חשש ב"כתובות" המצויות - חסרון תיבות "ואזון ואפרנס"

הכהן

משתמש ותיק
סערה הלכתית: לבית ההוראה של הגרש"א שטרן בבני ברק הגיע אמש אברך וטען בפניו כי בכתובתו נמצא שחסרים שני המילים "ואזון ואפרנס" • הגרש"א הורה לו לכתוב את הכתובה מחדש - אולם מסתבר שהבעיה חמורה הרבה יותר ויש חשש כבד שאלפי כתובות שנמכרו פסולות מדרבנן

סערה הלכתית בכתובות: לבית ההוראה של הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן בבני ברק, מחשובי פוסקי ההלכה בדורנו, הגיע אמש (חמישי) אברך בשליחות הגרב"ד פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז', וטען בפניו כי בכתובתו נמצא שחסרים שני המילים "ואזון ואפרנס" - מה שפוסל את הכתובה.

הגרש"א שטרן, שחיבר את הספר 'כתובה כהלכתה' ונחשב לאחד הבקיאים בנושא, אמר שמיד צריך לכתוב כתובה חדשה עם עדים.

הסיפור לא מסתיים כאן, מאחר ומתברר כי בדפוס המסוים של הכתובה הזאת הנמכרת בחנויות נפלו באותו חודש צמד המילים "ואזון ואפרנס", המביעות את התחייבות הבעל.

אם כך פני הדברים, הרי שישנם בארץ אלפי כתובות אצל זוגות שנישאו שחסרות בהן המילים הללו והם חייבים לכתוב מחדש את כתובתם עם עדים וקניין, שכן היא פסולה מדרבנן. שהרי ישנה תקנה מדרבנן שמי שלא יודע אפילו היכן כתובתו נמצאת - אסור לו ללון עם אשתו באותו בית.

יצוין כי רוב הכתובות היום שנמצאות בשוק יצאו תחת ידו של הגרש"א שטרן וכאן בדפוס בעימוד יצאו ללא המילים. מה שקרה, שמאז לא שמו לב עורכי הכתובות שחסרים צמד המילים הללו, וייתכן מאוד כי אלפי זוגות צריכים לכתוב את כתובתם מחדש עם עדים וקניין.

בבית ההוראה של הגרש"א שטרן מבקשים שמי שיש לו כתובה מחודש תמוז תשע"ח שיפנה לבית ההוראה במספר הטלפון 036161616.

גם בישיבת פוניבז' פרסמו הודעה לאלו הקונים כתובות בקופת תומכי תורה של הישיבה "הודעה דחופה! בכתובות החדשות הנמכרות בחודשים האחרונים בת''ת 'חסדי שלמה' של ישיבת פוניבז' התגלתה טעות, ועל כן כל מי שהתחתן בחודשיים האחרונים ועשה שימוש בכתובה צריך לעשות כתובה חדשה. מי שזקוק לסיוע הלכתי בעניין יכול לפנות 0527671919".

המידע המובא כאן לא נבדק, ובא לעורר את הציבור בבחינת למיחש מיבעי.
 

מענטשאלע

משתמש רגיל
בחנויות נמכרו טופסי כתובות (רצו"ב צילום) שחסר בו תיבת "איזון" מנוסח הכתובה. דהיינו צריך שיהיה כתוב: ואנא אפלח ואוקיר 'ואיזון' ואפרנס, ותיבה זו חסרה, גם הושרה האחרונה אינה כתיקון שטרות  שהשורה אינה מתחילה ומסתיימת בראש השורה וסופה, ולפי דברי הפוסקים כתובה זאת פסולה, וכל מי שיש תח"י כתובה כזאת יראה לכתוב כתובה חדשה דאשתכח בה טעותא.
123_27062022_180637_054802.jpg
 

וישכון

משתמש ותיק
תיבת איזון מעכב?
מה הכוונה אינה מסתימת בסוף השורה איפה כתוב שזה פוסל
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
מענטשאלע אמר:
בחנויות נמכרו טופסי כתובות (רצו"ב צילום) שחסר בו תיבת "איזון" מנוסח הכתובה. דהיינו צריך שיהיה כתוב: ואנא אפלח ואוקיר 'ואיזון' ואפרנס, ותיבה זו חסרה, גם הושרה האחרונה אינה כתיקון שטרות  שהשורה אינה מתחילה ומסתיימת בראש השורה וסופה, ולפי דברי הפוסקים כתובה זאת פסולה, וכל מי שיש תח"י כתובה כזאת יראה לכתוב כתובה חדשה דאשתכח בה טעותא.
123_27062022_180637_054802.jpg
לגבי שורה אחרונה - מה נקרא שמסתיים בסוף השורה? בכתובה שלנו יש מקום להשחיל אולי אות יו"ד או וא"ו, אבל לכאורה אי אפשר לשנות שום משמעות, ובפרט שהאות האחרונה היא מ"ם סופית שלא ניתן להאריך את המילה. זה כשר?
 
 

מיכי

משתמש ותיק
מענטשאלע אמר:
בחנויות נמכרו טופסי כתובות (רצו"ב צילום) שחסר בו תיבת "איזון" מנוסח הכתובה. דהיינו צריך שיהיה כתוב: ואנא אפלח ואוקיר 'ואיזון' ואפרנס, ותיבה זו חסרה, גם הושרה האחרונה אינה כתיקון שטרות  שהשורה אינה מתחילה ומסתיימת בראש השורה וסופה, ולפי דברי הפוסקים כתובה זאת פסולה, וכל מי שיש תח"י כתובה כזאת יראה לכתוב כתובה חדשה דאשתכח בה טעותא.
123_27062022_180637_054802.jpg

באיזו תקופה נמכרו?
 

ערך רב

משתמש ותיק
תיבת "איזון" פשוט שאינה מעכבת, כי חיוב המזונות הוא מדאורייתא ואינו תלוי בכתובה.
והשורה שאינה מגיעה לסוף בודאי גם לא מעכבת, כיון שהיא שיטה אחרונה שאין למדין ממנה דבר.
ובפרט היא מסתיימת בנוסח הרגיל "הכל שריר וקיים" שאחריו שום תוספת לא תתקבל.
[לכל היותר היה מקום לדון מחמת הרווח שבתחילת השורה, שכיון שמסיים "הכל שריר וקיים" שמופיע בכל כתובה, היה מקום ללמוד ממה שכתוב לפניו.
אולם גם זה אינו, כיון שכל שורת וקנינא וכו' היא שפת יתר שנועדה לשמש כשיטה אחרונה שלא ילמדו ממנה דבר, וממילא אין אפשרות לזייף כלום.
[ראה ב"ב קסא, ב - קסב, א ורשב"ם שם ד"ה אמר רב עמרם].
 

דוד ה.

משתמש ותיק
אצטרף לעורר על כתובה נפוצה בישיבות (ליטאיות) לפני מספר שנים (איני יודע אם גם היום) שם כתוב במקום דלא כאסמכתא, דלא כאסכמתא, כלומר שזה לא בהסכמה, הדבר הועבר לראשי הישיבה שם התגלה הדבר ואמרו שיטפלו בזה אבל לא פורסם באופן כללי, יהי רצון שיהיה הפרסום כאן לתועלת.
 

לענין

משתמש ותיק
פורסם היום - בחתימת הגר"נ נוסבוים, שמי שיש לו כתובה של י.נ. שמושמט בה תבת 'ואיזון', חייב לכתוב כתובה חדשה.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
דעת כמה פוסקים דבזה"ז דאין מגרשין בעל כרחה שוב אין לחוש שתהיה קלה בעיניו להוציאה ומותרים לדור בלא כתובה. אמנם להלכה לכת' חוששין לחומרא לשיטות החולקים
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
דעת כמה פוסקים דבזה"ז דאין מגרשין בעל כרחה שוב אין לחוש שתהיה קלה בעיניו להוציאה ומותרים לדור בלא כתובה. אמנם להלכה לכת' חוששין לחומרא לשיטות החולקים


חז"ל תיקנו גדרים ובטל הטעם לא בטלה התקנה, סברא זו קשה.
אגב אם לא כתבו ואיזון או תנאי כתובה אינו ענין לקל בעיניו להוציאה מאחר שסוף סוף התחייב מאתיים זוז.
 
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
דעת כמה פוסקים דבזה"ז דאין מגרשין בעל כרחה שוב אין לחוש שתהיה קלה בעיניו להוציאה ומותרים לדור בלא כתובה. אמנם להלכה לכת' חוששין לחומרא לשיטות החולקים


חז"ל תיקנו גדרים ובטל הטעם לא בטלה התקנה, סברא זו מחודשת ותמוהה.
אגב אם לא כתבו ואיזון או תנאי כתובה אינו ענין לקל בעיניו להוציאה מאחר שסוף סוף התחייב מאתיים זוז.
לא מחודשת. היא כתובה כבר ברמ"א בשם הראשונים. וראיתי שהגריש"א פסק כמו שכתבתי. שרק לכתחילה חוששין. אבל לעניין דיעבד אין לזה דין של שהו בלא כתובה.
 
 

ערך רב

משתמש ותיק
לענין אמר:
פורסם היום - בחתימת הגר"נ נוסבוים, שמי שיש לו כתובה של י.נ. שמושמט בה תבת 'ואיזון', חייב לכתוב כתובה חדשה.
אפשר לראות העתק המכתב?
 

אריק

משתמש ותיק
הצג קובץ מצורף הדיין מפתיע את הנוכחים.mp4 סערה הלכתית דרמטית: אלפי כתובות נמצאו חסרות מילה קריטיתדיין מבני ברק עורר בשיעורו בנוגע לכתובה הפסולה שנמכרה ברשת חנויות ספרים חרדית בארץ ובטעות מצערת נשמטה ממנה המילה "ואיזון", שמחייבת את הבעל לתת מזונות לאשה. בעקבות כך, עשרות אלפי זוגות צעירים חוששים לכתובה ובודקים אותה מחדש אצל הרבנים
041e2103eb453a781c89.jpg

| צילום: באדיבות המצלם
סערה הלכתית דרמטית ביותר מתחוללת לה בימים אלו בבתי הרבנים בארץ ובחו"ל, כאשר מתברר לכאורה כי עשרות אלפי זוגות נישאו למזל טוב באמצעות כתובה "פסולה".
 נודע כי הדיין הגאון רבי יעקב יוסף כהן, מחשובי הדיינים ומורי הצדק בשכונת זכרון מאיר בבני ברק, הבחין בכתובה שחסרה בה מילה. לא כל מילה מעכבת, אבל כאן המילה קריטית ביותר לכשרות הכתובה. החוסר הופיע בשורת המילים בה הבעל מתחייב לאשה, "ואנא אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס", הושמטה המילה "ואיזון", משמע שאין בכתובה כזו התחייבות על מזונות האישה.
  
 מהתחקות אחרי הסיפור המסעיר, מתברר שאחת מענקיות רשתות הספרים החרדית מכרו כתובות מודפסות שנפלה בהן שגיאה מצערת ביותר. כך נמכרו להן אלפי כתובות בעייתיות, עם חשש לפסול כבד, במשך תקופה ארוכה.
 הדיין הגאון רבי יעקב יוסף כהן עורר על כך בשיעורו בזכרון מאיר בבני ברק ופסק כי כל מי שנמצא ברשותו כתובה מוטעית זו עליו לפנות למסדר קידושין שיחליף לו את הכתובה לכתובה כשרה לכתחילה. הדיין הבהיר בשיעורו כי למרות שיש צד לפלפל ולהכשיר את הכתובה בדיעבד, ראוי ונכון להחליף את הכתובה מכיוון שבספר "נחלת שבעה" פוסק שהכתובה פסולה, ופסקיו מקובלים להלכה מכרעת אצל הפוסקים האשכנזים לכן עדיף שלא לחפש קולות, ולחיות בנישואין שיש חשש גדול על הכתובה.
 הדברים קיבלו הד הלכתי רב, וזוגות צעירים רבים אכן גילו שהכתובה שלהם בעייתית, וידי הרבנים מסדרי הקידושין עמוסות כעת בתיקון הכתובות. נציין כי לפי המידע שהגיע לידינו הפצת הכתובה הופסקה תיכף ומיד עם גילוי הטעות המצערת, וכל הנידון הוא רק בנוגע לכתובות שנרכשו עד לימים אלו.
 

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
לפי מה ששמעתי מדובר על כל הכתובות של יפה נוף מ-4 השנים האחרונות.
אך בל"נ אשאל את בעל השמועה ידי"נ הדיין הגרי"י כהן שליט"א אם כנים הדברים.
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
אקשן דקדושה אמר:
לפי מה ששמעתי מדובר על כל הכתובות של יפה נוף מ-4 השנים האחרונות.
פרשיית הכתובות המפוקפקות שנחשפה לראשונה ביום שישי ממשיכה להכות גלים בכל שדרות הציבור החרדי, זוגות צעירים נתקפו בהלם מוחלט כאשר גילו שהם במרכזו של סיפור עצוב.

נודע כי עד כה נמצאו כבר לפחות 200 כתובות כאלו שבהם חסר המילה 'ואיזון'.

בשבת האחרונה בה התחיל כלל ישראל את לימוד מסכת 'כתובות' במסגרת לימוד ה'דף היומי' התייחס הדיין הגרי"י כהן שוב לפרשייה הכאובה והמצערת, בתוך דבריו ביקש להבהיר ברבים "רק מי שקנה את הכתובה מהסוג המדובר בחודשים האחרונים בלבד צריך לבדוק ולהחליף, כל שאר הכתובות שנקנו באותה רשת חנויות לפני שנה ויותר אין כל חובה הלכתית לבודקם ואפילו לא ממידת חסידות, מכיוון שלא ידוע לגביהם שום חשש".

בחצרות גדולי הפוסקים ובבתי ההוראה הסיפור העגום מעורר פולמוס הלכתי עצום, מצד אחד מדובר במקרה שבו בעל ה"נחלת שבעה" פוסל את הכתובה חד משמעית, וגם ישנם תשובות מגדולי האחרונים, שדנו במקרים דומים אחרים שנשמטה לה המילה ו'איזון' ופסלו את הכתובה לחלוטין.

מצד שני מאוד קשה לעמוד בפני זוג צעיר שמגלה באחת שחי מספר חודשים בנישואים שלא היו לכתחילה, לכן חלק מהרבנים בכל זאת מחפשים צדדי היתר הלכתיים.

אברך צעיר שהגיע לפני עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין רבה של שכונת רמת אלחנן, בעגמת נפש מרובה, הרב זילברשטיין ביקש להרגיעו, ופסק לו שאמנם ראוי להחליף את הכתובה, אבל אין מקום לחשש עבירה בנישואין ללא כתובה, ואפילו אינו צריך לחזור בתשובה על כך, כך פסק.

"הכתובת" על הקיר

רבנים אחרים עוררו שהמצב הנוכחי בו קונים כתובה מודפסת ומביאים אותה לחופה בלי בדיקה מוקדמת היא זלזול באחד מיסודות בנין בית נאמן בישראל, הלחץ של זמן ה'קבלת פנים' מותירה פתח למכשולות רבים, משום מה אנשים נוטים להתעסק בפרטי פרטים של תפריט הסלטים בסעודת החתונה - ואת ה'כתובה' שבלעדיה אין נישואים כשרים - מזניחים.

לדברי הרבנים ראוי לפנות אל המסדר קידושין או רב אחר הבקי בטיב קידושין כשבוע לפני החתונה עם הכתובה, לבדוק שהיא מוגהת כראוי, לברר בישוב הדעת את כל שאר הפרטים הנצרכים למילוי הכתובה בכשרות כמו איות השמות וכתיבת התאריכים, כך נהגו תמיד וזו הדרך הנכונה והישרה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
ובכן אמר:
אם כן, ככל שיש ביד הכלה שטר כתובה, אשר בו מתחייב הבעל לאשתו ככל תקנות חכמים, ויש בכתובה זמן ועדים, מדוע לפסול משום חסרון התחייבות פלוני או אלמוני?
משיב דבר אמר:
אוסיף שאלה על שאלת כבוד הדר"ג רבינו @ובכן - האם לא שייך בזה סברא כמו אחריות ט"ס, אדרבה בגלל שרגילים לכתוב יועיל האומדנא של ט"ס (וכאן ה"ז ט"ס כפשוטו) ויחול חיוב ממילא (גם בלי הנקודה של תנב"ד).
היינו, האם אחריות ט"ס הוא רק האחריות או בכל עניין ותנאי (יתכן כמובן לחלק בין חיוב נפרד של מזונות, ותנאי על חיוב כמו אחריות).
באדיבות הרבנים ר' @לבי במערב ור' @ ש.ג.
הצג קובץ מצורף אוצר החכמה_אמרי יעקב - שו-ת ב - שטרן, יעקב מאיר_288_290.pdf
 

כותר

משתמש ותיק
 
אקשן דקדושה אמר:
לפי מה ששמעתי מדובר על כל הכתובות של יפה נוף מ-4 השנים האחרונות.
אך בל"נ אשאל את בעל השמועה ידי"נ הדיין הגרי"י כהן שליט"א אם כנים הדברים.

 
מיכי אמר:
מענטשאלע אמר:

באיזו תקופה נמכרו?



חשוב לדעת שהכתובות בלי 'ואיזון' נמכרו כמה חודשים ברשת חנויות יפה נוף פלדהיים,
החל מ 13/01/2022 יא שבט תשפ"ב
עד כ"ג סיון תשפ"ב 22 ביוני,
נמכרו כמה מאות בחנויות בתאריכים אלו,
הדגמים הבעייתים:
שטר כתובה נוף זהב - אשכנזי
שטר כתובה נוף זהב - ע"מ
 

המצפה

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
ואכלכל.PNG
"ואכלכל" בכתובות נחלת שבעה?



לכאורה נתכוין ל'ואיזון', כמ"ש 'אנכי אכלכל אתכם' תרגם אונקלוס אזון יתכון.
 

בשלמא

משתמש ותיק
המצפה אמר:
בשלמא אמר:
ואכלכל.PNG
"ואכלכל" בכתובות נחלת שבעה?



לכאורה נתכוין ל'ואיזון', כמ"ש 'אנכי אכלכל אתכם' תרגם אונקלוס אזון יתכון.
'איזון' נשמט.
וע"ז הדיון.
הוא זוכר את הכתובות הישנות שהיו כנוסח הספרדים.
 
 

המצפה

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
המצפה אמר:
בשלמא אמר:
ואכלכל.PNG
"ואכלכל" בכתובות נחלת שבעה?



לכאורה נתכוין ל'ואיזון', כמ"ש 'אנכי אכלכל אתכם' תרגם אונקלוס אזון יתכון.
'איזון' נשמט.
וע"ז הדיון.
הוא זוכר את הכתובות הישנות שהיו כנוסח הספרדים.
אני חשבתי שהוא מתכוין להסביר שעצם מה שכותבים איזון אינו רק לשופרא.
אבל יתכן שטעיתי.
 

בשלמא

משתמש ותיק
המצפה אמר:
אני חשבתי שהוא מתכוין להסביר שעצם מה שכותבים איזון אינו רק לשופרא.
אבל יתכן שטעיתי.
לכאורה כוונתו שואיזון ואכלכל הם לשונות כפולים לשופרא דשטרא. וזה נכון לכתובות הספרדיות דהיום והאשכנזיות של אז, אבל בשטרות של ימינו וכן לגבי הכתובה המדוברת הנמצאת בראש האשכול ליתא.
הן אמת דלשופרא דשטרא נזכר (לפחות) פעמיים ענין המזונות וזנין ומזוניכי. 
 
חלק עליון תַחתִית