משום מה זה לא ידוע
למרות שזה ממש תדלוק לכל מי שיש לו קשר עם אנשים (ויודע להשפיע בלי ליצור אצלם אנטי ושנאה וכו')
הגר''א במשלי אומר כך: לעולם יראה אדם להוכיח את חברו על דבר שעושה לא טוב אף שאינו יודע אם ישמע לו אם לאו,
כי אם ישמע לו וייטיב את מעשיו אז כל המצוות שיעשה הם על ידו ויטול שכר כולם כאילו הוא עשה - כמו העושה בעצמו,
ואם לא ישמע לו מ''מ הוא עשה מה שמוטל עליו ונוטל שכרו,
ועוד דאיתא בכתבי האריז''ל שנוטל כל הטוב שברשע והרשע נוטל ההיפך שיש לצדיק
והוא בסוד ''זכה נוטל חלקו וחלק חברו בגן עדן'' (חגיגה טו)
והרשע נוטל חלקו בגיהנום
וזה בדיוק מה שאומר החובת הלבבות על לשון הרע כנודע!
אלא שכאן זה הגר''א והאריז''ל
וכמובן בתנאי כפול שהתוכחה לא מביאה את ההיפך ופשוט!
למרות שזה ממש תדלוק לכל מי שיש לו קשר עם אנשים (ויודע להשפיע בלי ליצור אצלם אנטי ושנאה וכו')
הגר''א במשלי אומר כך: לעולם יראה אדם להוכיח את חברו על דבר שעושה לא טוב אף שאינו יודע אם ישמע לו אם לאו,
כי אם ישמע לו וייטיב את מעשיו אז כל המצוות שיעשה הם על ידו ויטול שכר כולם כאילו הוא עשה - כמו העושה בעצמו,
ואם לא ישמע לו מ''מ הוא עשה מה שמוטל עליו ונוטל שכרו,
ועוד דאיתא בכתבי האריז''ל שנוטל כל הטוב שברשע והרשע נוטל ההיפך שיש לצדיק
והוא בסוד ''זכה נוטל חלקו וחלק חברו בגן עדן'' (חגיגה טו)
והרשע נוטל חלקו בגיהנום
וזה בדיוק מה שאומר החובת הלבבות על לשון הרע כנודע!
אלא שכאן זה הגר''א והאריז''ל
וכמובן בתנאי כפול שהתוכחה לא מביאה את ההיפך ופשוט!