הבבא סאלי הקפיד שלא להניח ספר על ליקוטי מוהר"ן

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

Practic

משתמש רגיל
שמעתי כמה וכמה פעמים שצדיקים גדולים החשיבו מאוד את ספר ליקוטי מוהר"ן וגם הבבא סאלי הקפיד שלא להניח עליו שום ספר. האם יש לזה מקור?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
אל תאמין לכל סיפור.. אבל אכן הגרא"א דסלר זצוק"ל משגיח דישיבת פוניב'ז, היה מעיין בו.
הרב דסלר גם ציטט אותו כמה פעמים, וזה מפליא.
אבל גם אם השמועה נכונה ר' @Practic האם זה מחייב מבחינה הלכתית, האם בכך ישתנה הדין המוגדר בהלכה סדר קדושתם של הספרים?
ואת המקור לשמועה אינני יודע. אבל יש בזה הגיון. כל אותם גדולים שנהגו בזה, ככה"נ רק בגלל המחלוקת הגדולה שיצאה על הספר הנ"ל, ובהנהגתם זו הדגישו שיש לו מקום חשוב בעולם התורני, לכה"פ החסידי, כנגד המערערים עליו.
 

תיובתא

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
אבל גם אם השמועה נכונה ר' @Practic האם זה מחייב מבחינה הלכתית, האם בכך ישתנה הדין המוגדר בהלכה סדר קדושתם של הספרים?
ועל זה אמר ר' נחמן מברסלב "תמעכו בתורה שלי כמה שאתם רוצים, אבל אל תזיזו סעיף אחד בשו"ע" (תרגום עילג מאידיש) אשמח אם מישהו יעלה את המקור.
 

נפתולי

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
אבל גם אם השמועה נכונה ר' @Practic האם זה מחייב מבחינה הלכתית, האם בכך ישתנה הדין המוגדר בהלכה סדר קדושתם של הספרים?
ועל זה אמר ר' נחמן מברסלב "תמעכו בתורה שלי כמה שאתם רוצים, אבל אל תזיזו סעיף אחד בשו"ע" (תרגום עילג מאידיש) אשמח אם מישהו יעלה את המקור.
שיח שרפי קודש (ברסלב) ב'-קלא:
כְּשֶׁשָּׁאַל פַּעַם אֶחָד מֵאַנַ"שׁ אֶת רַבֵּנוּ שֶׁיְּפַרֵשׁ לוֹ דָּבָר בְּסֵפֶר לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן, לֹא עָנָהוּ רַבֵּנוּ כְּלוּם, רַק אָמַר לוֹ: "יָכוֹל הִנְּךָ לְקַמֵּט אֶת סִפְרִי כְּפִי רְצוֹנְךָ (לוֹמַר בּוֹ פֵּירוּשִׁים כִּלְבָבְךָ) אוּלָם אַל תִּפְגַע בִּסְעִיף קָטָן שֶׁבַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ" ! "קֶענְסְט קְנֵייטְשְׁן מַיין סֵפֶר וִוי אֲזוֹי דּוּ וִוילְסְט אָבֶּער זָאלְסְט נִישְׁט טְשֶׁעפֶּען קֵיין סְעִיף קָטָן פוּן שֻׁלְחָן עָרוּךְ" ! .
 

אלימלך

משתמש ותיק
כנראה זה המקור
 

קבצים מצורפים

  • הבבא סאלי על ליקוטי מוהרן.PDF
    108.4 KB · צפיות: 39

סופר

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
שאר לעמו אמר:
אל תאמין לכל סיפור.. אבל אכן הגרא"א דסלר זצוק"ל משגיח דישיבת פוניב'ז, היה מעיין בו.
הרב דסלר גם ציטט אותו כמה פעמים, וזה מפליא.
אבל גם אם השמועה נכונה ר' @Practic האם זה מחייב מבחינה הלכתית, האם בכך ישתנה הדין המוגדר בהלכה סדר קדושתם של הספרים?
אוי.. אל תגזימו, גם אם הסיפור נכון, הבבא סאלי לא התכוון לומר שכך חייבים לעשות ע"פ ההלכה, אלא מרוב חביביתו את הספר הקדוש, שמר והקפיד עליו בכבוד יתירה.
 

עוד א'

משתמש רגיל
למה לא חיבים בכך ע"פ ההלכה?
האם גם ספר מסילת ירים או חובת הלבבות זה כך כיוון זה לא ספר הלכה?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
סופר אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
שאר לעמו אמר:
אל תאמין לכל סיפור.. אבל אכן הגרא"א דסלר זצוק"ל משגיח דישיבת פוניב'ז, היה מעיין בו.
הרב דסלר גם ציטט אותו כמה פעמים, וזה מפליא.
אבל גם אם השמועה נכונה ר' @Practic האם זה מחייב מבחינה הלכתית, האם בכך ישתנה הדין המוגדר בהלכה סדר קדושתם של הספרים?
אוי.. אל תגזימו, גם אם הסיפור נכון, הבבא סאלי לא התכוון לומר שכך חייבים לעשות ע"פ ההלכה, אלא מרוב חביביתו את הספר הקדוש, שמר והקפיד עליו בכבוד יתירה.
אני דוקא חושב, שהסיבה שעמדה מאחורי המעשה אם אכן היה, לא רק משום חביבותו שכן ספרי אבותיו או שאר ספרים מסתבר שלא היו פחות חביבים בעיניו, אלא בעיקר בגלל המחלוקת שיצאה כנגד הספר הנ"ל.
 

Practic

משתמש רגיל
פותח הנושא
הפקדתי שומרים אמר:
מסתבר שהמניע להעלאת האשכול נועדה לייקר את הספר יותר מאשר להחכים.. אבל שיהיה..

איני חסיד ברסלב (גם לא מתנגד). פשוט שמעתי את הסיפור הזה מכמה אנשים ורציתי למצוא לכך מקור נאמן ובנתיים לא מצאתי.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ר' @אלימלך העלה מקור ראה כאן-
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=2554#p29563
נ.ב חלילה לי דברי לא כוונו אליך.
 

שניאור

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
כנראה זה המקור
מעניין למה כל הסיפורים המוזרים האלה מצוטטים בכל הספרים בעילום שם, הרי סיפור זה צריך מקור מוסמך במיוחד
 

בר בי רב

משתמש ותיק
מה שבקשו אנשים נוגעים בדבר לפרסם בשם הסטייפלר, ניסיתי לברר, ולא ידוע לצאצאיו ולממשיכי דרכו כלום מזה.
 
נראה שיש לאנשים יצר הרע מיוחד לדבר על רבינו הקדוש, ולנסות להמעיט בערכו כמה שאפשר.
כל מי שעושה את זה - הוא במקרה הטוב אדם שלומד תורה שלא לשמה ולקנטר, ובמקרה הרע נואף בסתר.
אלה דברים מפורשים בספרים הקדושים. ומי יהין לחלוק עליהם אם לא אדם שהוא עצמו נכשל בעבירות חמורות ביותר.

כמובן שהדברים שנכתבו הם דברי הבל, אבל איני מעוניין להיכנס לויכוח על גדולת רביה"ק זי"ע וקדושתו.

ודווקא מתוך זה אפשר ללמוד על גודל מעלתו - שעל צדיקים אחרים שאמנם הם צדיקים אבל אין ביכלתם להציל ולתקן נשמות ישראל - אין הס"מ מקדיש מלחמה כ"כ.
אבל על הצדיק הקדוש הזה, שמסר את נפשו להוציא את הנשמות הנדחות ביותר משאול תחתיות, וכל דבריו עצות טובות ודברי נחמות כמים קרים לנפש עייפה, הנובעים מקודש הקדשים, וקרא על עצמו "ואני ידי מלוכלכות בדם ושפיר ושליא וכו'" - עליו חרק הס"מ שיניו להסית לעשות עליו מחלוקת ולהסית בני אדם לדבר עליו כל רע.
שהרי רביה"ק נלחם להוציא נפשות מידיו, וגורם לו להקיא את עצמותו כידוע בספרים.

וכל המסייע כאן בפורום בכהוא זה להוריד ח"ו מערכו בעיני אנשים, בנסיונות להכחיש סיפורים ועדויות וכד' - אין ספק שלא עשה כן לפני שעבר איזה עבירה חמורה מאד.
 

בר בי רב

משתמש ותיק
וכן מי שטוען נגד הקרבת ק"פ בזמנינו או בעד הפאות [כדעת הח"ח והחזו"א] או נגד נסיעת מירון שעדיף ללמוד בזמן זה [כמו שהורו הגריש"א והגרנ"ק והגרח"ק והגרי"ג מפי כתבם וכל גדולי ישראל] אפשר לומר "שיש לו יצה"ר לדבר דווקא נגד דברים שבקדושה", "והוא מהס"מ" "והוא התגלמות הסט"א בעצמו" וכו' וכו' וכך להפטר מכל הטענות.
ואפשר להוסיף שהאמת תצא לאורה בכל מחיר השאלה רק על הזמן שזה יקח.
 

יהודה1

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
נראה שיש לאנשים יצר הרע מיוחד לדבר על רבינו הקדוש, ולנסות להמעיט בערכו כמה שאפשר.
כל מי שעושה את זה - הוא במקרה הטוב אדם שלומד תורה שלא לשמה ולקנטר, ובמקרה הרע נואף בסתר.
אלה דברים מפורשים בספרים הקדושים. ומי יהין לחלוק עליהם אם לא אדם שהוא עצמו נכשל בעבירות חמורות ביותר.

כמובן שהדברים שנכתבו הם דברי הבל, אבל איני מעוניין להיכנס לויכוח על גדולת רביה"ק זי"ע וקדושתו.

ודווקא מתוך זה אפשר ללמוד על גודל מעלתו - שעל צדיקים אחרים שאמנם הם צדיקים אבל אין ביכלתם להציל ולתקן נשמות ישראל - אין הס"מ מקדיש מלחמה כ"כ.
אבל על הצדיק הקדוש הזה, שמסר את נפשו להוציא את הנשמות הנדחות ביותר משאול תחתיות, וכל דבריו עצות טובות ודברי נחמות כמים קרים לנפש עייפה, הנובעים מקודש הקדשים, וקרא על עצמו "ואני ידי מלוכלכות בדם ושפיר ושליא וכו'" - עליו חרק הס"מ שיניו להסית לעשות עליו מחלוקת ולהסית בני אדם לדבר עליו כל רע.
שהרי רביה"ק נלחם להוציא נפשות מידיו, וגורם לו להקיא את עצמותו כידוע בספרים.

וכל המסייע כאן בפורום בכהוא זה להוריד ח"ו מערכו בעיני אנשים, בנסיונות להכחיש סיפורים ועדויות וכד' - אין ספק שלא עשה כן לפני שעבר איזה עבירה חמורה מאד.

על מה אתה מדבר? סך הכל שאלו האם אכן הספר ליקוטי מוהר"ן קדוש יותר משאר ספרי תושבע"פ עד שאסור להניח ספר עליו? ומה היצה"ר של הברסלבר'ס להפריז כל כך בשבחו של רבם יותר מהתנאים????
 
הַמְלַגְלֵג עַל דִּבְרֵי חֲכָמִים, הוּא נֶעֱנָשׁ מִיתָה.
מִי שֶׁאוֹהֵב אֶת הַצַּדִּיק, צָרִיךְ לִשְׁמֹר אֶת הַצַּדִּיק, שֶׁלֹּא יֵצֵא עָלָיו שֵׁם רָע.
מִי שֶׁאֵינוֹ מַאֲמִין בְּדִבְרֵי הַצַּדִּיקִים, רָאוּי לְעֹנֶשׁ, כָּל שֶׁכֵּן מְלַגְלֵג.
מִי שֶׁהוּא זַיְפָן, לְסוֹף שֶׁיִּתְחַבֵּר עִם הַמִּתְנַגְּדִים שֶׁחוֹלְקִים עַל הַצַּדִּיק.
מִי שֶׁחוֹלֵק עַל הַצַּדִּיק בְּפָנָיו בַּיָּדוּעַ שֶׁאֵין בּוֹ יִרְאַת שָׁמַיִם.
 
מִי שֶׁעוֹשֶׂה מְרִיבָה עִם הַצַּדִּיקִים, בְּיָדוּעַ שֶׁמַּחְשְׁבוֹתָיו רָעִים
הַנּוֹאֲפִים לָרב הֵם בַּעֲלֵי מְרִיבָה לַצַּדִּיקִים.
כְּשֶׁמִּתְנַגְּדִים חוֹלְקִים עַל חֲסִידִים וְרוֹצִים לְבַטֵּל אוֹתָם מִמְּלֶאכֶת שָׁמַיִם, עַל יְדֵי זֶה נוֹפְלִים וְנִבְזִים בְּעֵינֵי עַצְמָן.
עַל יְדֵי מַחֲלקֶת שֶׁחוֹלְקִין עַל הַצַּדִּיק, נִתְעוֹרְרִים מִלְחָמוֹת.
בְּכָל בַּעֲלֵי מַחֲלקֶת נִתְגַּלְגְּלִים שָׁם נִיצוֹצִין מִנִּשְמַת דָּתָן וַאֲבִירָם.
הַמַּחֲזִיק בַּמַּחֲלקֶת, עוֹבֵר בְּלָאו וְרָאוּי לְהִצְטָרֵעַ.
עַל יְדֵי שֶׁדּוֹבְרִים עַל הַצַּדִּיק, עַל יְדֵי זֶה נִתְגַּבֵּר הַפִּילוֹסוֹפְיָא בָּעוֹלָם וְכֵן לְהֵפֶךְ.
כְּשֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רוֹאֶה אֵיזֶה צַדִּיק, שֶׁיֵּשׁ כּחַ בְּיָדוֹ לְקָרֵב בְּנֵי אָדָם לַעֲבוֹדָתוֹ, אֲזַי מַעֲמִיד עָלָיו שוֹנְאִים, כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לְקָרֵב בְּנֵי אָדָם, כִּי הַצַּדִּיק שֶׁאֵין לוֹ שוֹנְאִים, אֵין יָכוֹל לְקָרֵב, כְּמוֹ בְּעֵת בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ יֵשְׁבוּ בְּשַׁלְוָה, וְאָז אֵין מְקַבְּלִים גֵּרִים.
 

יעבץ

משתמש ותיק
נראה שאהבתך לרבך ה"ה מוהר"נ ז"ע מקלקלת השורה. עברתי על האשכול ואין פה מילה נגד רבינו או ברסלב, וכבר אתה מאשים בניאוף (!) חזור בך!
 
אז מניין היצר הזה, להכחיש כל סיפור, להמעיט בערך ולזלזל, כן צדיק אבל לא כמו שאומרים עליו חסידיו וכו' עפ"ל

בספרים הקדושים כתוב שדברים כאלה מעידים על דוברם.
שלח ידיו בשלומיו חלל בריתו
 

יהודה1

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אז מניין היצר הזה, להכחיש כל סיפור, להמעיט בערך ולזלזל, כן צדיק אבל לא כמו שאומרים עליו חסידיו וכו' עפ"ל

בספרים הקדושים כתוב שדברים כאלה מעידים על דוברם.
שלח ידיו בשלומיו חלל בריתו
פשוט מאוד! כי זה מבזה צדיקים אחרים, שעליהם לא אומרים שבחים כאלה. ולכן כשמספרים שבחים על רבי נחמן, באופן שמשתמע שכאילו הוא צדיק גדול יותר מכולם או שרק אליו ראוי להתקרב וכו' זה עצמו מעורר את המחלוקת.
אכן אם הדברים נכונים ברור שמי שרוצה להמעיט בזה זה סימן רע. אבל למה להאמין לזה? עיין משלי יד טו.
אם אכן קיבלת כך מאבותיך יישר. אבל חברי הפורום כאן לא קיבלו כך.
ודווקא מתוך זה אפשר ללמוד על גודל מעלתו - שעל צדיקים אחרים שאמנם הם צדיקים אבל אין ביכלתם להציל ולתקן נשמות ישראל - אין הס"מ מקדיש מלחמה כ"כ.
אבל על הצדיק הקדוש הזה, שמסר את נפשו להוציא את הנשמות הנדחות ביותר משאול תחתיות, וכל דבריו עצות טובות ודברי נחמות כמים קרים לנפש עייפה, הנובעים מקודש הקדשים, וקרא על עצמו "ואני ידי מלוכלכות בדם ושפיר ושליא וכו'" - עליו חרק הס"מ שיניו להסית לעשות עליו מחלוקת ולהסית בני אדם לדבר עליו כל רע.
שהרי רביה"ק נלחם להוציא נפשות מידיו, וגורם לו להקיא את עצמותו כידוע בספרים.
אם אתה מאמין רק מכח טענה זו. הרי יש רבי עזריה מן האדומים.
למעשה האם להאמין שהוא  צדיק או לא והאם להאמין למה שקיבלת מאבותיך או לא, זו החלטה אישית שלך בלבד. ולא "כל החולק עליך כחולק על השכינה"
 
 
דברי הבל ועם ארצות ממש. שמא תאמר כן גם על רשב"י, שהעיד שיכול לפטור כל העולם מן הדין, שהוא לא בסדר כי זה מוריד תנאים אחרים?
נו באמת.
כמובן שלא אני העליתי את עניין גדולת מוהר"ן, ואף פעם איני כותב ע"כ בפורום מפני המחלוקת. אך כשמישהו אחר מנסה להמעיט - מחובתי למחות.
וגם אם תתנסח הכי יפה שבעולם, אם תורף דבריך הם להמעיט ולהקטין ולבזות - הרי שלא היית זוכה לאצטלא הזאת אילולא היית ראוי לה.

מי שבאמת רוצה להבין את הנושא של גדולת רבינו, ואיך זה מסתדר עם עניין ירידת הדורות, ורק מי שאין כוונתו לקנטר אלא מבקש את האמת ורוצה להבין - יכול לדבר איתי על זה בהודעות הפרטיות.
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אז מניין היצר הזה, להכחיש כל סיפור, להמעיט בערך ולזלזל, כן צדיק אבל לא כמו שאומרים עליו חסידיו וכו' עפ"ל

בספרים הקדושים כתוב שדברים כאלה מעידים על דוברם.
שלח ידיו בשלומיו חלל בריתו
לפני שאתה מתחיל לדחוף עפר לפיהם של אנשים- שסך הכל לא חושבים שמה שאמרו חסידיו עליו בהכרח נכון !!!!
כדאי שתכניס משהו אחר לראש שלך ...
אה .. בעצם צריך לזרוק את השכל ....
 
 
זאת נחמתי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אז מניין היצר הזה, להכחיש כל סיפור, להמעיט בערך ולזלזל, כן צדיק אבל לא כמו שאומרים עליו חסידיו וכו' עפ"ל

בספרים הקדושים כתוב שדברים כאלה מעידים על דוברם.
שלח ידיו בשלומיו חלל בריתו
לפני שאתה מתחיל לדחוף עפר לפיהם של אנשים- שסך הכל לא חושבים שמה שאמרו חסידיו עליו בהכרח נכון !!!!
כדאי שתכניס משהו אחר לראש שלך ...
אה .. בעצם צריך לזרוק את השכל ....
 
או שאולי לפני שאתה מטנף על קדושי עליון כמו שעשית פה בעבר, תלך למקוה, ותתחיל לחזור בתשובה על העבירות שלך. תתבייש.
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
אדוני הנכבד, נא הפסק להשמיץ על חשבון מסקנות שאתה החלטת בעצמך, אתה חושב שכל מה שרבי נחמן אמר בהכרח נכון ומוסכם,
יש כאלה שחושבים לא ככה, הגיע הזמן שתקלוט שיש כאלה שחושבים אחרת ממך . ותפסיק לחטוא בעבירות החמורות שאתה מאשים את כל העולם, וכמו שאמרו חז"ל (לא רבי נחמן ...)כל הפוסל במומו פוסל .
לא טינפתי את הפה על שום קדושי עליון אא"כ אתה קדוש עליון בעינך .
 
אני מנסה להבין מאיפה מוכרות לי המילים האלה. ממש אותם מילים. כולל ה"אדוני הנכבד".
עכשיו אני נזכר: נאומו של יאיר לפיד בכנסת לפני כמה שנים, בו הוא השפיל את הח"כים החרדים.

אין בעיה, ניצחת, אתה הכי שנון פה. (וכמובן, לא אני זה שפוסל, הדברים מפורשים בספרים כנ"ל)
 

בר בי רב

משתמש ותיק
לגוף הענין דלעיל.
לומר על שמועה שהיא לא נכונה במידה והיא לא נכונה יש בזה רק מצוה ואין בזה שום חשש עבירה כלל.
דבר זה מוסכם לפי כל השיטות והדעות, ואין בזה שום מחלוקת.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית