האם השקפה תיאורטית שכרגע אין לה משמעות מעשית היא סתם הידור או ממש גופי תורה

בן של רב

משתמש ותיק
שמעתי ממו''ר רבי רפאל קונסטלר רב הקהילה הגדולה בברכפלד מודיעין עילית
שאצל רבו רבי ישראל אליהו וינטרוב היה פשיטא כביעתא בכותחא
שכמו שיש איסור דאורייתא לעשות בפועל משהו שהתורה אומרת לא לעשות
בדיוק כך יש איסור להסתכל על העולם באופן הסותר את ההסתכלות האלוקית

האם זה באמת מוסכם ש'הלכות דעות וחובות הלבבות' (כלשון רבו הפחד יצחק) הם ממש ממש כך
כלומר האם צודקים כל הסבורים שהלכה למעשה היא כמו הלכה למחשבה
או שיותר נכון המושכל הראשון הנפוץ מאוד
שהלכה למחשבה זה לא כל כך משנה וזה יותר סוג של הידור בעלמא למחמירים
ואילו הלכה למעשה כן חמור ורציני מאוד.
 

אברך

משתמש ותיק
@בן של רב יש לציין לשבח את הניסוח שלך באשכול הנוכחי, הצגת ברור את הנידון ואת הצדדים. כל הכבוד!
 

יהודי

משתמש ותיק
לפני שאתה שואל אם זה הידור, תשאל אם בכלל זה אפילו הידור, שמא כלל אינו נכלל בדיני התורה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כשהמשקפיים עקומות אזי גם כתם דם נראה ככתם ביצה.
אז רשות הרבים נדמית לו כמבוא מוקף ד' רוחות.
ורשעים נדמים לו כצדיקים.
זו מסתמא כוונת הגרי"א וינטרוב. ופשוט שזה כך.
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
האמת שהענין מתחלק לכמה חלקים
יש דברים שעליהם כתב הרמב''ם
''ויקר בעיני ללמד עיקר מעיקרי האמונה יותר מכל אשר אלמדהו''
וכעי''ז ידוע שהגר''ח סולובייציק דייק בדבריו שנעבאך אפיקורס גם נחשב אפיקורס


ויש דברים שלא קשורים לאמונה וגם לא לדרגות ולא לדקויות באמונה וכו'
אלא כגון הענין של לחשוב איך העולם היה צריך להיות באופן נכון ולהתגעגע לזה ולדמיין וכו'

ועל זה שמעתי מרבי נתן רוטמן שכל התפילות הם סביב זה
וזה לא מעשי אלא תיאורטי
כי לא מתכוונים ולא יכולים לצאת למלחמה בכל מה שנוגד את התורה בכללות העולם
(באלף ואחד נושאים)
 
חלק עליון תַחתִית