בע״ב ביריד חובתם בנר שבת


פותח הנושא
יהושע
הודעות: 906
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בע״ב ביריד חובתם בנר שבת

שליחה על ידי יהושע » 11 פברואר 2019, 17:34

באו״ח סימן רסג מביא המשנה ברורה בשם האחרונים שבע״ב שנמצאים בדירה ביריד והבעה״ב לא נמצא שם לא יכולים לצאת בנר שמדליקים נשותיהם בביתם, וצריך שישתתפו בנר וישמעו הברכה ויכוונו לצאת.
קשה לי שני דברים, א. מאי שנא מאורח שאין צריך להשתתף בפרוטה אם מדליקים בביתו?
ב. למה צריכים לשמוע הברכה מאי שנא מכל אדם שלא צריך לשמוע הברכה מאשתו, וכן אורח שצריך רק להשתתף בפרוטה ולא לשמוע הברכה?


איש פשוט מאד
הודעות: 55
הצטרף: 07 פברואר 2019, 19:35
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בע״ב ביריד חובתם בנר שבת

שליחה על ידי איש פשוט מאד » 11 פברואר 2019, 19:39

על שאלה א. החיוב של נר שבת יש בו ב' חיובים, חדא שיש חיוב על כל איש ישראל להדליק נר, ותו שיש חיוב שבמקום האכילה (וכן בכל חדר שמשתמשים בו) יהא נר דלוק של יכשל בעץ ואבן, וא"כ א"א לצאת יד"ח בנר של אשתו מאחר ואינו שם.


פותח הנושא
יהושע
הודעות: 906
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בע״ב ביריד חובתם בנר שבת

שליחה על ידי יהושע » 12 פברואר 2019, 10:52

איש פשוט מאד כתב:על שאלה א. החיוב של נר שבת יש בו ב' חיובים, חדא שיש חיוב על כל איש ישראל להדליק נר, ותו שיש חיוב שבמקום האכילה (וכן בכל חדר שמשתמשים בו) יהא נר דלוק של יכשל בעץ ואבן, וא"כ א"א לצאת יד"ח בנר של אשתו מאחר ואינו שם.
אז איך האורח יוצא בנר אשתו?


איש פשוט מאד
הודעות: 55
הצטרף: 07 פברואר 2019, 19:35
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בע״ב ביריד חובתם בנר שבת

שליחה על ידי איש פשוט מאד » 12 פברואר 2019, 15:08

כי זה כמו נר חנוכה שאכסנאי יוצא בנר שיש בבית, ומשום שהחיוב הוא על הבית, אבל משום שלא יכשל בעץ ואבן עדיין שייך (כך מבו' בגר"א שם).


פותח הנושא
יהושע
הודעות: 906
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בע״ב ביריד חובתם בנר שבת

שליחה על ידי יהושע » 12 פברואר 2019, 15:37

איש פשוט מאד כתב:כי זה כמו נר חנוכה שאכסנאי יוצא בנר שיש בבית, ומשום שהחיוב הוא על הבית, אבל משום שלא יכשל בעץ ואבן עדיין שייך (כך מבו' בגר"א שם).
אבל משום שלא יכשל בעץ ואבן לא צריך להשתתף בפרוטה ולא לשמוע הברכה מספיק שיש נר בבית כמו באורח שאם מדליקים בביתו לא צריך להשתתף בפרוטה ולא לשמוע הברכה.


איש פשוט מאד
הודעות: 55
הצטרף: 07 פברואר 2019, 19:35
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בע״ב ביריד חובתם בנר שבת

שליחה על ידי איש פשוט מאד » 12 פברואר 2019, 19:33

צודק, ע"ז אינני יודע תשובה.


פותח הנושא
יהושע
הודעות: 906
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בע״ב ביריד חובתם בנר שבת

שליחה על ידי יהושע » 20 פברואר 2019, 09:13

אח״כ מצאתי באליהו רבה שהקשה כן, ותירץ שכיון שאין בעה”ב אז החיוב על כולם דהאי מניה מפקת, ודבריו תמוהים מאוד, דכיון שאין כאן רק חובת הבית אז אחר שאחד הדליק נפטרו כולם.

ואולי יש לבאר כך, שהחיוב להדליק הוא כל אחד בבית שלו, אז מי שהוא אורח בעלמא לא יכול הבית שנמצא שם להיחשב כביתו כיון שהוא רק אורח אצל אחר והרי הוא כמי שנצא ברחוב שהחיוב שלו להדליק בביתו ולא ברחוב, לכן הבית שלו נחשב ביתו הקבוע וכיון שאשתו מדלקת שם מוציאה אותו בהדלקתה, אבל מי ששכר או שאל דירה לשבת, כיון שאין שם בעל הבית אחר אז הוא הבעל הבית, אז החיוב שלו להדליק שם כיון שזה עכשיו ביתו ולכן לא יכול לצאת בהדלקת אשתו.

ואולי זה גם כוונת האליהו רבה, שכיון שאין שם בעל הבית אז כולם בעלי הבית דהאי מניה מפקת לומר שהוא האורח בעלמא ולא בעל הבית לכן החיוב על כולם כיון שזה מקום חיוב הדלקת ואינם יוצאים בהדלקת נשותיהם.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הכהן | 2 אורחים