תני רבי אבהו קמיה דרבי יוחנן הגוים ורועי בהמה דקה לא מעלין ולא מורידין אבל המינין והמסורות והמשומדים מורידין ולא מעלין
לומד טוב כתב:יעבץ כתב:חייבים לך משהו, שלבקר אם אתה גנב זה ג"כ מוסר?!
הסבר בבקשה (ודרך אגב למי דיברת אלי או לכותב האחרון) תודה @יעבץ
משה בן חנינא כתב:למה חשוב להגדיר מיהו מוסר? אולי הכותבים פה מתכוונים לבבלי (עבודה זרה כו)-תני רבי אבהו קמיה דרבי יוחנן הגוים ורועי בהמה דקה לא מעלין ולא מורידין אבל המינין והמסורות והמשומדים מורידין ולא מעלין
אם כן, הכותבים אומרים שהמסורות=מוסרים ולכן כל מי שמתקשר למשטרה, דמו בראשו והורגים אותו בהזדמנות הראשונה.
יעבץ כתב:חייבים לך משהו, שלבקר אם אתה גנב זה ג"כ מוסר?!
י.א.ל כתב:התעוררנו היום בדין המוסר
לאחרונה לצערנו רואים אנשים חרדים הנוטלים חלק בביקורות של משרד הדתות כמבקרים,
א- האם יש להם דין מוסר?
ב -אם הם היו מודיעים לכולל או ישיבה הדין היה אחרת ?
ג - אולי לא נקרא מוסר מה שרק 'ממלא' תפקידו ולא דמי למוכס שלוקח לעמו חלק מההכנסות,
ד - אולי זה נקרא שטוב שהם יעשו את זה ולא איזה אחד שלא כל כך 'מחבב' חרדים לומדי תורה
מה אתם אומרים?
יעבץ כתב:חייבים לך משהו, שלבקר אם אתה גנב זה ג"כ מוסר?!
יעבץ כתב:השאלה האם מותר להיות מבקר על הכוללים מבוססת על הנחה שהכסף שמתקבל מהמדינה שייך לך מששת ימי בראשית והרשעים רוצים לחטוף לך אותו ועל כן אסור לשתף איתם פעולה.
לומד טוב כתב:ולגבי שומרי הדרך שכתבתי בשאלה בראש העמוד לענ"ד יש בזה דין מוסר כי הוא מוסר גם כאלה שלא מסכנים חיים
אלימלך כתב:יעבץ כתב:השאלה האם מותר להיות מבקר על הכוללים מבוססת על הנחה שהכסף שמתקבל מהמדינה שייך לך מששת ימי בראשית והרשעים רוצים לחטוף לך אותו ועל כן אסור לשתף איתם פעולה.
אף שנראים דבריך שעל מניעת רווח אין דין מוסר, אך כאן [כנראה] יש קנסות ועונשים.
יעבץ כתב:הנקודה כאן עקרונית ולא קשורה כלל בעד ונגד לומדי תורה ח"ו: גם אם נניח שהמדינה 'חייבת' לתמוך בלומדי תורה, אין כאן כסף שאפשר להצביע עליו שהוא 'שייך' למישהו ויש כאן 'מסירה' של ממונו. ואין בין לקיחת ממון שלא על פי הכללים שנקבעו לבין כניסה למשרד ממשלתי ולקיחת חפצי ערך שונים ולא כלום. שני המקרים אולי מותרים, אבל לפני שזכית בכסף הוא לא שלך ואין כאן מה למסור.
מקווה שהובנתי.
איש כתב:יעבץ כתב:הנקודה כאן עקרונית ולא קשורה כלל בעד ונגד לומדי תורה ח"ו: גם אם נניח שהמדינה 'חייבת' לתמוך בלומדי תורה, אין כאן כסף שאפשר להצביע עליו שהוא 'שייך' למישהו ויש כאן 'מסירה' של ממונו. ואין בין לקיחת ממון שלא על פי הכללים שנקבעו לבין כניסה למשרד ממשלתי ולקיחת חפצי ערך שונים ולא כלום. שני המקרים אולי מותרים, אבל לפני שזכית בכסף הוא לא שלך ואין כאן מה למסור.
מקווה שהובנתי.
שוכחים כאן, שאם הביקורת לא עוברת, כל הכספים שכבר העוברו והגיעו לאברכים היקרים והצדיקים צריכים להחזיר.
גל גל כתב:אלימלך כתב:יעבץ כתב:השאלה האם מותר להיות מבקר על הכוללים מבוססת על הנחה שהכסף שמתקבל מהמדינה שייך לך מששת ימי בראשית והרשעים רוצים לחטוף לך אותו ועל כן אסור לשתף איתם פעולה.
אף שנראים דבריך שעל מניעת רווח אין דין מוסר, אך כאן [כנראה] יש קנסות ועונשים.
לא מדובר בקנס חיצוני. יש הסכם, שבמסגרתו המוסד מקבל כסף כלשהו, במידה והוא לא עומד בהסכם הוא מקבל קנס שהיה קצוב מראש. אין שום דבר חריג, או לא בסדר בזה
לומד טוב כתב:אמנם הנושא החיצוני הנ"ל חשוב מאוד אולם אשמח אם בד בבד תדונו גם בנושא המרכזי של האשכול
תודה מראש
גל גל כתב:
לא מדובר בקנס חיצוני. יש הסכם, שבמסגרתו המוסד מקבל כסף כלשהו, במידה והוא לא עומד בהסכם הוא מקבל קנס שהיה קצוב מראש. אין שום דבר חריג, או לא בסדר בזה
י.א.ל כתב:התעוררנו היום בדין המוסר
לאחרונה לצערנו רואים אנשים חרדים הנוטלים חלק בביקורות של משרד הדתות כמבקרים...
יעבץ כתב:בעניין התמיכות לאברכים, אני מבין שהעניין מעורר הרבה רגשות שליליים כלפי המדינה ושלוחיה. אך עליכם להבין, השאלה כאן איננה האם המדינה אמורה לתמוך בלומדי תורה, כמה ואיך. הנקודה היא אחת. מסירה בהלכה היינו מי שמעביר ממון חבירו לידי עכו"ם (וכיון שדנים בחוקיהם ע"פ דיני עכו"ם נחשבים כעכו"ם לעניין זה, אך לא זה הדיון כעת). עם כל הכבוד כל מי שמעוניין לקבל תמיכה מגוף כל שהוא יודע מהם התנאים הנדרשים לכך, ואיזה מבחנים עליו לעבור כדי לזכות בתמיכה, והגוף המכונה 'מדינה' בכלל זה. גם אם התנאים שהמדינה מציבה נראים לנו קשים או לא דומים למגזרים אחרים, התלונה בזה על אלו שקבעו המדיניות והכללים (ובהם שלוחי דרבנן...) אבל לא על פקיד פשוט שבס"ה בודק שמוסדות עומדים בתנאים עליהם התחייבו.
הנקודה כאן עקרונית ולא קשורה כלל בעד ונגד לומדי תורה ח"ו: גם אם נניח שהמדינה 'חייבת' לתמוך בלומדי תורה, אין כאן כסף שאפשר להצביע עליו שהוא 'שייך' למישהו ויש כאן 'מסירה' של ממונו. ואין בין לקיחת ממון שלא על פי הכללים שנקבעו לבין כניסה למשרד ממשלתי ולקיחת חפצי ערך שונים ולא כלום. שני המקרים אולי מותרים, אבל לפני שזכית בכסף הוא לא שלך ואין כאן מה למסור.
מקווה שהובנתי.
איש כתב:יעבץ כתב:בעניין התמיכות לאברכים, אני מבין שהעניין מעורר הרבה רגשות שליליים כלפי המדינה ושלוחיה. אך עליכם להבין, השאלה כאן איננה האם המדינה אמורה לתמוך בלומדי תורה, כמה ואיך. הנקודה היא אחת. מסירה בהלכה היינו מי שמעביר ממון חבירו לידי עכו"ם (וכיון שדנים בחוקיהם ע"פ דיני עכו"ם נחשבים כעכו"ם לעניין זה, אך לא זה הדיון כעת). עם כל הכבוד כל מי שמעוניין לקבל תמיכה מגוף כל שהוא יודע מהם התנאים הנדרשים לכך, ואיזה מבחנים עליו לעבור כדי לזכות בתמיכה, והגוף המכונה 'מדינה' בכלל זה. גם אם התנאים שהמדינה מציבה נראים לנו קשים או לא דומים למגזרים אחרים, התלונה בזה על אלו שקבעו המדיניות והכללים (ובהם שלוחי דרבנן...) אבל לא על פקיד פשוט שבס"ה בודק שמוסדות עומדים בתנאים עליהם התחייבו.
הנקודה כאן עקרונית ולא קשורה כלל בעד ונגד לומדי תורה ח"ו: גם אם נניח שהמדינה 'חייבת' לתמוך בלומדי תורה, אין כאן כסף שאפשר להצביע עליו שהוא 'שייך' למישהו ויש כאן 'מסירה' של ממונו. ואין בין לקיחת ממון שלא על פי הכללים שנקבעו לבין כניסה למשרד ממשלתי ולקיחת חפצי ערך שונים ולא כלום. שני המקרים אולי מותרים, אבל לפני שזכית בכסף הוא לא שלך ואין כאן מה למסור.
מקווה שהובנתי.
הענין לא מעורר רגשות שלילית כלפי המדינה. אל תטה את הויכוח לקנאים מול פרגמטיים. השאלה האם אברך שמקבל מאות שקלים בודדות מהמדינה, אמור הוא ועשרת חבריו להפסיד את כספם רק בגלל שחבירו לספסל בושש מלהגיע אותו יום בכמה דקות. כל מי שאברך יבין את הטרוניה הזו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים