חייך קודמים זו המלצה או חיוב

בן של רב
פותח הנושא
הודעות: 360
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 98 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
סטטוס: מנותק

חייך קודמים זו המלצה או חיוב

הודעהעל ידי בן של רב » 04 פברואר 2019, 20:49

לכאורה הסברא "מאי חזית דדמא דידך סומק טפי" היא היא האמת
וא"כ כל העניין של חייך קודמים הוא רק היתר שניתן משום מה.
ונפק"מ שההרגשה הטבעית של כל אחד לדאוג לעצמו היא לא "אמת באמת" אלא רק פטור מלהשוות לגמרי (אבל יש בו תועלת טכנית כדלהלן)

וניקח דוגמה העניין של צדקה (=צדק) אם המבט הבריא והנכון הוא שאין שום עניין בי יותר מכל אחד אחר - ממילא מובן שיש מקרים שאני מחויב לגמרי בטובת השני על חשבוני בתורת צדק ולא חסד.
ומה שיש לפעמים דיני קדימה לעצמי ולקרובי הוא רק עניין סידורי טכני
שכמו שנבראתי כך שאני היחיד שמרגיש ברעב של עצמי
ואתה היחיד בשל עצמך (כי רק כך העסק יתפקד)
כך גם דיני קדימה לקרובים זה אולי רק דין סידורי ולא באמת מהות של צדק עצמי
- ונפק"מ בכל מקרה שבו אין חיוב לדאוג לעצמי ולקרובי
שאז קל להבין (לפחות בשכל) שאין באמת שום סיבה לעדיפות של הקרובים אלא רק נבראנו כך כדי שיהיה תועלת ליישוב העולם
וכאמור למהלך זה - גם ההלכה של קדימה היא מחמת העניין הסידורי הטכני
אבל מצד האמת דמא דידי אינו סמוק משלך
האמנם?
ומה תקות הנברא אם לא ישים עמל נפשו ועיקר עסקו בדברים שנברא בעבורם
(שערי תשובה לרבינו יונה מגירונדי)

האחד בא לגור
הודעות: 776
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: חייך קודמים זו המלצה או חיוב

הודעהעל ידי האחד בא לגור » 04 פברואר 2019, 21:42

מאי חזית הוא סברא שאי אפשר להציל עצמו בחיי חבירו, דהיינו שהוא מציל את חייו על ידי מיתת חבירו, אבל במקום שהנושא הוא לא שאני בא על חשבון השני אלא שיש כאן מצב קדום של או אני או הוא חיי עדיפים, שהרי אני לא מציל עצמי על חשבון חברי אלא ממילא אין לו חיים .

זקן ויושב בישיבה
הודעות: 127
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: חייך קודמים זו המלצה או חיוב

הודעהעל ידי זקן ויושב בישיבה » 05 פברואר 2019, 09:52

בן של רב כתב:לכאורה הסברא "מאי חזית דדמא דידך סומק טפי" היא היא האמת
וא"כ כל העניין של חייך קודמים הוא רק היתר שניתן משום מה.
ונפק"מ שההרגשה הטבעית של כל אחד לדאוג לעצמו היא לא "אמת באמת" אלא רק פטור מלהשוות לגמרי (אבל יש בו תועלת טכנית כדלהלן)

וניקח דוגמה העניין של צדקה (=צדק) אם המבט הבריא והנכון הוא שאין שום עניין בי יותר מכל אחד אחר - ממילא מובן שיש מקרים שאני מחויב לגמרי בטובת השני על חשבוני בתורת צדק ולא חסד.
ומה שיש לפעמים דיני קדימה לעצמי ולקרובי הוא רק עניין סידורי טכני
שכמו שנבראתי כך שאני היחיד שמרגיש ברעב של עצמי
ואתה היחיד בשל עצמך (כי רק כך העסק יתפקד)
כך גם דיני קדימה לקרובים זה אולי רק דין סידורי ולא באמת מהות של צדק עצמי
- ונפק"מ בכל מקרה שבו אין חיוב לדאוג לעצמי ולקרובי
שאז קל להבין (לפחות בשכל) שאין באמת שום סיבה לעדיפות של הקרובים אלא רק נבראנו כך כדי שיהיה תועלת ליישוב העולם
וכאמור למהלך זה - גם ההלכה של קדימה היא מחמת העניין הסידורי הטכני
אבל מצד האמת דמא דידי אינו סמוק משלך
האמנם?

אתה מתכוון לשאול, איך הדין בשנים שהיו במדבר ויש לו קיתון מים שראוי רק לאחד, וקיי"ל כר"ע דחייך קודמין, אם מותר לו ליתנם לחבירו?
וספק זה יש להסתפק אף להסוברים שבכל העבירות מותר לאדם למסור נפשו ולא לעבור, דהכא יש לומר דגרע טפי דאין לו כלל מצווה ליתנם לחבירו.ו
לענ"ד מסתבר שיכול ליתנם לחבירו.

בן של רב
פותח הנושא
הודעות: 360
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 98 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: חייך קודמים זו המלצה או חיוב

הודעהעל ידי בן של רב » 05 פברואר 2019, 14:18

אם זה נכון שיכול ליתן לחברו
אזי יש מקום להרגיש או לפחות להבין בשכל
שכל הטבע לדאוג לעצמי הוא לא מבטא שום צדק מלבד מקרים שכך הדין
וזה פתח גדול להתחבר לקיום כל המצוות הכלולות באהבת לרעך כמוך


אבל מה שכתבת שאין שום עניין להעדיף עצמו
מעלה צורך בנוסח חדש לכותרת "האם זה חיוב או אפילו לא המלצה" !
ומה תקות הנברא אם לא ישים עמל נפשו ועיקר עסקו בדברים שנברא בעבורם
(שערי תשובה לרבינו יונה מגירונדי)


  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron

התחבר  •  הרשמה