים בריסק מחמירים מסיבות רגשיות שאולי לא תורניות, מה זה נוגע לכאן?


מבקש אמת
הודעות: 5563
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 624 פעמים
קיבל תודה: 2790 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 יוני 2022, 00:55

חידוד כתב:
17 יוני 2022, 00:48
מבקש אמת כתב:
17 יוני 2022, 00:37
"התלמידים קבלו מה שהם למדו" ומה בדיוק הם למדו*?

כל המהלך ההנהגתי של בריסק הוא רגשי לעילא ולעילא. זה מבוסס על חסידות של שושלת אחת שכל דבריה נחשבים כתורה מסיני, וכל שאר העולם בטלים ומבוטלים כעפרא דארעא. אני למדתי שם ומכיר היטב מבפנים מה שקורה שם.

לא הבנתי איך נגררתם לפינה הזו.

הרב שילה טען שמחמירים לא בגלל חיבור אמיתי לעניין חילול ה' אלא בגלל שזה 'חזו"א' .

השיב הרב @אחד התלמידים שבבריסק אין כזה דבר להחמיר בגלל שזה 'חזו"א', וגם הגרי"ז לא היה לו עניין מיוחד עם זה ואעפ"כ כולם מחמירים.

נניח שבאלף דברים אחרים בריסק מחמירים מסיבות רגשיות שאולי לא תורניות, מה זה נוגע לכאן?
בבריסק מחמירים בגלל שהגרי"ז היה "מחמיר", לא בגלל חיבור רגשי אמיתי לעבודת ה'. בדיוק כמו אצל ההולכים בעקבות החזו"א.

(יש להדגיש כי לא מדובר על כולם כמובן, אלא על חלקם).


ממממממממ
הודעות: 134
הצטרף: 01 אפריל 2022, 11:21
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ממממממממ » 17 יוני 2022, 00:59

מבקש אמת כתב:
17 יוני 2022, 00:55
בבריסק מחמירים בגלל שהגרי"ז היה "מחמיר", לא בגלל חיבור רגשי אמיתי לעבודת ה'. בדיוק כמו אצל ההולכים בעקבות החזו"א.
(יש להדגיש כי לא מדובר על כולם כמובן, אלא על חלקם).
מי אמר שזה לא טוב? מתוך שלא לשמה בא לשמה.


ידידיה
הודעות: 1464
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 1124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ידידיה » 17 יוני 2022, 01:03

מבקש אמת כתב:
17 יוני 2022, 00:55
בבריסק מחמירים בגלל שהגרי"ז היה "מחמיר", לא בגלל חיבור רגשי אמיתי לעבודת ה'. בדיוק כמו אצל ההולכים בעקבות החזו"א.

(יש להדגיש כי לא מדובר על כולם כמובן, אלא על חלקם).
אין זה דבר מיוחד לחוגים אלו, בכל החוגים כמעט כל האנשים עושים חלק ממעשיהם לא משום חיבור רגשי אלא בעקבות רבותיהם וכדו'.


ממממממממ
הודעות: 134
הצטרף: 01 אפריל 2022, 11:21
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ממממממממ » 17 יוני 2022, 01:10

ידידיה כתב:
17 יוני 2022, 01:03
אין זה דבר מיוחד לחוגים אלו, בכל החוגים כמעט כל האנשים עושים חלק ממעשיהם לא משום חיבור רגשי אלא בעקבות רבותיהם וכדו'.
ולדעתי הדבר מבורך במידה מסויימת.


חייל של הרבי
הודעות: 5432
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
נתן תודה: 11841 פעמים
קיבל תודה: 6270 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי חייל של הרבי » 17 יוני 2022, 01:16

אין שום בעי' לקבוע הנהגה לפי דעתם של רבנים, זה נקרא אידישקייט, והמגננה מפני 'האשמה' זו תמוהה כפליים.
ולומר שלכל אחד יש החובה והזכות לפשפש בלבו הטהור איזו חומרא מדגדגת לו יותר, ולפעול לפי זה ולא לפי הוראות רבותיו - זה לא נכון, במחילה.


מבקש אמת
הודעות: 5563
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 624 פעמים
קיבל תודה: 2790 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 יוני 2022, 01:29

ידידיה כתב:
17 יוני 2022, 01:03
מבקש אמת כתב:
17 יוני 2022, 00:55
בבריסק מחמירים בגלל שהגרי"ז היה "מחמיר", לא בגלל חיבור רגשי אמיתי לעבודת ה'. בדיוק כמו אצל ההולכים בעקבות החזו"א.

(יש להדגיש כי לא מדובר על כולם כמובן, אלא על חלקם).
אין זה דבר מיוחד לחוגים אלו, בכל החוגים כמעט כל האנשים עושים חלק ממעשיהם לא משום חיבור רגשי אלא בעקבות רבותיהם וכדו'.
נכון בהחלט. רק שמשום מה יש בחוגים אלו הסבורים שהם יותר צדיקים מאחרים כי הם מחמירים יותר, ולא היא.
 


מבקש אמת
הודעות: 5563
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 624 פעמים
קיבל תודה: 2790 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 יוני 2022, 01:50

חייל של הרבי כתב:
17 יוני 2022, 01:16
אין שום בעי' לקבוע הנהגה לפי דעתם של רבנים, זה נקרא אידישקייט, והמגננה מפני 'האשמה' זו תמוהה כפליים.
ולומר שלכל אחד יש החובה והזכות לפשפש בלבו הטהור איזו חומרא מדגדגת לו יותר, ולפעול לפי זה ולא לפי הוראות רבותיו - זה לא נכון, במחילה.
לא זו היתה הטענה. הטענה היתה כך: יש כאלו הטוענים שכולם חייבים להחמיר בזה בגלל הטיעון הרגשי של הנאה מעבירה, וממילא גם אלו שלדעתם או לדעת רבניהם אין איסור הלכתי להשתמש בחשמל מחוייבים להמנע בגלל הבעיה ההשקפתית-רגשית. על זה טען הרב שילה שבעיה זו תלויה בכל אדם לגופו ולא שייך לחייב את כולם לאמץ את אותה ההרגשה, ואף הביא כמה דוגמאות של דברים דומים שהציבור למעשה לא מרגיש בעיה בזה, ואין סיבה שגנרטור יהיה שונה רק בגלל שעושים לו "יפוצו".

כל זה אינו ענין לעצם הדיון האם מותר או אסור, או אפילו למי שרבו הורה לו להמנע מסיבה השקפתית-רגשית. הטענה היא רק לגבי אלו הטוענים שבאופן גורף כולם מחוייבים לרגש זה.
 


חייל של הרבי
הודעות: 5432
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
נתן תודה: 11841 פעמים
קיבל תודה: 6270 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי חייל של הרבי » 17 יוני 2022, 01:58

מבקש אמת כתב:
17 יוני 2022, 01:50
חייל של הרבי כתב:
17 יוני 2022, 01:16
אין שום בעי' לקבוע הנהגה לפי דעתם של רבנים, זה נקרא אידישקייט, והמגננה מפני 'האשמה' זו תמוהה כפליים.
ולומר שלכל אחד יש החובה והזכות לפשפש בלבו הטהור איזו חומרא מדגדגת לו יותר, ולפעול לפי זה ולא לפי הוראות רבותיו - זה לא נכון, במחילה.
לא זו היתה הטענה. הטענה היתה כך: יש כאלו הטוענים שכולם חייבים להחמיר בזה בגלל הטיעון הרגשי של הנאה מעבירה, וממילא גם אלו שלדעתם או לדעת רבניהם אין איסור הלכתי להשתמש בחשמל מחוייבים להמנע בגלל הבעיה ההשקפתית-רגשית. על זה טען הרב שילה שבעיה זו תלויה בכל אדם לגופו ולא שייך לחייב את כולם לאמץ את אותה ההרגשה, ואף הביא כמה דוגמאות של דברים דומים שהציבור למעשה לא מרגיש בעיה בזה, ואין סיבה שגנרטור יהיה שונה רק בגלל שעושים לו "יפוצו".

כל זה אינו ענין לעצם הדיון האם מותר או אסור, או אפילו למי שרבו הורה לו להמנע מסיבה השקפתית-רגשית. הטענה היא רק לגבי אלו הטוענים שבאופן גורף כולם מחוייבים לרגש זה.

אני מצטט מדבריו:

"בעיני זה טעם לפגם ביותר, שהרי אם האדם לומד נושא היטב ומתוך כך נדבק בו, ונפשו יוצאת לחשוש גם לדברים שאחרים לא חשים לזה - מה טוב, כך היא הדרך הראויה לחומרות, אבל אם הוא נדבק לדבר רק כי כך אצלם כולם עושים בשכונה, או רק כי שמע שהגרח"ק החמיר בזה - בעיני זה רע, אם לא רע מאד.
אין זו עבודת השם כלל וכלל!"


עכ"ל.


מבקש אמת
הודעות: 5563
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 624 פעמים
קיבל תודה: 2790 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 יוני 2022, 02:06

חייל של הרבי כתב:
17 יוני 2022, 01:58
מבקש אמת כתב:
17 יוני 2022, 01:50
חייל של הרבי כתב:
17 יוני 2022, 01:16
אין שום בעי' לקבוע הנהגה לפי דעתם של רבנים, זה נקרא אידישקייט, והמגננה מפני 'האשמה' זו תמוהה כפליים.
ולומר שלכל אחד יש החובה והזכות לפשפש בלבו הטהור איזו חומרא מדגדגת לו יותר, ולפעול לפי זה ולא לפי הוראות רבותיו - זה לא נכון, במחילה.
לא זו היתה הטענה. הטענה היתה כך: יש כאלו הטוענים שכולם חייבים להחמיר בזה בגלל הטיעון הרגשי של הנאה מעבירה, וממילא גם אלו שלדעתם או לדעת רבניהם אין איסור הלכתי להשתמש בחשמל מחוייבים להמנע בגלל הבעיה ההשקפתית-רגשית. על זה טען הרב שילה שבעיה זו תלויה בכל אדם לגופו ולא שייך לחייב את כולם לאמץ את אותה ההרגשה, ואף הביא כמה דוגמאות של דברים דומים שהציבור למעשה לא מרגיש בעיה בזה, ואין סיבה שגנרטור יהיה שונה רק בגלל שעושים לו "יפוצו".

כל זה אינו ענין לעצם הדיון האם מותר או אסור, או אפילו למי שרבו הורה לו להמנע מסיבה השקפתית-רגשית. הטענה היא רק לגבי אלו הטוענים שבאופן גורף כולם מחוייבים לרגש זה.
אני מצטט מדבריו:

"בעיני זה טעם לפגם ביותר, שהרי אם האדם לומד נושא היטב ומתוך כך נדבק בו, ונפשו יוצאת לחשוש גם לדברים שאחרים לא חשים לזה - מה טוב, כך היא הדרך הראויה לחומרות, אבל אם הוא נדבק לדבר רק כי כך אצלם כולם עושים בשכונה, או רק כי שמע שהגרח"ק החמיר בזה - בעיני זה רע, אם לא רע מאד.
אין זו עבודת השם כלל וכלל!"


עכ"ל.
זה בדיוק מה שכתבתי...

הוא לא מדבר על מי שנשמע לגרח"ק בכל הוראותיו ומקבל אותו כרבו, או שנוהג כמנהג המקום, אלא על מי שמאמץ לעצמו חומרא כמעלה בעבודת ה' רק בגלל שכולם עושים זאת או כי יש פרסומים בשם הגרח"ק. זו לא עבודת ה' אלא עבודת הציבור.
 


יואל שילה
הודעות: 707
הצטרף: 23 נובמבר 2020, 16:22
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 1206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי יואל שילה » 17 יוני 2022, 02:27

ברוך שכיוונתי בדיוק להסבר שהרב @מבקש אמת מסביר אותי
בדיוק לכך כיוונתי
עם הבהרה קלה, הוא הוסיף 'או שנוהג כמנהג המקום' - לחיוב, ואני כתבתי 'כי כך אצלם כולם עושים בשכונה' - לשלילה, ושנינו צודקים
יש דברים שיש להם תוקף של מנהג, ושם באמת איננו תלוי באם הוא מתחבר או לא
אלא אני כתבתי על מה ש'כולם' עושים, יחי ההבדל
כמובן שגישה זו לא מחייבת איש
אחת אמרה לרעייתי שדוקא אצלם בקהילה מחנכים להיות גרגר בדייסה כחלק מעבודת השם
ויש להקב"ה הרבה מקום לכל מיני ניואנסים


ממממממממ
הודעות: 134
הצטרף: 01 אפריל 2022, 11:21
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ממממממממ » 17 יוני 2022, 02:30

מבקש אמת כתב:
17 יוני 2022, 01:29
נכון בהחלט. רק שמשום מה יש בחוגים אלו הסבורים שהם יותר צדיקים מאחרים כי הם מחמירים יותר, ולא היא.
הבעיה שאתה מעלה עכשיו זה כבר סתם בעיה של תינוקיות מי שחושב שבגלל חומרא שהוא נוהג הוא יותר טוב מהשני זו ילדותיות.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4361
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1870 פעמים
קיבל תודה: 5213 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ובכן » 17 יוני 2022, 02:42

יואל שילה כתב:
17 יוני 2022, 02:27
אחת אמרה לרעייתי שדוקא אצלם בקהילה מחנכים להיות גרגר בדייסה כחלק מעבודת השם
נוטריקון יפה. לא חשבתי על כך.


ידידיה
הודעות: 1464
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 1124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ידידיה » 17 יוני 2022, 08:54

מבקש אמת כתב:
17 יוני 2022, 01:29
ידידיה כתב:
17 יוני 2022, 01:03
מבקש אמת כתב:
17 יוני 2022, 00:55
בבריסק מחמירים בגלל שהגרי"ז היה "מחמיר", לא בגלל חיבור רגשי אמיתי לעבודת ה'. בדיוק כמו אצל ההולכים בעקבות החזו"א.

(יש להדגיש כי לא מדובר על כולם כמובן, אלא על חלקם).
אין זה דבר מיוחד לחוגים אלו, בכל החוגים כמעט כל האנשים עושים חלק ממעשיהם לא משום חיבור רגשי אלא בעקבות רבותיהם וכדו'.
נכון בהחלט. רק שמשום מה יש בחוגים אלו הסבורים שהם יותר צדיקים מאחרים כי הם מחמירים יותר, ולא היא.
[היום כמעט כל האנשים חושבים שהם יותר צדיקים מחוגים אחרים, ודבריי יתייחסו לענין באופן כללי]
באותה מידה יש לומר: משום מה יש חרדים הסבורים שהם יותר צדיקים מהחילונים, או ביחס לגוי שאדוק בע"ז, ולא היא ... [א"צ לומר שלא השויתי כלל, אלא המחשתי את הרעיון]

לא כ"כ הבנתי ביחס למי הם סוברים שהם יותר צדיקים, האם ביחס למי שמשקיע פחות בעבודת ה', או ביחס למי שמשקיע בדיוק כמותם בעבודת ה' אלא שמשקיע יותר בתחומים אחרים שהם משקיעים בהם פחות,

אם הכוונה ביחס למי שמשקיע פחות בעבודת ה', כמדומני שא"צ לומר שהם צודקים. [א. רק חלק מהמעשים בלא חיבור רגשי, וחלק אחר אינו כך. ב. אחרי המעשים נמשכים הלבבות. ג. יש ערך למעשה גם בלא חיבור רגשי. [אמנם יש חומרות שלגביהם הטיעון האחרון לא נכון, משום שאין להם שייכות לעיקר הדין. אני לא מכיר כ"כ את חוגי בריסק, אבל לגבי חוגי חזו"א אוכל לומר שהם סוברים שכמעט כל החומרות שבהם נוהגים רוב אנשי החוג אינם שייכים לסוג הנ"ל].

ואם הכוונה ביחס למי שמשקיע אותו מאמץ בעבודת ה' אלא שבתחומים אחרים, בודאי הם לא טוענים שהם יותר "צדיקים" באישיותם, אלא שהם יותר "צדיקים" במעשיהם. ושייך לאות ג' דלעיל.


ידידיה
הודעות: 1464
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 1124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ידידיה » 17 יוני 2022, 09:07

לגבי ענין הגנרטור, טענו הרבנים @יואל שילה ו @מבקש אמת שלדעת החזו"א מדובר בענין רגשי ולכן מי שאינו מרגיש רגש זה ומחמיר בזה אי"ז עבודת ה' כלל. אבל אי"ז נכון:

א. ברור שלכל יהודי מאמין קיים הרגש הממאיס עליו את השימוש בחשמל בשבת [ואם הגנרטור היה זול ואמין כמו ח"ח כולם היו עוברים אליו. ומי שלא, באמת צריך בדיקה אחריו], אלא שיש שמשתמשים בחשמל משום שעת הדחק, וא"כ מי שנסחף אחרי הרבים כדי לנטרל את הטיעון של שעת הדחק ונוהג ע"פ הרגש הבסיסי שלו בודאי דבר גדול עשה.

ב. לדעת החזו"א זה חילול ה', ולא תלוי ברגש האישי אלא בהתייחסות בנ"א אחרים לזה.

ג. לדעת החזו"א ודעימיה יש גם חששות הלכתיים של מעשה שבת וכדו' שבודאי לא תלויים ברגש, וראוי לחשוש לשיטתם. [ובאמת הרואה יראה גם בחוברת של הרב שילה שההיתר תלוי בהרבה "צדדי היתר" שהם סברות לא מוכרחות לגמרי, וכמדומני שגם הוא יסכים לזה].


אחד התלמידים
הודעות: 2665
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 424 פעמים
קיבל תודה: 1210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי אחד התלמידים » 17 יוני 2022, 09:25

מבקש אמת כתב:
17 יוני 2022, 00:37
אחד התלמידים כתב:
17 יוני 2022, 00:27
מבקש אמת כתב:
16 יוני 2022, 23:07

...

ומה שהבאת בנוגע להשתייכותך לחוג בריסק, הלא אצלם דבריו נכונים פי כמה וכמה, שהרי בבריסק הכל בנוי על בסיס "וואס דער טאטע האט געטאן", ואם היתה הנהגה בבית בריסק להשתמש בחשמל הרי אף אם כל תלמידי חכמים שבדור היו חולקים על זה לא היה הדבר מזיזם בכהוא זה מעמדתם, ויחסם להגרי"ז הוא עוד יותר חסידי מיחס החסידים לר"א מבעלז.

...

ומה שאתה כותב בקשר לחוג בריסק, מראה שאין לך אפילו הבנה מינמלי על הקורה שם. טענתך שהכל בנוי על בסיס "וואס דער טאטע האט געטאן" שייך בעיקר לגבי הבנים ונכדים, אבל לא אצל התלמידים. כמובן התלמידים קבלו מה שהם למדו, אבל לא עושים ע"פ ענין רגשי. [לדוגמא הנכדים עדיין מקפידים מאד בפסח על כלים מפלסטיק באופן קיצוני, אבל כמעט לא תמצא תלמיד בריסק שמקפיד על זה]. ודוקא בענין חשמל נוטים שם להחמיר יותר מהגרי"ז. הוא נקט לדינא שמעשה יו"ט אינו אסור, וסמך על זה לעת הצורך. היום שאפשר להסתדר בלי קולא זו, לא ידוע לי מתלמידי בריסק שמקילים על חשמל ביו"ט [יתכן שיש, אבל זה לא מנהג הנפוץ].
"התלמידים קבלו מה שהם למדו" ומה בדיוק הם למדו*?

כל המהלך ההנהגתי של בריסק הוא רגשי לעילא ולעילא. זה מבוסס על חסידות של שושלת אחת שכל דבריה נחשבים כתורה מסיני, וכל שאר העולם בטלים ומבוטלים כעפרא דארעא. אני למדתי שם ומכיר היטב מבפנים מה שקורה שם.

*איני מדבר על דרך הלימוד אלא על הנהגת ההלכה.
 

ממש לא. יש אלפי אנשים שלמדו בבריסק וכל אחד לקח מה שהוא לקח, מי יותר ומי פחות, אבל רק מעט מאד עושים כל מה שעושים בית הרב. כמה יוצאי בריסק מקפידים שלא לעשר יוצא? כמה מהם מקפידים על האכטל? כמה לא שרים שלום עליכם בליל שבת? אפשר להביא עוד אין שיעור דוגמאות.
לגבי חשמל של חילול שבת, כמעט כל מי שקיבל ריח של בריסק מקבלים את זה. לטעון שזה משום שהכל בנוי על בסיס "וואס דער טאטע האט געטאן" בדיחה גרועה. אם כולם מקבלים את זה, ברור שהוא משום שזה דבר להם יותר מבוסס וראוי להחמיר עליו.


יואל שילה
הודעות: 707
הצטרף: 23 נובמבר 2020, 16:22
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 1206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי יואל שילה » 17 יוני 2022, 10:38

ידידיה כתב:
17 יוני 2022, 09:07
לגבי ענין הגנרטור, טענו הרבנים @יואל שילה ו @מבקש אמת שלדעת החזו"א מדובר בענין רגשי ולכן מי שאינו מרגיש רגש זה ומחמיר בזה אי"ז עבודת ה' כלל. אבל אי"ז נכון:

א. ברור שלכל יהודי מאמין קיים הרגש הממאיס עליו את השימוש בחשמל בשבת [ואם הגנרטור היה זול ואמין כמו ח"ח כולם היו עוברים אליו. ומי שלא, באמת צריך בדיקה אחריו], אלא שיש שמשתמשים בחשמל משום שעת הדחק, וא"כ מי שנסחף אחרי הרבים כדי לנטרל את הטיעון של שעת הדחק ונוהג ע"פ הרגש הבסיסי שלו בודאי דבר גדול עשה.

ב. לדעת החזו"א זה חילול ה', ולא תלוי ברגש האישי אלא בהתייחסות בנ"א אחרים לזה.

ג. לדעת החזו"א ודעימיה יש גם חששות הלכתיים של מעשה שבת וכדו' שבודאי לא תלויים ברגש, וראוי לחשוש לשיטתם. [ובאמת הרואה יראה גם בחוברת של הרב שילה שההיתר תלוי בהרבה "צדדי היתר" שהם סברות לא מוכרחות לגמרי, וכמדומני שגם הוא יסכים לזה].

מסכים, מי אמר אחרת?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: יוסף אומץ, יוקב מרצבך, משה מיכאל דוד, שותה מן המעיין | 8 אורחים