חסר באתרוג זה הדר?


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 238 פעמים
קיבל תודה: 156 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חסר באתרוג זה הדר?

שליחה על ידי מלמד להועיל » 26 ספטמבר 2018, 10:53

ידוע שיש מחלוקת גדולה בין הראשונים אם פסול הדר זה רק ביום הראשון או גם בשאר הימים, ולהלכה זה מחלוקת בין השולחן ערוך לרמ"א
לא כל כך הבנתי, שהרי זה כתוב במפורש שאתרוג חסר בשאר ימים זה כשר, כמו שכתוב בגמרא על אחד האמוראים שהיה אוכל ויוצא מהשאר, ויש בזה מחלוקת אם זה בדיעבד או לכתחילה, ובטור כתוב שאם נשאר השיעור לצאת בו ידי חובה אז אפשר לכתחילה לצאת באתרוג חסר [אבל בשם הראב"ד ראיתי שמביאים שלכתחילה לא יצא בחסר, ולא עיינתי איך מיישב הגמרא הנ"ל]
ומאד לא הבנתי, וכי אתרוג חסר על ידי שאכלו בו, עדיין יש בו "הדר"? איך ייתכן שלפי הרמ"א שהדר פוסל בשאר ימים, נקודה שחורה תפסול, ואילו "חסר" לא יפסול. ואולי באמת יש חסר שלא מחסר את ההדר, כי אינו ניכר לעין [כי חסר זה אפילו כל שהו], אבל זה קצת דחוק לי מסברא כי בגמרא כתוב שהיה אוכל, והטור כאמור כתב שאם אכל והשאיר שיעור כשר לכתחילה, ומסתמא זה ניכר מאד לעין [ואולי הטור באמת סובר כמו השו"ע שאין פסול הדר בשאר ימים והרמ"א יסבור שרק אם חיסר מעט שבמעט שאינו מחסר בהדר כשר, ולא הספקתי לבדוק את זה]

ערכים:


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 511 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חסר באתרוג זה הדר?

שליחה על ידי סבא » 26 ספטמבר 2018, 10:58

עיין בגמ' סוכה ל"ו:
איתמר אתרוג שנקבוהו עכברים אמר רב אין זה הדר, איני, והא רבי חנינא מטביל בה ונפיק בה, ולרבי חנינא קשיא מתניתין, בשלמא מתניתין לרבי חנינא לא קשיא כאן ביום טוב ראשון כאן ביום טוב שני, אלא לרב קשיא, אמר לך רב שאני עכברים דמאיסי, איכא דאמרי אמר רב זה הדר דהא רבי חנינא מטביל בה ונפיק בה, ולרבי חנינא קשיא מתניתין, לא קשיא כאן ביום טוב ראשון כאן ביום טוב שני


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 238 פעמים
קיבל תודה: 156 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חסר באתרוג זה הדר?

שליחה על ידי מלמד להועיל » 26 ספטמבר 2018, 11:19

אם כן אז מבואר שמה שאפשר לצאת בחסר זה רק אם אין חסרון של הדר, וזה לכאורה צריך להבין איך בחסר אין פסול של הדר ובפרט לפי השיטות שאפילו נחסר רובו כל שנשאר שיעור לצאת בו כשר

בקשר למה ששאלתי על הראב"ד מהגמרא שרבי חנינא היה מטביל בה שמשמע שהיה עושה כך לכתחילה, עיין ביכורי יעקב תרמט סקלט שכתב שידע שיהיה לו אח"כ אתרוג שלם ובו יצא ידי חובה, ע"ש שצידד גם הוא שלכתחילה לא יקח חסר, ועיין ברכת אברהם סוכה שם איפה שציין @סבא שלא הביא את הראבד והבכורי יעקב אבל הביא שבמאירי שם מבואר כן כדברי הבכור"י שסמך על אתרוגים אחרים, ושם דן שברש"י לא משמע כן, עיין שם

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח