האם לרבינו יונה יש שיטה משלו בהלכות לשון הרע?

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
כותב רבינו יונה בספר היראה "ואם ישמע מוציאי דיבה על איש, אל יאמן להם, כי שמא הם שונאיו. אלא יעשה עצמו כמאמין ואל יאמין"

ואני תמהה
לפי מה שזכור לי מהחפץ חיים זה אסור.
 

דרומאי

משתמש ותיק
חוזר בתשובה אמר:
כותב רבינו יונה בספר היראה "ואם ישמע מוציאי דיבה על איש, אל יאמן להם, כי שמא הם שונאיו. אלא יעשה עצמו כמאמין ואל יאמין"

ואני תמהה
לפי מה שזכור לי מהחפץ חיים זה אסור.
הרי למיחש מיבעי.
 

בן של רב

משתמש ותיק
אפשר שאם יראה שלא מאמין יתחילו לשפוך ראיות כנהוג...
ולכן כך זה הכי קצר
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
פותח הנושא
חכימא דיהודאי אמר:
דומני שכתוב בחפץ חיים שמי שאינו יכול לברוח עכ"פ יראה לו פנים זעופות, כך שעדיין יש פה שיטה אחרת לכאורה.

כן לזה התכוונתי, תודה.
@דרומאי, למיחש מיבעי - לעצמו. אבל להראות עצמו למספר כמאמין?
 

דרומאי

משתמש ותיק
חוזר בתשובה אמר:
חכימא דיהודאי אמר:
דומני שכתוב בחפץ חיים שמי שאינו יכול לברוח עכ"פ יראה לו פנים זעופות, כך שעדיין יש פה שיטה אחרת לכאורה.

כן לזה התכוונתי, תודה.
@דרומאי, למיחש מיבעי - לעצמו. אבל להראות עצמו למספר כמאמין?
מי אמר שהכוונה להראות עצמו למספר, כתוב יעשה עצמו כמאמין ואינו מאמין, והיינו שיסתפק בדבר ויתנהג כמסופק.
ועוד, אם הוא מוכרח לפעול על פי הלמיחש מיבעי, לכה''פ יראה עצמו שעושה כן מחמת חשש ולא מחמת שמאמין בודאות.
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
מי אמר שהכוונה להראות עצמו למספר, כתוב יעשה עצמו כמאמין ואינו מאמין, והיינו שיסתפק בדבר ויתנהג כמסופק.
ועוד, אם הוא מוכרח לפעול על פי הלמיחש מיבעי, לכה''פ יראה עצמו שעושה כן מחמת חשש ולא מחמת שמאמין בודאות.

אם כי יותר היה נוח לפרש כמוך, אבל ככה נראה לי מהמילים לכאורה.
אתה עכשיו כתבת קצת אחרת "יעשה עצמו כמאמין ואינו מאמין". אבל כתוב "יעשה עצמו כמאמין ואל יאמין" כציווי! משמע שיעשה עצמו כמאמין זה רק כלפי חוץ
 

דרומאי

משתמש ותיק
חוזר בתשובה אמר:
דרומאי אמר:
מי אמר שהכוונה להראות עצמו למספר, כתוב יעשה עצמו כמאמין ואינו מאמין, והיינו שיסתפק בדבר ויתנהג כמסופק.
ועוד, אם הוא מוכרח לפעול על פי הלמיחש מיבעי, לכה''פ יראה עצמו שעושה כן מחמת חשש ולא מחמת שמאמין בודאות.

אם כי יותר היה נוח לפרש כמוך, אבל ככה נראה לי מהמילים לכאורה.
אתה עכשיו כתבת קצת אחרת "יעשה עצמו כמאמין ואינו מאמין". אבל כתוב "יעשה עצמו כמאמין ואל יאמין" כציווי! משמע שיעשה עצמו כמאמין זה רק כלפי חוץ
צודק, לא שמתי לב.
 

בן של רב

משתמש ותיק
מחוץ לקופסה אפשר לומר שלרבינו יונה יש שיטה אחרת לגמרי בהלכות לשון הרע
כי ארבע כתות שאינן מקבלות פני שכינה הן לצים> מזלזלים בחשיבות
וחנפים> אומרים לרע טוב
ושקרים> כפשוטו
ולבסוף מספרי לה''ר

וכיום אם יבוא לפנינו נניח איזה רשע אבל עשיר גדול
האם בכלל נסתפק אם להכריז עליו (בנוסח של הגמ' ''ואלו לגנאי'')
או שפשיטא שיש לשבחו ולתת לו עליה לתורה כי הוא משלם יפה
והנה בחנופה זו אנו גם שקרים כמובן שהופכים אותו מרשע לצדיק
ולפעמים גם לצים> כי נהיים העשירים חשובים מכל אנשי האמת והת''ח

ולא באתי להכחיש שצריך דעת תורה בכל מקרה לגופו
אלא לפקפק במה שנוהגים לחשוב שזו רק שאלה בהלכות לה''ר
ואדרבא אשמח להתעדכן אם יש מקור שלהיזהר מכת מספרי לה''ר הוא בעדיפות מכל שאר ד' כתות
 
חלק עליון תַחתִית