הכותב בשמאל ועושה מלאכות בימין - על איזה יד יניח תפילין?

פינת יקרת

משתמש ותיק
מה הכוונה מאתגרת?

אני למשל כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין, יש לי את הפסק שקיבלתי בבר מצוה על איזה יד להניח התפילין (ויש לי בזה גם דברים נוספים ששמעתי וראיתי במשך השנים),
אבל מכיון שיש בזה דעות שונות:
(כידוע דעת המחבר והרמ"א דעת הב"ח ודעת הגר"א ויש לחלק בין כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין או כותב בימין ועושה שאר מלאכות בשמאל
והמ"ב האריך בזה בביאור הלכה אך לא הכריע למעשה),
מסקרן אותי לדעת מה מורים מורי הוראה מבתי הוראה שונים, בענין.
כולל נימוקים ומקורות.

אם לדעתך זה לא מאתגר, אתה יכול לומר, ואני אמחק את השאלה.

נ.ב. לאחר כתבי את השאלה נראה לי להוסיף, גם לברר בקרב מורי הוראה מה מגדיר אצלם כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין ולהפך).
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
פינת יקרת אמר:
מה הכוונה מאתגרת?

אני למשל כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין, יש לי את הפסק שקיבלתי בבר מצוה על איזה יד להניח התפילין (ויש לי בזה גם דברים נוספים ששמעתי וראיתי במשך השנים),
אבל מכיון שיש בזה דעות שונות:
(כידוע דעת המחבר והרמ"א דעת הב"ח ודעת הגר"א ויש לחלק בין כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין או כותב בימין ועושה שאר מלאכות בשמאל
והמ"ב האריך בזה בביאור הלכה אך לא הכריע למעשה),
מסקרן אותי לדעת מה מורים מורי הוראה מבתי הוראה שונים, בענין.
כולל נימוקים ומקורות.

אם לדעתך זה לא מאתגר, אתה יכול לומר, ואני אמחק את השאלה.

נ.ב. לאחר כתבי את השאלה נראה לי להוסיף, גם לברר בקרב מורי הוראה מה מגדיר אצלם כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין ולהפך).


גם אני כנ”ל, וחקרתי וחקרתי ולכלל מסקנה לא באתי, ולמעשה פעם בשבוע (ביום קבוע) אני מניח גם בשמאל.
 
 

פינת יקרת

משתמש ותיק
פותח הנושא
נחמן זוטא אמר:
פינת יקרת אמר:
אני למשל כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין, יש לי את הפסק שקיבלתי בבר מצוה על איזה יד להניח התפילין (ויש לי בזה גם דברים נוספים ששמעתי וראיתי במשך השנים),
אבל מכיון שיש בזה דעות שונות:
(כידוע דעת המחבר והרמ"א דעת הב"ח ודעת הגר"א ויש לחלק בין כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין או כותב בימין ועושה שאר מלאכות בשמאל
והמ"ב האריך בזה בביאור הלכה אך לא הכריע למעשה),
מסקרן אותי לדעת מה מורים מורי הוראה מבתי הוראה שונים, בענין.
כולל נימוקים ומקורות.
נ.ב. לאחר כתבי את השאלה נראה לי להוסיף, גם לברר בקרב מורי הוראה מה מגדיר אצלם כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין ולהפך).


גם אני כנ”ל, וחקרתי וחקרתי ולכלל מסקנה לא באתי, ולמעשה פעם בשבוע (ביום קבוע) אני מניח גם בשמאל.
לא ביארת האם אתה כותב בימין ועושה שאר מלאכות בשמאל או להפך, וזה חשוב.
אני דרך אגב מניח בשמאל וכל יום מעביר בסוף התפילה לימין.
 
 

פינת יקרת

משתמש ותיק
פותח הנושא
ישתבח שמו לעד אמר:
שאלה שלאחרונה הסתפקתי בה, שנראה שיותר מתאימה לספרדים, אבל יהיה מעניין לשמוע בה את כלל הדעות:
מה קורה כאשר ההלכה והקבלה מתנגשים זה בזה?
נביא כמה דוגמאות לכך, שאמנם יתכן ויש כאן כמה חלקים, וכל שאלה היא נושא בפני עצמו, אבל לכולם יש מכנה משותף אחד, מה אני אמור לעשות, כפשט או כקבלה:
לדוגמא: שילוח הקן בשנת השמיטה, שלדעת הרש"ש הק' אין לעשות, האם אני אומר שאני יכול לבטל את המצווה או לדחותה עד שאוכל לקיימה בהידור?
דוגמא נוספת: בן אדם מתעורר באמצע ליל שבת ונזכר שלא עשה קידוש, ומאחר ואין קידוש אלא במקום סעודה, הרי שהוא חייב ג"כ לאכול, אבל מה נעשה שחומרת הזוהר אוסרת בתוקף לאכול לאחר השינה, האם נאמר שלמרות שיש עליו חיוב קידוש כל רגע, ואף הוא מפסיד מצוות קידוש ליל שבת, בכ"ז ימתין לבוקר ויקדש רק לאחר התפילה?
דוגמא נוספת המסתעפת לדין אין מעבירין על המצוות: כידוע שלפי הקבלה עליית שישי היא המובחרת, מה קורה כאשר יש לאדם הזדמנות לעלות שלישי, האם ימתין לשישי?
(אציין שמרן הגריש"א היה עולה קבוע שלישי למרות שהיה בקי עצום בקבלה..),
וכמובן אפשר גם להוסיף את דין ברכת האילנות בשבת, אי נימא שהחשש היחיד בכך הוא רק ע"פ הקבלה, כאשר ר"ח ניסן חל בשבת?
נשמח לשמוע מה יאמרו חכמינו בכל הנ"ל!!


הנושא שהבאתי בתחילת האשכול קשור לזה.
לפי ההלכה איטר מניח על יד ימין.
לפי בעלי הקבלה (עי' בשע"ת סי' כז') גם איטר מניח על יד שמאל.
בעלמא קיי"ל שאיטר מניח על ימין.
בכותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין פוסק הכף החיים שיניח בשמאל כהכרעה בין השיטות בהלכה. 
 
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
נחמן זוטא אמר:
פינת יקרת אמר:
מה הכוונה מאתגרת?

אני למשל כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין, יש לי את הפסק שקיבלתי בבר מצוה על איזה יד להניח התפילין (ויש לי בזה גם דברים נוספים ששמעתי וראיתי במשך השנים),
אבל מכיון שיש בזה דעות שונות:
(כידוע דעת המחבר והרמ"א דעת הב"ח ודעת הגר"א ויש לחלק בין כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין או כותב בימין ועושה שאר מלאכות בשמאל
והמ"ב האריך בזה בביאור הלכה אך לא הכריע למעשה),
מסקרן אותי לדעת מה מורים מורי הוראה מבתי הוראה שונים, בענין.
כולל נימוקים ומקורות.

אם לדעתך זה לא מאתגר, אתה יכול לומר, ואני אמחק את השאלה.

נ.ב. לאחר כתבי את השאלה נראה לי להוסיף, גם לברר בקרב מורי הוראה מה מגדיר אצלם כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין ולהפך).


גם אני כנ”ל, וחקרתי וחקרתי ולכלל מסקנה לא באתי, ולמעשה פעם בשבוע (ביום קבוע) אני מניח גם בשמאל.
גם אני כמוכם ממש.

רק שאלה קטנה" האם אתם מצליחים לכתוב ביד ימין?
האם אתם מצליחים לעשות שאר מלאכות בשמאל?

באיזה יד אתם:
גוזרים.
מבריגים.
משחקים בחמש אבנים.
דופקים בפטיש.
פותחים קופסת שימורים.
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
מסיח לפי תומו אמר:
נחמן זוטא אמר:
פינת יקרת אמר:
מה הכוונה מאתגרת?

אני למשל כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין, יש לי את הפסק שקיבלתי בבר מצוה על איזה יד להניח התפילין (ויש לי בזה גם דברים נוספים ששמעתי וראיתי במשך השנים),
אבל מכיון שיש בזה דעות שונות:
(כידוע דעת המחבר והרמ"א דעת הב"ח ודעת הגר"א ויש לחלק בין כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין או כותב בימין ועושה שאר מלאכות בשמאל
והמ"ב האריך בזה בביאור הלכה אך לא הכריע למעשה),
מסקרן אותי לדעת מה מורים מורי הוראה מבתי הוראה שונים, בענין.
כולל נימוקים ומקורות.

אם לדעתך זה לא מאתגר, אתה יכול לומר, ואני אמחק את השאלה.

נ.ב. לאחר כתבי את השאלה נראה לי להוסיף, גם לברר בקרב מורי הוראה מה מגדיר אצלם כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין ולהפך).


גם אני כנ”ל, וחקרתי וחקרתי ולכלל מסקנה לא באתי, ולמעשה פעם בשבוע (ביום קבוע) אני מניח גם בשמאל.
גם אני כמוכם ממש.

רק שאלה קטנה" האם אתם מצליחים לכתוב ביד ימין?
האם אתם מצליחים לעשות שאר מלאכות בשמאל?

באיזה יד אתם:
גוזרים.
מבריגים.
משחקים בחמש אבנים.
דופקים בפטיש.
פותחים קופסת שימורים.
הכל בימין חוץ מכתיבה. איני מצליח לכתוב בימין.
 
 

בן מתתיהו

משתמש רשום
נחמן זוטא אמר:
פינת יקרת אמר:
מה הכוונה מאתגרת?

אני למשל כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין, יש לי את הפסק שקיבלתי בבר מצוה על איזה יד להניח התפילין (ויש לי בזה גם דברים נוספים ששמעתי וראיתי במשך השנים),
אבל מכיון שיש בזה דעות שונות:
(כידוע דעת המחבר והרמ"א דעת הב"ח ודעת הגר"א ויש לחלק בין כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין או כותב בימין ועושה שאר מלאכות בשמאל
והמ"ב האריך בזה בביאור הלכה אך לא הכריע למעשה),
מסקרן אותי לדעת מה מורים מורי הוראה מבתי הוראה שונים, בענין.
כולל נימוקים ומקורות.

אם לדעתך זה לא מאתגר, אתה יכול לומר, ואני אמחק את השאלה.

נ.ב. לאחר כתבי את השאלה נראה לי להוסיף, גם לברר בקרב מורי הוראה מה מגדיר אצלם כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין ולהפך).


גם אני כנ”ל, וחקרתי וחקרתי ולכלל מסקנה לא באתי, ולמעשה פעם בשבוע (ביום קבוע) אני מניח גם בשמאל.
למה פעם בשבוע?
מה הגדר?
אבל אולי אני כמוהו שאני רק משתדל כל יום אע"פ שכמדומני בהיותי גר"אניק הוא חמור יותר?
אני מניח ומברך על ימין כי אני כותב בשמאל 
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
בן מתתיהו אמר:
נחמן זוטא אמר:
פינת יקרת אמר:
מה הכוונה מאתגרת?

אני למשל כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין, יש לי את הפסק שקיבלתי בבר מצוה על איזה יד להניח התפילין (ויש לי בזה גם דברים נוספים ששמעתי וראיתי במשך השנים),
אבל מכיון שיש בזה דעות שונות:
(כידוע דעת המחבר והרמ"א דעת הב"ח ודעת הגר"א ויש לחלק בין כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין או כותב בימין ועושה שאר מלאכות בשמאל
והמ"ב האריך בזה בביאור הלכה אך לא הכריע למעשה),
מסקרן אותי לדעת מה מורים מורי הוראה מבתי הוראה שונים, בענין.
כולל נימוקים ומקורות.

אם לדעתך זה לא מאתגר, אתה יכול לומר, ואני אמחק את השאלה.

נ.ב. לאחר כתבי את השאלה נראה לי להוסיף, גם לברר בקרב מורי הוראה מה מגדיר אצלם כותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין ולהפך).


גם אני כנ”ל, וחקרתי וחקרתי ולכלל מסקנה לא באתי, ולמעשה פעם בשבוע (ביום קבוע) אני מניח גם בשמאל.
למה פעם בשבוע?
מה הגדר?
אבל אולי אני כמוהו שאני רק משתדל כל יום אע"פ שכמדומני בהיותי גר"אניק הוא חמור יותר?
אני מניח ומברך על ימין כי אני כותב בשמאל 

איני יודע גדר בזה. אבל חששתי להיות בכלל קרקפתא דלא מנח, ומאידך ידעתי בנפשי שאין בכוחי לעשות כך כל יום ונתתני גדר לפי מה שאני אדם. ובכלל יתכן שסגי בתפילין של ראש דלא חשיב קרקפתא דלא מנח.
 

בן מתתיהו

משתמש רשום
נחמן זוטא אמר:
בן מתתיהו אמר:
נחמן זוטא אמר:
גם אני כנ”ל, וחקרתי וחקרתי ולכלל מסקנה לא באתי, ולמעשה פעם בשבוע (ביום קבוע) אני מניח גם בשמאל.
למה פעם בשבוע?
מה הגדר?
אבל אולי אני כמוהו שאני רק משתדל כל יום אע"פ שכמדומני בהיותי גר"אניק הוא חמור יותר?
אני מניח ומברך על ימין כי אני כותב בשמאל 

איני יודע גדר בזה. אבל חששתי להיות בכלל קרקפתא דלא מנח, ומאידך ידעתי בנפשי שאין בכוחי לעשות כך כל יום ונתתני גדר לפי מה שאני אדם. ובכלל יתכן שסגי בתפילין של ראש דלא חשיב קרקפתא דלא מנח.
ומה אתה עושה בש"ר בזמן שמחליף?
אם כבר דנים בנושא
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
בן מתתיהו אמר:
נחמן זוטא אמר:
בן מתתיהו אמר:
למה פעם בשבוע?
מה הגדר?
אבל אולי אני כמוהו שאני רק משתדל כל יום אע"פ שכמדומני בהיותי גר"אניק הוא חמור יותר?
אני מניח ומברך על ימין כי אני כותב בשמאל 

איני יודע גדר בזה. אבל חששתי להיות בכלל קרקפתא דלא מנח, ומאידך ידעתי בנפשי שאין בכוחי לעשות כך כל יום ונתתני גדר לפי מה שאני אדם. ובכלל יתכן שסגי בתפילין של ראש דלא חשיב קרקפתא דלא מנח.
ומה אתה עושה בש"ר בזמן שמחליף?
אם כבר דנים בנושא
האמת שעד עתה לא שתי לבי לדבר. אני משאירם על הראש. אולם יתכן דלא טוב אני עושה שכדומני פסק המ”ב שמי שהקדים תש”ר לתש”י צריך להסירם ושוב להניח כסדר, דכתיב והיו לאות על ידך והדר והיו לטוטפות בין עיניך.
 
 

פינת יקרת

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן מתתיהו אמר:
נחמן זוטא אמר:
בן מתתיהו אמר:
למה פעם בשבוע?
מה הגדר?
אבל אולי אני כמוהו שאני רק משתדל כל יום אע"פ שכמדומני בהיותי גר"אניק הוא חמור יותר?
אני מניח ומברך על ימין כי אני כותב בשמאל 

איני יודע גדר בזה. אבל חששתי להיות בכלל קרקפתא דלא מנח, ומאידך ידעתי בנפשי שאין בכוחי לעשות כך כל יום ונתתני גדר לפי מה שאני אדם. ובכלל יתכן שסגי בתפילין של ראש דלא חשיב קרקפתא דלא מנח.
ומה אתה עושה בש"ר בזמן שמחליף?
אם כבר דנים בנושא
להלכה פסק הביאור הלכה ששהויי מצוה לא משהינן ולכן אין להסיר את השל ראש.
 
 

פינת יקרת

משתמש ותיק
פותח הנושא
מסיח לפי תומו אמר:
נחמן זוטא אמר:
גם אני כמוכם ממש.

רק שאלה קטנה" האם אתם מצליחים לכתוב ביד ימין?
האם אתם מצליחים לעשות שאר מלאכות בשמאל?

באיזה יד אתם:
גוזרים.
מבריגים.
משחקים בחמש אבנים.
דופקים בפטיש.
פותחים קופסת שימורים.
כותב רק בשמאל. את הפעולות שציינת בימין (הבנתי שפתיחת קופסת שימורים אינה אפשרית לשמאליים כי הפותחן עשוי באופן שמיועד לימניים).

רק אציין שלדעה שלא הולכים אחר הכתיבה (כך נקט הגר"א) אזי הולכים אחר רב המלאכות ולכן גם אם יהיו מלאכות שעושים בשמאל או שאפשר לעשות בשמאל עדיין אם רוב מלאכות בימין אזלינן בתר ימין.
 
 

פינת יקרת

משתמש ותיק
פותח הנושא
נחמן זוטא אמר:
בן מתתיהו אמר:
נחמן זוטא אמר:
איני יודע גדר בזה. אבל חששתי להיות בכלל קרקפתא דלא מנח, ומאידך ידעתי בנפשי שאין בכוחי לעשות כך כל יום ונתתני גדר לפי מה שאני אדם. ובכלל יתכן שסגי בתפילין של ראש דלא חשיב קרקפתא דלא מנח.
ומה אתה עושה בש"ר בזמן שמחליף?
אם כבר דנים בנושא
האמת שעד עתה לא שתי לבי לדבר. אני משאירם על הראש. אולם יתכן דלא טוב אני עושה שכדומני פסק המ”ב שמי שהקדים תש”ר לתש”י צריך להסירם ושוב להניח כסדר, דכתיב והיו לאות על ידך והדר והיו לטוטפות בין עיניך.
כך דעת האבודרהם, אבל המ"ב פסק להפך שלא יסיר השל ראש אחרי שכבר הניחו. (בביאור הלכה).
 
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
פינת יקרת אמר:
נחמן זוטא אמר:
בן מתתיהו אמר:
ומה אתה עושה בש"ר בזמן שמחליף?
אם כבר דנים בנושא
האמת שעד עתה לא שתי לבי לדבר. אני משאירם על הראש. אולם יתכן דלא טוב אני עושה שכדומני פסק המ”ב שמי שהקדים תש”ר לתש”י צריך להסירם ושוב להניח כסדר, דכתיב והיו לאות על ידך והדר והיו לטוטפות בין עיניך.
כך דעת האבודרהם, אבל המ"ב פסק להפך. (בביאור הלכה).
תודה רבה, החכמתני. אשתדל לברר את העניין בישוב הדעת בל”נ.
 
 

פינת יקרת

משתמש ותיק
פותח הנושא
מסיח לפי תומו אמר:
נחמן זוטא אמר:
דברי המ"ב בביאור הלכה מאד מעניינים. וכמה דברים יש ללמוד מהם. 

א. מפורש בדבריו דהעולם נהגו כהרמ"א, ואעפ"כ הוא מנסה ליישב את מנהגן של ישראל אליבא דכו"ע, "דמנהגן של ישראל תורה". האם יש כאן רצון ליישב את מנהג ישראל אליבא דכו"ע, כי ודאי עדיף שנצא ידי כולם. או שיש בדבריו רמז לכך שאין ההכרעה כל כך ברורה כהרמ"א. ונפק"מ למי שאצלו יישו המנהג לא מתקיים.- יכול להיות שכוונת המ"ב ללשונו של הרמ"א והכי נהוג, וע"ז בא ליישב שהמנהג הוא לא מחמת הסברה השניה אלא שגם לפי הסברה הראשונה יש לנהוג כן באופנים מסוימים (ועי' שו"ת אג"מ מה שכתב להגיה ברמ"א לשון והכי נהוג עפ"י לשונו בדרכי משה "ומ"מ נ"ל לנהוג").

ב. עיקר סברתו - שאם אדם כותב בימין בלבד ושאר מלאכות עושה גם בימין אבל יותר נח לו בשמאל. מקרי שולט בשתי ידיו. כי  לכל יד יש את המעלה שלה. יד ימין - בלעדיות על הכתיבה. ויד שמאל - נוחות בשאר מלאכות.

ומדוייק מדבריו שאם כותב גם ביד שמאל אבל נקל לו לכתוב בימין. שוב לא הוי שולט בשתי ידיו כי אין עדיפות ליד ימין במה שהיא כותבת כיון שאין לה בלעדיות על הכתיבה. ולכן השמאל גוברת.

וכן במקרה שהשמאל היא בלעדית בשאר מלאכות, מעלתה גוברת על הימין שהיא בלעדית בכתיבה. כי גדול משקלה של הבלעדיות בשאר מלאכות על משקלה של הבלעדיות בכתיבה.

ולכן רק במקרה שהיד הכותבת היא בלעדית והיד של המלאכות היא רק יותר נוחה - אז חשיב שולט בשתי ידיו. 

וצריך עיון כמה אנשים זכו להיכלל בלימוד זכות על מנהגן של ישראל, שכן כאמור מדובר על מקרה מאד מסויים שהכתיבה היא רק בימין באופו שאינו יכול לכתוב בשמאל. ושאר מלאכות יכול לעשות בימין אבל נקל לו בשמאל.

ויתכן שבזמן המ"ב היה מקובל לחנך לכתוב בימין. ושאר מלאכות איירי בסוג מלאכות כמו פתיחת מפתח וכדו' שכמעט ולא מצוי אדם שיכול לעשותם רק ביד אחת. ועדיין צ"ע.


עכ"פ במקרה שלנו שהכתיבה היא בשמאל ושאר מלאכות בימין. לפי הגר"א ודאי יש להניח בימין (אולי ט"ס וצ"ל בשמאל?) ואין כאן שום לימוד זכות. 
וגם אם נגיד שהכתיבה היא רק בשמאל ושאר מלאכות נוח יותר יותר בימין אבל יכול בשמאל, עדיין לא יהיה אלא שולט בשתי ידיו. ודינו בשמאל כל אדם. ולהרמ"א אזלינן בתר כתיבה.

אלא שיש להסתפק באדם ששולט בשתי ידיו, והכתיבה יותר נקל לו בשמאל. (כמוני) . האם גם הגר"א יודה, שכיון שאין שום מעלה לימין על השמאל, ומצד שני יש מעלה לשמאל (נוחות הכתיבה) אם כן גם לפי הגר"א הוא נחשב לשמאלי. וגם הוא בכלל הלימוד זכות של הביאור הלכה.- היה נראה לומר שבאופן הזה לא צריך להגיע לחידוש של הבה"ל, דדווקא באופן שיש ליד אחת מעלה על השניה בענין שאר מלאכות אשמעינן דאעפ"כ אם יש ליד השניה בלעדיות על הכתיבה חשיב כשולט בשתי ידיו גם לדעה שאזלינן בתר שאר מלאכות, אבל באופן זה כיון שבשאר מלאכות שתי ידיו שוות א"כ פשוט שנאמר שהכתיבה תכריע שכיון שנקל לו לכתוב יותר ביד אחת משניה א"כ יחשב כשולט יותר ביד הזו ויניח ביד השניה. אלא שבד"כ אופן זה פחות מצוי.
ודבר זה תלוי מה הם המלאכות המגדירות שולט בשתי ידיו.

הרב @נחמן זוטא  והרב @פינת יקרת  אשמח להערותיכם. (מי שלא "סובל" מהבעיה הזו מאבד קשב בשורה הראשונה...)
 

יוסף מיכל

משתמש ותיק
פינת יקרת אמר:
מסקרן אותי לדעת מה מורים מורי הוראה מבתי הוראה שונים, בענין.
כולל נימוקים ומקורות.
ידוע לי על אחד אחד ששאל את מרן הגריש"א, והורה לו לנהוג לגמרי כהרמ"א ואף לא להחמיר כשיטה האחרת אע"פ שכך הכרעת הגר"א, [אך אפשר שהיה זה בגלל שהנידון היה לגבי בחור בר מצוה, ויש רגישות גדולה שלא לבלבלו (כך הבנתי ממומחים בתורת הנפש)].
ומנגד, ידוע לי על אחר ששאל למורו מרן הגר"ש אויערבאך, והורה לו לנהוג לגמרי כהגר"א, ואף לא לחשוש לשיטה האחרת, [וכנ"ל, גם נידון זה היה בבחור בר מצוה].

נ.ב. כבר כתבתי תגובה זה באשכול אחר, והעתקתיה שוב, לטובת אלו שמעיינים באשכול המיוחד לשאלה זו.
 

פינת יקרת

משתמש ותיק
פותח הנושא
יוסף מיכל אמר:
פינת יקרת אמר:
מסקרן אותי לדעת מה מורים מורי הוראה מבתי הוראה שונים, בענין.
כולל נימוקים ומקורות.
ידוע לי על אחד אחד ששאל את מרן הגריש"א, והורה לו לנהוג לגמרי כהרמ"א ואף לא להחמיר כשיטה האחרת אע"פ שכך הכרעת הגר"א, [אך אפשר שהיה זה בגלל שהנידון היה לגבי בחור בר מצוה, ויש רגישות גדולה שלא לבלבלו (כך הבנתי ממומחים בתורת הנפש)].
ומנגד, ידוע לי על אחר ששאל למורו מרן הגר"ש אויערבאך, והורה לו לנהוג לגמרי כהגר"א, ואף לא לחשוש לשיטה האחרת, [וכנ"ל, גם נידון זה היה בבחור בר מצוה].

נ.ב. כבר כתבתי תגובה זה באשכול אחר, והעתקתיה שוב, לטובת אלו שמעיינים באשכול המיוחד לשאלה זו.
 אחד מחו"ר הפורום כתב לי בפרטי בשם הגריש"א, שהורה שעד גיל יח' להניח כאיטר (בכותב בשמאל ועושה שאר מלאכות בימין והיינו כהגר"א) 
ולאחמ"כ להחמיר על שתי הידיים. (והוסיף שכן הורה לו גם מורו ורבו אחד מגדולי האדמורי"ם). [ויש לציין שאח"כ כתב לי להפך בשם ספר וישמע משה של הרב משה פריד].

ואני לעומת זאת קיבלתי פסק מרב בשם הגריש"א שאם אפשר להחמיר מיד מהבר מצווה להניח בשמאל (כהגר"א) ולבסוף התפילה להעביר לימין (כהמחבר ורמ"א).
(ומה שאומרים מומחי הנפש כנראה לא עשה עלי רושם...).


 
 

יוסף מיכל

משתמש ותיק
פינת יקרת אמר:
אחד מחו"ר הפורום כתב לי בפרטי בשם הגריש"א, שהורה... [ויש לציין שאח"כ כתב לי להפך בשם ספר וישמע משה של הרב משה פריד].
ואני לעומת זאת קיבלתי פסק מרב בשם הגריש"א ...
ואני יכול רק להוסיף, שזה שסיפר לי ששאל את הגרי"ש הוא מוסמך ביותר, והלך אליו לאחר שהלך לרבנים שונים ויצא מסובך, וכשהגיע להגרי"ש קיבל פסק ברור (כהרמ"א).
 

יוסף מיכל

משתמש ותיק
פינת יקרת אמר:
(ומה שאומרים מומחי הנפש כנראה לא עשה עלי רושם...).
גם עליי לא עשה רושם, וכבר כמעט הוריתי לבני שיחי' להניח בשתי הידים, אך ת"ח אחד עצר בעדי ואמר לי: הלא המחלוקת היא במצוה מדאורייתא, ולכל שיטה מי שעושה הפוך הוא קרקפתא דלא מנח תפילין, וא"כ היה צ"ל שיניח מספק בשתי הידים. אך מעניין שהרעיון לא עלה על דעת אחד מן הפוסקים הקדמונים או האחרונים (כולל המשנ"ב), וגם גדולי מורי ההוראה פוסקים כל אחד בצורה נחרצת לכאן או לכאן, [יכול אני להוסיף שאני גם שאלתי להגר"א וייס שליט"א, והורה לי בצורה ברורה שלמעשה אין לנו אלא את דברי הרמ"א].
- הלא דבר הוא. ולכן זו לא חכמה גדולה להיות יותר חכם מכולם ולהורות לבנך הרך, להניח תפילין בשתי ידיו מספק, ולהרגיש בשעת התפילה שכל הנחת תפילין שלו אינה אלא ספק וצד של מצוה.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
סוגיא זו היא מהבודדות שמצינו בה מחלוקת סב ונכדו -
הלא הם אדמו"ר הזקן ואדמו"ר הצמח צדק.

רבינו הזקן פוסק שהכל לפי הכתיבה (כדעת המג"א).
והצ"צ חולק בתקיפות על אותו מג"א ופוסק שאם רק הכתיבה ביד אחת וכל המלאכות ביד אחרת, היד האחרת נחשבת החזקה ומניחים על היד הכותבת.

אבל כמדומה ברור שכל המחלוקת היא רק כאשר כל המלאכות ממש (מלבד כתיבה) נעשות ביד אחת.
וכמדומה שמקרה כזה הוא נדיר מאוד, כי כמעט תמיד היד הכותבת גם עושה לכה"פ כמה מלאכות בודדות נוספות. וכמדומה שבמקרה כזה לא נחלקו, והיד הכותבת היא החזקה. ולעניין הלכה יש לסמוך רק על רב מורה הוראה.

וידוע שהגרמ"ש אשכנזי זצ"ל הניח תפילין על שתי הידיים, מספק.
 

יוסף מיכל

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אבל כמדומה ברור שכל המחלוקת היא רק כאשר כל המלאכות ממש (מלבד כתיבה) נעשות ביד אחת.
וכמדומה שמקרה כזה הוא נדיר מאוד, כי כמעט תמיד היד הכותבת גם עושה לכה"פ כמה מלאכות בודדות נוספות.
מקרה כזה ממש אינו נדיר (מידיעה).
ושמעתי פעם הסבר לזה, שבמוח - הכתיבה, ושאר דברים (שצריך מיומנות - יד ימין), אינן ממקום אחד, ולכן יכולים הם להתחלק.
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
פינת יקרת אמר:
מסיח לפי תומו אמר:
נחמן זוטא אמר:
דברי המ"ב בביאור הלכה מאד מעניינים. וכמה דברים יש ללמוד מהם. 

א. מפורש בדבריו דהעולם נהגו כהרמ"א, ואעפ"כ הוא מנסה ליישב את מנהגן של ישראל אליבא דכו"ע, "דמנהגן של ישראל תורה". האם יש כאן רצון ליישב את מנהג ישראל אליבא דכו"ע, כי ודאי עדיף שנצא ידי כולם. או שיש בדבריו רמז לכך שאין ההכרעה כל כך ברורה כהרמ"א. ונפק"מ למי שאצלו יישו המנהג לא מתקיים.- יכול להיות שכוונת המ"ב ללשונו של הרמ"א והכי נהוג, וע"ז בא ליישב שהמנהג הוא לא מחמת הסברה השניה אלא שגם לפי הסברה הראשונה יש לנהוג כן באופנים מסוימים (ועי' שו"ת אג"מ מה שכתב להגיה ברמ"א לשון והכי נהוג עפ"י לשונו בדרכי משה "ומ"מ נ"ל לנהוג").

ב. עיקר סברתו - שאם אדם כותב בימין בלבד ושאר מלאכות עושה גם בימין אבל יותר נח לו בשמאל. מקרי שולט בשתי ידיו. כי  לכל יד יש את המעלה שלה. יד ימין - בלעדיות על הכתיבה. ויד שמאל - נוחות בשאר מלאכות.

ומדוייק מדבריו שאם כותב גם ביד שמאל אבל נקל לו לכתוב בימין. שוב לא הוי שולט בשתי ידיו כי אין עדיפות ליד ימין במה שהיא כותבת כיון שאין לה בלעדיות על הכתיבה. ולכן השמאל גוברת.

וכן במקרה שהשמאל היא בלעדית בשאר מלאכות, מעלתה גוברת על הימין שהיא בלעדית בכתיבה. כי גדול משקלה של הבלעדיות בשאר מלאכות על משקלה של הבלעדיות בכתיבה.

ולכן רק במקרה שהיד הכותבת היא בלעדית והיד של המלאכות היא רק יותר נוחה - אז חשיב שולט בשתי ידיו. 

וצריך עיון כמה אנשים זכו להיכלל בלימוד זכות על מנהגן של ישראל, שכן כאמור מדובר על מקרה מאד מסויים שהכתיבה היא רק בימין באופו שאינו יכול לכתוב בשמאל. ושאר מלאכות יכול לעשות בימין אבל נקל לו בשמאל.

ויתכן שבזמן המ"ב היה מקובל לחנך לכתוב בימין. ושאר מלאכות איירי בסוג מלאכות כמו פתיחת מפתח וכדו' שכמעט ולא מצוי אדם שיכול לעשותם רק ביד אחת. ועדיין צ"ע.


עכ"פ במקרה שלנו שהכתיבה היא בשמאל ושאר מלאכות בימין. לפי הגר"א ודאי יש להניח בימין (אולי ט"ס וצ"ל בשמאל?) ואין כאן שום לימוד זכות. 
וגם אם נגיד שהכתיבה היא רק בשמאל ושאר מלאכות נוח יותר יותר בימין אבל יכול בשמאל, עדיין לא יהיה אלא שולט בשתי ידיו. ודינו בשמאל כל אדם. ולהרמ"א אזלינן בתר כתיבה.

אלא שיש להסתפק באדם ששולט בשתי ידיו, והכתיבה יותר נקל לו בשמאל. (כמוני) . האם גם הגר"א יודה, שכיון שאין שום מעלה לימין על השמאל, ומצד שני יש מעלה לשמאל (נוחות הכתיבה) אם כן גם לפי הגר"א הוא נחשב לשמאלי. וגם הוא בכלל הלימוד זכות של הביאור הלכה.- היה נראה לומר שבאופן הזה לא צריך להגיע לחידוש של הבה"ל, דדווקא באופן שיש ליד אחת מעלה על השניה בענין שאר מלאכות אשמעינן דאעפ"כ אם יש ליד השניה בלעדיות על הכתיבה חשיב כשולט בשתי ידיו גם לדעה שאזלינן בתר שאר מלאכות, אבל באופן זה כיון שבשאר מלאכות שתי ידיו שוות א"כ פשוט שנאמר שהכתיבה תכריע שכיון שנקל לו לכתוב יותר ביד אחת משניה א"כ יחשב כשולט יותר ביד הזו ויניח ביד השניה. אלא שבד"כ אופן זה פחות מצוי.
ודבר זה תלוי מה הם המלאכות המגדירות שולט בשתי ידיו.

הרב @נחמן זוטא  והרב @פינת יקרת  אשמח להערותיכם. (מי שלא "סובל" מהבעיה הזו מאבד קשב בשורה הראשונה...)

תודה רבה על ההשקעה. לצערי כעת אין לי מוחין, ואקוה שבקרוב אתישב בדבר.
 

פינת יקרת

משתמש ותיק
פותח הנושא
יוסף מיכל אמר:
פינת יקרת אמר:
(ומה שאומרים מומחי הנפש כנראה לא עשה עלי רושם...).
גם עליי לא עשה רושם, וכבר כמעט הוריתי לבני שיחי' להניח בשתי הידים, אך ת"ח אחד עצר בעדי ואמר לי: הלא המחלוקת היא במצוה מדאורייתא, ולכל שיטה מי שעושה הפוך הוא קרקפתא דלא מנח תפילין, וא"כ היה צ"ל שיניח מספק בשתי הידים. אך מעניין שהרעיון לא עלה על דעת אחד מן הפוסקים הקדמונים או האחרונים (כולל המשנ"ב), וגם גדולי מורי ההוראה פוסקים כל אחד בצורה נחרצת לכאן או לכאן, [יכול אני להוסיף שאני גם שאלתי להגר"א וייס שליט"א, והורה לי בצורה ברורה שלמעשה אין לנו אלא את דברי הרמ"א].
- הלא דבר הוא. ולכן זו לא חכמה גדולה להיות יותר חכם מכולם ולהורות לבנך הרך, להניח תפילין בשתי ידיו מספק, ולהרגיש בשעת התפילה שכל הנחת תפילין שלו אינה אלא ספק וצד של מצוה.


אני עשיתי כן עפ"י הוראת רב (וגם חזרתי אליו אחרי כמה שנים בעצמי לשאול כדי להיות בטוח וקיבלתי אותו פסק
או במילותיו של הרב האם השתנה משהו בינתיים...),
ולפי מה שנפסק לי העיקר הוא ההנחה בשמאל (וכדעת הגר"א והב"ח) ורק לחומרא להעביר ליד השניה.
ואחרי שהגריש"א היה מורה כן (לכל הפחות מגיל יח') זו כבר לא כ"כ טענה למה לא הוזכרה עצה זו בפוסקים שקדמו לו,
(כמו"כ מה שאמר לך הגר"א וייס הוא מעניין דשבשו"ת אגרות משה כתב להגיה לשון והכי נהוג שברמ"א
לוכך יש לנהוג (משהו כעין זה) והיינו שהרמ"א לא מעיד שכך המנהג אלא שכך צריך לנהוג).
כמו"כ יש להוסיף את מה שציינתי לעיל שהכף החיים כותב שבמקרה כזה בעלי הקבלה יכריעו
ולכן יניח בשמאל ומעניין שאף שנפסק שבמקום שיש מחלוקת בהלכה בעלי הקבלה מכריעים לא כתב כן המ"ב,
(ואולי זה תלוי  בנידון האם קבלה מכריעה מחלוקת בהלכה רק כשהמקור הוא מזוהר וכדו' או לא.
 
 

האריה

משתמש ותיק
יוסף מיכל אמר:
פינת יקרת אמר:
(ומה שאומרים מומחי הנפש כנראה לא עשה עלי רושם...).
גם עליי לא עשה רושם, וכבר כמעט הוריתי לבני שיחי' להניח בשתי הידים, אך ת"ח אחד עצר בעדי ואמר לי: הלא המחלוקת היא במצוה מדאורייתא, ולכל שיטה מי שעושה הפוך הוא קרקפתא דלא מנח תפילין, וא"כ היה צ"ל שיניח מספק בשתי הידים. אך מעניין שהרעיון לא עלה על דעת אחד מן הפוסקים הקדמונים או האחרונים (כולל המשנ"ב), וגם גדולי מורי ההוראה פוסקים כל אחד בצורה נחרצת לכאן או לכאן, [יכול אני להוסיף שאני גם שאלתי להגר"א וייס שליט"א, והורה לי בצורה ברורה שלמעשה אין לנו אלא את דברי הרמ"א].
- הלא דבר הוא. ולכן זו לא חכמה גדולה להיות יותר חכם מכולם ולהורות לבנך הרך, להניח תפילין בשתי ידיו מספק, ולהרגיש בשעת התפילה שכל הנחת תפילין שלו אינה אלא ספק וצד של מצוה.
קרקפתא דלא מנח תפילין זה לא על תפילין של ראש?
 

האריה

משתמש ותיק
ראיתי בחור מבוגר. שבסוף התפילה הוא מעביר את התפילין של יד מיד שמאל ליד ימין מניח לזמן מה ומוריד:
 
חלק עליון תַחתִית