הגרש"ז טען שזה חוכא ואיטלולא ומאד לא היה נח לו בזה עיין[כמדומני מעדני שלמה].מבית לוי אמר:האם יש בזה חסרון וזילזול בהלכה
יש בזה זלזול במסורת בני ירושלים ובני ארץ ישראל שלא נהגו לקרוע.מבית לוי אמר:האם יש בזה חסרון וזילזול בהלכה
יתכן ומסתבר אמר:יש בזה זלזול במסורת בני ירושלים ובני ארץ ישראל שלא נהגו לקרוע.מבית לוי אמר:האם יש בזה חסרון וזילזול בהלכה
כבודו חושב שאני המצאתי מסורת זו?זאת תורת אמר:יתכן ומסתבר אמר:יש בזה זלזול במסורת בני ירושלים ובני ארץ ישראל שלא נהגו לקרוע.
על התגובה הזו צריך לקרוע.
אין כזה מנהג אלא שיש שלימדו זכות שירושלמי שלא מגיע בתוך ל לירושלים סימן שאין לו באמת צער.יתכן ומסתבר אמר:כבודו חושב שאני המצאתי מסורת זו?זאת תורת אמר:יתכן ומסתבר אמר:יש בזה זלזול במסורת בני ירושלים ובני ארץ ישראל שלא נהגו לקרוע.
על התגובה הזו צריך לקרוע.
והתקנה שאין קורעים ביציאת נשמה אני תיקנתי?
והמנהג שאבל אינו עוטה על שפם הונהג על ידי?
פוק חזי מאי עמא דבר [דבר = נוהג]חדא פלפלתא אמר:אין כזה מנהגיתכן ומסתבר אמר:כבודו חושב שאני המצאתי מסורת זו?זאת תורת אמר:על התגובה הזו צריך לקרוע.
והתקנה שאין קורעים ביציאת נשמה אני תיקנתי?
והמנהג שאבל אינו עוטה על שפם הונהג על ידי?
יתכן ומסתבר אמר:יש בזה זלזול במסורת בני ירושלים ובני ארץ ישראל שלא נהגו לקרוע.מבית לוי אמר:האם יש בזה חסרון וזילזול בהלכה
1. כל אחד כותב טעם אחר, אבל כולם מודים שיש כזה מנהג, ונהגו בו גדולים וטובים.נהורא מעליא אמר:יתכן ומסתבר אמר:יש בזה זלזול במסורת בני ירושלים ובני ארץ ישראל שלא נהגו לקרוע.מבית לוי אמר:האם יש בזה חסרון וזילזול בהלכה
1. על בני ירושלים שמעתי, וטעמם עימם...
2. אבל על בני ארץ ישראל שנהגו שלא לקרוע - לא שמעתי מעודי. החכימני נא.
בימיהם כמו בזמנינו לא היה מה לחפש באזור הכותל, לא היו שם חנויות ולא בתי יהודים, רחבת הכותל לא היתה אלא סימטא צרה ונידחת בין בתי הערבים לכותל, שהיה נמוך מאד בזמנם.נהורא מעליא אמר:...אחר שנתרחב הישוב (נחלת שבעה וימין משה וכו') ג"כ היה מנהגם לבוא תדיר אל 'העיר' ששם היה מרכז התורה והמסחר וכו' ולא נזקקו לכך.
יתכן ומסתבר אמר:יש בזה זלזול במסורת בני ירושלים ובני ארץ ישראל שלא נהגו לקרוע.מבית לוי אמר:האם יש בזה חסרון וזילזול בהלכה
יתכן ומסתבר אמר:בימיהם כמו בזמנינו לא היה מה לחפש באזור הכותל, לא היו שם חנויות ולא בתי יהודים, רחבת הכותל לא היתה אלא סימטא צרה ונידחת בין בתי הערבים לכותל, שהיה נמוך מאד בזמנם.נהורא מעליא אמר:...אחר שנתרחב הישוב (נחלת שבעה וימין משה וכו') ג"כ היה מנהגם לבוא תדיר אל 'העיר' ששם היה מרכז התורה והמסחר וכו' ולא נזקקו לכך.
המתקרב לאזור הכותל היה עושה כן רק לצורך פקידת שריד בית מקדשנו.
לא הצלחתי לראות אותו מהרובע עד שעליתי על גג גבוה דוקא.אחד התלמידים אמר:...כיפת הסלע, הנראה מכל עיר העתיקה.
יתכן ומסתבר אמר:1. כל אחד כותב טעם אחר, אבל כולם מודים שיש כזה מנהג, ונהגו בו גדולים וטובים.נהורא מעליא אמר:יתכן ומסתבר אמר:יש בזה זלזול במסורת בני ירושלים ובני ארץ ישראל שלא נהגו לקרוע.
1. על בני ירושלים שמעתי, וטעמם עימם...
2. אבל על בני ארץ ישראל שנהגו שלא לקרוע - לא שמעתי מעודי. החכימני נא.
2. בני ארץ ישראל הם כל יושבי חברון טבריא וצפת ושאר ערי ארץ ישראל, לא נהגו לקרוע בבואם לבקר שריד בית מקדשנו.
ועוד, בני ארץ ישראל הם תושבי רוב ערי א"י בזמנינו, זקנים עם נערים, ת"חים ובע"בים, הבאים לכותל ואינם קורעים בגדיהם, פוק חזי...
יתכן ומסתבר אמר:לא הצלחתי לראות אותו מהרובע עד שעליתי על גג גבוה דוקא.אחד התלמידים אמר:...כיפת הסלע, הנראה מכל עיר העתיקה.
נהורא מעליא אמר:יתכן ומסתבר אמר:...כולם מודים שיש כזה מנהג, ונהגו בו גדולים וטובים.
2. בני ארץ ישראל הם כל יושבי חברון טבריא וצפת ושאר ערי ארץ ישראל, לא נהגו לקרוע בבואם לבקר שריד בית מקדשנו.
ועוד, בני ארץ ישראל הם תושבי רוב ערי א"י בזמנינו, זקנים עם נערים, ת"חים ובע"בים, הבאים לכותל ואינם קורעים בגדיהם, פוק חזי...
1. מי הם הגדולים ומי הם הטובים שאתה מדבר עליהם?
2. מהיכן המידע ההיסטורי הזה?
לאט לך מדבר כזאת על עם ה'.נהורא מעליא אמר:...יש בני א"י שאינם קורעים בשאט נפש... מחסרון ידיעה ושימת לב... שוטים וחסרי הידיעה שאינם קורעים.
יתכן ומסתבר אמר:נהורא מעליא אמר:יתכן ומסתבר אמר:...כולם מודים שיש כזה מנהג, ונהגו בו גדולים וטובים.
2. בני ארץ ישראל הם כל יושבי חברון טבריא וצפת ושאר ערי ארץ ישראל, לא נהגו לקרוע בבואם לבקר שריד בית מקדשנו.
ועוד, בני ארץ ישראל הם תושבי רוב ערי א"י בזמנינו, זקנים עם נערים, ת"חים ובע"בים, הבאים לכותל ואינם קורעים בגדיהם, פוק חזי...
1. מי הם הגדולים ומי הם הטובים שאתה מדבר עליהם?
2. מהיכן המידע ההיסטורי הזה?
1. רבני ארץ ישראל ודייניה, מקובליה ולומדיה.
2. כן המסורת ביד משפחות יוצאי חברון צפת וטבריא.
יתכן ומסתבר אמר:לאט לך מדבר כזאת על עם ה'.נהורא מעליא אמר:...יש בני א"י שאינם קורעים בשאט נפש... מחסרון ידיעה ושימת לב... שוטים וחסרי הידיעה שאינם קורעים.
להבא לפני שאתה מכפיש... תעמוד ליד שערי הכותל ותבדוק אם כל אלו שאינם קורעים נכללים בהגדרה 'חסרי הידיעה', או שמא יש ביניהם גם תלמידי חכמים מופלגים יראי השם משכמם ולמעלה...
שים לב!נהורא מעליא אמר:...תביא ת"ח אחד בשם ומלכות שאומר כך, ונדון.
יתכן ומסתבר אמר:שים לב!נהורא מעליא אמר:...תביא ת"ח אחד בשם ומלכות שאומר כך, ונדון.
לא דנתי בטעם המנהג, אלא במנהג עצמו, כלומר, האם נהגו/נוהגים כן? או לא?
לפי הידוע לי התשובה המוחלטת היא: נהגו כן בעבר, ונוהגים כן בהוה.
אף אחד לא ביקש ממך לדון את עם ישראל לכף זכות, מבקשים ממך להפסיק לכנות תלמידי חכמים שבישראל בכינוי 'המון העם'.נהורא מעליא אמר:לא אמרתי שאין המון העם הנוהג כך, אלא שאני דן אותם לכף זכות.יתכן ומסתבר אמר:שים לב!נהורא מעליא אמר:...תביא ת"ח אחד בשם ומלכות שאומר כך, ונדון.
לא דנתי בטעם המנהג, אלא במנהג עצמו, כלומר, האם נהגו/נוהגים כן? או לא?
לפי הידוע לי התשובה המוחלטת היא: נהגו כן בעבר, ונוהגים כן בהוה.
פעם הבנינים בעיר העתיקה היו נמוכים יותר.יתכן ומסתבר אמר:לא הצלחתי לראות אותו מהרובע עד שעליתי על גג גבוה דוקא.אחד התלמידים אמר:...כיפת הסלע, הנראה מכל עיר העתיקה.
יתכן ומסתבר אמר:אף אחד לא ביקש ממך לדון את עם ישראל לכף זכות, מבקשים ממך להפסיק לכנות תלמידי חכמים שבישראל בכינוי 'המון העם'.נהורא מעליא אמר:לא אמרתי שאין המון העם הנוהג כך, אלא שאני דן אותם לכף זכות.יתכן ומסתבר אמר:שים לב!
לא דנתי בטעם המנהג, אלא במנהג עצמו, כלומר, האם נהגו/נוהגים כן? או לא?
לפי הידוע לי התשובה המוחלטת היא: נהגו כן בעבר, ונוהגים כן בהוה.
במחיכ"ת גם אם יש כזה מנהג אצל גדולים וטובים זה ממש לא סיבה לומר שמי שחושש שכן צריכים לקרוע זה "זלזול במסורת של אלה שלא נהגו לקרוע" - וזה פשוט וברור.יתכן ומסתבר אמר:יש בזה זלזול במסורת בני ירושלים ובני ארץ ישראל שלא נהגו לקרוע.מבית לוי אמר:האם יש בזה חסרון וזילזול בהלכה
כל אחד כותב טעם אחר, אבל כולם מודים שיש כזה מנהג, ונהגו בו גדולים וטובים
יתכן ומסתבר אמר:כבודו חושב שאני המצאתי מסורת זו?זאת תורת אמר:יתכן ומסתבר אמר:יש בזה זלזול במסורת בני ירושלים ובני ארץ ישראל שלא נהגו לקרוע.
על התגובה הזו צריך לקרוע.
והתקנה שאין קורעים ביציאת נשמה אני תיקנתי?
והמנהג שאבל אינו עוטה על שפם הונהג על ידי?
זאת תורת אמר:יתכן ומסתבר אמר:כבודו חושב שאני המצאתי מסורת זו?זאת תורת אמר:על התגובה הזו צריך לקרוע.
והתקנה שאין קורעים ביציאת נשמה אני תיקנתי?
והמנהג שאבל אינו עוטה על שפם הונהג על ידי?
אולי יש כזה מנהג ואולי לא, אבל מכאן ועד להפוך את היוצרות, ולומר שמי שרוצה לעשות כעיקר הדין, אסור לו לעשות כך כי הוא מזלזל במי שצריך למצוא טעמים למה הוא לא נוהג כפי עיקר הדין, הדרך ארוכה.
יושב אוהלים אמר:במחיכ"ת גם אם יש כזה מנהג אצל גדולים וטובים זה ממש לא סיבה לומר שמי שחושש שכן צריכים לקרוע זה "זלזול במסורת של אלה שלא נהגו לקרוע" - וזה פשוט וברור.יתכן ומסתבר אמר:יש בזה זלזול במסורת בני ירושלים ובני ארץ ישראל שלא נהגו לקרוע.מבית לוי אמר:האם יש בזה חסרון וזילזול בהלכה
כל אחד כותב טעם אחר, אבל כולם מודים שיש כזה מנהג, ונהגו בו גדולים וטובים
אודה למי שיוכל לצטטימר אמר:עיין תשובות והנהגות חלק ה' סימן קס"ה