לבקשת רבים, עדכנו את כללי פורום הקורונה, לטובת כולנו - נא להקפיד לשמור עליהם
מעתה, בפורום קורונה הראשי יעלו נידונים תורניים בלבד, ובתת הפורום עדכונים נחוצים בלבד
נא לא לערב בין הפורומים, ונא לא להעלות כלל עדכונים שאינם נחוצים ושאר מילי דעלמא, פורומינו - פורום לתורה!
בתקווה להבנה, בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"

הפטרת פרשת קדושים


פותח הנושא
ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הפטרת פרשת קדושים

שליחה על ידי ראובן » 12 אוגוסט 2018, 22:32

בסוף סימן תכ"ח מבואר במ"ב שמפטירים את הפטרת אחרי מות "הלוא כבני כושיים" גם כשאחרי מות וקדושים מחוברות ואפילול אם הם נפרדות ואחרי מות היא ר"ח (כך יכול לקרות בחו"ל) קורים את ההפטרה שלה בקדושים. ורק אם הפרשות נפרדות וגם אין הטרה אחרת לאחרי מות אז קורים את ההפטרה של קדושים. כי כבר קראו
"הלוא כבני כושיים" לאחרי מות.
ולא כל כך הבנתי את הסברא. אם לא ראוי לקרוא את הפטרת קדושים מה בכך שתהיה הפטרה כפולה שתי שבתות. הרי גם בלא"ה יש הפטרות שנקראות פעמיים בשנה. הפטרת ענייה סוערה ורני עקרה נקראות בפרשת נח. והפטרת רני ושמחי נקראת גם בחנוכה וגם בהפטרת בהעלותך. :?:


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 232 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפטרת פרשת קדושים

שליחה על ידי דרומאי » 12 אוגוסט 2018, 23:22

ראובן כתב:בסוף סימן תכ"ח מבואר במ"ב שמפטירים את הפטרת אחרי מות "הלוא כבני כושיים" גם כשאחרי מות וקדושים מחוברות ואפילול אם הם נפרדות ואחרי מות היא ר"ח (כך יכול לקרות בחו"ל) קורים את ההפטרה שלה בקדושים. ורק אם הפרשות נפרדות וגם אין הטרה אחרת לאחרי מות אז קורים את ההפטרה של קדושים. כי כבר קראו
"הלוא כבני כושיים" לאחרי מות.
ולא כל כך הבנתי את הסברא. אם לא ראוי לקרוא את הפטרת קדושים מה בכך שתהיה הפטרה כפולה שתי שבתות. הרי גם בלא"ה יש הפטרות שנקראות פעמיים בשנה. הפטרת ענייה סוערה ורני עקרה נקראות בפרשת נח. והפטרת רני ושמחי נקראת גם בחנוכה וגם בהפטרת בהעלותך. :?:
יש להוסיף ולחזק את קושייתך, שהרי משכחת לה שמפטירין אותה הפטרה ממש ב' שבועות ברצף (חידה :?: !), וא''כ מה לי שיפטירו באחרי מות ובקדושים אותה הפטרה.
אבל נראה שהנדון לא דומה לראיות. כשקוראים הפטרה בגלל שהיא מעין המאורע ודאי אין חסרון שכבר קראו את ההפטרה הזאת, כי סוף סוף עכשיו היא מעין המאורע, כמו חנוכה, או שבעה דנחמתא. אבל אם קוראים הפטרה בגלל שהיא מעין הפרשה- או אז לא שייך להפטיר על שתי פרשיות אותה הפטרה, ולכן מוכרחים להפטיר בהודע את ירושלים- למרות שהיא הפטרה לא רצויה. כנלענ''ד.


פותח הנושא
ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפטרת פרשת קדושים

שליחה על ידי ראובן » 13 אוגוסט 2018, 01:21

דרומאי כתב:
ראובן כתב:בסוף סימן תכ"ח מבואר במ"ב שמפטירים את הפטרת אחרי מות "הלוא כבני כושיים" גם כשאחרי מות וקדושים מחוברות ואפילול אם הם נפרדות ואחרי מות היא ר"ח (כך יכול לקרות בחו"ל) קורים את ההפטרה שלה בקדושים. ורק אם הפרשות נפרדות וגם אין הטרה אחרת לאחרי מות אז קורים את ההפטרה של קדושים. כי כבר קראו
"הלוא כבני כושיים" לאחרי מות.
ולא כל כך הבנתי את הסברא. אם לא ראוי לקרוא את הפטרת קדושים מה בכך שתהיה הפטרה כפולה שתי שבתות. הרי גם בלא"ה יש הפטרות שנקראות פעמיים בשנה. הפטרת ענייה סוערה ורני עקרה נקראות בפרשת נח. והפטרת רני ושמחי נקראת גם בחנוכה וגם בהפטרת בהעלותך. :?:
יש להוסיף ולחזק את קושייתך, שהרי משכחת לה שמפטירין אותה הפטרה ממש ב' שבועות ברצף (חידה :?: !), וא''כ מה לי שיפטירו באחרי מות ובקדושים אותה הפטרה.
אבל נראה שהנדון לא דומה לראיות. כשקוראים הפטרה בגלל שהיא מעין המאורע ודאי אין חסרון שכבר קראו את ההפטרה הזאת, כי סוף סוף עכשיו היא מעין המאורע, כמו חנוכה, או שבעה דנחמתא. אבל אם קוראים הפטרה בגלל שהיא מעין הפרשה- או אז לא שייך להפטיר על שתי פרשיות אותה הפטרה, ולכן מוכרחים להפטיר בהודע את ירושלים- למרות שהיא הפטרה לא רצויה. כנלענ''ד.
בעניין החידה, האם כוונתך ל"שוש אשיש" שהיה מנהג לקרוא אותה בשבת שיש חתן. (ואם היו כמה שבתות רצופות וכן בסוף שבע דנחמתא, אפשר אפילו 3 פעמים) התשובה שלך לא מניחה את דעתי. כי אם ההפטרה השנייה גם היא מעין הפרשה למה אי אפשר לקרואעל שתי פרשות אותה הפטרה.


פותח הנושא
ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפטרת פרשת קדושים

שליחה על ידי ראובן » 13 אוגוסט 2018, 01:30

ואם עסקינן בזה. יש דבר שדומה לתירוץ זה עלל קושיא אחרת שיש לי בעניין הפטרות, שהרי הפטרת שביעי של פסח היא שירת דוד ואילו הפטרת פרשת בשלח היא שירת דבורה וקשה למה לא יהיה אותה הפטרה. ואין לומר משום שאין להפטיר אותה הפטרה פעמיים בשנה ממה שכבר הובא ועוד שהפטרת האזינו היא שירת דוד. אבל יש לומר שעל שתתי פרשות שונות לא מפטירים אותה הפטרה אבל על מעין המאורע מפטירים אותה הפטרה כמו של פרשה אחרת. ולכן היה מן הראוי שעל שירת הים יקביל ההפטרה של שירת דוד שגם היא שירה על הצלה מן האוייבים אבל אחרי שהפטרת האזינו תפוסה בשירת דוד לכן הפטרת בשלח קיבלה את שירת דבורה. אמנם זה דוחק שהרי לכאורה שירת דבורה באמת מאימה יותר שהרי היא על מפלת השונאים על ידי המים וכמו שכתוב שם "נחל קישון גרפם".ולפי זה קשה למה לא נבחרה הפטרה זו גם לשביעי של פסח.
מאידך אנו רואים שאין להפטיר אותה הפטרה אפילו על דבר אחד ממש. בשבתות חנוכה שבראשונה מפטירים בנרות דזכריה "רני ושמחי" ובשנייה בנרות דשלמה "ויעש חירום"


פותח הנושא
ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפטרת פרשת קדושים

שליחה על ידי ראובן » 13 אוגוסט 2018, 13:16

מצאתי אפשרות אחרת בנוגע לחידה. הפטרת פרשת זכור כשפורים דמוקפים חל בשבת. מפטירים אותה שוב.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 232 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפטרת פרשת קדושים

שליחה על ידי דרומאי » 13 אוגוסט 2018, 19:56

ראובן כתב: התשובה שלך לא מניחה את דעתי. כי אם ההפטרה השנייה גם היא מעין הפרשה למה אי אפשר לקרואעל שתי פרשות אותה הפטרה.
אסביר יותר את כוונתי, כמו שיש סדר פרשיות כך יש גם 'סדר הפטרות', וכן איתא להדיא במגילה. ולכן לא שייך שתהיינה שתי פרשיות עם אותה הפטרה, זה כמו שנקרא בשתי שבתות אותה פרשה. אבל בהפטרות של מעין המאורע ודאי כמו שקוראים בתורה לפעמים מעין המאורע שלא לפי הסדר פרשיות- ה''ה בסדר הפטרות.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1061
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 409 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפטרת פרשת קדושים

שליחה על ידי יעבץ » 13 אוגוסט 2018, 22:58

העניין הוא לא הכפילות. אם לא רוצים להפטיר בהודע את ירושלים, לא חסר מקומות אחרים בנביא להפטיר בהם מעין הפרשה וחסל. ור"א שפסק אין מפטירין בהודע לא כפל בשביל זה שום הפטרה. אלא שלמנהגינו כן מפטירין בהודע (מטעם כלשהוא) ולכן אין 'לעקוף' אותה. ודברי הרמ"א באו לומר שמכיון והפטרה זו שנויה במחלוקת לכן אם עדיין לא הפטירו בהלא כבני כושיים יש להעדיף זו על זו, שהרי בהכרח ידלגו הפטרה אחת א"כ רצוי לדלג על הודע. אבל ברגע שאין כאן דילוג כלל, חוזר המנהג המקורי להפטיר בהודע את ירושלים. וזו כוונת המ"ב.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים