הפושט את טליתו על מנת ללובשה שוב לאחר זמן, ממתי מברך?


פותח הנושא
בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
סטטוס: לא מחובר

הפושט את טליתו על מנת ללובשה שוב לאחר זמן, ממתי מברך?

שליחה על ידי בבא קמא » 12 אוקטובר 2019, 19:26

ידועה מחלוקת השו"ע והרמ"א בענין, דעת השו"ע שאף אם פושטה על מנת ללובשה מיד חייב שוב לברך, אבל דעת הרמ"א שאינו מברך אם דעתו ללובשה מיד. אבל אם אין דעתו ללובשה מיד חייב לברך, ולא ראיתי בזה דבר ברור מה השיעור שיהא צריך להפסיק בין פשיטה ללבישה כדי להתחייב לברך,
וכי הפושטה קודם סעודה ודעתו ללובשה שוב אחר הסעודה [כגון אורח השב לביתו] וכי אין בזה מספיק היסח הדעת כדי שיברך שוב?
מצד שני מנהג העולם שאם פשט טליתו בחוף הים אף שהוא שוהה כמה שעות במים אינו מברך שוב, וצריך עיון.
אשמח אם מישהו יעלה דבר ברור בזה.


מודים דרבנן
הודעות: 31
הצטרף: 20 יוני 2019, 14:38
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפושט את טליתו על מנת ללובשה שוב לאחר זמן, ממתי מברך?

שליחה על ידי מודים דרבנן » 12 אוקטובר 2019, 19:55

השאלה מאוד מעשית ביוה"כ, בהפסקה שבין מוסף למנחה. ומפי השמועה שהחזו"א הורה לשואל שלא לברך, אף שהיה הפרש של כמה שעות [אצל החזו"א התפללו כותיקין].


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 800
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 235 פעמים
קיבל תודה: 250 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפושט את טליתו על מנת ללובשה שוב לאחר זמן, ממתי מברך?

שליחה על ידי הכהן » 12 אוקטובר 2019, 20:00

נלענ"ד פשוט דלא איירי כשישן


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2762
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 403 פעמים
קיבל תודה: 528 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפושט את טליתו על מנת ללובשה שוב לאחר זמן, ממתי מברך?

שליחה על ידי יהודי » 12 אוקטובר 2019, 20:32

הרב @הכהן לכאו' צודק.
בעיקר נידון האשכול, במחזור המבואר לימים נוראים עם הערות הגר"ש דבליצקי זצ"ל כתב שעד שעתיים אין לברך, וכתב מקורו משו"ע הרב סי כה סע' כט לענין תפילין.


פותח הנושא
בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הפושט את טליתו על מנת ללובשה שוב לאחר זמן, ממתי מברך?

שליחה על ידי בבא קמא » 12 אוקטובר 2019, 21:31

הנה אם באמת כנים הדברים הנכתבים לעיל, כי אז נמצא שמדברי רש"י קיימת ראיה לשיטתו של הבית יוסף בשו"ע וכנגד דברי הרמ"א.
וזה לשונו של רש"י בסוכה דף מו. ד"ה כל זמן שמניחן. ואפילו חולצן ומניחן מאה פעמים ביום עכ"ל. מבואר בלשונו שאפילו חלצן והניחן מאה פעמים ביום חייב לברך מאה פעמים, וא"כ מבואר מזה כדעת השו"ע שחייב לברך על כל פשיטה ולבישה. ועכפ ודאי שאין צריך הפסק של כמה שעות... 

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1141
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפושט את טליתו על מנת ללובשה שוב לאחר זמן, ממתי מברך?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 13 אוקטובר 2019, 00:30

יעוי' בן איש חי מעשה עם הארי זל.


מסיח לפי תומו
הודעות: 22
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפושט את טליתו על מנת ללובשה שוב לאחר זמן, ממתי מברך?

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 28 אוקטובר 2019, 00:06

בבא קמא כתב:
12 אוקטובר 2019, 21:31
הנה אם באמת כנים הדברים הנכתבים לעיל, כי אז נמצא שמדברי רש"י קיימת ראיה לשיטתו של הבית יוסף בשו"ע וכנגד דברי הרמ"א.
וזה לשונו של רש"י בסוכה דף מו. ד"ה כל זמן שמניחן. ואפילו חולצן ומניחן מאה פעמים ביום עכ"ל. מבואר בלשונו שאפילו חלצן והניחן מאה פעמים ביום חייב לברך מאה פעמים, וא"כ מבואר מזה כדעת השו"ע שחייב לברך על כל פשיטה ולבישה. ועכפ ודאי שאין צריך הפסק של כמה שעות... 
איך יש כאן ראיה נגד הרמ"א?
הרי הרמ"א מודה  שהיכא שנכנס לביה"כ שהוא מקום שאסור בתפילין ודאי מברך כמבואר בגמרא שם שכך נהג רבא.

החידוש של הרמ"א הוא שאם חלץ ולא נכנס לבית הכסא - אינו מברך שוב.
 
 


פותח הנושא
בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הפושט את טליתו על מנת ללובשה שוב לאחר זמן, ממתי מברך?

שליחה על ידי בבא קמא » 28 אוקטובר 2019, 00:09

מסיח לפי תומו כתב:
28 אוקטובר 2019, 00:06
בבא קמא כתב:
12 אוקטובר 2019, 21:31
הנה אם באמת כנים הדברים הנכתבים לעיל, כי אז נמצא שמדברי רש"י קיימת ראיה לשיטתו של הבית יוסף בשו"ע וכנגד דברי הרמ"א.
וזה לשונו של רש"י בסוכה דף מו. ד"ה כל זמן שמניחן. ואפילו חולצן ומניחן מאה פעמים ביום עכ"ל. מבואר בלשונו שאפילו חלצן והניחן מאה פעמים ביום חייב לברך מאה פעמים, וא"כ מבואר מזה כדעת השו"ע שחייב לברך על כל פשיטה ולבישה. ועכפ ודאי שאין צריך הפסק של כמה שעות... 
איך יש כאן ראיה נגד הרמ"א?
הרי הרמ"א מודה  שהיכא שנכנס לביה"כ שהוא מקום שאסור בתפילין ודאי מברך כמבואר בגמרא שם שכך נהג רבא.

החידוש של הרמ"א הוא שאם חלץ ולא נכנס לבית הכסא - אינו מברך שוב.
 
נראה לך שרש"י מתכוון 'מאה פעמים ביום' שנכנס מאה פעמים לבית הכסא? לא כל כך מסתבר מלבד שרק בהמשך הגמרא נזכר הענין של בית הכסא.
 


מסיח לפי תומו
הודעות: 22
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפושט את טליתו על מנת ללובשה שוב לאחר זמן, ממתי מברך?

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 28 אוקטובר 2019, 13:55

בבא קמא כתב:
28 אוקטובר 2019, 00:09
נראה לך שרש"י מתכוון 'מאה פעמים ביום' שנכנס מאה פעמים לבית הכסא? לא כל כך מסתבר מלבד שרק בהמשך הגמרא נזכר הענין של בית הכסא.

עדיין אין ראיה לענ"ד.

א. גם כשעובר במקומות המטונפים צריך לחלוץ.

ב. גם לרמ"א אם פושט שלא ע"מ ללבוש שוב צריך לברך. ויתכן שרש"י מדבר בכזה אופן.


יחי
הודעות: 143
הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הפושט את טליתו על מנת ללובשה שוב לאחר זמן, ממתי מברך?

שליחה על ידי יחי » 28 אוקטובר 2019, 14:44

הרב י"א דינר במחזורו

'שעתיים ודאי נחשב זמן רב'


(מזכרוני)


פותח הנושא
בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הפושט את טליתו על מנת ללובשה שוב לאחר זמן, ממתי מברך?

שליחה על ידי בבא קמא » 28 אוקטובר 2019, 14:49

דרך אגב, בשות משכנות יעקב אוח סימן ו' הוכיח מהראשונים דלא כרמ"א אלא כבית יוסף ממה שכתבו דבפשט טליתו מברך אפילו אלף פעמים ביום. כמדומה שכך הלשון. ובאמת אף הגר"א בביאורו ס"ל דמברך בכל אופן, וכן דעת הגר"א לענין סוכה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח