האם תפילה נחשבת ב"חציו לכם" או בחציו לה'

אוריאל

משתמש ותיק
ידוע מה שאמרו חז"ל על חלק מהחגים שחציו לה' וחציו לכם, וחלק יותר לכם או יותר לה'.
האם זמן התפילה עולה לחלק של חציו לה' בגלל שעושים כן ללא הנאת הגוף אלא בגלל ציווי ה', או שזה נחשב לחציו לכם בגלל שכבר אמרו על תפילה שהיא נחשבת "לחיי שעה" והיינו שהיא מיועדת להשפיע את השפע בעולם הזה.
 

בנציון

משתמש ותיק
ברמב"ם (שביתת יו"ט ו, יט) משמע שזה מכלל לה':
אַף עַל פִּי שֶׁאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה בַּמּוֹעֲדוֹת בִּכְלַל מִצְוַת עֲשֵׂה. לֹא יִהְיֶה אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ. אֶלָּא כָּךְ הִיא הַדָּת. בַּבֹּקֶר מַשְׁכִּימִין כָּל הָעָם לְבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּלְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת וּמִתְפַּלְּלִין וְקוֹרִין בַּתּוֹרָה בְּעִנְיַן הַיּוֹם וְחוֹזְרִין לְבָתֵּיהֶם וְאוֹכְלִין. וְהוֹלְכִין לְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת קוֹרִין וְשׁוֹנִין עַד חֲצִי הַיּוֹם. וְאַחַר חֲצוֹת הַיּוֹם מִתְפַּלְּלִין תְּפִלַּת הַמִּנְחָה וְחוֹזְרִין לְבָתֵּיהֶן לֶאֱכל וְלִשְׁתּוֹת שְׁאָר הַיּוֹם עַד הַלַּיְלָה.
 

אוריאל

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראיתי דבר מעניין בשו"ת משנה שכיר של הגאון רבי ייששכר טייכטאהל, בשם השו"ע הרב, שמכל מקום מה שמאריכים בניגונים בתפילה זה כבר לא נחשב חציו לה' אלא חציו לכם [מדבריו התעוררתי לדון שאולי כל התפילה נחשב חציו לכם, אבל אכן כפי שהבאתם מל' הר"מ נראה לא כן].
 

בני תורה

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
ידוע מה שאמרו חז"ל על חלק מהחגים שחציו לה' וחציו לכם, וחלק יותר לכם או יותר לה'.
האם זמן התפילה עולה לחלק של חציו לה' בגלל שעושים כן ללא הנאת הגוף אלא בגלל ציווי ה', או שזה נחשב לחציו לכם בגלל שכבר אמרו על תפילה שהיא נחשבת "לחיי שעה" והיינו שהיא מיועדת להשפיע את השפע בעולם הזה.
בלאו הכי מסתבר שתפילות יו"ט אינם בכלל חיי שעה, הרי אין בה בקשות גשמיות.
 

נבשר

משתמש ותיק
האם לדבריך בשבת י'. שרבא אמר לרב המנונא שהאריך בתפילתו שמניח חיי עולם ועוסק בחיי שעה, משום שהתפילה היתה בחול, ואם היה ביו"ט לא היה אומר לו?, וברש"י שם כתב חיי שעה שצורך רפואה מזונות ושלום.
 

דרומאי

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
ראיתי דבר מעניין בשו"ת משנה שכיר של הגאון רבי ייששכר טייכטאהל, בשם השו"ע הרב, שמכל מקום מה שמאריכים בניגונים בתפילה זה כבר לא נחשב חציו לה' אלא חציו לכם [מדבריו התעוררתי לדון שאולי כל התפילה נחשב חציו לכם, אבל אכן כפי שהבאתם מל' הר"מ נראה לא כן].
בפוסקים בסימן תקכ''ט זכור לי הלשון 'לא חציו לכם ולא חציו לה'' על החזנים המאריכים.
שו''ר שבאמת בשו''ע הגר''ז שם סעיף י' כתב דאינו בכלל חציו לה' אלא חציו לכם.
 
חלק עליון תַחתִית