ספר תהילים מחולק לחמשה ספרים

יצחק

משתמש ותיק
כידוע שספר תהילים מחולק לה' ספרים, דבר זה נמצא בכמה מקומות באגדות חז"ל שתהילים כנגד ה' חומשי תורה
השאלה שלי היא האם באמת הכוונה שצריך בכתיבת תהילים להפסיק ג' שורות בין ספר לספר (כמו בין ספר לספר בשאר ספרי הנ"ך), ברמב"ם לא מצאתי דין כזה.
האם יש נ"מ אחרת מהענין הזה של ה' ספרים?
 

דרומאי

משתמש ותיק
יצחק אמר:
כידוע שספר תהילים מחולק לה' ספרים, דבר זה נמצא בכמה מקומות באגדות חז"ל שתהילים כנגד ה' חומשי תורה
השאלה שלי היא האם באמת הכוונה שצריך בכתיבת תהילים להפסיק ג' שורות בין ספר לספר (כמו בין ספר לספר בשאר ספרי הנ"ך), ברמב"ם לא מצאתי דין כזה.
האם יש נ"מ אחרת מהענין הזה של ה' ספרים?
ודאי ופשוט וברור שאין שום הפסק בין ספרי תהלים. אולם אם כבר היה צריך להפסיק ד' שורות ולא ג', כי בין ספר לספר מפסיקין ד' שורות ורק בין נביא לנביא בתרי עשר שהוא ספר אחד מפסיקין ג' שורות כדאיתא בב''ב.
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
יצחק אמר:
כידוע שספר תהילים מחולק לה' ספרים, דבר זה נמצא בכמה מקומות באגדות חז"ל שתהילים כנגד ה' חומשי תורה
השאלה שלי היא האם באמת הכוונה שצריך בכתיבת תהילים להפסיק ג' שורות בין ספר לספר (כמו בין ספר לספר בשאר ספרי הנ"ך), ברמב"ם לא מצאתי דין כזה.
האם יש נ"מ אחרת מהענין הזה של ה' ספרים?
ודאי ופשוט וברור שאין שום הפסק בין ספרי תהלים. אולם אם כבר היה צריך להפסיק ד' שורות ולא ג', כי בין ספר לספר מפסיקין ד' שורות ורק בין נביא לנביא בתרי עשר שהוא ספר אחד מפסיקין ג' שורות כדאיתא בב''ב.
כאשר כותבים תנ"ך ביחד משאירים רווח בין ספר לספר ג' שורות כדאיתא ברמב"ם פ"ז הט"ו ולכן כתבתי ג' שורות.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יצחק אמר:
דרומאי אמר:
יצחק אמר:
כידוע שספר תהילים מחולק לה' ספרים, דבר זה נמצא בכמה מקומות באגדות חז"ל שתהילים כנגד ה' חומשי תורה
השאלה שלי היא האם באמת הכוונה שצריך בכתיבת תהילים להפסיק ג' שורות בין ספר לספר (כמו בין ספר לספר בשאר ספרי הנ"ך), ברמב"ם לא מצאתי דין כזה.
האם יש נ"מ אחרת מהענין הזה של ה' ספרים?
ודאי ופשוט וברור שאין שום הפסק בין ספרי תהלים. אולם אם כבר היה צריך להפסיק ד' שורות ולא ג', כי בין ספר לספר מפסיקין ד' שורות ורק בין נביא לנביא בתרי עשר שהוא ספר אחד מפסיקין ג' שורות כדאיתא בב''ב.
כאשר כותבים תנ"ך ביחד משאירים רווח בין ספר לספר ג' שורות כדאיתא ברמב"ם פ"ז הט"ו ולכן כתבתי ג' שורות.
צדקת שכן הוא דעת הרמב''ם, אך כמדומה שהרמב''ם מודה בכתובים שמניח ביניהם כמו חומשים ד' שיטין.
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאלתי סופר שכתב תהילים ואמר לי שיש תיקון סופרים לתהילים שחיבר יהודי בשם טשינגל ושם כתוב לעשות רווח שתי שורות בין ספר לספר בתהילים, אינני יודע מהיכן הוא לקח את זה, הנ"ל אמר לי שגם ספר התהילים שנמצא בכותל המערבי נכתב עפ"י הוראות אלו.
דבר נוסף, לפי הזכור לי רק תורה ונביאים עושים להם שני עצי חיים אבל כתובים עושים להם רק עץ אחד וכמדומה שכך נוהגים במגילות, אבל בתהילים של הכותל יש שני עצי חיים.
 

הכהן

משתמש ותיק
להמבואר בגמ' בב"ב גם לנביאים עושים רק עמוד אחד, וכך הוא בביהכ"נ 'החורבה'.
 
חלק עליון תַחתִית