הגיוני שמו"ץ יורה כזה דבר? האם מישהו יכול לאמת את הסיפור דלהלן

הקטן למאד

משתמש ותיק
באינטרנט התפרסם סיפור כדלהלן:
במהלך סעודת ליל שבת, הגנרטור בישיבת תושיה שבתפרח כבה, וחושך גמור ירד על מתחם הישיבה, זאת מלבד מספר מנורות בודדות למצבי חרום שדלקו בחדר האוכל.

בנוסף, בבית המדרש היהו מספר מנורות בודדות שדלקו בקדמת בית המדרש, ולאור זאת סדר ליל שבת התנהל כאשר כל מאות הבחורים מצטופפים סביב התאורה.

אחד הבחורים מתאר ' כי "העובדה שבית המדרש היה חשוך לא הורגש באווירת הלימוד, אך ההתנהלות בכל אותו לילה היתה קשה מאוד, כאשר כל הפנימיות וכל המתחם כולו היה חשוך. כתוצאה מכך אחד הבחורים נכוה בידו כאשר הכין קפה שחור ולא שם לב שהכניס את ידו מתחת המים הרותחים וכן בחור נחתך בידו מסכין כתוצאה מתקרית דומה".

נודע כי המו"צ הגאון רבי אברהם קניג סופר, פסק כי אין שום היתר לומר לגוי להדליק את הגנרטור או החשמל וזאת הסיבה שלא הודלק האור.


ע"כ הסיפור


האם יתכן שמו"צ יורה לאיסור. הרי אין לך צרכי רבים יותר מזה. וכידוע הותר אמירה לגוי לצרכי רבים. זאת חוץ מחשש סכנה [כמו שקרה באמת] מהחושך המוחלט. ומלבד צרכי מצוה.

מישהו יכול להסביר? או להביא את הטלפון של הרב הנ"ל שיסביר...
 

חכם באשי

משתמש ותיק
הוראה ידועה בישיבות מאז ומעולם, להחמיר בכגון דא, כדי להרגיל ולחנך על כבוד שבת, ולאו דוקא לפום דינא.
 
A

Anonymous

Guest
חכם באשי אמר:
הוראה ידועה בישיבות מאז ומעולם, להחמיר בכגון דא, כדי להרגיל ולחנך על כבוד שבת, ולאו דוקא לפום דינא.
מה פתאום? וכי אם נופל בראש השנה לא אומרים לעכו"ם? וכאן גם מספרים שהורה להם מורה הוראה?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אכן בישיבת פוניב'ז על פי מרן הגר"ד פוברסקי זצ"ל היו אומרים לנכרי להדיא להדליק הגנרטור והוראות הפעלה, אם יש חשש שהאוכל יתקלקל, או כשהיתה צפיפות עצומה בימים נוראים בתפילה.
דהלכה פסוקה שבכה"ג סומכים על היראים.
 

בעלבוס

משתמש רגיל
מתחזק אמר:
חכם באשי אמר:
הוראה ידועה בישיבות מאז ומעולם, להחמיר בכגון דא, כדי להרגיל ולחנך על כבוד שבת, ולאו דוקא לפום דינא.
מה פתאום? וכי אם נופל בראש השנה לא אומרים לעכו"ם? וכאן גם מספרים שהורה להם מורה הוראה?

ביו"ט יותר קל להתיר אמירה לעכו"ם בכגון דא.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
לכאורה א"צ בזה לבוא לסמוך על דעת בעל העיטור במקום צורך מצוה דרבים*, משום שמאחר והיה שם תאורת חרום נמצא שהיו יכולים ללמוד לאור התאורה אם כי בדוחק, ונמצא שהדלקת הגנרטור לא נצרכה לאפשר את עצם הלימוד אלא לגרום שיהיה יותר נוח, ובכה"ג מותר לרמוז לעכו"ם להדליק החשמל, כמבואר במשנ"ב שז,עו.

(וא"ת, והלא ע"י הדלקת הגנרטור יודלקו גם אורות במקומות אחרים בהם לא היתה תאורת חירום? אין בכך בעיה כיון שאם מראים לגוי על בית המדרש החשוך הרי כוונתו להדליק האור בביהמ"ד שעליו יש היתר, וכל שאר האורות נדלקים ע"י פסיק רישיה שהותר באמירה לעכו"ם. כך מובא בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל)





*האמת היא שבנידון דידן שמדובר על הדלקת פלורוסנטים הרי דעת רוב האחרונים שאינה אלא מדרבנן, וא"כ הו"ל שבות דשבות במקום מצוה דמתירים גם שלא לצורך רבים, אלא דהרבה מפוסקי זמננו חוששים בזה לדעת החזו"א דהוא דאורייתא, אך מ"מ עכ"פ מכדי צירוף לא נפקא ויש לצרפה לשיטת בעל העיטור (וכמדומה שכך צידד בספר ארחות שבת).
 

זוזו

משתמש ותיק
לפני כמה שנים היה מעשה דומה בישיבת ארחות תורה והבחורים התפזרו לבתי מדרשות סמוכים - אך יש לברר אמיתות הסיפור
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אף אני מסכים (אף שהתחבטתי אם להגיב בענין הלכה, והגבתי לעיל), שממש צורמת העובדה שמביאים בפורום תורני ציטוטים מבורות ביבים.
ותהיה המטרה אשר תהיה.
צריך בושה ליהודי חרדי שיש לו גישה לאתר אינטרנט כזה, וק"ו שלא ראוי להביאם בפורום (מניח שהרב פותח האשכול קבל זאת בדרך כלשהיא, אך למעשה ודאי שראוי לא להתייחס לזה, וגם לעצמי אני אומר על תגובתי בהלכה באשכול לעיל, טול קורה מבין עיניך, לא הייתי צריך להיות שותף לדיון אודות ידיעה שנלקחה מהביבים).
 

זלמן

משתמש חדש
א. הסיפור התפרסם במקומות רבים, אני קיבלתי במייל....
ב. לעצם העניין, באמת תמהתי על כך וכמש"כ קודמיי ידוע שבפוניבז בהוראת ראשי הישיבה וכידוע לי על פי הוראת הגר"פ שרייבר ז"ל תמיד אמרו לגוי להדליק,
 

בן של רב

משתמש ותיק
אני נמנע מלהגיב לנושא זה מאותה סיבה עצמה שהחזון איש אסר שימוש בחשמל
ומה הסיבה? כפי שכתב בעצמו שבכך מעיד שאין ליבו דואב על חילול שבת בפרהסיא
כך גם כאן על פי מה שזכיתי להכיר כמה מתלמידי החזון אי"ש מסתבר שהיה אוסר כל שיג ושיח שיש בו הכרה בלגיטימיות של אתר זה שהצליח לעקור את דעת התורה וכבוד התורה ועוד ועוד גופי תורה מיהודים תמימים.
וכבר נודע שכמה פעמים כתבו כל הרבנים מכתבים נגדם.
וחלילה לומר בזה או הכל או כלום, אלא עלינו להתאנח על חילול השם כפי יכולתנו.
 

בן של רב

משתמש ותיק
מתחזק אמר:
חכם באשי אמר:
הוראה ידועה בישיבות מאז ומעולם, להחמיר בכגון דא, כדי להרגיל ולחנך על כבוד שבת, ולאו דוקא לפום דינא.
מה פתאום? וכי אם נופל בראש השנה לא אומרים לעכו"ם? וכאן גם מספרים שהורה להם מורה הוראה?
לא בטוח שזה רק לכבוד שבת
יתכן שכפי שכתב החזון איש שהנושא העיקרי הוא חילול השם
ושמעתי ממקורביו שכשדנו עמו בזה בהלכות מעשה שבת אמר מה לכם לדון באיסור קל כשיש כאן נידון הכי חמור בתורה: חילול השם - בעצם האמירה שלא אכפת לנו.
ואמר שהיה אוסר אפילו ביום חול אלא שאין זה בכוח הציבור.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
זוזו אמר:
לפני כמה שנים היה מעשה דומה בישיבת ארחות תורה והבחורים התפזרו לבתי מדרשות סמוכים - אך יש לברר אמיתות הסיפור
אכן, היה מעשה כזה, ועפ"י הוראת מרן רה"י זצ"ל לא קראו לגוי, ונימק [למיטב זכרוני] שבישיבה יש להחמיר כעיקר ההלכה, אף במקום שבו הפוסקים מצרפים קולות

תוספת מאוחרת:
נזכרתי שאמרו שמרן זצוק"ל אמר, שבישיבה צריך להיות על טהרת הקודש, וכיון שעיקר ההלכה שאסור אמירה לגוי במלאכה דאורייתא גם לצורך מצוה, אין לנהוג קולות בישיבה שצריכה להיות מזוקקת ביתר טהרה. [זה לא הלשון, אבל זה התוכן שסיפרו אז].
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ברור שהכל כראות עיני המורה.
אבל לומר באופן גורף תלמידי החזו"א... נו נו ... כשהם יהיו חזון איש שיגידו מה היה אומר החזון איש..
 

הקטן למאד

משתמש ותיק
פותח הנושא
לכל האלה שמוחים על הציטוט

חס וחלילה להביא מאתר פסול

הבאתי את זה מתוך אתר שפתוח בנתיב וגם בנטפרי

[סתם בשביל הסקרנות מאיפה כולם פה יודעים שזה בכלל הופיע באתר פסול? ]
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כבר מילתי ושל אחרים אמורה לעיל: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=51169#p51169 שלהשערתי מע"כ קבל זאת בדרך כלשהיא.
(מהו המקום? צוין בפתיחת האשכול: באינטרנט התפרסם סיפור כדלהלן:) .... ואם אתרי חדשות פתוחים בנטפרי ונתיב, שיסגרו אותו. לשם מה נועדו החסימות.
(למען האמת אפילו שפה זה דיון בהלכה, בעצם זו ידיעה רכילותית צהובה זולה, את מי מעניין מה עשו בביתו של פלוני כשנכבה החשמל, מישהו שם באתר ההוא רצה לאלף דעת את העם בענין אמירה לגוי? האם היה מקום לידיעה כזו בעיתון חרגי כלשהוא)
 

הקטן למאד

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
כבר מילתי ושל אחרים אמורה לעיל: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=51169#p51169 שלהשערתי מע"כ קבל זאת בדרך כלשהיא.
(מהו המקום? צוין בפתיחת האשכול: באינטרנט התפרסם סיפור כדלהלן:) .... ואם אתרי חדשות פתוחים בנטפרי ונתיב, שיסגרו אותו. לשם מה נועדו החסימות.
(למען האמת אפילו שפה זה דיון בהלכה, בעצם זו ידיעה רכילותית צהובה זולה, את מי מעניין מה עשו בביתו של פלוני כשנכבה החשמל, מישהו שם באתר ההוא רצה לאלף דעת את העם בענין אמירה לגוי? האם היה מקום לידיעה כזו בעיתון חרגי כלשהוא)


יסלח לי כבודו
זה לא ידיעה רכילותית

זה סיפור שממחיש להמון העם מה זה אהבת תורה. ובהחלט יש כאן גן סוג של ,,מעשה רב"

דרך אגב חבל שכאלה סיפורים לא מופיעים ב,יתד", זה יותר מעניין ממה מקלב עשה בועדת המדע...........
 

הכהן

משתמש ותיק
סיפור דומה: בשמחת תורה תשע"ח התפללו בסלבודקה תפילת ערבית בחושך
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
הקטן למאד אמר:
לכל האלה שמוחים על הציטוט

חס וחלילה להביא מאתר פסול

הבאתי את זה מתוך אתר שפתוח בנתיב וגם בנטפרי

[סתם בשביל הסקרנות מאיפה כולם פה יודעים שזה בכלל הופיע באתר פסול? ]

כיכר השבת לא פתוח בנטפרי.
ולערוך את ההודעה ואח"כ להתמם זה מעשה שלא ייעשה.
 

הקטן למאד

משתמש ותיק
פותח הנושא
ההודעה הגיע מאתר ,,כל רגע,, אתר נקי [לפעמים מסנן ומביא מאתרים כאלה] שנועד עבור משתמשי נתיב

עריכת ההודעה נעשתה לפני השאלה משום כבוד המקום

רק אחרי מה שכתבתי ראיתי שנשאר במקום אחד ומכך משתמשי הפורום ידעו. ועכ אבקש מחילה שחשדתי בכשרים
 

בן של רב

משתמש ותיק
לדון לכף זכות זה חשוב מאוד.
ולהזהר מכת חנפים שאינם מקבלים פני שכינה זה לא פחות חשוב.

וכל אלו שהתקוממו כאן על נתינת גיבוי (בשגגה) לאוייב של אבינו ית'
(המעמיד פני חבר ע"י כתבות של דת בין רפש לרפש... )
קיימו מצוה גדולה לא פחות
(מצות תוכחה ומצות קנאה כמו שהאריך המס"י בפרק על החסידות)
 

דורדיא

משתמש ותיק
ימחלו לי בבקשה כל הרבנים אבל מה זה בכלל נוגע לדיון
מקור הדברים?

השאלה היא האם הגיוני שמו"צ יורה כזה דבר או לא.

מי שמעוניין לקיים מצוות תוכחה כפי שהעיר בן של רב שכנראה הוא בעצמו רב
יוכל לפתוח אשכול חדש בעניין או לשלוח בפרטי וכן על דרך זה.
 

יהודי

משתמש ותיק
זה מאוד הגיוני, יען נחלקו בזה חכמי הדור האם נחשב בכה"ג צורך מצוה, ראה ארחות שבת ח"ב עמוד תפח בהערה שהביא המחלוקת בזה.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
לא בטוח שזה רק לכבוד שבת
יתכן שכפי שכתב החזון איש שהנושא העיקרי הוא חילול השם
ושמעתי ממקורביו שכשדנו עמו בזה בהלכות מעשה שבת אמר מה לכם לדון באיסור קל כשיש כאן נידון הכי חמור בתורה: חילול השם - בעצם האמירה שלא אכפת לנו.
ואמר שהיה אוסר אפילו ביום חול אלא שאין זה בכוח הציבור.
לכאורה לא שייך כאן סברת החז"א של חילול ה'. שהרי לא יתכן שהחז"א מחק כל ההלכות של מעשה שבת ואמירה לנכרי המקובלות לנו מהגמ' ופוסקים, ע"פ סברת לבו. ע"כ סברת החז"א היא שכל ההלכות לגבי מעשה שבת ואמירה לנכרי נאמרו היכא שבמקרה חללו את השבת או שנוצר צורך דחוף לעשות משהו ורוצים לבקש מגוי. אבל היכא שלכתחילה קובעים להשתמש במעשה שבת או לאמר לגוי לעשות מלאכה, כשאפשר למצוא פתרונות שלא להזדקק לזה, זה הוי חילול ה'. ובכגון דא א"א לדון אם יש להתיר מחמת בתי חולים וכדומה, כשיש אפשרות לסדר מראש שלא להזדקק לזה, דזה ברור שצריך למעט מחילול שבת ככל שאפשר.
אבל כל זה שייך רק כשעושים זה באופן קבוע. אבל במקרה כזה, שתכננו שלא להזדקק לשום התירים, ורק באונס נוצר מצב שיש צורך רבים לבקש מגוי לעשות מלאכה, בודאי גם החז"א מודה שדנים ע"פ הכללים המקובלים בש"ס ופוסקים.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
דורדיא אמר:
ימחלו לי בבקשה כל הרבנים אבל מה זה בכלל נוגע לדיון
מקור הדברים?

השאלה היא האם הגיוני שמו"צ יורה כזה דבר או לא.

מי שמעוניין לקיים מצוות תוכחה כפי שהעיר בן של רב שכנראה הוא בעצמו רב
יוכל לפתוח אשכול חדש בעניין או לשלוח בפרטי וכן על דרך זה.
לא צריך לדון לכף רע. היות שמקור המעשה אתר שאין רוח חכמים נומים הימנה, כנראה פותח האשכול פקפק אם לקבל אותה כלל.
 

דורדיא

משתמש ותיק
בכנות מלאה לא התכוונתי לזלזל בתוכחתו של הנ"ל.

ההיפך הוא הנכון..
רק לא כאן המקום.

ודאי וודאי שיש למחות בכל מי ומה שקשור לאתרים המסואבים המפורסמים..
וד' הטוב יצילנו..

אנא.. אל תדונני לכף רע.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אין שום היתר מלבד צירופים דחוקים. מי שיודע אחרת שיציג את הדברים
 

יהודי

משתמש ותיק
הלא כבר צויינו דברי הארחות שבת שהביא מהאג"מ והגר"א קוטלר להתיר.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
השו"ע והמשנה ברורה כתבו לאסור באמירה לנכרי והתירו דוקא בשבות דשבות
וגם האגרות משה אם כתב להתיר כנראה בצורך גדול או שיתבטל על ידי כך תפילה בציבור ובלי מנורת חירום וכיוצא בזה
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
מכאן זה בא http://kore.co.il/viewArticle/48728
וממש לא יפה איך שאנשים התקוממו ולא דנו לכף זכות
ואנו נוקטים שגם כלי שני מבשל ושורף בשבת......ודאי בגוש של סרחון כמו האתר המבאיש ההוא
כל הכתבה הועלתה שם רק להגחיך את המו"צ
עמי הארצות
אבל אין תלונה למי שהעלה כאן כנראה שלא ידע
 
חלק עליון תַחתִית