קריאת השם לרך הנימול
-
- הודעות: 536
- הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
- נתן תודה: 21 פעמים
- קיבל תודה: 236 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
רבן שמעון בן גמליאל אומר: הראשונים על ידי שהיו משתמשין ברוח הקודש היו מוציאין לשם המאורע אבל אנו שאין אנו משתמשין ברוח הקודש אנו מוציאין לשם אבותינו
-
- הודעות: 5431
- הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
- נתן תודה: 11841 פעמים
- קיבל תודה: 6270 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
איני חושב שיש להשוות בין טויבע לזלמן.הערש כ''ץ כתב: ↑22 יוני 2022, 01:08הסטייפלר חשב אחרת ממך והמליץ לא לקרוא בשמות ישנים שעלולים לגרום לילד אי נעימות.חייל של הרבי כתב: ↑21 יוני 2022, 16:50אם הסבים מתערבים בכוח אני מסכים שזה לא תקין.
אבל לא צריך עכשיו לעשות צחוק ממנהג כל ישראל לקרוא על שם הסבא והסבא רבא,
כן - גם זלמן! גם זלדה!
מי שנהפך ל"ישראלי" מדי וקשה לו עם שמות כאלו, שיבושם לו, ושלא יזלזל במי שמחזיקים מנהגי אבותם.
להורי ילדה שרצו לקרוא ע''ש טויבע המליץ על השם יונית.
הסטייפלר.
אולי היה יותר מידי ישראלי?
בכל אופן, לא דיברתי על מצבים שבהם באמת הילד יהי' היחיד עם שם זה - אף בסביבת יראי ה'.
לצחקק משמות כמו זלמן, קלמן, הערשי, בערל'ה, אלתר וכד' - זו בהחלט ישראליות יתר.
-
- הודעות: 172
- הצטרף: 15 דצמבר 2020, 20:14
- נתן תודה: 161 פעמים
- קיבל תודה: 169 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
אף אחד (בוגר) לא מצחקק משמות כאלו.חייל של הרבי כתב: ↑22 יוני 2022, 06:11איני חושב שיש להשוות בין טויבע לזלמן.הערש כ''ץ כתב: ↑22 יוני 2022, 01:08הסטייפלר חשב אחרת ממך והמליץ לא לקרוא בשמות ישנים שעלולים לגרום לילד אי נעימות.חייל של הרבי כתב: ↑21 יוני 2022, 16:50אם הסבים מתערבים בכוח אני מסכים שזה לא תקין.
אבל לא צריך עכשיו לעשות צחוק ממנהג כל ישראל לקרוא על שם הסבא והסבא רבא,
כן - גם זלמן! גם זלדה!
מי שנהפך ל"ישראלי" מדי וקשה לו עם שמות כאלו, שיבושם לו, ושלא יזלזל במי שמחזיקים מנהגי אבותם.
להורי ילדה שרצו לקרוא ע''ש טויבע המליץ על השם יונית.
הסטייפלר.
אולי היה יותר מידי ישראלי?
בכל אופן, לא דיברתי על מצבים שבהם באמת הילד יהי' היחיד עם שם זה - אף בסביבת יראי ה'.
לצחקק משמות כמו זלמן, קלמן, הערשי, בערל'ה, אלתר וכד' - זו בהחלט ישראליות יתר.
ילדים עלולים לצחקק מהם, והאידיאולוגיה השמרנית של ההורים לא תמיד משתלמת לילדים.
תאהב זאת או לא תאהב זאת, פעם דברו באידיש והיום כבר לא, עכ''פ בהיכלי הישיבות, אצל החסידים שמדברים באידיש קוראים גם זלדה וכו'.
ושינוי השמות הוא לא בעייתי בעיניי בכלל. אין היום אף אדם שקרוי פפא או הונא ע''ש האמוראים הקדושים. וגם הם עצמם נקראו בשמות אלו לא ע''ש הסבא שלהם שהרי אלו שמות בבליים שלא היו בזמן התנאים.
דור דור ודורשיו, דור דור ושמותיו.
לא בזה תלוי האידישקייט שלנו. ומי שכן בזה תלויה האידישקייט שלו היא בבעיה חמורה.
-
- הודעות: 5431
- הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
- נתן תודה: 11841 פעמים
- קיבל תודה: 6270 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
כמובן איני מכחיש שתמיד יש אופנה חדשה לשמות וזה לא פסול. רק דיברתי בתגובה למי שזלזל במי שקוראים לבנם 'זלמן' או 'זלדה'.הערש כ''ץ כתב: ↑22 יוני 2022, 08:17אף אחד (בוגר) לא מצחקק משמות כאלו.
ילדים עלולים לצחקק מהם, והאידיאולוגיה השמרנית של ההורים לא תמיד משתלמת לילדים.
תאהב זאת או לא תאהב זאת, פעם דברו באידיש והיום כבר לא, עכ''פ בהיכלי הישיבות, אצל החסידים שמדברים באידיש קוראים גם זלדה וכו'.
ושינוי השמות הוא לא בעייתי בעיניי בכלל. אין היום אף אדם שקרוי פפא או הונא ע''ש האמוראים הקדושים. וגם הם עצמם נקראו בשמות אלו לא ע''ש הסבא שלהם שהרי אלו שמות בבליים שלא היו בזמן התנאים.
דור דור ודורשיו, דור דור ושמותיו.
לא בזה תלוי האידישקייט שלנו. ומי שכן בזה תלויה האידישקייט שלו היא בבעיה חמורה.
וטענתי כלפיו שהוא - שמבחינת אורח חייו יותר הולך עברית, לא מכירים כל כך את יהדות חו"ל (לא בטוח, סתם משער) - אולי לו זה מוזר. ובכלל לא פסלתי שמי שזה מוזר לו אכן שלא ינהג כך. אבל בדבריו הי' גם לעג למי שעושים כן.
זה עניין של סדרי עדיפויות ותרבות, לא צריך ללעוג למי ששונה ממך (לא אתה בדווקא, כוונתי להלך הרוח שראיתי שם למעלה).
-
- הודעות: 448
- הצטרף: 12 נובמבר 2021, 13:28
- נתן תודה: 28 פעמים
- קיבל תודה: 256 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
האם אי מי יקרא לבנו היום 'יעיש' או לביתו 'כמוס' ? הכל ענין של 'מקובלות חברתית סביבתית'
אם סבי שפיקחת הייתה וראתה את הנולד [תרתי משמע] - הודיעה לכל נכדיה וכו' שאף אחד לא יקרא שם אחריה. [היה זה שם לא מקובל בזמן ובעת הזו]
אם סבי שפיקחת הייתה וראתה את הנולד [תרתי משמע] - הודיעה לכל נכדיה וכו' שאף אחד לא יקרא שם אחריה. [היה זה שם לא מקובל בזמן ובעת הזו]
-
- הודעות: 448
- הצטרף: 12 נובמבר 2021, 13:28
- נתן תודה: 28 פעמים
- קיבל תודה: 256 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
תיקון קל: אורי ומאיר.חדא פלפלתא כתב: ↑22 יוני 2022, 01:25בשו"מהרש"ל כותב שהשם שניאור הגיע מאחד הרבנים ששם אביו היה אורי ושם חמיו יאיר ולכן קרא שני אור כלומר שני אורות כך כמדומני המעשה.
יש"כ
-
- הודעות: 78
- הצטרף: 02 דצמבר 2021, 12:44
- נתן תודה: 18 פעמים
- קיבל תודה: 53 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
אני רואה שהעליהום נגד השמות זלמן וזלדה יצא מכלל פרופורציות
אז אני רק רוצה לומר שהבאתי אות לדוגמא בעלמא
ובעיני זה שמות מדהימים.
-
- הודעות: 6572
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
- נתן תודה: 3122 פעמים
- קיבל תודה: 2973 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
גם בעיני. אבל הילדים לא מתחשבים בדעתנו.יודי הסופר כתב: ↑22 יוני 2022, 09:38אני רואה שהעליהום נגד השמות זלמן וזלדה יצא מכלל פרופורציות
אז אני רק רוצה לומר שהבאתי אות לדוגמא בעלמא
ובעיני זה שמות מדהימים.
-
פותח הנושא - הודעות: 184
- הצטרף: 25 אפריל 2022, 11:12
- נתן תודה: 155 פעמים
- קיבל תודה: 95 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
קצת סטו מהנושא.
אינני מדבר כרגע דווקא על שם מקובל או לא.
אלא על עצם הרעיון שהורים מתערבים בבחירת השם לנכדים.
ולפעמים הורה דורש שם ע"ש סבא שלו שהוא כלל לא הכיר. אבל כדי לך היה אדם גדול... אני אישית לא הכרתי אותו אבל אבא שלי היה אומר וכו'.....
לפעמים נראה לי שזו 'גאווה' מצד סבא להתערב, ובפרט להתעקש...
הלא כן?!
(כפי מה שכתבו מעלה אין כאן בעיה של כיבוד אב ואם וכל אחד יכול לתת שם איזה שיבחר גם בניגוד לבקשת הוריו.)
אינני מדבר כרגע דווקא על שם מקובל או לא.
אלא על עצם הרעיון שהורים מתערבים בבחירת השם לנכדים.
ולפעמים הורה דורש שם ע"ש סבא שלו שהוא כלל לא הכיר. אבל כדי לך היה אדם גדול... אני אישית לא הכרתי אותו אבל אבא שלי היה אומר וכו'.....
לפעמים נראה לי שזו 'גאווה' מצד סבא להתערב, ובפרט להתעקש...
הלא כן?!
(כפי מה שכתבו מעלה אין כאן בעיה של כיבוד אב ואם וכל אחד יכול לתת שם איזה שיבחר גם בניגוד לבקשת הוריו.)
-
- הודעות: 1464
- הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
- נתן תודה: 599 פעמים
- קיבל תודה: 1124 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
הוא התכוין [או היה אמור להתכוין] לרמ"א שם.יתכן ומסתבר כתב: ↑21 יוני 2022, 21:14שם נאמר: חייב אדם לכבד חמיו.
אך לא נאמר: כבוד חמיו קודם לכבוד אביו.
ודי לחכימא ברמיזא...
-
- הודעות: 451
- הצטרף: 27 ינואר 2022, 00:11
- נתן תודה: 391 פעמים
- קיבל תודה: 225 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
אם אני מבין נכון אתה מתכוין [או לפחות אמור להתכוין] לרמ"א בסעיף כ"ה:
וכן אם האב מוחה בבן לישא איזו אשה שיחפוץ בה הבן – אין צריך לשמוע אל האב
-
- הודעות: 16415
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20332 פעמים
- קיבל תודה: 13480 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
גם אם לכך היתה כוונתו, לא ציינתי אלא לסעיף כד - וכוונתי היתה לכולו, דברי המחבר והרמ"א כאחד.
-
- הודעות: 451
- הצטרף: 27 ינואר 2022, 00:11
- נתן תודה: 391 פעמים
- קיבל תודה: 225 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
לא זכיתי להבין מה הקשר בין כבוד אבי אביו לכאן שהמדובר הוא כבוד חמיו.
ואולי כוונתכם להקיש מדברי הרמ"א שכבוד אביו קודם לאבי אביו, דה"ה שאביו קודם לחמיו, וז"פ.
-
- הודעות: 16415
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20332 פעמים
- קיבל תודה: 13480 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
בנדו"ד שייכים כל הציורים: הן עצם החיוב דכבוד חמיו ואבי־אביו (בקריאת שמו, או לכבדו בקריאת שם אביו), והן בקדימת כבוד אביו לדחמיו.
-
- הודעות: 451
- הצטרף: 27 ינואר 2022, 00:11
- נתן תודה: 391 פעמים
- קיבל תודה: 225 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
ולפעמים נראה לי שזו 'גאווה' מצד האבא להתעקש על שלו...
(אם כי עצם דבריך צודקים לחלוטין, שבחירת השמות ניתנה להורים בלבד, ואין שום פגם במצות כיבוד או"א כשנותנים שם לפי רצון ההורים נגד רצון הוריהם שלהם, ועליהם רק לשמור שלא לבזות את הוריהם מחמת כך, אלא להסביר להם בצורה פסקנית שאינם חפצים כלל להיכנס בדו"ד על כך)
-
פותח הנושא - הודעות: 184
- הצטרף: 25 אפריל 2022, 11:12
- נתן תודה: 155 פעמים
- קיבל תודה: 95 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
לא כ"כ מדויק. אלא יש כן גאווה אם מתעקש מול אשתו (כמובן רק על שם הולם ויהודי שורשי)
-
- הודעות: 877
- הצטרף: 09 מרץ 2021, 21:36
- נתן תודה: 662 פעמים
- קיבל תודה: 427 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
אני מתאר לעצמי שהוא קרא לה בשם זה כיון שסבר שזה יהיה שם מקובל וישראלי, אלא שלא צדק בהשערתו.זעירא קטינא כתב: ↑21 יוני 2022, 20:53וכידוע אמר כן מניסיון אחר השם שקרא לביתו הרבנית ברזם תליט"א (יוספה)
לביתו הרבנית ברמן קרא ליבא, כשהיא נכנסה לגן הגננת אמרה לה ששם זה אינו מקובל כ"כ, והציעה לה להקרות אהובה, וכשחזרה לביתה ואמרה זאת לאביה קיבל את הדברים, וכן נקראה מאותו היום ומעלה.
-
- הודעות: 266
- הצטרף: 19 אפריל 2021, 00:35
- נתן תודה: 114 פעמים
- קיבל תודה: 122 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
כמדומה נולדה עוד באירופה וקרא לה יוספה ע"ש חמיו ורק אח"כ שנולד בנו הגר"ח קרא לו גם יוסףבן אבנר כתב: ↑27 יוני 2022, 01:34אני מתאר לעצמי שהוא קרא לה בשם זה כיון שסבר שזה יהיה שם מקובל וישראלי, אלא שלא צדק בהשערתו.זעירא קטינא כתב: ↑21 יוני 2022, 20:53וכידוע אמר כן מניסיון אחר השם שקרא לביתו הרבנית ברזם תליט"א (יוספה)
לביתו הרבנית ברמן קרא ליבא, כשהיא נכנסה לגן הגננת אמרה לה ששם זה אינו מקובל כ"כ, והציעה לה להקרות אהובה, וכשחזרה לביתה ואמרה זאת לאביה קיבל את הדברים, וכן נקראה מאותו היום ומעלה.
-
- הודעות: 1091
- הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
- נתן תודה: 2643 פעמים
- קיבל תודה: 791 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
לומד ומלמד כתב: ↑22 יוני 2022, 09:32תיקון קל: אורי ומאיר.חדא פלפלתא כתב: ↑22 יוני 2022, 01:25בשו"מהרש"ל כותב שהשם שניאור הגיע מאחד הרבנים ששם אביו היה אורי ושם חמיו יאיר ולכן קרא שני אור כלומר שני אורות כך כמדומני המעשה.
יש"כ
המהרש"ל כותב שזה מקור השם?
לכאו' המהרש"ל רק מספר על הפשרה שעשה זקנו הרב מנחם ציון. שכדי לצאת ידי שניהם קרא בשם הזה.
אבל מקור השם שניאור כבר היה בראשונים. כמו הר''מ בר שניאור.
-
- הודעות: 711
- הצטרף: 07 מאי 2020, 22:20
- נתן תודה: 139 פעמים
- קיבל תודה: 177 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: קריאת השם לרך הנימול
בחינת חכמה כתב: ↑21 יוני 2022, 16:27האם מדין כיבוד אב ואם מחויב אבי הבן לקרוא לבנו הרך הנימול בשם שהוריו (הורי זוגתו) בוחרים בעבורו?
אינני מבין למה סבים מתערבים בנתינת השם לנכדיהם. מה זה קשור אליהם? וכי הם הולידו וטרחו (וטורחים)? כידוע מהאר"י הק' שמופיע התנוצצות רוח הקודש על ההורים, ולמה הורי ההורים מתערבים ברוח הקודש של ילדיהם? ואולי אפילו במקרים מסוימים הם עוברים על לאו של 'ולפני עוור' וכו'...
וראיתי כמה ילדים שנושאים שם בניגוד מסוים לרצון ההורים אבל בהוראתם (או 'בבקשתם') של ההוים שלהם דהיינו הסבים ולא עלתה יפה. והרי כידוע השם משפיע מאוד מאוד על נפש האדם.
ולכן אני שואל וכנ"ל!
אשמח מאוד בעז"ה לתשובות הוגנות בעניין, ועדיף תשובות עם שכל וטעם ופחות רגש
יי"כ
זה הידור בכיבוד אב וכך נהוג בדורות האחרונים משום כיבוד אב
ואמנם לא ראוי על ההורים לכפות אך זה מנהג ישן וחינוך למנהג ישן זה קיים באי או סוגי חינוך שונים
אמנם שם נדיר וכדו' זה שאלה נפרדת
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
ספר בעניני שמות לרך הנולד מהגר"ח קניבסקי?
על ידי יהי חסדך עלינו » 15 פברואר 2022, 20:37 » ב ואת עמלנו - אלו הבנים - 8 תגובות
- 174 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש בית
23 פברואר 2022, 23:43
-
-
- 3 תגובות
- 328 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בשלמא
08 יולי 2021, 02:27
-
- 29 תגובות
- 504 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
14 יולי 2021, 14:06
-
-
דה"י ב' ט"ו - חיוב מיתה למי שלא דורש את השם??
על ידי שלו' » 07 אוגוסט 2021, 23:58 » ב תנ"ך ופרשת שבוע - 17 תגובות
- 197 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שלו'
22 מרץ 2022, 01:03
-
-
- 4 תגובות
- 98 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משיב נפש
08 אוגוסט 2021, 13:17
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], יהודיפשוט1, משה נפתלי | 6 אורחים