משטרה-דין מוסר?!

בן של רב
הודעות: 360
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 98 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: משטרה-דין מוסר?!

הודעהעל ידי בן של רב » 08 פברואר 2019, 01:48

אם כי בענין התמיכות לאברכים המדינה כמובן רחוקה מאוד מהאמת והצדק ואכמ"ל
אבל בכללות לגבי חוקים שמייצגים את טובת הציבור לפעמים יש לזה חלות מחייב.
לא בגלל המדינה אלא בגלל מנהג המדינה כלומר ע"י שנהגו העולם
כך כתב לי אב"ד חשוב לפרסם בשמו ובשם רבי מנדל שפרן בנידון ציבורי.
והוסיף שזה מורכב מאוד ואנשים מדמים ומכלילים.
ויצא כבר ספר שלם על זה לסתור אמונות טפלות נפוצות עם הסכמה ממנו.
ומה תקות הנברא אם לא ישים עמל נפשו ועיקר עסקו בדברים שנברא בעבורם
(שערי תשובה לרבינו יונה מגירונדי)

ברל
הודעות: 95
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: משטרה-דין מוסר?!

הודעהעל ידי ברל » 08 פברואר 2019, 07:11

יעבץ כתב:
איש כתב:
יעבץ כתב:בעניין התמיכות לאברכים, אני מבין שהעניין מעורר הרבה רגשות שליליים כלפי המדינה ושלוחיה. אך עליכם להבין, השאלה כאן איננה האם המדינה אמורה לתמוך בלומדי תורה, כמה ואיך. הנקודה היא אחת. מסירה בהלכה היינו מי שמעביר ממון חבירו לידי עכו"ם (וכיון שדנים בחוקיהם ע"פ דיני עכו"ם נחשבים כעכו"ם לעניין זה, אך לא זה הדיון כעת). עם כל הכבוד כל מי שמעוניין לקבל תמיכה מגוף כל שהוא יודע מהם התנאים הנדרשים לכך, ואיזה מבחנים עליו לעבור כדי לזכות בתמיכה, והגוף המכונה 'מדינה' בכלל זה. גם אם התנאים שהמדינה מציבה נראים לנו קשים או לא דומים למגזרים אחרים, התלונה בזה על אלו שקבעו המדיניות והכללים (ובהם שלוחי דרבנן...) אבל לא על פקיד פשוט שבס"ה בודק שמוסדות עומדים בתנאים עליהם התחייבו.
הנקודה כאן עקרונית ולא קשורה כלל בעד ונגד לומדי תורה ח"ו: גם אם נניח שהמדינה 'חייבת' לתמוך בלומדי תורה, אין כאן כסף שאפשר להצביע עליו שהוא 'שייך' למישהו ויש כאן 'מסירה' של ממונו. ואין בין לקיחת ממון שלא על פי הכללים שנקבעו לבין כניסה למשרד ממשלתי ולקיחת חפצי ערך שונים ולא כלום. שני המקרים אולי מותרים, אבל לפני שזכית בכסף הוא לא שלך ואין כאן מה למסור.
מקווה שהובנתי.

הענין לא מעורר רגשות שלילית כלפי המדינה. אל תטה את הויכוח לקנאים מול פרגמטיים. השאלה האם אברך שמקבל מאות שקלים בודדות מהמדינה, אמור הוא ועשרת חבריו להפסיד את כספם רק בגלל שחבירו לספסל בושש מלהגיע אותו יום בכמה דקות. כל מי שאברך יבין את הטרוניה הזו.


בהחלט. אם זה התנאי לקבלת הכסף ולא עמדו בתנאי - מה השאלה בכלל?" כל מי שעיניו בראשו יבין את הטיעון הזה



עושה רושם שקשה לחלק מהאנשים לקבל את העובדה שגופים שמחלקים כסף שומרים לעצמם זכות גם לבקר ולבדוק לאיפה הוא הולך, ושומו שמים - לקבוע קריטריונים מסודרים לחלוקה, מעניין למה.

קטריונים מסודרים לחלוקה ?
צריך לזכור א. יש תקציב מסויים לכל הכוללים התקציב פר אברך הוא לפי הכסף שיש דוגמא אם יש מליון אברכים והתקציב יהיה מליון שקל כלאחד יקבל שקל יהיה חצי מליון כל אחד יקבל 2₪ וכן על זה הדרך.
ב. הכספים שנגבים בחזרה כקנסות לא חוזרים למעגל התקציבי הזה
ג. היחס של רבותינו החזו"א ודאי הרב אלישיב אחז קצת אחרת שאנחנו מצילים מה שאפשר מכספי המדינה אנוכי הקטן בכספי המיסים שאני משלם ל"תרבות" וכדו' יכלתי להחזיק 2/3 אברכים
ד. לא רק שסכומי הכסף בהם מתוקצבים הכוללים זעומים ואפילו ביחס לתקציבים למוסדות של "מדעי הרוח" שמילא במחלקות אחרות באוניברסיטאות ניתן לומר שזה מייצר כסף למדינה.
ה. אם הכסף היה משכורת הייתי יכול להבין שדורשים מאברך לעמוד בבקורי פתע בסוף 5 דקות לפני סיום הסיידר מדובר על תמיכה זעומה שכל חילני מקבל ויקבל מהמדינה עשרת מונים בצורות כאלה ואחרות


  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים

cron

התחבר  •  הרשמה