חשמל המיוצר בשבת


ידידיה
הודעות: 1464
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 1124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ידידיה » 22 יוני 2022, 16:10

ידידיה כתב:
21 יוני 2022, 20:13
יואל שילה כתב:
21 יוני 2022, 18:18
ומה שציינת שצריכת החשמל בצהרים עולה, לא כל כך חשוב, מאחר והמעשה שלי הסתיים לפני שבת, ולא שונה מדברי הגרשז"א שאם מעשה המשתמש הסתיים מע"ש - אין זה בכלל האיסור לאכול את מאכלו של החולה, שהוא רק במעשה בשבת עצמה, וכלל בכלל המעשה שמסתיים לפני שבת - גם שינוי בשבת באמצעות שעון שבת שכוון לפני השבת.
לא הבנתי כלל.
אם זה שהמעשה הסתיים לפני שבת מתיר להפעיל מזגן מע"ש אע"פ שהמזגן עצמו צורך יותר חשמל בצהריים, למה אינו מתיר להפעיל את המזגן על שעון?
מה כתב הגרש"ז והיכן?

יואל שילה כתב:
22 יוני 2022, 01:09
איננו ברור שנחשב שייצור החשמל הוא בעבירה אף אם שימושי הפיקו"נ הם מועטים כך שלא היו צריכים לעשות מלאכות בשבת עבורם, כי כל שמצאנו הוא רק לאסור לעשות מעשה שיגרום לחילול שבת עבור פיקו"נ, אך לא מצאנו שיצטרך בקום ועשה למנוע זאת ...
אם הבאת את הקטע הזה [שהוא סיכום דברי הגרש"ז] כמענה לדבריי, הרי שיש כאן הטעייה גמורה, גם אם בשוגג. דברי הגרש"ז אינם קשורים כלל לנידון לפנ"ע. הגרש"ז כותב להדיא שאינו דן אלא באופן שלא נעשות עוד עבירות עבור המשתמשים, והכל נעשה בהיתר משום פיקו"נ. ואין לזה שום קשר למציאות זמנינו שכו"ע מודו שנעשות מלאכות באיסור גמור לצורך ויסות וכדו'.

מלבד זאת אזכיר שלא ענית מה ההבדל בין הפעלת מזגן ע"י שעון ובין הפעלה רציפה כשצריכת החשמל של המזגן עולה בצהריים.


יואל שילה
הודעות: 707
הצטרף: 23 נובמבר 2020, 16:22
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 1206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי יואל שילה » 22 יוני 2022, 17:31

אם היית קורא את החוברת אש תמיד היית רואה את הדיון בדבריו, ואת ההכרח שאין כוונתו שלא נעשות כלל מלאכות עבור הבריאים, אלא שלא נעשות מלאכות רק עבור הבריאים, אלא כל מה שנעשה - נעשה בהכרח גם עבור החולים, ולא נעשות מלאכות שלחלוטין לא מועילות לחולים.

לגבי לפני עיור - כאן פעולת המשתמש להפעיל את המזגן, וממילא 'לשלוח בקשה לכך וכך קילואטים' נעשתה מלפני שבת, וכאן בתוך שבת, ומאחר והבקשה של לפני שבת לא מצריכה מלאכות אסורות, אלא די לי במה שתכינו הכל מלפני שבת שיפעל בשבת ללא שום תוספת - הרי שאין כאן לפני עיוור.
 


ידידיה
הודעות: 1464
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 1124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי ידידיה » 22 יוני 2022, 17:45

יואל שילה כתב:
22 יוני 2022, 17:31
אם היית קורא את החוברת אש תמיד היית רואה את הדיון בדבריו, ואת ההכרח שאין כוונתו שלא נעשות כלל מלאכות עבור הבריאים, אלא שלא נעשות מלאכות רק עבור הבריאים, אלא כל מה שנעשה - נעשה בהכרח גם עבור החולים, ולא נעשות מלאכות שלחלוטין לא מועילות לחולים.
בהחלט קראתי את החוברת, ולא מצאתי בה שום דיון ושום הכרח מדברי הגרש"ז שהוא התיר גם כשנעשות מלאכות בלתי נצרכות כלל כגון ויסות. [וגם מה שכתוב שם בעמ' 87 88 אינו מוכרח כלל].

יואל שילה כתב:
22 יוני 2022, 17:31
לגבי לפני עיור - כאן פעולת המשתמש להפעיל את המזגן, וממילא 'לשלוח בקשה לכך וכך קילואטים' נעשתה מלפני שבת, וכאן בתוך שבת,
לא נכון. בין הפעלת מזגן על שעון ובין הפעלת מזגן רציפה הם מעשה שנעשה מע"ש וגורם שליחת הוראות לח"ח בשבת. [ובדיוק כשם שח"ח יודעת כבר בער"ש שאחוז מסויים מהחשמל שאתה צורך בכניסת שבת הוא למזגן שידרוש יותר חשמל בצהריים, כך היא יודעת כבר מער"ש שאחוז מסויים מהמכשירים שלך שמכובים בער"ש יופעלו בצהריים ע"י שעון].


יואל שילה
הודעות: 707
הצטרף: 23 נובמבר 2020, 16:22
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 1206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי יואל שילה » 22 יוני 2022, 19:08

אכן צודק, שם מובאת רק המסקנה, הדיון הארוך נמצא בדברי חכ"א שלא הסכים שאפרסם את דבריו לציבור בשמו, נמצא בקובץ אש תמיד המלא, שלא מוצג לציבור

כלומר, אתה רוצה לטעון שגם הפעלת שעון מלפני שבת איננה בכלל לפני עיוור, כי שייך לחייב אותי רק על מעשה 'שבתי' ולא על מעשה שלפני שבת, וכפי שעליית הזרם בשבת מחמת החום אינה בכלל לפני עיוור - כך גם הפעלת מזגן מאפס באמצעות שעון איננה לפני עיוור.
לי היה קשה נפשית עם מעשה כזה של 'ממיתה לחיים' בשבת, שמעט דומה להכנסת אמבולנס בשבת למוסך, אם כי בעקרון יתכן שאתה צודק בהשוואה.
אלא מה, אתה התכוונת הפוך, כשם שהפעלת שעון מלפני שבת שידלק בשבת היא בחשש לפני עיוור כי ברור שיצטרכו לעשות מלאכה בשבת מחמת זה - כך גם שינוי המתח במזגן בכלל לפני עיוור.
והבוחר יבחר


אליעזר ג
הודעות: 2719
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 606 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי אליעזר ג » 23 יוני 2022, 10:07

יואל שילה כתב:
22 יוני 2022, 17:31
אם היית קורא את החוברת אש תמיד היית רואה את הדיון בדבריו, ואת ההכרח שאין כוונתו שלא נעשות כלל מלאכות עבור הבריאים, אלא שלא נעשות מלאכות רק עבור הבריאים, אלא כל מה שנעשה - נעשה בהכרח גם עבור החולים, ולא נעשות מלאכות שלחלוטין לא מועילות לחולים.

לגבי לפני עיור - כאן פעולת המשתמש להפעיל את המזגן, וממילא 'לשלוח בקשה לכך וכך קילואטים' נעשתה מלפני שבת, וכאן בתוך שבת, ומאחר והבקשה של לפני שבת לא מצריכה מלאכות אסורות, אלא די לי במה שתכינו הכל מלפני שבת שיפעל בשבת ללא שום תוספת - הרי שאין כאן לפני עיוור.
 

לעניין לפני עיוור, רק אם ישנה תליה שאפשר שיעשה לפני שבת יועיל אך כאשר הוא יודע שיעבור בשבת, עובר . וכן בלפני עיוור עובר גם שעושה פעולה ואחר כך כתוצאה מהחום עולה הצריכה ויוצרת את המכשול הרי זה הכרח שתעלה הצריכה, ובמכשול אין צורך בפעולה דווקא.

אלא שמכיוון שזה נגד רוב שבשבת מסוימת הוא יהיה המכה בפטיש שישלים את הצריכה לדרגה שיצטרכו לפעול, מעיקר הדין נראה שלא צריך לחוש לכך, ולכאורה רק שני האחרונים יצרו מכשול , ועוד שיש גם רוב נגד זאת שצריכתו תהיה נדרשת לצורך החיוב בפעולה של חברת החשמל.


אליעזר ג
הודעות: 2719
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 606 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי אליעזר ג » 23 יוני 2022, 10:56

חדא כתב:
22 יוני 2022, 03:32
רק לאזן את דבריך כדאי להביא שוב את דברי החזון איש
"ואף אם הוא באופן שיש היתר בשימושו מן הדין, אסור להשתמש בו מפני שיש בשימושו איסור חילול השם שאינו חס לכבוד שמים כיון שהוא שימוש ציבורי והעובד בשבת הוא עושה במרד ר"ל, והנהנה ממעשיו מעיד ח"ו שאין לבו כואב על חילול שבת"
ועוד אמר החזו"א למרן הגראי"ל:

 "תתאר לעצמך שאין לכם אור ללמוד בחומש, ממנו אתם מלמדים את משתתפי השיעור, ואחד הנוכחים יושב ומדליק גפרור אחר גפרור, כדי שיהיה לכם אור ללמוד תורה... כעת בבית הכנסת שלכם אין אור כשר, והמצב הוא בדיוק אותו הדבר. כשחברת החשמל מציתה גפרור אחר גפרור, כדי שתוכלו ללמוד...
אינני מבין איך יש מי שקורא דברים אלו ולב האבן שבקרבו אינו זע.

הקטע השני של דברי החזון איש , לכאורה לא רלוונטי להיום. אולם יש לשים לב לשני הדגשים שישנם בקטע הראשון , האחד ציבורי והשני אליו בעיקר אני רוצה להתייחס "הוא עושה במרד "

והרי החזון איש הוא אבי השיטה של להחזיק את החילונים בדורינו כתינוקות שנשבו ואיך נולד לו פתאום מרד שזה הרבה יותר משוגג באשמה .

אלא יש להקדים רקע לעמדת החזון איש , יש את האיסור המפורסם של הנודע ביהודה על ניתוחי מתים , והרי מדובר בפיקוח נפש ואפילו פיקוח נפש עתידי היכן שמענו שנאסר, אלא אומר החזון איש שבמקום שנעקרת מצווה שלמה מהתורה ,הרי זה חילול השם וחילול השם גובר גם על פיקוח נפש .

וכן הייתה עובדה שבאופן כללי שמרו את השבת בפעולות של המדינה ובאו אליו בנושא מסוים והתיר מצד פיקוח נפש , אבל אחר כך התברר לו שהכל נפרץ משך את התרו זה מאותו הטעם .

וכעת נחזור לחברת החשמל , הרי היו גם בזמנו פתרונות כגון גויים , או להפעיל מראש על המקסימום שסוברים שידרש עם שעון שבת ומדובר במוסד של המדינה שהמדינה ככלל שמרה שבת במוסדותיה ועוד גוף שנותן שרות לכל האזרחים ונותני שרות אמורים להתחשב ברגשות לקוחותיהם ובכל זאת כאן פרצו את חומת השבת , ולמעשה עקרו את השבת מחברת החשמל ומבחינתם בוטלה השבת ואפשר שהעריך או ידע שמאחורי הדברים עומדת כוונה של חלקים בהנהלה להכעיס ולא רק חסכון בכסף או משכורת שבת לעובדים היהודים , או לחלופין מכיוון שמדובר כאן במעשה עקירה סבר שצורתו להכעיס אפילו אם אין זאת הכוונה כפי שהסברנו לעיל והוא חילול השם של עקירה גמורה של השבת בפעילות ציבורית וכל המשתף פעולה ונהנה מכך נעשה שותף במידה מסוימת לעקירת השבת .

ואכן יש לשאול היום שאלה יסודית , הרי אין שום בעיה לתכנת פעילות אוטומטית שתכבה ותדליק חלקים של ייצור החשמל לפי הצריכה בפועל בשבת ומלבד פיקוח שלא תהיינה תקלות אין צורך כלל בחילול שבת לצורך כך , אם כן מה הסיבה שעושים זאת ידנית אם אכן עושים זאת ידנית כמו שמשמע בדיון זה?

האם מי שמכיר את המציאות יכול להאיר עינינו?


יואל שילה
הודעות: 707
הצטרף: 23 נובמבר 2020, 16:22
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 1206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי יואל שילה » 23 יוני 2022, 11:01

אין קשר מחייב בין עליית הזרם במזגן שלי ובין חילול השבת, ויש כאן 'אלפני דלפני לא מפקדינן' כפול אלף
אני מזכיר - שינויים בויסות הם רק לאחר שינוי תדר של מאית הרץ, כלומר 30 מגה-הרץ [כלומר שימוש בחשמל יומי של כעשרת אלפים משפחות]
רבים מהשינויים מבטלים זה את זה - ההוא מוסיף וההוא מפחית
רבים מהשינויים נעשים לא בגלל מחללי שבת - אלא מחמת חולים, שאר פיקו"נ, נכרים , מכשירים שנדלקים אוטומטית [כגון תאורת רחוב], כך שבודאי שעובדי חברת החשמל פועלים בהיתר גמור כשצריכים לדאוג שיהיה גם חשמל לשימושי הפיקו"נ.
אין שום בעיה להפיק את כל החשמל הנדרש בהתחשבות בכל השינויים - באמצעות תכנות מראש מע"ש, כך שאני לא שולח אותם לעשות באיסור! אלא הם בוחרים בזה! וממילא לא שייך בזה לפני עיוור.


יואל שילה
הודעות: 707
הצטרף: 23 נובמבר 2020, 16:22
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 1206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי יואל שילה » 23 יוני 2022, 11:11

אליעזר ג כתב:
23 יוני 2022, 10:56
ואכן יש לשאול היום שאלה יסודית , הרי אין שום בעיה לתכנת פעילות אוטומטית שתכבה ותדליק חלקים של ייצור החשמל לפי הצריכה בפועל בשבת ומלבד פיקוח שלא תהיינה תקלות אין צורך כלל בחילול שבת לצורך כך , אם כן מה הסיבה שעושים זאת ידנית אם אכן עושים זאת ידנית כמו שמשמע בדיון זה?

האם מי שמכיר את המציאות יכול להאיר עינינו?
עד לפני שנתיים אכן השקיעו כעשרים שנה להפוך כ-90% מהייצור לאוטומטי, בעידוד ובסיוע המכון הטכנולוגי
לפני כשנתיים היה צדיק אחד שתקע טריז ביניהם, ומאז אין קשר ביניהם
חלק ממה שהוטמע - נשאר, וחלק עושים בפעולות ידניות
פשוט מחוסר אכפתיות, כי אין מי שידחוף אותם לתכנות מראש, ומדוע לא להפעיל ביד
הממשלה לא מאיימת, יוזמת הרב חותה נעלמה, וכו', ומדוע להתאמץ?
חוק החשמל של עוזי לנדאו שהיה אמור להסדיר את שמירת השבת לחלוטין נפל בגלל פרסום מוקדם ולחץ תקשורת
עדיין בהוראות הרשמיות של חברת החשמל כתוב להדיא שפעולות התיקון יעשו בשבת אך ורק כשנחוצות לפיקוח נפש

 


אליעזר ג
הודעות: 2719
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 606 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי אליעזר ג » 23 יוני 2022, 12:16

יואל שילה כתב:
23 יוני 2022, 11:01
אין קשר מחייב בין עליית הזרם במזגן שלי ובין חילול השבת, ויש כאן 'אלפני דלפני לא מפקדינן' כפול אלף
אני מזכיר - שינויים בויסות הם רק לאחר שינוי תדר של מאית הרץ, כלומר 30 מגה-הרץ [כלומר שימוש בחשמל יומי של כעשרת אלפים משפחות]
רבים מהשינויים מבטלים זה את זה - ההוא מוסיף וההוא מפחית
רבים מהשינויים נעשים לא בגלל מחללי שבת - אלא מחמת חולים, שאר פיקו"נ, נכרים , מכשירים שנדלקים אוטומטית [כגון תאורת רחוב], כך שבודאי שעובדי חברת החשמל פועלים בהיתר גמור כשצריכים לדאוג שיהיה גם חשמל לשימושי הפיקו"נ.
אין שום בעיה להפיק את כל החשמל הנדרש בהתחשבות בכל השינויים - באמצעות תכנות מראש מע"ש, כך שאני לא שולח אותם לעשות באיסור! אלא הם בוחרים בזה! וממילא לא שייך בזה לפני עיוור.

התייחסת לרישא של דברי בלבד ולא לסיפא שהייתה מיתרת את דבריך, והרי חילקתי במפורש בין הדיון העקרוני במצב שבו הטענות לאי יצירת מכשול נבעו מחילוק שעשית בין משאיר כל השבת לבין מדליק אם שעון והרי בזה ובזה כל דבריך כאן נכונים והתייחסתי ברישא של דברי לחילוק ואותו סתרתי .

אגב הלפני דלפני לגוי לא מפקידינן, לישראל כן .


יואל שילה
הודעות: 707
הצטרף: 23 נובמבר 2020, 16:22
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 1206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי יואל שילה » 23 יוני 2022, 12:31

לסיפא התייחסתי כשהזכרתי את פסק החפץ חיים לגבי לפני עיוור בלשה"ר כשהמספר היה מספר רק בהצטרפות כמה אנשים, כעת התייחסתי רק לרישא.

מפסקי מרן האגרות משה נראה שהבין את ההיתר של 'לפני דלפני' באופן זה, שדייק את לשון רש"י ותוס' ['לכולי האי לא חיישינן'] שכוונת הקולא של 'לפני דלפני' היא שאין לחוש לאיסור 'לפני עיור עד כדי כך', ולכן נקט שאין איסור לפני עיור כאשר הוא ספק אם יֵעשה איסור, ובזאת באיסור לפנ"ע יש קולא כלפי שאר איסורין כשהוא ספק [ויש להביא סימוכין למה שהקל שאין לפני עיור כלפי ספק איסור משיטת הרא"ש (ע"ז א' ב') שאין איסור לפני עיור בנתינת נבילה לישראל אם אינו יודע בודאי שרוצה לאוכלה], כגון במה שהתיר (או"ח ב' ס"ב) לשלוח סחורה לקונים מחללי שבת באופן שיש רק חשש בעלמא שמא יצטרכו לה בשבת; אף שאסר (או"ח ג' מ"ג) להתפלל במקום שבעלת הבית תכבה את התאורה אך התיר אם הוא רק חשש בעלמא דהוא כלפני דלפני; התיר (או"ח ב' ס"ו) לומר לפועל נכרי ששכירותו לא מחייבתו לחמם את הבנין בשבתות הקיץ, אך אם ירצה שיהיו מרוצים ממנו יוכל לחמם בשבתות - ונחשב כלפני דלפני כי אז שכירותו לא מחייבתו לחמם בשבתות; התיר (יו"ד א' ס"ח) לשרטט תכנית בניה לבנין של ע"ז - דהוא לפני דלפני כי בבנין עצמו עדיין אין עושין האיסור עד שיעבדו ויתפללו שם; נטה (יו"ד ב' ל"ה) שאין לאסור להשכיר חדרים נפרדים לפנוי ופנויה פרוצים - כי החשש שאולי יתקרבו ויתייחדו יותר נוטה שהוא כלפני דלפני שאינו אסור.


יואל שילה
הודעות: 707
הצטרף: 23 נובמבר 2020, 16:22
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 1206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי יואל שילה » 23 יוני 2022, 12:37

אגב נושא זה, ראיתי כעת בכתובות י"ט.
"...אלא אנוסין מ"ט? אמר רב חסדא קסבר ר"מ עדים שאמרו להם חתמו שקר ואל תהרגו - יהרגו ואל יחתמו שקר, אמר ליה רבא השתא אילו אתו לקמן לאמלוכי אמרינן להו זילו חתומו ולא תתקטלון - דאמר מר אין לך דבר שעומד בפני פיקוח נפש אלא עבודת כוכבים וגלוי עריות ושפיכות דמים בלבד, השתא דחתמו אמרינן להו אמאי חתמיתו?".
כלומר, אין מאמינים לעדים שאומרים שחתמו על שטר בשקר באונס, כגון שאמרו שהיו אנוסים מחמת ממון - כי מדוע חתמתם, הרי אסור היה לכם לשקר, אבל אם אומרים שהיו הורגים אותם אם לא היו חותמים - כן מאמינים להם שחתמו באונס, כי עשו בסדר שחתמו, דאין דבר העומד בפני פיקו"נ;   ומסביר רבא, שאף שזה מאד לא בסדר לחתום על שקר [ולר"מ אפילו היו צריכים ליהרג ולא לחתום], אבל אם בסיטואציה הזו נאלצו לחתום מפני פיקו"נ – אין עליהם טענה? הרי אם היו באים לימלך היו מורים להם לחתום בשקר מפני הפיקו"נ.
בפשטות אין נפ"מ בין פיקו"נ שלו ושל אחרים, וממילא מאחר ובמציאות העבריינית שלא הכל מאורגן לשבת בכשרות - עדיין אם היו באים לימלך האם גם באופן זה לייצר את החשמל הנצרך לפיקו"נ היו מורים להפעיל את יחידת הייצור – אם כך מה הטענה על אותו מהנדס כעת? הרי לא הוא זה שבאפשרותו לתכנן את ייצור החשמל כך שכולו יהיה בהיתר, ובסיטואציה זו ברור שהיו מורים לו להפעיל את יחידת הייצור.


אליעזר ג
הודעות: 2719
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 606 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי אליעזר ג » 23 יוני 2022, 13:21

יואל שילה כתב:
23 יוני 2022, 12:31
לסיפא התייחסתי כשהזכרתי את פסק החפץ חיים לגבי לפני עיוור בלשה"ר כשהמספר היה מספר רק בהצטרפות כמה אנשים, כעת התייחסתי רק לרישא.

מפסקי מרן האגרות משה נראה שהבין את ההיתר של 'לפני דלפני' באופן זה, שדייק את לשון רש"י ותוס' ['לכולי האי לא חיישינן'] שכוונת הקולא של 'לפני דלפני' היא שאין לחוש לאיסור 'לפני עיור עד כדי כך', ולכן נקט שאין איסור לפני עיור כאשר הוא ספק אם יֵעשה איסור, ובזאת באיסור לפנ"ע יש קולא כלפי שאר איסורין כשהוא ספק [ויש להביא סימוכין למה שהקל שאין לפני עיור כלפי ספק איסור משיטת הרא"ש (ע"ז א' ב') שאין איסור לפני עיור בנתינת נבילה לישראל אם אינו יודע בודאי שרוצה לאוכלה], כגון במה שהתיר (או"ח ב' ס"ב) לשלוח סחורה לקונים מחללי שבת באופן שיש רק חשש בעלמא שמא יצטרכו לה בשבת; אף שאסר (או"ח ג' מ"ג) להתפלל במקום שבעלת הבית תכבה את התאורה אך התיר אם הוא רק חשש בעלמא דהוא כלפני דלפני; התיר (או"ח ב' ס"ו) לומר לפועל נכרי ששכירותו לא מחייבתו לחמם את הבנין בשבתות הקיץ, אך אם ירצה שיהיו מרוצים ממנו יוכל לחמם בשבתות - ונחשב כלפני דלפני כי אז שכירותו לא מחייבתו לחמם בשבתות; התיר (יו"ד א' ס"ח) לשרטט תכנית בניה לבנין של ע"ז - דהוא לפני דלפני כי בבנין עצמו עדיין אין עושין האיסור עד שיעבדו ויתפללו שם; נטה (יו"ד ב' ל"ה) שאין לאסור להשכיר חדרים נפרדים לפנוי ופנויה פרוצים - כי החשש שאולי יתקרבו ויתייחדו יותר נוטה שהוא כלפני דלפני שאינו אסור.

רבינו הנכבד מה זה קשור שהתייחסת לסיפא בדברי החפץ חיים ?
ומה קשורות כל תגובותיך לדברי ? זה ממש לא מתאים לך להגיב כך לא לעניין ונבחן:

כתבת : לגבי לפני עיור : "כאן"- כלומר שהדליק את המזגן לפני שבת לכל השבת כפי שפירטת לעיל "פעולת המשתמש להפעיל את המזגן, וממילא 'לשלוח בקשה לכך וכך קילואטים' נעשתה מלפני שבת, וכאן בתוך שבת,כשמשתמש בשעון שבת"

"ומאחר והבקשה של לפני שבת לא מצריכה מלאכות אסורות, אלא די לי במה שתכינו הכל מלפני שבת שיפעל בשבת ללא שום תוספת - הרי שאין כאן לפני עיוור"

כלומר במקרה ששולח לפני שבת את הבקשה מכיוון שיכולים היו לדאוג להכל לפני שבת הרי אין כאן לפני עיוור

ועל זה חלקתי וכתבתי
"לעניין לפני עיוור, רק אם ישנה תליה שאפשר שיעשה לפני שבת יועיל אך כאשר הוא יודע שיעבור בשבת, עובר ". כלומר אכן בספק אם יעבור הנכשל איסור לא יעבור,[ובשביל מה כל אריכות דבריך , לעניין ספק יעבור הרי זה מפורש בדברי] אבל אם יודע שיעבור איסור רק יכול שלא לעבור כי יש לו זמן לפני שבת, יעבור זו קביעה עקרונית


"וכן בלפני עיוור עובר גם שעושה פעולה ואחר כך כתוצאה מהחום עולה הצריכה ויוצרת את המכשול הרי זה הכרח שתעלה הצריכה, ובמכשול אין צורך בפעולה דווקא."

ומכיוון שהבנתי שאולי אתה משתמש גם בקטע שאין זה מעשה בכדי לצרפו להיתר של יכול לעשותו לפני שבת שללתי גם זאת

כלומר כל הנקודה שדנתי בה היא ביחס לחילוק שיצרת בין שעון שבת למדליק לכל השבת , שבשניהם תקפים בדיוק באותה העצמה כל הטענות שטענת עלי ואם כן כולם אינם ממין העניין .
המשך דברי :
"אלא שמכיוון שזה נגד רוב שבשבת מסוימת הוא יהיה המכה בפטיש שישלים את הצריכה לדרגה שיצטרכו לפעול, מעיקר הדין נראה שלא צריך לחוש לכך, ולכאורה רק שני האחרונים יצרו מכשול , ועוד שיש גם רוב נגד זאת שצריכתו תהיה נדרשת לצורך החיוב בפעולה של חברת החשמל."

בקטע האחרון הרי סיכמתי בגדרי הדין את כל מה שטענת על דברי ושוב מה עניין חיטים לקורת בית הבד ?

לגבי לפני דלפני , הרי ליהודי אסור להכשיל את חבירו מדאוריתא ולכן הלפני דלפני של יהודי אסור מחמת שמכשיל את השני בלפני עיוור ולא מחמת שמכשיל את השלישי בעבירה המדוברת ואומנם בגוי שלא מופקד על לפני עיוור מותר לפני דלפני . ואכן מכך שמותר בגוי אפשר להסיק מה הרמה שנאסרה ביחס לעבירה הסופית עצמה .


אליעזר ג
הודעות: 2719
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 606 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי אליעזר ג » 23 יוני 2022, 15:18

יואל שילה כתב:
23 יוני 2022, 12:37
אגב נושא זה, ראיתי כעת בכתובות י"ט. "אלא אנוסין מ"ט? אמר רב חסדא, קסבר ר"מ: עדים, שאמרו להם חתמו שקר ואל תהרגו - יהרגו ואל יחתמו שקר. אמר ליה רבא: השתא אילו אתו לקמן לאמלוכי, אמרינן להו: זילו חתומו ולא תתקטלון, דאמר מר: אין לך דבר שעומד בפני פיקוח נפש - אלא עבודת כוכבים וגלוי עריות ושפיכות דמים בלבד, השתא דחתמו אמרינן להו אמאי חתמיתו?"
כלומר, אין מאמינים לעדים שאומרים שחתמו על שטר בשקר, כגון שהיו אנוסים מחמת ממון - כי מדוע חתמתם, הרי אסור היה לכם לשקר.
אבל אם אומרים שהיו הורגים אותם אם לא היו חותמים - כן מאמינים להם, כי עשו בסדר שחתמו, דאין דבר העומד בפני פיקו"נ
ומסביר רבא, שאף שזה מאד לא בסדר לחתום על שקר [ולמ"ר אפילו היו צריכים ליהרג ולא לחתום], אבל אם בסיטואציה הזו נאלצו לחתום מפני פיקו"נ - מה אנחנו רוצים מהם? הרי אם היו באים לימלך היינו מורים להם לחתום.
ובפשטות אין נפ"מ בין פיקו"נ שלו ושל אחרים.
וממילא מאחר ובמציאות הלא בסדר הזו שלא הכל מאורגן לשבת בכשרות - עדיין אם היו באים לימלך היו מורים להם לייצר חשמל - מה הטענה עליהם כעת?
ראשית הטענה היא כלפי מי שבידו להכשיר את הדברים לפני שבת ולא עשה כן, במקרה פרטי שהיו באים לשאול מסתמא אתה צודק אבל אפשר שהחזון איש היה מסרב לתת להם היתר כולל לפחות במצב שלא הייתה כלל השתדלות לשמירת שבת בשונה ממה שקיים היום . כי כפי שכתבתי עקירת שבת שאני לשיטתו, שהיא חילול השם וגם אינה נדחית מפני פיקוח נפש . בהינתן שהייתה עקירת שבת כאמור , מובן למה אסר להשתמש בחשמל שהוא תולדה של זה .והוא סוג של חיזוק לחילול השם שגם הוא חילול השם .

לכן מאוד חשוב לדעת שיש אמצעים מוטמעים המקטינים את חילול השבת ולדעת מה הוטמע , והאם הפסקת שיתוף הפעולה עם המכון הטכנולוגי הוא על רקע אישי וכדומה או שיש כאן משהו אידאולוגי נגד השבת ?
וכן עדיין לא מובן לי:
א. למה זקוקים בימינו ליותר מעשרים שנה לפעולה שכזו?
ב. למה עשר אחוז חייבים להישאר ידני ?
ג. למה בכלל צריך להגיע לענייני שבת על מנת למכן את כל המערכות כפי שנעשה היום עד כמה שאפשר בכל תעשיה מודרנית?

אשמח לתשובות בנושא זה כי לאור דברי חזון איש ושיטתו נראה שבכך תלוי העניין.


יואל שילה
הודעות: 707
הצטרף: 23 נובמבר 2020, 16:22
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 1206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי יואל שילה » 23 יוני 2022, 16:51

מה פתאום משהו אידיאולוגי? מי היום מוסר נפשו נגד השבת? אולי שרת התחבורה וכדו'.
השאלה שלך היא כאילו שאלת - מדוע צריכים לפתח עשרים שנה מכוניות אוטונומיות, הרי ראו כמה קל ומהיר לייצר כיום טסלה אחת
כשאין שום מכונת נישוף אוטומטית, כי מדוע שלא יעשו את הנישוף בלחיצת כפתור- אזי אורכים חודשים לפתח כזו מכונה, ולייצר אותה, ולהטמיע אותה
לאחר שהיא קיימת - כולם מורווחים
כשאין שום מחז"מ המופעל בתכנות מראש - כי למה שיהיה כזה, מדוע לא ללחוץ על כפתור הפעלה - אזי אורך שנים לייצר כזו טכנולוגיה יעודית [והפיצול מהמכון הגיע לאחר שהטכנולוגיה הומצאה אבל עדיין לא הוטמעה בתהליך ייצור החשמל]
ומדוע שייצרו מכונה שלוקחת לבד ערימות של פחם שהוכנו יום לפני כן, מהערימות עד המסלול המוליך לתוך המטחנות - הרי עושים זאת בקלות עם טרקטור המופעל ע"י אדם, כפי שממשיכים לעשות ביום חול [וכיום, לעתים גם בשבת חזרו לעשות עם טרקטור]

אחוזר קריטי חייב להשאר ידני, מאחר וללא אישור של אדם שבודק את כל הפרמטרים של לחץ טמפרטורה וכו' - עלולה תקלה לגרום לפיצוץ בסדר גודל מטורף, כפי שתקלה באסדת הגז תגרום לאיוד של כל האנשים והאסדה, רח"ל, לכן לא סומכים על המחשב ומחייבים אישור אנושי לפני הפעלת חלק מסוגי יחידות הייצור, ככתוב בחוברת אש תמיד
ומה שכיום מתאפשרת פעולה בתכנות מראש - הוא כי חלק גדול מיחידות הייצור הפכו למחז"מ - שקל יותר ובטוח יותר להפעלה בתכנות מראש, מאשר בתחנות הקיטוריות.

כי מבחינתם 'אוטומטי' היינו שיהיה די בלחיצה על כפתורים, ומבחינתנו 'אוטומטי' הוא שלא יצטרכו גם את הלחיצה הזו


יואל שילה
הודעות: 707
הצטרף: 23 נובמבר 2020, 16:22
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 1206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חשמל המיוצר בשבת

שליחה על ידי יואל שילה » 23 יוני 2022, 17:29

אליעזר ג כתב:
23 יוני 2022, 10:56
...וכן הייתה עובדה שבאופן כללי שמרו את השבת בפעולות של המדינה... הרי היו גם בזמנו פתרונות כגון גויים, או להפעיל מראש על המקסימום שסוברים שידרש עם שעון שבת, ומדובר במוסד של המדינה שהמדינה ככלל שמרה שבת במוסדותיה, ועוד גוף שנותן שרות לכל האזרחים ונותני שרות אמורים להתחשב ברגשות לקוחותיהם
להפעיל מראש על המקסימום באמצעות שעון שבת - הוא המצאה, מדובר הרי בגנרטורי דיזל שצריכים לשפוך לתוכם כל הזמן סולר וכד', לא שייך להפעיל גנרטור כבוי באמצעות שעון שבת [ללא פיקוד דיגיטלי כפי שיש היום], ובודאי לא לשפוך יותר או פחות סולר לגנרטור. ה'פתרון' היחיד היה להשתמש בנכרים - שבאותם הימים לא היה פתרון ישים כלל וכלל, כי הנכרים לא היו רוסים ישראלים ששירתו ביחידות מובחרות, אלא מבני בניהם של ישמעאל, חניכי קאוקג'י והמופתי.
המדינה שמרה שבת? נכון שיש יום חופש רשמי, אבל המדינה לא שמרה שבת.
גוף שנותן שירות אמור להתחשב ברגשות הלקוחות - הן מילים מודרניות שלא היו בלקסיקון בשנת תש"ח.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אוי טאטע זיסער, יוקב מרצבך | 10 אורחים