שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

אור זרוע
הודעות: 676
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 216 פעמים
קיבל תודה: 282 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי אור זרוע » 21 ינואר 2019, 14:24

המשך:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

יהודי
הודעות: 1740
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהודי » 21 ינואר 2019, 20:20

ביני עמודי גרסי כתב:אבל לאחר מה שבירר מרן זצ"ל והוכיח שאין ראשונים שכאלו כמעט ובפרט שבזמנם זמן הראשונים נהגו כרבינו תם לחלוטין (בהפך מכפי שחשב הגר"ע עטיה). תו איו מה לחשוש לדבריו. כלל.
ואדרבא, אם הוא נוהג להוציא שבת לפני ר"ת פה כן יש לחשוש למוציא לעז על הראשונים. שכאילו הראשונים נהגו שלא בסדר וכהלכה. והוא הוא, הוא זה שנוהג בסדר וכהוגן. אתמהה.

דברים תמוהים ומשונים, כאילו רק הגר"ע ידע לברר את שיטות הראשונים, ולאחר שכתב כן כבר דברי גדולים ממנו בטלים. ר"ל משיבוש הדעת.

האחד בא לגור
הודעות: 776
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי האחד בא לגור » 21 ינואר 2019, 20:49

אור זרוע כתב:המשך:

יישר כח לרב @אור זרוע, שהעתיק לנו תשובת רבותינו הגאונים, שבהם מבואר להדיא שזמן צאת שלש הכוכבים הוא שלש רבעי מיל אחרי השקיעה ,ושני שליש מיל אחרי תחילת ביה"ש דרב יוסף, והוא אליבא דרבי יהודה ,ולא שהוא תלוי כלל במחלוקת רבי יוסי ורבי יהודה .
לתשומת לב @יהושע

יהושע
פותח הנושא
הודעות: 563
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהושע » 21 ינואר 2019, 20:50

יהודי כתב:
ביני עמודי גרסי כתב:אבל לאחר מה שבירר מרן זצ"ל והוכיח שאין ראשונים שכאלו כמעט ובפרט שבזמנם זמן הראשונים נהגו כרבינו תם לחלוטין (בהפך מכפי שחשב הגר"ע עטיה). תו איו מה לחשוש לדבריו. כלל.
ואדרבא, אם הוא נוהג להוציא שבת לפני ר"ת פה כן יש לחשוש למוציא לעז על הראשונים. שכאילו הראשונים נהגו שלא בסדר וכהלכה. והוא הוא, הוא זה שנוהג בסדר וכהוגן. אתמהה.

דברים תמוהים ומשונים, כאילו רק הגר"ע ידע לברר את שיטות הראשונים, ולאחר שכתב כן כבר דברי גדולים ממנו בטלים. ר"ל משיבוש הדעת.

אין ספק שהרב עובדיה היה יותר בקי בדברי הראשונים מהרבה גדולים ממנו, לדוגמא יש אחרונים שכתבו שרוב הראשונים חולקים על ר״ת, וזה וודאי שבגלל שלא ראו כל הראשונים כתבו כן.

יהושע
פותח הנושא
הודעות: 563
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהושע » 21 ינואר 2019, 20:57

האחד בא לגור כתב:
אור זרוע כתב:המשך:

יישר כח לרב @אור זרוע, שהעתיק לנו תשובת רבותינו הגאונים, שבהם מבואר להדיא שזמן צאת שלש הכוכבים הוא שלש רבעי מיל אחרי השקיעה ,ושני שליש מיל אחרי תחילת ביה"ש דרב יוסף, והוא אליבא דרבי יהודה ,ולא שהוא תלוי כלל במחלוקת רבי יוסי ורבי יהודה .
לתשומת לב @יהושע

אם כך בהנחה שהגאונים חלוקים על ר״ת נצטרך לומר שסברו שהמיל הוא 24 דקות כדי שלא נצטרך לומר נגד המציאות, ומה שהקשים למה לא הביאו ראיה מהגאונים שהמיל היא 24 דקות, הרי כל התשובה לא התפרסמה עד לאחרונה, ואילו ראו את התשובה יתכן שהיו מביאים ראיה, ויותר מסתבר שהיו מגיעים למסקנה שהגאונים סוברים כר״ת שהרי כותבים שכל זמן שיש אדמימות במערב עדיין יום, ואיני יודע איך המהר״ם אלשקר הסביר את זה, עכ״פ לומר שצאת הכוכבים הוא ב14 דקות אחרי השקיעה הוא דבר שלא יתכן לומר כל זמן שלא ראינו ראשון שכותב כן להדיא בלי אפשרות לפרש דבריו אחרת.

יהודי
הודעות: 1740
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהודי » 21 ינואר 2019, 21:04

יהושע כתב:
יהודי כתב:
ביני עמודי גרסי כתב:אבל לאחר מה שבירר מרן זצ"ל והוכיח שאין ראשונים שכאלו כמעט ובפרט שבזמנם זמן הראשונים נהגו כרבינו תם לחלוטין (בהפך מכפי שחשב הגר"ע עטיה). תו איו מה לחשוש לדבריו. כלל.
ואדרבא, אם הוא נוהג להוציא שבת לפני ר"ת פה כן יש לחשוש למוציא לעז על הראשונים. שכאילו הראשונים נהגו שלא בסדר וכהלכה. והוא הוא, הוא זה שנוהג בסדר וכהוגן. אתמהה.

דברים תמוהים ומשונים, כאילו רק הגר"ע ידע לברר את שיטות הראשונים, ולאחר שכתב כן כבר דברי גדולים ממנו בטלים. ר"ל משיבוש הדעת.

אין ספק שהרב עובדיה היה יותר בקי בדברי הראשונים מהרבה גדולים ממנו, לדוגמא יש אחרונים שכתבו שרוב הראשונים חולקים על ר״ת, וזה וודאי שבגלל שלא ראו כל הראשונים כתבו כן.

'אין ספק'? הרוב תלוי בפרשנות כידוע.
גם אם נאמר שהיה בקי הרבה יותר מכולם, וגם ננקוט שדעתו בהבנת הראשונים מכרעת יותר מגדולים ממנו, זה לא כזה נורא שנהגו לא כהראשונים אלא כהגאונים.

האחד בא לגור
הודעות: 776
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי האחד בא לגור » 21 ינואר 2019, 21:18

יהושע כתב:
האחד בא לגור כתב:
אור זרוע כתב:המשך:

יישר כח לרב @אור זרוע, שהעתיק לנו תשובת רבותינו הגאונים, שבהם מבואר להדיא שזמן צאת שלש הכוכבים הוא שלש רבעי מיל אחרי השקיעה ,ושני שליש מיל אחרי תחילת ביה"ש דרב יוסף, והוא אליבא דרבי יהודה ,ולא שהוא תלוי כלל במחלוקת רבי יוסי ורבי יהודה .
לתשומת לב @יהושע

, ויותר מסתבר שהיו מגיעים למסקנה שהגאונים סוברים כר״ת שהרי כותבים שכל זמן שיש אדמימות במערב עדיין יום, ואיני יודע איך המהר״ם אלשקר הסביר את זה, עכ״פ לומר שצאת הכוכבים הוא ב14 דקות אחרי השקיעה הוא דבר שלא יתכן לומר כל זמן שלא ראינו ראשון שכותב כן להדיא בלי אפשרות לפרש דבריו אחרת.

במחילה אלו הבלים, הרי הגאונים אמרו מפורש משתשקע החמה ולא תיראה באותו מקום.מה שייך לנטות מזה .
והשאלה על אדמומיות לא קשה כלל, הכוונה היא שפני המזרח הוא המערב ,וכדאיתא להדיא בגמרא.

יהושע
פותח הנושא
הודעות: 563
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהושע » 21 ינואר 2019, 21:39

האחד בא לגור כתב:
יהושע כתב:
האחד בא לגור כתב:, ויותר מסתבר שהיו מגיעים למסקנה שהגאונים סוברים כר״ת שהרי כותבים שכל זמן שיש אדמימות במערב עדיין יום, ואיני יודע איך המהר״ם אלשקר הסביר את זה, עכ״פ לומר שצאת הכוכבים הוא ב14 דקות אחרי השקיעה הוא דבר שלא יתכן לומר כל זמן שלא ראינו ראשון שכותב כן להדיא בלי אפשרות לפרש דבריו אחרת.

במחילה אלו הבלים, הרי הגאונים אמרו מפורש משתשקע החמה ולא תיראה באותו מקום.מה שייך לנטות מזה .
והשאלה על אדמומיות לא קשה כלל, הכוונה היא שפני המזרח הוא המערב ,וכדאיתא להדיא בגמרא.

אז איך אתה מסביר שהמהרי"ף כותב שדעת הגאונים כר"ת? וכן רוב האחרונים מביאים רק שיטת היראים ור"ת ולא זכרו כלל שיש שיטת הגאונים, משמע שלא סברו שיש הכרח בדבריהם שלא כר"ת, וכמו שמצינו הרבה ראשונים שסתמו שקיעת החמה וכוונתם לשקיעה שנייה דהיינו אור החמה ולא גוף החמה כן ניתן לפרש דברי הגאונים שהכוונה שלא יראה אור החמה מאותו מקום, וכן ראיתי מביאים בשם המהרם בנט שפירש כך.

ויש עוד ראיות שהגאונים סוברים כר"ת, ממה שכתבו שהתרנגולים שבים לקניהם בבין השמשות, ועורבים עם חשכה, ולא מצינו שלפני השקיעה יקרא בין השמשות, ושמעתי מאנשים שיש להם תרנגולים שלפעמים התרנגולים שבים לקניהם רק אחר השקיעה, והעורבים חוזרים עוד יותר מאוחר כשכבר די חשוך, ואם שניהם חוזרים לפני השקיעה בסמוך למה שינו הלשון, ולא יתכן לפרש שהעורבים שבים ממש סמוך לשקיעה ולכן מקרי עם חשיכה, שהרי מדובר באינם בקיאים שצריכים להדליק יותר מוקדם משאר בני אדם ועיין בדרך החיים למהרל פרק ה שכתב שמהשקיעה ראשונה מקרי קצת בין השמשות, וכן מה שכתבו שצריך להדליק בעוד חמה בראש האילנות משום משמרת, והרי לפי החולקים על ר״ת זה מעיקר הדין ולא משום משמרת.

ולא הבנתי מה אתם מתרצים שפני המזרח היא המערב, בשלמא בגמרא ניתן לפרש שפני מזרח מאדימים הרבה, אבל בגאונים מפורש שרק בהסתלקות האדמימות מהמערב מתחיל בין השמשות.

ועכ״פ גם אם נגיד שהגאונים חולקים על ר״ת, צריך לומר שסוברים שהמיל הוא 24 דקות וכנ״ל.

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 21 ינואר 2019, 23:46

אור זרוע כתב:
דרומאי כתב: ואם אנחנו רואים, שעם כל זה, פסקו כל גדולי הדורות שלפנינו דלא כרבינו תם, אות הוא שאין הלכה כרבינו תם. ודאי שראוי להחמיר כמותו, ובפרט בדאורייתא, אך עיקר ההלכה אינה כמותו.

אתה יכול קצת לפרט יותר, כי נראה שאפילו בליטא נהגו עכ"פ להחמיר כמו ר"ת.

ז"ל האגרות משה יו"ד ד, יז
כו. הפסק טהרה אחרי השקיעה, ואם יש לנהוג כהגר"א במוצאי שבת

בדבר מה שאמרתי (אגרות אורח חיים ח"ד סימן ס"ב ד"ה ולעניין הפסק טהרה) שיש להקל בדיעבד בעשיית הפסק טהרה עד ט' מינוט אחר שקיעה משום ספיק ספיקא - ספק יום דבין השמשות, וספק אם הלכה כהגר"א, ודאי הנוהגים כשיטת הגר"א אף לקולא במוצאי שבת אין להם להקל בזה, דהא יהיו תרתי קולא דסתרי, משום דלפי זה הוא רק חדא ספיקא כדכתב כתר"ה, והוא פשוט וברור.

אבל תמה אני מי התיר להם דבר כזה, וכי הם יכולים להכריע בדין זה נגד מנהג אבותינו ורבותינו הראשונים ולומר שהדין עם הגר"א נגדם, אף שהרבה מרבותינו הראשונים סוברים כהגר"א, מ"מ הא יש לעשות לנו - שאין יכולין להכריע - לחומרא.

ואם היו גם הרבה מתלמידיו שעשו כמותו לא הנהיגו כן בעלמא. והגר"א עצמו לא הנהיג כן, אף לא בעירו ווילנא. וידעינן שגדולי עולם מתלמידי תלמידיו החמירו בזה דלא כהגר"א, אף לעניין ק"ש ותפילת ערבית וכ"ש לעניין שבת ויו"ט.

ולכן אין לנו לעשות בזה כהגר"א במוצ"ש, אלא כמנהגנו כר"ת לחומרא עד צאת הכוכבים.


והנה תשובתו של ה"חפץ חיים" בספר אבני שהם:

ח''ו, ודאי שמנהגנו לכה''פ לחשוש לרבינו תם, ואף החזו''א שהקל משום שסבר שמודה ר''ת אם כבר רואים ג' כוכבים קטנים, וכדעת המנחת כהן, והוא כ40 דק' אחרי השקיעה.
כל מה שכתבתי הוא לענין הספרדים, שהם נוקטים לעיקר הדין כהגאונים, ואינם חוששים לר''ת אלא לחומרא בעלמא, ומשום שהמנהג כאן בארץ הי' דלא כר''ת, וכן הכריעו להלכה גדולי הדורות שלפנינו בארץ ישראל ובשאר ארצות המזרח.

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 21 ינואר 2019, 23:56

ביני עמודי גרסי כתב:
דרומאי כתב:אם אנחנו רואים, שעם כל זה, פסקו כל גדולי הדורות שלפנינו דלא כרבינו תם, אות הוא שאין הלכה כרבינו תם. ודאי שראוי להחמיר כמותו, ובפרט בדאורייתא, אך עיקר ההלכה אינה כמותו.

לא מדויק. וגם לא אמת.
אלא עד הדורות האחרונים ממש היו רבים רבים שפסקו כר"ת. (רק מה שכן הוא שבמאה השנים האחרונות החלו לעשות את כל ה-72 דקות כספק לשני הצדדים, כמו לגבי מילה. אבל לפני כן. דברים כמו שאמרת אינם מדויקים).
ראה על כך כדברי בספרי המלקטים.

דרומאי כתב: שמעתי מנכדו שהוא לא הקפיד על הרבנית שתחכה לרבינו תם במוצ''ש, והוא (הנכד) זוכר אותה מדליקה את הנר לפני זמן ר''ת.

גם כן לא מדויק.
א. מדובר בראשית דרכו של מרן כשהתחיל לעורר על כך, אבל אחר כך הקפיד על כך יותר.
ב. לא הקל לה (כמו שחושבים...) אלא רק בצורך מיוחד/גדול!


נ.ב. מה שמפריע בכל הסיפור/הנושא הזה שמנסים לטשטש את דעתו ורצונו של מרן ולהפוך את כל מפעל חייו בזה לכאילו "חומרא בעלמא". מה שהוא פשוט לא נכון, לשקר ולסלף את דעתו. ואחר כך אנשים שלא מכירים את דעתו בדיוק - נגררים אחר כל מיני שמועות ודברים לא מבוססים. חבל.

בכל פסקי ההלכה שלו - בכל ספריו! (לא בהערות ומשא ומתן בסוגיות) - הרב זצ"ל מעולם, אבל מעולם! לא כתב שאפשר להוציא שבת לפני זמן ר"ת!!
מלבד מקום אחד בודד שהוא לגבי צום כיפור לנשים המסכנות והחלשות בלבד! זהו המקום היחיד!! מכל ספריו שהקל! (וגם זה נובע מחשש פיקוח נפש ושהוא לא רצה לקחת את האחריות על כתיפיו בזה - אחר שכבר קרו מקרים דומים). בכל השאר.. אין כזה מקום!! (ואף על פי שהורה כן לנשים החלשות שיכולות אם רואות צורך, אך הוא עצמו לא הקל בזה. מתי שהוא היה חלש וחולה. וראה את כל הסיפור בשלמותו בקובץ הנ"ל "זה לא חומרא...").
מרן זצ"ל מעולם נזהר שלא להראות גישה חופשית להקל במוצ"ש כנגד גדולי הראשונים וגדולי האחרונים ומרן השולחן ערוך!! (רק שתבינו: יש לנו עסק לא עם חמש או עשר ראשונים שאמרו כמו ר"ת... אלא עם עשרות ומאות פוסקים!!! ומעל כולם גדול הפוסקים השולחן ערוך!!! ואיך לא לחשוש להם בכלל ?).

כל מי שיאמר לך אחרת, אינו אלא טועה ומטעה. ופשוט הדבר.

אני לא מבין דבר אחד, לדבריך איך מתירים (והתיר גם הרב עובדיה ז''ל) ומחייבים למול בשבת בתינוק שנולד חצי שעה לאחר השקיעה, והרי לפי רבינו תם הוי מילה שלא בזמנה ויש כאן איסור סקילה לפי שיטת 'מאות ואלפי' פוסקים! ומעל כולם גדול הפוסקים השולחן ערוך! ואיך יתכן למול את התינוק ולחלל שבת?! ולא מצינו שהורו למוהלים לחשוש ולהתחמק מכזאת מילה..!
אלא ודאי האמת הברור והפשוט, שלמרות שדעת רוב הראשונים והפוסקים והשו''ע כרבינו תם, אין הלכה כמותו! אין מה לעשות. זאת ההכרעה של גדולי האחרונים שבארץ ישראל ובכל ארצות המזרח ב400 שנה האחרונות. ובעל כרחנו כך אנו נוקטים.
ולכן אף שראוי להחמיר כר''ת, מ''מ עיקר הדין לא זז ממקומו, וכאשר מוכרחים להכריע נוקטים דלא כרבינו תם. ואפילו לענין נר חנוכה נקט הרב אלישיב ז''ל שאין להחמיר כר''ת במוצ''ש כיון שלשאר השיטות מפסיד את החצי שעה.
כל מה שהרב עובדיה טרח לעורר אודות החומרא הזאת, הוא משום שסבר שהיא חומרא ראויה וראוי להחמיר בה, אך ודאי אינו מעיקר הדין, דאל''ה קשה ממילה וכנ''ל.
וכ''ז פשוט וברור, וכל מי שאומר אחרת טועה ומטעה.

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 00:00

ביני עמודי גרסי כתב:

דרומאי כתב: שמעתי מנכדו שהוא לא הקפיד על הרבנית שתחכה לרבינו תם במוצ''ש, והוא (הנכד) זוכר אותה מדליקה את הנר לפני זמן ר''ת.

גם כן לא מדויק.
א. מדובר בראשית דרכו של מרן כשהתחיל לעורר על כך, אבל אחר כך הקפיד על כך יותר.
ב. לא הקל לה (כמו שחושבים...) אלא רק בצורך מיוחד/גדול!

א. מה זאת אומרת, אתה טוען שהוא ז''ל שינה את דעתו?! דבר חדש...
ב. הקל לה להדליק את הרדיו, זה צורך גדול?!
ונניח שהי' צורך גדול ממש, האם במקום צורך גדול מותר לחלל שבת לפי רוב הפוסקים והשו''ע?!

יהודי
הודעות: 1740
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהודי » 22 ינואר 2019, 00:01

אמת פשוטה, חבל שלפעמים מתבלבלים בפשוטות.

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 00:01

יהודי כתב:אמת פשוטה, חבל שלפעמים מתבלבלים בפשוטות.

על מה התכוונת?

האחד בא לגור
הודעות: 776
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי האחד בא לגור » 22 ינואר 2019, 00:44

יהושע כתב:
האחד בא לגור כתב:אז איך אתה מסביר שהמהרי"ף כותב שדעת הגאונים כר"ת? וכן רוב האחרונים מביאים רק שיטת היראים ור"ת ולא זכרו כלל שיש שיטת הגאונים, משמע שלא סברו שיש הכרח בדבריהם שלא כר"ת, וכמו שמצינו הרבה ראשונים שסתמו שקיעת החמה וכוונתם לשקיעה שנייה דהיינו אור החמה ולא גוף החמה כן ניתן לפרש דברי הגאונים שהכוונה שלא יראה אור החמה מאותו מקום, וכן ראיתי מביאים בשם המהרם בנט שפירש כך.

ויש עוד ראיות שהגאונים סוברים כר"ת, ממה שכתבו שהתרנגולים שבים לקניהם בבין השמשות, ועורבים עם חשכה, ולא מצינו שלפני השקיעה יקרא בין השמשות, ושמעתי מאנשים שיש להם תרנגולים שלפעמים התרנגולים שבים לקניהם רק אחר השקיעה, והעורבים חוזרים עוד יותר מאוחר כשכבר די חשוך, ואם שניהם חוזרים לפני השקיעה בסמוך למה שינו הלשון, ולא יתכן לפרש שהעורבים שבים ממש סמוך לשקיעה ולכן מקרי עם חשיכה, שהרי מדובר באינם בקיאים שצריכים להדליק יותר מוקדם משאר בני אדם ועיין בדרך החיים למהרל פרק ה שכתב שמהשקיעה ראשונה מקרי קצת בין השמשות, וכן מה שכתבו שצריך להדליק בעוד חמה בראש האילנות משום משמרת, והרי לפי החולקים על ר״ת זה מעיקר הדין ולא משום משמרת.

ולא הבנתי מה אתם מתרצים שפני המזרח היא המערב, בשלמא בגמרא ניתן לפרש שפני מזרח מאדימים הרבה, אבל בגאונים מפורש שרק בהסתלקות האדמימות מהמערב מתחיל בין השמשות.

ועכ״פ גם אם נגיד שהגאונים חולקים על ר״ת, צריך לומר שסוברים שהמיל הוא 24 דקות וכנ״ל.

א. כבר אמרת בעצמך, שלא היה להם תשובות הגאונים ולכן לא הביאו את זה .
ב.הגאונים לא אומרים אור החמה אלא החמה עצמה תיראה .
מה הקשר הראשונים שסתמו שקיעה, המילה שקיעה כתובה בגמרא, וע"ז ר"ת אומר שהוא שקיעה שניה, אבל לפי ר"ת א"א לומר מאותו מקום, על איזה מקום מדובר ? היה צריך לומר מכל הארץ כולה, ולא מאותו מקום שהרי אין מקום מסוים שמדברים עליו .ועוד שהגאונים אומרים מפורש משתשקע החמה ולא תיראה אפילו על ראשי דקלים, הוא ביה"ש לרבה וכי שם גם הכוונה לאור ??????
אז אולי גם בגמרא שאומרת קיימא לראשי דיקלא, הכוונה לאור ולא לשמש עצמה....
כמה אפשר לשבש????
ג .בשאלה מהתרנגולים שכתבו הגאונים ביה"ש, נשתבשת לגמרי הרי ביה"ש הוא בכל מקרה ספק לילה כמבואר בכל מקום, ומה זה יעזור שסוברים כר"ת ,הרי גם לשיטתו אסור להדליק ביה"ש ,ולא יתכן בעולם, שהגאונים יקראו ביה"ש, לזמן שהוא עדיין יום, אחרי שבכל הש"ס שם ביה"ש הוא ספק יום ספק לילה(ואחרי שכל ענין תשובתם הוא לבאר זמן בין השמשות) , וע"כ כוונתם סמוך לביאת התרנגולים, וכנ"ל גבי עורבים שהרי חשיכה מפורש במשנה שהוא לילה(ספק חשיכה ספק אין חשיכה), והכוונה קודם חשיכה ואולי הם מתחילים אז לחזור .
ד. חמה בראש האילנות הוא זמן קדום לשקיעה ,ולהרבה מהפוסקים הוא כחצי שעה לפני שקיעה, ולכן הוא מצד משמרת .
ה.כמו שבגמרא מבואר שהמערב מאדים את מזרח ,כן יתכן שהפירוש בדברי הגאונים ,וגם אם נאמר שכוונתם מערב ממש, יתכן שאדמומיות היא האור החזק, וכן מצאנו בראשונים שקראו לאור השמש עצמה בעודה כנגד הארץ, אדמומיות .
ולהגיד שהמיל הוא 24 דקות, לא עוזר למי שקשה לו מהמציאות, כי אין הבדל בין 13.5 דקות לביו 18 דקות ,בפרט שכבר לפני כן, שתי דקות אחרי שקיעה, שהוא פלגא דדנקא לחשבון 24 דקות במיל, צריך להיראות שני כוכבים בינונים שאל"כ הוא עדיין יום גמור כדאיתא בגמרא, וכמו שביארו הגאונים, והרי לא רואים במציאות שני כוכבים ביננים שני דקות אחרי שקיעה וזה ודאי רחוק יותר מלראות שלש כוכבים 13.5 דקות אחרי שקיעה

אאא
הודעות: 603
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי אאא » 22 ינואר 2019, 01:02

באמת ראיתי הרבה קונטרסים וספרים הכותבים שדעת הגאונים כר"ת.
שהרי הגאונים כתבו לגבי האדמומית וכו'.

יהודי
הודעות: 1740
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהודי » 22 ינואר 2019, 01:18

דרומאי כתב:
יהודי כתב:אמת פשוטה, חבל שלפעמים מתבלבלים בפשוטות.

על מה התכוונת?

אמת פשוטה - על מה שכתבת

ביני עמודי גרסי
הודעות: 23
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » 22 ינואר 2019, 01:22

דרומאי כתב:
ביני עמודי גרסי כתב:
דרומאי כתב:אם אנחנו רואים, שעם כל זה, פסקו כל גדולי הדורות שלפנינו דלא כרבינו תם, אות הוא שאין הלכה כרבינו תם. ודאי שראוי להחמיר כמותו, ובפרט בדאורייתא, אך עיקר ההלכה אינה כמותו.

לא מדויק. וגם לא אמת.
אלא עד הדורות האחרונים ממש היו רבים רבים שפסקו כר"ת. (רק מה שכן הוא שבמאה השנים האחרונות החלו לעשות את כל ה-72 דקות כספק לשני הצדדים, כמו לגבי מילה. אבל לפני כן. דברים כמו שאמרת אינם מדויקים).
ראה על כך כדברי בספרי המלקטים.

דרומאי כתב: שמעתי מנכדו שהוא לא הקפיד על הרבנית שתחכה לרבינו תם במוצ''ש, והוא (הנכד) זוכר אותה מדליקה את הנר לפני זמן ר''ת.

גם כן לא מדויק.
א. מדובר בראשית דרכו של מרן כשהתחיל לעורר על כך, אבל אחר כך הקפיד על כך יותר.
ב. לא הקל לה (כמו שחושבים...) אלא רק בצורך מיוחד/גדול!


נ.ב. מה שמפריע בכל הסיפור/הנושא הזה שמנסים לטשטש את דעתו ורצונו של מרן ולהפוך את כל מפעל חייו בזה לכאילו "חומרא בעלמא". מה שהוא פשוט לא נכון, לשקר ולסלף את דעתו. ואחר כך אנשים שלא מכירים את דעתו בדיוק - נגררים אחר כל מיני שמועות ודברים לא מבוססים. חבל.

בכל פסקי ההלכה שלו - בכל ספריו! (לא בהערות ומשא ומתן בסוגיות) - הרב זצ"ל מעולם, אבל מעולם! לא כתב שאפשר להוציא שבת לפני זמן ר"ת!!
מלבד מקום אחד בודד שהוא לגבי צום כיפור לנשים המסכנות והחלשות בלבד! זהו המקום היחיד!! מכל ספריו שהקל! (וגם זה נובע מחשש פיקוח נפש ושהוא לא רצה לקחת את האחריות על כתיפיו בזה - אחר שכבר קרו מקרים דומים). בכל השאר.. אין כזה מקום!! (ואף על פי שהורה כן לנשים החלשות שיכולות אם רואות צורך, אך הוא עצמו לא הקל בזה. מתי שהוא היה חלש וחולה. וראה את כל הסיפור בשלמותו בקובץ הנ"ל "זה לא חומרא...").
מרן זצ"ל מעולם נזהר שלא להראות גישה חופשית להקל במוצ"ש כנגד גדולי הראשונים וגדולי האחרונים ומרן השולחן ערוך!! (רק שתבינו: יש לנו עסק לא עם חמש או עשר ראשונים שאמרו כמו ר"ת... אלא עם עשרות ומאות פוסקים!!! ומעל כולם גדול הפוסקים השולחן ערוך!!! ואיך לא לחשוש להם בכלל ?).

כל מי שיאמר לך אחרת, אינו אלא טועה ומטעה. ופשוט הדבר.

אני לא מבין דבר אחד, לדבריך איך מתירים (והתיר גם הרב עובדיה ז''ל) ומחייבים למול בשבת בתינוק שנולד חצי שעה לאחר השקיעה, והרי לפי רבינו תם הוי מילה שלא בזמנה ויש כאן איסור סקילה לפי שיטת 'מאות ואלפי' פוסקים! ומעל כולם גדול הפוסקים השולחן ערוך! ואיך יתכן למול את התינוק ולחלל שבת?! ולא מצינו שהורו למוהלים לחשוש ולהתחמק מכזאת מילה..!
אלא ודאי האמת הברור והפשוט, שלמרות שדעת רוב הראשונים והפוסקים והשו''ע כרבינו תם, אין הלכה כמותו! אין מה לעשות. זאת ההכרעה של גדולי האחרונים שבארץ ישראל ובכל ארצות המזרח ב400 שנה האחרונות. ובעל כרחנו כך אנו נוקטים.
ולכן אף שראוי להחמיר כר''ת, מ''מ עיקר הדין לא זז ממקומו, וכאשר מוכרחים להכריע נוקטים דלא כרבינו תם. ואפילו לענין נר חנוכה נקט הרב אלישיב ז''ל שאין להחמיר כר''ת במוצ''ש כיון שלשאר השיטות מפסיד את החצי שעה.
כל מה שהרב עובדיה טרח לעורר אודות החומרא הזאת, הוא משום שסבר שהיא חומרא ראויה וראוי להחמיר בה, אך ודאי אינו מעיקר הדין, דאל''ה קשה ממילה וכנ''ל.
וכ''ז פשוט וברור, וכל מי שאומר אחרת טועה ומטעה.

כל הפלפול הזה לא יעזור כלום - כנגד דברים מפורשים שאמר בנדון. (יתכן ואתה לא מכיר... לכן אתה כותב כך...).
ומחמת שכן, זה גרם לאי הבנה אצל רבים. ולכן צריך לחלק בין דבר הרשות לבין דבר מצווה (או צורך מיוחד/גדול), והכל יסתדר לך.
לידעתך, מרן זצ"ל פסק שבשעת הדחק מותר למול תינוק ב13.5 דקות שאחרי השקיעה !!

ב. בדיוק מהסיבה שרוב הפוסקים הלכו עם ר"ת - ישנם הרבה רבנים ומורי הוראות המורים לדחות את המילה אם נולד בכל המשך של ה-72 דקות.
ג. לגבי הפוסקים בארץ ישראל; אם הייתם מכירים את ההיסטוריה בארץ ישראל לא הייתם אומרים כך.

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 01:26

ביני עמודי גרסי כתב:כל הפלפול הזה לא יעזור כלום - כנגד דברים מפורשים שאמר בנדון. (יתכן ואתה לא מכיר... לכן אתה כותב כך...).
ומחמת שכן, זה גרם לאי הבנה אצל רבים. ולכן צריך לחלק בין דבר הרשות לבין דבר מצווה (או צורך מיוחד/גדול), והכל יסתדר לך.
א. לידעתך, מרן זצ"ל פסק בשעת הדחק מותר למול תינוק ב13.5 דקות שאחרי השקיעה !!
ב. בדיוק מהסיבה שרוב הפוסקים הלכו עם ר"ת - ישנם הרבה רבנים ומורי הוראות המורים לדחות את המילה אם נולד בכל המשך של ה-72 דקות.
ג. לגבי הפוסקים בארץ ישראל; אם הייתם מכירים את ההיסטוריה בארץ ישראל לא הייתם אומרים כך.

אני מכיר מצוין את דעתו של הרב עובדיה, ואולי בנו בעל ילקוט יוסף חולק עליו בענין זה. אני שוחחתי עם בניו האחרים.
א. זאת בגלל שיטתו בענין ס''ס, שאפשר לצרף גם שיטה הדחויה, וכבר דנו בזה לעיל.
ב. ישנם רבנים... אך הרב עובדיה בעצמו לא הורה כך! הוא הורה למול בשבת תינוק שנולד בליל שבת חצי שעה אחרי השקיעה (מקרה שאני מכיר)! וזאת הוראתו המפורסמת והידועה! אז רבונו של עולם איך אתה אומר שהוא חשש לרבינו תם מעיקר הדין, אם הוא הורה למול באופן שלרבינו תם הוי חילול שבת גמור?!
ג. אני לא יודע היסטוריה, אך זה ברור שכשבאו האשכנזים תלמידי הבעש''ט והגר''א לארץ ישראל כבר הי' המנהג הרווח דלא כר''ת, וכמפורסם ממכתביהם. זה אומר לפחות 200 שנה שאין נוהגים כרבינו תם.

ביני עמודי גרסי
הודעות: 23
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » 22 ינואר 2019, 01:35

לרבנים 'יהודי' ו'דרומאי',
מבלי לפגוע באף אחד חלילה; ניכר מבין השורות כי אתם לא מספיק הקפתם את הנושא, כך שחבל סתם להתווכח מבלי לראות תחילה. במקור. וזה מאוד בולט; אלא פשוט תבדקו כל דבר לפני שאתם כותבים ואחר כך תציגו את טענותיכם. ואז נוכל לפתח דיון פורה.

משום כך אני לא רואה צורך כל כך להסביר את הדברים כעת; אולי בהזדמנות אפתח אשכול מסודר ונסביר העניין ממסד ועד טפחות.

בתקווה להבנה ומחילה מראש.

אאא
הודעות: 603
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי אאא » 22 ינואר 2019, 01:35

האר"י הקדוש שהיה בארץ ישראל לפני כ-450 שנה סבר כר"ת, כפי העולה מכמה מקומות בשער הכוונות.
ודברי האריז"ל בענין זה הועתקו למעשה בסידור הרש"ש, שהיה בירושלים לפני כ-250 שנה.
ויתכן שמזה ראיה שגם הרש"ש נהג כר"ת.

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 01:41

ביני עמודי גרסי כתב:לרבנים 'יהודי' ו'דרומאי',
מבלי לפגוע באף אחד חלילה; ניכר מבין השורות כי אתם לא מספיק הקפתם את הנושא, כך שחבל סתם להתווכח מבלי לראות תחילה. במקור. וזה מאוד בולט; אלא פשוט תבדקו כל דבר לפני שאתם כותבים ואחר כך תציגו את טענותיכם. ואז נוכל לפתח דיון פורה.

משום כך אני לא רואה צורך כל כך להסביר את הדברים כעת; אולי בהזדמנות אפתח אשכול מסודר ונסביר העניין ממסד ועד טפחות.

בתקווה להבנה ומחילה מראש.

במחילה, אך זאת שיטה מפורסמת להתחמקות. ב''ה הקפתי את הנושא היטב, ובניגוד אליך אני לא בא לקדם אג'נדה, שכן אני מחמיר לעצמי כרבינו תם בכל העניינים ואפילו בצומות.
אתה לא ענית על שאלה מאד פשוטה: איך זה יתכן שהרב עובדיה הורה למול בשבת תינוק שנולד חצי שעה אחרי השקיעה בליל שבת, אם כדבריך הוא חושש לרבינו תם מעיקר הדין. זאת הוכחה מאד פשוטה, ובינתיים כל מה שענית לי הוא 'שיש רבנים אחרים שחוששים מלמול בשבת עד 72 דקות'. אך אנחנו דנים על הרב עובדיה ולא על רבנים אחרים. אז בבקשה, או שתענה תשובה, או שתודה שאתה לא יודע, או שתחזור בך.
היה לי בעבר מו''מ בענין עם כמה מבניו של הרב עובדיה, ודעתם בנושא כדעתי.

ביני עמודי גרסי
הודעות: 23
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » 22 ינואר 2019, 01:52

אם היה לי זמן בשפע הייתי מסביר לך הכול. לא מתחמק מכלום. אדרבא אני רוצה להסביר להרחיב ולהאיר. אין לי שום אג'נדה ולא אכפת לי ממה שאחרים חושבים ושכל אחד יעשה מה שחושב.
אני לא מאמין שהקפת את הנושא היטב. (כן הקפת אותו היטב ביחס ציבורי [הראוי לשבח] אך לא כמו שאני התכוונתי, שהוא הרבה הרבה יותר מזה).

שאלתך לא חדשה וכבר הרב מאזוז (בדמות הכסא ועוד) הקשה כן על הרב עובדיה, והרב עובדיה יוסף כבר השיב לו על זה. (ההכרת את זה?)
לדעת הרב עובדיה החומרה הזו קרובה להיות דין. ולכן מתייחסים לזה כמו דין לפי העניין.

ומחילה אם אמרתי מילה שלא במקום. מתנצל.

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 09:05

ביני עמודי גרסי כתב:אם היה לי זמן בשפע הייתי מסביר לך הכול. לא מתחמק מכלום. אדרבא אני רוצה להסביר להרחיב ולהאיר. אין לי שום אג'נדה ולא אכפת לי ממה שאחרים חושבים ושכל אחד יעשה מה שחושב.
אני לא מאמין שהקפת את הנושא היטב. (כן הקפת אותו היטב ביחס ציבורי [הראוי לשבח] אך לא כמו שאני התכוונתי, שהוא הרבה הרבה יותר מזה).

שאלתך לא חדשה וכבר הרב מאזוז (בדמות הכסא ועוד) הקשה כן על הרב עובדיה, והרב עובדיה יוסף כבר השיב לו על זה. (ההכרת את זה?)
לדעת הרב עובדיה החומרה הזו קרובה להיות דין. ולכן מתייחסים לזה כמו דין לפי העניין.

ומחילה אם אמרתי מילה שלא במקום. מתנצל.

בלי להתייחס לכל המלל המיותר שבדבריך, אשמח שתביא אלינו את תשובת הרב עובדיה לקושייתנו, שאכן לא הכרתיה. זה הדבר היחיד שרלוונטי פה.
התשובה שאתה כתבת ש'החומרה הזאת קרובה להיות דין ולכן מתייחסים אליה כמו דין לפי הענין', אינה מובנת. אם חייבים להחמיר בזה מצד הדין, אז איך ניתן למול בשבת ולא לחשוש לחומרה הזאת?
אלא ודאי שמודה הרב עובדיה ז''ל לכל גדולי הספרדים שאין הלכה כר''ת, ולא חשש לשיטתו אלא לחומרא בעלמא. וכן דעת בניו יבדלח''ט.
כל השאר לא רלוונטי. כן הקפתי לא הקפתי, יחס ציבורי לא ציבורי, מילה לא במקום מילה כן במקום.
אין צורך להתנצל, אך אם אתה חושב שרק אתה ראוי לדבר על הנושא, אז תתכתב עם עצמך.

אור זרוע
הודעות: 676
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 216 פעמים
קיבל תודה: 282 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי אור זרוע » 22 ינואר 2019, 12:38

דרומאי כתב:אשמח שתביא אלינו את תשובת הרב עובדיה לקושייתנו, שאכן לא הכרתיה. זה הדבר היחיד שרלוונטי פה.
התשובה שאתה כתבת ש'החומרה הזאת קרובה להיות דין ולכן מתייחסים אליה כמו דין לפי הענין', אינה מובנת. אם חייבים להחמיר בזה מצד הדין, אז איך ניתן למול בשבת ולא לחשוש לחומרה הזאת?
אלא ודאי שמודה הרב עובדיה ז''ל לכל גדולי הספרדים שאין הלכה כר''ת, ולא חשש לשיטתו אלא לחומרא בעלמא. וכן דעת בניו יבדלח''ט.



על הנושא של ברית מילה יש תשובה ארוכה ומסועפת ביביע אומר חלק ז או"ח מא. ואעתיק שורות ספורות משם שיש בהם כדי ללמד על דעתו הכללית [שוב ראיתי שכבר ציין לכאן הרב @משיב כהלכה באשכול אחר, אך יש ערך בעצם העתקת הדברים כלשונם וכהווייתם]:
ומ"ש עוד בשבט הלוי שם, שאם הוא מחמיר במוצ"ש כדעת ר"ת, פשוט שאסור לו למול בשבת תינוק שנולד לו בתוך ארבע מילין, משום דלדידיה הוי כנולד בע"ש.

במחכ"ת דבריו תמוהים, שהרי המנהג פשוט בא"י כסברת הגאונים, שנהגו כן ע"פ גאוני עולם, וא"כ מה בכך שהוא נהג להחמיר כדברי ר"ת, אטו בידו לעשות מנהג חדש בביטול מצות מילה בזמנה, הרי עליו להתנהג כמנהג כל העולם בא"י לענין מצות מילה, ולא שייך בזה חומרא כלל, שהיא חומרא הבאה לידי קולא בביטול מצות מילה בזמנה. ודו"ק.


וכן כתב ביביע אומר חלק ט או"ח קה דברים שיש בהם סיכום לתשובה האמורה:
א) בחלק אורח חיים סימן יב, כתב (הרה"ג ר' יהושע מאמאן), שהיה סבור מתחילה שבהיות שהרבה מן הראשונים מסכימים לדעת רבינו תם שיש שיעור ארבעה מילין בין השקיעה הראשונה לצאת הכוכבים (כמ"ש התוס' פסחים צד א) אם נולד תינוק בתוך ד' מיל בליל שבת, להמחמירים במוצ"ש כדעת ר"ת וסיעתו, אין למול אותו אלא ביום ראשון בשבת, שלא להכנס בספק חילול שבת,

אולם אחר ראותו מה שכתבתי בס"ד בשו"ת יביע אומר ח"ז (חאו"ח סי' מא), שתינוק שנולד בליל שבת עשרים דקות אחר השקיעה יכולים למולו בשבת לקיים מצות מילה בזמנה, אף להנוהגים להחמיר במוצאי שבת כדעת ר"ת, מכיון שהמנהג כדברי הגאונים הסוברים שאם עברו שלושת רבעי מיל אחר שקיעה, הוי לילה ודאי. ואז חזר בו כת"ר והסכים לדברינו, הדר הוא לכל חסידיו. אפריון נמטייה למני"ר.

והנה כבר הביא כת"ר לקמן (סי' טז עמוד לב) דברי הגאון מהר"ש בן דנאן שכתב ג"כ להחמיר במוצאי שבת לנהוג כדעת ר"ת, ומ"מ סיים שלענין ברית מילה העיקר כדברי הגאונים.

והוא תנא דמסייע לן, שאף לדידן שנהגנו להחמיר כשיטת ר"ת, זהו רק לחומרא, אבל כשעומדת נגדינו מצות מילה, אין לנו לזוז מן המנהג הכללי שנהגו בארץ ישראל ובכמה מדינות כדעת הגאונים, הילכך חייבים לקיים מצות מילה בזמנה, ולא שייך להחמיר בזה כנגד המנהג שקבעו ההלכה כדעת הגאונים.

יהושע
פותח הנושא
הודעות: 563
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהושע » 22 ינואר 2019, 13:48

האחד בא לגור כתב:
יהושע כתב:
האחד בא לגור כתב:אז איך אתה מסביר שהמהרי"ף כותב שדעת הגאונים כר"ת? וכן רוב האחרונים מביאים רק שיטת היראים ור"ת ולא זכרו כלל שיש שיטת הגאונים, משמע שלא סברו שיש הכרח בדבריהם שלא כר"ת, וכמו שמצינו הרבה ראשונים שסתמו שקיעת החמה וכוונתם לשקיעה שנייה דהיינו אור החמה ולא גוף החמה כן ניתן לפרש דברי הגאונים שהכוונה שלא יראה אור החמה מאותו מקום, וכן ראיתי מביאים בשם המהרם בנט שפירש כך.

ויש עוד ראיות שהגאונים סוברים כר"ת, ממה שכתבו שהתרנגולים שבים לקניהם בבין השמשות, ועורבים עם חשכה, ולא מצינו שלפני השקיעה יקרא בין השמשות, ושמעתי מאנשים שיש להם תרנגולים שלפעמים התרנגולים שבים לקניהם רק אחר השקיעה, והעורבים חוזרים עוד יותר מאוחר כשכבר די חשוך, ואם שניהם חוזרים לפני השקיעה בסמוך למה שינו הלשון, ולא יתכן לפרש שהעורבים שבים ממש סמוך לשקיעה ולכן מקרי עם חשיכה, שהרי מדובר באינם בקיאים שצריכים להדליק יותר מוקדם משאר בני אדם ועיין בדרך החיים למהרל פרק ה שכתב שמהשקיעה ראשונה מקרי קצת בין השמשות, וכן מה שכתבו שצריך להדליק בעוד חמה בראש האילנות משום משמרת, והרי לפי החולקים על ר״ת זה מעיקר הדין ולא משום משמרת.

ולא הבנתי מה אתם מתרצים שפני המזרח היא המערב, בשלמא בגמרא ניתן לפרש שפני מזרח מאדימים הרבה, אבל בגאונים מפורש שרק בהסתלקות האדמימות מהמערב מתחיל בין השמשות.

ועכ״פ גם אם נגיד שהגאונים חולקים על ר״ת, צריך לומר שסוברים שהמיל הוא 24 דקות וכנ״ל.

א. כבר אמרת בעצמך, שלא היה להם תשובות הגאונים ולכן לא הביאו את זה .
ב.הגאונים לא אומרים אור החמה אלא החמה עצמה תיראה .
מה הקשר הראשונים שסתמו שקיעה, המילה שקיעה כתובה בגמרא, וע"ז ר"ת אומר שהוא שקיעה שניה, אבל לפי ר"ת א"א לומר מאותו מקום, על איזה מקום מדובר ? היה צריך לומר מכל הארץ כולה, ולא מאותו מקום שהרי אין מקום מסוים שמדברים עליו .ועוד שהגאונים אומרים מפורש משתשקע החמה ולא תיראה אפילו על ראשי דקלים, הוא ביה"ש לרבה וכי שם גם הכוונה לאור ??????
אז אולי גם בגמרא שאומרת קיימא לראשי דיקלא, הכוונה לאור ולא לשמש עצמה....
כמה אפשר לשבש????
ג .בשאלה מהתרנגולים שכתבו הגאונים ביה"ש, נשתבשת לגמרי הרי ביה"ש הוא בכל מקרה ספק לילה כמבואר בכל מקום, ומה זה יעזור שסוברים כר"ת ,הרי גם לשיטתו אסור להדליק ביה"ש ,ולא יתכן בעולם, שהגאונים יקראו ביה"ש, לזמן שהוא עדיין יום, אחרי שבכל הש"ס שם ביה"ש הוא ספק יום ספק לילה(ואחרי שכל ענין תשובתם הוא לבאר זמן בין השמשות) , וע"כ כוונתם סמוך לביאת התרנגולים, וכנ"ל גבי עורבים שהרי חשיכה מפורש במשנה שהוא לילה(ספק חשיכה ספק אין חשיכה), והכוונה קודם חשיכה ואולי הם מתחילים אז לחזור .
ד. חמה בראש האילנות הוא זמן קדום לשקיעה ,ולהרבה מהפוסקים הוא כחצי שעה לפני שקיעה, ולכן הוא מצד משמרת .
ה.כמו שבגמרא מבואר שהמערב מאדים את מזרח ,כן יתכן שהפירוש בדברי הגאונים ,וגם אם נאמר שכוונתם מערב ממש, יתכן שאדמומיות היא האור החזק, וכן מצאנו בראשונים שקראו לאור השמש עצמה בעודה כנגד הארץ, אדמומיות .
ולהגיד שהמיל הוא 24 דקות, לא עוזר למי שקשה לו מהמציאות, כי אין הבדל בין 13.5 דקות לביו 18 דקות ,בפרט שכבר לפני כן, שתי דקות אחרי שקיעה, שהוא פלגא דדנקא לחשבון 24 דקות במיל, צריך להיראות שני כוכבים בינונים שאל"כ הוא עדיין יום גמור כדאיתא בגמרא, וכמו שביארו הגאונים, והרי לא רואים במציאות שני כוכבים ביננים שני דקות אחרי שקיעה וזה ודאי רחוק יותר מלראות שלש כוכבים 13.5 דקות אחרי שקיעה

א. אבל הם ראו תשובת מהרם אלשקר.
ב. בהכרח לומר שכוונת הגאונים על אור החמה, שהרי כתבו אע"פ ששקעה חמה ואינה נראית אפילו על ראשי דקלים ודוק, והבעל העיטור והתוספת ריד מפרשים שקיעת החמה לא כר"ת רק שקיעת אור החמה, עיין בתוספת ריד.
ג. יש כמה מקומות בש"ס שאי אפשר לפרש בין השמשות לספק לילה, וצריך לומר כמו שהבאתי מהמהרל ש בשקיעה ראשונה כבר אפשר לאותו בין השמשות.
ד. למי שלא בקי בזמן בין השמשות לא צריך משמרת שיהא צריך להדליק הרבה קודם, רק לר"ת צריך משמרת כיון שזה שעה לפני בין השמשות.
ה. לא הבנתי מה אתה מנסה להעמיס בדברי הגאונים.

עיין בספר זמנים בהלכה תראה שיש הבדל גדול בין 13 דקות ל18 דקות.

האחד בא לגור
הודעות: 776
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי האחד בא לגור » 22 ינואר 2019, 13:59

יהושע כתב:
האחד בא לגור כתב:א. אבל הם ראו תשובת מהרם אלשקר.
ב. בהכרח לומר שכוונת הגאונים על אור החמה, שהרי כתבו אע"פ ששקעה חמה ואינה נראית אפילו על ראשי דקלים ודוק, והבעל העיטור והתוספת ריד מפרשים שקיעת החמה לא כר"ת רק שקיעת אור החמה, עיין בתוספת ריד.
ג. יש כמה מקומות בש"ס שאי אפשר לפרש בין השמשות לספק לילה, וצריך לומר כמו שהבאתי מהמהרל ש בשקיעה ראשונה כבר אפשר לאותו בין השמשות.
ד. למי שלא בקי בזמן בין השמשות לא צריך משמרת שיהא צריך להדליק הרבה קודם, רק לר"ת צריך משמרת כיון שזה שעה לפני בין השמשות.
ה. לא הבנתי מה אתה מנסה להעמיס בדברי הגאונים.

עיין בספר זמנים בהלכה תראה שיש הבדל גדול בין 13 דקות ל18 דקות.

א. בתשובת מהר"ם אלשקר לא כתוב המילים שמהם הוצאתי את כוונת הגאונים הפשוטה והברורה .
ב.הבלי הבלים, חמה בראשי דקלים זה עדיין השמש עצמה על הארץ, וע"ז אמרו הגאונים שלרבה אחרי זה, זה ביה"ש .ורק לרב יוסף הוא אחרי עוד פלגא דדנקא. איך אתה הופך קערה על פיה, לא הבנתי מה רצית מהתור"יד והעיטור ומה זה קשור לעניננו.
ג. לא יתכן שבתשובה עצמה שבאו להסביר ביה"ש, יקראו ביה"ש ליום(ע"ס שיש מקומות כאלו בש"ס....), וכי יש להם ענין לבלבל אותנו ?
ד. לא הבנתי מה אתה רוצה, צריך משמרת כדי שלא להיכשל להדליק אחר תחילת ביה"ש
ה. קרא שוב ותבין, אין לי מה להוסיף.

יהודי
הודעות: 1740
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהודי » 22 ינואר 2019, 21:11

ביני עמודי גרסי כתב:אם היה לי זמן בשפע הייתי מסביר לך הכול. לא מתחמק מכלום. אדרבא אני רוצה להסביר להרחיב ולהאיר. אין לי שום אג'נדה ולא אכפת לי ממה שאחרים חושבים ושכל אחד יעשה מה שחושב.
אני לא מאמין שהקפת את הנושא היטב. (כן הקפת אותו היטב ביחס ציבורי [הראוי לשבח] אך לא כמו שאני התכוונתי, שהוא הרבה הרבה יותר מזה).

שאלתך לא חדשה וכבר הרב מאזוז (בדמות הכסא ועוד) הקשה כן על הרב עובדיה, והרב עובדיה יוסף כבר השיב לו על זה. (ההכרת את זה?)
לדעת הרב עובדיה החומרה הזו קרובה להיות דין. ולכן מתייחסים לזה כמו דין לפי העניין.

ומחילה אם אמרתי מילה שלא במקום. מתנצל.


מעניין שתמיד שמגיעים למקומות שבהם אין תשובה, מתחילים להתנסח בנוסח תלמד את הענין או צריך להקיף את כל השיטה.
אחשוב אולי כדאי לאמץ שיטה זו.

יהושע
פותח הנושא
הודעות: 563
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהושע » 22 ינואר 2019, 21:36

יהודי כתב:
ביני עמודי גרסי כתב:אם היה לי זמן בשפע הייתי מסביר לך הכול. לא מתחמק מכלום. אדרבא אני רוצה להסביר להרחיב ולהאיר. אין לי שום אג'נדה ולא אכפת לי ממה שאחרים חושבים ושכל אחד יעשה מה שחושב.
אני לא מאמין שהקפת את הנושא היטב. (כן הקפת אותו היטב ביחס ציבורי [הראוי לשבח] אך לא כמו שאני התכוונתי, שהוא הרבה הרבה יותר מזה).

שאלתך לא חדשה וכבר הרב מאזוז (בדמות הכסא ועוד) הקשה כן על הרב עובדיה, והרב עובדיה יוסף כבר השיב לו על זה. (ההכרת את זה?)
לדעת הרב עובדיה החומרה הזו קרובה להיות דין. ולכן מתייחסים לזה כמו דין לפי העניין.

ומחילה אם אמרתי מילה שלא במקום. מתנצל.


מעניין שתמיד שמגיעים למקומות שבהם אין תשובה, מתחילים להתנסח בנוסח תלמד את הענין או צריך להקיף את כל השיטה.
אחשוב אולי כדאי לאמץ שיטה זו.

זה לא שאין תשובה, אלא אין תשובה קצרה, נא לדון לכף זכות.

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 22 ינואר 2019, 21:55

יהושע כתב:
יהודי כתב:
ביני עמודי גרסי כתב:אם היה לי זמן בשפע הייתי מסביר לך הכול. לא מתחמק מכלום. אדרבא אני רוצה להסביר להרחיב ולהאיר. אין לי שום אג'נדה ולא אכפת לי ממה שאחרים חושבים ושכל אחד יעשה מה שחושב.
אני לא מאמין שהקפת את הנושא היטב. (כן הקפת אותו היטב ביחס ציבורי [הראוי לשבח] אך לא כמו שאני התכוונתי, שהוא הרבה הרבה יותר מזה).

שאלתך לא חדשה וכבר הרב מאזוז (בדמות הכסא ועוד) הקשה כן על הרב עובדיה, והרב עובדיה יוסף כבר השיב לו על זה. (ההכרת את זה?)
לדעת הרב עובדיה החומרה הזו קרובה להיות דין. ולכן מתייחסים לזה כמו דין לפי העניין.

ומחילה אם אמרתי מילה שלא במקום. מתנצל.


מעניין שתמיד שמגיעים למקומות שבהם אין תשובה, מתחילים להתנסח בנוסח תלמד את הענין או צריך להקיף את כל השיטה.
אחשוב אולי כדאי לאמץ שיטה זו.

זה לא שאין תשובה, אלא אין תשובה קצרה, נא לדון לכף זכות.

בינתיים אין תשובה בכלל. ויביע אומר שהעתיקו לעיל @אור זרוע מוכיח. והדברים פשוטים למי שאין מתעקש ומכיר האמת.

יהושע
פותח הנושא
הודעות: 563
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהושע » 22 ינואר 2019, 22:04

דרומאי כתב:[quote.


מעניין שתמיד שמגיעים למקומות שבהם אין תשובה, מתחילים להתנסח בנוסח תלמד את הענין או צריך להקיף את כל השיטה.
אחשוב אולי כדאי לאמץ שיטה זו.[/quote]
זה לא שאין תשובה, אלא אין תשובה קצרה, נא לדון לכף זכות.[/quote]
בינתיים אין תשובה בכלל. ויביע אומר שהעתיקו לעיל @אור זרוע מוכיח. והדברים פשוטים למי שאין מתעקש ומכיר האמת.[/quote]
הוא טוען שהרב עובדיה אחז שבמקום שאפשר חייבים להחמיר, ובמקום שאי אפשר, אפשר לסמוך על הגאונים, מה כ"כ מופרך ? האם אין דברים שמותר להקל רק בצורך גדול?


  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים

cron

התחבר  •  הרשמה