בזיון הספר, חוץ מעצם שימוש בספר, לא אחת אחד מוציא גמרא וכל ה"צדדים" מתמלאים באוצרות הנושרות מתוך הספר, ובשבת יתכן בזה שאלה של מוקצה ג"כ להרים דפים שאינך יודע מה כתוב בהם.
בזיון הספר, חוץ מעצם שימוש בספר, לא אחת אחד מוציא גמרא וכל ה"צדדים" מתמלאים באוצרות הנושרות מתוך הספר, ובשבת יתכן בזה שאלה של מוקצה ג"כ להרים דפים שאינך יודע מה כתוב בהם.
זה נושא נוסף אחרי שאתה שם מחברת בגמ' צריך להיזהר שהיא לא תהפך למחסן. לכאורה הנדון של פותח האשכול הוא למעשה אדם שלומד גמ' מסוימת שתחת ידיו כל הזמן ותוך כדי לימוד הוא כותב את חידושיו של אותה מסכת. והצורך לשים בתוך הגמ' לא רק שכך זה נשמר אלא שתיהיה זמינ תחת ידיו. ולכן זה ךא שהוא עןשה שימוש בגמ' לצורך המחברת אלא שזה כחלק מהלימוד. כמדומני שכאשר אדם מגביה את הגמ' ע"י ספרים אחרים שמשים אותו כעת זה מותר וברמוני להסיק לנידון דידן שיהיה מותר לשמור את המחברת בגמ'