האם יש להיזהר שלא לברך עם הילדים ברכת המזון בסוף הסעודה בנוסח המקוצר שלהם, שהרי עי"ז נפטרים מלברך?


פותח הנושא
ים סוף
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם יש להיזהר שלא לברך עם הילדים ברכת המזון בסוף הסעודה בנוסח המקוצר שלהם, שהרי עי"ז נפטרים מלברך?

שליחה על ידי ים סוף » 02 פברואר 2019, 23:35

כ' המשנ"ב "במצוה דרבנן א"צ כונה. ולפ"ז כל הברכות שהם ג"כ דרבנן לבד מבהמ"ז אם לא כיון בהם לצאת יצא בדיעבד"
משנה ברורה סימן ס ס"ק י'
ומעתה יש לדון בנידו"ד כיון דמדאוריתא לא צריך לומר את כל הנוסח שתיקנו חכמים, וכלפי זה כבר יצא יד"ח בדיעבד במה שבירך עם בנו הקטן, וכיצד יוכל לחזור ולאומרו.

אלא שיש לחקור כיון שבנידו"ד הרי עדיין הוא מחוייב מדאו', שמדאו' קי"ל דמצוות צריכות כוונה ויש לדון האם תקנו חכמים נוסח ברכת המזון למצב שכזה?


רוצה לדעת
הודעות: 716
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 339 פעמים
קיבל תודה: 251 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש להיזהר שלא לברך עם הילדים ברכת המזון בסוף הסעודה בנוסח המקוצר שלהם, שהרי עי"ז נפטרים מלברך?

שליחה על ידי רוצה לדעת » 02 פברואר 2019, 23:43

וודאי שאינו מתכןין לצאת בזה יד"ח
ודומה למש"כ המ"ב וביאוה"ל שלא יוצאים יד"ח קידוש בתפילה כי כל אדם רוצה לצאת על הכוס


פותח הנושא
ים סוף
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש להיזהר שלא לברך עם הילדים ברכת המזון בסוף הסעודה בנוסח המקוצר שלהם, שהרי עי"ז נפטרים מלברך?

שליחה על ידי ים סוף » 02 פברואר 2019, 23:47

רוצה לדעת כתב:וודאי שאינו מתכןין לצאת בזה יד"ח
ודומה למש"כ המ"ב וביאוה"ל שלא יוצאים יד"ח קידוש בתפילה כי כל אדם רוצה לצאת על הכוס
אני מסכים לחלוטין עם דבריו. אך אני שואל למרות זאת האם אפשר לטעון שיוצא יד"ח למרות שאינו מתכוון, לכה"פ בנוסח שתקנו חכמים שהוא דין דרבנן שאינו מצריך כוונה.



פותח הנושא
ים סוף
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש להיזהר שלא לברך עם הילדים ברכת המזון בסוף הסעודה בנוסח המקוצר שלהם, שהרי עי"ז נפטרים מלברך?

שליחה על ידי ים סוף » 03 פברואר 2019, 00:33

רוצה לדעת כתב:אבל זה כמו כוונה הפכית.
שו"ת ויצב אברהם ח"א ס"ס ע"ח:
"נשאלתי, במי שאחז ביד בנו הקטן כשהדליק, אם יכול לחזור ולהדליק בברכה, וצידדתי שאינו יכול. דבדרבנן מצוות אצ"כ, כמש"כ הרדב"ז ומג"א בסי' ס' ומ"ב שם ס"ק י'. ואף שכ' המ"ב שם ס"ק ט', דאליבא דהט"ז סי' תפ"ט, המברך עם קטנים לא יצא יד"ח, אפילו למ"ד מצוות אצ"כ, דחשיב כהיפך כוונה, בסי' תפ"ט שם בפמ"ג במש"ז כתב דסתימת הש"ע שם ל"מ כדבריו, וגם הש"ע הרב שם חולק, והבה"ל שם הביא שעוד אחרונים דחו ראיותיו (ורק לענין ספה"ע מצדד מטעם אחר). וא"כ אם אחז באופן של זה יכול וזה א"י, לא יברך על הדלקה שלו. "


רוצה לדעת
הודעות: 716
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 339 פעמים
קיבל תודה: 251 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש להיזהר שלא לברך עם הילדים ברכת המזון בסוף הסעודה בנוסח המקוצר שלהם, שהרי עי"ז נפטרים מלברך?

שליחה על ידי רוצה לדעת » 03 פברואר 2019, 00:57

המ"ב סי' ס' סק"ט סתם שחשיב כה"ג כוונה הפכית.
ולמעשה כמדו' ההלכה כהכרעת המ"ב.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Google [Bot] | 1 אורח