האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 26 נובמבר 2018, 22:32

מצורף בזה קונטרס שהוצאנו בעז"ה בשנה שעברה, וכעת במהדורה שניה, שמוכיח באותות ובמופתים שמדברי הפוסקים מוכח שאין לבחורי ישיבות הנוהגים לפי מרן השו"ע להדליק נרות חנוכה בישיבה, מה שנותר זה המחלוקת ב'השקפה' כביכול, האם בני ישיבות נחשבים כגרים ושקועים בישיבה או כגרים בבית הוריהם... שיש מהמחייבים שמטענותיהם משמע שגדולי הדור שפטרו מלהדליק סוברים שבן ישיבה אינו שקוע בישיבה, וודאי שאין לתלות בגדולי הדור בוקי סריקי.
עיינו בקונטרס ותרו"נ (בקישור למטה).
אגב, אין לצפות שאענה לשאלות על תוכן הקונטרס במיידי, כי אני רק המו"ל ולא שקוע בנבכי הסוגיא כמוהו, וגם איני רוצה להשיב בעצמי על דברים שהמחבר כתב. וכדאי יותר לשלוח למייל שכתוב בתוך החוברת.
https://forum.moreshet-maran.com/index. ... %D7%90.98/

ערכים:


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי דרומאי » 27 נובמבר 2018, 00:13

אין לי גישה לקישור הנ''ל, אשמח אם תעתיק לי את הטקסט.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2525
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 463 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי יהודי » 27 נובמבר 2018, 00:24

הנוסח שנכתב לעיל אינו מתאים בכלל לכל צורה שהיא של פורום הלכתי, דעת מרן החזו"א ועוד רבים מפוסקי דורנו שבני ישיבות מעדות המזרח חייבים להדליק בברכה בישיבה, וכך דעת הגר"י עדס שליט"א. באופן שלכתוב כמש"כ לעיל אינו לענין כלל. אפשר לכתוב שיש קונטרס המנסה להסביר את דעת הרבנים הנוקטים שבני ישיבות מעדות המזרח אינם צריכים להדליק בישיבתם.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 27 נובמבר 2018, 00:32

יהודי כתב:הנוסח שנכתב לעיל אינו מתאים בכלל לכל צורה שהיא של פורום הלכתי, דעת מרן החזו"א ועוד רבים מפוסקי דורנו שבני ישיבות מעדות המזרח חייבים להדליק בברכה בישיבה, וכך דעת הגר"י עדס שליט"א. באופן שלכתוב כמש"כ לעיל אינו לענין כלל. אפשר לכתוב שיש קונטרס המנסה להסביר את דעת הרבנים הנוקטים שבני ישיבות מעדות המזרח אינם צריכים להדליק בישיבתם.
א. דקדקתי לכתוב 'שיש מהמחייבים', בוודאי שאין הכוונה לגדולי דור ח"ו.
ב. לגבי הגר"י עדס - עיין בקונטרס, עיקר הטענות הם על ספרו 'שערי יהודה'.
ג. אם כת"ר היה מכיר את ההתנהגות של כמה מראשי הישיבות הנ"ל (בלי להזכיר שמות) היית מבין למה אני מדבר ככה, ובמכיריי קאמינא.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 27 נובמבר 2018, 00:35

דרומאי כתב:אין לי גישה לקישור הנ''ל, אשמח אם תעתיק לי את הטקסט.
הקובץ ניתן להורדה בפורום 'מורשת מרן'
תחת הקבוצה 'ספרים וקונטרסים בתורתו ומורשתו'.
https://forum.moreshet-maran.com


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 494
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 240 פעמים
קיבל תודה: 164 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מלמד להועיל » 27 נובמבר 2018, 00:35

מכון קול יוסף, אולי תצליח להביא כאן לפורום איזה מישהו שמכיר טוב את השיטות של מרן הרב עובדיה ע"ה בהלכה יש לי הרבה דברים לברר


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2525
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 463 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי יהודי » 27 נובמבר 2018, 00:38

ההודעה הועתקה לשורה הבאה


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2525
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 463 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי יהודי » 27 נובמבר 2018, 00:41

מכון קול יוסף כתב:
יהודי כתב:הנוסח שנכתב לעיל אינו מתאים בכלל לכל צורה שהיא של פורום הלכתי, דעת מרן החזו"א ועוד רבים מפוסקי דורנו שבני ישיבות מעדות המזרח חייבים להדליק בברכה בישיבה, וכך דעת הגר"י עדס שליט"א. באופן שלכתוב כמש"כ לעיל אינו לענין כלל. אפשר לכתוב שיש קונטרס המנסה להסביר את דעת הרבנים הנוקטים שבני ישיבות מעדות המזרח אינם צריכים להדליק בישיבתם.
א. דקדקתי לכתוב 'שיש מהמחייבים', בוודאי שאין הכוונה לגדולי דור ח"ו.
ב. לגבי הגר"י עדס - עיין בקונטרס, עיקר הטענות הם על ספרו 'שערי יהודה'.
ג. אם כת"ר היה מכיר את ההתנהגות של כמה מראשי הישיבות הנ"ל (בלי להזכיר שמות) היית מבין למה אני מדבר ככה, ובמכיריי קאמינא.
1. אז תכתבו ברור, שיש לכם טענות על ספרו של הגר"י עדס בענין. לבד מכך שהרבה מגדולי הדור כך נקטו להלכה.
2. התנהגותם של כמה מראשי הישיבות איננה עניינית לדיון ההלכתי בענין (לבד מכך שלכל דבר יש ב' צדדים וכו').

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 27 נובמבר 2018, 00:42

היא אינה עניינית לנידון הלכתי כשהוא מוצג באופן אובייקטיבי, אבל לא כשמציגים אותו עם טענות לא אובייקטיביות. קיצרתי ודו"ק. עיין בקונטרס ותרו"נ. אי אפשר להרחיב בפורום את הדיבור בנושאים האלה.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2525
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 463 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי יהודי » 27 נובמבר 2018, 00:44

לא מבין מה כוונתך, אני מכיר את הנושא לארכו ולרחבו ואת כל הדעות השונות בענין, ולענ"ד יש פה ויכוח מאוד ענייני הלכתי ולא יותר.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 27 נובמבר 2018, 00:54

עיין בקונטרס שהובאו שם השמטות במתכוון של השאילתות ועוד.
ואם כת"ר מכיר את הנושא, נשמח לשוחח באופן פרטי במייל: kolyosef1@gmail.com


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי דרומאי » 27 נובמבר 2018, 09:31

מכון קול יוסף כתב:
דרומאי כתב:אין לי גישה לקישור הנ''ל, אשמח אם תעתיק לי את הטקסט.
הקובץ ניתן להורדה בפורום 'מורשת מרן'
תחת הקבוצה 'ספרים וקונטרסים בתורתו ומורשתו'.
https://forum.moreshet-maran.com
הוא אשר דיברתי: אין לי גישה לפורום הנ''ל, על כן אבקש להעתיק לי את הטקסט.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 27 נובמבר 2018, 13:13

זה לא 'טקסט', זה כשמונים עמודים, ואני לא יודע איך מעלים כאן קבצים. אפשר לשלוח למייל kolyosef1@gmail.com ואנו נשלח לך את הקובץ.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 29 נובמבר 2018, 14:26

מלמד להועיל כתב:מכון קול יוסף, אולי תצליח להביא כאן לפורום איזה מישהו שמכיר טוב את השיטות של מרן הרב עובדיה ע"ה בהלכה יש לי הרבה דברים לברר
אפשר לשאול הכל ואני הקטן ישתדל לענות, אם לא אני בעצמי, אעביר לגדולים ממני. אבל בעז"ה הכל ייענה כאן בפורום הזה. ניתן לפנות גם לפורום מורשת מרן בקישור דלעיל.


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 494
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 240 פעמים
קיבל תודה: 164 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מלמד להועיל » 29 נובמבר 2018, 20:32

מכון קול יוסף כתב:
מלמד להועיל כתב:מכון קול יוסף, אולי תצליח להביא כאן לפורום איזה מישהו שמכיר טוב את השיטות של מרן הרב עובדיה ע"ה בהלכה יש לי הרבה דברים לברר
אפשר לשאול הכל ואני הקטן ישתדל לענות, אם לא אני בעצמי, אעביר לגדולים ממני. אבל בעז"ה הכל ייענה כאן בפורום הזה. ניתן לפנות גם לפורום מורשת מרן בקישור דלעיל.
הפורום שם לא פעיל אז אני שואל כאן
יש לי שאלה כזאת לגבי נשים שמברכות על מצות עשה שהזמן גרמא אז הרב זצל סבר שאסור להם לברך אף על פי שנהגו בגלל שזה במקום איסור של ברכה לבטלה ומבטלים מנהג במקום שיש בו חשש של ברכה לבטלה ולפי השוע אינם מברכות
מצד שני יש מחלוקת גדולה בין השוע והרמא לגבי אם התירו אמירה לגוי במקום מצוה שלפי השוע אסור ולמרות זאת הגאון הרב יצחק יוסף אומר שבמקום צורך גדול מותר להקל
זאת אומרת שבמקום צורך גדול לא עושה כמו השוע אפילו להקל נגדו, ולמה לשמור על מנהג שהוזכר אצל החידא והבן איש חי זה לא נחשב צורך גדול?


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2525
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 463 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי יהודי » 29 נובמבר 2018, 21:05

כי לדעתו למנהגים אין תוקף בארץ ישראל, וכידוע כבר נחלקו עליו גדולים אחרים.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 30 נובמבר 2018, 09:24

יהודי כתב:כי לדעתו למנהגים אין תוקף בארץ ישראל, וכידוע כבר נחלקו עליו גדולים אחרים.
רבי 'יהודי', די להתריס, בא נתדיין בצורה עניינית.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2525
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 463 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי יהודי » 30 נובמבר 2018, 11:24

ממש לא התרסתי, ברור שזו היתה דעת הגרע"י שאין למנהגים תוקף נגד דעת מרן הב"י בא"י. וגם ברור שהיו חכמים שחלקו על קביעה זו, נראה לי שזה הכי ענייני שיש.
אפשר להתחיל להביא את הראיות שכתבו כל צד וצד ולדון בהם, אבל לא זו היתה שאלת השואל, אלא מה ההבדל בין המנהג לברך על לולב וכדו' אצל נשים לבין כך שהיקל במקום הדחק נגד דעת השו"ע, וכמודמה שכתבתי ברור מה היתה דעתו זצ"ל.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 01 דצמבר 2018, 21:20

לעניינינו, אולי תבארו לי יותר מה השאלה, אדרבא, מנהג שיש בו סרך איסור, רבותינו הראשונים אמרו שיש צורך גדול לבטלו, היפך הבנת הכותב. והיתר של 'מקום צורך' בשאר דינים, היתר ידוע הוא, ששעת הדחק כדיעבד דמי, ויתכן שבמקום כזה גם מרן היה מתיר.

ולעניין דברי 'יהודי', הכותב בקיצור כזה, כמוהו כאומר, אין לנו עניין בזה כי כבר ידוע שהוא יחידאה. ועל דברים אלו נאמר מה שנאמר.

ושאלתי לחכם אחד מתלמידי הראש"ל לבאר הסוגיא הנ"ל בהרחבה, וזה אשר השיב לי:

שלום וברכה, במענה לשאלתך שאלת חכם מה החילוק בין ברכת נשים על מ"ע שהז"ג שאין לעשות נגד מרן הש"ע אף שמבטלים בזה מנהג, ומפסידים בזה את הצורך החשוב לשמר מנהג ישראל, לבין אמירה לגוי (באיסור דאורייתא) במקום מצוה, שכותב מרן הראשון לציון שבמקום צורך גדול אפשר להקל, אף שהוא נגד הש"ע. הנני להשיב.

הנה הטעם שפסק מרן רבנו הגדול זיע"א בשו"ת יביע אומר ח"א (חאו"ח סי' מ-מא), ובשו"ת יחוה דעת ח"א (סי' סח) שנשים שלנו לא יברכו על מ"ע שהז"ג, ואף אותן שנהגו כך יבטלו מנהגן, הוא מפני שזהו מנהג שהונהג אחר קבלת הוראות מרן הש"ע, ונחשב "מנהג בטעות", וממילא מאחר שיש כאן ספק ברכה לבטלה, אסור להמשיך במנהג זה, שהוא נגד הדין. ולכן אין הדבר בידינו להניח אותן במנהגן בשביל לשמור על המנהג, מאחר שיש איסור להמשיך במנהג זה, שהוא מנהג בטעות. [ולא כתב כך מעצמו, אלא הביא דברי גדולי הפוסקים מדורות עברו שכתבו כן, וביניהם דברי הגאון רבנו יונה נבון רבו של מרן החיד"א, בשו"ת נחפה בכסף (דף קפג ע"ג), שמנהג בטעות הוא, ושכל המחזיק לבטן מנהגן של נשים אלו תבא עליו ברכה, כי הדין פשוט שסב"ל, ושמ"ש הרמ"א שהמנהג לברך זהו באשכנז שנהגו כר"ת, אבל באר"י שקבלו הוראות מרן והרמב"ם אין לברך. ע"כ. וכן הביא עוד שכ"כ מרן החיד"א בעצמו בברכ"י (סי' תרנד) בשם זקני גדולי דורו, שמנהג זה בטעות יסודו, שנהגו כן בבלי דעת וכו', ע"ש. אלא שהמשיך ביבי"א וביחו"ד לדון בזה מאחר שאח"כ מרן החיד"א דן בזה שוב בשו"ת יוסף אומץ (סי' פב), והליץ על המנהג מטעם שכן מצא בשו"ת מן השמים, שהם תשובות שהשיבו מן השמים לאחד מן הראשונים בשאלות חלום שהיה עושה, ולכן סמך על זה מרן החיד"א ליישב מנהג אותם נשים. וכן הגאון בן איש חי הביא דברי החיד"א בזה להלכה. אולם בזה כבר כתב מרן רבנו הגדול זיע"א בשו"ת יביע אומר ח"א (שם) בהרחבה גדולה, שמדברי גדולי הראשונים, וכן מדברי רוב ככל האחרונים, מתבאר ועולה שאין לסמוך על שו"ת מן השמים לענין הלכה אלא כדעה נוספת של אחד מגדולי הראשונים, ולהכניסו בתוך החשבון כדי להכריע לבסוף ע"פ כללי הפסיקה, אבל לא להכריע ממנו הלכה נגד כללי הפסיקה. ולכן בנ"ד אף שנוסף לשיטת ר"ת גם דעת שו"ת מן השמים, אבל עדיין לפי כללי הפסיקה יש להכריע שלא לברך, ושאף אותן שנהגו כן באר"י, אינו אלא מנהג בטעות שיש לבטלו, וכדברי מרן החיד"א הנ"ל בברכי יוסף, וגדולי זקני דורו, וכן רבו הגאון רבנו יונה נבון בשו"ת נחפה בכסף.]
אולם מה שכתב מרן הראש"ל שליט"א שאפשר להקל לומר לגוי בשבת לעשות אפילו איסור תורה במקום מצוה כל שהוא במקום צורך גדול (וצריך לזה שאלת חכם, שלא כל אחד בר הכי לקבוע שהוא צורך גדול), הטעם לכך, מפני שבדברי מרן הב"י מבואר שדעת בעל העיטור שמתיר אמירה לגוי באיסור תורה במקום מצוה, אינו אלא דעת יחיד כמעט, ולכן גם הרמ"א שכתב להקל במקום צורך גדול, לא כתב כן אלא מכח שכך נהגו במקומותיהם לסמוך בזה על בעל העיטור, והיינו מפני הקור והצינה שהיה מצוי במקומותיהם, משא"כ אצלנו לא היה מנהג כזה, ולכן אין להקל. אבל האידנא, מאחר שמרן רבנו הגדול זיע"א בשו"ת יביע אומר ויחוה דעת בכמה מקומות, חשף זרוע קדשו, ומצא סימוכין דאורייתא מכמה מגדולי הראשונים שסוברים בזה כדעת בעל העיטור, להתיר אמירה לגוי במקום מצוה אפילו באיסור תורה, א"כ נמצא שדעת בעל העיטור אינה דעת יחיד, שהרי זכינו שנגלו לעיננו דעתם של עוד כמה מגדולי הראשונים שהולכים בשיטתו, ומכיון שכל יסוד איסור אמירה לגוי אינו אלא מדרבנן, ויש לנו מחלוקת בראשונים כמעט שכולה לאסור או להתיר, יש לנו לומר בזה ספיקא דרבנן לקולא. ואף שמרן הש"ע כתב בזה לאיסור, זהו מפני שחשבו לדעת יחיד, אבל קי"ל, שאם היה רואה מרן הש"ע דעות הראשונים הללו, אפשר שהיה חוזר בו. ולכן זה לא נחשב הוראה "נגד מרן הש"ע", שהרי אפשר אף הוא יסכים לזה בהגלות נגלות דעות הראשונים הנ"ל, אולם מכיון שעדיין אין זה מוכרח שהיה חוזר בו להקל, דאפשר היה עדין חושש לשיטות החולקות, ובפרט שיש מחמירים אפילו באיסור דרבנן, ומתירים רק במצוה חשובה כמו מילה, לכן אנו נוקטים בזה שבמקום צורך גדול על כל פנים, מסתמא גם מרן הש"ע היה מודה להקל בזה בהגלות דברי הראשונים הנ"ל. ולכן נמצא שאין כאן הוראה נגד הש"ע, אלא שאנו משערים כן בדעת הש"ע עצמו. ולא שמעצמנו אנו משערים כן חלילה, אלא לפי הכללים שלימדונו רבותינו לשער בכיוצא בזה, וכמבואר במקומות רבים בספרי רבותינו בעלי הכללים, ובשו"ת יביע אומר ח"י (חושן משפט סי' א) בהרחבה.

לסיכום: במקרה של מצוות עשה שהזמן גרמן לנשים, לפי כללי הפסיקה אף מעיקר הדין אסור להן לברך, כי הוא מנהג בטעות שיש לבטלו, כמ"ש הגאון חיד"א וגדולי זקני דורו ורבו, ולכן אין מקום להקל נגד הש"ע אף במקום צורך. ואילו באמירה לגוי בדאורייתא במקום מצוה, לפי כללי הפסיקה מעיקר הדין יש מקום להקל, בהיגלות נגלות שיטות הראשונים, ולכן במקום צורך גדול אפשר להיסמך על כללים אלו, שמסתמא מרן הש"ע עצמו היה מסכים לזה.

וע"ע בספר הבהיר עין יצחק ח"ג בכל הכללים הללו בצורה מסודרת, ותרווה צמאונך.

ביקרא דאורייתא ובברכה מרובה
שמעון ללוש ס"ט

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 287 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 01 דצמבר 2018, 22:35

אני חושב שנושא האשכול סטה ממסלולו.
ואני חושב עוד שאין לנו שום לגיטימציה לדון בצורה שכזו על גדול ישראל. ידוע שיש רבים שחלקו על דרכו בעניין היחס למנהגים ועוד. וידוע שיש רבים אחרים שהסכימו עמו.
אז מה בדיוק העניין שחזור ולטחון את אשר נטחן כבר. זה יטען כה וזה ישיב בכה. הלוא הדברים כולם ידועים. ואין בכך שום חדש תחת השמש. ואף צד לא ישכנע את שכנגדו.

ועל זה נאמר אלו ואלו דברי אלוקים חיים.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 02 דצמבר 2018, 08:53

דברי אמת, ואם מאן דהו רוצה לשאול על דרך האמת, שיפתח אשכול בנושא או שיפנה אלינו ישירות במייל kolyosef1@gmail.com
נשמח לענות על כל שאלה.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2525
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 463 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי יהודי » 05 דצמבר 2018, 23:46

רק בקצרה אומר משפט א', ברוב קהילות הספרדים לא קיבלו את הוראות השו"ע כלפי מנהגים שנהגו קודם, (יעוי' בהקדמת הב"י), כך שלכתוב שמנהג עתיק הוא נגד ההלכה זה משפט לא תקני, הרי לא קיבלוהו בזה, ונגד איזה הלכה מדובר כאן.
לא התכוונתי שהוא יחיד בזלזול, אלא באמת רוב חכמי הספרדים לא סברו כמותו בזה, ומאחר שהוא מחדש שיטה עליו הראיה ולא על אלו ההולכים במנהגי אבותיהם.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי נדיב לב » 06 דצמבר 2018, 01:07

יהודי כתב:רק בקצרה אומר משפט א', ברוב קהילות הספרדים לא קיבלו את הוראות השו"ע כלפי מנהגים שנהגו קודם, (יעוי' בהקדמת הב"י), כך שלכתוב שמנהג עתיק הוא נגד ההלכה זה משפט לא תקני, הרי לא קיבלוהו בזה, ונגד איזה הלכה מדובר כאן.
לא התכוונתי שהוא יחיד בזלזול, אלא באמת רוב חכמי הספרדים לא סברו כמותו בזה, ומאחר שהוא מחדש שיטה עליו הראיה ולא על אלו ההולכים במנהגי אבותיהם.
בענין הזה הויכוח נתגלע ביחס לכל מנהג אם הוא נחשב למנהג שבסיסו לפי ההלכה ואז גם במקרים שהוא סותר לשולחן ערוך הולכים אחריו, ובין מנהג שאין לו סמך של ממש בהלכה.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2525
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 463 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי יהודי » 06 דצמבר 2018, 09:03

איה"נ, כמעט כל המנהגים המדוברים הם מנהגים שבנויים על שיטות ראשונים כל שהם, וע"ז כתבתי מש"כ, איה"נ שמנהגים שאינם לפי ראשונים וכו' דינם אחרת - למרות שלא זכורני שמצאתי מנהג מסוג זה.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 17 דצמבר 2018, 22:50

דרומאי כתב:אין לי גישה לקישור הנ''ל, אשמח אם תעתיק לי את הטקסט.
רק עכשיו הבנתי איך מצרפים קבצים, מצו"ב לעיונכם.
(מחמת מגבלת הגודל בפורום, הקובץ אינו באיכות מיטבית)
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 688
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 127 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי משיב כהלכה » 19 דצמבר 2018, 11:04

דעת מרן הגר"ש משאש (בספרו שו"ת שמש ומגן ח״ב סימן ג) שבחורי ישיבות יכולים לומר שאינם רוצים לצאת ידי חובה בהדלקת אביהם, ולהדליק גם הם בברכה, ואין הדבר דומה לאיש ואשתו, שאשתו כגופו.

ואין זה רק כשנמצאים בישיבה אלא גם כשנמצאים בבית, ואין זה חיוב אלא אם רוצים יכולים.

ולכן מנהג מרוקו שבן נשוי המתארח בבית הוריו, יכול להדר ולברך על החנוכייה בחדרו, וכן אורחים שיש להם חדר בנפרד, יכולים לברך בעצמם, בתנאי שלא יתכוונו לצאת ידי חובה בברכתו של בעה״ב על הנרות. ובפרט אם יש שם עוד חלון הפונה לרה״ר בצד האחר שבבית. בדומה להדלקת נרות שבת, כאשר האשה מתארחת מדליקה ומברכת על הדלקת נרות גם באותו החדר שבעלת הבית מדליקה כמובא בשו״ת שמש ומגן (ח״א או״ח סימן סב). וכך נהגו גדולי עולם במרוקו.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 19 דצמבר 2018, 13:05

ידידי, למה אתה מטריח את עצמך, התשובות לשאלותיך כבר נכתבו בארוכה החיבור הנ"ל, לא הוצאנו קונטרס כדי שנצטרך לענות לכל אחד באופן פרטני, עיין שם ואם תהיה לך קושיא על הנאמר שם, ציין מס' עמוד וכתוב את שאלתך, רק בצורה כזו נוכל להיות יעילים.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 688
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 127 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי משיב כהלכה » 19 דצמבר 2018, 15:25

לא שאלתי שום שאלה, רק הצגתי את דעת מרן הגר"ש משאש זצוק"ל, שלא ראיתי שהובאה כאן. הזכירו את החזו"א, את הרב עדס, אבל את רבה של יהדות מרוקו לא הזכירו, ולכן ראיתי צורך להכירו. הגר"ש משאש היה אחד מגדולי הדור ואפשר לסמוך עליו סמיכה מעליא, גם אם הוד מעלתך חולק עליו.

אינני מבין מדוע הגישה האוטומטית שלך היא שכולנו כאן שואלים שאלות, ובקונטרס שלך יש "תשובות". כל גדולי הדור כקליפת השום לידך, מי שחולק על הרב עובדיה אז יש לו "שאלות" וצריך פשוט לנפנף את הטרדן עם "תשובות", ואם יזכה אז יבין ויגיע לחקר האמת, שרק הרב עובדיה זכה להגיע אליה. לשם מה ללמוד בכלל את הש"ס, והפוסקים ראשונים ואחרונים? יש לנו את ספרי הרב עובדיה, נלמד רק בהם כי השאר פשוט לא רלוונטי.


חכם ספרדי
הודעות: 7
הצטרף: 27 נובמבר 2018, 02:40
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי חכם ספרדי » 19 דצמבר 2018, 15:29

@משיב כהלכה, מה לך כי נזעקת?
העלה כאן החכם קונטרס של תשובות להשגות,
כל מה שתביא הכל כבר כלול במו"מ שם,
אם יש לך השגות על הקונטרס הזה - בבקשה,
אם לא, אי"צ ללקט עוד שיטות ודעות ע"י חיפוש אוצה"ח.

ולדידך נראה, שנלמד את ספרי הרב משאש וזהו זה, אה?


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 688
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 127 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם המחלוקת בעניין בני ישיבות ספרדים בחנוכה היא הלכתית או 'השקפתית'

שליחה על ידי משיב כהלכה » 19 דצמבר 2018, 15:33

נזעקתי על הסגנון המזלזל שנודף ממנו ריח עז של גאווה.

גם מהודעתך ניכר הזלזול, "ללקט עוד שיטות ודעות ע"י חיפוש אוצה"ח". מצטער לאכזב אותך, לא הבאתי זאת מאוצר החכמה ולא מאוצר אחר. פשוט למדתי זאת בספרי הרב משאש.

ואני מציע לך, או לו, או לכם, להביא מתוך הקונטרס את ההשגות על דברי הרב משאש, אם ישנן, ונדון בהן. לא לכל אחד יש זמן לקרוא קונטרסים שלימים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח