נחמן זוטא אמר:
דברי המ"ב בביאור הלכה מאד מעניינים. וכמה דברים יש ללמוד מהם.
א. מפורש בדבריו דהעולם נהגו כהרמ"א, ואעפ"כ הוא מנסה ליישב את מנהגן של ישראל אליבא דכו"ע, "דמנהגן של ישראל תורה". האם יש כאן רצון ליישב את מנהג ישראל אליבא דכו"ע, כי ודאי עדיף שנצא ידי כולם. או שיש בדבריו רמז לכך שאין ההכרעה כל כך ברורה כהרמ"א. ונפק"מ למי שאצלו יישו המנהג לא מתקיים.-
יכול להיות שכוונת המ"ב ללשונו של הרמ"א והכי נהוג, וע"ז בא ליישב שהמנהג הוא לא מחמת הסברה השניה אלא שגם לפי הסברה הראשונה יש לנהוג כן באופנים מסוימים (ועי' שו"ת אג"מ מה שכתב להגיה ברמ"א לשון והכי נהוג עפ"י לשונו בדרכי משה "ומ"מ נ"ל לנהוג").
ב. עיקר סברתו - שאם אדם כותב בימין בלבד ושאר מלאכות עושה גם בימין אבל יותר נח לו בשמאל. מקרי שולט בשתי ידיו. כי לכל יד יש את המעלה שלה. יד ימין - בלעדיות על הכתיבה. ויד שמאל - נוחות בשאר מלאכות.
ומדוייק מדבריו שאם כותב גם ביד שמאל אבל נקל לו לכתוב בימין. שוב לא הוי שולט בשתי ידיו כי אין עדיפות ליד ימין במה שהיא כותבת כיון שאין לה בלעדיות על הכתיבה. ולכן השמאל גוברת.
וכן במקרה שהשמאל היא בלעדית בשאר מלאכות, מעלתה גוברת על הימין שהיא בלעדית בכתיבה. כי גדול משקלה של הבלעדיות בשאר מלאכות על משקלה של הבלעדיות בכתיבה.
ולכן רק במקרה שהיד הכותבת היא בלעדית והיד של המלאכות היא רק יותר נוחה - אז חשיב שולט בשתי ידיו.
וצריך עיון כמה אנשים זכו להיכלל בלימוד זכות על מנהגן של ישראל, שכן כאמור מדובר על מקרה מאד מסויים שהכתיבה היא רק בימין באופו שאינו יכול לכתוב בשמאל. ושאר מלאכות יכול לעשות בימין אבל נקל לו בשמאל.
ויתכן שבזמן המ"ב היה מקובל לחנך לכתוב בימין. ושאר מלאכות איירי בסוג מלאכות כמו פתיחת מפתח וכדו' שכמעט ולא מצוי אדם שיכול לעשותם רק ביד אחת. ועדיין צ"ע.
עכ"פ במקרה שלנו שהכתיבה היא בשמאל ושאר מלאכות בימין. לפי הגר"א ודאי יש להניח בימין
(אולי ט"ס וצ"ל בשמאל?) ואין כאן שום לימוד זכות.
וגם אם נגיד שהכתיבה היא רק בשמאל ושאר מלאכות נוח יותר יותר בימין אבל יכול בשמאל, עדיין לא יהיה אלא שולט בשתי ידיו. ודינו בשמאל כל אדם. ולהרמ"א אזלינן בתר כתיבה.
אלא שיש להסתפק באדם ששולט בשתי ידיו, והכתיבה יותר נקל לו בשמאל. (כמוני) . האם גם הגר"א יודה, שכיון שאין שום מעלה לימין על השמאל, ומצד שני יש מעלה לשמאל (נוחות הכתיבה) אם כן גם לפי הגר"א הוא נחשב לשמאלי. וגם הוא בכלל הלימוד זכות של הביאור הלכה.-
היה נראה לומר שבאופן הזה לא צריך להגיע לחידוש של הבה"ל, דדווקא באופן שיש ליד אחת מעלה על השניה בענין שאר מלאכות אשמעינן דאעפ"כ אם יש ליד השניה בלעדיות על הכתיבה חשיב כשולט בשתי ידיו גם לדעה שאזלינן בתר שאר מלאכות, אבל באופן זה כיון שבשאר מלאכות שתי ידיו שוות א"כ פשוט שנאמר שהכתיבה תכריע שכיון שנקל לו לכתוב יותר ביד אחת משניה א"כ יחשב כשולט יותר ביד הזו ויניח ביד השניה. אלא שבד"כ אופן זה פחות מצוי.
ודבר זה תלוי מה הם המלאכות המגדירות שולט בשתי ידיו.
הרב @נחמן זוטא והרב @פינת יקרת אשמח להערותיכם. (מי שלא "סובל" מהבעיה הזו מאבד קשב בשורה הראשונה...)