למנות אשה למשרת מנכלו"ת וכדו'


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1597
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 732 פעמים
קיבל תודה: 520 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

למנות אשה למשרת מנכלו"ת וכדו'

שליחה על ידי אוריאל » 15 נובמבר 2018, 15:52

אין מעמידין מן הגרים לשום שררה בישראל אפילו ממונה על אמת המים שמחלקין ממנה מים לשדות, ואין צריך לומר לשררה אחרת, וכו', וכן כל משימות שבישראל אין ממנין בהם אלא איש ולא אשה [ערך לחם למהריק"ש יו"ד ס"ס רסט, והוא (בערך הלשון) מהרמב"ם פ"א מהל' מלכים].

האם מה שאין ממנים אשה זה כמו מה שאין ממנים גרים, היינו אפילו להיות ממונה על אמת המים.

אם כן, איך יכולה אשה להיות מנהלת מוסד, מנכלי"ת חברה או כל תפקיד שיש בו משום מינוי על ציבור? והלא אפילו על אמת המים אסור.
ואולי להיות ממונה על מה שקשור לנשים שרי.

גם יש לצדד שכל האיסור הוא מינוי של ציבור, שהציבור הולך ובוחר באשה, אבל מינוי שממנה יחיד או יחידים או מוסד וכדו' אין בזה איסור. וצריך לדעת הגדר בזה, מה נחשב מינוי של ציבור ומה לא.

ערכים:


יאיר
הודעות: 1205
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 269 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למנות אשה למשרת מנכלו"ת וכדו'

שליחה על ידי יאיר » 15 נובמבר 2018, 19:07

"אין מעמידין אשה במלכות שנאמר עליך מלך ולא מלכה, וכן כל משימות שבישראל אין ממנים בהם אלא איש"
[רמב"ם הלכות מלכים פרק א הלכה ה]

אלא שהרמב"ם לא הראה מקורו וכבר עורר עליו בשו"ת אגרות משה (יו"ד חלק ב תשובה מד) שלא מצא מקור לדברי הרמב"ם."


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1597
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 732 פעמים
קיבל תודה: 520 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למנות אשה למשרת מנכלו"ת וכדו'

שליחה על ידי אוריאל » 15 נובמבר 2018, 21:11

@יאיר יישר כח
בדקתי ובאגרות משה שם באמת מצדד שראשונים הזכירו רק שאין ממנין אישה למלכה פליגי וסברי דשאר מינויים שרו לאשה, וכתב דבמקום צורך גדול אפשר לסמוך עליהם נגד הרמב"ם.
ועוד מצדד שם לענין הנושא שם למנות אשה למשגיחת כשרות, דכיון שהאנשים סומכים על הרב א"כ היא רק כעין פועל של הרב ולכן אי"ז מינוי, ולפ"ז אולי גם זה כך ברוב המינויים המצויים, שיש מישהו מעליהם, והם אינם מקבלות החלטות אלא על פי הציווי וההנחיות שקבלו מהגורמים שעליהם, ולכן ל"ח מינוי גם להרמב"ם.


נדיב לב
הודעות: 2936
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 873 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למנות אשה למשרת מנכלו"ת וכדו'

שליחה על ידי נדיב לב » 15 נובמבר 2018, 23:07

מנכלות לא בהכרח תפקיד צבורי. גם חברה פרטית. ומסתבר שאין לזה ענין עם דברי הרמב"ם. גם חברה שההחלטה מתקבלת על פי דעת רוב בעלי המניות לגופו של ענין נחשב כגוף פרטי. זה לא שררה ולא שליטה או שלטון.


מעל הסטנדרט
הודעות: 612
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 118 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למנות אשה למשרת מנכלו"ת וכדו'

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 16 מרץ 2020, 17:26

מנכ"ל מחליט מרצון הבעלים, אולם ממונה על אמת המים לא ממונה ע"י בעלים אלא ע"י ז' טובי העיר, והילכך יש בזה כעי' כפית דעתו על הציבור והילכך אסור.


עמנואל
הודעות: 665
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 318 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למנות אשה למשרת מנכלו"ת וכדו'

שליחה על ידי עמנואל » 17 מרץ 2020, 00:25

ולהלן דברי הרב עוזיאל שמביא ראשונים שלכאורה חולקים על הרמב"ם וכתב שאפשר שאף הרמב"ם עסקו במינוי ע"פ סנהדרין
משפטי עזיאל.PDF
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


עמנואל
הודעות: 665
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 318 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למנות אשה למשרת מנכלו"ת וכדו'

שליחה על ידי עמנואל » 22 מרץ 2020, 19:51

עוד מקור שצריך לדון בו הוא של ציון (או שלומציון) המלכה בשבת טז, ב.
במנחת חינוך פירש שניתן לקבל אישה למלכה אם קיבלה את המלכות בירושה.
ולעניין דבורה כתבו הראשונים (הר"ן והרשב"א) שלא מינו אותה אלא נהגו בה כדין מלכה.
(ובמשפטי עוזאיל שהביא דבריהם וע"ש)


אבינועם
הודעות: 278
הצטרף: 26 ינואר 2020, 13:42
נתן תודה: 126 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למנות אשה למשרת מנכלו"ת וכדו'

שליחה על ידי אבינועם » 22 מרץ 2020, 21:56

אוריאל כתב:
15 נובמבר 2018, 15:52
אין מעמידין מן הגרים לשום שררה בישראל אפילו ממונה על אמת המים שמחלקין ממנה מים לשדות, ואין צריך לומר לשררה אחרת, וכו', וכן כל משימות שבישראל אין ממנין בהם אלא איש ולא אשה [ערך לחם למהריק"ש יו"ד ס"ס רסט, והוא (בערך הלשון) מהרמב"ם פ"א מהל' מלכים].
הרמב"ם לא מביא טעם לכך?

האם לשיטתו זהו איסור דאורייתא של שום תשים עליך מלך??

ואם לא, אז מהי חומרת האיסור/הלכה/הנהגה זו ?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot], גל גל, הכהן, שניאור | 4 אורחים