הנחת אבנים על מצבה

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 106
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הנחת אבנים על מצבה

שליחה על ידי בן אהרון » 04 פברואר 2019, 19:36

מהו המקור למנהג להניח אבנים על מצבת קבורה?


מי זה
הודעות: 19
הצטרף: 08 ינואר 2019, 16:46
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת אבנים על מצבה

שליחה על ידי מי זה » 04 פברואר 2019, 19:47

מס' טעמים נאמרו על המנהג להניח אבן על הקבר:

א. בשם דרשות מהר''ש מובא שנהגו כן משום כבוד המת להראות שהיה על קברו.
וזה לשונו כפי שמובא באליה רבה סימן רכד,ז
'כתב דרשות מהר"ש [סימן תצ] כשהיה מהלך על קבר היה אומר יהי רצון שתהא מנוחתו של פלוני הקבור שם בכבוד וזכותו יעמוד לי. עוד כתב [שם] מה שתולשין עשב מקבר או נוטלין צרור ומשימין על המצבה אינו אלא משום כבוד המת להראותו שהיה על קברו'.

ב. כתוב בספר יוסף אומץ יוזפא [עמוד רעג] [מובאים דבריו בחזו''ע אבלות א עמ' תנח בהערה]
ששמע מדקדקים שנוהגים להניח אבן על מצבה כדי שלא תהיה קריאת הכתב שעליה קשה לתלמוד [ע''פ מסכת הוריות יג: שקריאת כתב שעל גבי הקבר קשה ללימוד].
לדעתו אפשר לסמוך על כך כשהכתב שקוע ולא בולט.

ג. ירושלמי מבאר שהיו מניחים עפר א''י על הארון משום כפרה.
וכך לשון הירושלמי (וילנא) מסכת כלאים פרק ט הלכה ג
'רבי בר קיריא ורבי לעזר הוון מטיילין באיסטרין ראו ארונות שהיו באין מחוצה לארץ לארץ. אמר רבי בר קיריא לרבי לעזר מה הועילו אילו אני קורא עליהם [ירמי' ב ז] ונחלתי שמתם לתועבה בחייכם ותבואו ותטמאו את ארצי במיתתכם. אמר ליה כיון שהן מגיעין לארץ ישראל הן נוטלין גוש עפר ומניחין על ארונן דכתיב [דברים לב מג] וכפר אדמתו עמו'.

ד.
בספר 'בנוהג בחכמה' עמ' קפ אות לא כתב שהעם רגילים להסביר הטעם כי כשבאה הנשמה לקבר, היא יודעת מי הניח אבן על קברה ומה בקשתו. כשעולה למרום היא מבקשת עליו רחמים.

ה. שמעתי מת''ח שפעם לא היו מכסים את הקבר באבן גדולה כמו היום אלא מסמנים את הקבר בגל של אבנים ולכן כל מי שהיה בא לקבר היה מוסיף אבן כדי לשמור על הגל הזה.


אמנם כתוב ב'יצחק ירנן' ברדא ח''ג יו''ד סימן ב לא להניח אבן על הקבר כי היו עושים כן למנודה,
[כך מובא במשנה מסכת עדויות פרק ה משנה ו :'ואת מי נדו אליעזר בן חנוך שפקפק בטהרת ידים וכשמת שלחו בית דין והניחו אבן על ארונו מלמד שכל המתנדה ומת בנדויו סוקלין את ארונו'. וכן כתוב במסכת שמחות פרק ה ,יג : 'מנודה שמת הרי זה טעון סקילה, לא שיעמידו עליו גל אבנים גדול כשל עכן, אלא שליח בית דין נוטל את האבן ונותנה על ארונו כדי לקיים בו מצות סקילה'].
לכן העדיף להשים עשב או עפר שאין בהם שום קשר לסקילה ובכך יצא ידי חובת מנהג זה. מה גם שבאליה רבה ובירושלמי לא מוזכרת אבן אלא עשב ועפר.
אמנם הסכים שאם יש רק אבנים, שיקח אבנים קטנטנות.

הגר"ע יוסף בחזון עובדיה אבלות שם דוחה את מסקנתו וסובר שכן יש מקום למנהג להניח אבן על הקבר. הוא מסביר שכשהניחו אבן במקום לסקול, הניחו אבן גדולה. בהנחת אבן קטנה למזכרת, אין שום בעיה.

גם ב'צרור החיים' עמ' 130 כתוב שכשנפרדים מהקבר נוהגים להניח אבן על המצבה.

https://www.yeshiva.org.il/ask/97166


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחת אבנים על מצבה

שליחה על ידי במבי » 25 מרץ 2019, 22:38

לפני הרבה שנים עצר אותי ברחוב אדם שאיננו דתי ושאלני שאלה זו, עניתי לו שאיני יודע, ואז אמר לי, אני אגיד לך אבן זה ר"ת אב - בן - נכד, וזה מראה על המשכיות הדורות. עכ"ל

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח