מדריך הלכתי לנופש


פותח הנושא
איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 880
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 אוגוסט 2019, 08:39

בהיות שבימי בין הזמנים רבים מבני התורה נוהגים לצאת לפוש ולהתרענן 
ומתעוררים הרבה שאלות הלכתיות 
ואם לא מתכוננים מראש קשה לפתור בשעת מעשה
לכן נבקש מהציבור לעורר על השאלות ההלכתיות שמזדמנות 
ועל הפתרונות שלהם

השאלה הראשונה שעולה לי בראש לנופשים בצימרים למינייהם או בכל מקום אחר 
שלכאורה מתחייבים במזוזה כדין שוכר בית בארץ ישראל [ולכאורה אינו דומה לאכסנאי] 
ולסמוך על המזוזות שיש במקום בדרך כלל קשה לסמוך אפילו בחיוב דרבנן 
איך פותרים זאת 


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 822
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 277 פעמים
קיבל תודה: 231 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי יעקב שלם » 05 אוגוסט 2019, 09:29

אמר לי מורה הוראה
שמקילים בצימר מדין פונדק

מה עם הכלים והקומקום בצימר


פותח הנושא
איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 880
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 אוגוסט 2019, 12:35

יעקב שלם כתב:
05 אוגוסט 2019, 09:29
אמר לי מורה הוראה
שמקילים בצימר מדין פונדק

מה עם הכלים והקומקום בצימר
למה דומה לפונדק?
 


פותח הנושא
איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 880
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 אוגוסט 2019, 12:44

עוד שאלה פעם שמעתי
שאסור לרכב על חמורים מחשש פטר חמור
שאסור בהנאה כל זמן שלא נפדה
ואני זוכר שהציע פתרונות של פדיה ולא זוכר איך


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1019
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 378 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי במבי » 05 אוגוסט 2019, 13:31

איש ווילנא כתב:
05 אוגוסט 2019, 12:44
עוד שאלה פעם שמעתי
שאסור לרכב על חמורים מחשש פטר חמור
שאסור בהנאה כל זמן שלא נפדה
ואני זוכר שהציע פתרונות של פדיה ולא זוכר איך

א. אם זה אתון אין בעיה
ב. אולי אפשר להציע שותפות עם כהן או להבדיל עם כהן ולוי שפוטרין ג"כ, ואף שלכתחילה אין פוטרין כיון דאפשר לפדות או לערוף, יש לדון זאת מחדש לגבי ספק בכור שאינו שלי (עיין יו"ד שכ"א ס"י)


פותח הנושא
איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 880
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 אוגוסט 2019, 13:33

במבי כתב:
05 אוגוסט 2019, 13:31
איש ווילנא כתב:
05 אוגוסט 2019, 12:44
עוד שאלה פעם שמעתי
שאסור לרכב על חמורים מחשש פטר חמור
שאסור בהנאה כל זמן שלא נפדה
ואני זוכר שהציע פתרונות של פדיה ולא זוכר איך

א. אם זה אתון אין בעיה
ב. אולי אפשר להציע שותפות עם כהן או להבדיל עם כהן ולוי שפוטרין ג"כ, ואף שלכתחילה אין פוטרין כיון דאפשר לפדות או לערוף, יש לדון זאת מחדש לגבי ספק בכור שאינו שלי (עיין יו"ד שכ"א ס"י)

ב. לא הבנתי אחרי שכבר נולד והוא פטר חמור מה מועיל שותפות כהן או לוי. שותפותם מועילה רק מעיקרא שלא יחול בהם קדושה. 


עניין
הודעות: 183
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי עניין » 05 אוגוסט 2019, 13:45

יש לציין את ספרו הנפלא של הג"ר מרדכי גרוס שליט"א 'מנוחת אמת' הלכות והליכות לימי בין הזמנים ולמקומות מנוחה במשך כל ימי השנה.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1019
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 378 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי במבי » 08 אוגוסט 2019, 13:35

איש ווילנא כתב:
05 אוגוסט 2019, 13:33
במבי כתב:
05 אוגוסט 2019, 13:31
איש ווילנא כתב:
05 אוגוסט 2019, 12:44
עוד שאלה פעם שמעתי
שאסור לרכב על חמורים מחשש פטר חמור
שאסור בהנאה כל זמן שלא נפדה
ואני זוכר שהציע פתרונות של פדיה ולא זוכר איך

א. אם זה אתון אין בעיה
ב. אולי אפשר להציע שותפות עם כהן או להבדיל עם כהן ולוי שפוטרין ג"כ, ואף שלכתחילה אין פוטרין כיון דאפשר לפדות או לערוף, יש לדון זאת מחדש לגבי ספק בכור שאינו שלי (עיין יו"ד שכ"א ס"י)

ב. לא הבנתי אחרי שכבר נולד והוא פטר חמור מה מועיל שותפות כהן או לוי. שותפותם מועילה רק מעיקרא שלא יחול בהם קדושה. 
אולי ע"פ ההלכה ששתי אתונות ילדו שתי נקיבות וזכר או שני זכרים ושתי נקיבות ופוסק הרמב"ם שאין לכהן כלום ואין צריך להפריש אפי' לעצמו שה לפי שיש כאן ספיקות הרבה (פי"ב מהלכות בכורים הלכה כ"א)

ואולי גם כאן יש ספיקות הרבה

א. אולי בכלל נולד ברשות גוי (ואולי בשותפות עם גוי)
ב. אולי אולי הוא לא הבכור בכלל
ג. אולי הבעלים כהן
ד. אולי הבעלים לוי
 


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 331 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי בן של רב » 08 אוגוסט 2019, 13:48

בנופש יש כל הזמן דינים חדשים שצריך להכריע לאן מותר ללכת ולאן לא.
כונתי לסוגיית דרכא אחרינא - אם כי זה מסתעף לסוגיות נוספות.
ואמנם לפעמים הנידון הוא מדאורייתא ולפעמים מדרבנן.


פותח הנושא
איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 880
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי איש ווילנא » 08 אוגוסט 2019, 14:21

במבי כתב:
08 אוגוסט 2019, 13:35
ולי גם כאן יש ספיקות הרבה

א. אולי בכלל נולד ברשות גוי (ואולי בשותפות עם גוי)
ב. אולי אולי הוא לא הבכור בכלל
ג. אולי הבעלים כהן
ד. אולי הבעלים לוי

רעיון. אבל לכאורה כשמגיעים למשהו שמגדל חמורים לא אמורים לחשוב שמא יש כאן שותפות גוי או שנולד אצל גוי מבחינה פרקטית
גם יש כאן את הדין של כאן נמצא כאן היה.
ובקשר לספק אולי הוא כהן או ישראל. הרי רובא ישראל נינהו והאם לא הולכים בזה אחרי רוב.
ולא נותר אלא הספק אם בכור אם לאו

והנה יש מי שהציע פתרון לפדות על שווה פרוטה מדין שווה מנה שחיללו על שווה פרוטה מחולל. אבל מדברי הגר"א מבואר שהאי דינא הוא רק בהקדש ובממון גבוה ומדין אין אונאה להקדש. אבל בדבר שאינו ממון גבוה לא.


חכימא דיהודאי
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 22 ינואר 2019, 06:56
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי חכימא דיהודאי » 08 אוגוסט 2019, 16:10

יעקב שלם כתב:
05 אוגוסט 2019, 09:29
אמר לי מורה הוראה
שמקילים בצימר מדין פונדק
כאן כתוב בעמ' ג' סעיף ו' שצימר פטור ממזוזה
הלכות נופש בצימר



חכימא דיהודאי
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 22 ינואר 2019, 06:56
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי חכימא דיהודאי » 08 אוגוסט 2019, 16:14

מזוזה במלונות וצימרים

השוהה בבית מלון או צימר פחות מחודש, אינו צריך להניח במקום מזוזה, כדין הגמרא והשולחן ערוך, הקובעים שהשוכר בית בחוץ לארץ והמתגורר בפונדק בארץ ישראל, פטורים ממזוזה במשך שלושים יום. וזהו הדין דווקא באלו שמתארחים בבתי מלון או צימרים וכדומה, אך אלו ששוכרים או מחליפים דירה באזור אחר בארץ, והדירה אינה דירת נופש במשך כל השנה אלא דירת מגורים, אזי לדעת חלק מהפוסקים גם הם פטורים ממזוזה (שו"ת מהרש"ג ח"ב קכ"ב, שו"ת תרשיש שוהם סי' נ"ב ועוד), ואילו לדעת פוסקי הלכה אחרים (שו"ת ערוגת הבושם סר"ל, שו"ת מנחת יצחק ח"י סצ"ב) חייבים הם במזוזה. והגר"מ גרוס כותב שמכיוון שמזוזה זו צריך לקבוע רק לחומרה, לכן ניתן לסמוך גם על מזוזות הכתובות בכתב שאינו לפי מנהג העדה אליה הוא שייך.
מקור


חכימא דיהודאי
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 22 ינואר 2019, 06:56
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי חכימא דיהודאי » 08 אוגוסט 2019, 16:16

לקחת מזוזות למקום הנופש

שאלה שמצויה בבין הזמנים, שמענו מהגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א: אדם שכר דירה באחת הערים בארץ ישראל לתקופת בין הזמנים. המשכיר אינו נראה מהאנשים המדקדקים בקלה כבחמורה, ולכן שאלו השוכר: מה עם המזוזות? המשכיר התרגז ואמר: "המזוזות שלי הן המהודרות ביותר שיש, אני אוסר עליך לגעת בהן או לבדקן". שואל השוכר: "אולי המזוזות אינם כשרות? האם אני יכול לקחת עמי מזוזות מהודרות, ולהניח סמוך למזוזותיו של המשכיר? ואם כן, האם כשאני עוזב את הדירה אני יכול גם להורידן?".

השיב הגאון הגדול שליט"א: לכאורה מותר להניח את המזוזות סמוך למזוזות של בעל הבית, שיש ספק גדול שמא הן פסולות, ובעל הבית אוסר לבדקן. אבל לכאורה, לאחר שהניחן אסור לו להורידן, כי הרי המניח מזוזה כשרה אסור להורידה. אולם משמע שבעל ה'מנחת אלעזר' זצוק"ל, כשעזב את הדירה הוריד את המזוזות, ואולי משום דרכי שלום מותר להורידן ואין בזה סכנה, כי אם לא יוריד את המזוזה יכשילו באיסור שנאה. ו"מהיות טוב" ישאל מזוזה מגמ"ח לתקופת בין הזמנים, ואז כשיצא מהבית יהיה חייב להורידן, כדי שלא יכשל בגזל מהגמ"ח.
מקור


פותח הנושא
איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 880
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי איש ווילנא » 08 אוגוסט 2019, 18:32

חכימא דיהודאי כתב:
08 אוגוסט 2019, 16:14
השוהה בבית מלון או צימר פחות מחודש, אינו צריך להניח במקום מזוזה, כדין הגמרא והשולחן ערוך, הקובעים שהשוכר בית בחוץ לארץ והמתגורר בפונדק בארץ ישראל, פטורים ממזוזה במשך שלושים יום. וזהו הדין דווקא באלו שמתארחים בבתי מלון או צימרים וכדומה, אך אלו ששוכרים או מחליפים דירה באזור אחר בארץ,

אתה החלטת בפשיטות שצימר דומה לפונדק ולא לשכירות
בפשטות פונדק הוא כשמתארח בבית בעל הבית ויש שייכות לבעל הבית למקום אבל לא כשמקבל מקום בפני עצמו שזה דומה לשכירות


חכימא דיהודאי
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 22 ינואר 2019, 06:56
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי חכימא דיהודאי » 08 אוגוסט 2019, 18:50

איש ווילנא כתב:
08 אוגוסט 2019, 18:32
חכימא דיהודאי כתב:
08 אוגוסט 2019, 16:14
השוהה בבית מלון או צימר פחות מחודש, אינו צריך להניח במקום מזוזה, כדין הגמרא והשולחן ערוך, הקובעים שהשוכר בית בחוץ לארץ והמתגורר בפונדק בארץ ישראל, פטורים ממזוזה במשך שלושים יום. וזהו הדין דווקא באלו שמתארחים בבתי מלון או צימרים וכדומה, אך אלו ששוכרים או מחליפים דירה באזור אחר בארץ,

אתה החלטת בפשיטות שצימר דומה לפונדק ולא לשכירות
בפשטות פונדק הוא כשמתארח בבית בעל הבית ויש שייכות לבעל הבית למקום אבל לא כשמקבל מקום בפני עצמו שזה דומה לשכירות

זה לא אני, ציינתי מקור


פותח הנושא
איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 880
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי איש ווילנא » 08 אוגוסט 2019, 18:54

חכימא דיהודאי כתב:
08 אוגוסט 2019, 18:50
איש ווילנא כתב:
08 אוגוסט 2019, 18:32
חכימא דיהודאי כתב:
08 אוגוסט 2019, 16:14
השוהה בבית מלון או צימר פחות מחודש, אינו צריך להניח במקום מזוזה, כדין הגמרא והשולחן ערוך, הקובעים שהשוכר בית בחוץ לארץ והמתגורר בפונדק בארץ ישראל, פטורים ממזוזה במשך שלושים יום. וזהו הדין דווקא באלו שמתארחים בבתי מלון או צימרים וכדומה, אך אלו ששוכרים או מחליפים דירה באזור אחר בארץ,

אתה החלטת בפשיטות שצימר דומה לפונדק ולא לשכירות
בפשטות פונדק הוא כשמתארח בבית בעל הבית ויש שייכות לבעל הבית למקום אבל לא כשמקבל מקום בפני עצמו שזה דומה לשכירות

זה לא אני, ציינתי מקור
עכשיו ראיתי. לא הבנתי כל כך מי ומה זה המקור הזה 
אבל בכל אופן זה לא פשוט כלל אצל הפוסקים 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1836
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 177 פעמים
קיבל תודה: 625 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 אוגוסט 2019, 19:50

איש ווילנא כתב:
08 אוגוסט 2019, 18:32
חכימא דיהודאי כתב:
08 אוגוסט 2019, 16:14
השוהה בבית מלון או צימר פחות מחודש, אינו צריך להניח במקום מזוזה, כדין הגמרא והשולחן ערוך, הקובעים שהשוכר בית בחוץ לארץ והמתגורר בפונדק בארץ ישראל, פטורים ממזוזה במשך שלושים יום. וזהו הדין דווקא באלו שמתארחים בבתי מלון או צימרים וכדומה, אך אלו ששוכרים או מחליפים דירה באזור אחר בארץ,

אתה החלטת בפשיטות שצימר דומה לפונדק ולא לשכירות
בפשטות פונדק הוא כשמתארח בבית בעל הבית ויש שייכות לבעל הבית למקום אבל לא כשמקבל מקום בפני עצמו שזה דומה לשכירות

הסברא בזה פשוטה ביותר. הטעם שיש חיוב מזוזה בשוכר בא"י הוא משום יישוב ארץ ישראל כמבואר במנחות מד,א. ופירש"י "דלאחר שקבעה שוב אינו נוטלה משם אפי' יוצא ממנו כדאמר בפ' השואל בב"מ הלכך בקושי יצא ממנה מפני טורח מזוזה אחרת ואפי יוצא ממנה ישכרנה אחר מהרה כשימצאנה מזומנת במזוזה ונמצאת א"י מיושבת". וטעם זה לא שייך כלל בצימר.


פותח הנושא
איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 880
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדריך הלכתי לנופש

שליחה על ידי איש ווילנא » 09 אוגוסט 2019, 00:47

מבקש אמת כתב:
08 אוגוסט 2019, 19:50
איש ווילנא כתב:
08 אוגוסט 2019, 18:32
חכימא דיהודאי כתב:
08 אוגוסט 2019, 16:14
השוהה בבית מלון או צימר פחות מחודש, אינו צריך להניח במקום מזוזה, כדין הגמרא והשולחן ערוך, הקובעים שהשוכר בית בחוץ לארץ והמתגורר בפונדק בארץ ישראל, פטורים ממזוזה במשך שלושים יום. וזהו הדין דווקא באלו שמתארחים בבתי מלון או צימרים וכדומה, אך אלו ששוכרים או מחליפים דירה באזור אחר בארץ,

אתה החלטת בפשיטות שצימר דומה לפונדק ולא לשכירות
בפשטות פונדק הוא כשמתארח בבית בעל הבית ויש שייכות לבעל הבית למקום אבל לא כשמקבל מקום בפני עצמו שזה דומה לשכירות

הסברא בזה פשוטה ביותר. הטעם שיש חיוב מזוזה בשוכר בא"י הוא משום יישוב ארץ ישראל כמבואר במנחות מד,א. ופירש"י "דלאחר שקבעה שוב אינו נוטלה משם אפי' יוצא ממנו כדאמר בפ' השואל בב"מ הלכך בקושי יצא ממנה מפני טורח מזוזה אחרת ואפי יוצא ממנה ישכרנה אחר מהרה כשימצאנה מזומנת במזוזה ונמצאת א"י מיושבת". וטעם זה לא שייך כלל בצימר.
הנושא הוא מה זה שכירות ומה זה פונדק וודאי שמדובר על מציאות שונה בינייהם ולא מסור לסברות בעלמא שכתבת [אגב בימינו בכלל לא מצוי שמשהו לא יצא מדירה בגלל המזוזות] 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח