דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני


פותח הנושא
בר בי רב
משתמש ותיק
הודעות: 420
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בר בי רב » 17 מרץ 2019, 00:18

כבר נכתב בנושא זה רבות ע"י חכמים רבים, כך שכמדומני שאין כאן חשש הוצאת לעז. אדרבה תכתבו.

ערכים:


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1276
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי יהושע » 18 מרץ 2019, 09:26

חכם באשי כתב:
16 מרץ 2019, 23:48
וכשאנחנו רואים את התכלת הזו שהומצאה על ידי כמה חוקרים, אנחנו רואים בחוש את סימני עקבתא דמשיחא שלהי סוטה..
זה חוצפה לכתוב ככה על עשרות ת״ח וצדיקים חשובים ומפורסמים ביותר שהולכים עם תכלת כמו
האדמו״ר מערלוי זצל
הגר״ש דבליצקי זצל
הגר״י בעלסקי זצל
הגרי״ש זילברמן זצל
הגאון רבי צבי שכטר
הגאון רז״נ גולדברג
הגר״ד ליאור
ועוד הרבה כהנה


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 19 מרץ 2019, 02:54

נבשר כתב:
13 דצמבר 2018, 01:51
מעניין ששמעתי שדעת הגר"א שלא ללכת עם תכלת, כמו שמופיע במדרש שנגנז. וכן שמעתי מר' משה שפירא.
לא מסתבר שהגר"א סבר שיש בעיה ללכת עם תכלת, אלא שלא צריך


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 19 מרץ 2019, 02:55

יהושע כתב:
18 מרץ 2019, 09:26
חכם באשי כתב:
16 מרץ 2019, 23:48
וכשאנחנו רואים את התכלת הזו שהומצאה על ידי כמה חוקרים, אנחנו רואים בחוש את סימני עקבתא דמשיחא שלהי סוטה..
זה חוצפה לכתוב ככה על עשרות ת״ח וצדיקים חשובים ומפורסמים ביותר שהולכים עם תכלת כמו
האדמו״ר מערלוי זצל
הגר״ש דבליצקי זצל
הגר״י בעלסקי זצל
הגרי״ש זילברמן זצל
הגאון רבי צבי שכטר
הגאון רז״נ גולדברג
הגר״ד ליאור
ועוד הרבה כהנה
דומני שהאדמו"ר מערלוי הלך עם תכלת של ראדז'ין


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1223
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 250 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי נבשר » 19 מרץ 2019, 13:57

נחפשה דרכינו כתב:
19 מרץ 2019, 02:54
נבשר כתב:
13 דצמבר 2018, 01:51
מעניין ששמעתי שדעת הגר"א שלא ללכת עם תכלת, כמו שמופיע במדרש שנגנז. וכן שמעתי מר' משה שפירא.
לא מסתבר שהגר"א סבר שיש בעיה ללכת עם תכלת, אלא שלא צריך
אני שומע את הדיוק בדבריי, אבל ע"ז כבר הביאו את משל החזו"א לזה שהולך עם משקפיים בלי עדשות, שאם לא יועיל לא יזיק, עכ"פ דעת הגר"א לכאו' שבזמן הזה אין תכלת והוא נגנז. א"כ אין שום בעיה ללכת כי זה לא התכלת, רק אולי שילך עם חוט בצבע אדום, כי אין בעיה. רק הרחבתי למשל ושנינה.


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 368
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי כרם » 19 מרץ 2019, 14:04

שאר לעמו כתב:
14 מרץ 2019, 22:48
דרומאי כתב:
13 דצמבר 2018, 20:25
יתכן שיש גדולי תורה שדעתם לסמוך על החוקרים בענין כזה. אבל הסטייפלר לא סמך על חוקרים כלל ולכן כתבתי מה שכתבתי. ולסמוך על אותם גדולי תורה שהזכרת לא שייך, כי מפי החוקרים הם חיים.
דוקא הסטייפלער הוא שהביא בשש"ת את הראיה לאמה של החזו"א ממידות חומות הר הבית.
וכמדומה שלא היו קוראים מגילה בירושלים בט"ו אילולי היינו סומכים על הארכאולגיה.. הכותל המערבי והר הזיתים. וגם השל"ה השתמש בזה במכתב נגד אחד שקרא תגר על מסורת ירושלים.
כלומר חקירה עוזרת, רק צריך שיקול הדעת מתי כן ומתי לא.
גיבוב דברים יש ב"אותיות הקטנות". הכי מסורת בת מאות שנים צריכה לארכיאולוגיה?
ירושלים והכותל המערבי צריכים לאישור ולביסוס ארכיאולוגי?
ישתקע הדבר ולא יאמר.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בנציון » 19 מרץ 2019, 14:07

נבשר כתב:
19 מרץ 2019, 13:57
נחפשה דרכינו כתב:
19 מרץ 2019, 02:54
נבשר כתב:
13 דצמבר 2018, 01:51
מעניין ששמעתי שדעת הגר"א שלא ללכת עם תכלת, כמו שמופיע במדרש שנגנז. וכן שמעתי מר' משה שפירא.
לא מסתבר שהגר"א סבר שיש בעיה ללכת עם תכלת, אלא שלא צריך
אני שומע את הדיוק בדבריי, אבל ע"ז כבר הביאו את משל החזו"א לזה שהולך עם משקפיים בלי עדשות, שאם לא יועיל לא יזיק, עכ"פ דעת הגר"א לכאו' שבזמן הזה אין תכלת והוא נגנז. א"כ אין שום בעיה ללכת כי זה לא התכלת, רק אולי שילך עם חוט בצבע אדום, כי אין בעיה. רק הרחבתי למשל ושנינה.
אני מציע לך לעשות חיפוש באוצר החכמה ולראות מי מביא את המדרש שהתכלת נגנז ואז יהיו לך 300 אחרונים שסוברים שבזמן הזה אין תכלת...


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1223
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 250 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי נבשר » 19 מרץ 2019, 14:10

בנציון כתב:
19 מרץ 2019, 14:07
נבשר כתב:
19 מרץ 2019, 13:57
נחפשה דרכינו כתב:
19 מרץ 2019, 02:54

לא מסתבר שהגר"א סבר שיש בעיה ללכת עם תכלת, אלא שלא צריך
אני שומע את הדיוק בדבריי, אבל ע"ז כבר הביאו את משל החזו"א לזה שהולך עם משקפיים בלי עדשות, שאם לא יועיל לא יזיק, עכ"פ דעת הגר"א לכאו' שבזמן הזה אין תכלת והוא נגנז. א"כ אין שום בעיה ללכת כי זה לא התכלת, רק אולי שילך עם חוט בצבע אדום, כי אין בעיה. רק הרחבתי למשל ושנינה.
אני מציע לך לעשות חיפוש באוצר החכמה ולראות מי מביא את המדרש שהתכלת נגנז ואז יהיו לך 300 אחרונים שסוברים שבזמן הזה אין תכלת...
אולי לא עיינת מה כתבתי שם(תסתכל מאיפה הוא מעתיק), כתבתי שהגר"א בשו"ע על התכלת מביא את המדרש, וודאי הפשטות וכן הסברא שאם מביא את המדרש, היינו לומר שבמנינו אין זה שייך, אני מסכים שאפשר לדחוק סתם בדבריו, ולסתם אין סוף, כי אז באותה מידה הגר"א סתם היה יכול גם לא לכתוב, בדיוק מאותו סתם, סתם כתב סתם לא, וכן שמעתי מר' משה זצ"ל.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי בנציון » 19 מרץ 2019, 14:14

נבשר כתב:
19 מרץ 2019, 14:10
בנציון כתב:
19 מרץ 2019, 14:07
נבשר כתב:
19 מרץ 2019, 13:57
אני שומע את הדיוק בדבריי, אבל ע"ז כבר הביאו את משל החזו"א לזה שהולך עם משקפיים בלי עדשות, שאם לא יועיל לא יזיק, עכ"פ דעת הגר"א לכאו' שבזמן הזה אין תכלת והוא נגנז. א"כ אין שום בעיה ללכת כי זה לא התכלת, רק אולי שילך עם חוט בצבע אדום, כי אין בעיה. רק הרחבתי למשל ושנינה.
אני מציע לך לעשות חיפוש באוצר החכמה ולראות מי מביא את המדרש שהתכלת נגנז ואז יהיו לך 300 אחרונים שסוברים שבזמן הזה אין תכלת...
אולי לא עיינת מה כתבתי שם(תסתכל מאיפה הוא מעתיק), כתבתי שהגר"א בשו"ע על התכלת מביא את המדרש, וודאי הפשטות וכן הסברא שאם מביא את המדרש, היינו לומר שבמנינו אין זה שייך, אני מסכים שאפשר לדחוק סתם בדבריו, ולסתם אין סוף, כי אז באותה מידה הגר"א סתם היה יכול גם לא לכתוב, בדיוק מאותו סתם, סתם כתב סתם לא, וכן שמעתי מר' משה זצ"ל.
אפילו אם נאמר שזה דוחק, אם במציאות רואים שהתגלתה התכלת, צריך לדחוק [אני לכשעצמי סבור שהדיוק הוא דוחק, אבל גם אם זה דוחק לא לדייק כנ"ל].


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2068
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 316 פעמים
קיבל תודה: 587 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי שאר לעמו » 19 מרץ 2019, 17:38

כרם כתב:
19 מרץ 2019, 14:04
שאר לעמו כתב:
14 מרץ 2019, 22:48
דרומאי כתב:
13 דצמבר 2018, 20:25
יתכן שיש גדולי תורה שדעתם לסמוך על החוקרים בענין כזה. אבל הסטייפלר לא סמך על חוקרים כלל ולכן כתבתי מה שכתבתי. ולסמוך על אותם גדולי תורה שהזכרת לא שייך, כי מפי החוקרים הם חיים.
דוקא הסטייפלער הוא שהביא בשש"ת את הראיה לאמה של החזו"א ממידות חומות הר הבית.
וכמדומה שלא היו קוראים מגילה בירושלים בט"ו אילולי היינו סומכים על הארכאולגיה.. הכותל המערבי והר הזיתים. וגם השל"ה השתמש בזה במכתב נגד אחד שקרא תגר על מסורת ירושלים.
כלומר חקירה עוזרת, רק צריך שיקול הדעת מתי כן ומתי לא.
גיבוב דברים יש ב"אותיות הקטנות". הכי מסורת בת מאות שנים צריכה לארכיאולוגיה?
ירושלים והכותל המערבי צריכים לאישור ולביסוס ארכיאולוגי?
ישתקע הדבר ולא יאמר.
חושבני שלא קראתי את דברי בהתבוננות. אגב 'ארכיאולוגיה' זה התבוננות בעתיקות והבנתם..
וכן, השל"ה לא אמר יש מסורת.. כי לא ברור שהיתה בירושלים התיישבות כל השנים, הוא אמר שיש עדים נאמנים - ארכיאולוגיים (תורת העתיקות).


שכל הישר
הודעות: 2
הצטרף: 18 מרץ 2019, 16:12
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי שכל הישר » 19 מרץ 2019, 18:22

התכלת זה נושא הלכתי טהור


אבר כיונה
הודעות: 53
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי אבר כיונה » 18 ספטמבר 2019, 16:17

כמה וכמה חברים כתבו פה שחז"ל אמרו שהתכלת נגנז, והמקור הוא במדב"ר ותנחומא.

במדבר רבה ברובו מועתק ממדרש תנחומא (עי' במבוא של המהר"ץ חיות למדרש רבה), והתנחומא נערך למיטב ידיעתי בזמן הגאונים (עי"ש במבוא הנ"ל), ומסתבר מאד שגם ענין זה נכתב בזמנם ולא בזמן חז"ל, כי לאמוראים היה תכלת.


אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 253
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי אח שלך » 19 ספטמבר 2019, 00:26

אומרים שהסיבה המרכזית לכך שהגרח"ק חזר בו מהתנגדותו העזה לתכלת
[ואמר שמי שכך יצא לו בסוגיא חייב ללבוש כמו ההסרטה הידועה שלו שהוא אומר כך להרב טבגר]
היא בעיקר בגלל שהוא הסתמך על "נגנז" ולבסוף הוכיחו לו שזו לא טענה מספקת.

אינני יודע מהי הפירכא בדיוק שאותה השמיעו לפניו כלפי טענת "נגנז" והיא ששכנעה אותו עם ההוכחות שבצידה - אבל אנסה את חלקי.

אולי 'גניזה' היא רק תיאור מצב ומציאות טכנית ולא משהו מיסטי עליון שיש בכוחו לגזור על כל הדורות שלא ימצאוהו.
(וכפי שידוע מהחוקרים שתעשייה זו בוטלה בחילופי השלטון כשהגיעו לכאן המוסלמים כמדומה).
אם כי כמובן כל דבר טכני יש לו השפעות שמיימיות.
ותמיד המקובלים יבואו אחרי שההלכה תוכרע באופן טכני ויגלו טעמי תורה עליונים המתאימים להלכה שנקבעה ולמציאות השוררת.


אגב יש לי שאלה משעשעת:
אם מישהו יחפור בהר הבית וימצא את הארון שנגנז שם - זה לא יהיה הארון האמיתי?
שהרי הוא נגנז!


אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 253
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי אח שלך » 19 ספטמבר 2019, 00:36

יהושע כתב:
18 מרץ 2019, 09:26
חכם באשי כתב:
16 מרץ 2019, 23:48
וכשאנחנו רואים את התכלת הזו שהומצאה על ידי כמה חוקרים, אנחנו רואים בחוש את סימני עקבתא דמשיחא שלהי סוטה..

זה חוצפה לכתוב ככה על עשרות ת״ח וצדיקים חשובים ומפורסמים ביותר שהולכים עם תכלת כמו
האדמו״ר מערלוי זצל
הגר״ש דבליצקי זצל
הגר״י בעלסקי זצל
הגרי״ש זילברמן זצל
הגאון רבי צבי שכטר
הגאון רז״נ גולדברג
הגר״ד ליאור
ועוד הרבה כהנה
בלי לזלזל באף אחד אחר.
שים לב שכל הרשימה הזו ועוד ת"ח כמותם שלובשים - זה דוקא אלו שאין להם מעמד ציבורי שיכול להתמוטט ולא השפעה רוחנית שיכולה להיפסק גם אם יעשו דברים שהציבור לא אוהב... 

אני מכיר רבנים שמאמינים או מסתפקים ספק גדול שאולי זה התכלת.
אך מפחדים בהגיון רב מהנזק הרוחני/הנפשי ואיבוד ההשפעה הטובה שיהיה להם אם ילבשו.

ואני בהחלט מבין אותם.
כי הגיוני שטובת הציבור הרוחנית בשלל תחומים גוברת על מצוה אחת.
וזה קצת דומה לפטור של יותר מחומש... 


סופר המלך
הודעות: 86
הצטרף: 24 מרץ 2019, 01:21
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי סופר המלך » 19 ספטמבר 2019, 12:32

אח שלך כתב:
19 ספטמבר 2019, 00:26
אומרים שהסיבה המרכזית לכך שהגרח"ק חזר בו מהתנגדותו העזה לתכלת
[ואמר שמי שכך יצא לו בסוגיא חייב ללבוש כמו ההסרטה הידועה שלו שהוא אומר כך להרב טבגר]
היא בעיקר בגלל שהוא הסתמך על "נגנז" ולבסוף הוכיחו לו שזו לא טענה מספקת.

אינני יודע מהי הפירכא בדיוק שאותה השמיעו לפניו כלפי טענת "נגנז" והיא ששכנעה אותו עם ההוכחות שבצידה - אבל אנסה את חלקי.
עי' בדעת נוטה שהביאו לו מהמהרי"ל ועוד שהתכלת יכולה לחזור.

לגבי נגנז עי' בעץ יוסף על המדרש שם שפירש נגנז - נשתכח. והוא ע"פ רש"י בפסחים.

ההסרטה איננה עם הרב טבגר אלא עם הרב טופורוביץ.
 


חננאל
הודעות: 2
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:55
מיקום: ירושלים
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי חננאל » 31 אוקטובר 2019, 13:45

כיצד אפשר להשיג את "ההסרטה הידועה" המדוברת


פולני
הודעות: 27
הצטרף: 01 יולי 2019, 20:30
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי פולני » 04 נובמבר 2019, 22:55

יהודי של פעם כתב:
15 מרץ 2019, 01:25
לא כואב לי וחבל, :(
ואגב גם פעם היו יהודים שלבשו תכלת והיו יהודים שלא, ופעם פעם כולם לבשו תכלת
כך שאין ליהודי של פעם בעיה ללבוש תכלת.
רק יש דבר אחד שרציתי להדגיש כי הרבה לא שמים לב מה כתוב בחז"ל,
בהרבה קונטרסים ובנידונים על תכלת מציגים את חסרון התכלת כדבר שנשכח עם השנים באורך הגלות
כמו עוד מסורות שאבדו [למשל סימני חגבים וד' מראות דמים],
אבל בחז"ל כתוב שזה נגנז דהיינו שבכוונה אין לנו ולא שייך להיום,
וכמו שבבית שני הארון נגנז כי לא היה ראוי להשראת השכינה כמו בית ראשון כידוע ולא חפרו בקרקע העזרה להוציא את הארון,
וכן מובא בשם האר"י שבגלות איננו ראוים לאור הגנוז של התכלת,
אם מדובר בחסרון טכני שאין תכלת הגר"א לא היה מביא מקור מהמדרש לכך שבזמן הזה אין תכלת-פוק חזי,
גם א"כ המדרש רק מתאר את המציאות אז ולא מדבר על ימינו ועל זמן השו"ע כי שייך שימצא כמו שיש שחושבים היום שמצאו,
[ובקונטרס אחד המובא בחוברת 'משיכיר' כתב שכונת המדרש 'נגנז' שאנשי המלוכה גנזוהו כדי שרק להם יהיה תכלת
והיום שבטלה הגזירה יש לחזור לתכלת- עכשיו כבר כואב לי הבטן :( ].
ואם הסוגיא של התכלת היא בנושא של דבר שקבלנו מחז"ל שהוא נגנז כמובן שזה מעמיד את הדברים באור שונה והנידון הוא לא ארכיאולוגיה
רק צריך לדון מי אמר בכלל שזה יכול להימצא? והאם רצון ה' שנחפש את זה ונוציא אותו מגניזה שגנזוהו חכמים?
וצריך לפחות לנסות קצת להסביר מה נשתנה הלילה הזה שאין התכלת טעון גניזה וכי על ידי חפירות יבטלו את גניזתו של התכלת??
אני בעיקרון מסכים איתך, אבל אסביר לך גם את הצד השני.
הפשטנים יכולים לטעון, ובצדק, שלא פוסקים הלכה מדברי אגדה.
אם נמצא את התכלת יהיה לנו חיוב דאורייתא ללובשו, ומדרש אגדה שאומר שהוא נגנז וכן דברי האריז"ל שאינו שייך לזמן הגלות, בפירוש לא יהוו פטור ממצוה מחויבת זו.
 


אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 253
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברים ממרן הסייפלר זיע"א על התכלת: הייתי לובש זאת לולא שילמדו ממני

שליחה על ידי אח שלך » 08 נובמבר 2019, 01:43

פולני כתב:
04 נובמבר 2019, 22:55
יהודי של פעם כתב:
15 מרץ 2019, 01:25
לא כואב לי וחבל, :(
ואגב גם פעם היו יהודים שלבשו תכלת והיו יהודים שלא, ופעם פעם כולם לבשו תכלת
כך שאין ליהודי של פעם בעיה ללבוש תכלת.
רק יש דבר אחד שרציתי להדגיש כי הרבה לא שמים לב מה כתוב בחז"ל,
בהרבה קונטרסים ובנידונים על תכלת מציגים את חסרון התכלת כדבר שנשכח עם השנים באורך הגלות
כמו עוד מסורות שאבדו [למשל סימני חגבים וד' מראות דמים],
אבל בחז"ל כתוב שזה נגנז דהיינו שבכוונה אין לנו ולא שייך להיום,
וכמו שבבית שני הארון נגנז כי לא היה ראוי להשראת השכינה כמו בית ראשון כידוע ולא חפרו בקרקע העזרה להוציא את הארון,
וכן מובא בשם האר"י שבגלות איננו ראוים לאור הגנוז של התכלת,
אם מדובר בחסרון טכני שאין תכלת הגר"א לא היה מביא מקור מהמדרש לכך שבזמן הזה אין תכלת-פוק חזי,
גם א"כ המדרש רק מתאר את המציאות אז ולא מדבר על ימינו ועל זמן השו"ע כי שייך שימצא כמו שיש שחושבים היום שמצאו,
[ובקונטרס אחד המובא בחוברת 'משיכיר' כתב שכונת המדרש 'נגנז' שאנשי המלוכה גנזוהו כדי שרק להם יהיה תכלת
והיום שבטלה הגזירה יש לחזור לתכלת- עכשיו כבר כואב לי הבטן :( ].
ואם הסוגיא של התכלת היא בנושא של דבר שקבלנו מחז"ל שהוא נגנז כמובן שזה מעמיד את הדברים באור שונה והנידון הוא לא ארכיאולוגיה
רק צריך לדון מי אמר בכלל שזה יכול להימצא? והאם רצון ה' שנחפש את זה ונוציא אותו מגניזה שגנזוהו חכמים?
וצריך לפחות לנסות קצת להסביר מה נשתנה הלילה הזה שאין התכלת טעון גניזה וכי על ידי חפירות יבטלו את גניזתו של התכלת??
אני בעיקרון מסכים איתך, אבל אסביר לך גם את הצד השני.
הפשטנים יכולים לטעון, ובצדק, שלא פוסקים הלכה מדברי אגדה.
אם נמצא את התכלת יהיה לנו חיוב דאורייתא ללובשו, ומדרש אגדה שאומר שהוא נגנז וכן דברי האריז"ל שאינו שייך לזמן הגלות, בפירוש לא יהוו פטור ממצוה מחויבת זו.

וחוצמזה למה אסור לצאת לחו"ל - הרי כתוב הרבה פעמים מפורש בחז"ל שיצאנו לגלות!
אז בין כה וכה אנחנו כעת חיה ממש בחו"ל כמבואר בחז"ל !
מה אסור לצאת מחו"ל לחו"ל אחר ??? 
ובכלל, מה השטות הזו להפריש תרו"מ ושאר מצוות התלויות בארץ? 

אלא מאי: כשחז"ל דיברו על מה שהיה, הם לא התכוונו על מה שיהיה


נ. ב. כיון שהחלטנו ברוב חכמתנו שכל 'נגנז' זה לעולם ולעולמי עולמים - אז אם מחר בבוקר נצפצף על הוואקף ונחליט לחפור בהר הבית ולפתע נמצא את הארון גנוז עם הלוחות במקום שהיתה לשכת העצים - מיד נגיד שבטח זה לא זה אלא הוא סתם ארון מזוייף, שהרי הארון נגנז! 


מבחן אמריקאי:
מה זה נגנז/בית גנזים/גנזי המלך/גנוז באוצרותי? 

1. אוצרות מכוסים במכסה של התיבה.
2. משהו שנעלם ולא ישוב לעולם. 
3. משהו שכשרואים אותו לא מאמינים שזה הוא.
4. צבע שמתנגדים אליו וחולקים על המהרי"ל שכתב שיכול לחזור. 
5. מחבוא מיוחד שאף אחד בעולם לא יודע היכן הוא חוץ ממי שמצא אותו... 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • ועתה הייתי לשני מחנות
    על ידי יצחק » 23 נובמבר 2018, 08:40 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    2 תגובות
    208 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יצחק
    23 נובמבר 2018, 09:25
  • 2 דקות לפני השקיעה, הייתי אמור להתחיל להתפלל?
    על ידי אח שלך » 08 ספטמבר 2019, 23:52 » ב סידור התפילה
    46 תגובות
    499 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי דרורי
    אתמול, 21:18
  • קיים בלבו הוי קיום - דברים שבלב אינם דברים
    על ידי אוריאל » 07 פברואר 2019, 11:52 » ב בית המדרש
    0 תגובות
    149 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אוריאל
    07 פברואר 2019, 11:52
  • הגר"ד לנדא באמצע בדיקה יסודית על התכלת
    על ידי בן של רב » 14 מרץ 2019, 16:21 » ב הלכה ומנהג
    105 תגובות
    3916 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי זוזו
    05 נובמבר 2019, 20:11
  • 3 נידונים שמסתתרים מאחורי הדיון על התכלת והאם הגר"ש אויערבאך פתר אותם
    על ידי המימד הנוסף של הענין » 16 מרץ 2019, 21:47 » ב בית המדרש
    56 תגובות
    2199 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חלק א׳ ממעל
    27 מרץ 2019, 00:14

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חלק א׳ ממעל | 4 אורחים