באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו


פותח הנושא
נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1007
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי נדיב לב » 15 נובמבר 2018, 23:08

פרלמן משה כתב:כבר שמעתי מכמה על גברא רבה שהגיע לכותל בימים האחרונים ולא קרע, האם ידוע למאן דהו טעמא דמילתא?
סתם שאלה ליודעים. מדוע לא אומרים בזה זקן ואינה לפי כבודו?


חכם משה
הודעות: 9
הצטרף: 20 יוני 2017, 15:29
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי חכם משה » 27 דצמבר 2018, 21:43

נדיב לב כתב:
פרלמן משה כתב:כבר שמעתי מכמה על גברא רבה שהגיע לכותל בימים האחרונים ולא קרע, האם ידוע למאן דהו טעמא דמילתא?
סתם שאלה ליודעים. מדוע לא אומרים בזה זקן ואינה לפי כבודו?
זקן ואינה לפי כבודו נאמר באופן שאין ניכר לכל שמתעסק במצווה , וכגון השבת אבידה ופריקה וטעינה, אבל בכה"ג שניכר כמו עשיית מעקה וכו' לא נאמר דין זה.
ולכן הקורע כנגד מקום המקדש, הדבר ניכר שעושה מצווה, ומה שלאחמ"כ מסתובב בחולצה קרועה ואין המצווה ניכרת, אין זה פוטרו משום שבידו להחליף החולצה.
ועי' ביה"ל סי ר"נ ד"ה כי זהו כבודו


פותח הנושא
נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1007
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי נדיב לב » 27 דצמבר 2018, 23:50

חכם משה כתב:
נדיב לב כתב:
פרלמן משה כתב:כבר שמעתי מכמה על גברא רבה שהגיע לכותל בימים האחרונים ולא קרע, האם ידוע למאן דהו טעמא דמילתא?
סתם שאלה ליודעים. מדוע לא אומרים בזה זקן ואינה לפי כבודו?
זקן ואינה לפי כבודו נאמר באופן שאין ניכר לכל שמתעסק במצווה , וכגון השבת אבידה ופריקה וטעינה, אבל בכה"ג שניכר כמו עשיית מעקה וכו' לא נאמר דין זה.
ולכן הקורע כנגד מקום המקדש, הדבר ניכר שעושה מצווה, ומה שלאחמ"כ מסתובב בחולצה קרועה ואין המצווה ניכרת, אין זה פוטרו משום שבידו להחליף החולצה.
ועי' ביה"ל סי ר"נ ד"ה כי זהו כבודו
חילוקך חילוק יפה ומתקבל על הדעת
הביה"ל שציינת מחלק בדומה או מטעם אחר?


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי דרומאי » 28 דצמבר 2018, 00:50

נדיב לב כתב:
פרלמן משה כתב:כבר שמעתי מכמה על גברא רבה שהגיע לכותל בימים האחרונים ולא קרע, האם ידוע למאן דהו טעמא דמילתא?
סתם שאלה ליודעים. מדוע לא אומרים בזה זקן ואינה לפי כבודו?
זקן ואינה לפי כבודו הוא פטור בהשבת אבדה ופריקה וטעינה, ובכל אלו נדרש מקרא, ולא בכל המצוות.


חכם משה
הודעות: 9
הצטרף: 20 יוני 2017, 15:29
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי חכם משה » 28 דצמבר 2018, 11:53

הרב דרומאי כתב וז"ל זקן ואינה לפי כבודו הוא פטור בהשבת אבדה ופריקה וטעינה, ובכל אלו נדרש מקרא, ולא בכל המצוות.
וזו טעות חמורה.
הביה"ל שציינתי שואל מדוע במעקה לא' אמרי' דין זה.
חזי' שבכל מצווה יש לומר כן, אף בבין אדם לחבירו.
וכן בהכנות לשבת עולה מדבריו שם שהיה מקום לומר זאת.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי דרומאי » 29 דצמבר 2018, 20:54

חכם משה כתב:הרב דרומאי כתב וז"ל זקן ואינה לפי כבודו הוא פטור בהשבת אבדה ופריקה וטעינה, ובכל אלו נדרש מקרא, ולא בכל המצוות.
וזו טעות חמורה.
הביה"ל שציינתי שואל מדוע במעקה לא' אמרי' דין זה.
חזי' שבכל מצווה יש לומר כן, אף בבין אדם לחבירו.
וכן בהכנות לשבת עולה מדבריו שם שהיה מקום לומר זאת.
במחכ''ת זה אינו, דודאי רק בהשבת אבדה ופריקה וטעינה נאמר פטור של זקן ואינה לפי כבודו. ולא הבין מר דברי הבה''ל, ראשית הוא מביא את הפמ''ג שמסביר למה בשבת יש ענין לעשות בעצמו, שהרי פשוט שאילו היה בזה בזיון הי' עדיף לכתחילה לעשות ע''י שליח, ואילו בהשבת אבדה מוכח שיש בזה בזיון, דבל''ז לא היה שייך היתר של זקן ואינה לפי כבודו. וע''ז תירץ מה שתירץ.
ולענין מעקה פשיטא שאין צד לפטור זקן ואינה לפי כבודו ממעקה, מיהו היכא דהוי בזיון יותר טוב שיעשה ע''י שליח, והבזיון דוחה 'מצוה בו יותר מבשלוחו', וע''ז דן הבה''ל גבי רב נחמן שעשה בעצמו, ומיישב על פי יסוד הפמ''ג.
אך לפטור לגמרי ממ''ע משום זקן ואינה לפי כבודו זה לא ניתן ליאמר, דודאי הוא פטור מסוים בהנך מצות שנתחדש בהם.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1417
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי האחד בא לגור » 29 דצמבר 2018, 22:38

דרומאי כתב:
חכם משה כתב:הרב דרומאי כתב וז"ל זקן ואינה לפי כבודו הוא פטור בהשבת אבדה ופריקה וטעינה, ובכל אלו נדרש מקרא, ולא בכל המצוות.
וזו טעות חמורה.
הביה"ל שציינתי שואל מדוע במעקה לא' אמרי' דין זה.
חזי' שבכל מצווה יש לומר כן, אף בבין אדם לחבירו.
וכן בהכנות לשבת עולה מדבריו שם שהיה מקום לומר זאת.
במחכ''ת זה אינו, דודאי רק בהשבת אבדה ופריקה וטעינה נאמר פטור של זקן ואינה לפי כבודו. ולא הבין מר דברי הבה''ל, ראשית הוא מביא את הפמ''ג שמסביר למה בשבת יש ענין לעשות בעצמו, שהרי פשוט שאילו היה בזה בזיון הי' עדיף לכתחילה לעשות ע''י שליח, ואילו בהשבת אבדה מוכח שיש בזה בזיון, דבל''ז לא היה שייך היתר של זקן ואינה לפי כבודו. וע''ז תירץ מה שתירץ.
ולענין מעקה פשיטא שאין צד לפטור זקן ואינה לפי כבודו ממעקה, מיהו היכא דהוי בזיון יותר טוב שיעשה ע''י שליח, והבזיון דוחה 'מצוה בו יותר מבשלוחו', וע''ז דן הבה''ל גבי רב נחמן שעשה בעצמו, ומיישב על פי יסוד הפמ''ג.
אך לפטור לגמרי ממ''ע משום זקן ואינה לפי כבודו זה לא ניתן ליאמר, דודאי הוא פטור מסוים בהנך מצות שנתחדש בהם.
לא מדויק , בגמרא סנהדרין יח. לומדים מזקן ואינה לפי כבודו לפטור מעדות, והיינו לאו דאם לא יגיד, וכן בשבועות ל: האי צורבא מרבנן ,ובברכות יח : רוצים ללמוד שא"צ לפשוט כלאים בשוק מדינא דזקן ואינה לפי כבודו ,וכל החילוק הוא בין איסורא לממונא, וכן שם לגבי פטור מחיוב קבורה, ועיין בזה באריכות שבועות ל: תוד"ה אבל .


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי דרומאי » 29 דצמבר 2018, 23:22

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:
חכם משה כתב:הרב דרומאי כתב וז"ל זקן ואינה לפי כבודו הוא פטור בהשבת אבדה ופריקה וטעינה, ובכל אלו נדרש מקרא, ולא בכל המצוות.
וזו טעות חמורה.
הביה"ל שציינתי שואל מדוע במעקה לא' אמרי' דין זה.
חזי' שבכל מצווה יש לומר כן, אף בבין אדם לחבירו.
וכן בהכנות לשבת עולה מדבריו שם שהיה מקום לומר זאת.
במחכ''ת זה אינו, דודאי רק בהשבת אבדה ופריקה וטעינה נאמר פטור של זקן ואינה לפי כבודו. ולא הבין מר דברי הבה''ל, ראשית הוא מביא את הפמ''ג שמסביר למה בשבת יש ענין לעשות בעצמו, שהרי פשוט שאילו היה בזה בזיון הי' עדיף לכתחילה לעשות ע''י שליח, ואילו בהשבת אבדה מוכח שיש בזה בזיון, דבל''ז לא היה שייך היתר של זקן ואינה לפי כבודו. וע''ז תירץ מה שתירץ.
ולענין מעקה פשיטא שאין צד לפטור זקן ואינה לפי כבודו ממעקה, מיהו היכא דהוי בזיון יותר טוב שיעשה ע''י שליח, והבזיון דוחה 'מצוה בו יותר מבשלוחו', וע''ז דן הבה''ל גבי רב נחמן שעשה בעצמו, ומיישב על פי יסוד הפמ''ג.
אך לפטור לגמרי ממ''ע משום זקן ואינה לפי כבודו זה לא ניתן ליאמר, דודאי הוא פטור מסוים בהנך מצות שנתחדש בהם.
לא מדויק , בגמרא סנהדרין יח. לומדים מזקן ואינה לפי כבודו לפטור מעדות, והיינו לאו דאם לא יגיד, וכן בשבועות ל: האי צורבא מרבנן ,ובברכות יח : רוצים ללמוד שא"צ לפשוט כלאים בשוק מדינא דזקן ואינה לפי כבודו ,וכל החילוק הוא בין איסורא לממונא, וכן שם לגבי פטור מחיוב קבורה, ועיין בזה באריכות שבועות ל: תוד"ה אבל .
אכן כל מצוה היא בגדר איסורא, ולכן כל המצוות כאכילת מצה ונטילת לולב ומילה אין נדחות משום כבוד הבריות. ומינה שמה שדן הבה''ל בסי' ר''נ לענין מעקה, היינו דוקא גבי מצוה בו יותר מבשלוחו, אך לא לפטור לגמרי. ולא מצינו עוד מ''ע שנדחית מדין זקן ואינה לפי כבודו חוץ מהנך תלת, השבת אבדה פריקה וטעינה. וכבוד הבריות של קבורת מת מצוה הוא ענין אחר כדאיתא בתוס' בשבועות.
שו''ר דלשון הגמרא בברכות הוא 'שאני התם דכתיב והתעלמת', והיינו ממש כדברנו, דכל היכא דלא כתיב והתעלמת לא שייך פטור דזקן ואינה לפי כבודו, אא''כ נלמד מהתם.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1417
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי האחד בא לגור » 29 דצמבר 2018, 23:37

דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב: במחכ''ת זה אינו, דודאי רק בהשבת אבדה ופריקה וטעינה נאמר פטור של זקן ואינה לפי כבודו. ולא הבין מר דברי הבה''ל, ראשית הוא מביא את הפמ''ג שמסביר למה בשבת יש ענין לעשות בעצמו, שהרי פשוט שאילו היה בזה בזיון הי' עדיף לכתחילה לעשות ע''י שליח, ואילו בהשבת אבדה מוכח שיש בזה בזיון, דבל''ז לא היה שייך היתר של זקן ואינה לפי כבודו. וע''ז תירץ מה שתירץ.
ולענין מעקה פשיטא שאין צד לפטור זקן ואינה לפי כבודו ממעקה, מיהו היכא דהוי בזיון יותר טוב שיעשה ע''י שליח, והבזיון דוחה 'מצוה בו יותר מבשלוחו', וע''ז דן הבה''ל גבי רב נחמן שעשה בעצמו, ומיישב על פי יסוד הפמ''ג.
אך לפטור לגמרי ממ''ע משום זקן ואינה לפי כבודו זה לא ניתן ליאמר, דודאי הוא פטור מסוים בהנך מצות שנתחדש בהם.
לא מדויק , בגמרא סנהדרין יח. לומדים מזקן ואינה לפי כבודו לפטור מעדות, והיינו לאו דאם לא יגיד, וכן בשבועות ל: האי צורבא מרבנן ,ובברכות יח : רוצים ללמוד שא"צ לפשוט כלאים בשוק מדינא דזקן ואינה לפי כבודו ,וכל החילוק הוא בין איסורא לממונא, וכן שם לגבי פטור מחיוב קבורה, ועיין בזה באריכות שבועות ל: תוד"ה אבל .
אכן כל מצוה היא בגדר איסורא, ולכן כל המצוות כאכילת מצה ונטילת לולב ומילה אין נדחות משום כבוד הבריות. ומינה שמה שדן הבה''ל בסי' ר''נ לענין מעקה, היינו דוקא גבי מצוה בו יותר מבשלוחו, אך לא לפטור לגמרי. ולא מצינו עוד מ''ע שנדחית מדין זקן ואינה לפי כבודו חוץ מהנך תלת, השבת אבדה פריקה וטעינה. וכבוד הבריות של קבורת מת מצוה הוא ענין אחר כדאיתא בתוס' בשבועות.
שו''ר דלשון הגמרא בברכות הוא 'שאני התם דכתיב והתעלמת', והיינו ממש כדברנו, דכל היכא דלא כתיב והתעלמת לא שייך פטור דזקן ואינה לפי כבודו, אא''כ נלמד מהתם.
כל מצווה הוא בגדר איסורא ? יש המון מצוות שב"א לחבירו שהם ממונא ולא רק הני תלת' והראיה עדות .
תוספות לא אומר שהוא ענין אחר אלא שהוא בזיון גדול .
מה פירוש דכל היכא דלא כתיב והתעלמת וכו' אא"כ נלמד מהתם ? הגמרא אומרת שבאמת אפשר ללמוד, רק שלא יהא איסורא .


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי דרומאי » 29 דצמבר 2018, 23:46

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב: לא מדויק , בגמרא סנהדרין יח. לומדים מזקן ואינה לפי כבודו לפטור מעדות, והיינו לאו דאם לא יגיד, וכן בשבועות ל: האי צורבא מרבנן ,ובברכות יח : רוצים ללמוד שא"צ לפשוט כלאים בשוק מדינא דזקן ואינה לפי כבודו ,וכל החילוק הוא בין איסורא לממונא, וכן שם לגבי פטור מחיוב קבורה, ועיין בזה באריכות שבועות ל: תוד"ה אבל .
אכן כל מצוה היא בגדר איסורא, ולכן כל המצוות כאכילת מצה ונטילת לולב ומילה אין נדחות משום כבוד הבריות. ומינה שמה שדן הבה''ל בסי' ר''נ לענין מעקה, היינו דוקא גבי מצוה בו יותר מבשלוחו, אך לא לפטור לגמרי. ולא מצינו עוד מ''ע שנדחית מדין זקן ואינה לפי כבודו חוץ מהנך תלת, השבת אבדה פריקה וטעינה. וכבוד הבריות של קבורת מת מצוה הוא ענין אחר כדאיתא בתוס' בשבועות.
שו''ר דלשון הגמרא בברכות הוא 'שאני התם דכתיב והתעלמת', והיינו ממש כדברנו, דכל היכא דלא כתיב והתעלמת לא שייך פטור דזקן ואינה לפי כבודו, אא''כ נלמד מהתם.
כל מצווה הוא בגדר איסורא ? יש המון מצוות שב"א לחבירו שהם ממונא ולא רק הני תלת' והראיה עדות .
תוספות לא אומר שהוא ענין אחר אלא שהוא בזיון גדול .
מה פירוש דכל היכא דלא כתיב והתעלמת וכו' אא"כ נלמד מהתם ? הגמרא אומרת שבאמת אפשר ללמוד, רק שלא יהא איסורא .
לדבריך זקן ואינה לפי כבודו פטור מהשבת גזילה ומביומו תתן שכרו ועוד, וזה לא שמענו.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1417
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי האחד בא לגור » 29 דצמבר 2018, 23:49

דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב: אכן כל מצוה היא בגדר איסורא, ולכן כל המצוות כאכילת מצה ונטילת לולב ומילה אין נדחות משום כבוד הבריות. ומינה שמה שדן הבה''ל בסי' ר''נ לענין מעקה, היינו דוקא גבי מצוה בו יותר מבשלוחו, אך לא לפטור לגמרי. ולא מצינו עוד מ''ע שנדחית מדין זקן ואינה לפי כבודו חוץ מהנך תלת, השבת אבדה פריקה וטעינה. וכבוד הבריות של קבורת מת מצוה הוא ענין אחר כדאיתא בתוס' בשבועות.
שו''ר דלשון הגמרא בברכות הוא 'שאני התם דכתיב והתעלמת', והיינו ממש כדברנו, דכל היכא דלא כתיב והתעלמת לא שייך פטור דזקן ואינה לפי כבודו, אא''כ נלמד מהתם.
כל מצווה הוא בגדר איסורא ? יש המון מצוות שב"א לחבירו שהם ממונא ולא רק הני תלת' והראיה עדות .
תוספות לא אומר שהוא ענין אחר אלא שהוא בזיון גדול .
מה פירוש דכל היכא דלא כתיב והתעלמת וכו' אא"כ נלמד מהתם ? הגמרא אומרת שבאמת אפשר ללמוד, רק שלא יהא איסורא .
לדבריך זקן ואינה לפי כבודו פטור מהשבת גזילה ומביומו תתן שכרו ועוד, וזה לא שמענו.
ודאי שלא ,ממון חבירו ודאי לא הותר, כל הנושא הוא דין ממון שענינו נתינה משלו לחבירו, (איסורא דממונא )


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי דרומאי » 29 דצמבר 2018, 23:57

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב: כל מצווה הוא בגדר איסורא ? יש המון מצוות שב"א לחבירו שהם ממונא ולא רק הני תלת' והראיה עדות .
תוספות לא אומר שהוא ענין אחר אלא שהוא בזיון גדול .
מה פירוש דכל היכא דלא כתיב והתעלמת וכו' אא"כ נלמד מהתם ? הגמרא אומרת שבאמת אפשר ללמוד, רק שלא יהא איסורא .
לדבריך זקן ואינה לפי כבודו פטור מהשבת גזילה ומביומו תתן שכרו ועוד, וזה לא שמענו.
ודאי שלא ,ממון חבירו ודאי לא הותר, כל הנושא הוא דין ממון שענינו נתינה משלו לחבירו, (איסורא דממונא )
אכן, ואנו אין לנו אלא ג' הנזכרים. והגמרא בברכות מיירי בלאוין.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1417
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי האחד בא לגור » 30 דצמבר 2018, 00:15

דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב: לדבריך זקן ואינה לפי כבודו פטור מהשבת גזילה ומביומו תתן שכרו ועוד, וזה לא שמענו.
ודאי שלא ,ממון חבירו ודאי לא הותר, כל הנושא הוא דין ממון שענינו נתינה משלו לחבירו, (איסורא דממונא )
אכן, ואנו אין לנו אלא ג' הנזכרים. והגמרא בברכות מיירי בלאוין.
יש לנו ,כיבוד אב ואם ,צדקה ,
וכן עדות זה לא לאו ,אלא עשה, רמב"ם עשה קעח ,חינוך עשה קכב ,
מסתמא יש עוד, לא עומד לי בראש כרגע.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1339
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי דרומאי » 30 דצמבר 2018, 00:27

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב: ודאי שלא ,ממון חבירו ודאי לא הותר, כל הנושא הוא דין ממון שענינו נתינה משלו לחבירו, (איסורא דממונא )
אכן, ואנו אין לנו אלא ג' הנזכרים. והגמרא בברכות מיירי בלאוין.
יש לנו ,כיבוד אב ואם ,צדקה ,
וכן עדות זה לא לאו ,אלא עשה, רמב"ם עשה קעח ,חינוך עשה קכב ,
מסתמא יש עוד, לא עומד לי בראש כרגע.
צודק. אך זהו משום דילפינן מהשבת אבדה כדאיתא בברכות דרק איסורא לא ילפינן. ובמצות שאינן ממוניות ודאי חייב אפילו זקן ואינה לפי כבודו. ולכן ממעקה אין לפטרו, ולא מכבוד שבת, וקושיית הבה''ל הי' רק היכא דאפשר ע''י שליח, וגם בזה לא מהני זקן ואינה לפי כבודו.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1417
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו

שליחה על ידי האחד בא לגור » 30 דצמבר 2018, 00:30

דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב: אכן, ואנו אין לנו אלא ג' הנזכרים. והגמרא בברכות מיירי בלאוין.
יש לנו ,כיבוד אב ואם ,צדקה ,
וכן עדות זה לא לאו ,אלא עשה, רמב"ם עשה קעח ,חינוך עשה קכב ,
מסתמא יש עוד, לא עומד לי בראש כרגע.
צודק. אך זהו משום דילפינן מהשבת אבדה כדאיתא בברכות דרק איסורא לא ילפינן. ובמצות שאינן ממוניות ודאי חייב אפילו זקן ואינה לפי כבודו. ולכן ממעקה אין לפטרו, ולא מכבוד שבת, וקושיית הבה''ל הי' רק היכא דאפשר ע''י שליח, וגם בזה לא מהני זקן ואינה לפי כבודו.
בזה אתה צודק לחלוטין, ומעיקרא לא עם זה באתי להתווכח.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: חבלזון, למדן כרוני | 1 אורח