אדם בעל שלוש רגליים, היאך ינעל נעליו?

במבי

משתמש ותיק
רציתי לשאול שאלה את כבוד הת"ח, (שאלה קצת מוזרה אבל בכל אופן שאלה)

אדם בעל שלוש רגליים באיזה סדר ינעל (ויקשור) נעליו?
 

דרומאי

משתמש ותיק
יהודי אמר:
מה זה משנה כמה רגלים, הנושא הוא ימין ושמאל.

השאלה רק לענין קשירה האם להקדים שמאל או האמצעי, אך אם יש לו כמו''כ ג' ידים יש לדון קודם לענין תפילין ובזה תלוי קשירת המנעלים.
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
מה הבדיחה הלז?
למה בדיחה?
אם בגמרא הסתפקו על שני ראשים, למה לא להסתפק על שלש רגלים ?
ועיקר כוונת המסתפק היא, בכל המקומות שהצריכו ימין (או שמאל ) האם זה דין שיהיה בימין או דין שלא יהיה בשמאל .
וכיו"ב לגבי קשירת נעלים שתלוי בדין הנחת תפילין, כמו שהזכיר כבר הרב @דרומאי.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אמר:
מה זה משנה כמה רגלים, הנושא הוא ימין ושמאל.

השאלה היא האם העניין של ימין קודם לשמאל זה דווקא בשניים, אך בשלשה נאמר שאמצעי יותר חשוב כשיטת ר' נתן במנחות צח: "מכאן שאמצעי משובח" ונקדים את האמצעי.
(וכן מצינו ברחיצה שאף שימין קודם לשמאל, אם רוחץ גם את הראש, הראש קודם. אך כמובן שיש לחלק שראש דווקא)

וכן ההלכה שהרב הולך באמצע ולא טוענים הימין הוא החשוב וא"כ ניימין את הרב. וא"כ אמצעי קודם לימין.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
זה מזכיר לי שראיתי פעם בקובץ שו"ת מר' חיים
שאלה: מי שמגרד לו רגל ימין ורגל שמאל, האם יש עדיפות לרגל ימין
תשובה: ישפשפם זו בזו
זה הוי כמו לנעול ב' מנעלים כאחד וצ''ע.
 

יאיר

משתמש ותיק
ר' במבי א"א להשוות מרב עם תלמידיו שכן שם שניהם צריכים ללמוד הימנו ולכן הוא אמצעי דוקא ודו"ק.

ולענ"ד (הקובעת), פשיטא שהשמאלי ראשון בקשירה ולא האמצעי (לא הבנתי מהיכי תיתי).
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יאיר אמר:
ר' במבי א"א להשוות מרב עם תלמידיו שכן שם שניהם צריכים ללמוד הימנו ולכן הוא אמצעי דוקא ודו"ק.

ולענ"ד (הקובעת), פשיטא שהשמאלי ראשון בקשירה ולא האמצעי (לא הבנתי מהיכי תיתי).

אך נא לא לשכח את שיטת ר' נתן לעיל במנחות צח: שאמצעי משובח, וכותב שם רש"י שבשני וחמישי שקוראים עשרה פסוקים עליית ראשון ושלישי מקבלים ג' פסוקים ועליית שני מקבל ד' פסוקים
 

יצחק

משתמש ותיק
האחד בא לגור אמר:
יוסף יוסף אמר:
מה הבדיחה הלז?
למה בדיחה?
אם בגמרא הסתפקו על שני ראשים, למה לא להסתפק על שלש רגלים ?
ועיקר כוונת המסתפק היא, בכל המקומות שהצריכו ימין (או שמאל ) [highlight=yellow]האם זה דין שיהיה בימין או דין שלא יהיה בשמאל[/highlight] .
וכיו"ב לגבי קשירת נעלים שתלוי בדין הנחת תפילין, כמו שהזכיר כבר הרב @דרומאי.
ע' תוס' בחולין דף כ. לגבי חליצה ומליקה אם העיקר שיהיה בימין או העיקר שלא יהיה בשמאל.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
אם הגמ' לומדת קשירה בשמאל מתפילין, מהכ"ת לומר שיעדיף האמצעי? בגלל שהוא משובח? גם הימין משובח יותר מן השמאל, ובכ"ז קשירה בשמאל כתפילין.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מה עם הנידון של השבות יעקב על הנחת תפילין לאדם בעל שני ראשים
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מבין ענין או לא. זה קשור איכשהו לאשכול שעוסק במוטציות והלכה לא?
 

מבין ענין

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
מבין ענין או לא. זה קשור איכשהו לאשכול שעוסק במוטציות והלכה לא?

אכן, אפשר להעלות את כל השאלות העוסקות במוטציות, אלה לא מעט, אך לא קידמת בשאלתך מאומה את שאלת פותח האשכול.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יאיר אמר:
ר' במבי א"א להשוות מרב עם תלמידיו שכן שם שניהם צריכים ללמוד הימנו ולכן הוא אמצעי דוקא ודו"ק.

ולענ"ד (הקובעת), פשיטא שהשמאלי ראשון בקשירה ולא האמצעי (לא הבנתי מהיכי תיתי).

נראה לי שברב עם תלמידיו מדין כבודו הוא האמצעי שהרי אם הרב ח"ו נהיה אילם ולא יכול לדבר נאמר שהדין ישתנה והוא ילך הימני ביותר?
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
במבי אמר:
יאיר אמר:
ר' במבי א"א להשוות מרב עם תלמידיו שכן שם שניהם צריכים ללמוד הימנו ולכן הוא אמצעי דוקא ודו"ק.

ולענ"ד (הקובעת), פשיטא שהשמאלי ראשון בקשירה ולא האמצעי (לא הבנתי מהיכי תיתי).

אך נא לא לשכח את שיטת ר' נתן לעיל במנחות צח: שאמצעי משובח, וכותב שם רש"י שבשני וחמישי שקוראים עשרה פסוקים עליית ראשון ושלישי מקבלים ג' פסוקים ועליית שני מקבל ד' פסוקים

ועדיין כהן עולה ראשון.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
מה עם הנידון של השבות יעקב על הנחת תפילין לאדם בעל שני ראשים

אני מכיר נידון אחר של השבות יעקב
במבי אמר:
ערבה אמר:
הכהן אמר:
הימנית היא לא ביחס לשמאלית, אלא זו שנמצאת בימין הגוף. מי שקטעו לו יד שמאל - ידו הימנית עוברת לאמצע??


אשריך שזכית להיות מציל חיים בגופך, ירבו כמותך בישראל, אשריך בזה ובבא.

(יד ימין תישאר תמיד לימין הגוף, משא"כ באיבר פנימי.)

תתפלא, השבות יעקב מחדש שאדם שנולד רק עם יד ימין היא נחשבת גם ימין וגם שמאל וממילא יניח בה תפילין (סימן ג)



 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ועל כגון דא אפקוהו לר' ירמיה מבי מדרשא.

דווקא הבאתי טיעון יסודי ביותר.

השאלה היא האם העניין של ימין קודם לשמאל זה דווקא בשניים, אך בשלשה נאמר שאמצעי יותר חשוב כשיטת ר' נתן במנחות צח: "מכאן שאמצעי משובח" ונקדים את האמצעי.
(וכן מצינו ברחיצה שאף שימין קודם לשמאל, אם רוחץ גם את הראש, הראש קודם. אך כמובן שיש לחלק שראש דווקא)

וכן ההלכה שהרב הולך באמצע ולא טוענים הימין הוא החשוב וא"כ ניימין את הרב. וא"כ אמצעי קודם לימין.
 

מםאלף

משתמש ותיק
אך נא לא לשכח את שיטת ר' נתן לעיל במנחות צח: שאמצעי משובח, וכותב שם רש"י שבשני וחמישי שקוראים עשרה פסוקים עליית ראשון ושלישי מקבלים ג' פסוקים ועליית שני מקבל ד' פסוקים
לשיטת ר' נתן, כיון שהאמצעי משובח, אם כן אף הנעילה האמצעית משובחת.
ולכן ינעל בראשונה את נעל ימין, בסוף את נעל שמאל ובאמצע את הנעל האמצעית.
 

לביא

משתמש ותיק
מעניין מתי ישאלו כאן, האם תאומים סיאמים נחשבים כגוף אחד או כשני גופים.
(באופן שהם מחוברים בצורה שווה ששניהם יכולים להתקיים בשוה)
 

איש תורה

משתמש ותיק
אדם בעל שלוש רגליים באיזה סדר ינעל (ויקשור) נעליו?​
שאלה זו כוללת שני נידונים: א. האם אמרי' אמצעי משובח, [וכמו שהובא לעיל ממנחות צח, ב]. ב. אם יסוד הדין דימין הוא דווקא ימין, או דלמא שלא יהיה הגריעותא של שמאל, וכבר הובא מתוס' בחולין כ, ב שנח' אם שן כשרה למליקה, ומבואר שם דפליגי אם שמאל גרע משן או דשמאל עניינו הוא שאינו ימין, וכבר העירו כ"ז באחרונים, [עי' קובץ שיעורים פסחים אות טז; צפנת פענח כלאים א, א; צ"פ קונטרס ההשלמה השלמה טז, עיי"ש שתלה כ"ז גם בסוגיא בזבחים יד, ב, ויל"ד בזה טובא, ואכ"מ].​
 
חלק עליון תַחתִית