ספר "זית רענן" על שיעור כזית ועוד - יצא לאור

ינון בר כוכבא

משתמש רגיל
שלום רב לכל רבני הפורום הנכבד.
ב"ה שלחתי להדפסה את קונטרסי הק' "זית רענן" העוסק בבירור שיעור כזית (וכביצה ורביעית וכו')
וכל הרוצה ליטול יבוא ויטול. ואם יעשה עימי חסד ישלח גם לכל מי שיחפוץ. הצג קובץ מצורף ספר זית רענן.pdf
 

יוסף מיכל

משתמש ותיק
תודה רבה, מסקירה ראשונית נראה מאד מעניין ומרתק. תודה רבה על ההשקעה העצומה לבירור הענין.
[אגב, גם השם 'זית רענן' מצא מאד חן בעיניי, כי ה'זית' ימיו כימי עולם, והנידון בשיעורו הוא גם עתיק יומין, ואעפ"כ הבאת לנו 'זית רענן'].
ברכתי, שתזכה להפיץ עוד ממעיינותיך חוצה, להגדיל תורה ולהאדירה
 

מסוא משה

משתמש רגיל
אני רוצה להודות מאוד על הרה"ג ינון בר כוכבא על הספר הנפלא שכתב!
לפני זמן קראתי מאמרו בירחון האוצר שכתב את הדברים בקיצור גדול, ובאמת כל מי שקורא רואה דברים ברורים!
לענ"ד כל אחד שמעוניין בנושא הזה של כזית חייב ללמוד הספר הזה!

תודה רבה על ספר כל כך חשוב!
שנזכה לראות עוד ספרים כאלו!
 

יוסף1

משתמש רגיל
נפלא ביותר.

כת"ר כתב ש"השו“ע פסק בהל‘ עירובין ”להקל“ 
להניח שיעור עירוב כהרמב“ם אפילו שיש שם ברכה ’על מצות עירוב‘, ואילו לתוס‘ הרי היא ברכה לבטלה, כי לא הניח שיעור עירוב, שלשיטתם הוא יותר מט‘ ביצים".

האם ברור שזו ברכה לבטלה, מכיון שזה עדיין שיעור עירוב לפחות מי"ח אנשים (גרוגרת לכל אחד)? 
​​
 

ינון בר כוכבא

משתמש רגיל
פותח הנושא
יוסף1 אמר:
נפלא ביותר. כת"ר כתב ש"השו“ע פסק בהל‘ עירובין ”להקל“ 
להניח שיעור עירוב כהרמב“ם אפילו שיש שם ברכה ’על מצות עירוב‘, ואילו לתוס‘ הרי היא ברכה לבטלה, כי לא הניח שיעור עירוב, שלשיטתם הוא יותר מט‘ ביצים". האם ברור שזו ברכה לבטלה, מכיון שזה עדיין שיעור עירוב לפחות מי"ח אנשים (גרוגרות לכל אחד)? 
​​
לענ"ד הוא ברכה לבטלה מב' סיבות א) הרי מערב למשל בעשרה גרוגרות בעבור 18 אנשים הדרים בחצר ונמצא שיש פחות מגרוגרת לכל אחד ואחד ואין שום שיעור עירוב כלל לאף אחד מהם
ב) ועוד שאם לא יתפוס העירוב לכולם אינו עירוב, כי אוסר על השאר כמבואר בסי' שסז ועוד מקומות
 

יוסף1

משתמש רגיל
תודה רבה - מסתבר כדבריך.

כת"ר כתב ש"רוב ככל גדולי האחרונים כתבו שיש להוריד רבע מהביצה בעבור הקליפה". האם לפי זה יוצא שזית אחד הוא 0.375 מביצה עם הקליפה לפי תוס' (שביצה בלי קליפתה שווה לשני זיתים) וי"ח זיתים הם 6.75 ביצים עם הקליפה? 
 

ינון בר כוכבא

משתמש רגיל
פותח הנושא
יוסף1 אמר:
כת"ר כתב ש"רוב ככל גדולי האחרונים כתבו שיש להוריד רבע מהביצה בעבור הקליפה". האם לפי זה יוצא שזית אחד הוא 0.375 מביצה עם הקליפה לפי תוס' (שביצה בלי קליפתה שווה לשני זיתים) וי"ח זיתים הם 6.75 ביצים עם הקליפה? 
חזרה למעלה
אכן כן
ועל פי זה תירצו והשוו את שיטת הרמב"ם עם שיטת התוס' שהזית חצי ביצה בלי קליפתה. אלא שהוסיפו לומר שב' זיתים "לאו דוקא" ויש יותר מב' זיתים בביצה, אלא שאין ג' זיתים בביצה. עיין באורך בספרי מאמר א' ענף ה' עמוד עא
 

צדיקוש

משתמש ותיק
הרב בר כוכבא כבר איתמחי גברא וקמיעא בספריו ומאמריו!
לאחרונה עולם התורה התענג מקונטרסו המיוחד על פורים במתיקות מיוחדת!!
לראשונה נתבארו כל דיני בן כרך שהלך לעיר באריכות ובבהירות!
[אמנם מה שהמציא בסוף הקונטרס הנ"ל כאילו כל הספרדים חייבים לקבל הוראות מרן הגרע"י, וחידש כללים וכללי כללים, וסובר שמרן הגרע"י גדול מהח"ח ומהחזו"א ומהבא"ח וכו' וכו', לא ירד בני עימהם וח"ו וח"ו להמציא חדשות כאלו, שלא הומצאו בשום חוג ועדה,  ועוד כמה שנים יאמרו זאת על בנו וכו' ואין לדבר סוף.
ופשוט לי שלא ניחא ליה למרן הגרע"י דיאמרו כן משמיה].
ועכשיו בחיבורו כזית שבו סילת ובירר הענין עד תומו וכבר הו"ל בכמה מאמרים וקונטרסים, ואני עוקב אחריו רבות, וניכר שהוא ת"ח אמיתי שכוונתו לש"ש!
יגדיל תורה ויאדיר!
 

ינון בר כוכבא

משתמש רגיל
פותח הנושא
מסוא משה אמר:
איפה אפשר להשיג הקונטרס על פורים?
קובץ מייל אפשר לשלוח תצור עימי קשר ybc8834@gmail.com
ואם תרצה מודפס תכתוב לי במייל את הכתובת שאפשר להניח בעבורך בירושלים
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
בין ניקוי תנור לכיריים נפניתי להסתכל בספרו של הרב המחבר, ומשהתחלתי לקרוא ראיתי שלא הניח אברך בארץ ישראל התופס משרה תורנית או מח"ס כלשהו שלא פנה אליו (וטוב עשה), והביא כל מכתב שכתבו לו, אבל כמה עצוב לקרוא את המכתבים הללו....

מכתב ועוד מכתב, אפילו שמות מוכרים וידועים, אחד אחרי השני כולם באותו נוסח: הנני לשבח ולפאר את המחבר שעמל ויגע וטרח וכתב וסיכם בצורה נפלאה את דעות הפוסקים... וראוי לעלות על שולחן מלכים... (אבל מאן מלכי רבנן, אתה הוא המלך עכשיו, אולי תכריע בנדון? למי אתה משאיר את ההכרעה? זקני הדור המפורסמים הלכו כולם לעולמם...)

ומהם שהפליגו לומר שמסקנת המחבר נכונה, וגאון אחד (גאון אמיתי) אפילו כתב שכך הוא מקובל מאביו, שזהו שיעור כזית (ואביו גם הוא רב מפורסם), ועם כל זאת... לדינא שום כלום.

"לחוש לחומרא לברכה אחרונה" זה כל עם הארץ יכול לומר, אבל לפסוק ולהכריע לדינא הלכה למעשה, גם בליל הסדר וגם בכל מקום, שכזית הוא גודל של זית, 7 סמ"ק לכל היותר? זה כבר לא.

המסכימים היו מוכנים לכתוב כל דבר (היה אחד שאפילו הכניס את הענין של לבישת פאה בתוך הסכמתו... לא יאומן כי יסופר... ואני עוד העברתי לתומי לידידיי את הספר הזה עם המלצת קריאה), ובלבד לא לכתוב שהלכה למעשה כדברי המחבר וגם בכזית מצה בליל הסדר!

אחד אחרי השני, פשוט מפחדים להכריע, ותורה מה תהא עליה? עצוב מאוד מאוד.
 

ינון בר כוכבא

משתמש רגיל
פותח הנושא
משיב כהלכה אמר:
בין ניקוי תנור לכיריים נפניתי להסתכל בספרו של הרב המחבר, ומשהתחלתי לקרוא ראיתי שלא הניח אברך בארץ ישראל התופס משרה תורנית או מח"ס כלשהו שלא פנה אליו (וטוב עשה), והביא כל מכתב שכתבו לו, אבל כמה עצוב לקרוא את המכתבים הללו....

מכתב ועוד מכתב, אפילו שמות מוכרים וידועים, אחד אחרי השני כולם באותו נוסח: הנני לשבח ולפאר את המחבר שעמל ויגע וטרח וכתב וסיכם בצורה נפלאה את דעות הפוסקים... וראוי לעלות על שולחן מלכים... (אבל מאן מלכי רבנן, אתה הוא המלך עכשיו, אולי תכריע בנדון? למי אתה משאיר את ההכרעה? זקני הדור המפורסמים הלכו כולם לעולמם...)

ומהם שהפליגו לומר שמסקנת המחבר נכונה, וגאון אחד (גאון אמיתי) אפילו כתב שכך הוא מקובל מאביו, שזהו שיעור כזית (ואביו גם הוא רב מפורסם), ועם כל זאת... לדינא שום כלום.

"לחוש לחומרא לברכה אחרונה" זה כל עם הארץ יכול לומר, אבל לפסוק ולהכריע לדינא הלכה למעשה, גם בליל הסדר וגם בכל מקום, שכזית הוא גודל של זית, 7 סמ"ק לכל היותר? זה כבר לא.

המסכימים היו מוכנים לכתוב כל דבר (היה אחד שאפילו הכניס את הענין של לבישת פאה בתוך הסכמתו... לא יאומן כי יסופר... ואני עוד העברתי לתומי לידידיי את הספר הזה עם המלצת קריאה), ובלבד לא לכתוב שהלכה למעשה כדברי המחבר וגם בכזית מצה בליל הסדר!

אחד אחרי השני, פשוט מפחדים להכריע, ותורה מה תהא עליה? עצוב מאוד מאוד.
גם אני הקטן עצוב מאוד מאוד על זה.
אבל המצב עצוב עוד יותר כי כל מה שאתה רואה שם זה אלו שאחרי תחנונים "הסכימו ברוב טובם" לכתוב כמה מילים של ברכה. אולם יש אחרים שאפילו לא מסכימים לשמוע אפילו כמה דקות. או כאלו שאחרי ששמעו בקצרה ממש מה שיש לי לומר הפטירו שהם "פוחדים" שלא תהיה מזה פצצה פוליטית (רבנית כמובן) ובל יזכר שמם אפילו במכתב ברכה.
מה יש לומר... ה' יעזור
היה רב אחד חשוב שקיבל אותי בצעקות שכל דברי שטויות וכו', אבל בכל זאת לקח קונטרס אחד. אחר כך כשחזרתי אליו לקחת את הקונט' (כדי לתת לרבנים אחרים) כיבד אותי מאוד ואמר לי "כל דבריך נכונים" אבל מי יכול לשנות. אמרתי לו בשביל זה באתי אל זקני הרמנים. הוא הבטיח שיתן מבכתב ברכה אבל לבסוף גם זה לא קרה.
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
בענין זה יש לציין לשבח את הגר"מ אלחרר שמסר סדרת שיעורים בנושא (העלו זאת ליוטיוב), לא נרתע מלפסוק הלכה למעשה בשער בת רבים שהזית הוא שיעור זית בינוני של ימינו, ומעורר על הנושא בכל הזדמנות, ולא רק "לחוש לחומרא" אלא גם לקולא, ואפילו בליל הסדר.
 
ינון בר כוכבא אמר:
משיב כהלכה אמר:
בין ניקוי תנור לכיריים נפניתי להסתכל בספרו של הרב המחבר, ומשהתחלתי לקרוא ראיתי שלא הניח אברך בארץ ישראל התופס משרה תורנית או מח"ס כלשהו שלא פנה אליו (וטוב עשה), והביא כל מכתב שכתבו לו, אבל כמה עצוב לקרוא את המכתבים הללו....

מכתב ועוד מכתב, אפילו שמות מוכרים וידועים, אחד אחרי השני כולם באותו נוסח: הנני לשבח ולפאר את המחבר שעמל ויגע וטרח וכתב וסיכם בצורה נפלאה את דעות הפוסקים... וראוי לעלות על שולחן מלכים... (אבל מאן מלכי רבנן, אתה הוא המלך עכשיו, אולי תכריע בנדון? למי אתה משאיר את ההכרעה? זקני הדור המפורסמים הלכו כולם לעולמם...)

ומהם שהפליגו לומר שמסקנת המחבר נכונה, וגאון אחד (גאון אמיתי) אפילו כתב שכך הוא מקובל מאביו, שזהו שיעור כזית (ואביו גם הוא רב מפורסם), ועם כל זאת... לדינא שום כלום.

"לחוש לחומרא לברכה אחרונה" זה כל עם הארץ יכול לומר, אבל לפסוק ולהכריע לדינא הלכה למעשה, גם בליל הסדר וגם בכל מקום, שכזית הוא גודל של זית, 7 סמ"ק לכל היותר? זה כבר לא.

המסכימים היו מוכנים לכתוב כל דבר (היה אחד שאפילו הכניס את הענין של לבישת פאה בתוך הסכמתו... לא יאומן כי יסופר... ואני עוד העברתי לתומי לידידיי את הספר הזה עם המלצת קריאה), ובלבד לא לכתוב שהלכה למעשה כדברי המחבר וגם בכזית מצה בליל הסדר!

אחד אחרי השני, פשוט מפחדים להכריע, ותורה מה תהא עליה? עצוב מאוד מאוד.
גם אני הקטן עצוב מאוד מאוד על זה.
אבל המצב עצוב עוד יותר כי כל מה שאתה רואה שם זה אלו שאחרי תחנונים "הסכימו ברוב טובם" לכתוב כמה מילים של ברכה. אולם יש אחרים שאפילו לא מסכימים לשמוע אפילו כמה דקות. או כאלו שאחרי ששמעו בקצרה ממש מה שיש לי לומר הפטירו שהם "פוחדים" שלא תהיה מזה פצצה פוליטית (רבנית כמובן) ובל יזכר שמם אפילו במכתב ברכה.
מה יש לומר... ה' יעזור
היה רב אחד חשוב שקיבל אותי בצעקות שכל דברי שטויות וכו', אבל בכל זאת לקח קונטרס אחד. אחר כך כשחזרתי אליו לקחת את הקונט' (כדי לתת לרבנים אחרים) כיבד אותי מאוד ואמר לי "כל דבריך נכונים" אבל מי יכול לשנות. אמרתי לו בשביל זה באתי אל זקני הרמנים. הוא הבטיח שיתן מבכתב ברכה אבל לבסוף גם זה לא קרה.
אין זמני איתי כעת לעיין בקונטרס, אני עסוק בסוגיית "ערבי פסחים"...
הייתי שמח אם היית כותב את המסקנות באופן כללי

תודה
 

יואל שילה

משתמש ותיק
ינון בר כוכבא אמר:
גם אני הקטן עצוב מאוד מאוד על זה.
אבל המצב עצוב עוד יותר כי כל מה שאתה רואה שם זה אלו שאחרי תחנונים "הסכימו ברוב טובם" לכתוב כמה מילים של ברכה. אולם יש אחרים שאפילו לא מסכימים לשמוע אפילו כמה דקות. או כאלו שאחרי ששמעו בקצרה ממש מה שיש לי לומר הפטירו שהם "פוחדים" שלא תהיה מזה פצצה פוליטית (רבנית כמובן) ובל יזכר שמם אפילו במכתב ברכה.
מה יש לומר... ה' יעזור
הרב ינון היקר
אין לך שום צורך בכל זה
דבריך היקרים והחכמים והמלאים בקיאות והבנה - אינם צריכים לשום מכתבי ברכה מאולצים
דבריהם הם הם זכרונם
למדת, חקרת, סיכמת, הנגשת, הפצת - אין צורך ביותר
מכתבי ברכה לא מעלים ולא מורידים, אא"כ באמת יש בהם תוכן ממשי
או שעכ"פ מעידים על הגברא

וכבר אמרו לי פוסקים חשובים שיותר ויותר אברכים מפנימים שבירורים הלכתיים יוכלים להעשות רק ע"י מי שהתמחה בנושא, ושתארים מפוצצים הם לא ערובה לבירור הלכתי
כך שדי לעולם בבירור שלך, הרוצה לקבל - לחיי, והרוצה להתעצבן - שיהיה בריא, וין לך מה להתייחס אליו כלל וכלל, אא"כ אכן הוא טוען טענות ענייניות טובות. 
 
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
ינון בר כוכבא אמר:
גם אני הקטן עצוב מאוד מאוד על זה.
אבל המצב עצוב עוד יותר כי כל מה שאתה רואה שם זה אלו שאחרי תחנונים "הסכימו ברוב טובם" לכתוב כמה מילים של ברכה. אולם יש אחרים שאפילו לא מסכימים לשמוע אפילו כמה דקות. או כאלו שאחרי ששמעו בקצרה ממש מה שיש לי לומר הפטירו שהם "פוחדים" שלא תהיה מזה פצצה פוליטית (רבנית כמובן) ובל יזכר שמם אפילו במכתב ברכה.
מה יש לומר... ה' יעזור
היה רב אחד חשוב שקיבל אותי בצעקות שכל דברי שטויות וכו', אבל בכל זאת לקח קונטרס אחד. אחר כך כשחזרתי אליו לקחת את הקונט' (כדי לתת לרבנים אחרים) כיבד אותי מאוד ואמר לי "כל דבריך נכונים" אבל מי יכול לשנות. אמרתי לו בשביל זה באתי אל זקני הרמנים. הוא הבטיח שיתן מבכתב ברכה אבל לבסוף גם זה לא קרה.
אם יורשה לי לומר דברי חיזוי עתידיים
לי אישית ברור הענין שבעוד כמה שנים הגישה שלך תתפוס יותר ויותר.
וכל אלו שעכשיו לא העיזו או לא הבינו. עוד כמה שנים יודו על האמת.
מה לעשות שהאמת תמיד בסוף מתקבלת רק צריך סבלנות...
 
משיב כהלכה אמר:
בענין זה יש לציין לשבח את הגר"מ אלחרר שמסר סדרת שיעורים בנושא (העלו זאת ליוטיוב), לא נרתע מלפסוק הלכה למעשה בשער בת רבים שהזית הוא שיעור זית בינוני של ימינו, ומעורר על הנושא בכל הזדמנות, ולא רק "לחוש לחומרא" אלא גם לקולא, ואפילו בליל הסדר.
כמה זה 'זית בינוני של ימיני'? זה הזית שיש בקופסאות שימורים רגילות, או משהו אחר?
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
משיב כהלכה אמר:
המסכימים היו מוכנים לכתוב כל דבר, ובלבד לא לכתוב שהלכה למעשה כדברי המחבר וגם בכזית מצה בליל הסדר!

והנה ב"ה זכינו לרב מאזוז, שבניגוד למסכימים הנ"ל (שרובם מו"צים שכונתיים ואינם מוכרים) הסכים לומר בפה מלא שכזית הוא גודל זית ולא יותר, ואת דבריו יש להדפיס בראש הספר. גם מפני מעמדו הציבורי יחסית לנ"ל, וגם מפני דבריו החד משמעיים ביחסית לנ"ל.

וכך נכתב בעלון "בית נאמן" האחרון:

"היום התברר שמה שאנחנו אומרים שכזית זה 27 גרם זו טעות, כי כזית זה פשוטו כמשמעו כמו הזיתים שיש בימינו, והזית הכי גדול שיש בימינו הוא 13 סמ“ק, אבל לא 27 גרם".

"וזה אמרתי מלבי בתחילה, ואחר כך ראיתי שכמה ראשונים אומרים ככה (עיין בס‘ ה‘ נסי ח“ב חלק השו“ת סי‘ מ“ט). למה? כי חכמי הספרדים מעולם לא שאלו כמה זה כזית, על שיעור ביצה ראינו שדנו, אבל על כזית לא שאלו. והתוספות (בחולין דף ק“ג ע“ב ד“ה חלקו) הם הראשונים שאמרו כמה זה כזית, והוכיחו ממקומות אחרים שכזית זה חצי ביצה.

ולמעשה אין מי שראה כזית בעולם שהוא חצי ביצה, תקח את הביצה הכי קטנה, ותקח את הזית הכי גדול זה לא יהיה חצי. אלא שהתוספות לא הכירו זיתים. הודיעו לי שבמקום מסויים בצרפת, כל האזור ממעלה פלונית עד מעלה פלונית, אין שם זיתים. ויש לי הוכחה לזה מתוס‘ פסחים (דף ל“ו ע“א ד“ה מה) ועירובין (דף י“ח ע“ב ד“ה מרורין) שהם כותבים שהזית הוא מתוק, רק האילן מר. לא יתכן כדבר הזה.

מישהו שמע דבר כזה זית מתוק?! אבל יש אנשים עקשנים שאומרים שהזיתים של התוספות היו מתוקים...

איפה נעלמו הזיתים האלה? אומרים לך: נעלמו, מה נעשה להם?!... הבן איש חי כותב (ש“א פרשת פינחס אות ב‘) שהזיתים מרים, ופשט הגמרא שהזיתים מרים, וגם רש“י פירש שהזית מר, בשבת דף נ‘ (ע“ב ד“ה לפצוע) רש“י אומר שפוצעים את הזיתים כי הם מרים, ושוברים אותם עם סלע או אבן כדי להפיג מעט את מרירותם. וכי זו הכוונה על האילן? ודאי שעל הפרי. אלא שהתוספות לא הכירו את הזית, ולכן חשבו שהזית מתוק.

ולמה חשבו שהזית מתוק? למדתי את זה מדברי מורה אחד שהיה אצל הרב פינסון - רבי מאיר מימון ע“ה שנפטר לפני שנה בן 95 .בנו של רבישמעון מימון שהיה רב בגאבס, הוא היה נותן להם שיעורים בעברית, וכתב להם מה ההבדל בין פרי לירק? אם תאמר שפרי זה פרי עץ, וירק זה מה שגדל באדמה, זה לא נכון, כי יש פרי אדמה כמו אבטיח שנקרא פרי אדמה, א“כ מה זה פרי? אז הוא כתב להם ככה: כל דבר שנאכל כמות שהוא זה פרי, וכל דבר שאינו נאכל רק על ידי בישול או כבישה במלח וכדומה זה ירק (כמו גזר או לפת וכדומה), וכנראה זו הייתה החשיבה של התוספות שכיון שהזית זה פרי, (כמו שמוכח בברכות דף ל“ה ע“ב), אם כן הוא לא צריך לא מליחה ולא כבישה ולא שום דבר. הוא נאכל כמו שהוא. ומזה למדו התוספות שהזית הוא מתוק.

ולמעשה זה לא ככה אלא הזית הוא מר, וככה פשט הגמרא. וגם רש“י יודע שהזית הוא מר, ויתכן שקיבל את זה מרבותיו, או שהוא היה גר בצרפת במקומות שגדלו בהם זיתים. ולכן כיון שהזית מר והזיתים הם קטנים, שיעור כזית הוא קטן כמו בימינו. יש טוענים שמצאו זיתים שהיו בצפת לפני 2000 שנה בזמן החורבן, והגודל שלהם כמו זית הכי קטן שלנו, אבל זו גוזמא, אולי נאמר שגודל זית זה עשרה סמ“ק".
 

ינון בר כוכבא

משתמש רגיל
פותח הנושא
משיב כהלכה אמר:
והנה ב"ה זכינו לרב מאזוז, שבניגוד למסכימים הנ"ל (שרובם מו"צים שכונתיים ואינם מוכרים) הסכים לומר בפה מלא שכזית הוא גודל זית ולא יותר, ואת דבריו יש להדפיס בראש הספר. גם מפני מעמדו הציבורי יחסית לנ"ל, וגם מפני דבריו החד משמעיים ביחסית לנ"ל.
בספרי הק' המצורף לעיל, הבאתי כבר בנספחים שבסוף הספר (בנספח ג') את כל דברי הגר"מ מזוז שליט"א שאמר כבר באורך בשנת תשע"ט פרשת בשלח, עיי"ש.
 

אור מופלא

משתמש רגיל
ינון בר כוכבא אמר:
גם אני הקטן עצוב מאוד מאוד על זה.
אבל המצב עצוב עוד יותר
רבי ינון שליט"א.
הסר עצב מליבך ודכדוך מקרבך.
כי יש שכר לעמלך, ועוד ועוד אברכים תחי"ם לומדים ומשתכנעים.
וביודעי קאמינא.
וגם אצל מי שאינו מקבל מיד את הדברים,
טיפין טיפין הבירור האמיתי מניס את הספיקות.
ותחילה לוקחים את זה כדברים המסתברים לולי דברי וכו'
ואח"כ יותר מתיישב על הלב וחוששים לזה לפחות לחומרא.
ואח"כ מצרפים את זה גם כצירוף לקולא.
ואח"כ כבר נוהגים כן לעצמם.
ואח"כ כבר מורים כך לאחרים בלחישה.
עד שתתפשט ההוראה בכל ישראל.
(זולת כמה מהמדקלמים בפורום מורשת מרן.)
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
ינון בר כוכבא אמר:
בספרי הק' המצורף לעיל, הבאתי כבר בנספחים שבסוף הספר (בנספח ג') את כל דברי הגר"מ מזוז שליט"א שאמר כבר באורך בשנת תשע"ט פרשת בשלח

משיב כהלכה אמר:
ואת דבריו יש להדפיס בראש הספר. גם מפני מעמדו הציבורי יחסית לנ"ל, וגם מפני דבריו החד משמעיים ביחסית לנ"ל
 

בשלמא

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
כמה זה 'זית בינוני של ימינו'? זה הזית שיש בקופסאות שימורים רגילות, או משהו אחר?

הזית בקופסאות השימורים מנופח בהרבה מגודלו המקורי בשל כבישתו בנוזלים זמן ממושך.
לא נראה לי.
אולי גם השיפקעס והמלפפונים הכבושים מנופחים?
 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
לא נראה לי.
אולי גם השיפקעס והמלפפונים הכבושים מנופחים?

איך כותב הרב @ינון בר כוכבא? תשאל את הזית למה הוא מתנהג כך...

כך טיבו של הזית, הזית סופח נוזלים.

פוק חזי (באזור חודש תשרי) מה הם גודלם של הזיתים כאשר הם גדלים על העץ.
 

בשלמא

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
בשלמא אמר:
לא נראה לי.
אולי גם השיפקעס והמלפפונים הכבושים מנופחים?

איך כותב הרב @ינון בר כוכבא? תשאל את הזית למה הוא מתנהג כך...

כך טיבו של הזית, הזית סופח נוזלים.

פוק חזי (באזור חודש תשרי) מה הם גודלם של הזיתים כאשר הם גדלים על העץ.
אמנם עץ הזית העלוב שגדל כמה חצרות סמוך אלי (שאני עושה עליו והרימון שע"י ברכת האילנות) מוציא פירות קטנים, לא יודע איזה זן הוא, וגם אינו מטופל כמו במטעים, אבל כבר ראיתי בבתי בד זנים כפולים ומשולשים ממנו והבינוני כנראה אי שם באמצע.
בכל מקרה נמתין לדברי החברים שיביעו גם הם דעתם. 
 
חלק עליון תַחתִית