למה עדיף לתרום לספר תורה או ללימוד תורה

נבשר

משתמש ותיק
אם יש בידי כסף אחר המעשרות וכו', מה עדיף לעשות עמו לתרום אותו לצדקה, ללימוד תורה, או לקניית ס"ת לעילוי נשמת וישתמשו בו כל ימי הקריאה, אשמח לתשובות בסברות ומקורות.
 

עמוס חדד

משתמש רגיל
לכאורה ברכישת ס"ת יש קיום מצוה נוספת של ועתה כתבו לכם. אם זאת יש לציין את דברי הרא"ש שהובאה בטור (יו"ד ?), שבימינו אין מצוות כתיבת ס"ת אלא קניית חומשים וספרי לימוד.
 

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
לכאו' כיון שמוכרים ס"ת ע"מ ללמוד תורה משמע שזה יותר חשוב (אלא שאפשר שזה מיירי באדם שאם לא ימכור ס"ת לא ילמד תורה, אבל עדיין לא שמענו על לתת ללומדי תורה לפרנסתם), אך כמדו' שזו ההוראה המקובלת.
 

יהודי

משתמש ותיק
יש לך מספיק כסף לספר תורה שלם? כי הפ"ת (סי' רע סק"א) הביא מחלוקת אם יוצאים בשותפות.
פרט לכך שלדעת הרא"ש שהובא לעיל (הובא בטור ושו"ע סי' רע), היום יוצאים בספרי לימוד, ונחלקו האחרונים (הט"ז והש"ך שם שבעצם נחלקו במחלוקת הב"י והפרישה) האם לדעתו יוצאים היום ידי חובת מצות 'כתבו לכם' אף בס"ת.
הפ"ת (סק"י) הביא מהשאג"א שכיון שאין בקיאין בחסירות ויתירות וגם אין לומדים מס"ת ודאי שאין יוצאין יד"ח מצוה זו, ואף מדרבנן.
המורם (לפי מה שהבאתי בלבד) התורם לספרי לימוד ודאי מקיים בזה, ובס"ת לא ברור בימינו אם יוצא יד"ח.
 

אליהו52

משתמש ותיק
מעשר כספים לרב הפוסקים הוא דרבנן וכן לגבי תמכין דא' הוא עניין גדול אבל מאידך מצוות כתיבת ס"ת הוא דא' ואף שחלק מן הראשונים והאחרונים כתבו יישובים למה היום לא כותבים כולם, נראה שהוא יותר ליישב המנהג. שכן הרי לא מקילים בשאר דיני ס"ת מחמת כך.
 
חלק עליון תַחתִית