לשון הרע לתועלת

אחד התלמידים

משתמש ותיק
מאחר שנשואים הגוררים בהכרח דברים הגובלים בלשון הרע עולים מפעם לפעם בפורום, כדאי ללבן הסוגיא מה בכלל לשון הרע לתועלת שמותר, ומה אסור. כבר מזמן פתחתי אשכול עם בקשה לקבוע מדיניות ברורות מה אסור ומה מותר כאן בפורום, ולא זכיתי לשיתוף פעולה מאף אחד, מה שאינו מונע מאנשים להתערב באשכולות שאני דן בהם, עם טענות שיש בהם לשון הרע.
עכ"פ גם בלי קשר לפורום זה אין מנוס מלברר הסוגיא, שהרי כשזה אסור זה אסור, אבל כשזה מותר בד"כ יש גם חיוב לדבר את זה, כמבואר בחפץ חיים, וממילא א"א לנקוט בשב ואל תעשה עדיף.
להתחיל: כבר הערתי באשכול, שכבר נחסם, שהחז"א כתב שמותר לדבר לשון הרע על גדולים כשהוא לתועלת כמו על אומן.
ענין זה נוגע במיוחד כשלנאמנות ואמינות של אנשים מסויימים הם שיקול מרכזי בשיקול הדעת אם לסמוך עליהם או לא. בפרט בעניני כשרות.
אבל צריך ללבן זה יותר, ובאתי לעורר.
 

קבצים מצורפים

  • 2.PNG
    2.PNG
    42 KB · צפיות: 81
  • 1.PNG
    1.PNG
    36 KB · צפיות: 75

shchiche.com

משתמש רגיל
איני עונה באופן אישי וספציפי, ובפרט שאיני מכיר פרטי המקרה כאן ולא עיינתי על מה מדובר, אבל בעבר כשנשאלתי בנושא זה במקרה מסויים השבתי בזה"ל (ואולי חלק מזה יסייע גם לענינינו):
דבר פשוט שכל זה צריך להעשות ע"י אנשים מוכרים ומוסמכים ומוחזקים כרציניים ודייקנים ות"ח וישרי דרך וישרי לב ויר"ש, ולא ע"י ניקים עלומים בפורומים, חכמים וידענים ומוכשרים, שהרי כל עוד לא יודעים מי האדם עומד מאחרי כל ניק א"א לתת לו ליטול את השם [גם אם אליבא דאמת וכלפי שמיא גליא שהוא מוסמך ואמין והגון וכו']. וגם אם יש ניק שהוחזק כבר סמכא א"א לתת לו מכיון שאח"כ גם ניקים אחרים יבואו לזה.
 

יוסי יעבץ

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
מאחר שנשואים הגוררים בהכרח דברים הגובלים בלשון הרע עולים מפעם לפעם בפורום, כדאי ללבן הסוגיא מה בכלל לשון הרע לתועלת שמותר, ומה אסור. כבר מזמן פתחתי אשכול עם בקשה לקבוע מדיניות ברורות מה אסור ומה מותר כאן בפורום, ולא זכיתי לשיתוף פעולה מאף אחד, מה שאינו מונע מאנשים להתערב באשכולות שאני דן בהם, עם טענות שיש בהם לשון הרע.
עכ"פ גם בלי קשר לפורום זה אין מנוס מלברר הסוגיא, שהרי כשזה אסור זה אסור, אבל כשזה מותר בד"כ יש גם חיוב לדבר את זה, כמבואר בחפץ חיים, וממילא א"א לנקוט בשב ואל תעשה עדיף.
להתחיל: כבר הערתי באשכול, שכבר נחסם, שהחז"א כתב שמותר לדבר לשון הרע על גדולים כשהוא לתועלת כמו על אומן.
ענין זה נוגע במיוחד כשלנאמנות ואמינות של אנשים מסויימים הם שיקול מרכזי בשיקול הדעת אם לסמוך עליהם או לא. בפרט בעניני כשרות.
אבל צריך ללבן זה יותר, ובאתי לעורר.
בדרך כלל תשעים וחמש אחוז מהדברים שקשורים לעניני כשרויות זה נייעס ולשון הרע שלא לצורך.
 

נזהר מצבועים

משתמש רגיל
החזון איש כותב 'לאיש הדורש עליו לצורך'.
וכמה תועלת כבר יש בכל מיני נייסענים למיניהם
שמטילים דופי על מערכות כשרות תחת הסוואת
ניק בפורום. זה קשה מאד ללמוד מהחזון איש
לפורום אנונימי.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
פותח הנושא
amsgula.net אמר:
איני עונה באופן אישי וספציפי, אבל בעבר כשנשאלתי בנושא זה במקרה מסויים השבתי בזה"ל (ואולי חלק מזה יסייע גם לענינינו):
דבר פשוט שכל זה צריך להעשות ע"י אנשים מוכרים ומוסמכים ומוחזקים כרציניים ודייקנים ות"ח וישרי דרך וישרי לב ויר"ש, ולא ע"י ניקים עלומים בפורומים, חכמים וידענים ומוכשרים, שהרי כל עוד לא יודעים מי האדם עומד מאחרי כל ניק א"א לתת לו ליטול את השם. וגם אם יש ניק שהוחזק כבר סמכא א"א לתת לו מכיון שאח"כ גם ניקים אחרים יבואו לזה.
יש לזה קורטב של אמת אבל לא לגמרי. גם שאתה מכיר מישהו בשמו זה אינו אומר שאתה מכיר אותו באמת. עם ההזמן מגיע הכירות. ומידה מסוימת שייך זה גם בפורום. אם יש לאחד עשרות או מאות תגובות, אפשר להכיר אותו. לא לגמרי, אבל לא ברור שיית מכיר אותו הרבה יותר טוב אילו היה שכן שלך.
וברור שא"א לסמוך על אדם אחד, כ"ש שאתה רואה רק ניק בלי שם בפורום. אבל בכל זאת אפשר לצלב מידע. אם יש כמה אנשים האומרים בערך אותו דבר, או שנותנים הרבה פרטים, מהם שאפשר לברר, זה נותן לו דרגה מסוימת של אמינות.
בנושא כשרות זה באמת בעיותי. מצד אחד צריך לדעת מה ומי להאמין. ומצד שני כמעט לא תמצא דברים חד משמעותים. וכל דבר שתשמע יהיה מוכחש ע"י אחרים. אבל בכל זאת צריכים לאכול. צריך להיות איזה דרך לקל מידע שאפשר להשתמש בו לקבל החלטות. וצריך לשמוע הרבה לקבל תחושה מי אמין יותר. אם יש ביקורת על הדרך שאני נוקט אשמח אם מישהו יעלה רעיונות מעשיים לקבל מידע בלי חשש לשון הרע לדעתו.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
פותח הנושא
נזהר מצבועים אמר:
החזון איש כותב 'לאיש הדורש עליו לצורך'.
וכמה תועלת כבר יש בכל מיני נייסענים למיניהם
שמטילים דופי על מערכות כשרות תחת הסוואת
ניק בפורום. זה קשה מאד ללמוד מהחזון איש
לפורום אנונימי.
היות שלפעמים גם אני כתבתי לשון הרע לתועלת, הריני מוסר מודע שלא כתבתי אף מילה אחד של לשון הרע ע"פ מיני נייסענים למיניהם. כל מה שכתבתי הוא ע"י אנשי מקצוע ובעלי ידע מהימן שאני מכיר, שהם יודעים מה שהם מדברים. יש בעיה בעולם הכשרות, שכולם עובדים עם כולם, ובד"כ אינם מסכימים שיתפרסמו דברים בשמם, ומטעם זה לא פרסמתי שמות בעלי השמוע, וגם שנתתי פרטים כשאפשר. בטח יהיו אחרים שיטענו אחרת.
אדרבה שכל אחד ישאלו למומחים ובעלי סמכא שהוא מכיר, ויכתב מה שהוא שמע. ע"י צילוב כל המידע, וע"י הכרת ניק "אנונימי" ע"י מכלול תגובות, וע"י קצת שכל בריא, אפשר לקבל מושג מה להאמין ומה לא.
אבל זה לא חכמה לצעוק לשון הרע לשון הרע, ולהתעלם מבעיות אמיתיות.
 

נזהר מצבועים

משתמש רגיל
אחד התלמידים אמר:
נזהר מצבועים אמר:
החזון איש כותב 'לאיש הדורש עליו לצורך'.
וכמה תועלת כבר יש בכל מיני נייסענים למיניהם
שמטילים דופי על מערכות כשרות תחת הסוואת
ניק בפורום. זה קשה מאד ללמוד מהחזון איש
לפורום אנונימי.
היות שכנראה זה מכוון נגדי, הריני מוסר מודע שלא כתבתי אף מילה אחד של לשון הרע ע"פ מיני נייסענים למיניהם. כל מה שכתבתי הוא ע"י אנשי מקצוע ובעלי ידע מהימן שאני מכיר, שהם יודעים מה שהם מדברים. יש בעיה בעולם הכשרות, שכולם עובדים עם כולם, ובד"כ אינם מסכימים שיתפרסמו דברים בשמם, ומטעם זה לא פרסמתי שמות בעלי השמוע, וגם שנתתי פרטים כשאפשר. בטח יהיו אחרים שיטענו אחרת.
אדרבה שכל אחד ישאלו למומחים ובעלי סמכא שהוא מכיר, ויכתב מה שהוא שמע. ע"י צילוב כל המידע, וע"י הכרת ניק "אנונימי" ע"י מכלול תגובות, וע"י קצת שכל בריא, אפשר לקבל מושג מה להאמין ומה לא.
אבל זה לא חכמה לצעוק לשון הרע לשון הרע, ולהתעלם מבעיות אמיתיות.
אתה נבהל על רוחך בחינם.
אני לא מכיר אותך ולא טוען כנגדך שום דבר.
אני כתבתי בהתיחס לשאלתך שהיא שאלה הגונה ונכונה.
ועל זה אני כותב שבפורום יש בעיה טכנית שאי אפשר לקבוע
כללים אחרי כל ניק באשר הוא.
ואי אפשר להסתמך על פי מכלול תגובות בלי שמכירים את האיש
הרי אנו לא עוסקים כאן בעניני חדשות אלא בעניני כשרות הנוגעות לאיסורים.
האם הייתה מסתמך להורות הלכה הנוגעת לאיסור תורה על סמך ניק.
 

יהודה1

משתמש ותיק
@אחד התלמידים נראה לי שבכל מקום שיש שאלה של לשון הרע, כדאי שתפתח אשכול נפרד עם השאלה על פי דברי הח"ח בעניין. או דברי החזו"א (מה גדר ההיתר לספר על רב וכו' מה מותר ומה אסור לומר).
בענייני כשרות וכיו"ב נראה לי שאי אפשר לסמוך על הפורום שלנו בכלל וכל אחד סומך רק על מי שהוא מכיר בצורה פיזית, וצריך לבדוק אם ראוי להאמין או לא על פי ההלכה וכן מדין לחוש האם ראוי לפרסם. (כי לפעמים הנזק שיהיה מהפירסום גורם לאסור את זה אפילו שיש כאן חיוב להציל מאיסור). וכמובן שאסם לא ייתבע על מה שאכל אם לא היה יכול לדעת את זה.
בדרך כלל כל מה שמתפרסם באינטרנט כבר ידוע לאנשים שאין להם גישה לאינטרנט.
 

שלמי תודה

משתמש רגיל
סימן לזכור את שבעת התנאים המתירים לדבר לשון הרע, וסימנך ראשי תיבות 'לשון הרע':

ל- לתועלת, שתהא כוונת המספר דברי הגנאי על חברו לתועלת, ולא מתוך שנאה וכד'.
ש- שינוי, כלומר שלא ישנה ולא יגזים בסיפור הדברים.
ו- ודאי, כלומר שמדובר בוודאות במעשה אסור שעשה חברו ואין ספק בדבר.
נ- נזק, שלא יגרום לחברו נזק ע"י סיפור גנותו.
ה- הוכחה, שהוכיח את חברו על הדבר קודם שהוצרך לספר בגנותו.
ר- ראה, שראה המספר בעצמו את המעשה ולא שמע זאת מאחרים.
ע- עצה, שאין עצה אחרת למנוע את חברו מהאיסור אלא ע"י סיפור הדברים.

מקווה שיהיה לתועלת. אשמח לתגובות.
 
חלק עליון תַחתִית