שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

ביני עמודי גרסי
הודעות: 23
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » 18 ינואר 2019, 01:52

כמה דברים כלליים לידיעת הלומדים:

1. הראשונים דיברו על מציאות ברורה. מה שרואים בעיניים. ולא על דבר נסתר מאוד, ולא על דבר שבקושי מבחינים בו.
2. ישנם הוכחות כי כוח הראיה של היום היא זהה לכוח הראיה שהיה בזמן התנאים והאמורים. ולכן אם לא רואים כוכבים אחרי השקיעה - אז אין כוכבים! וזוהי העובדה ואין להתווכח על דברים מסוג כזה. ובפרט שלא ניתן להוכיח אחרת (שכן ראו כוכבים אחרי השקיעה בזמנם). כי כאמור ישנם ראיות חזקות שהראיה וההתמצאות בכוכבים לא השתנתה.
ולכן אלו הטוענים לומר, כי יש ג' כוכבים בינונים אחרי השקיעה במציאות עובדתית - עליהם להוכיח זאת.
3. ישנם עדויות כבר לפני מאות שנים שאכן באמת אין שלושה כוכבים בינונים ב-13.5 דקות שאחרי השקיעה. ואם כן הדבר יותר נסתר ומוכחש מהמציאות.
4. לדברי הגמרא הכוכבים המדוברים אלו הם בינונים ולא גדולים! כלומר השלושה הבינונים צריכים לצאת אחרי שיצאו כל הגדולים - כי הם בינונים בגודלם מול הגדולים מהם.
ולפי זה כמה כוכבים גדולים יש במציאות? - עשרות בוודאי!!!! וממילא זוהי עוד הוכחה שאחרי השקיעה אין כוכבים בינונים.

א. אותם הטוענים שהמנהג בירושלים היה שלא כר"ת עוד לפני קבלת הוראות מרן השו"ע: הם טועים ומטעים. כי כל מי שחקר את העובדות וההיסטוריה נוכח לראות שבזמנם נהגו כר"ת ואף להקל. וכך כותב הרב עובדיה יוסף זצ"ל ביביע אומר והרב וואזנר זצ"ל; שבזמן השו"ע המנהג היה פשוט כר"ת.
ב. כמעט בכל העולם נהגו לעשות מלאכות בערב שבת אחרי השקיעה, וברובם עד לפחות למשך כג' מילין ורביע. [אפילו שכבר נראו הכוכבים לפי הגדרת המנחת כהן. כי המנהג היה שלא כדעתו. ויש לכך הרבה ראיות והוכחות גמורות].
ג. מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל פסק שלכתחילה יש להחמיר במוצ"ש ובדאורייתא כר"ת והשו"ע מאחר והם רוב מניין ורוב בניין מכלל הראשונים והאחרונים.
ד. ואולם כל זה במקום שלא מתנגש עם מצווה אחרת וכמו מילה בזמנה, שבמקרים שכלו הולכים אחר המנהג. כלומר עיקר הפסיקה לשיטתו נובעת מהמנהג ולא מצד דעת הפוסקים. כי הוא מודה שמצד הפוסקים ההלכה היא אכן כר"ת וכמו שפסק אותה מרן השולחן ערוך מבלי חולק.
היינו מאחר ונהגו כדעת מיעוט אז אפשר להמשיך עם המנהג. במקום מצווה. אבל לא לסמוך עליו להקל לכתחילה במוצ"ש כנגד כל הפוסקים החולקים על כך ומחייבים סקילה.
ה. הדבר ידוע שבנושא זה של זמנים ישנם כמה קשיים ואי הבנות וסתירות בדבריו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל. אך בכל זאת יהיה ניתן לתרצם בדוחק.

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 18 ינואר 2019, 02:00

ביני עמודי גרסי כתב:
א. אותם הטוענים שהמנהג בירושלים היה שלא כר"ת עוד לפני קבלת הוראות מרן השו"ע: הם טועים ומטעים. כי כל מי שחקר את העובדות וההיסטוריה נוכח לראות שבזמנם נהגו כר"ת ואף להקל. וכך כותב הרב עובדיה יוסף זצ"ל ביביע אומר והרב וואזנר זצ"ל; שבזמן השו"ע המנהג היה פשוט כר"ת.
ב. כמעט בכל העולם נהגו לעשות מלאכות בערב שבת אחרי השקיעה, וברובם עד לפחות למשך כג' מילין ורביע. [אפילו שכבר נראו הכוכבים לפי הגדרת המנחת כהן. כי המנהג היה שלא כדעתו. ויש לכך הרבה ראיות והוכחות גמורות].
ג. מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל פסק שלכתחילה יש להחמיר במוצ"ש ובדאורייתא כר"ת והשו"ע מאחר והם רוב מניין ורוב בניין מכלל הראשונים והאחרונים.
ד. ואולם כל זה במקום שלא מתנגש עם מצווה אחרת וכמו מילה בזמנה, שבמקרים שכלו הולכים אחר המנהג. כלומר עיקר הפסיקה לשיטתו נובעת מהמנהג ולא מצד דעת הפוסקים. כי הוא מודה שמצד הפוסקים ההלכה היא אכן כר"ת וכמו שפסק אותה מרן השולחן ערוך מבלי חולק.
היינו מאחר ונהגו כדעת מיעוט אז אפשר להמשיך עם המנהג. במקום מצווה. אבל לא לסמוך עליו להקל לכתחילה במוצ"ש כנגד כל הפוסקים החולקים על כך ומחייבים סקילה.
ה. הדבר ידוע שבנושא זה של זמנים ישנם כמה קשיים ואי הבנות וסתירות בדבריו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל. אך בכל זאת יהיה ניתן לתרצם בדוחק.

לפי סדר אותיותיך:
א. לא ברור בכלל. העובדות ההיסטוריות הן שבא''י ובכל המזרח נהגו כהגאונים, עד שבאו מגורשי ספרד שנהגו במקומם כר''ת והביאו את המנהג הזה לארץ, ולאט לאט מנהג זה התבטל מפני המנהג הקדום שהי' בא''י.
ד. מוזר מאד מה שכתבת שבמקום מצוה אפשר להמשיך עם המנהג. לענ''ד עיקר ההכרעה לפי דעתו של הרב עובדיה היא דלא כר''ת, אלא דמ''מ ראוי לחשוש להחמיר.

יהודי
הודעות: 1740
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהודי » 18 ינואר 2019, 02:06

אני יודע שכך הוא אחז, השאלה מה ההבנה בכך, הרי סו"ס אינו ספק.

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 18 ינואר 2019, 02:08

יהודי כתב:אני יודע שכך הוא אחז, השאלה מה ההבנה בכך, הרי סו"ס אינו ספק.

הבנתי. אתה טוען ששיטה שלא חוששים לה לחומרא בדאורייתא, ע''כ משום שאין היא אפילו בגדר ספק, ואם כן איך מצרפים אותה לס''ס.
צ''ע.

אאא
הודעות: 603
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי אאא » 18 ינואר 2019, 02:25

מכון קול יוסף כתב:אם היית בא אליו ושואל אם מותר לעשות מלאכות אחרי זמן צאה"כ של הגאונים היה עונה לך: מותר לכתחילה.

מה פתאום?!

הרי הרב עובדיה יוסף זיע"א כתב ודיבר כל כך הרבה שחייבים לשמור שבת עד זמן ר"ת.
עיין בספריו. וכן ניתן לשמוע בהקלטות משיעוריו בלוויין, שדיבר חזק מאוד שצריך לשמור עד זמן ר"ת כדעת מרן השו"ע.
ודיבר בחריפות גדולה נגד אלו החולקים על זה [ודבריו הנ"ל אף נדפסו ופורסמו בעלונים].

וכן לאחרונה, לפני חנוכה דיבר על כך בלוויין בנו הרב יצחק יוסף, ועורר בתוקף שיש לשמור שבת עד ר"ת כפי שפסק מרן,
ואמר שמי שלא עושה כן הרי הוא חייב סקילה לפי רוב השיטות.
כל אחד יכול לשמוע את ההקלטות מדבריו בעצמו.

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 18 ינואר 2019, 02:27

אאא כתב:
מכון קול יוסף כתב:אם היית בא אליו ושואל אם מותר לעשות מלאכות אחרי זמן צאה"כ של הגאונים היה עונה לך: מותר לכתחילה.

מה פתאום?!

הרי הרב עובדיה יוסף זיע"א כתב ודיבר כל כך הרבה שחייבים לשמור שבת עד זמן ר"ת.
עיין בספריו. וכן ניתן לשמוע בהקלטות משיעוריו בלוויין, שדיבר חזק מאוד שצריך לשמור עד זמן ר"ת כדעת מרן השו"ע.
ודיבר בחריפות גדולה נגד אלו החולקים על זה [ודבריו הנ"ל אף נדפסו ופורסמו בעלונים].

וכן לאחרונה, לפני חנוכה דיבר על כך בלוויין בנו הרב יצחק יוסף, ועורר בתוקף שיש לשמור שבת עד ר"ת כפי שפסק מרן,
ואמר שמי שלא עושה כן הרי הוא חייב סקילה לפי רוב השיטות.
כל אחד יכול לשמוע את ההקלטות מדבריו בעצמו.

עם כל זה לא אחז כך מעיקר הדין אלא לחומרא בעלמא.

יהושע
פותח הנושא
הודעות: 563
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהושע » 18 ינואר 2019, 11:57

האחד בא לגור כתב:
יהושע כתב:בעניין הפלגת רבי יוסי מרבי יהודה גם התוספת כתבו כן, ובעניין שכוכבים הוא רק לרבי יוסי גם החידושי הרן והגרא כתבו כן, כך שהרמבן הוא לא ממש יחיד, אז כיון שבמציאות לא רואים כוכבים ב14 דקות חייבים אנו לומר שהגאונים סוברים או שהמיל יותר גדול או כהרמבן שרבי יוסי מופלג מרבי יהודה וסימן הכוכבים הוא רק לרבי יוסי, ומנהג ישראל יוכיח שגם ברוב המקומות שנהגו כהגאונים לא הוציאו שבת פחות מחצי שעה ואפילו לעניין מעריב לא הקילו פחות משליש שעה.


תוספות והר"ן (כבר כתבתי לך שהר"ן לא קשור מה אתה חוזר על עצמך) לא כתבו שלרבי יהודה הלילה הוא לא בצאת הכוכבים וממילא הרמב"ן יחדאה לגמרי (מה הקשר להפלגת רבי יוסי מרבי יהודה הנושא פה האם יש מישהו מלבד הרמב"ן שאמר שרבי יוסי ורבי יהודה נחלקו האם הלילה הוא בצאת הכוכבים) וכיון שאף אחד מהפוסקים לא הוכיח מהגאונים שהמיל הוא יותר ארוך ז"א שלא הפריע להם המציאות של אחרי 14 דקות

אתה מבלבל שתי דברים, התוספת והרמבן כתבו שרבי יוסי מופלג מרבי יהודה, ע״ז שאלת ומה עם רבי יהודה, ע״ז עניתי לך שהרמב״ן וחידושי הר״ן והגר״א כתבו שסימן כוכבים הוא רק לרבי יוסי.

יהושע
פותח הנושא
הודעות: 563
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהושע » 18 ינואר 2019, 12:02

האחד בא לגור כתב:
יהושע כתב:ולפי דבריך מאוד מוזר, שבסוגיא לא משמע שיש שיטה שלישית חוץ מרבי יהודה ורבי יוסי, והרי גם בסוגיא דשבת מובא הסימן דכוכבים, ולא מצינו שום אחד מהראשונים שיאמר כדבריך ואפושי פלוגתא לא מפשינן, ועיין בבגדי ישע בפנים תראה שפירושו מוכרח, חוץ אם יש לך פשט אחר במרדכי אשמח לשמוע.

אין שום דבר מוזר בכך יש בלי סןף מחלוקת הסוגיות בהרבה מקומות , מה בדיוק הבעיה בכך שגם בשבת הוזכרו סימני הכוכבים? ,והבגדי ישע לא פוטר את הבעיות החמורות שהעלתי,(מלבד ההנחה הקשה, שהמרדכי יצא מנקודת הנחה שהשקיעה היא מוקדמת משקיעת העגולה ).
מה פירוש אם יש לי פשט אחר במרדכי? אני כבר לפחות 10 הודעות כותב לך את הפשט הפשוט במרדכי ואם כל מה שקשה לך הוא למה לא הוזכר כאן מחלוקת
אז המצב טוב מאוד......

יש מםםלוקםת סוגיות אבל שבאותו סוגיא יסתור מרישא לסיפא זה לא מצינו.
אדרבה עיין בבגדי ישע בפנים מה שהקשה, ותגיד לי תירוץ אחר.
לפי הבגדי ישע ניתן לפרש שגם למסקנת המרדכי אין בין השמשות דרבי יוסי מופלג הרבה מבין השמשות דרבי יהודה כמו שהסברתי למעלה.

יהושע
פותח הנושא
הודעות: 563
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהושע » 18 ינואר 2019, 12:05

דרומאי כתב:
יהודי כתב:אני יודע שכך הוא אחז, השאלה מה ההבנה בכך, הרי סו"ס אינו ספק.

הבנתי. אתה טוען ששיטה שלא חוששים לה לחומרא בדאורייתא, ע''כ משום שאין היא אפילו בגדר ספק, ואם כן איך מצרפים אותה לס''ס.
צ''ע.

שיטת הרב עובדיה ידועה שאפשר לצרף לספק ספיקא שיטה יחידאי גם אם לא פוסקים כמותה.

סמל אישי של המשתמש
מכון קול יוסף
הודעות: 99
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי מכון קול יוסף » 18 ינואר 2019, 12:29

לענ"ד דעת הרב היא שכל עוד שהשיטה לא נקראת שיטה 'דחויה' אלא היא שיטה נחשבת, ניתן לצרפה לספק ספיקא הגם שלפי כללי הפסיקה הלכה לא כמותם. ואפי' שיטה דחויה ניתן לצרפה לסניף (ככל שהיא דחויה יותר כך הסניף יהיה קלוש יותר).

צריך לזכור שטעמי הספק ספיקא הם או מטעם רוב, שאז אם יש ספק שקול בדין דאו' אז ניתן לצרף ספק נוסף ואפילו שאינו שקול רק שנקרא ספק. או שהוא מטעם שספק דאו' לחומרא הוא מדרבנן, ואז כל עוד שבספק השני יש דעה ש'נחשבת' אע"פ שהי מיעוט, בשל סופרים הלך אחר המיקל.

ויישר מה שחיזק הר' 'דרומאי' שמרן הגר"ע דיבר רק 'לחומרא בעלמא' אלא שלא רק חומרא בעלמא היא אלא כך ראוי לנהוג, ורק מחמת המנהג הפסק 'האמיתי' הוא כהגאונים, ומכאן תשובה מוצאת לכל מי שאמר שהרב ביטל את המנהגים, שהנה אפילו בדבר שהוא פסק של מרן השו"ע והוא בכרת וסקילה, דאג הרב להזכיר כל פעם שעיקר הדין הוא כהגאונים. וכן עמא דבר.
מכון לבירורים ועיונים בתורת מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף זצ"ל
ניתן לשלוח שאלות וקושיות בתורת מרן לכתובת kolyosef1@gmail.com

סמל אישי של המשתמש
מכון קול יוסף
הודעות: 99
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי מכון קול יוסף » 18 ינואר 2019, 12:33

ביני עמודי גרסי כתב:כמה דברים כלליים לידיעת הלומדים:
ה. הדבר ידוע שבנושא זה של זמנים ישנם כמה קשיים ואי הבנות וסתירות בדבריו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל. אך בכל זאת יהיה ניתן לתרצם בדוחק.

אם אפשר לא לדבר באופן כללי ש'הדבר ידוע' ולייצר מצג שווא כאילו כל משנתו צריכה עיון. תביאו את השאלות לפני הציבור שישפטו, אבל להכליל כך זה לא ראוי.
מכון לבירורים ועיונים בתורת מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף זצ"ל
ניתן לשלוח שאלות וקושיות בתורת מרן לכתובת kolyosef1@gmail.com

האחד בא לגור
הודעות: 776
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי האחד בא לגור » 18 ינואר 2019, 12:40

יהושע כתב:
האחד בא לגור כתב:
יהושע כתב:בעניין הפלגת רבי יוסי מרבי יהודה גם התוספת כתבו כן, ובעניין שכוכבים הוא רק לרבי יוסי גם החידושי הרן והגרא כתבו כן, כך שהרמבן הוא לא ממש יחיד, אז כיון שבמציאות לא רואים כוכבים ב14 דקות חייבים אנו לומר שהגאונים סוברים או שהמיל יותר גדול או כהרמבן שרבי יוסי מופלג מרבי יהודה וסימן הכוכבים הוא רק לרבי יוסי, ומנהג ישראל יוכיח שגם ברוב המקומות שנהגו כהגאונים לא הוציאו שבת פחות מחצי שעה ואפילו לעניין מעריב לא הקילו פחות משליש שעה.


תוספות והר"ן (כבר כתבתי לך שהר"ן לא קשור מה אתה חוזר על עצמך) לא כתבו שלרבי יהודה הלילה הוא לא בצאת הכוכבים וממילא הרמב"ן יחדאה לגמרי (מה הקשר להפלגת רבי יוסי מרבי יהודה הנושא פה האם יש מישהו מלבד הרמב"ן שאמר שרבי יוסי ורבי יהודה נחלקו האם הלילה הוא בצאת הכוכבים) וכיון שאף אחד מהפוסקים לא הוכיח מהגאונים שהמיל הוא יותר ארוך ז"א שלא הפריע להם המציאות של אחרי 14 דקות

אתה מבלבל שתי דברים, [b]התוספת והרמבן כתבו שרבי יוסי מופלג מרבי יהודה, ע״ז שאלת ומה עם רבי יהודה[/]]????]לא היה ולא נברא), ע״ז עניתי לך שהרמב״ן וחידושי הר״ן והגר״א כתבו שסימן כוכבים הוא רק לרבי יוסי.

ערבבת ושינת את סדר הדברים, לא התעסקתי כלל עם מה שזה מופלג ולא היה זה מעניני, (כדאי מאוד שתעקוב בשים לב אחרי הדברים, ולא נצטרך שוב ושוב לחזור על אותם הדברים ).אתה זה שהכנסת את זה, השאלה שלי היתה על מה שאמרת, שאין ראיה מן הגאונים שמיל הוא לא 18 דקות בגלל שהולכים כרבי יוסי ,ועל זה שאלתי מה עם רבי יהודה, ועל זה ענית, שלרבי יהודה זה לא תלוי בצאת, והבאת את הרמב"ן, ושבשת את המרדכי שכוונתו כרמב"ן ,ועל זה אמרתי שזה שטות כיון שא"כ ביה"ש של רבי יוסי מתחיל 40 דקות אחרי רבי יהודה ,ועל זה הבאת את הרמב"ן ותוספות שביה"ש של רבי יוסי מופלג, והבהרתי לך שאין קשר למרדכי כיון שלדבריהם הוא מופלג קצת
אתה חוזר שוב בפעם השלישית על הטעות ,הר"ן לא קשור לרמב"ן כלל וכלל.

יהושע
פותח הנושא
הודעות: 563
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהושע » 18 ינואר 2019, 13:41

האחד בא לגור כתב:
יהושע כתב:
האחד בא לגור כתב:תוספות והר"ן (כבר כתבתי לך שהר"ן לא קשור מה אתה חוזר על עצמך) לא כתבו שלרבי יהודה הלילה הוא לא בצאת הכוכבים וממילא הרמב"ן יחדאה לגמרי (מה הקשר להפלגת רבי יוסי מרבי יהודה הנושא פה האם יש מישהו מלבד הרמב"ן שאמר שרבי יוסי ורבי יהודה נחלקו האם הלילה הוא בצאת הכוכבים) וכיון שאף אחד מהפוסקים לא הוכיח מהגאונים שהמיל הוא יותר ארוך ז"א שלא הפריע להם המציאות של אחרי 14 דקות

אתה מבלבל שתי דברים, [b]התוספת והרמבן כתבו שרבי יוסי מופלג מרבי יהודה, ע״ז שאלת ומה עם רבי יהודה[/]]????]לא היה ולא נברא), ע״ז עניתי לך שהרמב״ן וחידושי הר״ן והגר״א כתבו שסימן כוכבים הוא רק לרבי יוסי.

ערבבת ושינת את סדר הדברים, לא התעסקתי כלל עם מה שזה מופלג ולא היה זה מעניני, (כדאי מאוד שתעקוב בשים לב אחרי הדברים, ולא נצטרך שוב ושוב לחזור על אותם הדברים ).אתה זה שהכנסת את זה, השאלה שלי היתה על מה שאמרת, שאין ראיה מן הגאונים שמיל הוא לא 18 דקות בגלל שהולכים כרבי יוסי ,ועל זה שאלתי מה עם רבי יהודה, ועל זה ענית, שלרבי יהודה זה לא תלוי בצאת, והבאת את הרמב"ן, ושבשת את המרדכי שכוונתו כרמב"ן ,ועל זה אמרתי שזה שטות כיון שא"כ ביה"ש של רבי יוסי מתחיל 40 דקות אחרי רבי יהודה ,ועל זה הבאת את הרמב"ן ותוספות שביה"ש של רבי יוסי מופלג, והבהרתי לך שאין קשר למרדכי כיון שלדבריהם הוא מופלג קצת
אתה חוזר שוב בפעם השלישית על הטעות ,הר"ן לא קשור לרמב"ן כלל וכלל.

ולדעתך בהנחה שהמיל הוא 18 דקןת, כשליש שעה שכתב הרמב״ם היא סתירה לרמבן ותוספת שרבי יוסי מופלג קצת מרבי יהודה? אם לא אז מה אתה שואל? אם כן זה טענה חלשה שחמש דקות לא יכול להקרא מופלג קצת, וכש״כ לבנות מזה הלכה למעשה נגד המציאות שרואים בעיניים.

יהודי
הודעות: 1740
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהודי » 18 ינואר 2019, 15:05

מכון קול יוסף כתב:לענ"ד דעת הרב היא שכל עוד שהשיטה לא נקראת שיטה 'דחויה' אלא היא שיטה נחשבת, ניתן לצרפה לספק ספיקא הגם שלפי כללי הפסיקה הלכה לא כמותם. ואפי' שיטה דחויה ניתן לצרפה לסניף (ככל שהיא דחויה יותר כך הסניף יהיה קלוש יותר).

צריך לזכור שטעמי הספק ספיקא הם או מטעם רוב, שאז אם יש ספק שקול בדין דאו' אז ניתן לצרף ספק נוסף ואפילו שאינו שקול רק שנקרא ספק. או שהוא מטעם שספק דאו' לחומרא הוא מדרבנן, ואז כל עוד שבספק השני יש דעה ש'נחשבת' אע"פ שהי מיעוט, בשל סופרים הלך אחר המיקל.

ויישר מה שחיזק הר' 'דרומאי' שמרן הגר"ע דיבר רק 'לחומרא בעלמא' אלא שלא רק חומרא בעלמא היא אלא כך ראוי לנהוג, ורק מחמת המנהג הפסק 'האמיתי' הוא כהגאונים, ומכאן תשובה מוצאת לכל מי שאמר שהרב ביטל את המנהגים, שהנה אפילו בדבר שהוא פסק של מרן השו"ע והוא בכרת וסקילה, דאג הרב להזכיר כל פעם שעיקר הדין הוא כהגאונים. וכן עמא דבר.

לא אוהב להיכנס לויכוחים בנושאים בעלי זיקה רגשית, אבל הדברים לא מובנים, אם עיקר הדין כהגאונים מה שייך לצרף צד אחר להלכה, ואם ר"ת הוא צד בהלכה כיצד אפשר להקל כנגדו ולמול בשבת (ומש"כ כאן שזה נקרא ספק, אך לא שקול לא מועיל כלום לטענה פשוטה זו).
וכי תימא שכל שיטה בראשונים מצרפים לס"ס אפילו שאין הלכה כמותה (דבר חסר כל הגיון וסברא), לא יישאר ספק אחד בהלכה אפילו בדאורייתא שיהיה לחומרא, וכי תימא איה"נ כלך לך אצל כל רבותינו האחרונים ותראה בעליל שדבריהם אינם כן באלפי מקומות.

סמל אישי של המשתמש
מכון קול יוסף
הודעות: 99
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי מכון קול יוסף » 18 ינואר 2019, 15:15

יהודי כתב:
מכון קול יוסף כתב:לענ"ד דעת הרב היא שכל עוד שהשיטה לא נקראת שיטה 'דחויה' אלא היא שיטה נחשבת, ניתן לצרפה לספק ספיקא הגם שלפי כללי הפסיקה הלכה לא כמותם. ואפי' שיטה דחויה ניתן לצרפה לסניף (ככל שהיא דחויה יותר כך הסניף יהיה קלוש יותר).

צריך לזכור שטעמי הספק ספיקא הם או מטעם רוב, שאז אם יש ספק שקול בדין דאו' אז ניתן לצרף ספק נוסף ואפילו שאינו שקול רק שנקרא ספק. או שהוא מטעם שספק דאו' לחומרא הוא מדרבנן, ואז כל עוד שבספק השני יש דעה ש'נחשבת' אע"פ שהי מיעוט, בשל סופרים הלך אחר המיקל.

ויישר מה שחיזק הר' 'דרומאי' שמרן הגר"ע דיבר רק 'לחומרא בעלמא' אלא שלא רק חומרא בעלמא היא אלא כך ראוי לנהוג, ורק מחמת המנהג הפסק 'האמיתי' הוא כהגאונים, ומכאן תשובה מוצאת לכל מי שאמר שהרב ביטל את המנהגים, שהנה אפילו בדבר שהוא פסק של מרן השו"ע והוא בכרת וסקילה, דאג הרב להזכיר כל פעם שעיקר הדין הוא כהגאונים. וכן עמא דבר.

לא אוהב להיכנס לויכוחים בנושאים בעלי זיקה רגשית, אבל הדברים לא מובנים, אם עיקר הדין כהגאונים מה שייך לצרף צד אחר להלכה, ואם ר"ת הוא צד בהלכה כיצד אפשר להקל כנגדו ולמול בשבת (ומש"כ כאן שזה נקרא ספק, אך לא שקול לא מועיל כלום לטענה פשוטה זו).
וכי תימא שכל שיטה בראשונים מצרפים לס"ס אפילו שאין הלכה כמותה (דבר חסר כל הגיון וסברא), לא יישאר ספק אחד בהלכה אפילו בדאורייתא שיהיה לחומרא, וכי תימא איה"נ כלך לך אצל כל רבותינו האחרונים ותראה בעליל שדבריהם אינם כן באלפי מקומות.

לא הבנתי במה נתכוון באומרו 'זיקה רגשית'.
ולעניינינו, לפי ההסבר שלך אין דבר כזה לעשות ספק ספיקא בשיטות הפוסקים!!
שבת שלום.
מכון לבירורים ועיונים בתורת מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף זצ"ל
ניתן לשלוח שאלות וקושיות בתורת מרן לכתובת kolyosef1@gmail.com

יהודי
הודעות: 1740
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהודי » 18 ינואר 2019, 15:17

ס"ס בפוסקים יש במקומות בהם לא הוכרע צד אחד באופן ודאי, אתה מוזמן לעבור על הס"ס שנמצאו בספרי הפוסקים (בעצם זה כל הרעיון בס"ס למצוא עוד צד ספק אמיתי ולא צד דחוי).
תענה עניינית (אם ביכולתך) על מה ששאלתי למעלה.

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 19 ינואר 2019, 19:05

יהודי כתב:
מכון קול יוסף כתב:לענ"ד דעת הרב היא שכל עוד שהשיטה לא נקראת שיטה 'דחויה' אלא היא שיטה נחשבת, ניתן לצרפה לספק ספיקא הגם שלפי כללי הפסיקה הלכה לא כמותם. ואפי' שיטה דחויה ניתן לצרפה לסניף (ככל שהיא דחויה יותר כך הסניף יהיה קלוש יותר).

צריך לזכור שטעמי הספק ספיקא הם או מטעם רוב, שאז אם יש ספק שקול בדין דאו' אז ניתן לצרף ספק נוסף ואפילו שאינו שקול רק שנקרא ספק. או שהוא מטעם שספק דאו' לחומרא הוא מדרבנן, ואז כל עוד שבספק השני יש דעה ש'נחשבת' אע"פ שהי מיעוט, בשל סופרים הלך אחר המיקל.

ויישר מה שחיזק הר' 'דרומאי' שמרן הגר"ע דיבר רק 'לחומרא בעלמא' אלא שלא רק חומרא בעלמא היא אלא כך ראוי לנהוג, ורק מחמת המנהג הפסק 'האמיתי' הוא כהגאונים, ומכאן תשובה מוצאת לכל מי שאמר שהרב ביטל את המנהגים, שהנה אפילו בדבר שהוא פסק של מרן השו"ע והוא בכרת וסקילה, דאג הרב להזכיר כל פעם שעיקר הדין הוא כהגאונים. וכן עמא דבר.

לא אוהב להיכנס לויכוחים בנושאים בעלי זיקה רגשית, אבל הדברים לא מובנים, אם עיקר הדין כהגאונים מה שייך לצרף צד אחר להלכה, ואם ר"ת הוא צד בהלכה כיצד אפשר להקל כנגדו ולמול בשבת (ומש"כ כאן שזה נקרא ספק, אך לא שקול לא מועיל כלום לטענה פשוטה זו).
וכי תימא שכל שיטה בראשונים מצרפים לס"ס אפילו שאין הלכה כמותה (דבר חסר כל הגיון וסברא), לא יישאר ספק אחד בהלכה אפילו בדאורייתא שיהיה לחומרא, וכי תימא איה"נ כלך לך אצל כל רבותינו האחרונים ותראה בעליל שדבריהם אינם כן באלפי מקומות.

יש להוסיף ולהקשות, הרי ספק דאורייתא לחומרא וס''ס לקולא, ואם שיטת רבינו תם (למשל) איננה נחשבת ספק לענין ספיקא דאורייתא לחומרא, הלמאי היא נחשבת ספק לענין ספק ספיקא. ממא נפשך, או שזה ספק או שאינו ספק.

סמל אישי של המשתמש
מכון קול יוסף
הודעות: 99
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי מכון קול יוסף » 19 ינואר 2019, 20:10

דרומאי כתב:
יהודי כתב:
מכון קול יוסף כתב:


יש להוסיף ולהקשות, הרי ספק דאורייתא לחומרא וס''ס לקולא, ואם שיטת רבינו תם (למשל) איננה נחשבת ספק לענין ספיקא דאורייתא לחומרא, הלמאי היא נחשבת ספק לענין ספק ספיקא. ממא נפשך, או שזה ספק או שאינו ספק.

שאלתך היתה קשה גם לי, על הביאור של ספק ספיקא לדעת הסוברים שספיקא דרבנן לחומרא מדאורייתא לחומרא (שלדעתם ספק ספיקא לכאו' חייב להיות בשני ספיקות שקולים, שהרי אם באחד מהספיקות לפי כללי הפסיקה המסורים לנו צריך לפסוק לחומרא אפילו בדרבנן, כגון שרוב הפוסקים החשובים החמירו שאז ההנהגה היא להחמיר למרות המתירים [ואין זה מצד מה שאמרו הלכה כרבים כי זה נאמר רק בב"ד] שהיאך עושים ספק ספיקא, שהרי אם הספק הראשון מוריד את האיסור לחומרת דרבנן, ועכשיו יש עליו ספק שע"פ כללי הפסיקה היינו פוסקים שהוא אסור, איך אפשר לעשות ס"ס אם לא מטעם רוב), ושאלתי את החכמים ממני ואמרו לי שלדעת הסוברים שס"ס הוא מטעם ספ"ד, מודים הם לטעם רוב, והחילוק ביניהם הוא שלדעת הרשב"א וסיעתו פסיקא דאורייתא לחומרא מדאו' ואז לא שייך טעם הס"ס הנ"ל אלא מטעם רוב.

והרוצה לדעת משנתו של מרן הגר"ע ותלמידיו בדיני ס"ס, יעיין בספר עין יצחק בקונטרס הספיקות שלו (איני זוכר איזה חלק), שפירט שם בהרחבה יתירה את כל הנושא, ואני הקטן לא רואה עצמי ראוי לייצג את גדולי הדור בנושא סבוך כזה.

ולשואל הר' 'יהודי', עניתי בקיצור מפאת הזמן, אך למעשה אני מבין ששאלתך נובעת מכך שכת"ר לא מכיר מקרוב את שיטת הפסיקה של מרן הגר"ע, כמו שאני לא מכיר מקרוב שיטות מסויימות, ובמה שאני לא מבין אני לא מחווה דעה, לענ"ד כדאי לעשות שיעורי בית לפני שנכנסים לעניין כ"כ מלא וטעון.

שבוע טוב.
מכון לבירורים ועיונים בתורת מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף זצ"ל
ניתן לשלוח שאלות וקושיות בתורת מרן לכתובת kolyosef1@gmail.com

יהודי
הודעות: 1740
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהודי » 19 ינואר 2019, 20:55

הפוך לגמרי, אני מכיר היטב את שיטת הפסיקה של הגר"ע ולכך אני שואל.
אם אין לך תשובה עניינית ואתה שולח לראות בספר עין יצחק זה בסדר גמור, אתה לא חייב ליישב את דברי הגר"ע בכל מקום.

סמל אישי של המשתמש
מכון קול יוסף
הודעות: 99
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי מכון קול יוסף » 19 ינואר 2019, 21:22

מחילה, אבל אמרתי מה שאמרתי כי ראיתי שכתבת 'מה שייך' ועוד בסגנון הזה, שזה אומר שהשאלות שלך הם בבסיס ולא על גבי היסודות של פסיקתו, ובזה צריך לעיין במקורות ולראות מהתחלה מהי שיטת פסיקתו.

פשוט אני יודע לדבר בסגנון 'איך פסק כך הרי יש ראיה להיפך' וכדומה, אבל אם שואלים באופן כללי זה אומר שצריך ללמוד מהתחלה, והצורה לזה הוא בלימוד ממוסד.

וגם אם בסברא לא מובן לכת"ר, אה"נ הרבה גדולים חלקו בסברא בלא ראיות, וגם אנחנו הקטנים מותר וצריכים אנו לומר אם סברא של גדול פלוני לא מתיישבת על לבנו, אבל במקרה כזה אין מה לדון כי כל אחד וסברתו הייחודית. הצורה היחידה לקיים דיון הוא ע"י ראיות.
מכון לבירורים ועיונים בתורת מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף זצ"ל
ניתן לשלוח שאלות וקושיות בתורת מרן לכתובת kolyosef1@gmail.com

יהודי
הודעות: 1740
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהודי » 19 ינואר 2019, 21:46

אני יודע שזו שאלה יסודית, דיברתי על כך אם ת"ח גדול שבקי בספרי הגר"ע ישר והפוך ממש, ואמר לי שאיה"נ ועם שיטה זו אפשר להתיר כל ענין, אך לדעתו רק בכחו של הגר"ע היה לעשות כן.

סמל אישי של המשתמש
מכון קול יוסף
הודעות: 99
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי מכון קול יוסף » 19 ינואר 2019, 22:00

טוב, אולי לא הבנתי את השאלה, אשמח אם תסביר יותר בהרחבה.
מכון לבירורים ועיונים בתורת מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף זצ"ל
ניתן לשלוח שאלות וקושיות בתורת מרן לכתובת kolyosef1@gmail.com

ביני עמודי גרסי
הודעות: 23
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » 19 ינואר 2019, 23:09

מכון קול יוסף כתב:
ביני עמודי גרסי כתב:כמה דברים כלליים לידיעת הלומדים:
ה. הדבר ידוע שבנושא זה של זמנים ישנם כמה קשיים ואי הבנות וסתירות בדבריו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל. אך בכל זאת יהיה ניתן לתרצם בדוחק.

אם אפשר לא לדבר באופן כללי ש'הדבר ידוע' ולייצר מצג שווא כאילו כל משנתו צריכה עיון. תביאו את השאלות לפני הציבור שישפטו, אבל להכליל כך זה לא ראוי.

אין כוונתי להוריד מדבריו חלילה, אלא רצוני לומר שישנם דברים עמוקים בכוונתו, שאנו הקטנים מתקשים בהם, כך שחבל שעזב אותנו מבלי לבאר (לנו הקטנים) די הצורך פרטים מסוימים שם.
כל מי שבקי בנושא יודע על מה אני מדבר.

ביני עמודי גרסי
הודעות: 23
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » 19 ינואר 2019, 23:11

דרומאי כתב:
אאא כתב:
מכון קול יוסף כתב:אם היית בא אליו ושואל אם מותר לעשות מלאכות אחרי זמן צאה"כ של הגאונים היה עונה לך: מותר לכתחילה.

מה פתאום?!

הרי הרב עובדיה יוסף זיע"א כתב ודיבר כל כך הרבה שחייבים לשמור שבת עד זמן ר"ת.
עיין בספריו. וכן ניתן לשמוע בהקלטות משיעוריו בלוויין, שדיבר חזק מאוד שצריך לשמור עד זמן ר"ת כדעת מרן השו"ע.
ודיבר בחריפות גדולה נגד אלו החולקים על זה [ודבריו הנ"ל אף נדפסו ופורסמו בעלונים].

וכן לאחרונה, לפני חנוכה דיבר על כך בלוויין בנו הרב יצחק יוסף, ועורר בתוקף שיש לשמור שבת עד ר"ת כפי שפסק מרן,
ואמר שמי שלא עושה כן הרי הוא חייב סקילה לפי רוב השיטות.
כל אחד יכול לשמוע את ההקלטות מדבריו בעצמו.

עם כל זה לא אחז כך מעיקר הדין אלא לחומרא בעלמא.

אבל אחרי הכול ולמרות הכול, איך שלא נסתכל על זה: מרן הרב עובדיה יוסף הרבה להסביר, לדבר, להרחיב ולזעוק שיש להחמיר במוצ"ש כר"ת והראשונים! מאחר וכך פסק מרן השולחן ערוך מבלי חולק, ואיך יעשו הנהגה שכזו (להקל במוצ"ש) מבלי סיבה מוצדקת??
ובכמה וכמה מקומות בספריו הוא מאריך וטורח ליישב את ר"ת בטוב טעם ודעת ומהוכיח שהצדק איתו יותר - כנגד כל מה שניסו להקשות על ר"ת. מהסוגיות ומהמציאות.

הדבר מראה לנו עד כמה העריך והחשיב את שיטת ר"ת והראשונים. יותר מכל השיטות!!

דרומאי כתב:ד. מוזר מאד מה שכתבת שבמקום מצוה אפשר להמשיך עם המנהג. לענ''ד עיקר ההכרעה לפי דעתו של הרב עובדיה היא דלא כר''ת, אלא דמ''מ ראוי לחשוש להחמיר.

תלמד את מה שהוא כתב בספריו על כך בעיון ותיווכח שעיקר טענתו (ההנהגה ההלכתית) היא מחמת המנהג ולא מחמת הפוסקים! (כי הוא מודה השכם וערב שמצד הפסיקה ההלכתית דעת ר"ת והראשונים נראית יותר. וכמדומה לי שכך גם מוכיח וכותב בספר אוצר הזמנים ועוד).

האחד בא לגור
הודעות: 776
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי האחד בא לגור » 20 ינואר 2019, 00:11

יהושע כתב:
האחד בא לגור כתב:[
ערבבת ושינת את סדר הדברים, לא התעסקתי כלל עם מה שזה מופלג ולא היה זה מעניני, (כדאי מאוד שתעקוב בשים לב אחרי הדברים, ולא נצטרך שוב ושוב לחזור על אותם הדברים ).אתה זה שהכנסת את זה, השאלה שלי היתה על מה שאמרת, שאין ראיה מן הגאונים שמיל הוא לא 18 דקות בגלל שהולכים כרבי יוסי ,ועל זה שאלתי מה עם רבי יהודה, ועל זה ענית, שלרבי יהודה זה לא תלוי בצאת, והבאת את הרמב"ן, ושבשת את המרדכי שכוונתו כרמב"ן ,ועל זה אמרתי שזה שטות כיון שא"כ ביה"ש של רבי יוסי מתחיל 40 דקות אחרי רבי יהודה ,ועל זה הבאת את הרמב"ן ותוספות שביה"ש של רבי יוסי מופלג, והבהרתי לך שאין קשר למרדכי כיון שלדבריהם הוא מופלג קצת
אתה חוזר שוב בפעם השלישית על הטעות ,הר"ן לא קשור לרמב"ן כלל וכלל.

ולדעתך בהנחה שהמיל הוא 18 דקןת, כשליש שעה שכתב הרמב״ם היא סתירה לרמבן ותוספת שרבי יוסי מופלג קצת מרבי יהודה? אם לא אז מה אתה שואל? אם כן זה טענה חלשה שחמש דקות לא יכול להקרא מופלג קצת, וכש״כ לבנות מזה הלכה למעשה נגד המציאות שרואים בעיניים.

??
למה שהרמב"ם יהיה סתירה לרמב"ן ולתוספות ?
הרמב"ם חולק על השיטה שסוברת שמיל הוא 18 דקות ,ותו לא מידי.

האחד בא לגור
הודעות: 776
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי האחד בא לגור » 20 ינואר 2019, 00:33

יהושע כתב:
האחד בא לגור כתב:יש מםםלוקםת סוגיות אבל שבאותו סוגיא יסתור מרישא לסיפא זה לא מצינו.
אדרבה עיין בבגדי ישע בפנים מה שהקשה, ותגיד לי תירוץ אחר.
לפי הבגדי ישע ניתן לפרש שגם למסקנת המרדכי אין בין השמשות דרבי יוסי מופלג הרבה מבין השמשות דרבי יהודה כמו שהסברתי למעלה.

מצאנו גם מצאנו, בהרבה מקומות, שתי דפים אחר כך בסוגיית שהיה וחזרה להרבה מן הראשונים .
בנוגע לבגדי ישע .
כל ההסבר שלו בשאלה של המרדכי ,(שהיא תמוהה מאוד לפום ריהטא) אין לו מובן כלל בכוונתו ובדבריו.
אבל האמת היא ,שהמעיין בראב"ן שהוא מקןר דברי המרדכי ,יראה שהושמטו תחילת הדברים ,והמשפט " במתא חזי תרנגולים כשהולכים לישב" קאי אלעיל שבא להסביר שזמן הדלקת נרות הוא קודם השקיעה, והשאלה "ואע"ג דאמרי אמוראי דשיעור בין השמשות ג רבעי מיל " כלל לא הולך על זמן ישיבת התרנגולים , אלא חוזר על דבריו לעיל שכבר הזכיר שלדידן צאת הכוכבים היא בלילה, וע"ז הקשה מהאמוראים שכתבו ג רבעי מיל ,ותירץ שאנן לא ס"ל הכי ,ואתו דברי ה"מרדכי" על מקומם בפשיטות .

דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי דרומאי » 20 ינואר 2019, 01:17

ביני עמודי גרסי כתב:
דרומאי כתב:ד. מוזר מאד מה שכתבת שבמקום מצוה אפשר להמשיך עם המנהג. לענ''ד עיקר ההכרעה לפי דעתו של הרב עובדיה היא דלא כר''ת, אלא דמ''מ ראוי לחשוש להחמיר.

תלמד את מה שהוא כתב בספריו על כך בעיון ותיווכח שעיקר טענתו (ההנהגה ההלכתית) היא מחמת המנהג ולא מחמת הפוסקים! (כי הוא מודה השכם וערב שמצד הפסיקה ההלכתית דעת ר"ת והראשונים נראית יותר. וכמדומה לי שכך גם מוכיח וכותב בספר אוצר הזמנים ועוד).

טעות. אין חלוקה בין הנהגה הלכתית לפסיקה הלכתית.
המנהג שלא חוששים לשיטת רבינו תם, הוא הוכחה הלכתית, שבהכרח גדולי הדורות שלפנינו ושלפני פנינו הכריעו דאין הלכה כר''ת, למרות שרוב הראשונים ובכללן הב''י סברו כמותו.
אתה רוצה לטעון שכאילו הרב עובדיה סבר לעיקר כר''ת, אך היה 'אנוס' מחמת המנהג להורות לא כמוהו. ישתקע הדבר ולא יאמר! ודאי שאם הוא הורה דלא כר''ת, משום שסבר שאין הלכה כמותו, ורק לחומרא ראוי לחשוש לשיטתו.

יהושע
פותח הנושא
הודעות: 563
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהושע » 20 ינואר 2019, 08:21

האחד בא לגור כתב:
יהושע כתב:
האחד בא לגור כתב:יש מםםלוקםת סוגיות אבל שבאותו סוגיא יסתור מרישא לסיפא זה לא מצינו.
אדרבה עיין בבגדי ישע בפנים מה שהקשה, ותגיד לי תירוץ אחר.
לפי הבגדי ישע ניתן לפרש שגם למסקנת המרדכי אין בין השמשות דרבי יוסי מופלג הרבה מבין השמשות דרבי יהודה כמו שהסברתי למעלה.

מצאנו גם מצאנו, בהרבה מקומות, שתי דפים אחר כך בסוגיית שהיה וחזרה להרבה מן הראשונים .
בנוגע לבגדי ישע .
כל ההסבר שלו בשאלה של המרדכי ,(שהיא תמוהה מאוד לפום ריהטא) אין לו מובן כלל בכוונתו ובדבריו.
אבל האמת היא ,שהמעיין בראב"ן שהוא מקןר דברי המרדכי ,יראה שהושמטו תחילת הדברים ,והמשפט " במתא חזי תרנגולים כשהולכים לישב" קאי אלעיל שבא להסביר שזמן הדלקת נרות הוא קודם השקיעה, והשאלה "ואע"ג דאמרי אמוראי דשיעור בין השמשות ג רבעי מיל " כלל לא הולך על זמן ישיבת התרנגולים , אלא חוזר על דבריו לעיל שכבר הזכיר שלדידן צאת הכוכבים היא בלילה, וע"ז הקשה מהאמוראים שכתבו ג רבעי מיל ,ותירץ שאנן לא ס"ל הכי ,ואתו דברי ה"מרדכי" על מקומם בפשיטות .

תביא בבקשה דוגמא ברורה, מה הסתירה שיש באותו עמוד בסוגיא דשהייה וחזרה או במקום אחר.

יהושע
פותח הנושא
הודעות: 563
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי יהושע » 20 ינואר 2019, 08:39

האחד בא לגור כתב:
יהושע כתב:
האחד בא לגור כתב:[
ערבבת ושינת את סדר הדברים, לא התעסקתי כלל עם מה שזה מופלג ולא היה זה מעניני, (כדאי מאוד שתעקוב בשים לב אחרי הדברים, ולא נצטרך שוב ושוב לחזור על אותם הדברים ).אתה זה שהכנסת את זה, השאלה שלי היתה על מה שאמרת, שאין ראיה מן הגאונים שמיל הוא לא 18 דקות בגלל שהולכים כרבי יוסי ,ועל זה שאלתי מה עם רבי יהודה, ועל זה ענית, שלרבי יהודה זה לא תלוי בצאת, והבאת את הרמב"ן, ושבשת את המרדכי שכוונתו כרמב"ן ,ועל זה אמרתי שזה שטות כיון שא"כ ביה"ש של רבי יוסי מתחיל 40 דקות אחרי רבי יהודה ,ועל זה הבאת את הרמב"ן ותוספות שביה"ש של רבי יוסי מופלג, והבהרתי לך שאין קשר למרדכי כיון שלדבריהם הוא מופלג קצת
אתה חוזר שוב בפעם השלישית על הטעות ,הר"ן לא קשור לרמב"ן כלל וכלל.

ולדעתך בהנחה שהמיל הוא 18 דקןת, כשליש שעה שכתב הרמב״ם היא סתירה לרמבן ותוספת שרבי יוסי מופלג קצת מרבי יהודה? אם לא אז מה אתה שואל? אם כן זה טענה חלשה שחמש דקות לא יכול להקרא מופלג קצת, וכש״כ לבנות מזה הלכה למעשה נגד המציאות שרואים בעיניים.

??
למה שהרמב"ם יהיה סתירה לרמב"ן ולתוספות ?
הרמב"ם חולק על השיטה שסוברת שמיל הוא 18 דקות ,ותו לא מידי.

אבל הגר״א לומד ברמב״ם שסבר 18 דקות, וכן מכל הראשונים והאחרונים שסברו שהרמב״ם סבר כר״ת לא יתכן שסבר שהמיל הוא 24 דקות, שאז יצא שעלות השחר וצאת הכוכבים הוא שתי שעות אחר ולפני השקיעה והנץ וזה הוא נגד המציאות הברורה, ועוד והיא העיקר כיון שבמציאות לא רואים כוכבים ב14 דקות, ולא מצינו ראשון שכותב להדיא שב14 דקות יש כוכבים, שהרי כל הסוברים שרבי יוסי מיד אחרי רבי יהודה סברו כר״ת, בהכרח לומר ששיטת הגאונים היא או שרבי יוסי מופלג מרבי יהודה בכמה דקות, או שהמיל הוא 22 או 24 דקות אחרי השקיעה.

ועוד גם אם נאמר שהמיל הוא 18 דקות ורבי יוסי הוא סמוך לרבי יהודה בע״כ שנאמר כמו שהביא הרב טיקוצינסקי בספרו בין השמשות מהר״ש בזבים שגם לרבי יוסי בין השמשות היא יותר מהרף עין, שרבי יוסי מסתפק בכל משך זמן בין השמשות שלו איזה רגע ממשך אותו זמן היא בין השמשות, ומוכרח לומר כן, כי הרי לרבי יוסי בין השמשות היא בין כוכב שני לשלישי,והרי ב14 דקות אחר השקיעה אין שתי כוכבים שיוצאים כהרף עין כמו שהאריכו בספרים דברי יוסף והרב טיקוצינסקי בספרו הנ״ל.

סמל אישי של המשתמש
מכון קול יוסף
הודעות: 99
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: שיטת הרב עובדיה יוסף בזמן צאת הכוכבים

הודעהעל ידי מכון קול יוסף » 20 ינואר 2019, 08:55

דרומאי כתב:
ביני עמודי גרסי כתב:
דרומאי כתב:ד. מוזר מאד מה שכתבת שבמקום מצוה אפשר להמשיך עם המנהג. לענ''ד עיקר ההכרעה לפי דעתו של הרב עובדיה היא דלא כר''ת, אלא דמ''מ ראוי לחשוש להחמיר.

תלמד את מה שהוא כתב בספריו על כך בעיון ותיווכח שעיקר טענתו (ההנהגה ההלכתית) היא מחמת המנהג ולא מחמת הפוסקים! (כי הוא מודה השכם וערב שמצד הפסיקה ההלכתית דעת ר"ת והראשונים נראית יותר. וכמדומה לי שכך גם מוכיח וכותב בספר אוצר הזמנים ועוד).

טעות. אין חלוקה בין הנהגה הלכתית לפסיקה הלכתית.
המנהג שלא חוששים לשיטת רבינו תם, הוא הוכחה הלכתית, שבהכרח גדולי הדורות שלפנינו ושלפני פנינו הכריעו דאין הלכה כר''ת, למרות שרוב הראשונים ובכללן הב''י סברו כמותו.
אתה רוצה לטעון שכאילו הרב עובדיה סבר לעיקר כר''ת, אך היה 'אנוס' מחמת המנהג להורות לא כמוהו. ישתקע הדבר ולא יאמר! ודאי שאם הוא הורה דלא כר''ת, משום שסבר שאין הלכה כמותו, ורק לחומרא ראוי לחשוש לשיטתו.

אבל לכאו' אם מרן השו"ע פסק כר"ת, איך יכל לפסוק מצד האמת אחרת, אם לא מחמת המנהג, אתמהה.
מכון לבירורים ועיונים בתורת מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף זצ"ל
ניתן לשלוח שאלות וקושיות בתורת מרן לכתובת kolyosef1@gmail.com


  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron

התחבר  •  הרשמה