אסור לתת מעשרות לעניים לפני שיש להורים כדי ספוקם


פותח הנושא
מלמד להועיל
הודעות: 323
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אסור לתת מעשרות לעניים לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי מלמד להועיל » 01 פברואר 2019, 12:03

הנה כיום מצוי מאד שהורים שמחתנים את ילדיהם נאנקים תחת החובות, אבל הבנים לא תמיד שמים לב לענין, ולא מעבירים להם לכל הפחות מעשרות מהכנסותיהם.
וראוי לעורר על הדבר, את מה שכתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט:

"נשאול נשאלתי מההוא מרבנן דדחיקא שעתא טובא לאבותיו, והמה מכובדים בני טובים ואינם יכולים להתפרנס מקופה של צדקה, והבן אין ידו משגת לתת להם כל צרכם כי טיפולו וצרכי ביתו מרובים, מהו שיוכל ליתן להם מעשרו שרגיל להפריש מממונו מבלי תת לשום עני אחר הן קרוב הן רחוק עד שיתפרנסו אבותיו בכבוד בריווח ולא יכשל במה שאחז"ל עירובין ס"ג ע"א ע"ש כל הנותן מתנותיו לעני אחד מביא רעב לעולם כבש"ע י"ד סימן רנ"ז סעי' ט'.
תשובה: "לע"ד לא מבעיא דאיסורא ליכא, אלא חיובא נמי איכא. ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם", ועיין שם שהאריך בזה.


יהודי
הודעות: 2005
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 341 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניין לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי יהודי » 01 פברואר 2019, 15:04

חשוב להרעיש את העולם על כך, יש איזו הרגשה לחלק מהציבור שההורים תמיד מסתדרים.


ברל
הודעות: 118
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניין לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי ברל » 02 פברואר 2019, 20:32

מורי ורבי הורה לי לתת רק עד 75% מעשרות להורים. ואכן ראוי לאור המצינגים למנייהם שאנשים שוכחים. את עניי עירך הרודמים לכך. ובנוסף שמעתי מכמה בעלי קופות צדקה (שתחום עיסוקי עמם) שבהרבה מקרים בזמן שיש התרמות שעושים סביבם עניין גדול עולה כמויות
הביטולים של ההו"ק ולא מעט פעמים מסבירים המבטלים הרי גדול פלוני הורה שאין מצווה חשובה מזו וכו' והנזק גדול מאוד


מי זה
הודעות: 19
הצטרף: 08 ינואר 2019, 16:46
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניין לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי מי זה » 02 פברואר 2019, 21:06

באותו ענין,
ראיתי בספר "ראה חיים" מה שמביא הרב יוסף בנימין וואזנר בשם זקינו הגר"ש זצ"ל
שמותר לחסוך 49% מכספי המעשר לצורך נישואי הילדים

נא לבדוק בפנים טרם הנהגה למעשה


יהודי
הודעות: 2005
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 341 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניין לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי יהודי » 02 פברואר 2019, 21:37

כמדומה שכך מובא גם מהפמ"ג, ומ"מ צריך לבדוק שוב.


ברל
הודעות: 118
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניין לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי ברל » 03 פברואר 2019, 00:20

מלמד להועיל כתב:הנה כיום מצוי מאד שהורים שמחתנים את ילדיהם נאנקים תחת החובות, אבל הבנים לא תמיד שמים לב לענין, ולא מעבירים להם לכל הפחות מעשרות מהכנסותיהם.
וראוי לעורר על הדבר, את מה שכתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט:

"נשאול נשאלתי מההוא מרבנן דדחיקא שעתא טובא לאבותיו, והמה מכובדים בני טובים ואינם יכולים להתפרנס מקופה של צדקה, והבן אין ידו משגת לתת להם כל צרכם כי טיפולו וצרכי ביתו מרובים, מהו שיוכל ליתן להם מעשרו שרגיל להפריש מממונו מבלי תת לשום עני אחר הן קרוב הן רחוק עד שיתפרנסו אבותיו בכבוד בריווח ולא יכשל במה שאחז"ל עירובין ס"ג ע"א ע"ש כל הנותן מתנותיו לעני אחד מביא רעב לעולם כבש"ע י"ד סימן רנ"ז סעי' ט'.
תשובה: "לע"ד לא מבעיא דאיסורא ליכא, אלא חיובא נמי איכא. ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם", ועיין שם שהאריך בזה.
יש להוסיף אולי להעיר, שהוא מדבר על הורים "שיהיה לאבותיו די פרנסתם" ולאו דווקא חיתון הילדים שבזה יש לדון אם ההורים עושים /עשו כדין


דרומאי
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניין לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי דרומאי » 03 פברואר 2019, 00:55

ברל כתב:
מלמד להועיל כתב:הנה כיום מצוי מאד שהורים שמחתנים את ילדיהם נאנקים תחת החובות, אבל הבנים לא תמיד שמים לב לענין, ולא מעבירים להם לכל הפחות מעשרות מהכנסותיהם.
וראוי לעורר על הדבר, את מה שכתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט:

"נשאול נשאלתי מההוא מרבנן דדחיקא שעתא טובא לאבותיו, והמה מכובדים בני טובים ואינם יכולים להתפרנס מקופה של צדקה, והבן אין ידו משגת לתת להם כל צרכם כי טיפולו וצרכי ביתו מרובים, מהו שיוכל ליתן להם מעשרו שרגיל להפריש מממונו מבלי תת לשום עני אחר הן קרוב הן רחוק עד שיתפרנסו אבותיו בכבוד בריווח ולא יכשל במה שאחז"ל עירובין ס"ג ע"א ע"ש כל הנותן מתנותיו לעני אחד מביא רעב לעולם כבש"ע י"ד סימן רנ"ז סעי' ט'.
תשובה: "לע"ד לא מבעיא דאיסורא ליכא, אלא חיובא נמי איכא. ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם", ועיין שם שהאריך בזה.
יש להוסיף אולי להעיר, שהוא מדבר על הורים "שיהיה לאבותיו די פרנסתם" ולאו דווקא חיתון הילדים שבזה יש לדון אם ההורים עושים /עשו כדין
מה לא עשו כדין?! וכי תשב עד שילבין ראשה?!
חברי פעם שאל את הרב שטיינמן האם להתחייב חצי מיליון ש''ח עבור בתו, בעוד שאין לו אפילו חצי מהסכום. וענה לו, עדיף לשלם עכשיו חצי מיליון מאשר לשלם מיליון בעוד 5 שנים, כאשר היא תהיה רווקה זקנה.


ברל
הודעות: 118
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניין לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי ברל » 03 פברואר 2019, 06:07

דרומאי כתב:
ברל כתב:
מלמד להועיל כתב:הנה כיום מצוי מאד שהורים שמחתנים את ילדיהם נאנקים תחת החובות, אבל הבנים לא תמיד שמים לב לענין, ולא מעבירים להם לכל הפחות מעשרות מהכנסותיהם.
וראוי לעורר על הדבר, את מה שכתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט:

"נשאול נשאלתי מההוא מרבנן דדחיקא שעתא טובא לאבותיו, והמה מכובדים בני טובים ואינם יכולים להתפרנס מקופה של צדקה, והבן אין ידו משגת לתת להם כל צרכם כי טיפולו וצרכי ביתו מרובים, מהו שיוכל ליתן להם מעשרו שרגיל להפריש מממונו מבלי תת לשום עני אחר הן קרוב הן רחוק עד שיתפרנסו אבותיו בכבוד בריווח ולא יכשל במה שאחז"ל עירובין ס"ג ע"א ע"ש כל הנותן מתנותיו לעני אחד מביא רעב לעולם כבש"ע י"ד סימן רנ"ז סעי' ט'.
תשובה: "לע"ד לא מבעיא דאיסורא ליכא, אלא חיובא נמי איכא. ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם", ועיין שם שהאריך בזה.
יש להוסיף אולי להעיר, שהוא מדבר על הורים "שיהיה לאבותיו די פרנסתם" ולאו דווקא חיתון הילדים שבזה יש לדון אם ההורים עושים /עשו כדין
מה לא עשו כדין?! וכי תשב עד שילבין ראשה?!
חברי פעם שאל את הרב שטיינמן האם להתחייב חצי מיליון ש''ח עבור בתו, בעוד שאין לו אפילו חצי מהסכום. וענה לו, עדיף לשלם עכשיו חצי מיליון מאשר לשלם מיליון בעוד 5 שנים, כאשר היא תהיה רווקה זקנה.
מי אני שאפרש את דברי הרב שטיינמן א. אתה אומר שכבר היה חלק גדול מהסכום האם לדעתך אם לא היה לו בכלל גם הרב שטיינמן היה אומר לו להתחייב על סכום כזה? כאחד ששאל את הרב שטיינמןכמה וכמה שאלות בעניני פרנסה. הוא היה טופס מאוד מי היהודי שלפניו וכנראה הבין שזה רק עוד תוספת מאמץ מצד הנותן. הרב שטיינמן היה גדול המעודדים לדחוף יעויין ראשי הכוללים שהוא תחזק ועודדם לקחת חובות של מליונים אבל כשהוא ידע בפקחותו העצומה מי לפניו.
הדבר הזה שאדם מתחייב על חצי מליון ₪ כשאין לו גרם מושג מאיפה להביא את הכסף הוא פסול! אם יש לו כן תוכנית כך שהיא זה משו אחר. אבל אדם לא יכול להתחייב בלי שום בסיס כל שהוא וודאי לי שלא לזה הרב שטיינמן התכוון


רוצה לדעת
הודעות: 716
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 339 פעמים
קיבל תודה: 251 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניים לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי רוצה לדעת » 03 פברואר 2019, 07:44

שמעתי מבאי ביתו של מרן הגראי"ל זיע"א שלאברך כולל היה מורה ובא תתחייב כמה שצריך, לקב"ה יש מספיק כסף... [נוסח זה שמעתי מפיו במענה לאברך כמה להתחייב וא"ל כמה שצריך, והלה שאל מנין, וענה לו לקב"ה יש מספיק כסף וחזר על זה כמה פעמים]
לעומת זאת לאדם עובד לפרנסתו לא הרשה יותר ממה שיש,
כי לאברכים זה הנהגה אחרת.


דרומאי
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניין לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי דרומאי » 03 פברואר 2019, 09:11

ברל כתב: מי אני שאפרש את דברי הרב שטיינמן א. אתה אומר שכבר היה חלק גדול מהסכום האם לדעתך אם לא היה לו בכלל גם הרב שטיינמן היה אומר לו להתחייב על סכום כזה? כאחד ששאל את הרב שטיינמןכמה וכמה שאלות בעניני פרנסה. הוא היה טופס מאוד מי היהודי שלפניו וכנראה הבין שזה רק עוד תוספת מאמץ מצד הנותן. הרב שטיינמן היה גדול המעודדים לדחוף יעויין ראשי הכוללים שהוא תחזק ועודדם לקחת חובות של מליונים אבל כשהוא ידע בפקחותו העצומה מי לפניו.
הדבר הזה שאדם מתחייב על חצי מליון ₪ כשאין לו גרם מושג מאיפה להביא את הכסף הוא פסול! אם יש לו כן תוכנית כך שהיא זה משו אחר. אבל אדם לא יכול להתחייב בלי שום בסיס כל שהוא וודאי לי שלא לזה הרב שטיינמן התכוון
דבריו של הרב שטיינמן אינם העיקר. העיקר הוא מה שאתה טענת שצריך לבדוק אם ההורים עשו כדין. וכי תשב עד שילבין ראשה?!
במצב דורנו בהכרח על ההורים להתחייב סכום הגון, כדי שיוכלו להשיא את בתם, ולכן לא שייך לטעון שעשו שלא כדין. וגם אם אין לו והוא משער שיוכל להשיג עזרה מילדיו הנשואים, עליו להתחייב. יש לך מושג בכלל באיזה צער שרויה משפחה שבתה מזדקנת ל''ע בבית?! שלא לדבר על הבת בעצמה?! כמה ערלות לב יש כאן, לטעון שהילדים ישבו מנגד ולא יעזרו להורים, כי הם התחייבו מידי הרבה.


הכהן
הודעות: 432
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניים לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי הכהן » 03 פברואר 2019, 11:35

יש להוסיף, שבדרך כלל, אותו אחד שבא לשאול אם להפריש את מעשרותיו לאביו, קבל גם הוא מאביו...


ברל
הודעות: 118
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניין לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי ברל » 03 פברואר 2019, 17:03

דרומאי כתב:
ברל כתב: מי אני שאפרש את דברי הרב שטיינמן א. אתה אומר שכבר היה חלק גדול מהסכום האם לדעתך אם לא היה לו בכלל גם הרב שטיינמן היה אומר לו להתחייב על סכום כזה? כאחד ששאל את הרב שטיינמןכמה וכמה שאלות בעניני פרנסה. הוא היה טופס מאוד מי היהודי שלפניו וכנראה הבין שזה רק עוד תוספת מאמץ מצד הנותן. הרב שטיינמן היה גדול המעודדים לדחוף יעויין ראשי הכוללים שהוא תחזק ועודדם לקחת חובות של מליונים אבל כשהוא ידע בפקחותו העצומה מי לפניו.
הדבר הזה שאדם מתחייב על חצי מליון ₪ כשאין לו גרם מושג מאיפה להביא את הכסף הוא פסול! אם יש לו כן תוכנית כך שהיא זה משו אחר. אבל אדם לא יכול להתחייב בלי שום בסיס כל שהוא וודאי לי שלא לזה הרב שטיינמן התכוון
דבריו של הרב שטיינמן אינם העיקר. העיקר הוא מה שאתה טענת שצריך לבדוק אם ההורים עשו כדין. וכי תשב עד שילבין ראשה?!
במצב דורנו בהכרח על ההורים להתחייב סכום הגון, כדי שיוכלו להשיא את בתם, ולכן לא שייך לטעון שעשו שלא כדין. וגם אם אין לו והוא משער שיוכל להשיג עזרה מילדיו הנשואים, עליו להתחייב. יש לך מושג בכלל באיזה צער שרויה משפחה שבתה מזדקנת ל''ע בבית?! שלא לדבר על הבת בעצמה?! כמה ערלות לב יש כאן, לטעון שהילדים ישבו מנגד ולא יעזרו להורים, כי הם התחייבו מידי הרבה.
אני לא ממעיט כי הוא זה מצערם של ההורים מהיכי תישי שזיוגה של בתו הוא אך ורק מישהוא שיתנו לו חצי מליון ₪ וכדו', צא ובדוק אין אחת ואני מתחייב לכך שמלבינה שערות ראשה בגלל שלאביה לא הסכים להיכנס לקטגוריה של לווה רשע ולא ישלם!!!


דרומאי
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניין לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי דרומאי » 04 פברואר 2019, 00:32

ברל כתב:
דרומאי כתב:
ברל כתב: מי אני שאפרש את דברי הרב שטיינמן א. אתה אומר שכבר היה חלק גדול מהסכום האם לדעתך אם לא היה לו בכלל גם הרב שטיינמן היה אומר לו להתחייב על סכום כזה? כאחד ששאל את הרב שטיינמןכמה וכמה שאלות בעניני פרנסה. הוא היה טופס מאוד מי היהודי שלפניו וכנראה הבין שזה רק עוד תוספת מאמץ מצד הנותן. הרב שטיינמן היה גדול המעודדים לדחוף יעויין ראשי הכוללים שהוא תחזק ועודדם לקחת חובות של מליונים אבל כשהוא ידע בפקחותו העצומה מי לפניו.
הדבר הזה שאדם מתחייב על חצי מליון ₪ כשאין לו גרם מושג מאיפה להביא את הכסף הוא פסול! אם יש לו כן תוכנית כך שהיא זה משו אחר. אבל אדם לא יכול להתחייב בלי שום בסיס כל שהוא וודאי לי שלא לזה הרב שטיינמן התכוון
דבריו של הרב שטיינמן אינם העיקר. העיקר הוא מה שאתה טענת שצריך לבדוק אם ההורים עשו כדין. וכי תשב עד שילבין ראשה?!
במצב דורנו בהכרח על ההורים להתחייב סכום הגון, כדי שיוכלו להשיא את בתם, ולכן לא שייך לטעון שעשו שלא כדין. וגם אם אין לו והוא משער שיוכל להשיג עזרה מילדיו הנשואים, עליו להתחייב. יש לך מושג בכלל באיזה צער שרויה משפחה שבתה מזדקנת ל''ע בבית?! שלא לדבר על הבת בעצמה?! כמה ערלות לב יש כאן, לטעון שהילדים ישבו מנגד ולא יעזרו להורים, כי הם התחייבו מידי הרבה.
אני לא ממעיט כי הוא זה מצערם של ההורים מהיכי תישי שזיוגה של בתו הוא אך ורק מישהוא שיתנו לו חצי מליון ₪ וכדו', צא ובדוק אין אחת ואני מתחייב לכך שמלבינה שערות ראשה בגלל שלאביה לא הסכים להיכנס לקטגוריה של לווה רשע ולא ישלם!!!
זה לא לוה רשע ולא ישלם כשמוכרח לכך. והזוי להפוך את ההורים המשלמים לרשעים במקום את הצד הסוחט.
ואני מכיר לפחות שתי משפחות שלהן בנות התקועות מסיבת אין כסף. ויש עוד הרבה כאלו.
חצי מיליון זה היום הסכום ההתחלתי לבחור סביר. ובת טובה אינה מסוגלת להינשא לבחור שהוא פחות מזה.
אבל אני לא מבין דבר אחד, בשביל מה כל התירוצים האלו, כדי להתחמק מלעזור להורים?! לתת כסף לכל מיני מאצ'ינגים העיקר לא לעזור להורים, כי הם לא היו צריכים להתחייב?!


ברל
הודעות: 118
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניין לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי ברל » 04 פברואר 2019, 03:40

דבריו של הרב שטיינמן אינם העיקר. העיקר הוא מה שאתה טענת שצריך לבדוק אם ההורים עשו כדין. וכי
אני לא ממעיט כי הוא זה מצערם של ההורים מהיכי תישי שזיוגה של בתו הוא אך ורק מישהוא שיתנו לו חצי מליון ₪ וכדו', צא ובדוק אין אחת ואני מתחייב לכך שמלבינה שערות ראשה בגלל שלאביה לא הסכים להיכנס לקטגוריה של לווה רשע ולא ישלם!!![/quote]
זה לא לוה רשע ולא ישלם כשמוכרח לכך. והזוי להפוך את ההורים המשלמים לרשעים במקום את הצד הסוחט.
ואני מכיר לפחות שתי משפחות שלהן בנות התקועות מסיבת אין כסף. ויש עוד הרבה כאלו.
חצי מיליון זה היום הסכום ההתחלתי לבחור סביר. ובת טובה אינה מסוגלת להינשא לבחור שהוא פחות מזה.
אבל אני לא מבין דבר אחד, בשביל מה כל התירוצים האלו, כדי להתחמק מלעזור להורים?! לתת כסף לכל מיני מאצ'ינגים העיקר לא לעזור להורים, כי הם לא היו צריכים להתחייב?![/quote]
גילוי נאות אני לא דרשתי ואשתדל לכשיגיע זמני שילדי לא ידרשו. באופן אישי אני הצלתי את חמי מפשיטת רגל ועד היום אני שמח לזכות שהקב"ה זיכה אותי ויש ביכלתי להחזיק את חמי וגם אחד מגיסי. משום מה כשמגיעים לסעיף הזה בשו"ע מסרבים לקבל אותו כפשוטו. מאיפה הבאת שמותר להיות לווה רשע ולא ישלם כשזה הכרח האם באיזה קונטלציה אתה מכיר שמותר להלוות כשאתה לא יודע כלל מאיפה יהיה לך להחזיר.
אני לא ממעיט כלל בגנות המושג שבחורים דורשים כסף או ההורים שלהם אם כי זכותם לדרוש כמה שבא להם. הם לא סחטו אף אחד ולא הכריחו אף אלד להתחתן איתם.
אני חוזר ומתחייב שאין בת ישראל כשרה שנתקע בשידוכים בגלל שלהוריה אין כסף!!! האם להם לא הןכרז בת פלוני לפלוני? לאן נעלם הבסיס של אמונה ובטחון? שמע מה פיך מדבר "חצי מליון זהסכום לבחור סביר"? כמה זמן אדם צריך להגיע לכזה סכום? האם לסוחרי בהמות נדמנו כשהכסף אמור להיות בתחתית הקטגוריה או תפס את ראש הרשימה? האם חיתנת בת אחת להבין מה זה אומר חצי מליון? יש לך צד בעולם שהרמ"א מבטיח והוא לא מסייג את דבריו "ומה שיתן לו חמיו וחמותו יקח בעין טוב ואז יצליח".
סליחה שאני מתבטא מכאב ברוך ה' כמו שאמרתי זיכה הקב"ה אותי ולי אין בעיה אם הסכומים האלה. אני כואב על הזילות של ךדבר על כך כאילו זה מה בכך. איזה בסיס איתן לבית של יראת שמים יכול להיות כשהפרמטר הראשון היה "כמה השווער נותן", ושאף אחד לא יעבוד אליך נער הייתי וגם זקנתי הדרישה היא לא כדי ש"הצדיק" ישב וילמד כי הגרושים האלה לא יסדרו אותו אם להיות בן אדם הוא לא יודע


יהושע
הודעות: 911
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניין לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי יהושע » 04 פברואר 2019, 08:46

ברל כתב:מורי ורבי הורה לי לתת רק עד 75% מעשרות להורים. ואכן ראוי לאור המצינגים למנייהם שאנשים שוכחים. את עניי עירך הרודמים לכך. ובנוסף שמעתי מכמה בעלי קופות צדקה (שתחום עיסוקי עמם) שבהרבה מקרים בזמן שיש התרמות שעושים סביבם עניין גדול עולה כמויות
הביטולים של ההו"ק ולא מעט פעמים מסבירים המבטלים הרי גדול פלוני הורה שאין מצווה חשובה מזו וכו' והנזק גדול מאוד
למה רק 75 %? הרי אב קודם לכל העניים ואפילו לבניו מעל גיל שש.


יהושע
הודעות: 911
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לתת מעשרות לעניים לפני שיש להורים כדי ספוקם

שליחה על ידי יהושע » 04 פברואר 2019, 08:50

מלמד להועיל כתב:הנה כיום מצוי מאד שהורים שמחתנים את ילדיהם נאנקים תחת החובות, אבל הבנים לא תמיד שמים לב לענין, ולא מעבירים להם לכל הפחות מעשרות מהכנסותיהם.
וראוי לעורר על הדבר, את מה שכתב החתם סופר ביורה דעה סימן רכט:

"נשאול נשאלתי מההוא מרבנן דדחיקא שעתא טובא לאבותיו, והמה מכובדים בני טובים ואינם יכולים להתפרנס מקופה של צדקה, והבן אין ידו משגת לתת להם כל צרכם כי טיפולו וצרכי ביתו מרובים, מהו שיוכל ליתן להם מעשרו שרגיל להפריש מממונו מבלי תת לשום עני אחר הן קרוב הן רחוק עד שיתפרנסו אבותיו בכבוד בריווח ולא יכשל במה שאחז"ל עירובין ס"ג ע"א ע"ש כל הנותן מתנותיו לעני אחד מביא רעב לעולם כבש"ע י"ד סימן רנ"ז סעי' ט'.
תשובה: "לע"ד לא מבעיא דאיסורא ליכא, אלא חיובא נמי איכא. ואינו רשאי לתת מעשרו לשום עני טרם שיהיה לאבותיו מסת די פרנסתם", ועיין שם שהאריך בזה.
לכאורה כשיש עני לפניו צריך ליתן אפילו יותר ממעשר ואולי אפילו יותר מחומש אם יש לו די ספוקו, ולכאורה אביו קודם לבניו מעל גיל שש, אז אם יש לו עצמו די סיפוקו והותר צריך לתת המותר לאביו לפני בניו שמעל גיל שש.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח